Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Studiomonitorer - vilka ska jag ha?

  1. #1
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran

    Studiomonitorer - vilka ska jag ha?

    ÅNEJ INTE EN TILL SÅN HÄR TRÅD OMGWTF

    Nej men seriöst, jag har provlyssnat på en handfull, och just nu lutar det åt adam a8x. Men ni i 99ans kollektiva musiköron kanske kan hjälpa mig om jag missat något.

    Jag flyttar in i ett större rum (knappt 19 kvm, 6x3m) och mina adam a5x (som jag ändå aldrig gillat pga tråkig bas och ganska jobbig mid/diskant) räcker inte.
    Rummet är ett rum i rum, kommer vara vettigt behandlat med basfällor i hörnen, diffusering på bakväggen, och dämpning på vettiga ställen på väggarna. Monitorerna står på stativ ungefär 1m från väggen. Vad som är viktigt för mig är:

    - tydlig och snärtig bas : jag behöver höra ner till iaf 40hz och vill gärna slippa en sub
    - kul och fett ljud, men ändå ärligt hehe : de kommer användas till produktion i första hand, och mixning i andra. Men det ska gå att göra båda i många timmar utan att öronen dör
    - stor sweet spot : jag rör mig rätt mycket så ju större desto bättre egentligen
    - budget ca 20k totalt

    Nu står det mellan Adam a8x (saknade lite lomid), Genelec 8040 (skrikig diskant), och dynaudio bm5 mk3 (begränsat basomfång). De sistnämnda är ju en prisklass lägre, men gillade verkligen hur tajt basen blir i dessa även om den ej går ner lika långt som de andra. Jag provade även Focal solo6 och de kändes lite platta men ska ge dessa en chans till då många rekommenderar dessa.

    Så fort ljudbehandlingen är klar kommer jag förstås låna hem och prova dessa, men vilka har jag missat? Vad mer finns det för monitorer i den prisklassen? Kan motvilligt tänka mig gå upp en liiiiten bit i budget om det innebär bättre ljud =)
    Senast redigerat av 655321 den 2019-05-08 klockan 16:14.

  2. #2
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Kolla Neuman

  3. #3
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    RCF,Event,JBL och Yamaha är ju också värda att kolla Neumann som tipsas ovan är superbra.

  4. #4
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Lade till "stor sweet spot" på listan, då jag rör på mig en del.

    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla Neuman
    Någon specifik modell? KH 120 verkar ligga inom min budget men jag är rädd att de inte går ner så djupt i basen.

  5. #5
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag kör med KH120 för precision och sedan har jag flera andra monitorer som sekundärlyssning. Jag har en sub (ej Neumanns som kostar för mycket) till KH120 men kör oftast utan den.

  6. #6
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    jag skulle välja adam-monitorerna..har haft a7x i några år och gillar dem väldigt mkt

  7. #7
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har testat de mesta och landat i att mina mixar på ovan nämnda Neumann är helt klart bäst. Rekommenderar starkt

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag blir helt salig av ett par feta Genelec

    Men Neumann kan ju vara die neue Mann

    Adam är inte dålig han heller

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Jag kör HS80 och är toknöjd)

  10. #10
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Adam är trevliga.
    Dynaodio blev jag aldrig kompis med.

    Yammahas nya grejjer låter bra de med men jag har inte lyssnat hyr de är utan sub.

    Och visst. Genelec funkar alltid. Man får vara medveten om den starka diskanten bara.

  11. #11
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Grymt, tack för alla svar! Låter som att jag ska fortsätta lyssna in mig ett tag til

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Monitorerna står på stativ ungefär 1m från väggen.
    Om du vill ha bra bas utan sub är det inte att rekommendera. Du vill ha monitorerna såpass nära vägg att de inte är rundstrålande i den frekvens där våglängden är 4ggr av avståndet till väggen. (Såvida du nu inte har väldigt bra basdämpning i väggen, så du släcker ut reflexen, men det är osannolikt. 1m ger utsläckning i basen kring 80Hz, och 80Hz är inte så enkelt att dämpa...)
    Senast redigerat av rydan den 2019-05-09 klockan 13:30.

  13. #13
    SH-1
    SH-1 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag jobbar på radion. För inte så länge sedan kom en kollega förbi som jobbat mycket med utvärdering av högtalare och berättade att KRK RP5 g3 är otroligt bra. Jag frågade raskt om det var i förhållande till priset, men icke. De var bra och dessutom billiga! Det var visst också just den modellen. RP6 är också visst också helt ok och går djupare i basen men inte lika bra som RP5 g3. OBS g3! Tänkte att jag alla fall kunde berätta det här, även om jag gissar att det finns många som inte håller med.

  14. #14
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du vill ha bra bas utan sub är det inte att rekommendera. Du vill ha monitorerna såpass nära vägg att de inte är rundstrålande i den frekvens där våglängden är 4ggr av avståndet till väggen. (Såvida du nu inte har väldigt bra basdämpning i väggen, så du släcker ut reflexen, men det är osannolikt...)
    Tack för tipset, läste om just detta på arqen.com häromdagen! Kommer ha tjockare dämpning bakom monitorerna så det hjälper en del. Sen får jag väl justera avståndet men vill inte heller ha de för långt från mixplats..

  15. #15
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	1,49 MB 
Id:	87483

    Ok nu blev det lite ot men här är iaf work in progress för själva studion. De där fulbasfällorna ska bort och ersättas med lite tyngre grejer.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    SH1 - jodå KRK är helt OK, allt handlar ju om tycke & smak, tror man till syvende og sidst även väljer med ögonen, en lockande design gör säkert 50% av beslutet mer eller mindre omedvetet för alla.

  17. #17
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    PF, gör du även mix på dina hs80? De såg bra ut på pappret men är orolig att de inte är tydliga nog för mixning, men dina mixar brukar ju låta bra!

    Neumann är ju asbra men de saknar basen jag behöver.

    Just nu lutar det faktiskt åt par beggade Eve sc208!

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tackar! Nej jag gör faktiskt 90% i lurar. Men det får man inte säga högt.

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Focal Solo-6 kan tyckas lite trista, men de är väldigt neutrala och avslöjande - det kommer ut vad man stoppar i dem. Men bäst för närfält och inte så bred sweetspot IMHO. Begagnade Twins är sällsynta tyvärr!

  20. #20
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Hasse, ja de lät liksom nästan tråkigt, det kan ju vara en bra grej för mixning men kanske inte så inspirerande för prod. Ska lyssna mer på dem!

    Depulse, du som har flera monitorer, har du någon som du gillar mer för mix och nån annan för prod?

  21. #21
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Ashaz, vilka har du nu, och varför?

    PF, haha jag har mixat en hel del på lurar, på HD-25or bl a när inget annat fanns.. Klart det går! Så länge det finns annat att referenslyssna mot.

  22. #22
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SH-1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag jobbar på radion. För inte så länge sedan kom en kollega förbi som jobbat mycket med utvärdering av högtalare och berättade att KRK RP5 g3 är otroligt bra. Jag frågade raskt om det var i förhållande till priset, men icke. De var bra och dessutom billiga! Det var visst också just den modellen. RP6 är också visst också helt ok och går djupare i basen men inte lika bra som RP5 g3. OBS g3! Tänkte att jag alla fall kunde berätta det här, även om jag gissar att det finns många som inte håller med.
    Hehe ja som du förutsåg så.
    Jag är inte ett fan av krk. Verkligen inte alls. De saknar tydlighet i mid och diskant men verkar ändå inte vara särskilt basiga. Bara märkligt otydliga.

  23. #23
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ashaz, vilka har du nu, och varför?

    PF, haha jag har mixat en hel del på lurar, på HD-25or bl a när inget annat fanns.. Klart det går! Så länge det finns annat att referenslyssna mot.
    Alla bra monitorer jag använt har varit på jobb och skola. Hemma är jag fattig och bor i lägenhet med grannar.
    Jag har Behringers Mackie plagiat. B2031P för standardlyssning och Auratone för monomix.
    Berringarna är faktiskt bättre än väntat. Men inte några genelecs direkt.

    Men när jag byter så blir det nog adam eller yamaha (med sub). Just för att de låter trevligt och inte bara korrekt. Något som är suboptimalt för mixning, men bra för skapandet.

    Om jag har rum och ekonomi för något mer mastrings-lämpat så blir det en annan diskussion dock.

  24. #24
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Vill du ha det "hela spektrumet" så är en sub att föredra.
    Jag kommer ihåg att jag hade ren ångest när jag skulle införskaffa nya närfältsmonitorer jag hade flera sömnlösa nätter eftersom nästan alla "medelstorleks" monitorer saknar kraften att gå lågt + jag hade ett litet rum men ville höra/känna allt men inte ha för stora monitorer heller.

    Det jobbiga är ju att det blir bra mycket dyrare med sub och som du säger själv så kanske man inte av olika anledningar kan nyttja en sub, pga. av buller störningar av omgivningen.

    Jag vet inte vad du gör för musik men man lägger ganska stor viktigt idag på bottenregistret och vill man få det rätt så vill man ju kunna höra det tydligt. Monitorer + Sub är ngt jag skulle rekommendera. Det gör ju att du får mer kontroll och kan ställa in basen i ditt rum på ett annat sätt även fast många påstår att i ett för litet rum kan man inte ha en sub men sub känner man ju och man får in den "rätta Punchen/trycket", kan inte säga att man hör det men mer känner av det.. Då gäller det att såklart också ljudbehandla vettigt.

    Alternativt, kan du inhandla monitorer du gillar och kanske kolla på en sub-pac tror jag de heter så slipper du störa ngn men kan känna subben.

    Själv landade det på Neumann KH 120 + Sub KH 805 med en pedal var jag kan slå av och på subben. Jag har även ett par Auratones 5 C för referenslyssning + Sonarworks Rums kalibrering.
    Jag är extremt nöjd.

  25. #25
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Två subbar är bättre än en . Du måste även göra nått åt d specifika rumsresonanserna i rummet. Att allmänt ljuddämpa kommer inte göra nån skillnad än att dämpa nån dB i basen medan en resonans kan va minst 20db

  26. #26
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Det blev ett par beggade focal cms65 av 8_bit här på forumet. De kommer ner djupt nog, låter helt ljuvligt att lyssna på men är ändå ”mixvänliga”. Tack för alla tips och diskussioner! <3

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Gott val

  28. #28
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gott val
    Väldigt nöjd! Satt bara och njöt med olika playlists i flera timmar. =) Ser fram emot att börja jobba med dem på riktigt.

  29. #29
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Härligt!

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Precis så ska du göra! Grymt!

  31. #31
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blev ett par beggade focal cms65 av 8_bit här på forumet. De kommer ner djupt nog, låter helt ljuvligt att lyssna på men är ändå ”mixvänliga”. Tack för alla tips och diskussioner! <3
    Det är bra monitorer, bra köp skulle jag varit i din sits skulle jag antingen kört på Focal CMS65 eller Neumann KH120 , grattis till inköpet!

Liknande ämnen

  1. Småmembranare. Vilka ska man ha?
    Av rydan i forum Inspelning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-05-01, 01:09
  2. Vilka hörlurar ska jag köpa? (1000-2000 kr, halv/hel-öppna)
    Av otechn i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-04-27, 09:34
  3. Ska sälja NHT Pro M00 & S00 studiomonitorer - tips på priser?
    Av Björnström i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 13:06
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 10:38
  5. Vilka studiomonitorer ska jag köpa.
    Av JoachimR i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •