Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: onde magnetique

  1. #1
    JulseyBejbi
    JulseyBejbi är inte uppkopplad
    JulseyBejbis avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    onde magnetique

    När jag såg den här i produktion visste jag varken ut eller in!
    En kassettbandskeyboard!!
    Jag har alltid varit besatt av tejp och haft idéer om liknande instrument. Under de senaste månaderna har jag sätt personer designa och bygga egna till sig själv.

    Har någon hört något om den här? Om den är värd att köpa? Eller om någon känner till ett liknande instrument i produktion?

    http://www.ondemagnetique.com

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kolla in Gieskes cv-styrda eurorack-walkmans också.

  3. #3
    JulseyBejbi
    JulseyBejbi är inte uppkopplad
    JulseyBejbis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla in Gieskes cv-styrda eurorack-walkmans också.
    Ja min kompis har en sån ! Har iofs inte riktigt hört när han kör med den, fast den verkar väldigt fin !

    Jag kör dock inte euro - vet inte om det är bra eller dåligt, känns meckigt att sätta sig in i och helt beroendeframkallande.

  4. #4
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Fin! Den där skulle jag gärna testa!

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av JulseyBejbi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja min kompis har en sån ! Har iofs inte riktigt hört när han kör med den, fast den verkar väldigt fin !

    Jag kör dock inte euro - vet inte om det är bra eller dåligt, känns meckigt att sätta sig in i och helt beroendeframkallande.
    Lite meckigt, visst, men en sån modul i en plywoodlåda, + en env och en vca/lpg borde räcka (plus midi-cv-konverterare, eller arturia keystep) plus enklaste strömförsörjningen och du är klar. Vill du skulle du kunna löda sladdar bakvägen och slippa patcha. Fast det är ju meckigt med :-)

  6. #6
    tb323
    tb323 är inte uppkopplad
    tb323s avatar
    Senior
    Ännu mer kasettsynthar.. http://www.crudlabs.org/v1.php

  7. #7
    JulseyBejbi
    JulseyBejbi är inte uppkopplad
    JulseyBejbis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite meckigt, visst, men en sån modul i en plywoodlåda, + en env och en vca/lpg borde räcka (plus midi-cv-konverterare, eller arturia keystep) plus enklaste strömförsörjningen och du är klar. Vill du skulle du kunna löda sladdar bakvägen och slippa patcha. Fast det är ju meckigt med :-)
    Låter som att till och med jag skulle kunna lösa det ! En walkman också för att bli moddad.
    Ska kolla priserna och se.
    Jag har precis köpt en del rullbandsgrejer att gå lös på, bland annat en Nagra för feedback, loopar, scratch, det är verkligen roligt. Fick den väldigt billigt.
    Jag funderar på om just en walkman synth skulle va kul som ljudkälla !

  8. #8
    JulseyBejbi
    JulseyBejbi är inte uppkopplad
    JulseyBejbis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tb323 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ännu mer kasettsynthar.. http://www.crudlabs.org/v1.php
    Oooouuuuh, den verkar fin ! Kändes som att de va lite mer möjligheter med den också. Får kolla efter en passande midi-lösning (använder aldrig det annars) och se om de kommer i produktion igen, det stod sold out just nu.

    OM-1 verka de lite meckigt att en måste använda båda händerna. En hand för anslag och sustain och en för toner.

  9. #9
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Men varför har ingen moddat en porta på samma sätt? 4 kanaler med EQ och aux, vore ju helt ball!

    Appropå bollar, det var någon som gjort en sfär målad med någon slags emaljfärg som innehåll samma järnoxid som band. Så var det två motorer och fyra eller åtta tonhuvuden.
    Ska försöka hitta den

    - - - Uppdaterad - - -

    Sen tror jag att giskes lösning skulle bli den billigaste. Har för mig crudman låg runt 5000, +frakt tull moms osv

  10. #10
    tb323
    tb323 är inte uppkopplad
    tb323s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av JulseyBejbi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oooouuuuh, den verkar fin ! Kändes som att de va lite mer möjligheter med den också. Får kolla efter en passande midi-lösning (använder aldrig det annars) och se om de kommer i produktion igen, det stod sold out just nu.

    OM-1 verka de lite meckigt att en måste använda båda händerna. En hand för anslag och sustain och en för toner.
    Kolla deras huvudsida också (utan /v1.php). De kommer med en version 2 i augusti står det. Själv var jag mest sugen på att köpa deras kontaktmikrofon men den verkar ha varit ur produktion sen länge..

  11. #11
    JulseyBejbi
    JulseyBejbi är inte uppkopplad
    JulseyBejbis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Barbaron Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men varför har ingen moddat en porta på samma sätt? 4 kanaler med EQ och aux, vore ju helt ball!

    Appropå bollar, det var någon som gjort en sfär målad med någon slags emaljfärg som innehåll samma järnoxid som band. Så var det två motorer och fyra eller åtta tonhuvuden.
    Ska försöka hitta den

    - - - Uppdaterad - - -

    Sen tror jag att giskes lösning skulle bli den billigaste. Har för mig crudman låg runt 5000, +frakt tull moms osv
    Oj det va rätt mycket 5000kr ! När jag funderat lite mer på det gillar jag att OM-1 är så enkel och att en stämmer varje ton själv, så en skapar egna skalor.

    Och det här med en porta är inte helt dumt ! Jag ska skruva upp min porta och fråga min vän som använder den där modulen och se om den funkar att modda-till-synk så en kan ha fyra röster samtidigt.

    Jag tänkte bygga en liten brygga med fyra av/på-knappar som jag ska ha till min porta, som sen går in i en 4kanal mini-mixer. om en vill så sätter en en effektpedal på varje kanal.

    Har du hittat klippet med bollen?

  12. #12
    JulseyBejbi
    JulseyBejbi är inte uppkopplad
    JulseyBejbis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tb323 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla deras huvudsida också (utan /v1.php). De kommer med en version 2 i augusti står det. Själv var jag mest sugen på att köpa deras kontaktmikrofon men den verkar ha varit ur produktion sen länge..
    Ja jag hitta ingen kontaktmic på deras sida.... Bara Kassett-manikken.
    Version 2 ska va super stämd, hm jag gillar iofs dissonant

  13. #13
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Melloman någon?
    https://youtu.be/Gx-TE_aapDQ

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja den var ju ball och härligt enkel! Måste väl funka så att man har två toner per fristajl. Men undrar om de är igång hela tiden och därmed har en begränsning på typ 45 minuter, eller om det sitter en evig loop i varje kassett.

    Jag hade en liknande idé en gång, men mer som en konstinstallation. Tänkte snarare göra den av 20-30 gamla bandspelare, placerade över en vägg som nån slags meta-orgelpipor, och koppla 220v genom varje tangent till vanliga eluttag på baksidan Idén lever fortfarande känner jag nu

  15. #15
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Jag har gjort en likadan. Har inte orkat slutföra allt hehe tror jag postade någon instagramvideo för ett halvår sedan. Har även prövat modda en 4 spårig kassettporta. Grejen är att ju mindre och lättare mekanismen är desto bättre. Därför är små walkmans bäst. Alla kassettportor är väldigt stabila i hastigheten och det beror på att motorn oftast driver en relativt tung järnpuck som sedan med hjälp av en gummisnodd driver bandet. Så att skifta hastighet snabbt är omöjligt. Det är som att spela med portanento ställd på max

  16. #16
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Här är förresten det första testet jag gjorde med en microkassettspelare, en tennsy genom monotron delay https://instagram.com/p/-l6Av2hDW_/

    ps. Det är busenkelt att göra själv

    Jag försökte ta det ett steg längre och modda kassettbandet med en fjäder så bandet flyger tillbaka från början, som en mellotron. Alltså inte behöva spela in en monoton ton utan ett ljud med början och slut. Det funkade fanimej skitbra och bandet flög tillbaka ganska precis till början av ljudet. Det jobbiga va att man va tvungen att ha pauseknappen i tryckt och släppa den för varje gång man ville spela upp ljudet. Jag kom på någon mekanisk lösning som jag inte orkade genomföra och nu har jag glömt bort. Planen va att bygga en 8 rösters kassettsampler i mpc-format, men även det ligger på hyllan. https://instagram.com/p/-hmeUqBDaP/
    Senast redigerat av pitir den 2016-08-10 klockan 00:09.

  17. #17
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Måste väl gå att göra en egen med walkmandelar, arduino, kontroller, servomotor och lite lättsam CNC? För att slippa portamentogrejen liksom.

  18. #18
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ja de går nog. Man kommer nog aldrig från portamentot men man kan ju minimera det.
    Angående portalösning så borde man kanske testa att byta ut metallpucken som driver gummiremmen mod en mindre eller lättare.

  19. #19
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av JulseyBejbi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du hittat klippet med bollen?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	13308654_10153580112795544_4645171890072060878_o.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	87,7 KB 
Id:	69878
    Inget klipp, men en bild, mobilfacebook låter mig inte copypasta. Här är en länk till originalposten på fejjan: https://m.facebook.com/story.php?sto...4&id=622620543

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Barbaron Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	13308654_10153580112795544_4645171890072060878_o.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	87,7 KB 
Id:	69878
    Inget klipp, men en bild, mobilfacebook låter mig inte copypasta. Här är en länk till originalposten på fejjan: https://m.facebook.com/story.php?sto...4&id=622620543
    Du måste hitta en video på den!

  21. #21
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du måste hitta en video på den!
    Har letat överallt, googlat, youtubat, kollat snubbens hemsida, scrollat scrollat scrollat på hans fejja. Men ingenting. Tänker att han inte är färdig med den än
    Han verkar dock ha varit upptagen med att bygga andra maskiner. Dåligt av honom

  22. #22
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Maila!

Liknande ämnen

  1. Eowave Orage Magnetique
    Av bergshantering i forum Nyheter
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-11-01, 07:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •