TTSH är som bekant en ARP 2600 klon och de få förunnat som testat sida vid sida säger att den är 95% ljud identiskt
Jag har aldrig haft äran att spela på en ARP2600 men baserat på min upplevelse av TTSH så måste ARP2600 vara en av världens mest välljudande synthar
TTSH:n låter sjukt bra helt enkelt och modular uppbyggnaden gör det ju inte sämre precis.
Det lite lustiga är att synthen egentligen saknar en dedikerad LFO så man kan använda en VCO för det ala Model D förstås men i och med att den är ganska patchbar skickar jag en extern sinus LFO från en SEM pro in i multipeln på TTSH:n och sedan vidare till varje VCO , som är 3 till antalet.
Samma sak med PWM så tar jag en triangle LFO från en Moog CP-251 och skickar till VCO2 som är den enda VCO:n som har pulse vidd modulation konstigt nog.
Övriga märkliga saker är att det egentligen bara är en riktig ADSR envelope och den andra är en enkel AR envelop som dessutom är väldigt slö i attacken…medans ADSR envelopen är av det absolut rappaste slaget , mycket bra envelope !
En trevlig sak är att man kan mixa ljudvolymerna från de båda enveloperna i VCA mixern. Där kan man även mixa in ring mod signal som inte inte passerat filtret.
Man programmerar en TTSH/ARP2600 på lite annorlunda sätt än vanliga enklare synthar genom att den verkligen inbjuder till modulation med audio frekvenser och genom att modulera filtret med så pass extremt snabba svängningar blir det riktigt intressanta effekter på ljudet , det blir liksom ett slags extra fladdermus övertons innehåll som kittlar flimmerhåren på sätt som jag inte är van vid tidigare , mycket behagligt.
S/H modulen har en mycket trevlig Ext clock in som helt enkelt triggar på audio klick tex , så genom att skicka ut klick i 16 delar från min DAW så bubblar sample and hold modulen perfekt i takt med musiken.
TTSH fjäder reverbet är ytterligare en ovanlig krydda som kan förgylla vissa ljud riktigt finfint.
Filtret i TTSH är baserat på ARP´s Moog ladder filter kopia och är således 24dB som låter kanon.
TTSH /ARP2600 behöver förutom CV både Gate och trig, det sistnämnda är förmodligen för att trigga enveloperna och som av en händelse så fungerar ju Korg ARP Odyssey helt perfekt som USB till CV/Gate/Trig konverter. Jag fick kalibrera pyttelite på 1V/oct på TTSH:n för att få perfekt pitch över alla oktaver men nu är de ett klockrent par.
Även fast inte VCO3 har PWM går det att göra ett PWM trick på den , man skickar ut Sinus signalen från VCO2 för att frekvensmodulera VCO3 med liten mängd och då får man en PWM liknande effekt om man patchar in Pulse vågen in i audio mixern. Vet inte exakt hur det fungerar men det låter som PWM , lite grand som man fuskar på Model D med inverterad sågtand…
Men jag upprepar mig själv , det som inbjuder mest att programmera TTSH är att modulera med frekvenser inom hörbart område , jag brukar klaga på långsamma LFO:er men genom att ta en VCO som modulator så går det fort och mer därtill
Man kan enkelt göra Jarre resonans drillar som börjar super snabbt och sedan går saktare och saktare genom att låta ADSR påverka pitchen fallande på en VCO som du modulerar filtret i självsvängning.
TTSH , är en kungligt välljudande synth , rekommenderas starkt , speciellt om prisläget verkar vara runt 20.000:- färdigbyggd…det är ju ett skämt lågt pris för vad man får.
Supersynth !
https://youtu.be/aSD6c-dimY8