Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: AES till monitorer fråga

  1. #1
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior

    AES till monitorer fråga

    Jag vill koppla 2 monitorer med AES ingång till mitt ljudkorts AES utgång. Ljudkortet har bara 1 AES utgång, men jag antar att den är stereo? Ska jag daisy chaina monitorerna och koppla endast en AES kabel till ena monitorn, eller måste man splitta AES signalen ut från ljudkortet till 2 kablar så att varje monitor får en egen kabel direkt från ljudkortet?

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    AES är stereo. Vilka monitorer är det? Har de någon switch för vänster resp. höger?

  3. #3
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Genelec 8330 APM. Har inte köpt de än så har lite koll. Men har en PreSonus Central Station som jag använder nu som monitor kontroller, men om man kan skippa en konvertering i monitorkontrollern o köra direkt digitalt från datorn, och använda Genelecs GLM mjukvara som monitorkontroller istället, borde det ju vara att föredra ljudkvalitetsmässigt?

  4. #4

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Genelec 8330 APM. Har inte köpt de än så har lite koll. Men har en PreSonus Central Station som jag använder nu som monitor kontroller, men om man kan skippa en konvertering i monitorkontrollern o köra direkt digitalt från datorn, och använda Genelecs GLM mjukvara som monitorkontroller istället, borde det ju vara att föredra ljudkvalitetsmässigt?
    Tror inte du kommer att höra någon skillnad på ljudet. Själv föredrar jag nåt analogt mellan mina monitorer och ljudkort ifall nåt går knas kan man snabbt dra ned och spara ett par monitorer. Dessutom är det rätt meckigt att ha en mjukvara för att styra monitorerna.
    Jag har en ratt på min Akai MPD218 som jag använder som fysisk ratt för att styra monitor regeln i Reason, men har trots detta dessutom en analog monitor ratt.

    Men du väljer själv.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill koppla 2 monitorer med AES ingång till mitt ljudkorts AES utgång. Ljudkortet har bara 1 AES utgång, men jag antar att den är stereo? Ska jag daisy chaina monitorerna och koppla endast en AES kabel till ena monitorn, eller måste man splitta AES signalen ut från ljudkortet till 2 kablar så att varje monitor får en egen kabel direkt från ljudkortet?
    Högtalarna har även AES-utgång, så det ser ut som att du bara behöver två AES-kablar och ingen extra split eller så. Men jag vet inte vilken som då blir höger eller vänster. Läs igenom manualen innan du köper. Kanske t om låna hem ett system från någon musikaffär?
    Mjukvara för att styra volym känns däremot farligt. Jag skulle då se till att ha en separat grenkontakt med killswitch till dem väldigt nära till hands ifall att något skulle gå lite galet.

  6. #6
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Högtalarna har även AES-utgång, så det ser ut som att du bara behöver två AES-kablar och ingen extra split eller så. Men jag vet inte vilken som då blir höger eller vänster. Läs igenom manualen innan du köper. Kanske t om låna hem ett system från någon musikaffär?
    Mjukvara för att styra volym känns däremot farligt. Jag skulle då se till att ha en separat grenkontakt med killswitch till dem väldigt nära till hands ifall att något skulle gå lite galet.
    Man talar ju om högtalarposition m m i GLM, så skulle inte förvåna mig om den väljer vänster/höger utifrån det. GLM har ju även en hårdvaruratt man kan koppla in i GLM-burken, så man får fysisk volymkontroll. Sen är det ju som Volantiz är inne på upp till var och en hur mycket man litar på vad som i praktiken är en mjukvarustyrning, även om den har en ratt. Å a s, känns ju som att det skulle ge genelec vissa problem om deras högtalarstyrning ballade ur lite nu och då i studioinstallationer, så chansen att embed-mjukvaran i 8X30 skulle balla ur å spela digitalbrus på full volym känns väl ändå relativt låg...

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å a s, känns ju som att det skulle ge genelec vissa problem om deras högtalarstyrning ballade ur lite nu och då i studioinstallationer, så chansen att embed-mjukvaran i 8X30 skulle balla ur å spela digitalbrus på full volym känns väl ändå relativt låg...
    ...jag skulle aldrig lita på något analogt!

  8. #8
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Kan nån förklara vad som skulle kunna gå snett i en vanlig göra-musik situation, alltså inte koppla grejer framotillbaka situation? och på vilket sätt den sekunden extra det tar att klicka mute med musen mot att ha en separat monitorkontroller gör skillnad om det ändå går snett?

    såhär står det på Genelecs hemsida, vet inte om det är samma grej ni pratar om, men det ligger ju nått i att om det skulle ske med genelecs produkter skulle dom nog inte vara marknadsledande inom viss typ av monitoring?

    "The protection circuitry prevents driver failures by detecting signal levels, and in case of sudden peaks or constantly too high levels, taking the signal level down automatically. Of course this feature does not affect the sound quality in any way when working within the specifications of the loudspeaker, but only prevents inadequate input signals from breaking the loudspeaker."

    https://www.genelec.com/key-technolo...tion-circuitry

  9. #9
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan nån förklara vad som skulle kunna gå snett i en vanlig göra-musik situation
    Ex. Drivrutinen till ditt ljudkort kraschar och levererar 0dBfs fyrkantsvåg ut på alla utgångar. Har du då en analog volymkontroll efter blir volymen satt enligt den analoga volymkontrollen. Kontrollerade du volymen från dator/ljudkort blir det fyrkantsvåg på monitorernas fulla volym (vilket med otur innebär stekta monitorer, och i värsta fall hörselskada).

  10. #10
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ex. Drivrutinen till ditt ljudkort kraschar och levererar 0dBfs fyrkantsvåg ut på alla utgångar. Har du då en analog volymkontroll efter blir volymen satt enligt den analoga volymkontrollen. Kontrollerade du volymen från dator/ljudkort blir det fyrkantsvåg på monitorernas fulla volym (vilket med otur innebär stekta monitorer, och i värsta fall hörselskada).
    Ok hajjar. Kör ju RME o d har ju typ stabilast drivers av alla? Men visst, d finns alltid nått som kan knasa. Men är det inte just detta Genelecs protection circuitry ska hjälpa emot? Låter konstigt att Genelec inte tänkt på detta, speciellt när dom har just en mjukvarumonitorkontroller integrerad i alla deras monitorer?

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok hajjar. Kör ju RME o d har ju typ stabilast drivers av alla? Men visst, d finns alltid nått som kan knasa. Men är det inte just detta Genelecs protection circuitry ska hjälpa emot? Låter konstigt att Genelec inte tänkt på detta, speciellt när dom har just en mjukvarumonitorkontroller?
    Den räddar ju högtalarna, men är det feta monitorer kan dina öron gå sönder långt innan det är fara för högtalarna...

    (Men, ja, jag skulle nog inte känna mig allt för oroad om volymkontrollen sker i RME eller Genelecs hårdvara. Justera volym i DAW:en t ex, är riskabelt däremot. Om DAW:en kan komma åt full volym i monitorerna betyder det att en kraschad/krånglande mjukissynth/effekt kan generera fullvolym ut, oavsett vad du satt din volymratt i daw:en på (såvida du inte använder en limiter för att justera maxvolym...)

  12. #12
    Darth Fader
    Darth Fader är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Det går utmärkt att koppla AES/EBU ut från kortet och daisy chaina via AES ut på Genelec monitorn. När du sen drar igång GLM 3 så kommer du at placera ut monitorerna på en grid där monitorerna genom en ljudsignal indikerar vilken som är höger/vänster.

    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill koppla 2 monitorer med AES ingång till mitt ljudkorts AES utgång. Ljudkortet har bara 1 AES utgång, men jag antar att den är stereo? Ska jag daisy chaina monitorerna och koppla endast en AES kabel till ena monitorn, eller måste man splitta AES signalen ut från ljudkortet till 2 kablar så att varje monitor får en egen kabel direkt från ljudkortet?

  13. #13
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Om du inte använder GLM så går det på dipswitcharna på baksidan att välja vilken av AES-kanalerna som den enskilda högtalaren skall lyssna till, oftast A för vänster.
    Men se då till att inte ha dom inställda på ”stored” på switcharna, för då läser dom från flashminnet med sparade inställningar (som man sparar med GLM).
    På de flesta installationer jag gjort av GLM-system har jag kalibrerat för att sedan spara inställningarna och filterprofiler i högtalarna och sedan kopplat loss GLM-ljudkortet och kört analog volymkontroll. Med undantag för system med fler än 8 högtalare, där har olika digitala volymkontrollers används. Ibland GLM, ibland andra lösningar.
    Till GLM-ljudkortet finns också en fysisk volymkontroll man kan koppla in. Om man vill ha en trevlig ratt att justera med.

  14. #14
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Om du inte köpt monitorerna än så välj de inte för digital ingången, de är ju kanonbra högtalare i övrigt också men min personliga åsikt är att det är riktigt läskigt att ha DA/AD konverteringen i högtalaren. Om du inte styr med mjukvaran innebär det ju att du måste dra ner på mastern på din digitala monitor controller och alltså skicka ut lägre "volym" på AES/EBU utgången, det innebär ju faktiskt att du reducerar bit upplösningen rent teoretiskt. Det är läskigt. Att sköta volymen i DAW, nej, det är fullständig idioti. Det gör man inte helt enkelt.
    Men den stora grejjen är andrahandsvärdet om 10 år när utvecklingen på AD och DA omvandlare blivit ännu bättre hur kul är det att ha en antik omvandlare i ett annars väldigt fint och dyrt högtalarpar? Tex Digidesign RM2 har inget vidare andrahandsvärde och de har även digitala delningsfilter och andra hemska digitallösningar som redan idag är 10 år gamla.
    Min ståndpunkt i detta är att digital omvandlare i högtalare (även mikrofoner) är big no no
    Idag är det säkert spetsteknik och kanonbra men som sagt vad har hänt inom digitaltekniken om 10 år? En hel analog högtalare står sig i 50-100 år

    OBS, min egen åsikt, ej vetenskapligt bevisat och jag kan överbevisas av andra enkelt
    Senast redigerat av Firechild den 2018-01-18 klockan 08:26.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    8330 är en bättre monitor än exempelvis 8030 även om man bortser från DACarna. De kostar inte så mycket mer heller. Möjligheten att dessutom expandera systemet med fas+frekvenskorrigerad baslåda eller fler monitorer i samma serie för ett surroundsystem tycker jag gör dem rätt så framtidssäkra. Även om 10 år så kommer de troligtvis fortfarande vara helt OK monitorer. Ett bra köp tycker jag.

  16. #16
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag är det säkert spetsteknik och kanonbra men som sagt vad har hänt inom digitaltekniken om 10 år? En hel analog högtalare står sig i 50-100 år
    Fast om högtalaren med digitalteknik låter bättre idag än den analoga högtalaren, så kommer den digitala fortfarande låta bättre om tio år med. Det är inte som att digtaltekniken i den gradvis försämras, absolut sett, av att det kommer nyare AD/DA framöver.

    (Däremot kanske "hype"-värdet och andrahandspriset sjunker, men köper man monitorer för att använda själv i sin egen studio/kammare är ju det av mindre betydelse.)

  17. #17
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast om högtalaren med digitalteknik låter bättre idag än den analoga högtalaren, så kommer den digitala fortfarande låta bättre om tio år med. Det är inte som att digtaltekniken i den gradvis försämras, absolut sett, av att det kommer nyare AD/DA framöver.

    (Däremot kanske "hype"-värdet och andrahandspriset sjunker, men köper man monitorer för att använda själv i sin egen studio/kammare är ju det av mindre betydelse.)
    Nej, det är ju tvärtom mitt argument bygger på. Att den analoga högtalaren då låter bättre eftersom man har bytt ADDA omvandlare i sitt up to date ljudkort som man köper 2028 tex för en spottstyver.
    Den digital högtalare du köper idag kommer låta lika bra eller dåligt om 10 år. Men har den analoga ingångar som inte går via en intern ADDA är det ju ingen fara då är det bara koppla analogt om 10 år
    Om man dessutom styr den digitala högtalaren med mjukvara som är gjort för ett visst operativsystem som är aktuellt idag, då säger i alla fall jag no thank you.

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag körde mina 8330 analogt

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Den elektromekaniska komponenten är den överlägset sämsta delen i systemet, som dessutom sällan åldras med värdighet, men rent teoretiskt så...

  20. #20
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den elektromekaniska komponenten är den överlägset sämsta delen i systemet, som dessutom sällan åldras med värdighet, men rent teoretiskt så...
    Detta. Dagens A/D-D/A (i någotsånär vettiga grejor) påverkar så otroligt lite jämfört med högtalarkonstruktion&element m m att om jag föredrar högtalare A idag, kommer att föredra högtalare A oavsett hur mycket bättre D/A du kopplar in. Påverkan från D/A är helt enkelt så försummbar jämfört med högtalarens påverkan (och även jämfört med förstärkarens påverkan).

  21. #21
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag körde mina 8330 analogt
    Fast det spelar ingen roll, för analoga ingången går A/D->DSP->D/A. Annars skulle ju inte GLM funka på analog in.

  22. #22
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det spelar ingen roll, för analoga ingången går A/D->DSP->D/A. Annars skulle ju inte GLM funka på analog in.
    Usch

  23. #23
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det spelar ingen roll, för analoga ingången går A/D->DSP->D/A. Annars skulle ju inte GLM funka på analog in.
    Det säger mig att det då inte var några som helst problem med dess omvandlare! Bra ljud för den prisklassen!

  24. #24
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Akustiken runt högtalaren brukar vara det största problemet, och då spelar da eller genelecs kedja mindre roll.
    Genelec väntade nog med att släppa systemet tills dom hade omvandlare som var tillräckligt bra.

    Dessutom skulle jag säga att använda digital volymkontroll och sänka bitdjupet är mycket svårt att höra, eftersom volymen går ner samtidigt. Finns extremt få situationer det är hörbart, på ett av mina jobb har vi ett helt digitalt system med GLM och extremt välkontollerad akustik, och jag tror bitdjupsproblemet har aldrig varit ett problem, jag är osäker på om någon någonsin hört det. Och där har jag jobbat (sedan 2011) med flertalet av den elektroakustiska och electronicavärldens toppnamn och aldrig stött på detta som ett dilemma. Jag tror lite att dilemmat är det att det är en tokig idé att sänka bitdjupet i vanliga fall i andra sammanhang, och så applicerar man den tanken i detta sammanhang. Jag frågade Genelec själva om det för några år sedan och dom hade kommit fram till att det är en ickefråga, det är inga problem med att sänka volymen digitalt.
    Men är man orolig så är det ju bara att ha en analog volymkontroll innan och spara full volym i GLM och köra på.

    Men jag hade inte inte köpt 8330 idag om jag skulle köpa nytt: jag hade köpt 8331! Sjukt bra! Trevägs, koaxial (gör att du kan ha dom på 40cm avstånd från öronen och därmed blir akustiken inte lika störande i problematiska rum), inget direkt behov av sub. Enda nackdelen är priset, men dom är fan värda pengen.

  25. #25
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag hade inte inte köpt 8330 idag om jag skulle köpa nytt: jag hade köpt 8331! Sjukt bra! Trevägs, koaxial (gör att du kan ha dom på 40cm avstånd från öronen och därmed blir akustiken inte lika störande i problematiska rum), inget direkt behov av sub. Enda nackdelen är priset, men dom är fan värda pengen.
    Jag hade inte heller köpt 8330 idag. Jag bytte ut mina mot ett par ATC SCM50ASL PRO. Nu i efterhand så känner jag att de var lite väl stora för att ha som ett par extramonitorer intill mina större monitorer, så nu siktar jag istället på att byta ut dem mot ett par Dutch & Dutch 8C. Enda nackdelen är priset, men dom är fan värda pengen.

  26. #26
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Blir det så stor skillnad mellan 8330 o 8331 om jag ändå sitter i ett dåligt rum? D pengar jag spar på att köpa 8330 tänkte jag lägga på att fixxa akustiken i rummet istället. Det skiljer ändå 30 tusen mellan dessa monitorer.

  27. #27
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Själv köpte jag ATC SCM25 förra året. Fy sören va bra. De är rätt roliga för de lever lite sitt eget liv också och kan börja brumma lite svagt en stund. Det står i manualen att det är helt normalt...undrar om det är ett mini kylsystem som går igång...

  28. #28
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir det så stor skillnad mellan 8330 o 8331 om jag ändå sitter i ett dåligt rum? D pengar jag spar på att köpa 8330 tänkte jag lägga på att fixxa akustiken i rummet istället. Det skiljer ändå 30 tusen mellan dessa monitorer.
    Nu är ju 8351 rätt så hitech, men jag är ändå rätt så övertygad om att det är mer värt att slänga pengarna på att fixa akustiken.

  29. #29
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är ju 8351 rätt så hitech, men jag är ändå rätt så övertygad om att det är mer värt att slänga pengarna på att fixa akustiken.
    Visst är det väl så, men igen, nackdelen är priset.
    Men visst kan man komma en bit för 30kkr om man bygger själv.

  30. #30
    apan
    apan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej, gjorde du dig av med atc50 eller vill du sälja?

    Har ett par ATC100 ev till salu.,
    DM mig gärna


    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Jag hade inte heller köpt 8330 idag. Jag bytte ut mina mot ett par ATC SCM50ASL PRO. Nu i efterhand så känner jag att de var lite väl stora för att ha som ett par extramonitorer intill mina större monitorer, så nu siktar jag istället på att byta ut dem mot ett par Dutch & Dutch 8C. Enda nackdelen är priset, men dom är fan värda pengen.

  31. #31
    bakKbone
    bakKbone är inte uppkopplad

    Senior
    vilken modell av 100 är det? (de har ju funnits ett tag..)
    är det "nyare" asl-mid-drivern?

  32. #32
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det spelar ingen roll, för analoga ingången går A/D->DSP->D/A. Annars skulle ju inte GLM funka på analog in.
    klart det spelar roll. Mer latens för varje konvertering

Liknande ämnen

  1. ADAT eller AES/EBU till monitor controllern?
    Av Kalle2000 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-08-11, 17:00
  2. AES 2006
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 09:26
  3. en liten fråga om monitorer
    Av Anna_T i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 11:22
  4. AES/EBU till S/P-DIF
    Av imported_Classic i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-13, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •