Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 74

Ämne: Egna dubbelmoralen kring musik man gillar och dess innehåll.

  1. #1
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd

    Egna dubbelmoralen kring musik man gillar och dess innehåll.

    Det har ju varit en fortgående diskussion kring låtars meningsinnehåll och om det är ok att lyssna på musik vars ljud eller textinnehåll inte är förenligt med ens värderingar men som man ändå diggar starkt...osv.

    En tes som drevs av bl.a. jgb vill jag minnas är att man skall förhålla sig till en låttext på samma sätt som en teaterpjäs eller videofilm...en bok..osv. Men frågan är om man inte starkare identifierar sig med en låttext på ett annat sätt.

    Men för att fortsätta den mkt intressanta diskussionen så har väl nästan ingen missat Mr Cools låt "Knulla barn" som diskuterats flitigt och t.o.m. polisanmälts vad jag vill minnas.

    Hur ställer ni er.. är det humor, berättigad fiktion. Hur starkt inkompatibel med ens egna värderingar kan en låt vara innan man klarar motstå "svänget"?

    Text:


    Mr Cool. Knulla Barn.

    [Intro: Simon G, Mr Cool]
    Vet ni vad som är hetare än en masugn?
    (Nae)
    Ett riktigt bra barnknull
    Vet ni vad som är skönt när man är bakfull?
    (Nae, det vet jag inte)
    Ett riktigt bra barnknull
    Vet ni vad som är mer givande än en pratstund?
    (Nae, vad skulle det kunna va?)
    Ett riktigt bra barnknull

    [Vers 1: Simon Gärdenfors]
    Jag har en son, Traumatiserad Efter Åratal av Övergrepp
    Lite långt namn kanske, men det passar honom perfekt
    Jag tröstar mina barn, jag ger dem prinsesstårtor
    Jag menar, dom är ju trots allt incestoffer
    Dra på trissor, även barn har fittor
    Och jag följer bara mitt hjärta, som Adolf Hitler
    Jag ska filma små gossar, som slickar på snoppar
    Och fistar sin morfar, sen vinna en Oscar
    Men nu för tiden tycker folk att man är pedofil
    Så fort polisen hittar ett bevis i ens mobil

    [Hook: Mr Cool]
    Och vem ska tro på dig
    Du är bara ett litet barn
    Jag är en vuxen man
    Med kontakter överallt, ey ey ey
    Och vem ska tro på dig
    Du är bara ett litet barn
    Jag är en vuxen man
    Med kontakter överallt, ey ey ey

    [Vers 2: Mr Cool, (Armann)]
    Öh, barn är som vuxna
    Det enda dom tänker på hela dagarna är att knulla
    Om det inte är meningen att vi ska knulla barn
    Varför gör jag då det var varannan dag, höh?
    Har du knullat ett barn (Ja, det har jag)
    Var det gulligt och svagt? (Ja, det var det)
    Så ta det lite lugnt, det är bara lite sex
    Om det är fel att knulla barn så vill jag inte ha rätt
    (Men Anton, det ju ett lagbrott)
    Huh, då har du nog aldrig sett en riktigt fin barnkropp (Mmh)
    Tänk att ha sex med ett spädbarn, (oh)
    Oh, man blir direkt lite knäsvag
    Och bögar får härja fritt
    Men så fort man förgriper sig på barn blir det ett jävla liv
    Så innan ni dömer, se er först i spegeln
    Och låt den som inte knullar barn kasta första stenen

    [Hook: Mr Cool]
    Och vem ska tro på dig
    Du är bara ett litet barn
    Jag är en vuxen man
    Med kontakter överallt, ey ey ey
    Och vem ska tro på dig
    Du är bara ett litet barn
    Jag är en vuxen man
    Med kontakter överallt, ey ey ey

    [Interlude: Armann]
    Barn är ett folk och dom bor i ett främmande land
    Detta land ska vi plundra och våldta

    [Vers 3: Armann]
    Ey, yo, jag älskar barnporr
    Som Stellan Skarsgård
    Och jag knullar barn som, Gunvald Larsson
    Det är ingen tillfällighet att "knulla barn"
    öh, rimmar på 'fullt normalt
    Jag träffa' en riktigt sexig tjej
    Hon var sju år
    Hon hade ett sätt som bara gjorde min kuk hård
    Yeah
    Hon dejta runt en del
    Vi brukar knulla ofta
    Hon gillar äldre män med vuxensnoppar
    Men jag sa, ta det lugnt barn
    Jag vill inte va din pappa
    Vi bara knullar inget mer vill inte va tillsammans
    Vill inte ha din mamma, den horan är bara gammal
    Bara sex hela da'n med sexiga barn
    Och forskning i Kongo har visat att det botar aids
    Men läkemedelsindustrin vill inte att vi ska tro på de
    Men HBTPQ är här för att stanna
    Vi älskar med barn, sprider kärlek till alla

    [Hook: Mr Cool]
    Och vem ska tro på dig
    Du är bara ett litet barn
    Jag är en vuxen man
    Med kontakter överallt, ey ey ey
    Och vem ska tro på dig
    Du är bara ett litet barn
    Jag är en vuxen man
    Med kontakter överallt, ey ey ey

    [Outro: Simon Gärdenfors, (Armann)]
    Det är faktiskt helt sjukt, att eh
    Folk stämplar en som pedofil bara för att
    En enig domstol tycker att det står bortom allt rimligt tvivel att man skulle vara oskyldig till sexuella övergrepp mot barn
    Det... ja, det är sjukt
    (Ja, Kongo är ett riktigt jävla skitland)


    Själv har jag svårt att förstå humorn i det mesta i texten.....och då egentligen inte pga ämnet utan för att det utom i en rad saknas någon egentlig punchline..... eller är det några innestående skämt som bara alla under 25 förstår?

    Men frågan är om ni oavsett originalmusiken skulle lyssna på en text..som kanske denna med instrumentering och en för er ljuvlig sångröst (Mr cool vinner inga poäng hos mig där heller)...osv och ändå njuta och digga det trots låtens meningsinnehåll....
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2018-08-23 klockan 11:20. Anledning: titel anpassad till innehållet

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    https://www.aftonbladet.se/nojesblad...e-pedofillaten

    Tycker inte det är humor. Kanske är jag gammalmodig, men jag mår dåligt av denna låt. O att de (enligt egen utsaga) fortsatt skoja o försvara det hela (för att långt senare säga att de bara ville provocera) gör imho det hela ännu sjukare.

    Det finns imho gränser för vad som är acceptabelt att göra för att synas o få uppmärksamhet

  3. #3
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    För mig är det så överdrivet att jag inte precis ser den som provokativ. Däremot kan jag tycka det är smaklöst och jag kan förstå att de som utsätts och utsatts tar illa upp. Är den då rolig? Det finns väl de som tycker så. Jag tycker inte det, med undantag av två rader;

    "Det är ingen tillfällighet att "knulla barn"
    öh, rimmar på 'fullt normalt"


    Det tyckte jag var kul, eftersom det likt resten dessutom är helt fel. Sedan vet jag att rappare inte sällan gör konstiga ”rim” som inte är rim. Jag gissar att merparten av de som flabbar högljutt har mer än en stor sportbarsstark innanför västen.

  4. #4
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Dagens hårdare variant av Onkel Kånkel

  5. #5
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag tycker att låten är värdelös, men jag förstår att det är satir och tycker att den skall få finnas.

    Bör Johan Ulvesson och Yrrol också bli mordhotade och bli av med sina jobb och uppdrag? Ulvesson ikläder sig rollen som pedofil i klippet nedan, precis samma sak som Anton Magnussons karaktär Mr. Cool gör.


    https://youtu.be/dsehqcx6QPY

    Magnus Betnér säger att han ska ge sin tvååriga dotter en fittpiercing. Kan och bör man skämta om det?


    https://youtu.be/zDONBWIaAvU

    Johnny Cash sjunger om att han sköt en man bara för att se honom dö.

    Drevet drogs igång av en frireligiös knasboll som har ljugit sig till stora pengar till sig själv och en organisation som säger sig rädda barn från barnsexslaveri. Det finns massor av kontroverser kring honom, om hur han tvingat barn att säga att de är prostituerade, hur han ljugit om att han räddat barn från bordeller etc.
    Jag tror att Jonatan Alfvén har mer på sitt samvete än komikern Anton Magnusson.

    Är det inte bättre att bojkotta riktiga pedofiler isåfall? R Kelly, David Bowie, Gary Glitter, Tito Beltran, Pete Townshend (The Who) etc.



    Det är dock skitkul att drevet även drabbade den, i mina öron värdelösa hiphoppopduon Snook för att de har en låt som heter Mr. Cool. Läs de hatiska kommentarerna på Youtube:
    https://www.youtube.com/watch?v=W_eepOSos88

  6. #6
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Har inte hört låten, men mina reflektioner efter att nu ha läst texten är att den använder ett väldigt överdrivet uttryck. Och det måste den. Hur skulle man kunna uttrycka samma sak på ett mjukt och sensuellt sätt utan att riskera att tas på allvar? Debatten är i övrigt väldigt enkelriktad, vilket jag tror ligger till grund för att man vill spela lite på det, och då har jag svårt att hitta så många andra sätt att göra det på än detta. Satir på skev nivå, men inte utan än att jag drog lite på smilgroparna i vissa uttryck. Jag godkänner dess existensberättigande.

  7. #7
    deleted user
    1. Som andra sagt, konsten och fantasin är fri. Shakespear mördade inte folk, han skrev pjäser där karaktärer mördade karaktärer.

    2. De här tomtarna, Simon Gärdenfors och Frej mfl är ute efter uppmärksamhet och får det av fel anledningar. Hundar som skäller högt och har inget att säga. Dont feed the troll. Vissa blir väl berikade av en frizon från det politiskt korrekta och det är väl bra för dem. Jag är likgiltig.

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad tycker du själv emu?

  9. #9
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Skillnaden mellan Farbror Bosses och Betnérs framträdanden jämfört med Mr Cools är att den sistnämnde gör det helt utan finess eller rätt setting för att man skall uppfatta det som humer/satir. Kvar blir bara en provokation, som i sig i är helt onödig, eftersom alla hatar pedofiler.

  10. #10
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Farbror Bosse och Betnér letar sig inte hem till barn- och ungdomsrummen. Det gör Mr Cool.
    Alla som går på standup är beredda på satir och provokation. Det är inte barnen hemma.
    Urk!

  11. #11
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Farbror Bosse och Betnér letar sig inte hem till barn- och ungdomsrummen. Det gör Mr Cool.
    Alla som går på standup är beredda på satir och provokation. Det är inte barnen hemma.
    Urk!
    Men Farbror Bosse och Betnér finns på Youtube. Vad är skillnaden mellan det och en låt som är markerad som explicit på Spotify?

    Väntar fortfarande att någon ska upptäcka Tom Zacharias "Belinda"-skiva på Spotify...

  12. #12
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Farbror Bosse och Betnér letar sig inte hem till barn- och ungdomsrummen. Det gör Mr Cool.
    Alla som går på standup är beredda på satir och provokation. Det är inte barnen hemma.
    Urk!
    Jag tittade på Yrrol i min ungdom (och annan fiktion som var betydligt grövre), men jag förstår vad du menar och tror det ligger en vettig poäng i det du säger.

  13. #13
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Testa gärna denna övning:

    a) Vad är det mörkaste, sjukaste, mest inkorrekta, sämsta "skämtet" eller "humorn" som du skrattar åt? Välj gärna ut ett specifikt skämt och notera detta mentalt.

    b) Tänk dig nu att en oförstående närstående eller bekant ser dig skratta åt skämtet. Det är kanske mormor, din lågstadiefröken, svärmor, pappa eller den snälla men väldigt religiösa grannen.

    c) förklara med egna ord för denne varför skämtet var kul, och varför du skrattade åt sånt hemskt. Du måste vara tydlig.

    d) reflektioner?

  14. #14
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaden mellan Farbror Bosses och Betnérs framträdanden jämfört med Mr Cools är att den sistnämnde gör det helt utan finess eller rätt setting för att man skall uppfatta det som humer/satir. Kvar blir bara en provokation, som i sig i är helt onödig, eftersom alla hatar pedofiler.
    +1

  15. #15
    TTS
    TTS är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Känns lite som Onkel Kånkel för en ny generation fast med sämre produktion...

  16. #16
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa gärna denna övning:

    a) Vad är det mörkaste, sjukaste, mest inkorrekta, sämsta "skämtet" eller "humorn" som du skrattar åt? Välj gärna ut ett specifikt skämt och notera detta mentalt.

    b) Tänk dig nu att en oförstående närstående eller bekant ser dig skratta åt skämtet. Det är kanske mormor, din lågstadiefröken, svärmor, pappa eller den snälla men väldigt religiösa grannen.

    c) förklara med egna ord för denne varför skämtet var kul, och varför du skrattade åt sånt hemskt. Du måste vara tydlig.

    d) reflektioner?
    Bra manöver!

  17. #17
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Runt det mesta är det ganska tydligt om vad man kan kalla satir och inte. Samma människor som säger att inget är heligt säger i nästa stund att "detta är inte ok". Ganska typiskt också att det alltid är de som inte kan tala för sig som får finna sig i vad andra tycker är ok. Barn som utsätts för dessa vidrigheter har ingen talan i det vuxna samhället. Svara på frågan själv eller fråga ett barn. Vi vuxna som ska sätta ribban för vad som är OK är sedan länge förlorade i massa kvasiargument.
    Är det OK att göra grov "satir" om folkmord som pågår nu? Människor med funktionshinder? Är det ok att sjunga om att mörda [valfri ras, sexuell läggning etc]? När Yrrol filmades var det också ok att framställa kvinnor på ett sexisistiskt sätt. Tror inte att majoriteten tycker att det är ok nuförtiden. Men barn är tydligen ok att utnyttja i sin sjuka vilja att synas och få uppmärksamhet. Frågan man som individ bör ställa sig i alla lägen är om man kan stå för det man uttrycker och om man några år senare kan se sig själv i spegeln. Jag vet inte om denna fjant är pappa själv och hur han sedan i denna roll ska förklara för sina barn varför och om han då kan stå för det han just nu tycker är "en kul grej".

  18. #18
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    ja det blir kul för hans barn när dom växer upp

    kul för hans mamma nu

    jag blir inte upprörd av onkel kånkel heller. Då är den här värre väl? https://www.youtube.com/watch?v=MjcFhalm5L8

  19. #19
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    --- Då är den här värre väl? https://www.youtube.com/watch?v=MjcFhalm5L8
    Det låter som en annan tråd. Men spontant är texten bitvis obehaglig, men på ett Lolitamässigt obehagligt vis. Det är inte heller explicit våld. Så, värre är fel ord. Bättre är också fel term. Rent musikaliskt upplever jag den däremot ha mycket högre kvalitet.

    Jag tycker också att den låten gör en fallbeskrivning och tar upp ett problem, en situation, en typ av händelse. Den försöker inte måla det som skitfräckt och det enda rätta och dessutom inte med en känga till vuxna som valt att ha sex med andra vuxna på sina villkor.

    Synd att Mr. Cool-gänget inte byggde vidare på outrot och fick in en begåvad punchline till alla de som flabbat under låtens gång. Då hade de kunnat bli minnesvärda.
    Senast redigerat av machinepop den 2018-08-22 klockan 11:40. Anledning: petade in ett stycke till

  20. #20
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Farbror Bosse och Betnér letar sig inte hem till barn- och ungdomsrummen. Det gör Mr Cool.
    Alla som går på standup är beredda på satir och provokation. Det är inte barnen hemma.
    Urk!
    +1 på kontext.

  21. #21
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tycker du själv emu?
    Att de flesta i tråden missar själva frågeställningen


    Jag har inget problem med att musiker eller artister skämtar, är sarkastiska, provokativa eller om de faktiskt på allvar propagerar för att man ska knulla barn. Jag tror på det fria ordet i väldigt stor utsträckning. Sen tycker jag ju inte att skämten är roliga..men det beror mindre på ämnet än formen.... jag hittar liksom ingen riktig typ punchline eller så känns det som jag saknar kunskap om vad de syftar på..... är det någon händelse kring Stellan Skarsgård el Persbrandt som jag missat???? Det känns som väldigt intern humor.
    Och sen som MP säger så förtydligar ofta det överdrivna just det sjuka..osv....

    Men som sagt det är inte riktigt frågeställningen utan det handlade ju vidare om tidigare diskussion om att man lyssnar och diggar musik man gillar drogglorifiering, sexism..osv..osv.. för att själva sång eller beats mm svänger och man älskar det...ex jag älskar Bob Marleys musik men kan inte ställa mig bakom mkt av det religiösa budskapet eller många av de värderingar som sjungs...men djävlar vad bra det är....och trots att testerna är horribla så kan jag gå med bergsprängare ute och digga.... det är ju egentligen knäppt.

    Jämförelsen var ju att man lyssnar på en låt så som man ser på en film, teaterpjäs...eller ett TV-spel...läser en bok..osv.. Men jag tycker ändå musik skiljer sig en del i hur vi lyssnar och omger oss med den... det går upp i ens sätt att vara på ett annat sätt....

    typ..

  22. #22
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Jag tror det är en slags motreaktion på 90-talets pedofilskräck. I och för sig ett behjärtansvärt ämne men debatten tog sig helt orimliga proportioner. Det är väl än idag svårt för män att bli förskolelärare.

    Killinggänget försökte ju närma sig detta 2007 med denna passage som ingick i deras manifest "Killinggängets nio etiska regler för sansad underhållning":

    5. Vi, Killinggänget, lovar och bedyrar, att inte älska med barn. Att älska med barn är både olagligt och mycket skadligt för barnen. Oavsett hur skönt det kan vara för oss vuxna, måste vi sätta barnens väl och ve i första hand. För oss är saken enkel. Om ett barn frågar: Vill du älska med mig?, så svarar vi genast: Jag är mycket smickrad, men nej tack.

    De flesta stora händelser och skeenden har ju ofta ett eftermäle i den samtida humorn. Från vitsar om koncentrationsläger, estonia, 9/11 osv. Det normala är att för eller senare börjar skämten dyka upp, antagligen som ett sätt att bearbeta och testa nya vinklar och därigenom få förståelse för det ogreppbara.

  23. #23
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Och vem ska tro på dig
    Du är bara ett litet barn
    Jag är en vuxen man
    Med kontakter överallt, ey ey ey
    Och vem ska tro på dig
    Du är bara ett litet barn
    Jag är en vuxen man
    Med kontakter överallt, ey ey ey
    Det här är kontentan av låten för min del. Andra hakar upp sig på andra delar.

    Men jag håller med dig emu, det är fan i mig inte lätt att agera moralpolis kring låtar man själv lyssnar på. Oavsett om det är texter, låttitlar eller dolda budskap i låtarna. Musik kan smyga sig nära utan att man riktigt lyssnar på texterna, särskilt om de är på ett annat språk (någon skulle kunna sjunga vad tusan som helst på franska utan att jag skulle förstå det).

  24. #24

  25. #25
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Alltså, det mesta går att skämta om, inklusive saker man "inte får" skämta om pedofili, koncentrationsläger, terrordåd etc. Men det är oerhört kontextberoende. Jag älskar "Cards against humanity" vilket är ett sällskapsspel som i princip går ut på att, med hjälp av diverse kort, bygga vansinniga skämt i diverse osmakliga ämnen. Men jag skulle aldrig ta dessa skämt utanför den krets man spelar i - själva spelet är ju en i förväg uppgjord frizon för att "gå över gränsen". Deltagarna är beredda på detta och tar skämten därefter. ingen tror att jag relativiserar hemskheter bara för att det går att skämta om dem i denna kontext.

    När Lorrygänget skämtar om farbror Bosse ingår det också i en kontext där man vet att det kommer att skämtas och att en del grejer kommer att vara lite smaklösa. Man vet detta innan man slår på tv:n eller bänkar sig inför filmen. De kommer undan med det även om någon säkert missförstår och tar illa vid sig. (Kommer ni ihåg att de fick det ganska hett om öronen eftersom de drev med synen på invandrare i en sketch där man sprutade rengöringsmedel över en invandrarfamilj med en käck röst som sa "all skit försvinner"? - det var ett skämt som många inte var beredda på, kanske för att somliga redan på tidigt nittital faktiskt uttryckte sådana åsikter öppet på allvar)

    När MrCool sjunger om att knulla barn görs det i en kontext där man från början är förberedd på provokationen. Men när låten sedan spelas på radio, dyker upp i spellistor på Spotify etc exponeras människor för den som inte har en aning om ingångsvärdena. Då tar man illa upp. Man vill inte ha en pedofillåt i huvudet om man inte med fullständig säkerhet kan känna sig trygg med att detta är ett (dåligt) skämt. Att den dessutom är rätt tafflig och i mitt tycke humorlös gör det inte bättre och ännu mindre att artisterna gick ut och sa "vi gör detta för att folk ska ha sex med barn" - naturligtvis för att provocera men det skapade ju än mer osäkerhet kring vad fan de håller på med bland alla som inte har bakgrunden klar för sig.

    *

    Så till emus grundfråga: hur långt kan texter gå innan man säger nej tack?
    Jag gillar en hel del musik med texter som jag inte kan stå för - black och death metal med en döds- och Satansdyrkan jag inte har själv men även motsatsen, t ex 16 Horsepower med starkt kristna texter, vilket skaver lika mycket en del punkgrejer som är bra mycket vänster om mig o s v. Men om det funkar med musiken och jag gillar den så har jag inga problem med det. Jag tror mycket handlar om att det går ihop estetiskt. Jag behöver inte hålla med för att tycka att det är bra och välgjort. Men det finns undantag: när det känns som att texten eller kontexten bara är för att provocera tappar jag i allmänhet lusten och om den är direkt uppviglande blir eftersmaken för sur också. Exempel är vit makt-musik, som bortsett från att den brukar vara usel rent musikaliskt ändå aldrig kommer att spelas hos mig, inte heller andra hattexter (t ex en del riktigt grov vänsterpunk med uppmaningar till polismord etc. Det får vara hur bra sväng som helst - det hjälps liksom inte)

  26. #26
    Nä om låten handlar om något jag ogillar så tappar jag svänget. Även om den kändes bra innan jag fattade. Att diggaa till något stycke som dissar mig eller något jag står för är nog omöjligt. Blir fel i huvudet och spärrar dansmusklerna. Gränsfallet skulle vara en fuldans framför scen för att djävlas tillbaka. Men vem är jag för att fördöma något? Det bästa jag kan tänka mig göra åt saken är att lyssna på något annat. Skrika skandal är bara reklam 2.0

    Angående just den låten i OP så är jag ett stort fan av fluid glacial humor, så jag tror jag fattar vinkeln. Tycker han har en fet poäng i maktrollerna när han jämför det lilla barnet med sin vuxendom som har kontakter.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Fluide_Glacial

  27. #27
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Hade ni brytt er om det hade varit gapskrikpunk,eller är det att det är hiphop som stör


    Har faktiskt inte hört låten eller läst texten, men jag vet vem Simon är

  28. #28
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade ni brytt er om det hade varit gapskrikpunk,eller är det att det är hiphop som stör
    Det är intressant för jag tror helt klart formen spelar stor roll för hur man ser/hör på det. Om en Reggae artist sjunger att man ska skjuta bögar så har man mer överseende med det än om ett vit makt band gör det... helt övertygad om det.

    Så du har helt klart en poäng.

  29. #29
    En technolåt utan text som heter något provokativt kanske jag kan unna mig. Vet inte egentligen. Om den heter "döda reSet och stoppa chat-bite" skulle jag nog bli ledsen (eller smickrad... ?) Skulle nog inte digga iaf när jag väl fattat titeln.

    Generellt vill jag tro att jag kan digga alla genrer, bara jag får lite tid att sätta in mig i dom. Skrikpunk och hiphop har mer gemensamt än många tillskriver dom, enligt mig. På gott och ont, lite beroende på sammanhang och allt annat fluff som gör viss musik "bra" och annan "dålig".
    Senast redigerat av reSet den 2018-08-22 klockan 13:39.

  30. #30
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade ni brytt er om det hade varit gapskrikpunk,eller är det att det är hiphop som stör


    Har faktiskt inte hört låten eller läst texten, men jag vet vem Simon är
    Har inte hört låten men läst texten, så nej jag bryr mig inte av den anledningen. Hade inte spelat någon roll för mig personligen om det lästes som en dikt heller. "Budskapet" sprids i en miljö där mottagarna inte ens förstår att något så jävla illa kan förekomma och de förstår inte vuxen satir. Samtidigt som vuxna sitter och kvasidebatterar om det är ok eller inte och var gränserna går. Men självklart är det så att gränserna är olika beroende på vem det är som framför texten. Ena stunden satir eller berättande, nästa stund är det tabu. Den normen gäller inte bara inom musik.

  31. #31
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte hört låten men läst texten, så nej jag bryr mig inte av den anledningen. Hade inte spelat någon roll för mig personligen om det lästes som en dikt heller. "Budskapet" sprids i en miljö där mottagarna inte ens förstår att något så jävla illa kan förekomma och de förstår inte vuxen satir. Samtidigt som vuxna sitter och kvasidebatterar om det är ok eller inte och var gränserna går. Men självklart är det så att gränserna är olika beroende på vem det är som framför texten. Ena stunden satir eller berättande, nästa stund är det tabu. Den normen gäller inte bara inom musik.
    Man måste ju ändå hålla lite koll på vad ens barn gör på nätet. För det kommer ju alltid finnas innehåll som kan vara stötande/oroande för vissa målgrupper. Spotify gör ju ändå att du kan filtrera bort explicit innehåll. Youtube är väl värre isf? Har bekanta som låter sina barn i 1-6 årsåldern åka runt på Youtube helt utan någon vuxet öga som filtrerar/förklarar innehållet.

  32. #32
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Är personligen mer oroad över barn som ser upp till och följer Jocke och Jonna och andra liknande influencers än att mina barn på något magiskt vis ska råka snubbla över en problematisk låttext på nätet.

  33. #33
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Klart att Simon G och psykos-Jesus själv ska göra allt för att få uppmärksamhet. Kan man inte leverera något av kvalitét får man helt enkelt skrika högst/värst. I mina öron är det varken humor eller berättigad fiktion, bara rent jävla trams. Det kanske är kul om man är tolv år gammal och tycker att det är spännande att höra vuxna (fysiskt vuxna iallafall) som säger sjuka saker?

  34. #34
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Kan nån skriva en komparativ avhandling om Peter Sotos och mrcool? Brainbombs då! De sjunger ju oxå om att knulla döda barn. Varför e de så himla hipster? Vad är ens skillnaden? Jo noise är vit och hiphop svart och mrcool borde läsa mer pure.

  35. #35
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart att Simon G och psykos-Jesus själv ska göra allt för att få uppmärksamhet. Kan man inte leverera något av kvalitét får man helt enkelt skrika högst/värst. I mina öron är det varken humor eller berättigad fiktion, bara rent jävla trams. Det kanske är kul om man är tolv år gammal och tycker att det är spännande att höra vuxna (fysiskt vuxna iallafall) som säger sjuka saker?
    Håller med. Och reagerar väl mest med en gäspning när jag hör deras och Frejs olika alster. Men visst, det är för att jag ser dem med de glasögonen.

  36. #36
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Fattar verkligen inte varför drevet kom såhär många är efter att låten släpptes.
    Måste varit någon av dessa "influencer" som sökt på just att "knulla barn".

    Undrar vad som kommer näst, häxjakt på PST/Q? Jag '97 har ju en ganska fin text. Eller kanske vi ska utreda om det var looptroopers som sköt palme

    https://youtu.be/pO-WEzpjxCQ

  37. #37
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast mkt här missar själva kärnan. Vad som är moraliskt försvarbart på ett samhälleligt eller allmänt plan är inte själva huvudfrågan utan hur ni kan (för jag räknar med att 99% av alla här gör det) lyssna spela och digga låtar där meningsinnehållet går delvis eller rakt mot era egna värderingar oavsett om det är ok inom andra grupper eller samhället i övrigt.

    Därav sa jag att tänk er Mr coola text fast sjunget med en röst och på ett sätt ni älskar och med ett arr och rytm som får hela er kropp i sväng... inte kan få låten ur huvudet typ ..osv.


  38. #38
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är personligen mer oroad över barn som ser upp till och följer Jocke och Jonna och andra liknande influencers än att mina barn på något magiskt vis ska råka snubbla över en problematisk låttext på nätet.
    Min oro är att ribban för vad som anses vara satir och "ok" ständigt höjs och att vuxna sitter och kvasidebatterar om det fria ordet och påstår att det är satir. Ja, det finns andra dåliga exempel men här handlade det väl om var gränsen går och just låten om att förgripa sig på barn sexuellt. Jag tror inte ett skit på att det ska vara någon reaktion på 90-talets "pedofilhysteri" (visste inte ens att det fanns en sådan hysteri, det var väl högst verkligt att det skedde pga dålig koll) till exempel. Det är bara efterkonstruktioner och försöka förklara när det bara handlar om att få uppmärksamhet genom ett sjukt fenomen. I övrigt så försöker jag skydda mina barn så gott det går, men jag kan inte skydda dem mot avtrubbning och effektsökeri.

  39. #39
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast mkt här missar själva kärnan. Vad som är moraliskt försvarbart på ett samhälleligt eller allmänt plan är inte själva huvudfrågan utan hur ni kan (för jag räknar med att 99% av alla här gör det) lyssna spela och digga låtar där meningsinnehållet går delvis eller rakt mot era egna värderingar oavsett om det är ok inom andra grupper eller samhället i övrigt.
    Men musik är både musiken och budskapet. Alla har väl sin egen gräns? Självklart kan de flesta lyssna på musik som går emot ens egen moral och värderingar om det håller sig inom rimliga gränser. Du tog nog medvetet upp detta exempel för att det skall vara ytterligheter. Men samhällets förändring spelar ju roll och påverkar våra egna värderingar och så även inom musiken.

  40. #40
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men musik är både musiken och budskapet. Alla har väl sin egen gräns? Självklart kan de flesta lyssna på musik som går emot ens egen moral och värderingar om det håller sig inom rimliga gränser.
    Varför skulle det vara självklart?

    Självklart har vi alla våran egna gräns för när våra egna interna påbud och handlingar och preferenser skaver mot varandra tills det blir totalkollaps.... Därav att vi lyssnar på musik på samma sätt som vi läser en bok eller ser på en film..det är fiktion.... men musik fungerar ju inte alltid så speciellt inte populärmusik som ju mer tenderar att vara reklamjinglar... vi lyssnar om och om igen sjunger med...nynnar..osv..osv.. det är ju lite knepigt.

  41. #41
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Får en inte göra den typen av avvägningar hela tiden i livet? Gäller i väldigt många sammanhang tänker jag. Allt från att ska jag köpa kläder där inte schyssta villkor gäller eller att köpa hamburgare på McDonalds. Ständigt dessa val. Det är bara käbbel helt enkelt.

  42. #42
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Det finns låtar jag lyssnar på som innehåller texter med värderingar jag inte delar, typ gangsta rap, dödsmetall och dylikt. Men där är det ju inte texterna som har fokus, iaf inte i min subjektiva upplevelse. Det är rytmen och uttrycket/tonläget i rösten jag hör, som ett instrument snarare än ord och budskap. Kan ju inte precis relatera till "drive-by skjutningar med gänget" eller "egyptiska dödsgudar som föds i en flod av piss". Men kan fortfarande lyssna på utan att lägga märke till texten desto mer. Med det sagt skulle jag inte uppskatta en låt om jag visste att den handlade om att skada barn. Kan inte riktigt sätta fingret på Mr Cool, har bara alltid tyckt att de beter sig som dryga omogna snorungar, även den lilla upplevelsen jag har av Frej IRL bekräftade detta.

    Semi-orelaterat då: Är det samma sorts nöje att se scenerna med barn i "Serbian film" som att höra Mr Cools låt? För mig väcker det samma känslor, så jag begriper inte hur man kan tycka att en sån låt är "kul" eller catchy på något vis. De flesta skrattar nog inte och blir glada av Serbian film. Det hör kanske till en annan diskussion...

  43. #43
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Varför överhuvudtaget ge sån här skit någon uppmärksamhet? Faller du tillbaka i din gamla roll nu, "EMU provokatören", "EMU sanningssägaren", nu när du inte längre är admin?

  44. #44
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför överhuvudtaget ge sån här skit någon uppmärksamhet? Faller du tillbaka i din gamla roll nu, "EMU provokatören", "EMU sanningssägaren", nu när du inte längre är admin?
    biomoib: Läste du inte vad emu skrev? https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3259843

    Jag tycker att frågeställningen från emus håll är tydlig, sedan väljer han att exemplifiera med en låt som rörde upp känslor tidigare i sommare.

  45. #45
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    och varför gjorde han det? Jag är en dem som minns bland annat "EMU:s kulturella experiment här" och är skeptisk till hans avsikter efter detta försök att manipulera 99:an... Han verkar tyvärr rätt hämdlysten efter avslutet som admin.

  46. #46
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och varför gjorde han det? Jag är en dem som minns bland annat "EMU:s kulturella experiment här" och är skeptisk till hans avsikter efter detta försök att manipulera 99:an... Han verkar tyvärr rätt hämdlysten efter avslutet som admin.
    Ja varför jag gjorde det finns ju i hela frågeställningen som jgb påpekar om du bemödar dig om att läsa precis som det finns förklarat i mina "kulturella experiment" varför jag gör det.

    Det hela handlar om DIN egen dubbelmoral och varför vi handlar eller omger oss med musik eller beteenden som inte är förenligt med vår inre moral (el vad man skall kalla det).

    Om det provocerar dig..bra!

    Om du inte gillar det och inte vill ge det uppmärksamhet ..osv så är det ett konstigt beteende att gå in och pumpa det. Vad är din egen roll i det hela?


  47. #47
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle det vara självklart?

    Självklart har vi alla våran egna gräns för när våra egna interna påbud och handlingar och preferenser skaver mot varandra tills det blir totalkollaps.... Därav att vi lyssnar på musik på samma sätt som vi läser en bok eller ser på en film..det är fiktion.... men musik fungerar ju inte alltid så speciellt inte populärmusik som ju mer tenderar att vara reklamjinglar... vi lyssnar om och om igen sjunger med...nynnar..osv..osv.. det är ju lite knepigt.
    Ok, förtydligar: jag tycker det är självklart för mig, jag kan såklart inte tala för "de flesta".

  48. #48
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    @biomoib: varför får Emu svara på själv. Jag tycker inte att detta är ett konstigt ämne när det diskuterats så otroligt mycket runtom i Sverige.

    Upplever att den här debatten handlar om två frågor som båda är relevanta.
    Kan jag som lyssnare lyssna på musik som säger saker som inte är socialt accepterade/en del av det jag står för?
    Inspirerar textförfattare genom sina texter och bör ha ett större ansvar för dem?

    Min bild av MR Cool är att han gör tydlig satir och är en provokatör och skulle bli förvånad om inte bråkdelen av hans lyssnare delar den bilden, på samma sätt som publiken som går på standup vet vad de kan förvänta sig. Hade detta inte varit en nyhet så tror jag att det varit väldigt många som inte hade hört låten och i sin okunskap inte heller blivit arga och resten av lyssnarna hade inte reagerat, de hade lyssnat i lönndom på sin höjd. Observerar samma funktion som Bode/Medusa/Onkel Kånkel/Lilla Lovis-fältet i stort, sensation genom normbrytande utifrån sex.

    Oavsett om detta hade varit satir eller inte så blir jag bekymrad över att MR Cool blivit ansiktet för pedofili och fått ta emot otroligt mycket hat och dödshot på grund av låten och den senare debatten. När det samtidigt finns många andra parter/institutioner som på ett mycket mer aktivt sätt bidrar till att barn far illa.

    Tycker också tendensen med drev är sjuk, i Sverige är det helt extremt hur snabbt det svängar och att enskilda personer blir ansiktet för större frågor. Även om jag inte håller med någon så är lynchmobb-stämningen obehaglig.

    Till din fråga Emu. Med tanke på hur mycket rasistisk rap eller country eller annan hatisk/nedvärderande musik jag lyssnat på bara för att det varit så otroligt bra musik, så skulle jag säkerligen kunna lyssna på även detta om produktionen hade varit min smak. Fast som så mycket annat när det gäller konventioner så hade jag säkert lyssnat i smyg och på sikt övergått till något som var socialt accepterat. Just detta tyckte jag inte var så kul.
    Senast redigerat av gazt den 2018-08-22 klockan 18:36. Anledning: Politik raderat /Hjorten, som admod.

  49. #49
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    @ biomoib. Tala för dig själv så kan andra tala för sig.

    Om du inte är intresserad att samtala med Emu eller annan på forumet eller experimenten för den delen, låt det vara. Det finns inget behov att du måste kommentera allt Emu eller annan användare skriver och om ingen annan delar önskan att kommentera så kommer tråden/trådarna att dö.

    Ur min erfarenhet så har flera av de frågor som Emu lyft varit kluriga frågor som tåls att diskutera. Oftast är det snarare att samtalsklimatet på forumet varit dåligt och polariserande istället för utforskande med följd att det blivit lågvattenmärke. När jag inte velat diskutera eller vara med i vad jag ansett varit uppsåtligt provokativt, så har jag inte skrivit något och i all vänlighet råder jag dig att göra dito <3

  50. #50
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan jag som lyssnare lyssna på musik som säger saker som inte är socialt accepterade/en del av det jag står för?
    Inspirerar textförfattare genom sina texter och bör ha ett större ansvar för dem?
    Ja, faktiskt. Jag kan reta mig på det där med att behöva ha bekräftelse för vad som är acceptabelt. Men troligtvis så irriterar det mig just för att jag själv söker sån bekräftelse i mångt och mycket.

    Ansvaret ser jag som en ömsesidig relation mellan åskådaren och skaparen.

    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Till din fråga Emu. Med tanke på hur mycket rasistisk rap eller country eller annan hatisk/nedvärderande musik jag lyssnat på bara för att det varit så otroligt bra musik, så skulle jag säkerligen kunna lyssna på även detta om produktionen hade varit min smak. Fast som så mycket annat när det gäller konventioner så hade jag säkert lyssnat i smyg och på sikt övergått till något som var socialt accepterat. Just detta tyckte jag inte var så kul.
    Ja fan... När du skriver det så, så måste jag nog erkänna att jag också lyssnar på en del grejjer som är åt helveterna text-/intentionsmässigt (ur mitt perspektiv så att säga). Men där också (likt 99.9% av mina medmänniskor) är jag sjukt duktig på att skapa "undantag" som ursäktar dåligt beteende för sånt jag gillar

  51. #51
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack för ditt råd, gazt!

  52. #52
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Tråd upplåst. Låt den nu handla om Mr Cool och låten, samt snarlika låtar.

  53. #53
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Eller så kan ju tråden få handla om den fråga den ställer och inte Mr Cool eller snarlika låtar.


  54. #54
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Den som kastar första stenen kan ju låta andra människor kasta sten efteråt, som i ett kösystem. Moral. Jepp, det är ett intressant ämne.

  55. #55
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast som frågeställningen anger så handlar det ju om att kasta eller inte kasta sten på sig själv.

  56. #56
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Köpa en Cosby dvd - aldrig
    Gå på Ultima Thule konsert - nope

    Sluta lyssna på ngn grupp jag gillar för att jag upptäcker att de börjar skriva mysko texter som befrämjar våld, skev kvinnosyn, rasism eller liknande - hoppas det

    Köpa en HH-platta om ens i present - never

  57. #57
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Cosby är ju intressant och liknande har ju dikterats tidigare just att lyssna på en låt gjord av någon som gjort något som inte är förenligt med ens egen moral men där musiken inte handlar om det utan något helt annat.

    Jag kommer t.ex. förmodligen aldrig sluta lyssna på James Brown trots att han var brutal kvinnomisshandlare och en hel del annat.


  58. #58
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Jag kommer t.ex. förmodligen aldrig sluta lyssna på James Brown trots att han var brutal kvinnomisshandlare och en hel del annat.

    Den är jobbig; samma här.

    Ju mer jag tänker på det, desto tydligare tycker jag det blir att sociala normer, inklusive mina egna, sällan följer ett tydligt och konsistent mönster.

    "Regler bekräftas av undantag" jao... Undantagen kan ju också hjälpa att ifrågasätta reglerna.

  59. #59
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Med tanke på trådens titel så är det inte så konstigt om det blir diskussion om just den låten. Clickbait-varning på det...

    Men har vi inte diskuterat det här redan i en annan tråd startad av emu? Borde inte de trådarna slås ihop då?

  60. #60
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Trådtiteln utbytt då både TS intention och trådens innehåll handlat om annat än enbart en låt.

Liknande ämnen

  1. Grymt "barn"-program
    Av mv i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •