Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 286

Ämne: Ström Åt Folket (SVT-dokumentär om svensk elektronisk musik)

  1. #121
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Förgyllde min morgon, tackar! Klart det finns en koppling mellan techno och traditionell elektronisk musik, dels genom synten och tidiga elektron, och inte minst estetiken. Den kommersiella Housen har förvisso annan esterik, men Sthlm-kopplingen är ett faktum.

    Sthlm är inte NY, allt som händer påverkar det andra..

  2. #122
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av strawpearlymilkshake Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..dog av skratt när kungen kom in från ingenstans "WWWAAAAAUH!" med ett champagneglas.
    Jag och flickvännen tjöt av skratt vid den sekvensen! Priceless! =D Vill ha en youtube meme på den sekvensen!

  3. #123
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag tycker hela snacket om kopplingen till synthen är mkt överdrivet, inte minst skånesynthen,,, det är ju mer en rak linje från Hip-hop/Electron,,, Synthen var nåt helt annat. I alla fall så som jag upplevde det.
    Fast om en person ur ett av Sveriges första syntband senare ger ut Leiner o Lekebusch, va fan ...

  4. #124
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Oj, såg ju intressant ut. Kan bli första gången på några år jag faktiskt tittar på något från SVT...

  5. #125
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Sett nu, thumbs up!!

  6. #126
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Fantastiskt bra program! Tack!

  7. #127
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Tajt och intressant. Finns det planerar på en utökad version? K-Specials 58 min känns lite snåla nästan (ledsen om jag missat ifall detta avhandlats redan)?

  8. #128

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Tack för ett bra program! Hälsa Håkan.

    Mvh

  9. #129
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Gillade programmet som fan. Visst, jag hade gillat en femtimmars miniserie utan MTV-klippning också, men man får ta det för vad det är.

    Som Fylkingen- och EMS-kille var det väldigt trevligt att se Stonebridge intervjuas framför Sergen i studio 6, t ex.

    Lite lustigt blir det ju när Tilliander inte nämns, men det finns ju en anledning. Men 00-talselectronican är ju knappt med alls, är det bara för att det hade blivit skevt att förtiga honom eller?

    Sen hade jag gärna sluppit trams som Swedish House Mafia och Robyn. Alla gör ju musik med datorer i dag, men SHM saknar ju helt talang.

    Däremot var det otroligt intressant att höra mer om Twice a Man. Var Älgarnas Trädgård så unga alltså? Cosmic Overdose är sorgligt bortglömda i dag, det är synd.
    Senast redigerat av DanielW den 2013-05-04 klockan 20:24.

  10. #130
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rent teknologiskt finns det kanske ett visst samband.
    Men musikaliskt så är det väl jämförbart med att beskriva Niccolò Paganini , Calle Jularbo & Svend Asmussen som "fiolmusik".
    Fast programmet följde det vanliga ofoget i popjournalistik att fästa vikt även vid corporate-sidan, att Klas Lunding varit inblandad i utgivningen verkar ju ha varit en giltig koppling. Testa det med Radium: Sator och Union Carbide kopplas då ihop med CM von Hausswolf på ett vis som inte är ett dugg logiskt egentligen. Eller för all del – Boyd Rice och Vince Clarke som var labelmates på Mute tidigt 80-tal.

  11. #131
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Spännande! Nu måste jag också kolla.

  12. #132
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Kul att få höra den gamla musik som är gjord med synth, rent historiskt. Men måste gå emot de flesta här och säga att den låter bra illa. Nu är jag dock född på nittiotalet och antar att jag kommer säga detsamma om "min" generations musik när jag blir äldre.

  13. #133
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att få höra den gamla musik som är gjord med synth, rent historiskt. Men måste gå emot de flesta här och säga att den låter bra illa. Nu är jag dock född på nittiotalet och antar att jag kommer säga detsamma om "min" generations musik när jag blir äldre.
    Eller så kommer du att höra den äldre musiken med lite andra öron

  14. #134
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    En effekt är att jag nu frossar i Cosmic Overdose på vinyl... "Puppan" är definitivt en av Sveriges 10 bästa låtar någonsin.

  15. #135
    Nightzone Tapes
    Nightzone Tapes är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa det med Radium: Sator och Union Carbide kopplas då ihop med CM von Hausswolf på ett vis som inte är ett dugg logiskt egentligen. Eller för all del – Boyd Rice och Vince Clarke som var labelmates på Mute tidigt 80-tal.
    Det var ju CM von Hausswolff som grundade och drev Radium så ganska logiskt är det väl att de nämns i samma veva/scen?

  16. #136
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Förjävla bra, och grymmt att Thomas Krome fick vara med!

    Krome är fan den hårdaste killen i stan!

  17. #137
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nightzone Tapes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ju CM von Hausswolff som grundade och drev Radium så ganska logiskt är det väl att de nämns i samma veva/scen?
    Naturligtvis, men diskussionen gällde ju varför man kopplat ihop olika saker som inte är lika. Därför.

  18. #138

    Veteran
    Twice a man är det band som påverkat min musik mest.
    Tackar.

  19. #139
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Ni som gillar Twice a man/Cosmic Overdose. VOD records har givit en box med tidigt material, en del tidigare outgivet:

    http://www.vinyl-on-demand.com/-1-333-412.htm

    Bra klipp där på SVT också med Knut Wiggen! Från 1963!

  20. #140
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som gillar Twice a man/Cosmic Overdose. VOD records har givit en box med tidigt material, en del tidigare outgivet:

    http://www.vinyl-on-demand.com/-1-333-412.htm
    ah, intressant.
    kanske måste bli ett köp
    eller så gör jag en digital transfer från mina kassetter
    fast LP box verkar ju lockande :-)

  21. #141
    Balint
    Balint är inte uppkopplad
    Balints avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Mycket trevlig och snygg dokumentär!

  22. #142
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    "Kul knorr, att allt började med en riktig kalasfylla i Göteborg!"

  23. #143
    Position Zero
    Position Zero är inte uppkopplad
    Position Zeros avatar
    Senior
    Ngn som har information ang 80-talsmusikvideon i Stockholms tunnelbana som visades?

  24. #144
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Waldorf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Kul knorr, att allt började med en riktig kalasfylla i Göteborg!"
    Möcket bra som börjar på detta vis

  25. #145
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Mycket har gått käpprätt åt helvete med den starten också. Förmodligen det mesta som startat så...

  26. #146
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket har gått käpprätt åt helvete med den starten också. Förmodligen det mesta som startat så...
    De flesta skandinaviska barn?

  27. #147
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Kollat. Bra dok. Fint jobbat!

  28. #148
    olivettis avatar
    Veteran

    Mycket bra skiva!
    Värd en nyrelease kan man tycka! :-)

  29. #149
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Kollade på det med grannen igår, många saker och personer man kände igen och lika mycket jag inte hade någon aning om. Rolig klippning och informativt. Härligt med en riktig intervju av Marina Schiptjenko också, har länge undrat vem hon var och i de intervjuer jag läst med band hon varit med i (t.ex. Vacuum) har mest Alexander Bard kommit till tals.

    Hade varit kul om något om/med Antiloop hade varit med också.

  30. #150
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade varit kul om något om/med Antiloop hade varit med också.
    couldn't agree more

  31. #151
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Antiloop. Ja jösses det var längesen....

  32. #152
    Gollum
    Gollum är inte uppkopplad
    Gollums avatar
    Senior
    Nu har jag avsatt tid och kollat på programmet och de separata intervjuerna. Jag tyckte dokumentären var häftig och innovativt konstruerad. Att ha en hel dokumentärserie på det viset kanske inte skulle funka, men just själva grejen att få med så mycket som möjligt av 60 år i ett program på en timma rättfärdigar ett högt tempo, och då tycker jag det var medryckande med klippningen och mixningen.

    Min dom: ett rent nöje att titta och lyssna på!

  33. #153
    Nightzone Tapes
    Nightzone Tapes är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Naturligtvis, men diskussionen gällde ju varför man kopplat ihop olika saker som inte är lika. Därför.
    OK hajjar sorry!

  34. #154
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har vi säkert, jag är rätt stolt för det, inte illa att vara bland legenderna
    outshape, Har inte boken här så vet inte sidonummer det är från tvådagars-klosterfesten , helsida iklädd silverklänning!

    Jag var där med några kompisar, den ena kompisen var jag rätt kär i fast jag hade en annan tjej på den tiden (hon var inte inne på techno doh!) Tjejkompisen hade en liten nätt silverklänning som jag provade på skoj av någon helcrazy 90-talsanledning. Fotografen som var där fotade och jag hamnade i boken. Något år senare blev jag ihop med den där tjejkompisen och är fortfarande. Två barn har det blivit
    .."kidney + tk" var dom enda som en hade förtroende för gällande kort på en tror jag, va mer underground punkare på den tiden och vi söp som svin mest , inga direkta droger annars lixom och tur va vellan det, många står upp fortfarande
    http://klot.net/events.php rave-punk~kultur i typ dagboksform <3
    när glassbilsTechno e som bäst t.andersson
    (average lick'on) han höjde upp bl.a b-pitch control~etikkenten så alla ville ha glass senare HAHAH



    https://youtu.be/2AblzNi0KWA
    Senast redigerat av ~~~ den 2013-05-06 klockan 08:01. Anledning: ··· kort på svensk genuin kulturell avbild

  35. #155
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    för mig har tomas SVEN andersson varit den som haft bäst koll och drivit den svenska housen och underfundiga POPigare techHousen frammåt i sverige ! PUNKT !


    C R T
    T E C H N O
    va grejjer det ;D


    sen kom tiga och blajjade och det e det alla hört kanske

    https://youtu.be/dXh-Ow3dxy4


    han sa bara ··
    Senast redigerat av ~~~ den 2013-05-06 klockan 08:05. Anledning: ·· nä asså jag måste ha en skärm! annars funkar det inte ! (fabric london haha) enda ridern typ ju .. storslaget!

  36. #156
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden

    https://youtu.be/mM4njT3YYFA

    https://youtu.be/kLBrJk4PytU hade man ju kanske gjort bättre själv lixom ? NI alltså !
    Senast redigerat av ~~~ den 2013-05-06 klockan 08:15. Anledning: filosofin i det e det samma ALLTID! och det hörs

  37. #157
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har vi säkert, jag är rätt stolt för det, inte illa att vara bland legenderna
    outshape, Har inte boken här så vet inte sidonummer det är från tvådagars-klosterfesten , helsida iklädd silverklänning!

    Jag var där med några kompisar, den ena kompisen var jag rätt kär i fast jag hade en annan tjej på den tiden (hon var inte inne på techno doh!) Tjejkompisen hade en liten nätt silverklänning som jag provade på skoj av någon helcrazy 90-talsanledning. Fotografen som var där fotade och jag hamnade i boken. Något år senare blev jag ihop med den där tjejkompisen och är fortfarande. Två barn har det blivit
    Var också på den festen, och ska också vara med på bild. Har inte boken och har aldrig haft den. Ingen som kan scanna in det som står om klosterfesten (lustigt att ingen verkar komma ihåg vad festen hette) + bilderna?

    (och som svar på er fråga om ni diskuterat det hela tidigare: http://www.99musik.se/showthread.php...+dansen+scenen )
    Senast redigerat av bitbob den 2013-05-06 klockan 09:28.

  38. #158
    klubb kids
    klubb kids är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Intressant dokumentär, schysst filmat & klippt! Mer dokumentärer av detta slag tack ;-) Jag hade dock sett att scratch DJ'n hade uppmärksammats under episoden om 90talet som har spelat en viktig roll för klubbkulturen, tex turntablistorkestern Scratchaholics från Stockholm.

  39. #159
    Out in the blue
    Out in the blue är uppkopplad nu
    Out in the blues avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tomas Andersson har gjort massa fina grejor!

    Såg honom en gång på Pustervik då pajjade hans ljudkort så han fick avbryta. Lite synd...

  40. #160

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Waldorf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Kul knorr, att allt började med en riktig kalasfylla i Göteborg!"
    På tal om det, dags att ses snart eller?

  41. #161
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var också på den festen, och ska också vara med på bild. Har inte boken och har aldrig haft den. Ingen som kan scanna in det som står om klosterfesten (lustigt att ingen verkar komma ihåg vad festen hette) + bilderna?
    Kan fixa i kväll om du vill.

  42. #162
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "detta fanns inte heller hos svenskarna '92 brittPOP i kvarteret på boomboox"

    Det gjorde det visst. Det e t.o.m en svensk med i videon
    den här tråden handlar om allsong på skansen för fan, vad svenskar viste, gjorde eller inte
    - har ni glömt huvudtemat totalt eller

  43. #163
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var också på den festen, och ska också vara med på bild. Har inte boken och har aldrig haft den. Ingen som kan scanna in det som står om klosterfesten (lustigt att ingen verkar komma ihåg vad festen hette) + bilderna?

    (och som svar på er fråga om ni diskuterat det hela tidigare: http://www.99musik.se/showthread.php...+dansen+scenen )
    Jag har bestämt för mig att festen hette Sanctuary Belief och det var Toxomniac som fixade kalaset. undrar om inte jag hört att golvet blev fuktskadat efteråt.

    genom googlefu så hittade jag denna länken som tydligen finns kvar från förr: http://www.df.lth.se/~jj/ravelist.html

    Sanctuary Belief 1996-03-29 -- 1996-03-31 Herrevads Kloster, Ljungbyhed Toxomniac & Fauna Production Anti, Rush, Libra, Globe, Patrik Sjerén, Qling, Mourad, JAK, Reich, Lucian, Métro, Johnny, OmniCupid, Sorcerian *****


    Edit: För de oinsatta Toxomniac från hässleholm, delar av senare Son Kite och fantastiska Minilogue som turnerar världen över.

    https://youtu.be/4pK3iBZvdlQ
    Senast redigerat av timothy den 2013-05-06 klockan 11:08.

  44. #164
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Det bästa man slumpmässigt har ramlat över vid slentrian-zappning.

  45. #165
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bestämt för mig att festen hette Sanctuary Belief och det var Toxomniac som fixade kalaset. undrar om inte jag hört att golvet blev fuktskadat efteråt.
    Haha. Jag somnade på dansgolvet. Vaknade genomvåt - av andras svett. Så jo, nog blev det fuktskadat alltid.

  46. #166
    Nils100
    Nils100 är inte uppkopplad
    Nils100s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 313 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FYY FAAAAAAAN!!!!!!!!!

    ÄCKEL-GENTRIFIERING!!!!

    Jaja, folk behöver någonstans att bo. Låt de bo där. Jag har inte gjort något vettigt för Stockholm...

  47. #167
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Det funkade med så många klipp men jag hade heller inga problem att se 35 min extramaterial med Twice A Man utan klipp.

  48. #168
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    .."kidney + tk" var dom enda som en hade förtroende för gällande kort på en tror ja
    Håller me. Man kunde va helt säker på att man slapp bli exploaterad på internet då.

  49. #169
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Panyxd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det bästa man slumpmässigt har ramlat över vid slentrian-zappning.
    +1, även om jag kollade på Play. Det var inte igår, förresten!

  50. #170
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som genre betraktade ser jag inte att techno och house har särskilt mycket gemensamt med elektronmusiken. Släktskapet är betydligt starkare med Chuck Berry, för att nu ta ett hårddraget exempel.
    Nä, jag håller inte riktigt med.
    Jag såg att även kopplingen synth/techno ifrågasattes.

    Men det är ju bara att titta här på 99musik som till stor del är ett forum för elektronisk musik.
    Vilka genrer avhandlas i stor utsträckning?

    Techno
    Synth
    EBM
    IDM
    Elektronmusik/Elektroakustisk musik
    Modularmusik (eller vad tusan man skall kalla det för)
    Dub
    House
    o.s.v.

    Genrerna hänger utan tvekan ihop men inte på något enkelt sätt.
    Kanske därför det kan uppfattas som haltande såsom röd tråd i en dokumentär.

    Genrerna har något gemensamt men kanske inte varit beroende av varandra i så stor utsträckning som det kan uppfattas när de skildras tillsammans i en timmes dokumentärberättelse.

  51. #171
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Beroende på hur mycket man vet så ser man en röd tråd eller inte?

  52. #172
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    grymt. nu får någon ta och animera alla strömavsnitt med.

  53. #173
    Assar
    Assar är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Genrerna hänger utan tvekan ihop men inte på något enkelt sätt.
    Kanske därför det kan uppfattas som haltande såsom röd tråd i en dokumentär.

    Genrerna har något gemensamt men kanske inte varit beroende av varandra i så stor utsträckning som det kan uppfattas när de skildras tillsammans i en timmes dokumentärberättelse.
    Vad jag menar är att elektronmusiken dragit iväg även åt andra håll, och att annat än elektronmusiken inspirerat Techno/mm. Det är ingen rak linje. Visst finns det ett släktskap - inte minst genom instrumenten - men släktskapet rock'n'roll-techno är minst lika starkt det.

  54. #174
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beroende på hur mycket man vet så ser man en röd tråd eller inte?
    Vad jag var ute efter är att i en dokumentär blir ju berättandet ofrånkomligen linjärt.
    Hur holistiskt man än försöker redigera är tiden (de 58 minuterna) ofrånkomligen en linje, en tråd. Där händelser följer på varandra. I en följd.

    Men i verkligheten sker ju en rad händelser parallellt, ibland överlappande, ibland oberoende. Människor kommer och går, ut och in i olika sammanhang; påverkar/påverkas. Mer som en väv än en tråd.

    Jag skulle vilja påstå att ju mer man vet om ett fenomen med många inblandade aktörer, vilket som helst, desto svårare blir det att skapa en röd tråd som beskriver det som ett linjärt kausalt händelseförlopp.

    Detta menar jag inte som kritik mot dokumentären utan som ett konstaterande kring ofrånkomliga men fullt naturliga gränser för berättleser i tv-dokumentärt format.
    Senast redigerat av Oortone den 2013-05-06 klockan 20:49.

  55. #175
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag menar är att elektronmusiken dragit iväg även åt andra håll, och att annat än elektronmusiken inspirerat Techno/mm. Det är ingen rak linje. Visst finns det ett släktskap - inte minst genom instrumenten - men släktskapet rock'n'roll-techno är minst lika starkt det.
    Ja, kanske är det just lusten att försöka hitta släktskap som är det luriga. Beroende på hur man ser på ett fenomen ser man olika släktskap och olika historier som beskriver utvecklingen.

    Själv har jag aldrig fattat "rockprylen". Aldrig. Jag har alltid tyckt rock'n'roll och hela den attityden är töntig.
    Techno, fattade jag inte först även om jag älskade ljuden. Jag gillade däremot attityden direkt. Kärvt, anonymt, obevekligt. Allt som rock'n'roll inte var för mig.

    Så för mig finns inte ett uns rock'n'roll i techno. Allt det jag hatar med rock saknas i techno.

    Du ser ett helt annat samband uppenbarligen och ingen av oss har fel.
    Fascinerande hur man kan se så olika på ett och samma fenomen beroende på den egna bakgrundshistorien.

  56. #176
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    jag uppskattade den, min sömn gjorde inte!

    god natt <3

  57. #177
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Samma här, har precis sett klart. Mycket välgjord dokumentär! Vill göra ett långt utlägg om hur när något blir folkligt så dör det men jag orkar inte ikväll. Hoppas dock att detta inte är kulmen på svensk elektronisk musik utan bara början. Nej, jag hoppas inte, jag vet.

  58. #178
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    trevlig rulle, lite hetsigt klippt, men en timme bra tv

  59. #179
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Nu har jag sett hela.

    Stort +
    Extramaterial i riklig mängd på webben
    Gediget intervjuarbete
    Att genomföra det alls (allt smalt ligger risigt till i mainstreammedia idag)
    Hög ambitionsnivå vad gäller formen

    Lite -
    Att formen hamnade framför innehållet
    Stort hål mellan tidig techno och SHM
    Inga tydliga exempel på hur banden egentligen lät

    Jag förstår att det fanns en konstnärlig ambition här, lite i LPC:andan, och rent hantverksmässigt är det snyggt och konsekvent genomfört men eftersom programmets idé var att skildra den svenska elektroniska musiken så hamnade de konstnärliga ambitionerna i vägen för det journalistiska och ursprungliga musikaliska innehållet.

    Jag fick sas höra Strömgängets remixversion av den svenska elektroniska musiken. Banden fick vare sig prata eller låta som de egentligen låter utan allt stöptes om i den knyckiga (och som sagt hantverksmässigt skickliga) strömformen och kläddes på så sätt i en slags klichebild av hur några idag menar att elektronisk musik låter eller bör låta. Lite ironiskt med tanke på att många intervjusnuttar handlade om att det fanns en fördomsfull idé om vad elektronisk musik är. Ändå fick banden inte låta som de faktiskt lät då de begav sig utan skildrades med en modern kliché; det där lite knyckiga, trixiga, glitschiga. Så lät ju inte alls många av banden som skildrades. De var istället drömska, eleganta, långssamma, majestätiska, monotona o.s.v.

    Konkret exempel: Den som t.ex. inte hört Flat Land med Twice a Man gavs ingen möjlighet att förstå hur de lät. Därmed gick den som inte gillar glitsch-trixiknix men som skulle kunna gilla t.ex. Twice a Mans drömlandskap miste om en chans att förstå hur de egentligen lät.
    Senast redigerat av Oortone den 2013-05-07 klockan 01:34.

  60. #180
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var också på den festen, och ska också vara med på bild. Har inte boken och har aldrig haft den. Ingen som kan scanna in det som står om klosterfesten (lustigt att ingen verkar komma ihåg vad festen hette) + bilderna?
    http://www.99musik.se/showthread.php...-f%F6r-en-fest

Liknande ämnen

  1. Musik-dokumentär: Dub Echoes
    Av Electroboy i forum Allmänt om musik
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 16:42
  2. Ström - elektronisk musik i P2
    Av encore i forum Evenemang
    Svar: 422
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 01:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •