Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: DAW för ipad?

  1. #1
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran

    DAW för ipad?

    Nu när min macbook pro från 2012 börjar ge upp, de nya kostar typ 30k och verkar suga, och windows fortfarande ger mig stressutslag, så känns en flytt till ios inte lika långt bort. Jag spelar in det mesta i hårdvara, så det är framförallt audio-filer jag behöver arbeta med. Så mixning, arr, och till viss del mastering. På datorn har jag använt reaper med en hel del pluggar av varierande kvalitet.

    Så det jag främst behöver är snyggt välljudande effekter (eq, comp, saturation, moduleringar), intuitiv audio editor, och nåt vettigt sätt att få ut en mix i världen. Är det auria pro som gäller? Cubasis? Behöver jag något ljudkort? Hur får jag in wav-filerna från mitt sd-kort? Hjälp en begynnande teknofob in i framtiden.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tja! Kolla på Gadget från Korg. Funkar på Mac också tror jag.

  3. #3
    lasselus avatar
    Redaktör
    Om det gäller färdiga audio-filer så skulle jag säga Auria Pro...
    Jag använder det inte själv utan kör Cubasis men vet att många spelar in i andra appar och mixar och mastrar i Auria...

  4. #4
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja! Kolla på Gadget från Korg. Funkar på Mac också tror jag.
    Kan man spela in ljudspår i gadget?

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ni som vet lite mer. Garageband?

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vet inte faktiskt! Borde gå? Eller var det en retorisk fråga för att avslöja min okunnighet?

  7. #7
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Numera kan man nog spela ljudfiler i Gadget, det finns en bandspelargadget... (ljudfiler till paddan får nog gå via audioshare eller nåt annat bök, det ska bara vara lätt om du betalar för molntjänst eller importerar via iTunes.)

  8. #8
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Mer en fråga för att kolla vad jag missat.

  9. #9
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man spela in ljudspår i gadget?
    Svar ja.

  10. #10
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Numera kan man nog spela ljudfiler i Gadget, det finns en bandspelargadget... (ljudfiler till paddan får nog gå via audioshare eller nåt annat bök, det ska bara vara lätt om du betalar för molntjänst eller importerar via iTunes.)
    Audiocopy, audioshare eller dropbox.

  11. #11
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Gadget verkar mer riktat åt att skapa än att mixa? Har ju redan audio, så kommer framförallt mixa och arra.

    - - - Updated - - -

    Auria pro verkar hittills ha sexigast effekter och intuitivt interface...

  12. #12
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Drömmen vore att importera från SD-kort via en sån USB-adapter, och sen kunna exportera via mail eller till dropbox. Har aldrig jobbat med iPad annat än med enstaka musikappar så är ju rätt grön där.

  13. #13

    Veteran
    Jag kör Garageband, nu för tiden kan man inserta 4 effekter per kanal förutom eq, kompressor och gate som redan finns på kanalen.
    Tyvärr så är det bara ett delay och reverb som sends. Hoppas de ändrar detta snart för processkraft är inga problem med ipadsen längre.
    Men man kan bara exportera ett spår i taget så vitt jag har lärt mig. Helt värdo.
    Kör man all in Apple är det inget problem för man kan exportera Garagebandfiler och sedan importera dessa till GB i macen. Men jag kör Windows och då blir det meckigt.

  14. #14
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Drömmen vore att importera från SD-kort via en sån USB-adapter, och sen kunna exportera via mail eller till dropbox. Har aldrig jobbat med iPad annat än med enstaka musikappar så är ju rätt grön där.
    Audioshare gör det du söker efter. Appen har koppling till Dropbox och du kan även skapa en "Wifi Drive" så att du kan dela filer i ditt lokala nätverk.
    Vad jag har förstått på de som gör all sin musik i iOS så är det Auria Pro, Cubasis och Gadget som gäller och det finns ju en hel del bra instrument och effekter nuförtiden om man kan bli kompis med det plottriga gränssnittet.
    Om du ska spela in ljud i iPad DAW så är ju ett ljudkort ett måste, det finns gott om class compliant ljudkort som går att använda i iOS.

  15. #15
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Tack för alla tips, ska gräva mer i audioshare, cubasis, och auria.

  16. #16
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Har inte använt själv, men en polare kör FL Studio till iPad. Verkar har ganska bra upplägg. https://itunes.apple.com/app/fl-stud...432850619?mt=8

  17. #17
    lasselus avatar
    Redaktör
    FL Studio stöder dock inte AUv3...

  18. #18
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    AKAI iMPC kan du ju prova om du bara ska sequenca ljudfiler (samplingar)

  19. #19
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Ungen kör Garageband med custom-beats och inspelning via Ipad-mic. Både Sång och akustisk gitarr... och det låter helt jävla super fab! Garageband har några algoritmer som slår det mesta. Försöker gå in som fotbollsfarsa å snacka om "ljudbild", men jag kan nog fan inte toppa det ändå... Klart, om en vill gå utanför boxen så.... men om du bara vill att det ska låta snyggt. Har inte lyckats skruva till samma "snygghet" själv som mitt barn kör i Garageband... iofs kör hen ganska mellow grejer. Kan tänka mig att mer dynamisk musik (metal tex) blir jobbigare.. men.. vafan, jag hade gärna haft Garageband ibland

  20. #20
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Bra info här! GarageBand kostar ju inte mycket så kan prova. Lutar åt auria PRO. Ska lämna in datorn idag, men är den körd så återkommer jag med en recension

  21. #21
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan inte rekomendera någon, möjligen cubasis, auria är inge vidare, hackar, möjligen att nya nanostudio2 är bra, jag föredrar ändå pc, trots att jag mest jobbar med ipad, men jag mixar aldrig på ipad

  22. #22
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Att få in audiofiler till ipad är också svårt, har tyvärr ingen bra lösning, dropbox fungerar iofs ofta

  23. #23
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte rekomendera någon, möjligen cubasis, auria är inge vidare, hackar, möjligen att nya nanostudio2 är bra, jag föredrar ändå pc, trots att jag mest jobbar med ipad, men jag mixar aldrig på ipad
    Nanostudio 2 stöder inte audio för tillfället...det är dock på gång under året....

  24. #24
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Okej nu har datorn blivit fixad, fått nytt batteri och lever igen. Katastrofen avvärjd, for now...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att få in audiofiler till ipad är också svårt
    Ja det är lite så jag känt också, dropbox är ju lite begränsat men funkar.

  25. #25
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Letar också efter en bra app.

    Garageband kanske är bra men för lökigt.

    Klicka på en gris och hör ljudet är som en app för barn.
    Ikon med gitarr eller ikon med klappande händer förlöjligar hela appen.

  26. #26
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Cubasis?

  27. #27
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag kör mix och inspelning i AUM och/eller apeMatrix. Då kör jag visserligen mest live-tagningarnas till stereo. Ingen automation och sånt.

  28. #28
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu när min macbook pro från 2012 börjar ge upp, de nya kostar typ 30k och verkar suga, och windows fortfarande ger mig stressutslag, så känns en flytt till ios inte lika långt bort. Jag spelar in det mesta i hårdvara, så det är framförallt audio-filer jag behöver arbeta med. Så mixning, arr, och till viss del mastering. På datorn har jag använt reaper med en hel del pluggar av varierande kvalitet.

    Så det jag främst behöver är snyggt välljudande effekter (eq, comp, saturation, moduleringar), intuitiv audio editor, och nåt vettigt sätt att få ut en mix i världen. Är det auria pro som gäller? Cubasis? Behöver jag något ljudkort? Hur får jag in wav-filerna från mitt sd-kort? Hjälp en begynnande teknofob in i framtiden.
    Mitt förslag hade annars varit en beggad thinkpad med linux mint och ardour eller reaper.
    Så slipper du alla dom negativa aspekterna du listar i förstaposten.

  29. #29
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Ok, dum fråga kanske...
    Men på tal om AUM som någon nämnde.
    Jag spelar in till AudioShare.
    Går det att använda AUM det för att lägga på effekter i efterhand? Är sugen på att testa bla Klevgränds DAW Cassette. Kan jag då spela in ”tillbaka” till AudioShare?
    Eller finns det något annat sätt?

  30. #30
    lasselus avatar
    Redaktör
    Japp, det går...
    Du kan använda File Player i AUM för att spela upp det du spelat in i Audioshare och sedan lägga på effekter. Om du sedan spelar in den kanalen i AUM så läggs resultatet automatisk i Audioshare (under AUM recordings). Du behöver alltså inte "spela in" i Audioshare.

  31. #31
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Super! Tack lasselu!

  32. #32
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Faktum är att du kan göra det direkt i Audioshare också. Om du väljer inspelning i Audioshare så är det default från mic, men där kan du välja fil istället. Och sen har du som en enda kanal där du kan addera effekter via plugins som du önskar. Lite överskådligare i AUM dock.

  33. #33
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag funderar lite kring AUM och AudioShare. Kan man spela in och spela upp/mixa multitrack-inspelningar med den kombon? Jag funderar om det skulle gå att köra det på iPhonen för att bara kunna plugga in i multitrackljudkort, spela in multitrack, göra grovmixning, och sen när man ska börja göra mer ordentliga editeringar så flyttar man alla tracks till Ableton.

  34. #34
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Det blir nog lite meckigt. Spelar du in flera spår så blir det fler filer. Sen ska du byta till file player på varje spår, och välja vilken fil som ska spelas upp. Det är inte riktigt gjort för den sortens multitrack.
    AUM kan ses som en totalt modulär mixer, snarare. Med korskoppling och patchning hur som helst - både internt och med omvärlden. Sendar och grupper och plugins var som helst. Och patchmatris för MIDI bakom. Men sen finns alla dessa smidiga utilities, som file player t.ex. som kan mycket mer än bara spela upp en fil linjärt. Det är bara fantasin som sätter gränser.
    Och allting förpackat i ett fantastiskt UX.

Liknande ämnen

  1. Enkel DAW (typ Reaper) till iPad?
    Av nordbeck i forum Övriga DAW
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2017-05-15, 10:29
  2. Auria - iPad DAW med VST stöd
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 08:49
  3. Gratis DAW för Ipad? Gärna enkla...
    Av HZA i forum Övriga DAW
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-28, 12:49
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 13:59
  5. DAW för OSX?
    Av vargfloejt i forum Övriga DAW
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •