Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 65

Ämne: Vilken DAW till 12 åring?

  1. #1
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran

    Vilken DAW till 12 åring?

    Min kära kollega har en tolvånring som sitter med en gitarr som hom vill spela in och göra låtar med.
    Hon vill göra egna låtar enkelt.
    Plattformen är PC än så länge.

    Finns det någon som har erfarenhet av något smått och inte för avancerat?
    Cubase och allt komplicerat går fetbort.

    Mycket tacksam för svar.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Gammal kassettporta + gammal trummaskin typ 505/626 är ju kul kanske, ger också lite förståelse kring tekniken. Plus: inget datajox alls.

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Digitalporta av typen

    Fostex VF08
    Fås billigt, har bra ljud och är lika enkel att jobba med som en kasettporta

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    garageband hade ju vart givet på mac, men steinberg sequel är väl ganska simpelt? annars tror jag att PF:s idé med kassettporta, eller iaf porta av något slag inte är helt fel. Jag lärde mig spela in på en zoom h4. Fördelen med att köra den typen av porta (zoom h4 typ) är att man ofta får me typ cubase LE och att de går å använda som ljudkort, så när man känner att man börjar växa ur portan kan man snabbt förflytta sig till datorn och börja erövra cubase eller dylikt.

  5. #5
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden

  6. #6
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Tackar för tipsen.
    Jag ska föra detta vidare.

  7. #7

    Veteran
    Garageband till iPad!


    https://youtu.be/ZMRTvU17dMI
    Senast redigerat av drloop den 2011-03-26 klockan 14:23.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar för tipsen.
    Jag ska föra detta vidare.

  9. #9
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Kassettporta kan jag verkligen inte hålla med om, speciellt när man kan få en digitalporta så billigt idag. Däremot tror jag också att det är bra att komma in i principerna med en enkel digital inspelare eller sådan programvara. Även om barn i den åldern lär sig grejor otroligt snabbt så är det ändå ett konceptuellt stort steg även in i en enkel daw om man inte spelat in på något sätt tidigare.

  10. #10

    Redaktör
    Jag tror inte heller på en kassettporta. För krångligt och tidsödande, behöver effekter som komplement, låter inget vidare, jobbigt att exportera till mp3 när man vill höra slutresultatet. En del av det gäller även digitalportor.

    Reaper är hyfsat enkelt att använda, MuLab som någon tipsade om häromdagen verkar vara åt samma håll, och jag skulle även säga Tracktion om det inte verkade så att det slutat att utvecklas. :/ Record är kanske inte så dumt heller.

    Anledningen till att jag tror på mjukvara är för att det är lättare att spela in flera spår, klippa och klistra vid behov, det följer med effekter och det är lätt att slänga in sånt som trumloopar om man vill ha komp. Men det beror ju lite på vilken nivå det handlar om, för en total nybörjare är det förmodligen overkill.

  11. #11
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Kolla på Acid kanske? Inte sett det på några år men använder fortfarande Vegas ibland som är typ samma fast för video i första hand. Själva editeringen är väldigt intuitiv och inspirerande. http://www.sonycreativesoftware.com/acidsoftware

  12. #12
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anledningen till att jag tror på mjukvara är för att det är lättare att spela in flera spår, klippa och klistra vid behov, det följer med effekter och det är lätt att slänga in sånt som trumloopar om man vill ha komp. Men det beror ju lite på vilken nivå det handlar om, för en total nybörjare är det förmodligen overkill.
    just därför tror ja på en enkel porta, som går att använda som ljudkort där typ cubase le följer med, så att man stegvis kan gå vidare. när jag började spela in var jag fullt nöjd utan att klippa å klistra. sånt kom först senare.

  13. #13
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Flickan är en total nybörjare och har ingen i sin närmsta närhet som kan något om detta tyvärr.

    Mulab är bra iofs men det är ändå för komplicerat och dessutom på engeska.
    Kollade lite på acid men det var bara på engelska med. :/
    Språket är bökigt då förstås.
    Det här med olika portor är en väldigt bra ide men det kan bli lite för stora investeringar.
    Mjukvara är nog det som gäller.
    Om det var så att det går att fixa äpple till flickan vad krävs för att köra Garageband?
    Är det en massa pengar inblandade eller ingår det?

    Härligt att få relevant input.
    TACK!

  14. #14
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det var så att det går att fixa äpple till flickan vad krävs för att köra Garageband?
    Är det en massa pengar inblandade eller ingår det?
    Det är bara att köra! Inbyggda micken går t o m att göra en hel del skojj med. Har hört många förhållandevis bra inspelningar gjorda med garageband där gitarrer å sång e inspelade med den.

  15. #15
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Vad jag känner till är det bara Garageband som finns på svenska. Nu tror jag iofs inte att engelska är något problem för en modern 12-åring att ta till sig, dom är nog bra mycket vassare på det än man själv var i den åldern...

    Min 13-åring letar också bra program, men han vill göra dubstep, så det är helsyntetiskt som gäller. Där är inte Garageband helt optimalt, och eftersom jag inte kan det alls så har jag svårt att visa honom. (dom har ju döpt om mycket saker jämfört med hur en traditionell DAW är uppbyggd).

  16. #16
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag känner till är det bara Garageband som finns på svenska. Nu tror jag iofs inte att engelska är något problem för en modern 12-åring att ta till sig, dom är nog bra mycket vassare på det än man själv var i den åldern...

    Min 13-åring letar också bra program, men han vill göra dubstep, så det är helsyntetiskt som gäller. Där är inte Garageband helt optimalt, och eftersom jag inte kan det alls så har jag svårt att visa honom. (dom har ju döpt om mycket saker jämfört med hur en traditionell DAW är uppbyggd).
    Kolla in Tunafish.
    Superkul och jag använder det fortfarande ibland.
    http://www.brambos.com/archive.html

    Skitlätt och GRATIS!
    Senast redigerat av jazzdoktorn den 2011-03-27 klockan 21:08.

  17. #17
    Jonathan P
    Jonathan P är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min 13-åring letar också bra program, men han vill göra dubstep, så det är helsyntetiskt som gäller.
    Där måste väl Fruity Loops eller Reason vara mest lämpat? Enkelt att komma igång och man behöver inte installera massa tredjeparts VST-instrument för att komma igång.

  18. #18

    Redaktör
    @jazzdoktorn: Garageband följer med OS X, så det behövs inget särskilt för att köra det. Annars verkar Magix Music Maker finnas på svenska, och verkar vara rätt "inspirerat" av Garageband. Magix gör också Sequoia som är ett dyrt mastringsprogram, så jag tror att Music Maker kan vara bättre än man tror.

    @PeterH: FL, Reason eller Live är vad jag skulle kolla på. Jag tror Garageband är för begränsat för dubstep (främst när det gäller automatisering och syntar). Live har iofs nackdelen i att det inte följer med så många instrument som standard, men kör du PC finns det ju en uppsjö gratisplugins som råder bot på det. Renoise (dito Buzz och andra trackers) kan eventuellt vara något att kolla på, men det är mer av en vild chansning än något att börja med.

  19. #19
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    super!
    ska kolla.
    Tack.

  20. #20
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Som tolvåring satt jag och mekade musik i Audacity. Det gick åt helvete. Jag var tungt inspirerad av Bogdan Raczynski då, och ville göra liknande musik. satt och klistrade och jävlades med random skitsamples och inspelningar på internt ljudkort från min microkorg och det lät hus i helvete. (foreign elektro på myspace)

    Sen fick jag tag i FL8 och gjorde Kontorets skiva under några år. Lite begränsat, men vill man få ut musik är det bra. Sen upptäckte jag Logic och nu känner jag att den enda begränsningen för mitt musikskapande är jag själv.

    Hoppas killen har stamina, att han orkar tragla sig igenom mjukvaruproblem, knas med latency och skit, för om man bara håller ut så finns det skön musik i slutet av tunneln.

  21. #21
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @PeterH: FL, Reason eller Live är vad jag skulle kolla på. Jag tror Garageband är för begränsat för dubstep (främst när det gäller automatisering och syntar). Live har iofs nackdelen i att det inte följer med så många instrument som standard, men kör du PC finns det ju en uppsjö gratisplugins som råder bot på det. Renoise (dito Buzz och andra trackers) kan eventuellt vara något att kolla på, men det är mer av en vild chansning än något att börja med.
    Han fick en Live Lite av mig, som jag fått med något ljudkort nån gång. Men det är en viss tröskel och jag kan det inte alls. Reason är alldeles för mycket pengar för något som jag inte har en aning om det kommer bli något av (ett tag ville han köpa elgitarr för 10 papp, för att veckan därefter sluta spela helt, glad att man inte spenderade dom slantarna... )

    Han har en Mac från skolan men har nu bootcampat in Windows för att testa FL. Men tålamodet är som sagt inte så stort, så det sågade han omgående...

    Tror problemet är främst pedagogiskt, snarare än tekniskt. Dagens program kan för mycket helt enkelt, när man själv började var allt så begränsat att det var enkelt att behärska det.

  22. #22
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Det var rätt svårt att lära sig cubase på atari också när man inte hade någon som kunde visa. Det tog nog ett par veckor at begripa hur man fick igång midi och flera år innan man hade koll på de mer komplexa funktionerna. Då var inte ens audio inblandat.

  23. #23

    Veteran
    Jag tror mer på nåt som jag redan sagt, a la Garageband med loopar som gör att man snabbt kommer igång.
    Dom flesta DAWs kräver ju att man förstår en hel del om inspelning vilket folk som hållt på med musik i flera år inte kanske alltid har koll på.

    Mötet med musiken skall vara lustfyllt i början, annars tröttnar kidsen.
    Det är roligt med grej som förvränger röster, nåt som låter coolt med en gång, pumpar på med hiphoptrummer etc...

    Jag tycker Garageband är ball, snacka om att kunna skriva färdigt en låt på rekordtid med GB. Piece of cake kan man säga.

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, lek med funktionen Magic Garageband, kul som 17. Interaktivt byta instrument för att direkt höra vad som händer.

  25. #25
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Definitivt en liten digitalporta. Någon enkel Zoom kanske. Datorinspelning är ju ganska kraftfullt men inte direkt enkelt eller smidigt. En liten porta tar man med sig och kan vara varsomhelst.

  26. #26

    Veteran
    Om tjejen vill göra egna låtar är ju enkelhet prio ett. Att få nåt som låter ball fort. Då vet jag inte vad en porta tillför riktigt.
    Jag skulle aldrig välja porta och manual läsning framför ett enkelt musikprogram. Man bör ju tänka på att barn idag knappt vet vad en skrivmaskin är... och porta är?

    Kan starta och välja låt i Spotify så att låter i högtalarna så kan man spela in och skapa låtar i ett enklare program typ Garageband.

  27. #27
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    När jag var 12 satt jag i FastTracker 2 vill jag minnas

  28. #28
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag var 12 satt jag i FastTracker 2 vill jag minnas
    Samma här.

  29. #29
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tjejen sitter med gitarr och vill göra låtar enkelt. Vad kan vara enklare än en liten porta? Och varför måste det låta "ball fort". Låter som lite teknostress?

  30. #30

    Veteran
    Bara att förklara hur routing funkar för att spela in på en porta funkar är ju fler steg än att välja spår i GB och trycka på rec?
    Hur skall hon sedan få ut grejerna till mobilen från portan?

    Teknostress handlar det inte om, det handlar om att det skall vara lätt att göra väljudande prylar och lustfyllt.
    Jag tycker faktiskt att använda porta är bra mycket mer teknikmeck än med datorn.

    Jag vill ha kul när jag spelar in och det tror jag dom flesta vill, med en porta skulle jag ruttna på några dagar och låta den bli liggande i en låda för att återgå till att spela SIMS.

  31. #31
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Kan inte påstå att det är speciellt svårt att använda en porta. Varför ska det vara lätt att göra "välljudande prylar"? Jag tror att mycket av dagens dåliga musik uppstår för att det är "lätt". Musik kan vara annat än synthloopar och trummaskiner också. Problemet med dagens ungdomar är att man inte har tålamod, allt måste hända NU. Att sitta med en gitarr och försöka hitta något eget, speciellt, är kanske lite arbete, kämpande, men belöningen är på flera plan. Och man lär sig mycket hela tiden.
    Jag tror att en 12-åring är tillräckligt smart för att kunna lära sig något nytt. Dessutom har portan den fördelen att den är portabel.

  32. #32

    Veteran
    Jag tog en titt på Fostex MR-8 manualen, ingen rolig läsning direkt.
    Och min laptop är också portabel.

    Jag förstår inte varför en 12 åring att jobba med nåt som nästan ingen annan använder nu för tiden.
    Men vi är alla olika.
    Porta är säkert bra för farbröder med skägg...


    EDIT Hur fan skriver jag???....
    Senast redigerat av drloop den 2011-03-28 klockan 15:05.

  33. #33
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Jo så ä dä nock..

  34. #34

    Veteran
    Jag är farbror och har skägg...

  35. #35
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Hö hö.....Jag är farbror utan skägg..

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Gaugin: precis. Det lär ju ändå inte bli superbra grejer första taget. Jag började med lånad porta och är tacksam för det. Bara att spela in och höra sig själv spela är nöje nog för ett BRA tag. Digitalportor är lite klyddiga kanske men det finns ju fina handhelds med inbyggda stereomikar och flerspårsinspelning. Lite för joxiga för en amatör tror jag.

  37. #37
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    "känner" en idag 22 årig tjej som skrev mycket musik när hon var runt 14-15,
    Sjukt bra grejer, avancerade harmonier, hookiga refränger och komplexa låstrukturer trots bara en akustisk gitarr.
    Hon skrev dessa låtar direkt, när hon bara kunde några ackord.
    Så nog finns de de som kan även i unga år

  38. #38

    Veteran
    Jag skrev ett "pianostycke" när jag var 8... det är nog det mest avancerade stycket jag gjort hittils.
    Senast redigerat av drloop den 2011-03-29 klockan 12:27.

  39. #39

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror problemet är främst pedagogiskt, snarare än tekniskt. Dagens program kan för mycket helt enkelt, när man själv började var allt så begränsat att det var enkelt att behärska det.
    Det låter som Garageband är vettigt i såna fall. Tillräckligt kompetent för att komma igång och göra musik, men tillräckligt begränsat för att inte helt gå vilse. Instrumenten och looparna som följer med är kanske inte så upphetsande, men eftersom man kan använda Audio units också är det lätt att slänga in mer när det behövs. Största begränsningen verkar vara midistyrning och automatisering, men det kan man ju leva med.

    Jag slängde ihop en snabb låt i Garageband som test: Garageband dubstep
    (inget musikaliskt underverk, men ändå. Alla ljud är de inbyggda, förutom basen som är TAL-Bassline och en del av effekterna. Trummorna är snubbliga i överkant, men jag hittade inte var man ändrade kvantisering från 1/8 förrän efter jag var klar, så det fick bli trådlöst, i ~~~-andra.)

  40. #40

    Redaktör
    @Gaugin och PF: men varför göra det krångligare för sig än man behöver? Jag ser poängen i att lära sig grunderna, men jag tror ni förtränger hur krångligt det är med portor. Ännu mer så om man blandar in sånt som effekter, att få ut en färdig låt, osv.

    Med något som Garageband eller Magix är det en baggis att spela in flera tagningar, ha så många spår man vill/behöver, fixa till inspelningar (punch in/ut är betydligt lättare tex) och så vidare. Lägg till en gnutta reverb och exportera en mp3 så är man färdig och kan koncentrera sig på att göra låtar istället för att försöka förstå hur man pingpongar för att kanalerna tagit slut.

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    tanken var inte ut man skulle doktorera på portan. spela in, spela upp å lägg på nåt nytt. inspirerande och enkelt. inte en tanke på ljudkort och 'skit' :-)

  42. #42
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gaugin: precis. Det lär ju ändå inte bli superbra grejer första taget.
    Kate Bush var inte mycket äldre då hon debuterade, onödigt att racka ner...

  43. #43

    Redaktör
    Vetetusan om något sånt här känns så otroligt inspirerande och enkelt dock...

  44. #44
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Är tösen ett geni, ge henne en ny Mac, Reason och Record, en klaviatur och ett par AKG K240 samt ett par Adam AX3. Komplettera med firewirekort m fantommatning och en kondensatormick. Bra så? :-)

  45. #45
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Kollar faktiskt efter en billig mac med OSX.
    Vad kan man få betala för något halvgammalt?

  46. #46
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ca 2 lax för en G5a med dubbelpropp, ett par tusen till för en intelmaskin med core2duo och uppåt.

  47. #47
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Kanske är värt det.
    Tack.

  48. #48
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jodå, G5 är lite till åren kommen men en fantastisk arbetshäst om man har program som inte kräver intelstöd. De flesta nya program börjar göra det dock. Macarna har bra andrahandsvärde. Kolla efter en beggad mac mini med intel kanske. Mindre risk för slitage än laptops, fast många är rädda om grejerna så macbook är oxå ett bra sökord på t ex Blocket. Pruta! :-)

  49. #49
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Oavsett vad det blir för något, lägg tid på att hjälpa till att komma igång. Gör en bra default-låt som går att ladda och sedan bara köra. Sitt tillsammans och gå igenom programmet.

  50. #50
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja. Absolut rekommenderat. Borde även vuxna nyfikna kreativa tillämpa oftare. Hjälper gärna till, kul att få igång folk.

  51. #51

    Redaktör
    Jag skulle inte köpa en PowerPC-maskin som en G5:a. Det kommer inte gå att köra Lion, en hel del program finns bara för Intel, dito för fler och fler pluggar. Man kan förmodligen få tag på en gammal tidig Macbook eller Mac mini för samma pengar som en G5.

    Största problemet är att billiga macar säljs väldigt fort på ställen som Blocket, så annonserna som är kvar är de med högre priser. Men det går också att köra OS X på vanliga datorer, även om det kräver en del meck att få igång det vad jag förstått.

  52. #52
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hellre en äkta Apple om det så är en G5... ;-)

  53. #53
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Finns det inte idag portor som kan kopplas till dator och då går över till att bli editor, kontroller och ljudkort för medföljande mjukvara? Varför välja när du kan få båda delarna? Tycker mig sett något sådant från Roland... produkt tänkt inte enbart för dragspelare. Kanske tipsats om i tråden redan.

  54. #54
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Till PC med Cakewalk isf kanske.

  55. #55
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Pengar är en grej som man måste ta med i beräkningen.
    Synd om man lägger en massa pengar på något som bara ligger sedan när hon upptäcker pojkar istället...

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det där lät ju lite föraktfullt imho.

  57. #57
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Föraktfullt? Hmm, jag vet inte det. Det är många barn som vill ha ett husdjur, så får de det, men en månad senare så är det inte lika roligt längre och föräldrarna får ta hand om det. Så jag ser det nog som ett krasst konstaterande.

    Men!

    Se till att hjälpa igång henne så att det inte blir några hinder att använda vad helst det blir i slutändan. 12-åringar är klipska och förstår fort, så att något är lite avancerat är inget problem. Bara rätt hjälp i början när allting är okänt och man inte vet var man skall peta för att göra det man vill.

  58. #58
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där lät ju lite föraktfullt imho.
    Nu vet jag inte riktigt vad du menar...
    Jag förtydligar mig lite.
    Livet förändras och fokus flyttas.
    Det är klart att föräldrarna vill att hon ska vara kreativ och musikalisk men det är svårt att hålla det lustfyllt ibland när det är andra saker som drar fokus åt sig.
    Så är det väl för alla.
    Så: Maximalt inspirationsfrämjande per krona såleds.


  59. #59
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Köp en kazoo åt henne då... :-)

  60. #60
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Haha det blir väl kanske det till slut.
    Eller kanske köpa en papegoja att spela in på, då får hon ju ett husdjur på köpet!


Liknande ämnen

  1. Tips på bra sampler till en 2-5 åring
    Av M i Gbg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 14:04
  2. Vilken distpedal till synt?
    Av Jony i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 15:20
  3. Vilken HD till Powermac G5?
    Av babyarrogant i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 15:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •