Det hade varit roligt med alla som drömmer om att försörja sig på heltid på dessa skrattretande låga summor - om det inte vore så tragiskt. Hora ut sig på detta sättet, bidra till att såga av knäna på tonsättarbranschen som helhet, och dessutom helt avsäga sig alla rättigheter till verket för all evighet? Vad hände med integritet och stolthet? Enligt uttalanden här och på andra forum så verkar många drömma om att bara enkelt knåpa ihop massproducerat skräp åt ES och sedan leva på att skicka in "
30-90 verk i månaden", 1-3 verk om dagen, vilket är vad som krävs för att ge en månadslön som man kan leva på (med deras skrattretande arvode), och det är
OM alla verk blev godkända.
Men ni tror väl inte att vartenda låt ni skickar in kommer att bli godkänd? Lyssna på ljudexemplen på deras site - inte direkt skräp som knåpats ihop på en minut. Epidemic har i sitt STÖRSTA intresse att satsa på kvalitet över kvantitet så att DERAS kunder blir nöjda med musiken de har att välja på. Kunder skulle snabbt lämna dem om allt var generisk, intetsägande dynga. Dessutom är det VERKLIGEN i deras EKONOMISKA intresse att inte betala ut pengar för de låtar som de vet att ingen kommer vilja ha. Det skulle bara inflatera biblioteket med en massa oanvändbar dynga.
Vad krävs det då för att få sin musik godkänd? Vi kan ta en titt bakom kulisserna på vad som verkligen pågår hos draken själva. Epidemic Sound har en stor hög med artister som slavar för deras sweatshop, men läser man på deras sida riktad till TV-kunderna (
www.epidemicsound.com) så finner man följande avslöjande utlåtande:
Såg ni sista paragrafen? Läs den igen och igen om ni missade det. Okej, de måste verkligen utföra någon form utav
magi för att få det SAMMANLAGDA godkännandet av 300-500 låtar i månaden att räcka till att FÖRSÖRJA ("making a living") för deras HORDER utav drömmande kompositörer.
De publicerar inte hur många producenter som slavar för dem, men om vi räknar ORIMLIGT LÅGT FÖR SKOJS SKULL och säger att FUTTIGA 100 artister är anslutna, så betyder det att varje artist får 3-5 låtar godkända TOTALT. När ni sedan tänker på den gigantiska mängden hoppfulla bedroomproducenter därute så är sanningen givetvis BETYDLIGT högre än att de bara skulle ha futtiga 100 artister efter att ha varit i drift i flera år.
Så, låt nu tråden diskutera hur Epidemic Sound lyckas med magin i sitt utlåtande om att de FÖRSÖRJER alla dessa sweatshop-artisterna (det vill säga den vision om att "du kan leva på musiken" som ES säljer till oss artister både på sin site och i sina spammande foruminlägg) när de ENBART GODKÄNNER 300-500 LÅTAR *TOTALT* I MÅNADEN! För att ens kunna leva på deras skrattretande arvoden som kompositör så behöver DU
PERSONLIGEN stå för MINST 10% av deras TOTALA mängd godkända låtar varje månad. Smaka lite på den rimligheten...
Faktumet är att ES har kommit på en briljant affärsidé för att crowdsourca musik från hoppfulla bedroomproducenter och sedan sko sig rejält när musiken säljs vidare. För att inte verka alltför sliskiga så låtsas de skenheligt utföra lite "goodwill" genom att "coacha oerfarna producenter och ge dem direkt feedback på hur de kan förbättra sina alster från några av Sveriges bästa producenter", men detta är bara ett sätt att höja kvaliteten på inskicken för deras egen skull - de skulle aldrig slösa sin tid med att göra denna "välgärning" om den inte gynnade deras slutprodukt - ett faktum som understryks av att de helt tackar nej till många producenter. De skor sig sedan på sin fårhage med gröngölingar som inte vet bättre och som bara är glada att de ens får betalt, utan att de förstår att de förstör för sig själva och dessutom sågar av knäna på hela tonsättarbranschen. Liknande marknadskollapser har skett i andra områden där crowdsourcing tagit över, vilket bara kan konstateras när man ser alla siter för crowdsourcad design och programmering (vilket har varit oerhört destruktivt
för respektive marknader). När ES sedan har en oändlig ström av musik kommande deras väg så behöver de bara luta sig tillbaka, betala några struntsummor för de bästa verken, smacka sig belåtet om läpparna, och skratta hela vägen till banken när kunder från hela världen ansluter sig till dem för att köpa musik som de inte haft dyft med att skapa själva men som de nu äger
alla rättigheter till. En mycket smart affärsidé som dock skickar musikerna tillbaka till förra årtusendet, där parasiterna snor åt sig alla dina rättigheter och ger dig en hånsumma för dina verk medans du relegeras till att bli en löpande-band fabriksapa. TV4, ett av de många bolag som anslutit sig till ES, tillåter till exempel nu enbart
4 minuter STIM-licensierad musik
per TV-timme vilket gör att professionella kompositörer som tidigare komponerat hela "paket" med slingor till ett program nu bara kan sälja vinjetter för att program inte får överskrida denna 4-minutersgräns på royaltymusik. De Epidemic Sound-kritiska artiklarna och inslagen som synts runtom i landet i media har fullständigt rätt (ex.vis
här,
här och
här). Dock lever vi i en fri marknad och jag får erkänna att det är en briljant affärsidé, även om jag själv har för stark moral för att någonsin kunna driva något liknande där man
både utnyttjar gröngölingar
och sågar av knäna på hela branschen i ett enda svep. Krävs väl en Ängel för att göra något sådant. "
Incomparable magic is made when music and moving images blend together"? Jag tror ordet de sökte där var "
money".
Gratulerar dock de få som är nöjda. De verkar inte vara särskilt många, eller så gömmer de sig väldigt väl för man hör knappt ett pip av dem. Kanske för upptagna med att producera åt ES för att diskutera sin pengagris på öppna forum.
Sedan så borde ES verkligen söka en ny PR-person, för Criss Angel här upprepar bara samma copy-pastade reklamdynga om och om igen. Att han inte ens orkar skriva unika inlägg och marknadsföra sitt företag ordentligt är ju oerhört negativt för deras image. Det smakar sliskig blodsugare. Hade han jobbat för mitt företag så hade han fått order om att aldrig mer uttala sig på publika forum och vi hade tagit avstånd från honom. Hans oförmåga att kommunicera har gjort mer för att skada mitt förtroende för ES än alla deras sliskiga affärsmetoder sammanräknade.
Hoppas att jag inte sågat Epidemic Sound för hårt nu, men tänkte bara vara snäll och erbjuda lite kontrast till Criss Angels eviga copy-paste-säljsnack. *host*
Edit: PS, För transparensens skull så kan ni här se bolagsfinanserna för
Epidemic Sound AB.