Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 155

Ämne: problem med musikskapandet i allmänhet

  1. #1
    oooood
    oooood är inte uppkopplad

    Avliden

    problem med musikskapandet i allmänhet

    Tja! Vet inte om det är fler som har samma problem som mig när det kommer till musikskapande:

    Har inte den tid som behövs = Jag tvingar mig att slå på burkarna även fast jag inte har lust bara för att jag har lite ledig tid. Är nog det största problemet för mig.

    Jag nappar på olika sounds som jag tycker är bra, som inte är ”mina” = Har ofta idetorka pga av tidsbrist vilket innebär att det är svårt att skapa sitt eget sound.

    Ibland så känner jag att jag har något bra på gång = Nästa session tycker jag att det låter tråkigt och lägger projektet på hög.

    Har för brottom = Tror att jag ska kunna ratta ihop en låt på en kväll som i min mening låter bra. Denna hänger väl ihop med den ovanför...


    Jag kan tänka mig att det finns några här på forumet som jobbar heltid och har familj osv som inte har den tid de behöver?

    Så vad kan man göra för att jobba bättre i studion? Upplägg?

    Mvh
    Daniel

  2. #2
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Barn kan väl verkligen ställa till det, antar jag. Har ingen insikt när det gäller småttingar. Däremot tror jag inte på tidsbrist, det handlar ju om prioriteringar. Noterar du allt du gör, varje dag i en vecka är det nog en hel del du hade kunnat sortera bort.. titta på TV, hänga på 99musik osv. Utöver detta måste det ju vara möjligt att boka en dag någon gång i månaden för att bara sitta och plocka med musiken.

    Att lägga halvfärdiga projekt på hög är ett större problem som jag ser det. Det vittnar om en problematisk inställning till ditt eget skapande. Det är lätt att hamna där du är, om man r en självkritisk person, jag vet. Man måste bestämma sig för att göra färdigt låtar, även om resultatet inte blir 100%. Det är det enda sättet att vända en sådan trend. (Ofta, har jag märkt, kan man ett år senare hitta en sådan låt och tänka "shit, det här är ju riktigt skönt" eller dylikt.)

  3. #3
    oooood
    oooood är inte uppkopplad

    Avliden
    Det där med prioriteringar har du nog rätt i, men ibland hjälper det inte. Även fast man tänkt sig spendera en kväll eller nått till att ratta så blir jag ibland/oftast helt lamslagen av trötthet efter jobbet och slösurfar istället , men det är ingen ursäkt..

    Jag får kanske jobba annorlunda. Det är nog bättre att jobba med olika element i låten vid de tillfällen som ges istället för att jobba på helheten fr start.

    Tack för ditt svar!

  4. #4
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag känner igen det där med jobbet och hur trött man kan vara men det går inte att låta lättjan ta över. Ofta är det väl just att sätta igång som tar emot, när man väl sitter där så flyter det hyfsat. Eller?

    Du har ju fått mycket positiv kritik här på 99musik när du postat låter tidigare så du är väl ganska uppenbart på rätt väg när det gäller sound.. så det är bara att hugga i, som jag ser det.

  5. #5
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag tror att problemen du har är nog väldigt generella. Tvinga dig själv, det är nog metoden de flesta använder. Egna sound hittar man vanligtvis när man ser tillbaka, inte när man skapar. Så har det alltid varit för mig iaf. Och dom brukar mer handla om hur man gör saker än vad man gör. Notera hur du gör, fundera på hur det påverkar känslan.

    Att ha många projekt på hög är grymt, bara att återgå till och kanske en dag blir det som kändes dödstrist för en månad sen fantastiskt intressant och en färdig låt. Det är nog få som faktiskt bara jobbar med en eller ett fåtal låtar samtidigt.

    Jag tror nog att det största problemet här är att inse att det tar tid att skapa. Tid och energi. Om du har tålamod, inser att det tar långt över en kväll att göra en låt, och faktiskt omprioriterar så du sitter i ditt musikprogram mer, så kan du nog få en del gjort.

    Det här var iaf mina spontana tankar. Hoppas det var värt något

  6. #6
    oooood
    oooood är inte uppkopplad

    Avliden
    Tack för era svar. Ni har helt rätt! Spark i röven...
    Senast redigerat av oooood den 2008-11-08 klockan 12:18.

  7. #7
    oooood
    oooood är inte uppkopplad

    Avliden
    Har lovat mig själv att hela nästa vecka ska ämnas åt musikskapande förutom måndag kväll!!! ska bli intressant och se om jag lyckas överträffa mig själv...

  8. #8
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Kul! Det ska bli intressant att höra resultatet.

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    En sak är att hitta ditt arbetssätt. Det skall gå fort att fånga inspirationen, det är inte krångla med tekniken som gäller då. Hitta en bra grund som du kan börja med, t.ex. några vettiga ljud och trummor att använda. Senare kan du gå vidare med att slipa på ljud och annat, men så länge du snabbt kan fånga idéerna så är det bra.

    Själv har jag aldrig fått så mycket gjort som det här året, när jag lärde mig tukta machinedrum+monomachine till att göra det jag ville. Skall jag göra musik så är det bara att slå igång dem och börja göra musik. Inget krångel med datorer, koppla om sladdar eller liknande. Allt finns där direkt, bara att köra.

  10. #10
    synth_ollie
    synth_ollie är inte uppkopplad
    synth_ollies avatar
    Senior
    så sant som det är sagt, ha inte för mycket grejor, begränsningar är bra för musikskapandet, ju mer att välja på ju svårare blir/längre tid tar processen, krama allt ur några få grejor ist för att ha 20 syntar

  11. #11
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    känner igen alla grejerna allt för väl. Just det med att inte riktigt ha lust fast man vill.. jobbets fel för min del, ägnar mycket energi dagtid åt att mobilisera vilja och ork att få saker gjort som ibland knappt ens förtjänar att bli gjorda... så orkar man knappast göra samma sak med musiken sen. Kul att leka och då är det absolut bra med hårdvara, samtidigt ligger mina visioner för långt ifrån vad jag klarar av med lådor.

    Håller absolut med om begränsningar, gör gärna låtar med jättefå grejer ibland, har inga problem att ha fler grejer OM allt är inkopplat snyggt så den dan man vill ha en grej är den redo att hoppa igång med ljud/midi åt rätt håll.

    Blir lätt också för självkritisk för att göra klart grejer, gillar att lägga väldigt mycket tid på grejer så man kan exprimentera fram vad som helst, det är då jag hittar min egen grej och det börjar kännas äkta... samtidigt är det inte lätt att bara "göra klart en låt" för har jag kommit tillräckligt långt "VET" jag hur den borde/förtjänar att utvecklas och det tar ofta för lång tid eller blir för svårt tekniskt för att jag ska ha kvar den röda tråden hela vägen. Har väl inte direkt för bråttom utan det tar helt enkelt för lång tid, har tålamod men som sagt, det finns en tidsram jag bör hålla sig inom för att det ska funka.

    Blir också lätt pepp på andra sound än de jag behärskar och sätter igång med komplicerade tekniska stilstudier (vilket iofs är rätt skoj) istället för att skapa.

    Så vad gör man? Håller med om vad andra sagt - tvång är bra, har jag lovat nån en grej är det betydligt större chans att piskan hjälper på processen.. om det så blir en sömnlös natt som i sin tur stjälper dygnsrytmen några dagar framöver så ok med det. Ordning och koll på tekniken - inte fler prylar inblandade än vad som är ordentligt inkopplat och lättbehärskat.

  12. #12
    deleted user
    Jag tror att man måste se sin musik som mer än något man gör när man får lite tid. Alltså mer än en kul grej. Något man prioriterar. Något man låter andra saker få stryka på foten för.

    Disciplin med andra ord. Vänta på inspiration funkar sällan bra, kommer den inte får man se till att mana fram den själv.

    Sätta upp målsättningar och deadlines för sig själv är något som är viktigt för mig. T ex har jag just nu ett krav från mig själv på att ha klart en ny ep innan året är slut. Jag har bestämt det och det får mig att bli kreativ.

    Helt rätt alltså av dig att slita loss hela nästa vecka till att jobba med musiken. Jag skulle inte bli förvånad om det renderar i en nytändning för dig.

    Kör hårt!

  13. #13
    credo
    credo är inte uppkopplad
    credos avatar
    Senior
    Jag gör väldigt få "färdiga låtar" nuförtiden. Spelar sällan in dem överhuvudtaget. Men jag jamar mycket. Monomachine + Machinedrum är orsaken till det. Lägger några helsköna och patetiska pads med min Juno 1:a över och så går min 1,5åring förbi och fångas av mitt groove och knixar sådär skönt med benen... Men jag gör väldigt få låtar.

    På sistone har jag fått lite draghjälp dock, av ett gäng likasinnade som träffas för att presentera sina alster. Då har man en deadline att jobba mot. Sånt tror jag på.

  14. #14
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden


    men håller med om man får mycket valmöjligheter som förvirrar allt för ofta .,. försök att ta en sak i taget .. och jag tror dock inte på det där med att "det e TorsdagEftermiddag - nu har jag tid" ... det stressar bara på en till skit! ta det när det kommer istället .. rätt som det e finns den en lucka du kan fylla med krativitetsMusak!


    man ska känna sig bekväm lixom!
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2008-11-12 klockan 11:52.

  15. #15
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    Våga lämna idéer. Max tio minuter åt varje idé. Spela sedan in en komihåg-skiss och börja sedan något annat. Brainstorming kan behöva begränsas på detta sätt. Bra kan också vara att bestämma att du MÅSTE spela in en ny idé var tionde minut. "bra" som "dålig". Man ska inte filtrera eller värdera idéer i skaparstunden. Då hindrar man sig själv från att pröva idéer.. Dagen efter, veckan efter, eller nästa månad.. då är det underbart att gå tillbaka och lyssna igenom alla idéer man faktiskt har lyckats åstadkomma.

  16. #16
    prrrrr
    prrrrr är inte uppkopplad
    prrrrrs avatar
    Inte så pratsam än
    Även fast man tänkt sig spendera en kväll eller nått till att ratta så blir jag ibland/oftast helt lamslagen av trötthet efter jobbet och slösurfar istället , men det är ingen ursäkt..
    Jag har hittat mitt medel mot efterjobbettröttheten: Powernap. Ta ut din lagstadgade rätt till rast och sov 20 min på eftermiddagen. Man känner sig som en gammal farbror men det gör underverk.

    Prrrrrrrrrrr

  17. #17
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Håller med om powernapen. Ett tag så hade jag mest inspiration på kvällen/natten, så för att lösa det utan att bli trött så vilade/sov jag innan. Tyvärr så gick det bara att tillämpa på Fredagar/Lördagar. Nu har jag svårt att varva ner så snabbt som jag gjorde då (kunde slänga mig i sängen direkt efter jobb). Tror det hade lite med miljön att göra, att det är knäpptyst runtomkring på natten (grannar/trafik/etc).
    Nuförtiden har jag alltid knäpptyst så jag behöver inte styra det så längre.
    Brukar peppa mig med avhållsamhet under veckan istället, och på Fredagen brukar man vara riktigt sugen på att försvinna in bland ljuden. Det brukar räcka för mig.

    Sen skapar jag för det mesta utan att tänka så mycket, jammar ihop det och sparar som wav.
    Låter filen ligga på datorn, och sen lyssnar man efter några dagar, för då har man "glömt" vad man gjort. Är det bra skit så kanske man kan jobba vidare, är det sådär så gör man nytt.
    Men nackdelen med att lyssna på något bra kan även slå över och då får man känslan att det inte är "lönt" att göra något nytt, eftersom man redan lyssnat på något bra
    Då blir det bara att göra annat, helt enkelt...
    Jag har dessutom inga konkreta mål att uppnå, därför blir det väl som det blir.
    Men så får det vara. Har tillräckligt med krav och måsten ~8h på veckodagarna, så det är skönt att skita i sånt när man väl jobbar med det man gillar mest.

    Inte några konkreta tips direkt, men så funkar jag för det mesta.
    Senast redigerat av Electroboy den 2008-11-12 klockan 12:55.

  18. #18
    Splork
    Splork är inte uppkopplad

    Senior
    Jag höll på med musik till för 15 år sedan, och la sedan tvärt av --- problemet var att jag fick alldeles för mycket prestationsångest. Jag hoppades kunna leva på musiken, och begärde att allt skulle låta så himla bra och "proffsigt". Det gjorde att det blev mer press än skoj, så jag slutade.

    När jag för några år sedan började igen så bestämde jag mig för att bara ha roligt, och helt strunta i om det blev några bra resultat, dvs några låtar som man kan spela upp för folk. Jag har heller inte gjort en enda hel låt på ett år. Jag är mycket mer intresserad av att utforska och testa saker; jag ser det mer som en upptäcktsresa än att jag måste producera färdiga resultat; gud vet att jag har nog av det på jobbet och livet i övrigt.

    Jag tänker på det som när små barn leker och i leken upptäcker världen. Jag leker och upptäcker musiken. Eller nå; försöker i alla fall låta mig göra det, nu finns det förstås massa prestationsångest med i det hela, men jag tycker hur som helst att det är ett mål att sträva mot.

  19. #19
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Splork: Samma erfarenhet som du. Idag bygger jag synthar istället och har kul.

  20. #20
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Det där var veckans bästa tips. Lätt.

    Citat Ursprungligen postat av Dr Dront Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Våga lämna idéer. Max tio minuter åt varje idé. Spela sedan in en komihåg-skiss och börja sedan något annat. Brainstorming kan behöva begränsas på detta sätt. Bra kan också vara att bestämma att du MÅSTE spela in en ny idé var tionde minut. "bra" som "dålig". Man ska inte filtrera eller värdera idéer i skaparstunden. Då hindrar man sig själv från att pröva idéer.. Dagen efter, veckan efter, eller nästa månad.. då är det underbart att gå tillbaka och lyssna igenom alla idéer man faktiskt har lyckats åstadkomma.

  21. #21
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    En annan bra idé är Brian Enos oblique strategies.

    Jag använder det tänkandet hela tiden, inte bara till musik.

  22. #22

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där var veckans bästa tips. Lätt.
    ...speciellt tillsammans med att bestämma sig för att helt enkelt göra färdigt låtar, oavsett hur slutresultatet blir.

    Det är lätt att fastna antingen i att man sitter och sliter i en idé i all evighet utan att man gör något klart av den, och på andra sidan myntet att man bara spottar ur sig loopar på 2 takter som man aldrig heller gör färdigt till låtar.

  23. #23
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Måste hålla med om att alla nya möjligheter snarare är en begränsning för kreativiteten. Förr gjorde jag en massa musik fastän jag knappt hade några instrument alls. Då kunde man sitta en hel kväll och bara koppla sladdar och få fram dom mest märkliga ljud med bara ett externt delay och en mikrofon. Idag blir man less av att bara boota datorn. För när datorn har startat så vill den starta om efter att ha laddat ner en uppdatering, sedan dimper det ner ett mail som man måste svara på, ska bara kolla en sak på nätet, och plötsligt är det läggdags utan att man har fått fram en enda ton.

    Börjar allt mer överge datorn. Drömmen är att inte behöva trycka igång den alls förrän grunden är färdig. Är sugen på att skaffa en machinedrum bara för att ha som smörjmedel vid kreativitetstorka.

  24. #24
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Jag har kopplat upp en CSQ-100 till en Roland SH-2. Så fort som man kommer till studion är det bara att börja spela/programmera. Eftersom den kan spela upp sekvenser med syncsladden i (funkar ju inte på t.ex 808 el 303) går det snabbt att synca den när väl datorspektaklet bootat upp. Det viktigaste för mig är att ha nåt som låter direkt: piano är bäst, typ CSQ+SH-2 näst bäst. En liten melodisynth är också bra att ha, jag använder en Yamaha HS 200 med egen högtalare.

  25. #25
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag gör aldrig skisser, jag gör klart.. och det blir alltid bra... så bra som jag kan iaf..

    Gör lite joks på maskierna .. har en ide i huvvet hur det ska bli... sen när man får vajben så klickar man igång rec-programmet och sen tar loss lite element och sen bygger man upp ifrån de elementen och samtidigt gör om och proggar nya patterns och bygger om...
    ibland blire bajs och jag stoppar och börjar om från början.. men det är det närmsta skiss jag kommer... men det är väll att avväga och ha spontana grejje som gör det skojj...

    Sen har jag jobbat på andra sätt förut.. som blev snuttar i datan mest...

  26. #26
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Mitt problem när jag gör låtar är att jag aldrig nöjer mig, jag lägger på och lägger på och ändrar och tänker ja jag ska ringa den kompisen och be den lägga på gitarr eller nåt och sen blir det inget.

    Jag måste lära mig att lämna saker och hålla det enkelt.

    "Dr Dronts Disciplin" verkar mkt smart.

  27. #27
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Kill your darlings... 834-- viktigare att ta bort än att lägga till tror jag. då kan det bli färdigt..

    Och att hålla det enkelt är väll det svåra..

    Jag har tagit mig så långt att datorn bara blir bandare.. inte tillräckligt duktig och disciplinerad för att jobba med DAW:s!

  28. #28
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det där med att lägga på och lägga på, det är inte fel det. Fel blir det bara om man låter allt ligga kvar. Bra blir det om man lyssnar kritiskt på det man gjort och tar bort saker som inte behövs.

  29. #29
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ok.. lyssnar och lär!!!

  30. #30
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Jag tror att det är ganska vanligt att man fokuserar för mycket på soundet och tekniska detaljer snarare än själva låten. Man producerar låten samtidigt som man skriver den. Inte helt lyckat. Visst kan man få oväntade idéer genom att testa nya saker, men risken är att man leker bort tiden och aldrig blir färdig.

    För mig krävs det iallafall ganska hård disciplin för att kunna skapa något. Det handlar också mycket om att komma i rätt stämning och hitta det där flytet. Tyvärr är det inte alltid så lätt att hitta den där känslan när man har stressat på jobbet och kommer hem och är trött, men jag antar att även där spelar disciplinen en stor roll.

    Det skulle vara intressant att veta hur ni andra gör för att komma i stämning. Några ritualer/knep för att lättare hitta det där kreativa flow:et som man letar efter.

    Att besöka musikaffärer, läsa på 99musik, eller läsa musiknyheter på internet är ju såklart en källa till inspiration. Problemet är när det tar över musikskapandet och man upptäcker att man vet allt om alla nya instrument och plugins, men inte har tid att skapa något själv med dom saker man redan har. Man är fast i "måstehadensenastepluginuppdateringsträsket".

  31. #31
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Inte lyssna för mycket på den genre man vill skapa tro jag på... alltså hitta annan musik att ha i bilen typ.... eller?

  32. #32
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte lyssna för mycket på den genre man vill skapa tro jag på... alltså hitta annan musik att ha i bilen typ.... eller?
    Håller med! För mig finns det inget som är så o-inspirerande att lyssna på.

  33. #33
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Behöver ju inte vara stor skillnad.. bara bredda perspektiven lite.

  34. #34
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Jag har just kommit ur mitt koma känner jag. Det som tog mig ur det den här gången var faktiskt makaris EP som plötsligt fick mig på humör att bara göra nåt :-)

    Kan också säga att femskift nog kan vara en riktig jackpot när det gäller kreativiteten, jag har 11 dagars ledigt när jag är långledig och det är fan guld. Bara att ta musiken om man känner för det, helt i sin egen takt.

  35. #35
    Peo
    Peo är inte uppkopplad
    Peos avatar
    Veteran
    Det är nog aldrig fel att tar en längre paus ifrån det när man känner det tar emot
    och man kommer ingenstans med skapandet!
    Har varit mycket dynga man har gjort känns att man behöver tar sig i kragen och
    styra upp det framför allt hitta tillbaks arbetsglädjen med att göra musik.

  36. #36
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Glädjen ja.. det ska vara kul framför allt!! Sen måste det inte vara bra på studs.. hasta lite, låt det vara lek tycker jag!
    Senast redigerat av Sillen den 2008-11-25 klockan 19:25.

  37. #37
    VCO
    VCO är inte uppkopplad
    VCOs avatar
    Senior
    Jag har liknande problem jag med. I alla fall ibland. Nuförtiden har jag mycket mindre tid för mina hobbys om jag inte vill sitta långt in på natten på vardagar (som nu, första lediga tiden på länge - och det är för att jag bestämt mig för att inte sova så länge inatt! Alltid nått man måste kompensera med).
    Jag märker att jag gör mindre och mindre musik ju mer tiden går. Jag gör mindre musik, har högre och högre krav på mig själv och mina alster, men när jag väl gjort en låt jag är nöjd med är jag RIKTIGT nöjd. För kanske 2-3 år sedan spottade jag ur mig musik, men den var inte alls av lika hög kvalité som den jag gör idag. Man utvecklas.

    Sen beror det ju mycket på hur villig man är att FOKUSERA på musiken, hur mycket lust man har etc.

    Detta har jag märkt efter att ha gjort musik i snart 10 år (detta är inget facit, det är bara sånt jag har kommit fram till OM MITT EGET MUSIKSKAPANDE):

    - Man ska ALDRIG tvinga fram spellust har jag märkt (iaf personlig upptäckt, kanske är annorlunda för andra). Musiken ska komma, tvång gör en ännu mindre pepp. Feelingen kommer, man måste bara vänta och söka inspiration medan idétorkan håller på. Ibland finner jag inspiration i de mest konstiga saker - två ackord i en singer/songwriterlåt, ett par toner ur en reklam på tv, rytmiskt klonk i de gamla tunnelbanevagnarna (idé till ett beat?) etc. Sluta dock inte att försöka, ta fram favoritsynthen minst ett par gånger i veckan och spela, försök spela in det som kommer ut i fingrarna och testa bygga något på det. Får du ingen feeling efter en massa meck - spara projektet och gör nytt. Lyssna inte på det gamla förrän du gjort något nytt - sen kan du lyssna på det gamla och fixa om, spela in mer etc. Känn dig aldrig tvingad att göra musik, försök bara om du vill.

    - Tveka aldrig att utforska udda tonarter. 4/4 är kul, men det finns fler. Testa t.ex. 7/8, 13/8 eller, min personliga favorit: 6/4 (lyssna på Los Niños Del Parque av Liaisons Dangereuses så får du höra en snygg användning av 6/4).

    - Experimentera med "udda" rytmer. Har du provat att göra låtar i shuffle? Har du gjort låtar i schaffel? Har du provat att lägga virveln på 12e åttondelen i takten istället för 13e? Har du någonsin lagt en accent eller en cymbal på en synkop istället för på första slaget i takten? Det finns HUR MYCKET SOM HELST att göra här, allt inspirerar.

    - Sluta tänkt linjärt (eller tvärtom). Bygger du alltid dina låtar på patterns - gör en låt linjärt eller spela in varje midispår live i realtid. Bygger du alltid dina låtar linjärt - bygg en låt på patterns eller gör en låt där du kanske inte ens byter ackord.

    - Köp inte för många leksaker. Alla vill ha en najs Moog, men den gör dig inte till en bättre låtskrivare, kostar pengar och den ger dig oftast inte tillräckligt i utbyte rent nytta VS pengaförlust. Jag sålde alla mina "leksaker", däribland en Moog och en Yamaha CS. De bromsade mig musikaliskt och tidsmässigt - det är sant. Jag sålde de först av ekonomiska skäl, men nu har jag råd med dom igen och mycket mer, men jag nöjer mig med det jag har. Samma där, personlig upptäckt - your mileage may vary

    - Köp något du VERKLIGEN behöver i studion. Det kan vara en bra mik om du spelar in sång, en kontrollenhet för DAWen etc. Jag köpte ett par riktigt bra hörlurar och är störtnöjd med investeringen. En sån liten sak kan förändra hela arbetsprocessen till det bättre och peppa en att göra musik.

    Och så sist: ge dig tid att hålla på med musik. Sitt och gör musik två-tre ggr i veckan och mecka lite i DAWen, med syntharna - med all musikutrustning du har, bara för att hålla igång kunskaperna och färdigheterna. När du då väl får en idé är du förberedd och redo att förverkliga den.

    Det viktiga är att du tar tid för musiken. Eller ta en paus helt för att få upp lusten om du inte har den och kom tillbaka när du brinner för det igen. Båda har funkat för mig.

    *puh* Verkar bli en bok av det här

  38. #38
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    våga köra presets!! de kan kranas om sen!

  39. #39
    Zimmerman
    Mitt problem är att jag är så oerhört musikaliskt begåvad att jag skriver en låt varje gång jag tar i en gitarr eller klinkar på ett keyboard. Det kan bli flera låtar/melodi-ideer per dag. Alla dessa bör ju då spelas in - åtminstone som snabbdemo.
    Det enda jag hinner innan musiken lämnar skallen för nästa musikaliska idé som kommer - är att hastigt riva av grunden med visslad/nynnad melodi in i min iPhone (förr en MD-recorder).

    Idag sitter jag med 50-60 låtideer och stirrar på min hemstudio vid ledig tid. Var ska jag börja? Jezez...det är för mycket...och försöker jag kicka igång så kommer genast nya låtar farande i skallen...det tar aldrig slut...källan verkar vara outtömlig...

    För oss genier är det inte alltid så lätt. Ibland önskar jag att jag var en ignorant korkskalle. Verkar lugnare liksom.

  40. #40
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Kul för dig!!

  41. #41
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Mycket bra hittills, lägger vad som funkat för mig:

    • Ha ingen dator inblandad i den kreativa processen, de är för distraherande
    • Ha en uppkoppling som du kan och som är klar men ha lite saker liggande löst för spontan koppling
    • Vik en dag i veckan (eller vilket interval som passar, bara det är hyfsat tätt och kompromisslöst) som är din speldag då sambon har barn(en). Ge henne en egen dag så slipper du dåligt samvete. Och ägna dig mycket åt din familj de andra dagarna.
    • Tvinga dig att nyttja hela din speldag.
    • Spela alltid in, oavsett om det bara är två takter eller en hel låt. Det finns säkert massor med tid som du kan strölyssna på det du gjort och det lär man sig massor på.
    • Sälj prylar du inte använder, behåll bara din absoluta favoriter. Det är jätteskönt!
    • Gå alltid in med attityden "Jag ska bara testa lite, så får vi se vad det blir".
    • Ge ut din musik, det finns alltid nån som ger dig positiv feedback och det är en kick som inspirerar massor.

  42. #42
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [*]Gå alltid in med attityden "Jag ska bara testa lite, så får vi se vad det blir".
    Den har jag börjat köra med, och det fungerar riktigt bra!

  43. #43
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Amen!!

  44. #44
    DJ Steffo
    DJ Steffo är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det är nästan omöjligt att vara kreativ på beställning... Inspirationen som lägger grunden för de där "mästerverken" kommer ju oftast när man minst anar det.
    Jag brottas med exakt samma dilemma i min yrkesroll som reklamare.

    Tänk vad gött om man kunde bestämma att "på torsdag mellan 19-21.00 skall jag sätta mig i studion och skriva en världshit", också blir resultatet så....

  45. #45
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Anledningen till att jag tycker att man ska boka en dag och köra är att man lär sig en massa, få har nog tillräckligt med talang för att göra hitar utan att öva öva öva. De som lirar instrument filar ju på sina mest hela tiden, varför ska inte vi synthnissar göra det?

  46. #46
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av DJ Steffo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk vad gött om man kunde bestämma att "på torsdag mellan 19-21.00 skall jag sätta mig i studion och skriva en världshit", också blir resultatet så....
    Jag lovar att chansen att skriva en "världshit" ökar dramatiskt om du avsätter torsdagar mellan 19-21 jämfört med om du väntar på att inspirationen ska träffa dig i huvudet.

    Allt beror på vad man vill med sitt musicerande, men om musiken har en större plats än en hobby som man ägnar sig åt lite när lusten faller på, vågar jag lova att det är mycket ovanligt att man inte behöver föra in ett stort mått disciplin i den kreativa processen.

    Beror på vad man vill, såklart. Men jag är helt säker på att alla når bättre resultat om man gör på det viset. Att man inte vill göra det är en annan sak.

  47. #47
    DJ Steffo
    DJ Steffo är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Självklart är det så att chansen ökar, ju mer man arbetar med sina projekt.
    Om jag får dra en parallell till reklambranchen så kan jag sammanfatta det jag menar såhär:

    När man sitter 6-8 timmar per dag med syfte att ständigt vara kreativ så är det klart att man konstant producerar reklamupplägg som "fyller sitt syfte" utifrån de förväntningar kunderna har.
    Däremot så är det ju så att om en kund kommer på måndagen och säger att "jag vill ha en annonsserie som vinner guldägget i år, klar till på fredag", så är det tämligen svårt att på beställning prestera "det lilla extra"...

    Men du har ju helt rätt, övning ger färdighet - så är det. Men samtidigt så kanske man har för höga krav på resultat, det viktiga är väl att ha roligt under tiden...

  48. #48
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av DJ Steffo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om en kund kommer på måndagen och säger att "jag vill ha en annonsserie som vinner guldägget i år, klar till på fredag", så är det tämligen svårt att på beställning prestera "det lilla extra"...
    Haha, jo.

    Men du har ju helt rätt, övning ger färdighet - så är det. Men samtidigt så kanske man har för höga krav på resultat, det viktiga är väl att ha roligt under tiden...
    Musik är jätteroligt. Jag skulle inte hålla på med det om jag inte tyckte det. Men, det är så mycket mer och för mig personligen är den ett måste och ett "kall" också. Det finns ett behov av att skapa som är mer än att bara ha kul. Dessutom tror jag för att nå mycket av det roliga måste man igenom perioder som är segare, då lusten inte hittar mig utan jag måste hitta den. Även om jag inte lever på min musik är den ett rätt hårt jobb ibland.

    Då är jag solo nu ändå. Alla vi som spelat/sjungit i band vet att det inte alls är så säkert att alla har roligt på varje rep.

    Jag tror på lusten i samklang med disciplin. Jag tror också på att andra känslor än lust kan driva ett skapande. Smärta, till och med.

    Om jag inte hade krav på resultat (även om kraven mest kommer från mig själv), skulle jag inte tycka att det var roligt.

  49. #49
    DJ Steffo
    DJ Steffo är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Om jag inte hade krav på resultat (även om kraven mest kommer från mig själv), skulle jag inte tycka att det var roligt.
    Hehe...nej, det är just det som är så paradoxalt....

    Själv känner jag att det nog ärligt talat är mina egna krav i kombination med en sinusformad "kreativitetskurva" som sätter de största käpparna i hjulet.

    Jag är som mest musikaliskt kreativ sent på kvällen, sitter och knåpar ihop något som känns riktigt bra och genomarbetat fram på småtimmarna.
    Morgonen därefter har jag någon form av kreativ baksmälla, startar datorn och lyssnar igenom gårdagens alster, men.... vad fan är nu detta? Det låter ju bedrövligt, måste ha varit full igår? Nej...men detta får gå till arkivet, tillsammans med övriga 500-talet idéer vid det här laget.

    Det lustiga är att omgivningen ofta har en helt annan uppfattning, men då kommer återigen de personliga kraven och spökar... moment 22 eller?.

  50. #50
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag skulle kunna göra ungefär dubbel så mkt musik som jag gör (förmodligen är det redan rätt mkt) om jag skulle lira in när som, nu kör jag bara när det är som mest inspiration och jag får nån vibe typ..

    Kan få så sjuk pepp ibland å bara sula ur bra skit, då är det kul, skulle kunna få ur låtar varje dag om jag ville...

    Jag brukar även gå ur mitt arbetsätt och så rätt ofta, blir rastlös om det är slentrian typ...

  51. #51
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle kunna göra ungefär dubbel så mkt musik som jag gör (förmodligen är det redan rätt mkt)
    Japp. Du gör en massa musik redan som det är nu och jag är avundsjuk! Du spottar ut musik verkar det som. Lyx!
    Jag hade en period på ett par tre år när jag gjorde det men oj vad långsamt det går nu. Trist.

  52. #52
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    kan rekommendera denna ted-talk för samtliga här ...

    http://www.ted.com/talks/elizabeth_g...on_genius.html

    prestationsångest är fan jobbigt, speciellt om man har haft en "hit" ...
    det bästa jag kan rekommendera är att man i det läget gör ngt helt annat. man ska inte försöka göra en uppföljare, den blir aldrig lika bra.

    jobbar man med dator, begränsa dig till ett fåtal pluggar och lär dig dom ut och in.

  53. #53
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    begränsa dig.
    ... tycker jag funkar i de flesta fall! Det tvingar fram den kreativitet som riskerar att glömmas bort bland pryltestande/pluggletande/versionstestande osv

  54. #54
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Lek... glöm inte att leka oxå! Barnasinnet vet ni!!!

  55. #55
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... tycker jag funkar i de flesta fall! Det tvingar fram den kreativitet som riskerar att glömmas bort bland pryltestande/pluggletande/versionstestande osv
    Under fasen när jag spelar in är det förbjudet för mig att leta pluggar eller hårdvara eller vad som helst. Undantagen är förstås om man i inspelningsprocessen behöver något som man inte har.

    Annars ser jag till att uppdatera min verktygsarsenal mellan mina inspelningsfaser, just för att jag inte ska blanda ihop skapandet med pryltester.

    Det sagt så händer det ju inte så sällan att pryltesterna renderar i embryon till nya låtar.

  56. #56
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Problemet är att man vill vara så j-vla unik jämt. Det är bättre att se över vad man gjort den senaste tiden och fokusera på det man är bäst på istället för att slå knut på sig själv.

    Jag har alltid jobbat efter mottot att spela in låten samma dag eller dagarna efter jag påbörjat allt. Att sitta och häcka på material i månader/år är som att frysa in en gammal fisk för att plocka fram senare och då är man inte sugen längre och ofta hör man då inte kvaliteterna på samma sätt. Det beror ju på vad man gör för typ av musik men jag jobbar med techno/house och breakbeat och det är bara att tuta och köra från morgon till kväll och spelar man in en mix på natten så kan man lyssna dagen efter, digga vad man hör, leta lite fel i arret och sen jobba vidare på en "perfekt" version.

  57. #57
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    Förut brukade jag alltid få låtidéer när jag satt på dasset! Så man fick skita illa kvickt och sen sätta sig vid pianot(efter att man kanske hunnit torkat sig och tvätta händerna...).

  58. #58
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Tror det var Jan Guillou som sa att "Jag är proffs, jag sysslar inte med inspiration" vilket är en devis jag aldrig lyckats förstå själv. Jag kan inte tvinga fram musik utan den kommer när den själv vill. Och det måste vara roligt annars blir det ingenting. Frustrerande ibland men jag har insett att det är så jag funkar.

  59. #59
    Bulvanskägg
    Bulvanskägg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av From Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror det var Jan Guillou som sa att "Jag är proffs, jag sysslar inte med inspiration" vilket är en devis jag aldrig lyckats förstå själv. Jag kan inte tvinga fram musik utan den kommer när den själv vill. Och det måste vara roligt annars blir det ingenting. Frustrerande ibland men jag har insett att det är så jag funkar.
    De allra flesta proffs (vare sig det är författare, musiker eller nåt annat) resonerar som Guillou. De tvingar sig själva att sätta sig ner och jobba ett visst antal timmar varje dag även om resultatet blir skräp. Strindberg hade alltid inplanerat ett visst antal timmar samma tid varje dag då han skulle skriva. Man får räkna med att det mesta av det man gör blir mindre lyckat. En uppfinnare gör ju för det mesta en massa misslyckade prototyper innan han är klar. När Monty Python gjorde sina sketcher skrev medlemmarna utkast var för sig och träffades sedan regelbundet och läste upp resultaten för gruppen. 90 % av alla utkast hamnade i papperskorgen och hur de resterande tio procenten blev vet vi ju alla.

  60. #60
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    From: Nog vill man ha inspiration alltid, men det är inte alltid jag har sådan. Då kan det löna sig att köra igång ändå, fast inte med målet att då göra ett mästerverk. Snarare kan det bli att jag testar lite olika tekniker, konstiga patchar mellan maskiner eller liknande. Rätt ofta så kommer känslan av "oj, det här var kul, nu blir det allt en låt!" smygandes.

    Så, lite tvång kan vara bra ibland! Just för att sätta igång. Känner jag däremot att det inte fungerar när jag har gett det lite tid så är det läge att göra något annat. Då har jag i alla fall försökt.

Liknande ämnen

  1. MTP-problem
    Av toandfro i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 23:46
  2. Mik problem
    Av jonas.kall i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 18:39
  3. Intressanta former för musikskapandet
    Av PF i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 09:16
  4. G2 problem
    Av frontier i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •