Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Rädda dator från spilld likör

  1. #1
    deleted user

    Rädda dator från spilld likör

    Råkade spilla ett glas likör ner i datorn. Det är en liten barebone ( intel nuc skull candy ) och ser fläckar på både moderkort, minnen och hårddisken.

    Den var avstängd vid tillfället.

    Har tvättat med tandborste och isopropanol och låtit den torka i ett dygn - repeterat två gånger. Får felmeddelande vid uppstart: 3 blinkningar på strömlampan. Enligt intel betyder det att den saknar kontakt med minnena. Tagit ut minnen och provat uppstart med bara det ena. Inget händer.

    ---

    Ser nu att tunna klistriga fläckar finns kvar av likören och damm från fläkten har fastnat där. Är det här en hint att gå dawless + undvika likör eller kan jag göra något för att rädda?

    Min nästa tanke var att hålla skiten i duschen och ta fram tandborsten igen men tänkte att jag vill kolla med er först. Är inte särskilt datorsavvy.

  2. #2
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Killgissning:

    Det borde gå att bada eländet helt i tex isopropyl (eller något annat mer aggro?) utan att något går paj sålänge det får torka länge nog efteråt (ta ut ev batteri först). Typ köp en pava på kjell och häll i en bytta av något slag och vispa runt moderkortet. Kemtvätt!

    Skulle börja med att googla lite runt det konceptet

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Minnesluckor efter blivit dränkt i likör känns som en helt normal symptom...

  4. #4
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    är det bara jag som vill veta vad det är för likör? känns väldigt relevant.

    strega har säkert annan effekt än mintu

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Spontan killgissning här med: Starkare än IPA känns konstigt att behöva ta till när det i grunden handlar om socker löst i alkohol?

    Dränka i duschen är nog inte att rekommendera med batteri osv, men bara tvätta rent och göra det ordentligt. Dock får man ju hoppas att inget hänt nu när du testat att startat upp den.

    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minnesluckor efter blivit dränkt i likör känns som en helt normal symptom...
    Ja, usch. Efter likörmarinering hade man själv inte startat upp på ett par dagar...

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Köp en dunk högkoncentrerad och bra HB i rengöringssyfte!

  7. #7
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Hände för mig också med en Lenovo laptop fast det var vin.
    Ledningsbanorna på kretskortet är så tunna så att de brinner av vid kortslutning med vätska.

    Batteriet måste ur direkt när det händer.
    Då har man en rimlig chans att låta den torka ur och rädda den.

    Du behöver inte städa av kretskortet om det inte var cocacola du spillde.
    Cola fräter som ett batteriläckage.

    Hur blev min laptop då?
    Aldrig sig själv igen, startar inte, bara blinkar.

    Men det var en polare som spillde vinet i den och den var på i 6timmar innan jag upptäckte vad som hänt.

  8. #8
    deleted user
    Jag tog inte ut batteriet vid första isopropanol-kuren. Kan det räcka med nytt batteri? Eller kan den ha mördat resten? vojne vojne.

    Har redan kört den i ett bad som någon skrev om. Djup tallrik, fick ligga där. Men tror bannemig inte det löste sockret!

    Källor på nätet säger att socker ställer till det. Det får damm att fastna och leder dessutom ström.

    Nä, jag känner mig inte särskilt hoppfull för det här.

    Till den som undrade vad det var för likör. En fruktansvärt vidrig honungslikör. Den där flaskan som överlever alla efterfester, längst bak i förrådet. Present av en kompis som varit utomlands. Hade det varit bra grejjer hade definitivt glaset varit tomt och jag haft en hel dator.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Dusch i kallvatten och långsam torkning över element

    Dutta bort ev kalk efteråt

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har hällt stearin i en Atari och körsbärsvin över mixern samt te i laptopen. Alla tre var på. Mixern och laptopen överlevde. Strearinet isolerade och "kokade" trafon. Hursomhelst, så här gjorde jag i datorfallet;

    Den tvärstannade själv när muggen välte på bordet och innehållet sköljde över laptopen som en tsunami, med siktet på alla ventilationsgaller. Om det var för att fläkten blev full av vätska som den stannade eller vad vet jag inte, men den fick rinna ur på högkant och sedan "bakade" jag den i ugnen i köket. Jag körde ca 60-70 grader och 10-ish timmar (?) för att torka ur. Den tjänade mig länge efteråt och funkar fortfarande (men är för gammal för att vara i normalt bruk nu).

    Mitt tips är att eftersom vi pratar klisterdricka så är jag på PFs linje. Ta ur batteriet och eventuella kretskortkontakter etc. Spola under kranen/i duschen etc. Låt rinna av på högkant på handduk el dyl. Baka sedan i ugnen för att få resterande vätska att avdunsta.

  11. #11
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser nu att tunna klistriga fläckar finns kvar av likören och damm från fläkten har fastnat där. Är det här en hint att gå dawless + undvika likör eller kan jag göra något för att rädda?
    Tror inte dawless är lösningen alls. Alternativt kunde du ju hällt ner din sockerlikör i ett bandeko, en CS-80 eller något annat roligt. Jag tycker du ska vara glad att det var en dator du sabbade och inte ett gammalt dyrt instrument.
    Bästa sättet att inte spilla likör i varesig dator eller instrument är väl att helt enkelt inte ha likören i närheten.

    Oavsett så... så länge inget faktiskt gått sönder redan så borde ju en rengöring hjälpa. Frågan är ju bara hur mycket du orkar sitta och skrubba och skölja, utan att något går sönder i den processen också :P

    Men ja, annars är det isopropanol. Vatten, även om det avdunstar, kan nog ganska snabbt korrodera saker om de inte redan var det från början.

  12. #12
    deleted user
    Jag körde hela skiten i diskmaskinen. Minnen, hårddisk, moderkort. Och sen ugn a la machinepop under natten.

    Det funkade!

    Men fläkten går på högvarv. Kanske försvann en del av kylpastan i disken..

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Diskmaskinen?!?!?! Inte med diskmedel väl?!

    Grymt att det funkade och en del av fläkten kan säkert handla om att det fortfarande finns fukt på fel ställen men gissningen om kylpasta är säkert inte fel heller. Kolla framförallt ställen där heatsinks (glömt svenska ordet) ska sitta kloss intill nå't varmt.

    Håll nu likören borta bara!

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, edgesportare!

  15. #15
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Diskmaskinen?!?!?! Inte med diskmedel väl?!
    Program 3: 60 grader, 30 minuter. Utan diskmedel. Glömde att det är spolglans i maskinen men nu blänker moderkortet!

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Shiny!

  17. #17
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag körde hela skiten i diskmaskinen. Minnen, hårddisk, moderkort. Och sen ugn a la machinepop under natten.

    Det funkade!

    Men fläkten går på högvarv. Kanske försvann en del av kylpastan i disken..
    Blivande klassiker <3

  18. #18
    zordid
    zordid är inte uppkopplad
    zordids avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har diskat flera moderkort i diskmaskin. dock utan spolglans...

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har modermodemet i diskmaskinen, fantastisk spolglans från Surf att surfa med!

  20. #20
    lasselus avatar
    Redaktör
    Men seriöst...hårddisken också? Och den överlevde?

  21. #21
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zordid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har diskat flera moderkort i diskmaskin. dock utan spolglans...
    Jag tänkte precis fråga om spolglans

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Diskmaskin och ugn är ju givna redskap i datorverkstaden! Nu undrar jag hur hushållsassistenten och skärbrädan skall användas....?
    Senast redigerat av Steelberry den 2019-02-25 klockan 13:54.

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Diskmaskin och ugn är ju givna redskap i datorverkstaden! Nu undrar jag hur hushållsassistenten och skärbrädan skall anvädas....?
    Skärbrädan är bra som underlag vid kabelkapning, men hushållsassistenten är jag undrande inför. Kan man linda om trafor med vispfunktionen kanske?

  24. #24
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skärbrädan är bra som underlag vid kabelkapning,
    Är det köttyxan man använder så?

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det köttyxan man använder så?
    Till digitalgrejer? Absolut!

Liknande ämnen

  1. Hjälp att rädda information från SIM-kort
    Av Matte B i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 11:55
  2. Från förstärkare till dator
    Av Desaparecido i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 00:08
  3. från minidisc till dator
    Av Victor i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •