Sidan 15 av 17 FörstaFörsta ... 5 11 12 13 14 15 16 17 SistaSista
Resultat 841 till 900 av 1014

Ämne: Elektron Overbridge

  1. #841
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Har blivit med Rytm igen och tänkte testa overbridge ordentligt nu.

    En sak jag funderat på bara som jag inte lyckas klura ut (har inte hunnit test än heller). Om jag jammar med rytm + annan hårdvara och jag tar in rytmens individuella ut över usb/plugin i daw och den övriga hårdvaran via mitt vanliga ljudkort och in i samma daw. Borde inte skillnaden i latency mellan mitt vanliga ljudkort och rytmens latency in i datorn göra sig märkbar då? Skitdum fråga kanske men jag har nog inte fattat hur det här funkar än..

    OBS! Allt inklusive rytm syncas externt utifrån datorn..

    Erfarenheter, tankar..?

  2. #842
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har blivit med Rytm igen och tänkte testa overbridge ordentligt nu.

    En sak jag funderat på bara som jag inte lyckas klura ut (har inte hunnit test än heller). Om jag jammar med rytm + annan hårdvara och jag tar in rytmens individuella ut över usb/plugin i daw och den övriga hårdvaran via mitt vanliga ljudkort och in i samma daw. Borde inte skillnaden i latency mellan mitt vanliga ljudkort och rytmens latency in i datorn göra sig märkbar då? Skitdum fråga kanske men jag har nog inte fattat hur det här funkar än..

    OBS! Allt inklusive rytm syncas externt utifrån datorn..

    Erfarenheter, tankar..?
    Njaeä. Rytmen blir ju en plugin med latency, och som alla plugins med latency kommer den latency-kompenseras av mjkvaran. Så, totala latencyn i systemet ökar i o m att den kompenserar för skillnaden, på precis samma sätt som om du stoppat in en ren mjukisplugg som introducerar latency.

    (Sen är ju det där med latencykompensering av monitorerade signaler nån sorts blandning av komplex minsta-gemensamma-nämnare-mellan-signalkedjor-optimering och svart magi. Så i praktiken finns säkert inget som hindrar att du både får ökad total latency och syncproblem. =) )

  3. #843
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Tack för svar!

    Jag antar att detta:

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är ju det där med latencykompensering av monitorerade signaler nån sorts blandning av komplex minsta-gemensamma-nämnare-mellan-signalkedjor-optimering och svart magi.
    ..är det jag egentligen undrar om. Det verkar ju onekligen en smula komplicerat.

    Ingen som testat en liknande setup i praktiken då. Extern sync av all hårdvara, inklusive analogmaskin. En del ljud in i datan via ditt vanliga ljudkort, en del ljud in på separata spår via usb/overbridge.. Går det bra, vad händer..? Berätta för mig!

  4. #844
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OBS! Allt inklusive rytm syncas externt utifrån datorn..
    Det där fungerar inte. Om du kör Overbridge behöver DAW:en vara klocka till Rytmen.

    Latencykompenseringen beror på din DAW, så om du klockar Rytmen från annat håll blir det en annan latency. Samma gäller om du skulle göra så med audio. Alltså om du skulle enbart synka Rytm till DAW, men spela in ljud från Rytm via annat ljudkort - då blir det fel latency.

    Däremot om du klockar allt från DAW:en och drar in det så kommer latencykompenseringen göra sitt och se till att allt hamnar i fas.

  5. #845
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där fungerar inte. Om du kör Overbridge behöver DAW:en vara klocka till Rytmen.

    Latencykompenseringen beror på din DAW, så om du klockar Rytmen från annat håll blir det en annan latency. Samma gäller om du skulle göra så med audio. Alltså om du skulle enbart synka Rytm till DAW, men spela in ljud från Rytm via annat ljudkort - då blir det fel latency.

    Däremot om du klockar allt från DAW:en och drar in det så kommer latencykompenseringen göra sitt och se till att allt hamnar i fas.
    Precis som jag befarade i frågan alltså..!? Skulle man inte kunna råka ha lite tur då att ens ljudkort och rytmens latency inte var heeelt olika.. Med den sync jag använder kan jag dessutom förskjuta enskilda spår så jag skulle ju kunna putta rytmen lite åt något håll också.. (jag vet, i så fall blir det ju knas med monitoreringen men jag lyssnar oftast efter omvandlingen ändå)

  6. #846
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Latencykompenseringen beror på din DAW, så om du klockar Rytmen från annat håll blir det en annan latency.
    Fast annan latency blir det väl inte? Däremot är det såklart inte säkert (eller troligt) att rytmen går i takt med transport i DAW:en, men latencyn genom overbridge borde väl inte påverkas av tempo/sync eller?

  7. #847
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är klart det blir en annan latency. Om du klockar med en extern MIDI-klocka så blir det en annan fördröjning än om du klockar med DAW:ens klocka. Ingenting sker ju på direkten - alla saker har sin responstid. Eftersom Overbridge (audio) kör mot en förväntad Latency från DAW så blir det knas om den inte klockas från DAW:en. Tanken är att integrera maskinen i din DAW, alltså förväntas klockan komma från DAW:en.

    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis som jag befarade i frågan alltså..!? Skulle man inte kunna råka ha lite tur då att ens ljudkort och rytmens latency inte var heeelt olika.. Med den sync jag använder kan jag dessutom förskjuta enskilda spår så jag skulle ju kunna putta rytmen lite åt något håll också.. (jag vet, i så fall blir det ju knas med monitoreringen men jag lyssnar oftast efter omvandlingen ändå)
    Alltså det kan fungera helt ok, men om du får sämre latency än väntat så är det därför.

  8. #848
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är klart det blir en annan latency. Om du klockar med en extern MIDI-klocka så blir det en annan fördröjning än om du klockar med DAW:ens klocka.
    För att starta/stanna AR ja, men plugin:en lär väl inte byta latency bara för det? Antar att det är exakt lika många samples fördröjning från det AR startar tills ljud kommer ut ur pluggen oavsett intern eller extern klocka, eller?

    (Det jag menar är, om man kör externt klockat och alla maskiners ljudutgångar ligger rätt i sync via audiospår i daw:en, så borde det även bli rätt i sync om man istället låter AR gå via sin plugin, förutsatt att DAW:en kompenserar fördröjningen för ljud från AR via pluginen korrekt i förhållande till de maskiner som går in på audiospår (d v s , i praktiken, fördröjer audiospårens ljud lika mycket som den latency overbridge-plugin:en rapporterar i det här fallet). Det är smått irriterande att prata om sånthär när det finns så många olika typer av latency. =) )
    Senast redigerat av rydan den 2017-01-27 klockan 15:42.

  9. #849
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Nej, pluginen byter inte latency - det är det som är problemet.

    Säg att den rapporterade latencyn är 30ms rountrip från värd till enhet, då förväntar latencykompensering att justera efter den siffran.
    Men då väljer du att synka enheten via en separat klocka som värden inte har koll på. Den introducerar 5ms fördörjning. Latencykompenseringen kommer då inte kunna göra rätt eftersom den inte känner till fördröjningen.

  10. #850
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, pluginen byter inte latency - det är det som är problemet.

    Säg att den rapporterade latencyn är 30ms rountrip från värd till enhet, då förväntar latencykompensering att justera efter den siffran.
    Men då väljer du att synka enheten via en separat klocka som värden inte har koll på. Den introducerar 5ms fördörjning. Latencykompenseringen kommer då inte kunna göra rätt eftersom den inte känner till fördröjningen.
    Men, vilken sync maskinen har för start/stopp/tempo borde väl inte på något sätt påverka fördröjningen från det AR ger ifrån sig ett ljud tills dess ljudet kommer ut ur plugin:en? Du byter ju inte klockan för digital-ljudet bara för att du byter midi-klocka, eller menar du att AR inte skickar audio kontinuerligt till plugin:en (eller ja, kontinuerligt och kontinuerligt, men skickar buffrar med audiodata) i stoppat läge?

    T ex. Om rapporterad latency från AR till ljud ut ur plugin:en är 15ms, och det sen tar 5ms från det daw:en startar tills dess den externa klockan för AR drar igång kommer alltså ljud ur plugin:en efter 20 ms, men på samma sätt kommer alla andra maskiner som den klockar startar också starta 5ms sent, så ur daw:ens synvinkel kommer allt ljud vara 5ms senare än midiklocka, men det borde fortfarande komma ut i sync relativt de andra maskinerna tycker jag. (Däremot hamna 5ms sent på alla inspelade spår, såklart).

    Kör du däremot med audio/vsti i daw:en samtidigt blir det naturligtvis inte i sync, men frågan var såvitt jag förstod enbart extern hårdvara.

  11. #851
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    För att jag ska begripa vad ni pratar om (det var ju ändå jag som började) så har jag ett pedagogiskt exempel: Jag stoppar exakt samma sample på två olika kanaler i min rytm (med exakt samma sekvensprogrammering). På den ena kanalen väljer jag att ta ut ljudet via overbridge och plugin in i Logic på ett eget spår. På Den andra kanalen tar jag ut ljudet analogt via min mixer och vidare in i ett annat ljudkort och in på en annan kanal i samma projekt i logic. Jag stänger av sync i options eller vad det heter i rytmens plugin i logic. Jag startar rytmen från extern källa och spelar in i logic. Vad händer med inspelningarna på de båda kanalerna?

    Min tanke var från början så här: Från det att rytmen startar och börjar generera något ljud så tar det ju någon liten tid för rytmen att omvandla detta till digital data. Denna lilla tid kommer sannolikt att vara en annan än den som mitt andra ljudkort tar på sig att göra samma sak. Den mellanskillnaden mellan dessa tider kommer att synas/höras i hur inspelningarna lägger sig vid inspelningen. Eller?

  12. #852
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att jag ska begripa vad ni pratar om (det var ju ändå jag som började) så har jag ett pedagogiskt exempel: Jag stoppar exakt samma sample på två olika kanaler i min rytm (med exakt samma sekvensprogrammering). På den ena kanalen väljer jag att ta ut ljudet via overbridge och plugin in i Logic på ett eget spår. På Den andra kanalen tar jag ut ljudet analogt via min mixer och vidare in i ett annat ljudkort och in på en annan kanal i samma projekt i logic. Jag stänger av sync i options eller vad det heter i rytmens plugin i logic. Jag startar rytmen från extern källa och spelar in i logic. Vad händer med inspelningarna på de båda kanalerna?

    Min tanke var från början så här: Från det att rytmen startar och börjar generera något ljud så tar det ju någon liten tid för rytmen att omvandla detta till digital data. Denna lilla tid kommer sannolikt att vara en annan än den som mitt andra ljudkort tar på sig att göra samma sak. Den mellanskillnaden mellan dessa tider kommer att synas/höras i hur inspelningarna lägger sig vid inspelningen. Eller?
    Bra exempel. Förutsatt att plugin-delay-kompenseringen funkar rätt för overbridge-plugin:en (och att daw:en kompenserar korrekt för latencyn i o m ljudkortets buffrar) tycker jag de båda ljuden borde komma ut i (mycket nära) sync.

  13. #853
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra exempel. Förutsatt att plugin-delay-kompenseringen funkar rätt för overbridge-plugin:en (och att daw:en kompenserar korrekt för latencyn i o m ljudkortets buffrar) tycker jag de båda ljuden borde komma ut i (mycket nära) sync.
    Äh.. Jag får ju bara ta å testa istället.. återkommer!

  14. #854
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    VST/AU

    Men är det någon som vet om det kan hända att Reason får stöd för systemet...Det vore ju mer än sjukt coolt.

    Oj nu hittade jag nästa grej att tjata om på den här sidan tills man får sin vilja igenom Muhuhahahaha...

    Innan var det ju MIDI i Reason och SY-1 bygget...

  15. #855
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Jag testade att göra labben i exemplet ovan.

    Tog en kicksample och la den på både BD-kanalen och RS/CP-kanalen. Ställde sedan in exakt samma inställningar på båda kanalerna även i övrigt (ingen trig på syntesen). RS/CP tog jag ut via overbridge/USB/plugin och vidare över en bus till egen audiokanal i logic. BD skickade jag via mixern och vidare in i ljudkort (apollo) och så in på en annan audiokanal i logic.

    Tryckte REC och började spela in och startade sedan Rytm manuellt bara med PLAY. 120 BPM

    Ca 48 ms skilde det. Apollo var "snabbare" eller hur man ska se det. Ljudet från USB/Overbridge la sig i alla fall 48 ms senare än det från apollo..

    Slutsats: Nej det funkar inte.. Inte hos mig i alla fall..

    EDIT: Försökte lyssna också och man hör tydligt hur ljuden "phasar" mot varandra och har sig..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	test.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	294,1 KB 
Id:	72602

  16. #856
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Milli är ju en tusendel, märker man av detta om man spelar in livetrummor.

    49 ms är det för mycket för örat.

    Vad händer med detta testet på olika märken av ljudkort? Har du kontrollerat så att det är nyaste drivrutiner på chipset.

    ?

  17. #857
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Milli är ju en tusendel, märker man av detta om man spelar in livetrummor.

    49 ms är det för mycket för örat.

    Vad händer med detta testet på olika märken av ljudkort? Har du kontrollerat så att det är nyaste drivrutiner på chipset.

    ?
    Yes, nyaste drivtutiner på allt. Det blir säkert ett annat resultat med ett annat ljudkort absolut. Eller jag skulle tro det. Jag lyssnade ju inspelningen och 48 ms var i alla tillräckligt mycket för att man tydligt skulle höra de första korta anslagen precis efter varandra.. ingen jättestor skillnad nej men på ett trumljud där det kan vara noga med timing känns det tveksamt tycker jag..

  18. #858
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Aj Det är ju inte bra. Då är det väl att hoppas på uppdateringar... ?

    Är det någon som kan testa på äpplet.

  19. #859
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade att göra labben i exemplet ovan.

    Tog en kicksample och la den på både BD-kanalen och RS/CP-kanalen. Ställde sedan in exakt samma inställningar på båda kanalerna även i övrigt (ingen trig på syntesen). RS/CP tog jag ut via overbridge/USB/plugin och vidare över en bus till egen audiokanal i logic. BD skickade jag via mixern och vidare in i ljudkort (apollo) och så in på en annan audiokanal i logic.

    Tryckte REC och började spela in och startade sedan Rytm manuellt bara med PLAY. 120 BPM

    Ca 48 ms skilde det. Apollo var "snabbare" eller hur man ska se det. Ljudet från USB/Overbridge la sig i alla fall 48 ms senare än det från apollo..

    Slutsats: Nej det funkar inte.. Inte hos mig i alla fall..

    EDIT: Försökte lyssna också och man hör tydligt hur ljuden "phasar" mot varandra och har sig..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	test.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	294,1 KB 
Id:	72602
    Har fu testat att göra samma experiment utan att monitorera spåren du spelar in? I vissa fall eller inställningar så slår daw:en av delaykompensering för pluggar/spår du monitorerar, för att minimera latency i medhörning.


    Testat samma experiment med AR klockad från daw:en?

  20. #860
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Jag försöker fortfarande förstå hur Overbridge funkar. Kan jag t ex skicka valfri audio från mitt DAW till en kanal på Rytmen (låt oss säga BD) så att det går igenom BD kanalens filter, effekter, osv och tillbaka till DAW:et?


    Edit: Nu kastar jag fan snart ut skiten. Nu kan jag inte ens få den att synka. Grrr!
    Senast redigerat av donfuego den 2017-01-31 klockan 17:31.

  21. #861
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har slagits mycket med extern analog utrustning och ableton tidigare, speciellt vad gäller ljudkort och latency. Det ska bli intressant att se hur rytmen beter sig med Overbridge och utan. Ska göra en test jag med, förhoppningen är ju ändå att ta in ljudet via overbridge för att slippa släpa ett extra ljudkort. Jag spelar inte in så mycket nya patterns när jag väl står live, men man vill ju kunna köra mute av/på och hamna i synk där iaf. 48ms är väl tveksamt om man orkar med i längden. Har ni USB kabel till rytmen rakt in i datorn?

    Tips på hur man får daw och rytm att hamna i synk, det är ju något iaf, även om latencyn fortfarande finns kvar:

    https://youtu.be/q0zaHT8Wae8

  22. #862
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade att göra labben i exemplet ovan.

    Tog en kicksample och la den på både BD-kanalen och RS/CP-kanalen. Ställde sedan in exakt samma inställningar på båda kanalerna även i övrigt (ingen trig på syntesen). RS/CP tog jag ut via overbridge/USB/plugin och vidare över en bus till egen audiokanal i logic. BD skickade jag via mixern och vidare in i ljudkort (apollo) och så in på en annan audiokanal i logic.

    Tryckte REC och började spela in och startade sedan Rytm manuellt bara med PLAY. 120 BPM

    Ca 48 ms skilde det. Apollo var "snabbare" eller hur man ska se det. Ljudet från USB/Overbridge la sig i alla fall 48 ms senare än det från apollo..

    Slutsats: Nej det funkar inte.. Inte hos mig i alla fall..

    EDIT: Försökte lyssna också och man hör tydligt hur ljuden "phasar" mot varandra och har sig..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	test.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	294,1 KB 
Id:	72602
    Du kan ju använda track-delay, om det finns i programmet du använder. Då kan du bli av med fasproblemet, men latencyn finns ju fortfarande där.

  23. #863
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Imbecillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan ju använda track-delay, om det finns i programmet du använder. Då kan du bli av med fasproblemet, men latencyn finns ju fortfarande där.
    Absolut. Det går ju att laborera vidare med det där men jag tror faktiskt inte jag pallar det. Det känns lite för shakey för min del. Synd, för jag hade hoppats kunna få in fler kanaler på det här sättet än de 16 mitt ljudkort tillåter.

    Efter att ha testat så tycker jag att det känns lite som att overbridge i första hand är till för de som skapar/jammar/skriver sina låtar ITB men det jag gör inte jag. Möjligen skulle det kunna bli användbart för mig när jag redan spelat in och vill göra nya pålägg men i det läget har jag i regel inte slut på kanaler i kortet heller..

  24. #864
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    När jag testade lite snabbt tyckte jag det var latencyfritt, men det kanske blir värre när man multitrackar och lägger på övriga 16-20 kanaler med pluggar och effekter för sitt liveset. Jag undrar hur man gjorde musik förr..

  25. #865
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    men uh, vad kör ni för inställningar i overbridge då?

    buffer 64:
    driver perf: highest

    ger 5ms latency för mig, klart godkänt, och ja 64 funkar faktiskt (trodde det skulle bli missljud, men icke).

  26. #866
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Jag testade att ha 128 i buffer med 8 kanaler multitrack. Någon latency som var märkbar var inte att tala om, helt godkänt om man kör live. Sen får man synka med övriga tracks, tror jag satte de på -25ms så det är väl skillnaden som blir ungefär. Rytmen var ju typ 0 latency på om man använder padsen och fingertrummar, knappast problematiskt. (ableton visar 5ms latency för under settings för mig med)

  27. #867
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Lite dött i Logic-tråden så jag testar här innan jag hivar ut skiten genom fönstret...

    Kör AK+OB och Logic Pro X - allt av senaste snitt vad det gäller OS. Om jag har ett spår med Ovebridge/Analog Keys laddad så börjar AK:n låta med ett lågt ljud (för närvarade på ettan i varje takt) så fort jag lägger till ett audio track i Logic. Blir helt galen. (Körde lite ädle versioner förut men det var likadant). Vad kan det vara? Det är som om Logic skickar ut en midi-not (typ ett C1). Och det är alltid på Track 2 i AK:n.
    I Ableton rullar det på utan problem.

    GaaaaaH!

  28. #868
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Du behöver routa ut de enskilda kanalerna. Skapa fler audiospår och välj VST:ns output som input.

  29. #869
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver routa ut de enskilda kanalerna. Skapa fler audiospår och välj VST:ns output som input.
    Ah förstås! Använder VST så sällan numera att jag glömmer bort sånt. Tack för hjälpen!

  30. #870
    deleted user
    Jaha, jag trodde jag förstod. Det gjorde jag inte. Förstår inte hur jag får in VST:s output till audiospårets in.

    Jag ger inte upp än, även om det som vanligt är mycket enklare och smidigare att använda hårdvara så mycket som möjligt. Kvällens inspelningar får bli via hård mixer.

    Jesus, att det alltid ska vara så krångligt och tidsödande med mjukvara.

  31. #871
    deleted user
    jahaja, jag sover på det en natt och sen blir det hur logiskt och lätt som helst. Allt blir så enkelt när man bara vet hur man ska göra.

  32. #872
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag kör Live och där är det hur smidigt som helt. Måste t o m säga att det inte finns något smidigare sätt att synka extern hårdvara och få tillbaka ljudet in i datorn exakt rätt utan latency. Kör jag annat MIDI/CV/Dinsynk-interface och annat ljudkort så blir det massa latency och massa saker att justera.

  33. #873
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    (Overbridge kan väl knappast klassas som nyhet längre, så flyttade tråden till Övrig mjukvara)

  34. #874
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Varför kan man bara spara 1 kit (Analog Four)? Lite fattigt, man skulle ju gärna vilja ha ett bibliotek med kanske hundra kits som man enkelt byter mellan i Overbridge. Detta så man snabbt kan testa hur en helt annan kit låter på de färdiga tracksen i Cubase. Kanske går, men att jag inte fattar hur, jag ser hur som helst bara en sparplats och ingen "load"-funktion.

  35. #875
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kan inte för mitt liv få Overbridge att synka rätt. Kör PC och Ableton. Har testat med Bitwig också med samma resultat. Hur gör ni som får det att synka klockrent? Jag har testat alla möjliga latency-inställningar etc. Samma sak varje gång

  36. #876
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Live och där är det hur smidigt som helt. Måste t o m säga att det inte finns något smidigare sätt att synka extern hårdvara och få tillbaka ljudet in i datorn exakt rätt utan latency. Kör jag annat MIDI/CV/Dinsynk-interface och annat ljudkort så blir det massa latency och massa saker att justera.
    om du kör sync-lock, testa att lägga pluggen på en returkanal istället för vanlig kanal, och deaktivera sends till den returen ..

  37. #877
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om du kör sync-lock, testa att lägga pluggen på en returkanal istället för vanlig kanal, och deaktivera sends till den returen ..
    Hmm. Får testa när jag har mer tid. Men vad kommer hända?

  38. #878
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    glömde nämna, skicka ut ljudet genom external effect-pluggen, för mig hamnar allt snyggt när jag spelar in då, maskinerna spelar rätt med mitt live-projekt

  39. #879
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    glömde nämna, skicka ut ljudet genom external effect-pluggen, för mig hamnar allt snyggt när jag spelar in då, maskinerna spelar rätt med mitt live-projekt
    Tack för tipset, baby! Kanske blir att jag kollar redan idag då!

  40. #880
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Mina Overbridge-problem visade sig bero på hårdvarufel i min A4. Nu får den åka på reparation.

    Så ta allt gnäll från mig i den här tråden med ett par nypor salt!

    (svär mest över min egen slapphet att inte kolla upp felet ordentligt förrän nu!)

  41. #881
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Varför i hela friden fungerar den inte i Pro Tools??

    Och varför går den inte att köra fristående?

    Det är ju BISARRT?

  42. #882
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nytt från Elektron (postat på facebook):
    We have decided to offer Overbridge free of charge, for all our Overbridge enabled instruments. This means that Overbridge Basic and Premium are now simply Overbridge. The seamless computer integration of Elektron instruments, made possible by Overbridge, is a very important, useful and unique feature. It really elevates our instruments and boosts the production workflow. And we want as many musicians as possible to experience this.
    During the past seven months, we have been hard at work with the next version of Overbridge, which will support Analog Keys, Analog Heat, Digitakt, Analog Four MKI/MKII and Analog Rytm MKI/MKII. It is the biggest update yet and will be available February 2018. Some of the highlights include:

    - Free of charge
    - New standalone editor, allowing for DAW-less operation.
    - Improved plugin compatibility for several DAWs.
    - Enhanced performance and lower latency using our new multi-process architecture. ‡
    - New reworked and unified graphics design with increased contrast and usability
    - Faster Total Recall and Automation. ‡
    - Configuration-less USB audio streaming of all available channels simultaneously at maximum quality. ‡

    ‡ Only for high-speed USB products (currently Analog Heat, Digitakt, Analog Four MKII and Analog Rytm MKII).

    As evident with the coming major update, we remain committed to supporting and maintaining Overbridge. We are very proud of the software suite and want it to be an essential part of music making. We look forward to seeing how you will use it with your Elektron instruments.
    Själv är jag besviken på att de inte ändrar switchen i mjukvaran till Sidstation så att den får Overbridge! Jag VET att den finns där.

  43. #883
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nytt från Elektron (postat på facebook):


    Själv är jag besviken på att de inte ändrar switchen i mjukvaran till Sidstation så att den får Overbridge! Jag VET att den finns där.
    Visst är det förjävligt! Gillar dock freebridge.

  44. #884
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Mycket goda nyheter!

  45. #885
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Inte ägare av ngn sådan produkt längre, men ngn skrev så här i kommentarerna:

    "While I'm happy with this, I'm also worried this means OB will get even less development"

    Tankar?

  46. #886
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "While I'm happy with this, I'm also worried this means OB will get even less development"
    Hur drar du den slutsatsen?

  47. #887
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Asså jag drar ju inte den slutsatsen... jag vet ju som sagt inte. Finns OB till digitakt än? Antar att personen där resonerar att det inte blir så bra som det skulle kunnat bli? Det var väl en cyniker .. nu blir det ALDRIG ngn OB till min DT... buhu..

    edit. tror jag inte, men kanske inte den där all-conquering sömlösa DAWen jag hoppats på at OB kunde blivit. För de frälsta då givetvis.

    edit2. det är väl bara fortsätta tjata om OB till OT. Plötsligt händer det!

  48. #888
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah, trodde du citerade dig själv. My bad!

  49. #889
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, trodde du citerade dig själv. My bad!
    Nog för att jag har storhetsvansinne

  50. #890
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Härligt med standalone också! Kan inte se om de förbättrat sampletransfer hanteringen dock till Analog RYTM? Kändes krånglig sist jag testade trots att jag bevisligen fått över 25-30 samples Skulle ju vilja haft stereosample stöd också men det kommer ju inte ske då det är relativt mycket analogjox i burken.

  51. #891
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte ägare av ngn sådan produkt längre, men ngn skrev så här i kommentarerna:

    "While I'm happy with this, I'm also worried this means OB will get even less development"

    Tankar?
    Tankar på det är att du inte kan vinna..
    I övrigt kan personen som gör den slutsatsen inte ha läst vad det står.
    Grymt med standalone.
    Senast redigerat av Keiowas den 2017-11-28 klockan 17:43.

  52. #892
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    hade varit kul om det fanns möjlighet att installera nyare USB-chip i AR Mk1... kommer troligtvis aldrig hända, men önska kan man

  53. #893
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tankar på det är att du inte kan vinna..
    I övrigt kan personen som gör den slutsatsen inte ha läst vad det står.
    Grymt med standalone.
    Vinna? Fattar änte. Jag har ju hur som helst aldrig använt det. Undra mest om någon annan tänke som dom på FB. Måla fan på väggen, lixom

    Ps. Om du inte hade ignorerat mig jämt nuförtiden hade vi ju kunnat prata om detta privat!

  54. #894
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vinna? Fattar änte. Jag har ju hur som helst aldrig använt det. Undra mest om någon annan tänke som dom på FB. Måla fan på väggen, lixom

    Ps. Om du inte hade ignorerat mig jämt nuförtiden hade vi ju kunnat prata om detta privat!
    Haha..

    Tja asså.. det har varit väldigt spridda skurar. Har i princip inte spelat någon roll vad som gjorts så är det någon som klagat på OB.

  55. #895
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha..

    Tja asså.. det har varit väldigt spridda skurar. Har i princip inte spelat någon roll vad som gjorts så är det någon som klagat på OB.
    Jojo, så sett. Alltid ngn som vill ha kaffekokarn och...

  56. #896
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Det jag önskar i overbridge är möjligheten att kunna skicka in ljudet via en vanlig ingång men ändå ha gui, sync osv via pluginen. Jag tänkar mig att det borde vara möjligt att få riktigt låg latency i pluginen på det sättet.

  57. #897
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag önskar i overbridge är möjligheten att kunna skicka in ljudet via en vanlig ingång men ändå ha gui, sync osv via pluginen. Jag tänkar mig att det borde vara möjligt att få riktigt låg latency i pluginen på det sättet.
    Vanlig ingång?

  58. #898
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jojo, så sett. Alltid ngn som vill ha kaffekokarn och...
    Precis.

    När det var gratis:

    "Vi får ändå betala" "nu kommer alla resurser läggas där" "gamla maskiner kommer inte uppdaters" "det här kommer jag inte använda, jag vill inte betala".

    När det blev snack om betalning:

    "Vi får ändå betala, lägg det på maskinen direkt" "Nu kommer alla resurser läggas där" "Gamla maskiner kommer inte uppdateras" "jag ville ju använda detta men för en sådan premiummaskin borde det ingå"

    När det nu släpptes som gratis igen:

    Då börjar samma visa om igen..


  59. #899
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Gratis overbridge säger ni, hmm så passande.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B620CEAC-40D7-4C1B-AFB5-7EF805A72C4A.jpeg 
Visningar:	31 
Storlek:	1,95 MB 
Id:	78542

  60. #900
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Ajdå, lackskada direkt ur kartong. Får lite tidiga mk1 vibbar.

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •