Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 182

Ämne: När slutade du lyssna på ny musik?

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    När slutade du lyssna på ny musik?

    Det finns massvis med studier som menar att vi "fastnar" för olika artister och uttryck i tonåren och att det är dessa låtar och skivor som följer oss genom hela livet. Många av oss håller Jarre, Depeche Mode, Aphex Twin och så vidare som allra bäst, trots att det släpps fruktansvärt intressant musik hela tiden.

    Vad beror det på att vi gärna fastnar i musiken vi gillade när vi var fjorton? Andra saker utvecklas ju. Vi läser inte samma böcker som när vi var barn (älskade Gusten Grodslukare, men jag håller andra böcker som mästerverk idag) och inte heller samma filmer, konstnärer, maträtter.

    Varför "fastnar" så många i soundtracket till tonåren? Köper du ny musik eller händer det oftast att du drar igång en åttiotals/nittiotalsspellista på Spotify?

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Det finns viss ny musik som fastnar även nu nära 50. Kan iof vara så det rör sig om musik nära sådant man gillade som tonåring

  3. #3
    KungKrilles avatar
    Veteran
    För mig har det varit tvärtom - extremt enkelriktad som tonåring och helt öppen för nytt som ...nåja... vuxen. Då menar jag inte bara nya artister utan också genre.

  4. #4
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Gusten Grodslukare har för mig fått en revival senaste åren... Och den har fått helt andra djup för mig som vuxen. Tillsammans med gummiTarzan, så är det nog de böcker jag läst flest gånger. Men som tonåring formar man sin identitet, och identiteten var för mig och många andra byggd kring musikaliska referenser. Då betydde musiken allt. Idag är saker som fördelningspolitik och naturupplevelser viktigare för mig och för att vara i balans.

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag lyssnar till större delen på nytt. I perioder uteslutande nytt. Spelar sönder det och går vidare. Hehe.

  6. #6
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Haha, satt precis i bastun och tänkte på samma sak!

    Har några favoritalbum (och vissa låtar) som bara alltid känns rätt för alltid. Alla är inte från tonåren, många från när jag var 5-10 år också, tror de (Oldfield, Gabriel) delvis symboliserar min tystlåtne fader.

    Och just att inget nytt fastnar på det sättet, snarare tvärt om, jag söker mig bakåt från 80-90 till 60-70. Mycket gammal Genesis och Stones blir det nu.

    Jag har svårt för nyare musik generellt, samma artister funkar dock, Depeche och Metallica bl.a.

    Goldfrapp är en av få som jag fått någon "relation" till.

  7. #7
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Förstår inte frågan.

    (Och lyssnar på Pixies på dödsvolym på köksstereon...)

  8. #8
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Det går från och till Ibland gammalt beprövat, ibland nytt, ibland vill jag bara ha det tyst

  9. #9
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Det finns ju lyssna o LYSSNA

  10. #10
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    20 år sedan? Kommer på mig själv att lyssna på STAR FM i bilen till och med.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    P1 ftw!

  12. #12
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Jag lyssnar ganska mycket på ny musik, via artister som jag följer på Bandcamp, Spotifys Release Radar, olika musikbloggar och förstås Eesti Pops, för att få det nyaste på den estniska musikscenen
    Numera är det mest barnen (13 och 15) som står för 70- och 80-talslyssnandet här hemma...

  13. #13
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Jag är periodare. Kan fastna för en skiva eller låt och sen köra den på repeat tills jag kräks och sen går vidare. Min musikkonsumtion har ändrats rätt mycket genom åren från min första kassett (ABBA The Album), via skivor, CD, mp3 och Spotify mfl. Lyssnar mycket mer blandat idag än jag gjorde som tonåring. Upptäcker massor av både ny och (för mig ny) gammal musik. Brukar alltid lyssna genom Spotifys Weekly Digest. Hittade tex Kite förra våren. Hade helt gått mig förbi o_O

  14. #14
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    P1 ftw!
    Den mest använda synten på Upstairs at Eric's. Nostalgiker!

  15. #15
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Mer seriöst, så har mitt musikintresse rört sig mot det mer obskyra, eller äldre musik med åldern. Klassiska kompositörer, musique concrete och konstmusik fyller mycket mer i mina hörlurar nu för tiden. Men Massive Attack, Portishead, etc. är alltid säkra kort om jag ska göra playlist till sonos-systemet på jobbet. Jag gillar det fortfarande - och de andra kan hantera det

  16. #16
    popstasy
    popstasy är uppkopplad nu
    popstasys avatar
    Veteran
    Sedan Spotify slog igenom lyssnar jag nästan enbart på två spellistor på shuffle.
    En med singlar/låtar - varav 95% är max 2 år gammal musik samt en med album - varav 90% är max 2 år gammal musik.
    Dessa byter jag kontinuerligt.
    Att bara lyssna på gammal indiepop som jag gjorde i tonåren vore fruuuktansvärt trist!

  17. #17
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Schyffert har inte sagt så mycket vettigt, men när jag lyssnade på honom för några år sedan hade han en teori som jag tyckte var relevant även för mig.

    Man fastnar för musik som råkar spelas samtidigt som man blir bekräftad på något sätt. ”Och så tittade hon på mig tvärs över dansgolvet och så spelade de den där låten”

    Det sorgliga är att vi blir bekräftade mer och mer sällan, i synnerhet ihop med musik, ju äldre vi blir. Men det händer, och de låtarna har fastnat.

    Sedan kan man självklart fastna för musik ändå, men ni fattar.

  18. #18
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Det händer såklart ibland att jag lyssnar på någon gammal favorit, men helst lyssnar jag på något nytt, som överraskar mig. Ibland kan något nytt vara något som är gammalt, men nytt för mig. Men oftast är det nog något nytt-nytt.

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den mest använda synten på Upstairs at Eric's. Nostalgiker!

  20. #20
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    För mig kan ny musik också innebära att man letar sig bakåt i tiden.
    Exempel: Lustans lakejer - Japan - Roxy music - Scott Walker - Frank Sinatra - Jules Sylvian etc.
    Aphex twin - Neu! - Augustus Pablo- Philip Glass - Debussy etc.
    Sen kan jag just nu tycka att amerikansk indie är jättespännande.
    Techno, elektronika är tidlöst medan poptexter skrivna av en 20-åring oftast inte känns så relevant för en 45-åring...?

  21. #21
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag har nästan alltid hoppat mellan genres (och instrument) jag spelat och lyssnat på. Ofta har jag upplevt det som en brist, att jag aldrig ”lärt mig” en genre ordentligt. Skulle liksom aldrig kunna göra en sån eller sån låt på skoj. Det blir bara nåt annat iom att alla mina referenser är ett jäkla mischmasch och hopkok. Iofs kul och jag har lärt mig uppskatta det. Men ibland önskar jag att jag bara kunde nöja mig med att hålla mig till en viss genre.

    Med det sagt är jag inget vidare på att leta upp ny musik. Det blir det som landar i knät på mig eller råkar passa hur en stämningsläge är en viss period.

    Så, nä. Jag stannade nog inte i tonåren. Fast jo. När jag tänker på det så ska ju en bas låta som Fleas på Mothers Milk. Det bara är så. Annars svänger det inte. Och synth-produktioner ska låta Mauro Scocco. Fan. Jag har nog inte kommit vidare. Bara lajvar jazzgubbe och Cortini-förståsigpåare

  22. #22
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Sedan 95 ungefär har jag blivit allt mindre entusiastisk - men samtidigt har jag hittat nya spår också. Men inte som i ungdomen. I en del genrer har jag också rört mig bakåt mot musik som fanns innan jag egentligen lyssnade på "sådan" musik. Jag hade en aversion mot sjuttiotalet länge, men musikaliskt finns det mycket att upptäcka där av det elektroniska. Exempelvis.

  23. #23
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den mest använda synten på Upstairs at Eric's. Nostalgiker!
    <3

  24. #24
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Jag lyssnar gärna på sådant som är nytt. Nu är det mest ambient från bolag som Carpe Sonum, Databloem, ..txt och Fantasy Enhancing. På senare år har jag upptäck artister som Squarepusher och Ceephax Acid Crew.

    Men låtmässigt med klassiskt popsnitt tycker jag inte att det finns något som slår sjuttio- och åttiotalet med många bra band och artister. Steely Dan, Jethro Tull, Earth Wind & Fire, Kraftwerk, Depeche Mode, Tangerine Dream, Twice A Man, Ultravox, John Foxx, China Crisis, Fiat Lux, Bill Nelson, New Order, Pet Shop Boys m.fl.

    Senare med mer experimentell musik är det Atom TM, Pete Namlook och FAX, FSOL, 808 State, LFO, Anthony Rother m.fl som är riktigt bra.

    Det är en kombination av känslomässig kontakt och möjlighet att ta in nya intryck.
    Senast redigerat av raoul flutter den 2019-04-27 klockan 06:10.

  25. #25
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Nångång på 2000talet kanske men har börjat intressera mig för nyare grejer på sistone, upptäckte mummelrap för inte så länge sedan, var så dåligt så det blev bra typ och rätt svängigt

  26. #26
    Tror studiernas resultat beror på att majoriteten av människorna inte har ett _aktivt_ musik intresse.

  27. #27
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den mest använda synten på Upstairs at Eric's. Nostalgiker!

  28. #28
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror studiernas resultat beror på att majoriteten av människorna inte har ett _aktivt_ musik intresse.
    Stämmer nog inte IMHO - de flesta jag känner med aktivt musikintresse, lyssnare och utövare, har någon period från mitten av tonåren till tidiga tjoget som präglat dem musikaliskt, från när man började lyssna mer aktivt och kanske även lärde sig spela musik som man valt själv på instrument man valt själv. Vissa preferenser får man nog redan innan tonåren. Inte så att man slutar där - de som fastnar i det, där stämmer nog din utsaga - men däremot får man någon slags förankring, någon slags bas man står på.

    Jag tror däremot, utifrån egen erfarenhet, att man blir mer blasé och får en tightare personlig kvalitetsnorm, där färre och färre saker överraskar. Man vet bättre vad man gillar och varför samt vad man ogillar OCH varför. Men man ska ju inte ge upp - det dyker hela tiden upp både oväntade, innovativa OCH bra saker

    Men ska man finna sådant på egen hand, då behöver man också sila bort större mängder av sådant man inte gillar - betydligt mer "idag" än "igår"

    Edit - apropå utbudet - jag upplever att det finns ungefär lika mycket musik som är outstanding som tidigare, däremot betydligt mer som är riktigt bra och en outtömlig mängd som är nästan lika bra (oftast "alla rätt" utom att det saknar originalitet)
    Senast redigerat av hasse_fx den 2019-04-26 klockan 22:04.

  29. #29
    deadbeats avatar
    Veteran
    Det har ännu inte hänt. (Som svar då på trådrubriken.)

  30. #30
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Aldrig, men för en 5 år sen så bestämde jag mig för att bara lyssna på musik som är släppt under innevarande år(*). Något av en 40 års kris och rädsla för att tappa kollen. Jag har släppt lite på det på sistone men det känns ändå rätt bra.

    * i januari får jag lyssna på gammal musik eftersom det är lite tunnsått då.

  31. #31
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Jag lyssnar gärna på ny musik! Har alltid gjort det och hittat nya favoriter, även om det sker mer sällan nu än när jag var 20.

  32. #32
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Nejmenväntalitenu, jag började lyssna på Depeche i sena tonåren och OMD och Morrissey/Smiths ännu senare (20+) dessa har ändå en särskild plats. Personligen är det väldigt lite musik som är intressant, efter 80-talet.

  33. #33
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag blir så fruktansvärt snabbt uttråkad att jag nästan alltid försöker lyssna på musik som är ny för mig. Det betyder alltså inte att det måste vara nyproducerad musik, men musik jag inte lyssnat på, eller som jag tidigare inte kunnat ta till mig.

    Visst finns det musik från en period när jag var mellan typ tio - tjugo år som format mig väldigt mycket, men jag lyssnar inte särskilt mycket på den musiken idag.

    Där missar ju Spotifys algoritmer grovt. Förslagen under "utforska" är ju i huvudsak grejer jag redan lyssnat på, eller musik som tydligt påminner om sånt jag redan lyssnat på. Inte mycket till utforskning där.

  34. #34
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag lyssnar nu inte alls lika mycket på det som jag lyssnade på som tonåring, även om det förekommer. Men jag har blivit mycket mer utforskande när det kommer till musik.

    Jag gillar ny musik, oavsett om den är purfärsk eller bara ny för mig - så länge den är bra .

  35. #35
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Det mesta som släpps idag, är kasst - och NEJ, det beror inte på att jag är gammal, utan på att musiken verkligen ÄR kass!
    Jag håller mig därför kvar till största delen i musikens riktiga guldålder, 1980-talet. Visst finns det nyare musik som är lyssningsbar och rentav bra - men det mesta nya som släpps, är bara kasst.
    Bra musik blir man inte trött på, helt enkelt.

  36. #36
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det mesta som släpps idag, är kasst - och NEJ, det beror inte på att jag är gammal, utan på att musiken verkligen ÄR kass!
    Jag håller mig därför kvar till största delen i musikens riktiga guldålder, 1980-talet.
    Classic 99! 😉

  37. #37
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Känner inte igen mig - jag tycker att jag byter huvudgenre med åtminstone 8-10 års mellanrum.
    Uppfödd med klassisk musik hemifrån, radiopop/rock på andra halvan av åttitalet, metal och folkmusik på 90-talet, synth och dark ambient på 00-talet och numera experimentell elektronisk musik, techno och industri. Fast de gamla favoriterna kan absolut dyka upp ibland. Jag hoppas att det fortsätter så och undrar vad 20-talet ska innebära

  38. #38
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Runt 01-02 fann jag de artister jag fortfarande lyssnar på och bygger min egen musik efter.
    (Några artister något tidigare).
    Så jag var runt 16-17. Stundtals hoppar några nya saker in,
    tex Earth med TBMHITLS och Swans med The Glowing Man.
    Sen är några av de gamla banden fortfarande aktiva,
    men släpper inte musik så väldans ofta, typ Meshuggah och Tool.

    Lyssnar jag på ny musik, vill jag ofta att den är ny. I stilen dvs.
    Mars Volta's Deloused var jag väldigt glad i. Det är ju visserligen rätt längesen den kom ut.
    Det lilla jag hört av Death Grips gillar jag, men har inte pallat lyssna.

  39. #39
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Lyssnar på ny musik också men den är många gånger färgad och inspirerad av den musik som jag lyssnade på när jag var runt 20 år.

  40. #40
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag är all over the place i sånt jag lyssnar på, gammalt nytt cheesy bra...
    Mycket musik som jag gillade i tonåren är olyssningsbart för mig nu dock, det tillhörde liksom en annan person känns det som. Kan inte relatera till det längre

  41. #41
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    80 procent känd och 20 procent ny musik gäller nog för mig. Men jag är mest orolig för mina barn. Dom är i den åldern när musik betydde allt för mig och formade min identitet men dom tittar ju bara på tuben när andra spelar fortnite eller gör cupcakes.
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2019-04-27 klockan 09:04.

  42. #42
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Slutat? Förstår inte frågan.

  43. #43
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    När slutade du se nya cupcake-/Fortnite videos?

  44. #44
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämmer nog inte IMHO - de flesta jag känner med aktivt musikintresse, lyssnare och utövare, har någon period från mitten av tonåren till tidiga tjoget som präglat dem musikaliskt, från när man började lyssna mer aktivt och kanske även lärde sig spela musik som man valt själv på instrument man valt själv. Vissa preferenser får man nog redan innan tonåren. Inte så att man slutar där - de som fastnar i det, där stämmer nog din utsaga - men däremot får man någon slags förankring, någon slags bas man står på.

    Jag tror däremot, utifrån egen erfarenhet, att man blir mer blasé och får en tightare personlig kvalitetsnorm, där färre och färre saker överraskar. Man vet bättre vad man gillar och varför samt vad man ogillar OCH varför. Men man ska ju inte ge upp - det dyker hela tiden upp både oväntade, innovativa OCH bra saker

    Men ska man finna sådant på egen hand, då behöver man också sila bort större mängder av sådant man inte gillar - betydligt mer "idag" än "igår"

    Edit - apropå utbudet - jag upplever att det finns ungefär lika mycket musik som är outstanding som tidigare, däremot betydligt mer som är riktigt bra och en outtömlig mängd som är nästan lika bra (oftast "alla rätt" utom att det saknar originalitet)
    Jag skrev "aktivt". Varken "passivt" eller "konservativt"

  45. #45
    Sen kan en ju undra vad som menas med 'ny' musik i en sån där undersökning. Ny låt, ny genre, ny artist...

    Om jag vänder på steken (anekdotiskt så klart,), så är det nog så att alla jag känner som letar efter nya musikgenrer har antingen intresset i familjen eller hoss den dom vässade sina öron med.
    Senast redigerat av reSet den 2019-04-27 klockan 10:30.

  46. #46
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Min musiksmak skapades mest i 9-29 års åldern. Jag köpte mest skivor i 19-39 års åldern.

    I nuläget som "gammal" hittar jag "gammal" & "ny" musik på Youtube (ibland på radion av slump).

    På 99musik hittar jag dessutom ibland "gearlists" om jag är på jakt efter ett specifikt sound.

    P.s absolut att jag hittar "guldkorn" i nutida modern musik.
    Senast redigerat av RX11 den 2019-04-27 klockan 09:56.

  47. #47
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Det är ju ingen slump att den viktigaste musikaliska perioden i en människas liv kallas för ton-åren.

  48. #48
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man fastnar för musik som råkar spelas samtidigt som man blir bekräftad på något sätt. ”Och så tittade hon på mig tvärs över dansgolvet och så spelade de den där låten”
    Sant. Lyssnar väl på det mesta nu för tiden, men vid de tillfällen efter ett par öl man känner sig nostalgisk, kommer gärna de låtar som spelades på fester och dansgolv för 20 år sen på.

  49. #49
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju ingen slump att den viktigaste musikaliska perioden i en människas liv kallas för ton-åren.
    <3 Jag tror som sagt att det gäller även dom som söker ny musik: dom har gjort det sen dom var ton-åringar. Jag menar alltså att människor som inte söker ny musik beter sig så av samma anledning som människor som söker ny musik.

  50. #50
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag lyssnar gärna på p3. Däremot har jag så gott som aldrig lyssnat på ny musik. Har väl totalt kanske 5 plattor jag köpt när de kom. och tusentals som jag skaffat när de kom till mig

  51. #51
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Jag föredrar att upptäcka musik som är ny för mig men ”gammal”. Tycker ekvationen är rätt enkel. Klart det finns mer bra gammal musik än ny. ”Gammal” musik har ju haft fler år på sig att bli gjord än vad ny har.

    Det finns också nått väldigt trevligt i att läsa på om en viss scen/genre i en viss tid och plats.

    Ibland händer det att jag upptäcker ny-ny musik, men det hör till undantagen.

  52. #52
    Ett annat fenomen som kan vara kopplat är att vuxna träffar mindre "nya" kompisar och depriveras därför av alla influenser som sådana möten innebär.

  53. #53
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Också läst detta och tycker att det är intressant samt lite märkligt, jag upplever inte att jag "slutat lyssna på musik" letar ny musik dagligen för att "hänga med i svängen"

    Gammal musik gör mig smått deprimerad om jag ska vara ärlig, inte för att det är "gammal" musik direkt men mer för att jag inte konstant vill lyssna på samma musik det blir lätt repetitivt , lyssnar ofta på 60. 70. 80-tals musik också så finns nog inget riktigt mönster där.

    Jag tror ändå att de som har musik som hobby/intresse har ett större driv för att upptäcka ny musik och artister. Medans de som lyssna på samma musik nu som för 20 år sedan söker mer av en trygghet i musiken.

    Men jag skulle nog kunna ange ett antal människor som lyssnar på samma musik som de lyssnade på när jag kände dem på gymnasiet för ca 20 år sedan

  54. #54
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Psykologiska studier som jag läst visar att man i tonåren lägger en tyngre vikt på saker eftersom på ngt sätt fungerar hjärnan så att saker man upptäcker i tonåren som film/musik/spel blir "extra viktigt" eller viktigare än det kanske upplevs senare i livet. Det är ngnsorts grottmännisko beteende
    Senast redigerat av Spacedude den 2019-04-27 klockan 11:42.

  55. #55
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    80 procent känd och 20 procent ny musik gäller nog för mig. Men jag är mest orolig för mina barn. Dom är i den åldern när musik betydde allt för mig och formade min identitet men dom tittar ju bara på tuben när andra spelar fortnite eller gör cupcakes.

  56. #56
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Aldrig! Men visst har jag ett antal förebilder från förra årtusendet som jag fortfarande tycker är nära mitt ideal...
    Men på mina spellistor på Deezer finns mer nytt än gammalt.... trots att jag tillhör skaran som gått in i tredje livsåldern... ;o)

  57. #57
    OT: 3e ålder i all ära, jag tror nästan att det är gratis multikultikort för Deezer användare i Spotifylandet.

  58. #58
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Hmmm jag är lite trög men jag fattar inte riktigt vad du menar, reset! Om du orkar får du gärna förklara lite... ;o)

  59. #59
    eangelin
    eangelin är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    ’99?

  60. #60
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Gissar att här på forumet är de flesta tämligen genuint musikintresserade och då står ser sig tesen inte lika stark. För många här är jakten på nya ljudupplevelser en del av vardagen även om man kanske inte alltid tänker på det.

    Jag kan fortfarande bli helt knäckt och få gåshus av ny musik. Men, ska man hålla koll på, och gallra fram guldkornen i, ny musik får man ju lägga ner lite tid. Oavsett om man lyssnar på radio, vinyl/cd/mp3 eller streamat.
    Har man inte starkt intresse är musiken antagligen nåt man väljer bort när jobb, barn, storhandel bilar och hus tar upp majoriteten av dygnets timmar... Då blir det säkra kort - kanske musik som man lyssnade på som ung för att få tillbaks "frihetskänslan" som kanske fanns innan alla "måsten".

    Det är väl heller inget nytt fenomen - knalla in på vilket ålderdomshem som helst så lär det ju inte vara Lil Nas X eller senaste släppet från Höga Nord som rullar i ljudanläggningen utan mer sannolikt nåt som var poppis det gänget var ungt.


    Citat Ursprungligen postat av Ralmroth74@gmail.com Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig kan ny musik också innebära att man letar sig bakåt i tiden.
    Håller med om detta!

Liknande ämnen

  1. Kvällen när jag slutade vara musikelitist...
    Av jgb i forum Allmänt om musik
    Svar: 139
    Senaste inlägg: 2015-01-08, 16:20
  2. Lyssna på varandras musik
    Av theVOID i forum Allmänt om musik
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2014-01-19, 00:40
  3. Lyssna på musik via UPnP
    Av PeterH i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •