Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 214

Ämne: Tinnitus - Nedsatt hörsel

  1. #61
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Tips: Ammot.se - Information om tinnitus

    De tipsar bl.a. om silica. Någon här som testat det?

  2. #62
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tips: Ammot.se - Information om tinnitus

    De tipsar bl.a. om silica. Någon här som testat det?
    Silica passerar väl mest rakt genom kroppen. Eventuellt med några riskabla sidoeffekter om man använder det en längre period enligt de källor jag har läst. Känns spontant som humbug även om man såklart skulle önska att det funkade.

  3. #63
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Silica passerar väl mest rakt genom kroppen. Eventuellt med några riskabla sidoeffekter om man använder det en längre period enligt de källor jag har läst. Känns spontant som humbug även om man såklart skulle önska att det funkade.
    Har du källor på det? Tänker eftersom bl.a. apoteket säljer tillskott med silica.

    Sen är det väl så med flera tillskott att man inte ska använda dem jämt/utan uppehåll.

  4. #64
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Silica gel är ju det man har i fickorna på kläderna för att hålla borta fukt, det ska man ju inte äta hehe =)

    De som jag sett tipsat om Silica och andra kurer är (vad jag sett) grundat i någon homeopatisk/holistisk lära att man ska stoppa i sig gift med liknande biverkningar för att bygga ett försvar, lite som vaccin, fast alternativ medicin och det funkar inte.
    Samma sak som de som påstår att oregano olja ska vara någon form av mirakel antibiotika när det i själva verket är cancerframkallande.

    Silica i detta fallet kan som xyltburk sa leda till otrevliga sidoeffekter om man användet det en längre period, att man tar en liten liten mängd tror jag inte skadar men tveksam att det hjälper något alls, förutom placebo då.


    Kuriosa: Silica Gel används flitigt vid beredande av metamfetamin, något som verkligen inte hjälper din tinnitus!

  5. #65
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (Apoteket säljer massor av produkter utan vetenskapligt dokumenterad medicinsk effekt.)

  6. #66
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Så, vad är era bästa praktiska tips när det gäller att "leva" med tinnitus, i väntan på mirakelkurerna?

    För mig gäller främst att "störa bort" oljudet och få hjärnan att koncentrera sig på annat som låter. På natten kör jag Rainy Mood på låg volym på en mobil, precis så att det hörs. Kombinerar också med P2 på väldigt låg volym.

    Mina Sony NC-lurar känns obehagliga utan musik - väldigt mycket öronsus. Samma lösning, med musik på låg volym som man inte ska "lyssna" på - ambient som Eno's Music for Airports, ambient klassiskt som Debussy, Ravel, Pärt. Då blir det perfekt "nästan-tyst" och lurarnas NC gör nytta.

  7. #67
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du källor på det? Tänker eftersom bl.a. apoteket säljer tillskott med silica.

    Sen är det väl så med flera tillskott att man inte ska använda dem jämt/utan uppehåll.
    Den här summerade det väl ganska bra. Få studier kring silica, både på vilken effekt den har och vilka sidoeffekter.
    https://www.livestrong.com/article/5...taking-silica/

  8. #68
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så, vad är era bästa praktiska tips när det gäller att "leva" med tinnitus, i väntan på mirakelkurerna?

    För mig gäller främst att "störa bort" oljudet och få hjärnan att koncentrera sig på annat som låter. På natten kör jag Rainy Mood på låg volym på en mobil, precis så att det hörs. Kombinerar också med P2 på väldigt låg volym.

    Mina Sony NC-lurar känns obehagliga utan musik - väldigt mycket öronsus. Samma lösning, med musik på låg volym som man inte ska "lyssna" på - ambient som Eno's Music for Airports, ambient klassiskt som Debussy, Ravel, Pärt. Då blir det perfekt "nästan-tyst" och lurarnas NC gör nytta.
    Min tinnitus korrelerar sjukt starkt med min stressnivå, vilket jag inte har något praktiskt tips för att hålla nere

    Klarar inte heller av total tystnad i form av proppar eller brusreducerande lurar utan musik.

  9. #69
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag har haft bra hörsel tills för en månad sedan då en siren startades av misstag en meter från mig. Efter det är det aldrig helt tyst utan ett konstant pip & väs på svag volym i skallen som stänger ute en del av omgivningen, typ ett lågpassfilter med högfrekvent brusgenerator som jag försöker frekvensbestämma för att få sinnesro ...så jag provar nu att matcha med 936 Hz(?) som verkar lindra något för min del.
    https://www.youtube.com/watch?v=vBUM...=youtu.be&t=30
    https://www.youtube.com/watch?v=MZK2NxSm4Ao
    Senast redigerat av RX11 den 2018-12-26 klockan 21:16.

  10. #70
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft bra hörsel tills för en månad sedan då en siren startades av misstag en meter från mig. Efter det är det aldrig helt tyst utan ett konstant pip & väs på svag volym i skallen som stänger ute en del av omgivningen, typ ett lågpassfilter med högfrekvent brusgenerator som jag försöker frekvensbestämma för att få sinnesro ...så jag provar nu att matcha med 936 Hz(?) som verkar lindra något för min del.
    https://www.youtube.com/watch?v=vBUM...=youtu.be&t=30
    https://www.youtube.com/watch?v=MZK2NxSm4Ao
    Personen/företaget/myndigheten som startade sirenen bör betala skadeståns tänker jag

  11. #71
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Prata med skyddsombud om det hände på eller i anslutning till jobbet också! Viktig grej.

  12. #72
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prata med skyddsombud om det hände på eller i anslutning till jobbet också! Viktig grej.
    Ja absolut. Hände det på jobbet ska det göras olycksanmälan, anmälas till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan. Finns det kollektivavtal och du fått bestående men kan det eventuellt finnas pengar att hämta via arbetsskadeförsäkringen.

  13. #73
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har bara betraktats som ett problem när jag på diverse bullriga arbetsplatser velat ha hörselskydd, och kanske lite ändrat förfarande med sånt som genererar höga ljud. Som att inte välta ner tompallar så det smäller som ett gevärskott. Vi snackar MÅNGA olika arbetsplatser. Det har snarare varit en tungt vägande anledning till icke förlängd provanställning. De fackliga, alltså skyddsombudet, har ENBART varit intresserad av att prata om att jag ska ansluta mig, och absolut inte velat ta i frågan om problemen som ju tydligt funnits på plats hur länge som helst. Det är fan synd om alla de män som tror att det är tufft att nöta ner sina sinnen helt i onödan.

  14. #74
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft bra hörsel tills för en månad sedan då en siren startades av misstag en meter från mig. Efter det är det aldrig helt tyst utan ett konstant pip & väs på svag volym i skallen som stänger ute en del av omgivningen, typ ett lågpassfilter med högfrekvent brusgenerator som jag försöker frekvensbestämma för att få sinnesro ...så jag provar nu att matcha med 936 Hz(?) som verkar lindra något för min del.
    https://www.youtube.com/watch?v=vBUM...=youtu.be&t=30
    https://www.youtube.com/watch?v=MZK2NxSm4Ao
    Förutom att jag håller med om att du ska se till att få detta anmält och kolla upp eventuella ersättningar så vill jag passa på att beklaga och hoppas det både lindras med tiden och att du hittar ett sätt att få det att funka.

  15. #75
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Tack, i mitt fall var det en spärr avlägsnad på ett larmat dörrhandtag av någon/några som arbetat där innan mig. Förvisso känner jag till att vissa dörrar är larmade men just denna gång blev jag överraskad av en siren rätt i nyllet utan hörselskydd då jag omedvetet förutsatte att det ospärrade dörrhandtaget var olarmat.

    https://www.youtube.com/watch?v=nKo4...AJ2k8d&index=8
    https://www.youtube.com/watch?v=NAg6...3PCcSCe94Pvo6n
    Senast redigerat av RX11 den 2018-12-28 klockan 09:44.

  16. #76
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Nu ytterligare en månad senare har "felsignalerna" till hjärnan för min del delvis lindrats efter sporadiska försök att lossa på "låsningarna", dra ner käken med "gäspmusklerna" samt delar ur följande övning (massera mjukdelar bakom örat); https://www.youtube.com/watch?v=CDXjbcDWt5c

    Vad/hur det fungerar vet jag inte men kanske det kan hjälpa någon. För avslappning har jag lyssnat på verkliga bakgrundsljud som så likt som möjligt påminner om dom overkliga ljuden "felsignalerna" samt stimulerat frekvensbortfallsområde, t.ex vindbrus & vattenbubbel samt högfrekvent typ fågelkvitter.
    Senast redigerat av RX11 den 2019-02-03 klockan 15:40.

  17. #77
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Menar du att du lyssnar på samma frekvens som tinnitusljudet är?
    Jag har alltid varit nyfiken på vad som akulle hända om jag rattade in exakt samma frekvens i tex hörlurar. Är lite orolig att huvudet sprängs som i Scanners...
    Senast redigerat av JOMACO den 2019-02-03 klockan 21:04.

  18. #78
    insekt
    insekt är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så, vad är era bästa praktiska tips när det gäller att "leva" med tinnitus, i väntan på mirakelkurerna?

    För mig gäller främst att "störa bort" oljudet och få hjärnan att koncentrera sig på annat som låter. På natten kör jag Rainy Mood på låg volym på en mobil, precis så att det hörs. Kombinerar också med P2 på väldigt låg volym.

    Mina Sony NC-lurar känns obehagliga utan musik - väldigt mycket öronsus. Samma lösning, med musik på låg volym som man inte ska "lyssna" på - ambient som Eno's Music for Airports, ambient klassiskt som Debussy, Ravel, Pärt. Då blir det perfekt "nästan-tyst" och lurarnas NC gör nytta.
    Har mild tinnitus sedan julen 2017. Stör mig endast när jag ska försöka somna.
    Har nyligen börjat göra burpees i hemmet ca 1 timme innan läggdags.
    Gör mig trött samt ökar endorfiner så att jag somnar lättare.

  19. #79
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Från en medicinsk sida (medibas.se) som jag använder ibland på jobbet:

    ”Du bör undvika situationer som ger öronsus, starka ljud, mycket stress, sömnbrist, kraftig fysisk ansträngning och att vara där det är tyst för länge.
    Bakgrundsljud kan vara bra för att maskera öronsus. Öronsus kommer typiskt när du ska vila och slappna av. Det är viktigt att ha en ljudkälla till hands (till exempel en cd-spelare) som kan ge ett lågt och oengagerande ljud och som kan stänga av sig själv när du ska sova.
    Det finns ÖNH-avdelningar med självhjälpsgrupper för patienter med öronsus.”

  20. #80
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    En del svarar på SSRI (antidepressiva), men det finns knappt något vetenskapligt stöd för det.

  21. #81
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Som med SSRI för övriga indikationer också då

  22. #82
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, altemark, det känns nästan som om man inte vet vad man kan göra så kan man alltid prova SSRI

  23. #83
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du att du lyssnar på samma frekvens som tinnitusljudet är?
    Jag har alltid varit nyfiken på vad som akulle hända om jag rattade in exakt samma frekvens i tex hörlurar. Är lite orolig att huvudet sprängs som i Scanners...
    Jag tror det skulle kunna ske för mig ändå... haha! är OTROLIGT känslig för 100-150hz. Det kan vara minsta lilla ljud i den frekvensen, jag hör den genom väggar och golv, you name it. Har fått nån slags övermänsklig hörsel för just den frekvensen. Om någon blastade den hårt så skulle jag dö som utomjordingarna i Mars Attacks

  24. #84
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Philiasis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, altemark, det känns nästan som om man inte vet vad man kan göra så kan man alltid prova THC
    MusikerFiXd

  25. #85
    insekt
    insekt är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Angående SSRI och tinnitus. Vet inte vad man ska tro

    https://hearinghealthmatters.org/hea...sic/2017/4066/

  26. #86
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du att du lyssnar på samma frekvens som tinnitusljudet är?
    Jag har alltid varit nyfiken på vad som akulle hända om jag rattade in exakt samma frekvens i tex hörlurar. Är lite orolig att huvudet sprängs som i Scanners...
    Kan vara inbillning såklart men 8800 Hz kändes för mig som att klia på ett myggbett med påföljande självoscillering främst på vänster sida. När jag sedan lyssnade på 4400 Hz uppfattade jag att det registrerades sämre på höger sida. Stor försiktighet med volymstyrka rekommenderas.
    Senast redigerat av RX11 den 2019-02-09 klockan 09:45.

  27. #87
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    BUMP!

    Hur går det för er? Ibland är man så totalt less...

  28. #88
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Jo tack, det tjuter konstant...

    Min tinnitus fyller tonåring i år!

  29. #89
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Intressant tråd,

    Har haft nedsatt hörsel sen barnsben, typ mono mer eller mindre i hela mitt liv. På senare år, kanske 2-3 år så har tinnitus även börjat att ställa till det under tysta stunder samt när det blir läggdags. Har väl inga andra tips än lite skval/musik för att råda bot på problembilden när man ska sova etc... en tv på i bakgrunden med star trek eller annan serie man sett miljarder gånger funkar oxo bra.

    Det tråkiga är att även om jag nästan är helt döv på vänster öra så dominerar tinnitusen där, wohoo.. Det är nåt psykoakustiskt som händer, ungefär som när jag slår en stämgaffel mot huvudet/kraniet så "hörs" ljudet mer på den sida där jag är döv.

    Finns väl inga direkta botemedel mig veterligen, ska ta ett snack med doktorn nästa gång jag har möjlighet men tänker inte hålla hoppet uppe om en mirakelkur.

  30. #90
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Min tinnitus uppstod i samband med en konsert, som även gav en permanent hörselnedsättning och hyperakusi. Tinnituspipet låg de första månaderna på grym volym. Men så småningom valde min hjärna av sig själv att sluta höra pipet och efter c:a två år så var jag nere på en nivå där jag bara hörde det om jag lyssnade efter det, eller om jag ansträngt hörseln med t.ex. en högljudd konsert.

    Så har det hållit sig i c:a 30 år, men efter en riktigt jäklig höst med sjukdom och dödsfall i familjen hör jag nu eländet hela tiden. Bara att hoppas att hjärnan är hygglig nog att sluta lyssna igen.

  31. #91
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fått en värre vänsterpipsväng. Bara att hoppas på att man inte tänker på´t så ofta.

  32. #92
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Brusar och piper...pallar inte lyssna på ambient längre.....blir mest Grindcore el Death metal..osv.. vet inte om det har med tinnitus eller högt blodtryck eller både och...har fått sämre hörsel i alla fall....började med sysrsorna som frugan klagade på...sen mer och mer....farsan och farfar har/hade ju kraftigt nedsatt hörsel så som vanligt så landar ju all genetisk skit på mig

  33. #93
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Flyttade för ett år sedan och behövde borra lite, hittade såklart inte öronpropparna i flyttkaoset men tänkte att det går fort, ska bara borra några hål. Har haft tinnitus i ena örat till och från sen dess. Störs mest av det när det är helt tyst, så ingen större fara men har märkt att det blir värre när jag är stressad. I ett par års tid nu har jag även fått en hög (volym) tinnitus-liknande ton i ena örat som kommer plötsligt och som tonas ut inom någon minut, dock väldigt oregelbundet. Funderar på om det också har med stress att göra. Farsan drabbades av plötslig dövhet för ca 15 år sedan, han vaknade upp en helt vanlig semesterdag utan hörsel på ena örat, trodde såklart att det var en vaxpropp men icke. jag hoppas innerligt att det inte drabbar mig också.

  34. #94
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Mitt verkar hänga ihop med stel nacke. Hade ont i nacken och axlarna förra veckan och öronen Tjörn ordentligt. Reagerade på det tidigare idag att det var mkt bättre. Både pipet och axlarna.

  35. #95
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt verkar hänga ihop med stel nacke. Hade ont i nacken och axlarna förra veckan och öronen Tjörn ordentligt. Reagerade på det tidigare idag att det var mkt bättre. Både pipet och axlarna.
    exakt detta för mig. låg knasigt igår och läste, sen kom sirenen i vänster som kvitto. bättre i nacken och örat idag - det hänger ihop!

  36. #96
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    exakt detta för mig. låg knasigt igår och läste, sen kom sirenen i vänster som kvitto. bättre i nacken och örat idag - det hänger ihop!
    Intressant, har aldrig reflekterat över detta.. är som oftast stel i nacken pga sittande datajobb dagarna i ända. Även om det kanske inte är direkt sammanfallande med pipets frekvens/volym så gör det inte saken bättre om man är stel och har ont, då man spänner sig en del och det är ju nånting som iaf gör min tinnitus värre.

    När jag har huvudvärk så är det som värst med pipen, det enda som hjälper då är en lång varm dusch... strilande vattenljud mot huvudet samt värmen blåser bort problemen iaf temporärt.

  37. #97
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det är ju att förhålla sig till "ljudet" - det finns alltid men hörs inte alltid, om man inte lyssnar efter det. Jag kan reagera på förändringar i upplevd nivå! T ex vid förkylning så tjuter det på bra. Andra tillfällen kan jag reagera över att det är ovanligt svagt. Det jag hör är lätt modulerade toner ca 11 kHz - har inte kollat relativ ljudstyrka men det går igenom även i ljudstarka miljöer. Utöver det finns ett svagt varierande buller, liknande avlägsen åska eller "infraljud" från ventilation - det stör egentligen inte så mycket. Har försökt hitta korrelation med stress, blodtryck och annat psykiskt/fysiskt - viss relation finns men annars verkar det följa sin egen tidsaxel.

    Svaga "störljud" typ knappt hörbar musik eller varierande regn tar bort hjärnans fokus från den interna signalen! "Riktig" tystnad är inte så kul! Första gången med bra noise cancelling hörlurar var närapå skrämmande!

  38. #98
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    ~4khz är min triggerfrekvens, hör det obeskrivligt väl och korta pulser ringer vidare likt en LPG i skallen. kan inte ha armbandsur när jag ska sova för jag hör sekundticken ringa genom kudden (!)

    skulle betala vad som helst för att slippa tinnitusen... det är fruktansvärt!

    fick det runt 2004 på bilsemester med familjen. dundrade black metal i sketna earbuds dagarna i ända för att dränka bilradion och allt. väl hemma i tysta pojkrummet blev misstaget uppenbart. skydda era öron!!!

  39. #99
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Min story då:
    I början av 90-talet spelade jag i ett band (progressive/symfonirock) och vi repade i en mycket liten lokal med odämpade betongväggar.
    Detta var innan det var aktualiserat med hörselskydd när man repar eller går på konsert. Av detta fick jag, inte nedsatt, utan överkänslig hörsel på ena örat. Diskantljud som t.ex. skrammel med bestick, kastruller, porslin förstärks och låter som intermodulation från helvetet i mitt huvud. Även tysta ljud som tidningsprassel förstärks och plågar.

    Sedan dess använder jag ALLTID öronproppar på konserter och jag förvånas varje gång när jag observerar att de flesta inte gör det!

    Sedan ett halvår har jag också fått en ganska mild tinnitus, klart hanterbar. Men så snart det blir tyst runt mig så susar det i båda öronen. Det kan vara ett ålderstecken (fyller 60 i år) men kan också vara kopplat till stress och stel nacke.

    Tips! Se till att era barn inte har för högt ljud i hörlurarna och använder proppar på konserter!

    Tips 2: Det lär finnas tinnitusmaskerare; en slags hörapparat som skickar ut en ton som ska släcka ut tinnitusen. Har inte provat själv.
    Senast redigerat av Erik G den 2021-01-28 klockan 11:35.

  40. #100
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt verkar hänga ihop med stel nacke. Hade ont i nacken och axlarna förra veckan och öronen Tjörn ordentligt. Reagerade på det tidigare idag att det var mkt bättre. Både pipet och axlarna.
    shit.. O jag som har stelopererade nack-kotor....

  41. #101
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    shit.. O jag som har stelopererade nack-kotor....
    Eller så kommer det från mina käkar som ligger och gnager hela nätterna (över Uli Behringer!). Min nacke är förövrigt så stel att man kan tro att jag är stelopererad

  42. #102
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så kommer det från mina käkar som ligger och gnager hela nätterna (över Uli Behringer!). Min nacke är förövrigt så stel att man kan tro att jag är stelopererad
    Jepp. Instämmer. Att han ALDRIG kan leverera tillräckligt många syntar snabbt!!!

  43. #103
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan vara ett ålderstecken (fyller 60 i år)
    Du ser betydligt yngre ut på bilden!

  44. #104
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du ser betydligt yngre ut på bilden!
    (det är jag i bakgrunden)

  45. #105
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior

    Gnäll / rop på hjälp: jävla tinnitus!

    TL;DR: Jag har haft lätta problem med tinnitus sedan 20 år, nu har det blivit värre. Har varit hos audiolog och öronläkare som konstaterat att hörseln är OK och typ "så länge du kan sova om nätterna är det inga problem". Som hobbymusiker är det inte så kul att ha ett jäkla pip i örat efter minsta musicerande, dock. Finns det någon som har tips om saker som hjälpt hen med tinnitus? Tips på läkare eller audionomer som inte bara avfärdar tinnitus som något man får leva med? Är Göteborgsbaserad.

    Långa versionen

    Efter en incident med en konsert med alldeles för stark volym utan förvarning (det sa bara pang i mitt högra öra och jag var helt lomhörd ett bra tag efteråt) (Flaming Lips borde byta namn till Exploding Ears) har jag haft återkommande men relativt milda problem med tinnitus i höger öra. Det låter som ett mycket högfrekvent pip av varierande styrka. När det är igång är jag ofta väldigt känslig för ljud som skramlande tallrikar, skrikande barn (tur att mina aldrig skriker ) med mera.

    Jag har spelat trummor, klaviatur och gitarr sedan jag var ca 8 år, vissa perioder relativt intensivt. Efter ett uppehåll på ca 10 år, har jag de senaste åren börjat hålla på mer med musik igen. Jag sitter mest hemma och "skriver låtar", oftast med datorn som inspelare, men det händer också att jag spelar trummor och/eller gitarr i replokal. I takt med att jag musicerat har tinnituset förvärrats. Om jag gör ett längre uppehåll, låt säga ett par veckor, så brukar tinnituset lugna ner sig (men det har hänt att det dragit igång utan att jag hållit på med musik). Men det räcker med ett par timmars spelande för att det ska blossa upp igen. Och så kan det ta ett par veckor innan det stillar sig...

    Saker jag gör för att minska problemen:

    - Spelar alltid på låg volym, oavsett om det är med hörlurar eller ej
    - Spelar sällan mer än två timmar i sträck
    - När jag spelar i replokalen har jag alltid öronproppar
    - Försöker använda monitorer framför hörlurar
    - Skyddar mina öron i bullriga miljöer, t ex skatehallar där jag åker med min son
    - När jag kommer ihåg det, brukar jag panorera all musik till vänster öra när jag arbetar med lurar

    Saker jag lärt mig:

    Det är inte volymen som gör att jag får tinnitus, det är "sättet jag lyssnar på". När jag t ex skruvar på ett syntsound eller testar ackordföljder arbetar hjärnan väldigt intensivt med att "lyssna". Det aktiva lyssnandet triggar mitt tinnitus. Ibland fastnar jag i olika videor gällande "gear" och där lyssnar jag också väldigt intensivt – problem med tinnitus uppstår. Vanligt musiklyssnande brukar inte trigga tinnitus.

    Att lyssna i lurar är mycket "värre" än att lyssna i monitorer. Jag försöker undvika det men studion råkar vara mitt och hustruns sovrum, plus att jag oftast musicerar på kvällarna, så för att inte störa familj och eventuellt grannar är lurarna en förutsättning.

    Känslor

    Musiken är viktig för mig, en av de stora källorna till glädje och till och med andlighet. Att lyssna på musik jag älskar kan ibland ge mig en känsla av att vara del av något större, del av ett underverk. Även att skapa musik har stort värde för mig, även om jag kanske kan leva utan det. Äsch förresten, jag vet inte om jag kan det. Jag kan säkert minska på det, men att lägga ner? Fanken heller.

    På grund av tinnituset blir musikskapandet laddat med både glädje och ångest. Jag tvekar lite inför att spela eftersom jag vet att det nästan alltid (de senaste åren) leder till pip i det förbannade örat. Det känns som att jag offrar min hörsel för att "leka" med musiken. "Vad ska det vara bra för, du pajar bara dina öron. Vad händer om det blir så illa att du inte hör alls förutom pip!" säger en röst inom mig.

    Efter kontroll av hörseln visar det sig att jag hör väldigt bra överlag. Jag har en dipp vid 8k (tror jag det var) men det är inget som är allvarligt skadat. Direkt efter kontrollen kändes detta väldigt lugnande, men jag kan inte släppa oron att mitt musikskapande leder till värre tinnitus.

    Vad vill jag med detta inlägg? Va!?

    Jag vill gärna läsa om andras erfarenheter av tinnitus och gärna om sätt att hantera det. Det finns appar som sägs hjälpa, men jag känner viss oro att dessa appar (som bygger på att man lyssnar på olika typer av ljud) bara förvärrar. Dessutom kändes det bra att skriva av mig och få ut dessa tankar.

    Frågor till er därute:
    - hur triggas er tinnitus?
    - upplever ni koppling mellan volym och tinnitus?
    - har ni prövat att "köra igenom" problemet (dvs skita i det och köra på) och vad hände då?
    - har någon blivit av med det och i så fall hur?
    - har ni sökt hjälp hos proffs och hur gick det?

    Tack för att ni läste!

  46. #106
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag råkade skapa ett nytt (fast samma) ämne, men märker nu att det här ämnet fortfarande är aktivt. Kanske lika bra för det var så långt: https://www.99musik.se/showthread.ph...la-tinnitus%21

    Jag lider med er som lider! Jäkla tinnitus!

  47. #107
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    BUMP!

    Hur går det för er? Ibland är man så totalt less...
    Är det någe bättre nu för dig? Jag har en pipet från en tjock-TV i höger öra. Precis som jag skulle skriva klart låten som tar över världen och skapar fred och lycka för alla.

  48. #108
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag råkade skapa ett nytt (fast samma) ämne, men märker nu att det här ämnet fortfarande är aktivt.

    [admod]


    Nu sammanslagna. Sedan är det ju bara att väcka inaktiva trådar om innehållet stämmer med det man vill prata om.

  49. #109
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Jag upplever lågfrekvent tinnitus när jag är i en period med stress, framförallt när det är dags att gå och lägga mig, då blir det extra tydligt.

    Det enda som hjälper är att finna på var stressen kommer ifrån, och göra något åt det!

  50. #110
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    senaste dagarna har varit ett helvete. höger öra är helt busted!! vattnet i mitt hus har gamla rör som tjuter högt när jag eller grannarna duschar, och det är exakt min triggerfrekvens. min ena granne har börjat med nån ny hobby typ plantor eller framkallning vilket gör att hon kör vattnet på lågt tryck i timtal. tyst på kontoret vilket innebär att tinnituset framträder än mer...
    Hörselproppar hjälper men jag vill ju inte gå runt och vara rädd för ljudet. då mår man ju bara sämre?

    flytten kan inte komma snart nog!

  51. #111
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Just nu lyssnar jag på 9000 Hz; https://www.youtube.com/watch?v=8r12E1QzWVQ

    ...för att avbelasta intern trig med extern källa.

  52. #112
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har aldrig haft tinnitus mer än någon dag efter spelningar och sådär. Efter en extra högljudd och högfrekvent (på Eterfestivalen, för övrigt en väldigt bra spelning) lät det lite distat/ringmodulerat när folk pratade … oops. Men det gick också över.
    Så har jag repat, på rätt normal volym, mycket bas, och sedan dess har jag ett litet pip, fast mer som en resonans då det verkar följa andra ljud. Gissar på typ 10+khz. Har hört det utan ljud ibland, men inte så det stör. Hoppas det ska gå över. Körde lite svep med Oscillator.app för att gissa frekvens, känns som att det tog bort det???

    I alla fall. Vi repade inte så högt, men kan repa tystare eftersom trummisen är en macbook. Hade öronproppar. Mycket bas som sagt, men jag hade uppfattningen att höga frekvenser var farligare. Proppar verkar ju dämpa dem mer.

    Till saken hör att jag sjunger, och då verkar öronpropparna inte sitta lila bra. Mina gjutna (15 år gamla förvisso) satt väldigt dåligt när jag gjorde det så jag fick köra skum.

    Finns det proppar som sitter bättre när man sjunger?

    Ska oavsett repa tystare nästa gång. Och kanske skulle göra slag i saken och skaffa ett par 9db filter för de gjutna så jag kan använda dem oftare i halvjobbiga miljöer (har bara 25db nu).

    Är 34 och vet inte hur högt jag hör. Gissar på att 14+ är helt borta.

    (Nu hör jag pipet. Inte så jobbigt, mer än PRINCIPEN)

  53. #113
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    levt med min tinnitus i närmare 25 år nu , normalt tänker jag inte alls på det, blir helt klart kraftigare vid stress och utmattning,

    jag inbillar mig att det stör gehöret lite , har ibland svårt med G# , sällan jag får leta speciellt länge för att sätta toner jag hör
    men just G# så är jag både på g och a och harvar , supermärkligt men tinnitustonen ligger ju där nånstans så kanske inte helt ologiskt ändå.

  54. #114
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Tillägg: är öronbarn, kann knappt tryckutjämna. Inte automatiskt i vart fall. Just nu har de varit extra tjorviga dessutom.

  55. #115
    just uMan
    just uMan är inte uppkopplad
    just uMans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har haft tinnitus o brus länge men tänkte dela med mig vad som hände vid två tillfällen i våras.

    Under två helt skilda dagar så försvann det helt och hållet. Det var helt tyst.

    Funderat rätt mycket om det fanns någon likhet mellan dagarna. Sinnesstämning, miljö etc men gick inte att hitta några direkta likheter.

    Någon annan som har haft samma upplevelse med att det temporärt försvunnit och det blivit helt tyst?

  56. #116
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har aldrig haft tinnitus mer än någon dag efter spelningar och sådär. Efter en extra högljudd och högfrekvent (på Eterfestivalen, för övrigt en väldigt bra spelning) lät det lite distat/ringmodulerat när folk pratade … oops. Men det gick också över.
    Så har jag repat, på rätt normal volym, mycket bas, och sedan dess har jag ett litet pip, fast mer som en resonans då det verkar följa andra ljud. Gissar på typ 10+khz. Har hört det utan ljud ibland, men inte så det stör. Hoppas det ska gå över. Körde lite svep med Oscillator.app för att gissa frekvens, känns som att det tog bort det???

    I alla fall. Vi repade inte så högt, men kan repa tystare eftersom trummisen är en macbook. Hade öronproppar. Mycket bas som sagt, men jag hade uppfattningen att höga frekvenser var farligare. Proppar verkar ju dämpa dem mer.

    Till saken hör att jag sjunger, och då verkar öronpropparna inte sitta lila bra. Mina gjutna (15 år gamla förvisso) satt väldigt dåligt när jag gjorde det så jag fick köra skum.

    Finns det proppar som sitter bättre när man sjunger?

    Ska oavsett repa tystare nästa gång. Och kanske skulle göra slag i saken och skaffa ett par 9db filter för de gjutna så jag kan använda dem oftare i halvjobbiga miljöer (har bara 25db nu).

    Är 34 och vet inte hur högt jag hör. Gissar på att 14+ är helt borta.

    (Nu hör jag pipet. Inte så jobbigt, mer än PRINCIPEN)
    Jag kör med gjutna bellman-proppar när jag repar(15db filter känns lagom, har 25 också) och om jag glömmer eller förlagt dom så brukar jag köra med Alpine,Fender eller Bellman "granar" som jag har som backup, dom funkar faktiskt ganska bra, brukar gå att pilla in olika långt för lite olika dämpning. Har haft de gjutna i 15år och de glappar ibland och ibland mindre.
    På det hela taget så släpper de in lite ljud ibland med de gjutna när man sjunger vissa ord. Vi kör med trummis så det är riktigt högt och om jag inte sjöng skulle jag nog köra med 25db då jag tycker man blir rätt matt efter ett rep.

    Jag har alltså tre par extra med mig... i pedalbordet,i bascaset och i jackan för att aldrig behöva riskera att springa fram till nått som låter högt att hämta eller förlägga dom.

  57. #117
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med gjutna bellman-proppar när jag repar(15db filter känns lagom, har 25 också) och om jag glömmer eller förlagt dom så brukar jag köra med Alpine,Fender eller Bellman "granar" som jag har som backup, dom funkar faktiskt ganska bra, brukar gå att pilla in olika långt för lite olika dämpning. Har haft de gjutna i 15år och de glappar ibland och ibland mindre.
    På det hela taget så släpper de in lite ljud ibland med de gjutna när man sjunger vissa ord. Vi kör med trummis så det är riktigt högt och om jag inte sjöng skulle jag nog köra med 25db då jag tycker man blir rätt matt efter ett rep.

    Jag har alltså tre par extra med mig... i pedalbordet,i bascaset och i jackan för att aldrig behöva riskera att springa fram till nått som låter högt att hämta eller förlägga dom.
    Japp, bellman. Försöker också sprida ut lite proppar, fast mest skum.

    Tycker du det är någon skillnad ang. sång mellan propparna? Känns som att en ”elastisk” borde vara mer flexibel för att käkarna och sånt rör sig? Alltså inte de gjutna.

  58. #118
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har vant mig vid mina pip nu, som bara blivit tydligare och dubbelsidigare. Ibland stör det mer, men faktum är att det är medans jag gör/håller på med/spelar musik som jag tänker minst på det. Det blir som en sån där grej man hänger upp sig på när man redan känner sig lite nere/stressad och då blir det påtagligt. Jag kan uppleva att mina öron "tröttnar" lite fortare än förr. Men det är egentligen bara bra. Då sitter jag bara i studion till kanske 00:14 istället för att det står 02:11 när man får för sig att titta. För lite sömn är också en sån grej som förstärker tinnitusmedvetenheten.

    Vänja sig verkar hittills vara den bästa metoden. Det var ju snack om ginseng eller nåt. Har inte hört mer om det.

  59. #119
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker du det är någon skillnad ang. sång mellan propparna? Känns som att en ”elastisk” borde vara mer flexibel för att käkarna och sånt rör sig? Alltså inte de gjutna.
    Jag tycker nog Bellman er-20 typen funkar helt okej när man spelar, kör de gjutna så ofta jag kan då man hör tydligare men de släpper ibland in lite ljud, skummisar är jättesvårt att sjunga med tycker jag.

  60. #120
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker nog Bellman er-20 typen funkar helt okej när man spelar, kör de gjutna så ofta jag kan då man hör tydligare men de släpper ibland in lite ljud, skummisar är jättesvårt att sjunga med tycker jag.
    Cool. Tror jag kan ha ett par happy ears någonstans. Men bellmans borde ju också vara bra såklart.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 22:13
  2. Fairlight Platinum ReFill - nedsatt pris
    Av PF i forum Reason Studios
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 10:49
  3. Testa din hörsel.
    Av Electroboy i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 12:59
  4. Frågor om Mixning med nedsatt hörsel!
    Av joakimi i forum Mixning & mastring
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •