Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 186

Ämne: Genusdiskussionen som behövs

  1. #121
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår inte varför det är ett problem att fler män än kvinnor fanns i publiken.
    Fick tjejerna inte komma in eller vadå? Det vore ju ett riktigt problem.
    Nä, håller med, det är inte ett så stort problem vilka som går på en konsert.

    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har funderat på ett annat mer strukturellt problem. Varför verkar så få kvinnor meka med sina egna bilar?
    Vet inte hur många gånger jag hört att det är min uppgift att se till att bilarna funkar. Ingen pardon ges till att jag själv saknar både intresse samt körkort.
    Off topic.

  2. #122
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror att myten om det manliga geniet är en bov som håller mycket tillbaka.
    Det är jäkligt intressant..... jag tror dock att grunden till det ligger mer i människans sekteristiska läggning än i någon "patriarkal" struktur. En hel del av maktordningar överskuggas kanske snarare av genusglasögonen än avtäcks.

    Som du säger kidsen är framtiden, men om de dels blir behandlade som kön och sedan ser vissa kön göra vissa saker och inte göra andra saker så är det inte konstigt att det stannar så...
    Nja det har ju inte stannat det har ju snarare blivit en återgång och försämring de senaste 30 åren. Trots större "medvetenhet". När jag var liten så hade man nästan suddat ut det att pojkar var blå och flickor rosa... man förbjöd krigsleksaker och på lekis så öeket alla med dockor och bilar oavsett kön.. det var mindre viktigt än i dag... vi duschade efter gymnastiken tillsammans upp till 3:e klass... när man spelade bandy el hoppade rep så var det mer mixat.... det blev mer intressant i puberteten då man blev intresserad av varandra på ett annat sätt. I mina ögon så har mkt gått förlorat.

    Sedan jag blev farsa så tycker jag att det är än svårare att förstå hur man kan behandla barn som pojkar och flickor. Så jäkla oschysst. Förstår ju att det härstammar från en lång tradition av att göra så men det är så jäkla sorgligt att även folk som man tidigare uppfattat hyfsat medvetna kring problematiken när de själva får kids (i mina ögon) bara kapitulerar...
    När det kommer till egna gruppen så tror jag att man omedvetet försöker få barnen att passa in i gruppen just för att lyckas.. i min omgivning så är det ofta kvinnorna som varit mest konservativa och upprätthålla ordningar. Men även här hemma så blir det ofta.. nej men inte ska väl han ha rosa tröja...eller Eµ du kan ju inte öppna dörren när du har kjol på dig.......osv.

    Men värst kanske hos mitt yngsta syskon som är en transperson. När Hon sa att hon var föd i fel kropp och egentligen är en han (finns inget hen där) så kontrar jag med.. jaha så du är egentligen en pojke och vill sminka dig och gå i klänning så får jag en mördande blick. Riktiga kvinnor har skägg och riktiga karlar använder BH går inte riktigt hem..... jag är bara en dum puckat gubbe....som går i kjol hemma

  3. #123
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    ..också ganska off topic va?
    Vi kan väl hålla oss kring musikskapande, och framför allt "På scen"

  4. #124
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår inte varför det är ett problem att fler män än kvinnor fanns i publiken.
    Fick tjejerna inte komma in eller vadå? Det vore ju ett riktigt problem.
    Nej jag tycker det är väldigt intressant om det finns biologiska eller sociokulturella skillnader i hur vi lyssnar och tar till oss musik. Men det finns ju inget givet i att det skulle vara ett problem.
    Jag har nog aldrig hört om någon tjej som klagat över eller mått illa och världen går under för att det nästan enbart är tjejer som är på något pojkband t.ex. .. osv....eller mer kvinnor i publiken till pauline oliveros (R.I.P.), Patti smith..osv..

    Intressant men inte nödvändigtvis ett problem...

  5. #125
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Tycker det på många sätt går i en bra riktning inom musiken ändå. Betydligt fler instrumentalister på scen som är kvinnor nu än för 20 år sen. Mixade band på ett annat sätt än fyra killar och en sångerska.



    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej jag tycker det är väldigt intressant om det finns biologiska eller sociokulturella skillnader i hur vi lyssnar och tar till oss musik. [..] Intressant men inte nödvändigtvis ett problem...
    Precis.

  6. #126
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    På Ladies night var det väl mest kvinnor i publiken.
    Vi män kommer aldrig få veta vad för spännande hemligheter som pågick på den scenen...

  7. #127
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..också ganska off topic va?
    Vi kan väl hålla oss kring musikskapande, och framför allt "På scen"

    Nej inte ett dugg off topic utan av största vikt för det speglar ju hur vi ser på rollerna och eller vad vi förväntar oss att se på scenen eller vår självbild osv.
    Hur vi just av rädsla för att barnen inte skall passa in har vissa preferenser kring vilket instrument vi vill att dom skall lära sig..osv. Hur man fogar in sig i könsroller för "barnens bästa" och därmed upprätthåller strukturer och förväntningar..osv.

    Personligen så ser jag i dag mkt intolerant tolerans... man är öppen på "rätt sätt" ....snarare än fri i tanke och praktik.

  8. #128
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej inte ett dugg off topic utan av största vikt för det speglar ju hur vi ser på rollerna och eller vad vi förväntar oss att se på scenen eller vår självbild osv.
    Hur vi just av rädsla för att barnen inte skall passa in har vissa preferenser kring vilket instrument vi vill att dom skall lära sig..osv.
    Japp, med den aspekten i tanke


    Tror många här kanske inte gått på barndomens gitarrhjälte-mansförebild, utan mer attraherats till det mer könöverskridande inom 80talets synth och könlösa inom techno. Trots det var det ju väldigt mycket män i fokus. Stor skillnad nu faktiskt.


    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen så ser jag i dag mkt intolerant tolerans... man är öppen på "rätt sätt" ....snarare än fri i tanke och praktik.
    Det blir väl lite av en återställningsperiod när man försöker svänga på normer, då det kanske blir att det inte känns kul tex. med för många män på en enskild festival osv. när det egentligen inte borde spela nån roll. Det är väl en viktig fas ändå, för att nå nånstans i förlängningen.

  9. #129
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, håller med, det är inte ett så stort problem vilka som går på en konsert.



    Off topic.
    Ja aningen offtopic, men ändå lite relaterat till fenomenet att vissa saker förväntas vara på vissa vis annars är nått fel.
    Som i det här fallet då publiken inte var mer blandad.

  10. #130
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På Ladies night var det väl mest kvinnor i publiken.
    Vi män kommer aldrig få veta vad för spännande hemligheter som pågick på den scenen...
    Åtta år gammal artikel. Kent Grim som inte fick se Brolle mfl på Ladies Night. Never Forget.

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article12538476.ab

  11. #131
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blir väl lite av en återställningsperiod när man försöker svänga på normer, då det kanske blir att det inte känns kul tex. med för många män på en enskild festival osv. när det egentligen inte borde spela nån roll. Det är väl en viktig fas ändå, för att nå nånstans i förlängningen.
    Återställningsperiod? Alltså det är ju inte på något sätt på väg till något tidigare utan snarare till något med konstruerat och kontrollerat.

  12. #132
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av COSMIC60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åtta år gammal artikel. Kent Grim som inte fick se Brolle mfl på Ladies Night. Never Forget.

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article12538476.ab
    Killarna visar brösten alltså, jag misstänkte det. Kvinnor är djur!

  13. #133
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Killarna visar brösten alltså, jag misstänkte det. Kvinnor är djur!
    Alltså, vi är alla människor. Glöm inte det. Sen är inte alla tjeyer sånna som tycker Ladies Night är höjden av Female Liberation. Snarare tvärtom. Diskutera i grupp. Som sköldpaddor i rymden. Bon voyage...
    Senast redigerat av COSMIC60 den 2018-01-29 klockan 21:14.

  14. #134
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återställningsperiod?
    Ja kanske fel ordval.

  15. #135
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av COSMIC60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, vi är alla människor. Glöm inte det. Sen är inte alla tjeyer sånna som tycker Ladies Night är höjden av Female Libetation. Snarare tvärtom. Diskutera i grupp. Som sköldpaddor i rymden. Bon voyage...
    Exakt. Håller med dig fullkomligt.
    Vi är alla människor, inte kön.

  16. #136
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Använd Ladies Night som ett slagträ i jämnställdighetsdebaten och var för alltid utvisad. På riktigt. Tills du grävt i den dy som omgärdar skiten. Inget fel på krogshowen i sig. Men föreställningen om att detta skulle va någon relevant orättvisa i sig är ju löjlig...

  17. #137
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av COSMIC60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använd Ladies Night som ett slagträ i jämnställdighetsdebaten och var för alltid utvisad. På riktigt. Tills du grävt i den dy som omgärdar skiten. Inget fel på krogshowen i sig. Men föreställningen om att detta skulle va någon relevant orättvisa i sig är ju löjlig...
    Mm, fint att du bestämmer vilka som ska utvisas. Det är det som är problemet i samhället nu, det är så starkt polariserat så det går inte att diskutera någonting.
    Men nu blir det för politiskt här, det bara förstör stämningen på 99, så nu räcker det för mig.

  18. #138
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Äsch päsch, skit i mig... Men vad fan är
    Ladies Night? Skit vi alla badar i... Låt inte mig förstöra stämningen.
    Senast redigerat av COSMIC60 den 2018-01-29 klockan 23:15.

  19. #139
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Japp håll diskussionen sjysst och försök håll det till de aspekter som har relevans för musik, scenen osv. Är ni inte intresserade av att diskutera så gör något ni tycker är roligare i stället.

    [Admod]


  20. #140
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Tror många här kanske inte gått på barndomens gitarrhjälte-mansförebild, utan mer attraherats till det mer könöverskridande inom 80talets synth och könlösa inom techno. Trots det var det ju väldigt mycket män i fokus. Stor skillnad nu faktiskt.
    Det här skulle vara intressant för en undersökning, särskilt eftersom Technon närmat sig en annan ytterlighet med kvinnliga modeller som syns på tuben och spelar färdiga set på någon streamad flashig scen utan publik. Det extrapoleras såklart inte så enkelt men det börjar likna vad som hände med kvinnliga artister och pop-musiken genom MTV.

  21. #141
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nähä ....Techno spelas i mörka bunkrar med konstant strob så man inte ser något eller får EP anfall.... och tar glada tabletter som gör att man älskar alla......tills eftermiddagen två dagar senare

  22. #142
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    På tal om musikanalys kommer jag att tänka på Susan McClary (som jag har stor respekt för som musiker och forskare) som ofta har provokativa perspektiv och idéer. Jag tänker på hennes tolkningar av Monteverdi etc, och hur hon menar att musiken väldigt bokstavligt kan uttrycka något feminint eller maskulint. Och hon är ganska typisk för hela den hermeneutiska skolan av musikvetare som gillar att läsa in saker i musiken och tar sina subjektiva uppfattningar på väldigt stort allvar.
    McClary musikanlayser är intressanta, även om jag inte sällar mig till New Musicology skolan. Förmodligen för att jag inte ägnade mig åt kritiska perspektiv på musikanalys då den debatten var som hetast och idag känns lite överflödig. Men det intressanta finner jag främst hur explicit hon är/var även om jag finner bevisföringen bristande. Ställt mot ren Schenker-analys blir det såklart intressantare, idag sällar jag mig mer åt musikpsykologins förklaringsmodeller som förmodligen kommer fram efter att ha fått stå tillbaka till förmån för hermeneutik och med tyngden av 1900-talets biologism.

    Fortfarande är det en rätt het debatt på institutionerna där det intramusikala fått en uppsving och motståndet med musiken sedd som materiell praktik fightas friskt. jag vet inte om det är särskilt sunt då jag menar att musiken i akademin främst bör syfta till att tillhandahålla verktyg för att orka med allt annat jobbigt i livet. Så länge som sociologin/psykologin/lingvistik står så långt ifrån varandra kommer diskurserna fortsätta, vilket tyvärr är något som jag tror kommer göra att många tappar lusten att fortsätta studera musik passionerat inom akademin. Jag funderar själv om jag ska byta mot en konstnärlig/akustisk inriktning alt. branschen av just den anledningen. Extramusikal kritik är givetvis inte helt utan värde, kan dock känna mig lite illitterat på området eftersom den klassiska estetiken sällan grundas i studierna och då är det svårt att ta ställning och hänga med eftersom de kulturkritiska läsningarna själva hänvisar till grekerna, Kant och Nietzsche för att bygga upp sin kritik.
    Senast redigerat av MK Ultra den 2018-01-30 klockan 00:20.

  23. #143
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nähä ....Techno spelas i mörka bunkrar med konstant strob så man inte ser något eller får EP anfall.... och tar glada tabletter som gör att man älskar alla......tills eftermiddagen två dagar senare
    Vi får se hur länge det fortsätter att vara så, det är i alla fall så jag har konsumerat technon hittills även om glada tabletter uteblivit.
    Senast redigerat av MK Ultra den 2018-01-30 klockan 00:16.

  24. #144
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    McClary musikanlayser är intressanta, även om jag inte sällar mig till New Musicology skolan. Förmodligen för att jag inte ägnade mig åt kritiska perspektiv på musikanalys då den debatten var som hetast och idag känns lite överflödig. Men det intressanta finner jag främst hur explicit hon är/var även om jag finner bevisföringen bristande. Ställt mot ren Schenker-analys blir det såklart intressantare, idag sällar jag mig mer åt musikpsykologins förklaringsmodeller som förmodligen kommer fram efter att ha fått stå tillbaka till förmån för hermeneutik och med tyngden av 1900-talets biologism.
    Jag håller helt med om McClary, det är brilljanta iakttagelser som hänger i lösa luften utan någon hållbar argumentation för hur man kan dra de slutsatserna.

    Musikvetenskapen är ganska splittrad, som du är inne på, med allt från den hermeneutiska/kritiska skolan och musiksociologi till kognitiv och neurologisk musikpsykologi. Nu har jag inte följt med så tätt på den senaste utvecklingen, men det skulle inte förvåna mig om det numera finns studier på könsskillnader i musiklyssning med hjälp av hjärnskanning. Då börjar det bli intressant, när man kan höja sig över subjektivt tyckande och lösa antaganden och se om det faktiskt finns biologiska skillnader.

    Vet inte om jag förstod allt det andra du skrev, men som sagt, musikvetenskap börjar bli väldigt diversifierat så det gäller nog mest att hitta en miljö där de håller på med något man trivs med och finner relevant.

  25. #145
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller helt med om McClary, det är brilljanta iakttagelser som hänger i lösa luften utan någon hållbar argumentation för hur man kan dra de slutsatserna.

    Musikvetenskapen är ganska splittrad, som du är inne på, med allt från den hermeneutiska/kritiska skolan och musiksociologi till kognitiv och neurologisk musikpsykologi. Nu har jag inte följt med så tätt på den senaste utvecklingen, men det skulle inte förvåna mig om det numera finns studier på könsskillnader i musiklyssning med hjälp av hjärnskanning. Då börjar det bli intressant, när man kan höja sig över subjektivt tyckande och lösa antaganden och se om det faktiskt finns biologiska skillnader.

    Vet inte om jag förstod allt det andra du skrev, men som sagt, musikvetenskap börjar bli väldigt diversifierat så det gäller nog mest att hitta en miljö där de håller på med något man trivs med och finner relevant.
    Jag var riktigt trött i mössan när jag skrev så det är helt begripligt om du inte förstod allt
    Den blir helt klart mer diversifierad och det är svårt att veta om musikvetenskapen kommer hamna under ett bredare paraply med andra estetiska inriktningar inom akademin eller bli ännu mer uppdelad inom sig självt. Musikvetenskap går t ex att läsa inom kritiska studier på SU och där samsas man med studiet av andra konstnärliga uttryck.
    Frågan om kön tror jag kan finna en lösning genom att ex. titta på introversion/extroversion och personlighetstyper som är en stark prekursor kring valet av vilken typ av musikaliskt engagemang en individ ägnar sig åt.

    Det sista du nämner tycker jag är väldigt relevant, att hitta en miljö där man trivs. Jag har inte riktigt funnit den än och jag hoppas fortfarande att det finns en öppning inom akademin att fortsätta forska om musik som inte främst/enbart styrs av kulturkritik som ändamål.

  26. #146
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag var ironisk.
    Personligen är jag inte intresserad alls av "genus"-problematik. Icke-problem.
    Håller med.. Det är fantastiskt bra att det finns musik (och andra aktiviteter som passar pojkar/män, generellt sett) och annan musik och andra aktiviteter som kvinnor tycker bättre om än män (generellt sett). Så har det varit sedan tidernas begynnelse och så kommer det förhoppningsvis alltid att vara. Skillnaderna mellan könen är ju en styrka, inte en svaghet.

  27. #147
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är fantastiskt bra att det finns musik (och andra aktiviteter som passar pojkar/män, generellt sett) och annan musik och andra aktiviteter som kvinnor tycker bättre om än män (generellt sett). Så har det varit sedan tidernas begynnelse och så kommer det förhoppningsvis alltid att vara. Skillnaderna mellan könen är ju en styrka, inte en svaghet.
    Så länge varje person får bestämma själv i vilket fack de hör hemma och vad de tycker om för musik/aktivitet/instrument/roll, och ingen annan - individer, samhället eller attityder - hindrar dem från att komma framåt i det området så får det självklart finnas skillnader mellan människor.

  28. #148
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så länge varje person får bestämma själv i vilket fack de hör hemma och vad de tycker om för musik/aktivitet/instrument/roll, och ingen annan - individer, samhället eller attityder - hindrar dem från att komma framåt i det området så får det självklart finnas skillnader mellan människor.
    Jag tror att jag håller med. Att bestämma vilket fack man hör hemma är helt klart rimligt men för att det ska vara möjligt måste facket avkrävas en hel del anpassning för att det ska vara möjligt. Det är nog det som gör att många berörs negativt av genus-begreppet och triggas eftersom konnotationen handlar mer om vad andra ska göra än vad man själv har för ansvar och vilka begränsningar som vi måste leva med. Jag upplever att slagsidan mot majoritsamhällets förändring, inte bara för individens möjligheter utan även mot samhället i sig självt, är väldigt stark nu och börjar ta sig form av identitära uttryck.

    Jag menar konkret att det är eftersträvansvärt att skapa rimliga förutsättningar till lika möjligheter men samtidigt acceptera att vi inte kommer nå fullständiga lika möjligheter på decimalen. Priset för det skulle vara väldigt högt med tanke vad ett samhälle måste göra avkall på för att nå dit.

  29. #149
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att jag håller med. Att bestämma vilket fack man hör hemma är helt klart rimligt men för att det ska vara möjligt måste facket avkrävas en hel del anpassning för att det ska vara möjligt. Det är nog det som gör att många berörs negativt av genus-begreppet och triggas eftersom konnotationen handlar mer om vad andra ska göra än vad man själv har för ansvar och vilka begränsningar som vi måste leva med. Jag upplever att slagsidan mot majoritsamhällets förändring, inte bara för individens möjligheter utan även mot samhället i sig självt, är väldigt stark nu och börjar ta sig form av identitära uttryck.

    Jag menar konkret att det är eftersträvansvärt att skapa rimliga förutsättningar till lika möjligheter men samtidigt acceptera att vi inte kommer nå fullständiga lika möjligheter på decimalen. Priset för det skulle vara väldigt högt med tanke vad ett samhälle måste göra avkall på för att nå dit.
    Som jag tolkar det så analyserar genusforskning maktstrukturer och kollar hur de som lever i samhället påverkas av dessa.
    Då och då kommer forskning fram till att vissa grupper får mindre makt/frihet pga av diskurser och normer i samhället, kulturella uppfattningar och kategoriseringar om vad begrepp innebär.

    Men som jag uppfattar det läggs inte ansvar till förändring på någon part utan på alla då alla i ett samhälle skapar, upprätthåller och reproduserar normer/diskurser.

    Sedan är det klart att personer med makt inte alltid blir glada när forskning pekar på att deras sätt att leva begränsar andra.

    Om man kollar på ett barn i en kultur så börjar könskonstruktionen inte sällan när föräldrarna frågar kön på BB, då börjar förväntningarna på vad individen i magen kan vara vilket kommer bidra till att konstruera dess möjligheter till att vara. Säger inte att man kan frångå detta helt men tror ändå på reflektion och att försöka ifrågasätta sina tankar och förväntningar. Min genusanalys blir alltså att ansvaret hamnar på mig, men såklart på alla barnet kommer att möta.

  30. #150
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Gillar förövrigt den nyhermeneutiska tanken om för-dom som uppfattning vi behöver lägga fram för att ställa i kontrast till annan information och som grund för reflektion.

    Men den tanken är nog för mig lite inbakat i genustänket.
    Genus idag går ju lite utanför att endast undersöka 2 kön av samma klass och färg så att säga...

    Prisutdelningar i kultur skulle kunna ses som en rätt typiskt fånig representation av diskurser. Det är ju inte helt ointressant att utgå från kön i en sådan analys...

  31. #151
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    I created a monster.

  32. #152
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    I created a monster.
    Jepp. Du borde vetat bättre

  33. #153
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Än att känna mig som Siste Mannen På Jorden?

  34. #154
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Än att känna mig som Siste Mannen På Jorden?
    Fr o m nu är du "The Omega Man".

  35. #155
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då tänker jag bara på Dr T's / KCS gamla sequencer / miljöskadad

  36. #156
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då tänker jag bara på Dr T's / KCS gamla sequencer / miljöskadad
    Jag tänker på filmen... ensam i zombieapokalypsen liksom.

  37. #157
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du har rätt!

    Det måste vara jag.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2018-02-01 kl. 12.14.27.png 
Visningar:	35 
Storlek:	128,4 KB 
Id:	79707

    Bara att låta håret växa och leta upp en mörk donna.

    Man ser ju t om en massa syntmoduler i bakgrunden.

  38. #158
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    I created a monster.
    Ja!

    Trodde politik, filosofi och genusvetenskap var förbjudna teman på 99:an så när toppskiktet gläntar på dörren är det bara att mångla ut så många tankar som möjligt innan någon ropar "Tråden e låst"...

    Kom igen jag skriver iaf med bokstäver och ord. Det är inte bara ~~~ ��

  39. #159
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lustigt det där, jag tror det var jag som började faktiskt. Brukade använda ~~~ när jag bytte stycke och skojade med "uppslagsverk-liknande" svar på en del frågor. Sedan snappade Jens upp tilde-tecknen och läste dem som tre ålar. Eftersom han var den speciella person han var. Sedan blev han ~~~ med alla. Det var inte "bara" det, suck...

  40. #160
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lustigt det där, jag tror det var jag som började faktiskt. Brukade använda ~~~ när jag bytte stycke och skojade med "uppslagsverk-liknande" svar på en del frågor. Sedan snappade Jens upp tilde-tecknen och läste dem som tre ålar. Eftersom han var den speciella person han var. Sedan blev han ~~~ med alla. Det var inte "bara" det, suck...
    "Ål-resonemang"

    Lägg till det i SAOL

  41. #161
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    All you need is love

  42. #162
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man kollar på ett barn i en kultur så börjar könskonstruktionen inte sällan när föräldrarna frågar kön på BB, då börjar förväntningarna på vad individen i magen kan vara vilket kommer bidra till att konstruera dess möjligheter till att vara. Säger inte att man kan frångå detta helt men tror ändå på reflektion och att försöka ifrågasätta sina tankar och förväntningar. Min genusanalys blir alltså att ansvaret hamnar på mig, men såklart på alla barnet kommer att möta.
    Och "alla barnet kommer att möta " är en hel del.

    När det gäller min flicka är det många uttryck som fått mig att rycka till.

    Exempel 1) "När jag blir stor vill jag bli pojke så att jag får jobba med dinosaurier" - Kommer troligtvis från TV

    Exempel 2) "Pojkar gillar inte My little pony" - Personal på dagis? Annan vuxen? För när vi gick igenom hennes killkompisar visade det sig att alla gillade MLP, hade MLP kläder osv.

    Exempel 3) Vad som är flick-lego och vad som är pojk-lego... Funderar jag mycket på var hon fått ifrån.

  43. #163
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Lego marknadsför ju sina leksaker separat. Det är inte som när vi var barn. Se en kvart på random skitkanal för barn som också inkluderar reklam; där finns många svar.

  44. #164
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    diskuterade genus/musik med min (extrem-PK) 16åriga dotter. Frågade lite kring hennes åsikter om att det t ex kommer 90% män på spockkonserter o nästan lika stor "snefördelning" på spotifylyssnare.

    Efter lite tjötande uppfattade jag att hennes teori är att det helt enkelt är ett "arv" från tiden när tjejer skulle vara tjejer. Iom att syntmusik förknippas med teknologi & teknologi förr i tiden (nästan) var reserverat för män så får teknologisk musik dras med det arvet.

    Hon tror även att program som idol är skyldiga till genustänket inom musikbranschen. När t ex Bard säger, "du är bra & snygg, du kommer få tjejerna att skrika" till ngn ung, snygg manlig idolmedlem så sabbar det jättemycket för jämlikheten..

    --slut på rapport från tonåringen---

  45. #165
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Klok dam hör jag.

  46. #166
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och "alla barnet kommer att möta " är en hel del.

    När det gäller min flicka är det många uttryck som fått mig att rycka till.

    Exempel 1) "När jag blir stor vill jag bli pojke så att jag får jobba med dinosaurier" - Kommer troligtvis från TV

    Exempel 2) "Pojkar gillar inte My little pony" - Personal på dagis? Annan vuxen? För när vi gick igenom hennes killkompisar visade det sig att alla gillade MLP, hade MLP kläder osv.

    Exempel 3) Vad som är flick-lego och vad som är pojk-lego... Funderar jag mycket på var hon fått ifrån.
    Ja visst är det spännande... det är klurigt det där också... Vissa grejer kan man ju säga att "så är det inte" men samtidigt finns det ju grejer där det faktiskt "är så" men pga. osunda normer och diskurser då tror iaf jag att man ska passa sig för att säga; "nej nej så är det inte" vilket lätt kan va kontraproduktivt då barnet lätt synar och till råga på att diskursen och normen är skev får en vuxen i sin närvaro som ljuger om det...

    Diskussionen bör ju såklart vara rimlig i förhållande till utveckling kanske... men lite så. Klurat en del på detta när jag jobbade med 8-10 åringar i skola.

  47. #167
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    diskuterade genus/musik med min (extrem-PK) 16åriga dotter. Frågade lite kring hennes åsikter om att det t ex kommer 90% män på spockkonserter o nästan lika stor "snefördelning" på spotifylyssnare.

    Efter lite tjötande uppfattade jag att hennes teori är att det helt enkelt är ett "arv" från tiden när tjejer skulle vara tjejer. Iom att syntmusik förknippas med teknologi & teknologi förr i tiden (nästan) var reserverat för män så får teknologisk musik dras med det arvet.

    Hon tror även att program som idol är skyldiga till genustänket inom musikbranschen. När t ex Bard säger, "du är bra & snygg, du kommer få tjejerna att skrika" till ngn ung, snygg manlig idolmedlem så sabbar det jättemycket för jämlikheten..

    --slut på rapport från tonåringen---
    Äntligen en rapport från en av de som berörs i frågan.
    Klokt svar!

    Gick en kurs där vi analyserade bilder ur genusperspektiv. Rätt intressant att kolla på hur exempelvis idrottsmän porträtteras som handlande medan damerna tom i idrottsbilder ofta får stå modell... Tänkte på det senast idag när en artikel på någon ung skidåkare dök upp i Instaflödet... Samma sak i barnböcker eller lite vadsomhelst, man får leta bland de handlande subjektivt porträtterade kvinnorna.

    En annan sak som går i helt fel riktning är ju som hon berör med Idol är att den fokuserar mer och mer på pojkarnas utseende. Generellt är det ju positivt om pojkar tillåts typiskt kvinnliga attribut (vilka traditionellt sets ha lägre status) men sorgligt att de lägger vikt på fel attribut .

    Ang. Jarre han var väl lite av en flickidol? Vet att min svärmor lyssnade på Honom och har hans plattor, kanske ska fråga varför hon inte går på hans konserter idag...

  48. #168
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang. Jarre han var väl lite av en flickidol? Vet att min svärmor lyssnade på Honom och har hans plattor, kanske ska fråga varför hon inte går på hans konserter idag...
    Nja, det vete fan. Den enda tjej/kvinna jag någonsin träffat som äger Jarre-skivor bor jag ihop med.
    (det var inte därför jag föll för henne, det var för hennes YMO-saming)

  49. #169
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    diskuterade genus/musik med min (extrem-PK) 16åriga dotter. Frågade lite kring hennes åsikter om att det t ex kommer 90% män på spockkonserter o nästan lika stor "snefördelning" på spotifylyssnare.

    Efter lite tjötande uppfattade jag att hennes teori är att det helt enkelt är ett "arv" från tiden när tjejer skulle vara tjejer. Iom att syntmusik förknippas med teknologi & teknologi förr i tiden (nästan) var reserverat för män så får teknologisk musik dras med det arvet.

    Hon tror även att program som idol är skyldiga till genustänket inom musikbranschen. När t ex Bard säger, "du är bra & snygg, du kommer få tjejerna att skrika" till ngn ung, snygg manlig idolmedlem så sabbar det jättemycket för jämlikheten..

    --slut på rapport från tonåringen---
    mkt bra!

  50. #170
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, det vete fan. Den enda tjej/kvinna jag någonsin träffat som äger Jarre-skivor bor jag ihop med.
    (det var inte därför jag föll för henne, det var för hennes YMO-saming)
    YMO riktiga flickidoler

  51. #171
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    I created a monster.
    Det här är väl ändå en av de mer konstruktiva trådarna? Monster möjligtvis att den lever sitt eget liv men det verkar fungera bra, kanske för att polariseringen har minskat?

  52. #172
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Önskar dock att vi håller oss kring ursprungsfrågan:

    Men var är den nödvändiga mixen? Blev det så att kvinnorna gick över till att lyssna på nyare musik när vi stannade kvar och lyssnade på den gamla? Varför blev det så?

  53. #173
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är väl ändå en av de mer konstruktiva trådarna? Monster möjligtvis att den lever sitt eget liv men det verkar fungera bra, kanske för att polariseringen har minskat?
    Tycker tråden flutit på bra. En anmälan för mordhot en trådlåsning, helt ok med tanke på temat.
    PF sköt ju sig själv lite i foten kan jag tycka genom att skriva en fråga om genus och sedan kräkas så fort någon började diskutera begreppens innebörd.

    Personligen älskar jag sådana här trådar då det ligger lite friktion i dom samtidigt som det finns en vilja över att komma överens. Allt för mycket i utvecklingen inriktas mot att bli friktionsfritt och bekvämt, inte konstigt att våra hjärnor krymper.

    Ang. hålla sig OT. Tror någon seriöst att en flock aphanar på ett internetforum kan lyssna och svara med ärliga frågor utan egna agendor i

    Som någon påpekade så skulle frågeställningarna slipas lite om man nu vill ha svar på frågan. Men även en dålig fråga kan ju föda en intressant diskussion
    Senast redigerat av Modellear den 2018-02-01 klockan 19:32.

  54. #174
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det enda jag motsatt mig var den extremt högtravande och verklighetsfrämmande teoridiskussion som fördes.

    Mordhot!?¿ Jag fattar ingenting.

  55. #175
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det enda jag motsatt mig var den extremt högtravande och verklighetsfrämmande teoridiskussion som fördes.

    Mordhot!?¿ Jag fattar ingenting.
    Haha jo. Jag förstod din synpunkt.
    Men man är inte mer än som man umgås. Ibland, särskilt i ansiktets frånvaro glömmer man vilka man pratar med. Tycker det var bra att du sa till. Friktion är inte fel.

    Näe mordhot och mordhot. Ett skämt mellan mig och Emulator som var lite oprecist och öppet för feltolkningar.

  56. #176
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Valsolo gjorde ju egentligen det enda rätta och tog frågan från forumet till en plats där den kunde diskuteras bättre.
    En följdfråga skulle ju kunna vara hur fler kvinnor skulle vilja ta del av och ta del av 99musik .

    Vet flera som skulle kunna ha stor glädje av kunskapen och funktioner som finns här men av någon anledning faller det sig inte så att de hänger på forum. Och det finns flera trådar som skulle må bra av fler kvinnor!
    Senast redigerat av HZA den 2018-02-01 klockan 19:23.

  57. #177
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    ...
    Senast redigerat av Modellear den 2018-02-01 klockan 19:33.

  58. #178
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan sak som går i helt fel riktning är ju som hon berör med Idol är att den fokuserar mer och mer på pojkarnas utseende. Generellt är det ju positivt om pojkar tillåts typiskt kvinnliga attribut (vilka traditionellt sets ha lägre status) men sorgligt att de lägger vikt på fel attribut .
    Tycker du slår huvudet på spiken till grundproblemet här, säkert utan att du kan / har förmågan att förstå det själv. Och spiken-huvudet är att, tex, du tar det friheten att definiera vad som är rätt och fel att fokusera på. Om du nu är så öppen och vidsynt som du tror och önskar dig vara, så borde du ha överseende också med denna livsåskådning, även om du inte själv vill anamma den.

    Personligen gillar jag inte utseendefixering, eller Idol, men jag tar mig INTE övermodet och dömer de som vill ha det så och göra så. För det är precis detta fördömmande och fackindelande som är grunden i genuslåsningsproblematiken. Enda skillnaden är att du vill ha en annan formatram.
    Senast redigerat av dannes den 2018-02-01 klockan 20:13.

  59. #179
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker du slår huvudet på spiken till grundproblemet här, säkert utan att du kan / har förmågan att förstå det själv. Och spiken-huvudet är att, tex, du tar det friheten att definiera vad som är rätt och fel att fokusera på. Om du nu är så öppen och vidsynt som du tror och önskar dig vara, så borde du ha överseende också med denna livsåskådning, även om du inte själv vill anamma den.

    Personligen gillar jag inte utseendefixering, eller Idol, men jag tar mig INTE övermodet och dömer de som vill ha det så och göra så. För det är precis detta fördömmande och fackindelande som är grunden i genuslåsningsproblematiken. Enda skillnaden är att du vill ha en annan formatram.
    Öppen och vidsynt är dina ord.
    Jag ser verkligen inte mig själv som öppen och vidsynt.
    Tror inte att man kan vara öppen och vidsynt, hade det varit möjligt hade vi inte behövt detta kontinuerliga ifrågasättande av det normala genusteorin och jag själv ser som en sund och aldrig ändlig process.

    Jag är högst färgad av den kultur jag växt upp i och lever i.
    Ser inte det som ett problem att uppleva saker som rätt och fel, eller det vore hyckleri att säga att man inte gör det.
    Tror det är sundare att uttrycka vad man uppfattar som rätt och fel och så kan man ta det därifrån.

    Problemet är att det inte är "de som vill ha det så" som påverkas.
    Tycker du borde ta dig övermod och säga vad du tycker och tänker istället för att sitta och smygföma folk.

    Gick ju bra här?
    Du dömde mig... och fick ett svar?

  60. #180
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öppen och vidsynt är dina ord.
    Jag ser verkligen inte mig själv som öppen och vidsynt.
    Tror inte att man kan vara öppen och vidsynt, hade det varit möjligt hade vi inte behövt detta kontinuerliga ifrågasättande av det normala genusteorin och jag själv ser som en sund och aldrig ändlig process.

    Jag är högst färgad av den kultur jag växt upp i och lever i.
    Ser inte det som ett problem att uppleva saker som rätt och fel, eller det vore hyckleri att säga att man inte gör det.
    Tror det är sundare att uttrycka vad man uppfattar som rätt och fel och så kan man ta det därifrån.

    Problemet är att det inte är "de som vill ha det så" som påverkas.
    Tycker du borde ta dig övermod och säga vad du tycker och tänker istället för att sitta och smygföma folk.

    Gick ju bra här?
    Du dömde mig... och fick ett svar?
    Förlåt, jag använde fel vokabulär, det heter ju 'inkluderande'.
    Jag har inte dömt dig, men du förstår ju inte, precis som jag antog.
    Har inte heller sagt att man inte får ha eller ska ha en åsikt. Men man måste förstå att det finns andra åsikter, (som i deras värld trisst nog kan vara det enda rätta.) Detta är en farlig väg, för det är sånt som skapar krig.

    Läs gärna hela mitt inlägg innan du svarar, jag skrev ju faktiskt vad jag personligen tycker i sakfrågan! Men du kastar tillbaka att jag inte talar om vad jag tycker???!!!

    Och vaddå 'Problemet är att det inte är "de som vill ha det så" som påverkas.'? Jag tycker nog snarare att problemet i detta är att de inte tänker själva och låter sig påverkas. Alternativt att den som har åsikten smaken försöker använda det för att komma över makt. (Här är genusfrågan tyvärr typ kapad anser jag.) Men om vi zoomar tillbaka på grundfrågan i tråden, så känns just könsfördelningen på tex Jarre konserterna inte som ett försök av varken publik eller artisten att försöka ta för sig av någon makt, eller?

    EDIT, funderar om du är nåt halvklart AI-troll program.
    Senast redigerat av dannes den 2018-02-01 klockan 21:29.

Liknande ämnen

  1. lödhjälp behövs..
    Av sveamannen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 20:17
  2. Ställrekommendation behövs
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-10-25, 23:07
  3. Värderingshjälp behövs
    Av Rillo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •