Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: TTSH en ARP 2600 klon !

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    TTSH en ARP 2600 klon !

    TTSH är som bekant en ARP 2600 klon och de få förunnat som testat sida vid sida säger att den är 95% ljud identiskt
    Jag har aldrig haft äran att spela på en ARP2600 men baserat på min upplevelse av TTSH så måste ARP2600 vara en av världens mest välljudande synthar
    TTSH:n låter sjukt bra helt enkelt och modular uppbyggnaden gör det ju inte sämre precis.
    Det lite lustiga är att synthen egentligen saknar en dedikerad LFO så man kan använda en VCO för det ala Model D förstås men i och med att den är ganska patchbar skickar jag en extern sinus LFO från en SEM pro in i multipeln på TTSH:n och sedan vidare till varje VCO , som är 3 till antalet.
    Samma sak med PWM så tar jag en triangle LFO från en Moog CP-251 och skickar till VCO2 som är den enda VCO:n som har pulse vidd modulation konstigt nog.
    Övriga märkliga saker är att det egentligen bara är en riktig ADSR envelope och den andra är en enkel AR envelop som dessutom är väldigt slö i attacken…medans ADSR envelopen är av det absolut rappaste slaget , mycket bra envelope !
    En trevlig sak är att man kan mixa ljudvolymerna från de båda enveloperna i VCA mixern. Där kan man även mixa in ring mod signal som inte inte passerat filtret.
    Man programmerar en TTSH/ARP2600 på lite annorlunda sätt än vanliga enklare synthar genom att den verkligen inbjuder till modulation med audio frekvenser och genom att modulera filtret med så pass extremt snabba svängningar blir det riktigt intressanta effekter på ljudet , det blir liksom ett slags extra fladdermus övertons innehåll som kittlar flimmerhåren på sätt som jag inte är van vid tidigare , mycket behagligt.
    S/H modulen har en mycket trevlig Ext clock in som helt enkelt triggar på audio klick tex , så genom att skicka ut klick i 16 delar från min DAW så bubblar sample and hold modulen perfekt i takt med musiken.
    TTSH fjäder reverbet är ytterligare en ovanlig krydda som kan förgylla vissa ljud riktigt finfint.
    Filtret i TTSH är baserat på ARP´s Moog ladder filter kopia och är således 24dB som låter kanon.
    TTSH /ARP2600 behöver förutom CV både Gate och trig, det sistnämnda är förmodligen för att trigga enveloperna och som av en händelse så fungerar ju Korg ARP Odyssey helt perfekt som USB till CV/Gate/Trig konverter. Jag fick kalibrera pyttelite på 1V/oct på TTSH:n för att få perfekt pitch över alla oktaver men nu är de ett klockrent par.
    Även fast inte VCO3 har PWM går det att göra ett PWM trick på den , man skickar ut Sinus signalen från VCO2 för att frekvensmodulera VCO3 med liten mängd och då får man en PWM liknande effekt om man patchar in Pulse vågen in i audio mixern. Vet inte exakt hur det fungerar men det låter som PWM , lite grand som man fuskar på Model D med inverterad sågtand…
    Men jag upprepar mig själv , det som inbjuder mest att programmera TTSH är att modulera med frekvenser inom hörbart område , jag brukar klaga på långsamma LFO:er men genom att ta en VCO som modulator så går det fort och mer därtill
    Man kan enkelt göra Jarre resonans drillar som börjar super snabbt och sedan går saktare och saktare genom att låta ADSR påverka pitchen fallande på en VCO som du modulerar filtret i självsvängning.
    TTSH , är en kungligt välljudande synth , rekommenderas starkt , speciellt om prisläget verkar vara runt 20.000:- färdigbyggd…det är ju ett skämt lågt pris för vad man får.
    Supersynth !


    https://youtu.be/aSD6c-dimY8
    Senast redigerat av Firechild den 2015-03-29 klockan 16:16.

  2. #2
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Fast du kommer ändå att köpa originalet. Skit i denna.

  3. #3
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Jag visste väl att det går att göra musik med den också! Inte bara R2D2-läten och andra märkliga ljud... klart att Firechild lyckas! Världsklass som vanligt, tack för en bra recension!

  4. #4
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fin rescension och demo som alltid.
    Men visst måste du utnyttja TTSHn till lite mer esoteriska ljud som trasig moped, dropp-i-grotta och de andra...

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Snygg demo och bra låt, FC! Jolly good show!

  6. #6
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hur tycker du KARPen står sig i jämförelse? I original så är de ju inte ljusår i från varandra.

  7. #7
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tycker du KARPen står sig i jämförelse? I original så är de ju inte ljusår i från varandra.
    Ja, nu har jag bara tillbringat några dagar med respektive maskin men det känns som TTSH:n är mer organisk , lite mer levande även om oscillatorerna är superstabila här med. De är ju egentligen rätt olika maskiner , men jag förstår vad du menar om man patchar ett normalt ljud på båda så skulle nog de gå att få att låta rätt likt men spontant känns TTSH:n mer Moog liknande och KARP:en mer klinisk på ett liiite tråkigare sätt. Jag kom nu på mig själv med att ha skaffat 4 icke programmerbara monofoner på rad... Jag som är polykille...vad händer ???? Nej , nu är det monofonstopp ett bra tag framöver !

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kom nu på mig själv med att ha skaffat 4 icke programmerbara monofoner på rad... Jag som är polykille...vad händer ????
    LOL! Jag visste att du skulle se ljuset!

    Jag håller med om att de inte är speciellt lika, jag lät ju min TTSH vandra vidare delvis för att den kändes som en direkt konkurrent till Minimoog och Minimidin när det gäller de "vanliga" syntljuden, och esoteriska dropp i kalkstensgrotta är ju inte riktigt min grej…

    Odyssey är helt annorlunda, hårdare, råare och lite tunnare och vassare. Som jag upplever det i alla fall. (Nu är det ju 12dB-versionen jag tänker på iofs).

    PS; Vilken är den fjärde mono'n du skaffat? Kommer bara på tre?

  9. #9
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Okej , här är synderna. Model D ( mot OB-Xa ), MS20kit, KARP Odyssey , TTSH ( mot Xpander ).

  10. #10
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Åh fifan, det där lät fläskigt. Bra demo och schysst recension.

  11. #11
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, nu har jag bara tillbringat några dagar med respektive maskin men det känns som TTSH:n är mer organisk , lite mer levande även om oscillatorerna är superstabila här med. De är ju egentligen rätt olika maskiner , men jag förstår vad du menar om man patchar ett normalt ljud på båda så skulle nog de gå att få att låta rätt likt men spontant känns TTSH:n mer Moog liknande och KARP:en mer klinisk på ett liiite tråkigare sätt. Jag kom nu på mig själv med att ha skaffat 4 icke programmerbara monofoner på rad... Jag som är polykille...vad händer ???? Nej , nu är det monofonstopp ett bra tag framöver !
    bra demo, och lite Jarre-drillar hörde jag också :- )
    ska du inte pröva en MFB Dominion 1 ändå, den kan ju så mycket andra inte kan... bara en monosynt till

  12. #12
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    wow, som vanligt helt fantastiskt! Ska spela den för tjejen, kommer älska den!
    Ska köpa ett snyggt ställ som tar Xpander + OSCar nu, det kommer bli sweeeet!

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tackar ! Å andra sidan är det jag som skall tacka

  14. #14
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Skön låt och bra recension!

  15. #15
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även fast inte VCO3 har PWM går det att göra ett PWM trick på den , man skickar ut Sinus signalen från VCO2 för att frekvensmodulera VCO3 med liten mängd och då får man en PWM liknande effekt om man patchar in Pulse vågen in i audio mixern. Vet inte exakt hur det fungerar men det låter som PWM , lite grand som man fuskar på Model D med inverterad sågtand…
    Det här lät intressant, försökte återskapa detta men får inte till det.
    Kan du inte fota och posta bild + ljud i TTSH patch och tricks tråden?

  16. #16
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Riktigt skön demo Firechild!

  17. #17
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Snyggt jobbat!!

  18. #18
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Som den superintelligente jag är så misstänker jag att du typ idag köpt Interzones TTSH och hunnit få ihop denna låt och video?!
    Säg att jag har fel, annats måste jag ha ställt min klocka ett dygn fel. Jag hade hunnit med att göra en bastrumma vid det här laget, kanske.

  19. #19
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Du har fel , jag bytte med dar303 för flera dagar sedan ! Så du kan vara lugn Bastrumma på en dag är inte fy skam det heller

  20. #20
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Skönt! Fick total ångest där ett tag. På flera sätt.

    Glömde i mitt chocktillstånd säga att demon är lika bra som vanligt! Hitpop i electroförklädnad.

  21. #21
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Fan, den här demon är så snyggt gjord så att jag nästan blir förbannad.
    Varje gång jag ser något av dig så känner jag bara far att sträcka ut en arm och ta tag i första bästa synth och knäcka över knäet.

    Snyggt låt och bra rec.

  22. #22
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här lät intressant, försökte återskapa detta men får inte till det.
    Kan du inte fota och posta bild + ljud i TTSH patch och tricks tråden?
    Japp gjort det nu.


    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan, den här demon är så snyggt gjord så att jag nästan blir förbannad.
    Varje gång jag ser något av dig så känner jag bara far att sträcka ut en arm och ta tag i första bästa synth och knäcka över knäet.

    Snyggt låt och bra rec.
    Ajdå , akta knät !

  23. #23
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Äh ingen fara, jag har bara bräckligt gammalt skit.
    Det är värre med självkänslan...

  24. #24
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Jag blir glad av att lyssna på din musik Firechild! Mycket fint, tack!!

    Vad skulle man kunna göra med flera (säg fyra eller sex) stycken ARP 2600 / TTSH? Det är det jag funderar på. . .
    Då kan man ju patcha kors och tvärs och knappast sakna något, det kan även bli en polyfonisk variant!
    Det borde väl vara värt det, iallafall om man bygger själv.

  25. #25
    Vcs3
    Vcs3 är inte uppkopplad
    Vcs3s avatar
    Senior
    Härlig demo!

  26. #26
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Bland dina bättre låtar/demos, Eldbarnet! GJ!

  27. #27
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det borde väl vara värt det, iallafall om man bygger själv.
    Mja, bara materialet till den jag byggt själv gick på närmare 15k, så 6 st blir en ansenlig summa. Flexiblare än en JP8 javisst, men inte direkt smidigare

  28. #28
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Intressant recension, bra demo och allmänt inspirerande! Sånt här kan man inte få för mycket av...

  29. #29
    deleted user
    Snygg Demo ! men vadå har du redan bytt bort den eller läser jag fel ?

    Skulle vara intresserad utav att veta var chassit var tillverkat + frontpanel,
    De som gjort frontpanel express kan det väll ändå inte vara ???

  30. #30
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Väldigt fin demo Firechild!

    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle vara intresserad utav att veta var chassit var tillverkat + frontpanel,
    De som gjort frontpanel express kan det väll ändå inte vara ???
    Panel och låda görs i Stockholm.

  31. #31
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Panel och låda görs i Stockholm.
    Av vilket företag ?

  32. #32
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Zthee är ju mannen bakom hela detta fantastiska projekt!

  33. #33
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, hyllningar till Zthee !
    deleted user detta är ju en grej för dig! Eller har du fullt upp med Elka Synhex comebacken Känns ju som du har finsk anknytning samt ett användarnamn som förpliktigar

  34. #34
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    undrar om Korg/Arp har kontaktat zthee för nåt samarbete?
    han har ju en färdig redesign av Arp 2600, och Korg har ju tillverkningsresurserna...

  35. #35
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Tror att zthee ingång på TTSHn (orginalkomponenter, hålmonterat) är ganska långt ifrån Korg filosofi...

  36. #36
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Panel och låda görs i Stockholm.
    Var just inne på sajten och kikade - det är alltså en ren byggsats, eller hur? Någon koll på hur mycket tid en halvtaskig lödare behöver för att bygga ihop en sådan? FC-demon fick det att vattnas lite i munnen på mig…

  37. #37
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, hyllningar till Zthee !
    Precis! Även om jag inte hann bygga den.

    Grym demo! som vanligt får jag säga.

  38. #38
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var just inne på sajten och kikade - det är alltså en ren byggsats, eller hur? Någon koll på hur mycket tid en halvtaskig lödare behöver för att bygga ihop en sådan? FC-demon fick det att vattnas lite i munnen på mig…
    Ja, det är en ren byggsats. Har för mig att det tar ~15 timmar om du är zthee, ~20 timmar om du är kroffe och runt 30-40 timmar om du är vanlig dödlig... kolla den här tråden http://www.99musik.se/showthread.php...1-ARP-2600-DIY

  39. #39
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, hyllningar till Zthee !
    deleted user detta är ju en grej för dig! Eller har du fullt upp med Elka Synhex comebacken Känns ju som du har finsk anknytning samt ett användarnamn som förpliktigar
    Synthex comebacken ja ... Jävla finnelainen som kom på att Elka
    Gjort en bra synt en gång i tiden. Ähh finns så mycket man skulle
    Kunna klona. Bäst man kniper igen om vad man gör, annars dyker
    Ännu en människa upp med samma ide men med bättre förutsättningar
    Att bli klar samma år som iden kläcktes.

    Som om det inte vore nog, nu dök en annan elektronik nisse upp
    I samma lokala musikaffär som jag jobbar åt och snor jobb ifrån mig.
    Tur nog fattar han inte syntar ännu, bara rörförstärkare ... Var tusan
    Lade jag hokeymasken och macheten ?
    Senast redigerat av deleted user den 2015-04-04 klockan 21:07.

Liknande ämnen

  1. 2600/TTSH: Patchar, tips och tricks.
    Av Göran i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 188
    Senaste inlägg: 2021-11-22, 17:47
  2. ....
    Av Rotwang i forum Modularer & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-11, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •