Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 228

Ämne: Hur väljer ni tonart eller inte?

  1. #61
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Tryggve: Nu förstår jag din vinkel lite bättre, och det stämmer att det är ganska lite tyngdpunkt på lirande här och det har diskuterats förr, fler än du tycker att det är en brist och jobbar för det, här finns plats för alla.

    Din enkla kommentar trampade som du ser på många tår och jag vet inte om jag kortfattat kan förklara varför, men jag vill försöka.

    Jag själv, till exempel, är en förmodligen en av de förlorade keybordisterna musikhandlaren pratade om, jag mutades iväg på pianolektioner som ung men slutade ganska tvärt när hemdatorerna gjorde sin entré för jag fann det betydligt intressantare och mer givande att istället för att öva på att spela bli bättre på att få datorn att göra det jag ville. Det är kanske tråkigt om keyboardister är en bristvara idag men å andra sidan så tror jag att betydligt fler idag än nånsin gör sin egen musik istället för att spela upp andras, (med blandat resultat såklart) och det tycker jag är grymt positivt då kreativt skapande är nånting jag tror är bra för alla.

    Dock lever ett antal gamla idéer om vad som är "riktig musik" och sånt trams, vilket bara leder till hämmande. Har själv märkt av att jag ibland bävar att kalla mig musiker eftersom man då förväntas kunna en massa grejer som är för mig mestadels ointressant och det blir lätt lite pinsamt hur "kass" man är. Ibland känner jag att jag saknar harmonilära till exempel och har läst in i efterhand men samtidigt så ger det inte så mycket, det är inte vesäntligt för det jag för det mesta gör.

    Vi är fler här som lever gott på våra musikrelaterade kunskaper eller utövanden utan att nödvändigtvis ha särskilt bra koll på vad man kallar musikteori, även om jag inte tycker att kommersiell framgång bevisar nånting heller det även många briljanta musiker oavsett om dom tjänar pengar på det eller ej, och oavsett om dom gör saker som inte alla begriper.

    Sen håller jag med om att stilar och deras status alltid är lite svårt, sällan så speciellt positiva dansbandsreferenser här till exempel.. alla har vi våra stilfascister inom oss antar jag och det kan man väl försöka tänka på.

    Fan nu glömde jag helt bort ämnet, men jag är som Mush och många andra, fastnade på c-moll länge men nu kan det bli precis vad som helst.

  2. #62
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det är ganska enkelt, de flesta är musikproducenter och inte musiker. Ganska ointressant med spelandet för egen del, datorn spelar tightare. Finns program för att få hjälp med harmoniken. Ser inte riktigt nyttan att lägga tonvis med timmar på att nöta in något som är begränsat användbart, när det inte ens finns nog med tid för att hinna med producerandet och låtskrivandet. Att man kan ha en annan ingång i det för man gjorde annorlunda förr förstår jag, men att tro att den ingången automatiskt är bättre är snobbigt och fördomsfullt.

  3. #63
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av nitr09 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa med absolut gehör hävdar att varje ton har en egen karaktär eller färg, oavsett vilket instrument det spelas på. Att t ex ett a är rakt, svalt och klart, medan ett e eller eb är varmare. Att höra toner på detta sätt ska man kunna lära sig.

    Även om jag inte alls besitter denna förmåga, gillar jag att tänka att de olika tonarterna har olika karaktär som passar till olika låtar. Fast när jag skriver låtar blir det oftast den tonart som melodin råkar dyka upp i.
    Har man perfekt gehör så behöver man kanske ord för att beskriva tonerna var för sig. Men i det liktempererade system vi använder idag har tonarterna faktiskt inte olika karaktär, förutom då att de ligger högre eller lägre än varandra, såattsäga. Här kan man digga den tempererade grejen och hur det var innan http://www.slate.com/articles/arts/m...our_heels.html

    Tryggve: Tror ingen har problem med att få fram den musik de syftar till. Det finns långt ifrån bara "keyboardister" här. De flesta gör ljud och använder i musik, och ljudskapande kan ändå vara tillfredsställande i sig. Bästa svaret att sångerskan bestämmer? Ja, hon är väl med och bestämmer om det finns nån... Får känslan av att DU inte förstår musik. Starta en annan tråd och diskutera DET i så fall. Menar jag att du inte förstår musik? Hur fan skulle jag kunna veta det efter två mysko kommentarer? Men hittills låter du ju bara dissig. Om det inte var meningen så försök formulera dig redigare, polarn!

  4. #64
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ganska enkelt, de flesta är musikproducenter och inte musiker. Ganska ointressant med spelandet för egen del, datorn spelar tightare. Finns program för att få hjälp med harmoniken. Ser inte riktigt nyttan att lägga tonvis med timmar på att nöta in något som är begränsat användbart, när det inte ens finns nog med tid för att hinna med producerandet och låtskrivandet. Att man kan ha en annan ingång i det för man gjorde annorlunda förr förstår jag, men att tro att den ingången automatiskt är bättre är snobbigt och fördomsfullt.
    ...men det du säger uttrycker ju bara en annan form av arrogans, snobbighet och fördomsfullhet Varför behöver man polarisera?

  5. #65
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Kanske för att alla försök att visa på att vi håller på med samma sak här alltid går över i att verktygen och metoderna skiljer oss å det grövsta. Ingen verkar var det minsta villig att se det som att vi faktiskt gör samma sak... det fokuseras hela tiden på skillnader...

    Alla vill skilja ut sig?

  6. #66
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    tonart?

  7. #67
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Väl talat Sillen, vi håller ju alla på med musik och ljud, så mycket mer som förenar än som delar!

  8. #68
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Välformulerat där Kotten!

  9. #69
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock lever ett antal gamla idéer om vad som är "riktig musik" och sånt trams, vilket bara leder till hämmande. Har själv märkt av att jag ibland bävar att kalla mig musiker eftersom man då förväntas kunna en massa grejer som är för mig mestadels ointressant och det blir lätt lite pinsamt hur "kass" man är. Ibland känner jag att jag saknar harmonilära till exempel och har läst in i efterhand men samtidigt så ger det inte så mycket, det är inte vesäntligt för det jag för det mesta gör.
    Jag bryter ut detta (ur sitt sammanhang? Sorry ) för det är på samma linje som geministers resonemang! Inget personligt utan som "fenomen"...

    "Riktig musik" må vara trams för en del, men högst verkligt för andra! I det prespektivet - som jag ser det är "synthare" barn av samma tradition som punken, där protesten mot, och motviljan mot "riktig(a) musik(er)" är lika stark som dessa riktiga musiker antas ha (och ibland tyvärr visar sig ha) mot de som inte "fixar att lira".

    Men hur är kunskap ivägen - jag tror det är en (populär men ändå) myt att att kunskap man av olika skäl saknar är ointressant eller rent av hämmande... Jag menar, hur ska man veta det, om man inte har (i alla fall) hyfsad kunskap om det man dissar. Tvärtom ger kunskap tyngre argument för varför väljer att gå en annan väg Givetvis kan annat i (musik/ljud)livet prioriteras högre, men vem har blivit sämre av kunskap.

    Brasklapp: Jag vet att en del som sjunger, som fått "träning" har blivit "sämre" efteråt, men det är oftast att de har varit på väg att förstöra, eller redan förstört, sin röst (Anne-Lie Rydé brukar jag dra fram som exempel). Vem har rätt att kräva en konstnärs självdestruktivitet? Konstnären eller publiken?
    Senast redigerat av hasse_fx den 2011-11-25 klockan 10:26.

  10. #70
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag väljer inte tonart, tonarten väljer mig.

  11. #71
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väl talat Sillen, vi håller ju alla på med musik och ljud, så mycket mer som förenar än som delar!
    ...och det som ändå delar oss borde vi dela med oss till andra istället för att spika upp manifest

  12. #72
    nitr09
    nitr09 är inte uppkopplad
    nitr09s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har man perfekt gehör så behöver man kanske ord för att beskriva tonerna var för sig. Men i det liktempererade system vi använder idag har tonarterna faktiskt inte olika karaktär, förutom då att de ligger högre eller lägre än varandra, såattsäga. Här kan man digga den tempererade grejen och hur det var innan http://www.slate.com/articles/arts/m...our_heels.html
    Absolut, jag håller med dig. Exempelvis Bachs "Das Wohltemperierte Klavier" byggde (förmodligen) på de olika karaktärer som tonarterna i en icke-liksvävande temperering hade. Den liksvävande temperering vi använder, och som i princip all modern västerländsk musik bygger på, är ju en falsk bastard där endast oktaven är ett "rent" intervall. Men det är en annan tråd

    Men jag tänker på en annan karaktär, som inte är baserad på skillnaderna i intervall, utan en karaktär som (kanske) finns i de rena frekvenserna. Det är ju självklart att olika frekvenser i det synliga spektrat av ljus för oss har olika färger, kanske har olika frekvenser i det hörbara spektrat av ljud också olika färger (som upprepar sig i varje oktav)?

    Det kan ju också vara synestesi som jgb skrev.

    Hursomhelst önskar jag att jag kunde höra de färgerna.

  13. #73
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och det som ändå delar oss borde vi dela med oss till andra istället för att spika upp manifest
    Nu är det ju inget jag känner igen mig i.. att jag inte skulle försöka dela med mig???

  14. #74
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Jag tror nog bara att synestesi är påhitt. Varenda jäkla hipster nuförtiden påstår sig ha det.

  15. #75
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Asså, jag fingrar på tangenterna tills jag tycker det låter ungefär som jag hade tänkt mig.

    Försöker lära mig lite harmonilära och sådant för att dendär processen ska bli enklare, men det går segt.

  16. #76
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag har alltid hört i färger i alla fall.
    Färg och form tom.
    Virvlar är ljusblå med lite vitt i anslaget
    Bas är brunt mot svart vid låga frekvenser.
    En moogpad är röd, mot gult om filtret öppnas mycket.
    Gitarrer finns i området ljusrött/lite brunt till orange/gult.

    Big muff dist är brun orange.

  17. #77
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Riktig musik" må vara trams för en del, men högst verkligt för andra! I det prespektivet - som jag ser det är "synthare" barn av samma tradition som punken, där protesten mot, och motviljan mot "riktig(a) musik(er)" är lika stark som dessa riktiga musiker antas ha (och ibland tyvärr visar sig ha) mot de som inte "fixar att lira".

    Men hur är kunskap ivägen - jag tror det är en (populär men ändå) myt att att kunskap man av olika skäl saknar är ointressant eller rent av hämmande... Jag menar, hur ska man veta det, om man inte har (i alla fall) hyfsad kunskap om det man dissar. Tvärtom ger kunskap tyngre argument för varför väljer att gå en annan väg Givetvis kan annat i (musik/ljud)livet prioriteras högre, men vem har blivit sämre av kunskap.[/I]
    Ser dina poänger, och nejdå kunskap är absolut inte farligt eller hämmande i sig, det ger insikt och förståelse och jag är helt med dig vad gäller polarisering också därför försöker jag vara så fördomsfri och pk som möjligt men alla har vi ju våra brister. Däremot tror jag att man blir påverkad och KAN bli begränsad av inskolning, särskilt från låga åldrar. Nästan alla idag har ju med sig inbyggd förmåga att ta in och till viss mån förstå typ radioskval oavsett om man gillar det eller ej eftersom man är exponerad sedan barnsben. Saker som är tillräckligt långt borta från ens referensramar blir däremot lite svårare. Uppskattar också hantverk och professionalism även när jag inte gillar genren den sidan finns ju också, och har ingen motvilja mot "riktiga musiker" har flera vänner inom gruppen "fett skolade heltidsmusiker" som går alldeles utmärkt att både samarbeta och hänga med tack vare en inneboende ödmjukhet och öppna sinnen.

    Men sen tror jag absolut att har man fått höra hela livet att "det här är musik, såhär funkar det, men inte såhär" så blir det lätt tråkigt.
    Senast redigerat av kotten den 2011-11-25 klockan 11:29.

  18. #78
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...men det du säger uttrycker ju bara en annan form av arrogans, snobbighet och fördomsfullhet Varför behöver man polarisera?
    Jag förklarade bara hur jag ser på det personligen. Märk väl att jag skrev att jag förstod att man kan ha en annan ingång i det, vilket innebär att det inte stör mig det minsta om någon gör på ett annat sätt. Poängen var att hans sätt inte funkar för mig, men det blir visst musik av det som människor uppskattar ändå.

  19. #79
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Vokalmusik: där sångaren får bäst uttryck beroende på melodi och känsla i låten. Ibland pressat/ansträngt, ibland så lågt att det bara blir fem-Twee-pop-luft, ibland... avslappnat och snyggt.

    Instrumentalt: det blir vad det blir om det inte ska in stråkar eller blås. Och det är så tråkigt att tänka på att vara snäll mot dem hela tiden... I övrigt, där instrumenten har bäst klang*.

    Instruelektroniskt: tonalitet? Tja, kanske.

    * jag använder s.k. "öron". Finns på Kjell.

  20. #80
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av GOAB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vokalmusik: där sångaren får bäst uttryck beroende på melodi och känsla i låten. Ibland pressat/ansträngt, ibland så lågt att det bara blir fem-Twee-pop-luft, ibland... avslappnat och snyggt.

    Instrumentalt: det blir vad det blir om det inte ska in stråkar eller blås. Och det är så tråkigt att tänka på att vara snäll mot dem hela tiden... I övrigt, där instrumenten har bäst klang*.

    Instruelektroniskt: tonalitet? Tja, kanske.

    * jag använder s.k. "öron". Finns på Kjell.
    *Bäst klang ja! Och just det där med vilka instrument som ska vara med. Jag menar, man behöver ju inte stämma helt 440hz om det bara ska vara stränginstrument med. Men så vill man lägga typ dragspel eller rhodes eller nåt och så är det inte samma A liksom. Kommer jag ihåg det så stämmer jag helst till nåt av de där ostämbara instrumenten. Störigt med flöjt också att man inte kan stämma upp den ens litelitegrann. Störigt i jamsituationer...

    Synestesi är förresten inget påhitt. Har ingen själv, men andra... En grundgrej är ofta att man har självklara färger på veckodagarna...

  21. #81
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Måndag är svart och fredag röd faktiskt
    Onsdag är gulbeige!

  22. #82
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Jag ser inte färger längre, men gjorde det fram tills jag var i tonåren. Alla ord hade en egen bild och färg. Konstigt! Saknar det ibland.

  23. #83
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Orkar inte göra något längre inlägg men denna bloggpost beskriver hur jag känner rätt bra: http://kryddhyllan.blogspot.com/2011...esi-eller.html

  24. #84
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Måste vara kul att hata något så oviktigt.
    Är jag rentav en hipster då, för att jag råkar se virveltrummor i ljusblått etc?

  25. #85
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste vara kul att hata något så oviktigt.
    Är jag rentav en hipster då, för att jag råkar se virveltrummor i ljusblått etc?
    Nu känner inte jag dig men jag sa inte att man är hipster för att man påstår sig ha synestesi, utan att de flesta hipsters jag träffat påstår sig ha det.

    Ps. Inte min blogg om nu någon skulle få för dig det.

  26. #86
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Jag har nog problem, fastnar så ofta i Emoll...så svårt att komma ur...
    Senast redigerat av bjorx den 2011-11-25 klockan 20:05.

  27. #87
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Emoll är bra
    Fantastiska låtar i Emoll: Shoreline, Disarm etc etc...

  28. #88
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske för att alla försök att visa på att vi håller på med samma sak här alltid går över i att verktygen och metoderna skiljer oss å det grövsta. Ingen verkar var det minsta villig att se det som att vi faktiskt gör samma sak... det fokuseras hela tiden på skillnader...

    Alla vill skilja ut sig?
    Väl talat Sillen, vi håller ju alla på med musik och ljud, så mycket mer som förenar än som delar!
    ...och det som ändå delar oss borde vi dela med oss till andra istället för att spika upp manifest
    Nu är det ju inget jag känner igen mig i.. att jag inte skulle försöka dela med mig???
    Tar med hela citatkedjan - Neeej hur kom du fram till den tolkningen? Jag vill bygga vidare på theVOIDs förenande, men 99smältdegeln ger också gyllene tillfällen att se och lära sig av de skillnader som finns, istället för att kriga om dem som du noterar i din post!

  29. #89
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/F-OgXq4Lqyw

    Lite 99 musik ibland
    Nu menar jag INTE sillen!

    Men vi talar omvaranda här ibland
    Senast redigerat av theVOID den 2011-11-25 klockan 20:40.

  30. #90
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite 99 musik ibland
    Hur menar du nu? (för att travestera en utbredd argumentationteknik på densamme)

  31. #91
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Skulle vi inte vara välkomna?



    Nej nu skall jag skriva på min julkalender låt!

  32. #92
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle vi inte vara välkomna?


    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej nu skall jag skriva på min julkalender låt!

  33. #93
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/F-OgXq4Lqyw

    Lite 99 musik ibland
    Nu menar jag INTE sillen!

    Men vi talar omvaranda här ibland
    Jag är inte ny medlem..... jag kommer ente ihåg när jag var här förste gången....

  34. #94
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    För mig börjar det oftast med att jag visslar fram en melodi. Sedan får tonarten helt enkelt bli det som passar till när jag tar ut melodin på gitarr.
    Jag är dock en usel teoretiker. Ber man mig kompa en sång i t.ex. G-dur lär det gå åt helskotta. Men jag kan ju ta ut låtar om jag får pilla en stund. Ibland brukar jag testa om jag "klickar" bättre om jag lirar mina melodier i en annan tonart. Men det är mest om jag upplever den som lite tråkig i den tonart jag ursprungligen visslade den i.

  35. #95
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    cmoll e min favorit också för att spela i men om jag skriver blir det vad det blir

  36. #96
    deadbeats avatar
    Veteran
    Om jag får en melodislinga i huvudet som jag sen plockar ut på synten så är det nästan undantagslöst en "svart" grundton. Ofta Fiss, alternativt Diss.
    I de fall där jag börjar med att plocka på synten, utan nån färdig idé innan, så blir det typ där fingrarna råkar hamna

  37. #97
    Jim Profit
    Jim Profit är inte uppkopplad
    Jim Profits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tryggve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    E de verkligen så här illa med kunskaperna,trodde att det här forumet handlade åtminstone till en del om musik.
    Den där meningen är ju ganska så talande för folk som anser sig veta-lite-bättre-än folk-i-gemen.
    Det jag vet är att jag har hört betydligt mer musik här från medlemmar som inte säger sig besitta musikteori än från motparten.

  38. #98
    Tryggve
    Tryggve är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Jim Profit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där meningen är ju ganska så talande för folk som anser sig veta-lite-bättre-än folk-i-gemen.
    Det jag vet är att jag har hört betydligt mer musik här från medlemmar som inte säger sig besitta musikteori än från motparten.
    Förstår inte andemeningen, men det är säkert elakt menat.

  39. #99
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Han menar kanske att snacka går ju, men snacka så det går. Går inte??

    Ingen tvivlar på din kunskap. Men det får nog ändå vara upp till bevis, att ifrågasätta andras kunskap visar bara att man kan ifrågasätta. Att stå frågande är inte kunskap, det är okunskap.

    Det håller inte att inte vara ödmjuk.

  40. #100
    Tryggve
    Tryggve är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Lika bra att jag lägger ner,tror inte vi pratar samma språk. Har aldrig trott att jag skulle vara bättra än nån annan, inser att detta forum handlar om nått som jag kanske inte har fattat. Jag e väl så fast i betydelsen av det som jag kanske skulle definiera som: spelteknik musikkunskap,musikteori. Men det är det som jag högaktar. Jag är ingen stjärna, menjag kan tillräckligt mkt för att se en som kan.Förstår nu att detta forum kanske mer är inriktat på andra saker gällande musikproduktion. Nog så viktigt.Om jag retat någon känslig figur,så får jag väl be om ursäkt för det.
    Som en berömd författare sa: Om man skriver om en synål,så känner alltid nån enögd jävel sig kränkt.

  41. #101
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Samma språk kanske vi inte talar, men vi kan ju ha respekt för varandra ändå. Jag tvivlar inte på att du kan mer än jag. Känner inte jag behöver stå till svars för något, inte du heller.

  42. #102
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    tunar tills det låter bra
    allt från trummer till ···→ ~


    trummer + efx + samplingar e t c
    jag skiter i va faen det e för tonart
    bara det låter bra i mina @² → Ω² e t c

    jag kanske har gott gehör
    men snacka inte med mig
    ackordföljder & annat blafs fattar inte jag i a f
    e bara ett döfött barn lixom <3


    jag har slutat bry mig om det hela!

    http://mp3.deepsound.net/eng/samples_calculs.php
    e skitdålig på mattematik + hatar skiten
    så jag kör med kalkylator
    → det e bara att köra då ju → <3
    Senast redigerat av ~~~ den 2011-11-27 klockan 01:27. Anledning: ↑→ jag orkar inte tjata längre om det hela <3

  43. #103
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    hej forumet! samtidigt som jag gäspar vill jag försvara den dryge dansbandsmusikern: om tråden heter "hur väljer ni tonart eller inte" så är det inte helt långsökt att i ett sånt sammanhang koppla ihop ord som "kunskap" med just "tonart", "harmonier", "musikteori"?!?!?

    "tonart? vafan e det? har du fått ett gig på nån jävla ålandsbåt?" är kul en gång eller tio men inte kul regel för alla att hålla sig till.

    mycket elektronisk musik blir bättre när musikern (pga bristande respekt tex) inte stannar i c-moll

    men om man har läst asmycket musikteori så hör man förmodligen "musik" även när dego från 4hero kör sitt synthsolo i en ess-bluesskala fast baslinjen går i a-moll i "desist the black"? jmfr john coltrane, stravinskij etc etc

    man e fri innan man kan nån musikteori och när man kan all musikteori, när man kan lite har man fått lite skygglappar på sig?!?!?

    det e som med mode -hemligheten e att bli som ett barn igen

  44. #104
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag bara försöker förklara att han kan vara lite mer ödmjuk. Man stövlar inte in i ett rum och börjar med att förklar alla andra som okunniga och det är sorgligt. Var fan kom ålandsbåtarna in?

    jag har ingen aning om varför killen måste vara otrevlig, det var mest det jag tände på. Ni är så duktiga alla, har hela tiden försökt framhäva det. Men det impar heller inte på mig när någon säger jag kan minsann, och ni är patetiska.

    Kan ni inte fortsätta i sansad ton, ni som vet vilken ton man ska välja?

  45. #105
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men om man har läst asmycket musikteori så hör man förmodligen "musik" även när dego från 4hero kör sitt synthsolo i en ess-bluesskala fast baslinjen går i a-moll i "desist the black"? jmfr john coltrane, stravinskij etc etc
    Jojo men poängen i vissa fall var väl att många gör mer eller mindre atonal musik, finns säkert teorier för analys av det också men knappast det vi menar med vanlig musikteori, gissar jag?

    Ta vad som helst.. mycket musik som görs här kanske inte atonalt per definition vad vet jag men det är ju ofta bara en grundfrekvens i botten från början till slut, kan ju vara intressant att höra hur den är vald men det blir ju rätt banalt om man utkräver en musikteoretisk analys av skaparen.

    Sen håller jag med om att det kan gå för långt och klart man kan väcka nåns sämre sidor genom att göra narr av deras musikstil, kunskap eller val av vattenburet fordon för musikframförande, lite extra ödmjukhet kan vi alla må bra av.

    /Herr Präktig

  46. #106
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ja snäll ska man va!

    men att analysera droneig/minimal/"atonal" musik tycker jag är mer intressant än att analysera indie/ doo wop/dansband (där alla känner igen varenda ackord direkt)

  47. #107
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    haha strax innan man samplar \ record-knappen
    så vet man redan resultatet i slutendan av det hela
    hur sakerna kan komma att ljuda av det hela

    6
    8 alla
    8 steg
    8 i
    8 kedjan
    8 redan
    8 från
    8 början
    8 när
    8 man
    8 hör
    8 ett
    8 ljud
    9

    ··· lixom
    ··· jag kan höra ett ljud och vet exakt hur man kan tweaka det för att passa in nånstans
    ··· learning by doing
    ··· inte trial & error
    ··· e ju så många andra som håller på med den skiten
    ··· hamnar upp-å-ner på en potatisåker sedan i fordonen
    ··· kom i håg detta <3
    ··· praktisera mera KRAM
    Senast redigerat av ~~~ den 2011-11-27 klockan 12:44. Anledning: men det kanske tar år att lära sig vad vet jag ... ni får gilla era verktyg \ dra skiten ur dem \ + ha roligt under tiden !!!

  48. #108
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hehe ok ~~~ jag ska öva på åttorna! Gilalr lite tanken på miniräknare också det är lite så jag tänker med när jag pillar med egen sequencer och sånt för att styra upp grejerna.. skulel gärna stoppa in all världens teoretisk kunskap i sequencern så man kan be om rättstavning som i Word eller nåt, när man vill åt det.

    Hasparigus: menar du att teorin täcker in allt sånt på ett rimligt sätt också bara man kan tillräckligt mycket? Skulle vara jättekul att höra en analys isf.. tar ett exempel ur luften: http://www.youtube.com/watch?v=fOXxi...eature=related Rytmen är ju en sak här men berätta om tonaliteten!

  49. #109
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ja skön bassline. första åttonde och sjunde tonen i vanlig durskala eller "harmonisk" mollskala. en kvintton kommer in som "språngbräda". ackorden som inte spelas men som man känner är väl vanliga tonika och dominant? nån annan kanske hör nåt annat men det här är det mest uppenbara.

    har bara lyssnat på fem sek. håller på och skruvar i moduler

  50. #110
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    bassline i g var det i början (har hämtat hemkeyboardet nu hehe) sen skiftar den nedåt till F# med långa höga tonerna i flera oktaver och den tonen verkar tappa sin funktion som ters i dominanta ackordet (5) pga några durterser (a#) men det slängs in några minusfemmor också (alltså tonen c i "f#-ackordet"). det är ganska vanlig musik ändå. röstsamplingarna ger väl lite flavour också men mitt barn snodde keyboardet nu (och satte igång jävla demojullåten)

  51. #111
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Fett... Jag kan inte kolla om det stämmer för jag är helt obildad....

    Men du vet ju att man kan gilla tårta och även baka lite tårta utan att vara konditor? Undrar om skaparen tänkte i de banorna eller om det bara föll sig..?

    Det imponerar på mig.... Men jag klarar mig nog utan... Vill inte plugga fram till pensionen... Kan jag få göra lite drones och annat oskolad musique concrete ändå? Flera av de stora för mig är skolade musiker, men det betyder ju inte att jag måste vara som dem?

    Jag väljer det som känns rätt, kan ju inte ens peka var jag gjort aktiva val... Lyssnar med öronen och vrider med fingrar för att komma i fas med min känsla. Så "enkelt" är det för mig..

  52. #112
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men att analysera droneig/minimal/"atonal" musik tycker jag är mer intressant än att analysera indie/ doo wop/dansband (där alla känner igen varenda ackord direkt)
    +2 minst

    Tjötar på i samma spår, men det osar lätt av institutionaliserat kunskapsförakt (med rötter i careless rock'n'roll-attityd och/eller i punkens ilska?) där "ojj va hände "-skapande av princip ska vara mer äkta mer intressant än det som kreeras av de "skolade"/intresserade/seriösa", på samma sätt som "att fixa tjejer" är mer accepterad drivkraft än att ha musikintresse och ett driv att vilja utvecklas.

    Jag raljerar förstås - i mycket bottnar attityderna i självironi, insikt om egna begränsningar och försvar mot dåliga attityder man kan utsättas för från vissa "skolade". Men jag kan absolut förstå att när man landar på 99musik kan man bli lite undrande och provocerad av ironin kring "C-moll" och "svarta tangenter" när det samtidigt kan kännas jävligt seriöst och noga när det kommer till tekniska detaljer om t.ex. filterkonstruktioner... 99vadvardetnuigen?

    Jag ser 99musik som en ganska unik plats att - med relativt högt i tak - kunna ta del av och bredda sina kunskaper inom sådant man har begränsad/noll koll på. 99musik må innehålla små sekter här och var men samtidigt har "musiker" mycket att vinna på att ta till sig av det tekniska kunnandet (och även bredda sin syn på musiken i sig) och "teknikerna" har mycket att lära i musikaliskt kunnande... Nej, man måste inte kliva ur sin sekt, men åtminstone kan man försöka respektera att andra tänker annorlunda...

    Yoda (via Google Translate)

  53. #113
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Amen brother....

    Är det någon som menar annorlunda? Jag själv vill bara fortsätta min resa.. Inte stå ivägen för någon annan.. Men om det ska stå ett staket i vägen så får man välta det.. Är det en mur kanske man får be om hjälp.... Men om det är ett träd kan man ju faktiskt gå runt det....

    Sitter det ett manifest på väggen så kan jag läsa det.. Men att gå runt med lagboken i fickan... Hmm det blir lite tung för mig... Sunt förfunft får räcka... Skulle gärna kunna lagen men inte för att gå runt och peka på andras lagbrott.. Jag skulle kunna den för att vara en bättre människa....

    Tyvärr är jag ond och elak, och trög som få.... Men en dag kanske jag rent av tar fram mitt munspel eller en gura. Känner inte för något med klav på för det ser ut som en elak munn som bara vill äta upp mig...

    Så var börjar jag min resa in i veta vilken tonart landet? Hur ska jag lära mig.... När jag inte ens spelar instrument på det viset som krävs.. På en klav? Jag programmerar sekvenser och styr med S/H, LFO, Känner nog att det jag tänker i huvudet räcker för mig och att det inte har så stor betydelse... Jag har ju mina teorier och metoder... Mitt tänk...

    Blir lite ledsen när det förenklas till att det görs med datorn och utryck som det handlar om timing... Jag gör väldigt lite som regel i datorn... Och att ratta saker i realtid är minst lika mycket timing som att pricka c-moll på rätt ställe...

    Hoppas jag inte trampat på ömma tår, och detta har blivit alldeles för OT.... Jag som bara ville inspirera till prat.. Så går det åt helvete....
    Senast redigerat av Sillen den 2011-11-27 klockan 15:37.

  54. #114
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så var börjar jag min resa in i veta vilken tonart landet? Hur ska jag lära mig.... När jag inte ens spelar instrument på det viset som krävs.. På en klav? Jag programmerar sekvenser och styr med S/H, LFO, Känner nog att det jag tänker i huvudet räcker för mig och att det inte har så stor betydelse... Jag har ju mina teorier och metoder... Mitt tänk...
    Frågar du mig tycker jag du ska gå runt tonartsträdet och inte titta tillbaka! Varför?

    Ett "knep" jag har att bedöma styrkan i en "låt" är att skala av allt utom melodi (sång) och basgång! Håller den inte då så blir det inte speciellt bra hur man än försöker vända och vrida på arret.

    Men i det du gör finns ingen melodi eller basgång, eller knappt ens rytm! Det är inga "låtar"! Men likväl ger de mig en lika engagerad upplevelse som de bästa av "låtar"! Du och några till på 99musik har till viss del bidragit till den upptäckten/insikten... Jag tycker du inte har den minsta anledning oroa dig över tonartsträdet? Det finns säkert teori för att analysera det du gör också, men det har inget med tonarter och harmonilära att göra!

  55. #115
    Tryggve
    Tryggve är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +2 minst

    Tjötar på i samma spår, men det osar lätt av institutionaliserat kunskapsförakt (med rötter i careless rock'n'roll-attityd och/eller i punkens ilska?) där "ojj va hände "-skapande av princip ska vara mer äkta mer intressant än det som kreeras av de "skolade"/intresserade/seriösa", på samma sätt som "att fixa tjejer" är mer accepterad drivkraft än att ha musikintresse och ett driv att vilja utvecklas.

    Jag raljerar förstås - i mycket bottnar attityderna i självironi, insikt om egna begränsningar och försvar mot dåliga attityder man kan utsättas för från vissa "skolade". Men jag kan absolut förstå att när man landar på 99musik kan man bli lite undrande och provocerad av ironin kring "C-moll" och "svarta tangenter" när det samtidigt kan kännas jävligt seriöst och noga när det kommer till tekniska detaljer om t.ex. filterkonstruktioner... 99vadvardetnuigen?

    Jag ser 99musik som en ganska unik plats att - med relativt högt i tak - kunna ta del av och bredda sina kunskaper inom sådant man har begränsad/noll koll på. 99musik må innehålla små sekter här och var men samtidigt har "musiker" mycket att vinna på att ta till sig av det tekniska kunnandet (och även bredda sin syn på musiken i sig) och "teknikerna" har mycket att lära i musikaliskt kunnande... Nej, man måste inte kliva ur sin sekt, men åtminstone kan man försöka respektera att andra tänker annorlunda...

    Yoda (via Google Translate)
    Du är en klok man,mkt bra skrivet.

  56. #116
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bassline i g var det i början (har hämtat hemkeyboardet nu hehe) sen skiftar den nedåt till F# med långa höga tonerna i flera oktaver och den tonen verkar tappa sin funktion som ters i dominanta ackordet (5) pga några durterser (a#) men det slängs in några minusfemmor också (alltså tonen c i "f#-ackordet"). det är ganska vanlig musik ändå. röstsamplingarna ger väl lite flavour också men mitt barn snodde keyboardet nu (och satte igång jävla demojullåten)
    Tackar för detta, klart intressant. Snöpligt slut på det hela dock jag beklagar julsången. Alltså, jag kan hänga med dig nu när du säger det (till en viss gräns) men behöver man inte typ fuska och kvantisera lite här och där för att det där ska stämma helt? ..alltså stämma upp lite grejer och anpassa lite här och där för att det ska passa i formen, det finns ju såklart en massa saker som händer som inte kommer med men det gör det å andra sidan i ett elgitarrsolo också med alla övertoner... Man lär ju på samma sätt kunna analysera ett trumsolo eller ett jordskred lika gärna? Tänker när du säger att det är "ganska vanlig musik" också, får för mig att man sällan jobbar med särskilt komplicerade kompositioner ur den synvinkeln i mycket sån här musik utan det blir ganska irrelevant, eller? Alltså kompositionen i sig kan jag uppfatta som briljant men det är så mycket annat som avgör än det som går att beskriva på det här sättet... fast ni är ju fler som säger att det är intressant så det lär ju vara det om man fattar.

  57. #117
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns säkert teori för att analysera det du gör också, men det har inget med tonarter och harmonilära att göra!
    Hehe ah det var lite det jag försökte beskriva i hela mitt förra inlägg ja, är lite inne på att när man börjar säga "det här är musikteori och det ska man kunna" (vilket du absolut inte gör då men..) så blir det lite fel kan jag tycka. Därför tycker jag att det är lite skönt också när det är så mycket folk här som har lite mer punkattityd till det hela.

    Samtidigt så är jag inte alls med på "ojj va hände "-skapande (grymt bra term) för jag tror sällan det är så det går till, lika gärna att man skaffar sig koll och fingertopskänsla för allt man vill och kan kontrollera och sedan formar och jobbar fram saker på ett precis lika seriöst sett som vilken klassiskt skolad som helst, bland annat kanske genom insikter i filterkonstruktioner osv. Kan däremot tänka mig att det gärna ser ut så, eller tolkas så, i vissa fall.

  58. #118
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jobbiga exempel på fusk och kvantisering är väl när symfoniorkestrar spelar jeff mills och brassband spelar acid house och sånt. det blir stelt och dött. men i exemplet ovan lät det som synthar med 12 toner per oktav så det var vanliga toner. men även när man lyssnar på en modular synth som kvider och håller på så hör man toner från den vanliga vältempererade skalan. alla hör så, inte bara de som vet namnen på tonerna, annars skulle de inte uppfatta håkan hellströms och broder daniels melodier som melodier. eller när nån spelar på såg etc etc

    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar för detta, klart intressant. Snöpligt slut på det hela dock jag beklagar julsången. Alltså, jag kan hänga med dig nu när du säger det (till en viss gräns) men behöver man inte typ fuska och kvantisera lite här och där för att det där ska stämma helt? ..alltså stämma upp lite grejer och anpassa lite här och där för att det ska passa i formen, det finns ju såklart en massa saker som händer som inte kommer med men det gör det å andra sidan i ett elgitarrsolo också med alla övertoner... Man lär ju på samma sätt kunna analysera ett trumsolo eller ett jordskred lika gärna? Tänker när du säger att det är "ganska vanlig musik" också, får för mig att man sällan jobbar med särskilt komplicerade kompositioner ur den synvinkeln i mycket sån här musik utan det blir ganska irrelevant, eller? Alltså kompositionen i sig kan jag uppfatta som briljant men det är så mycket annat som avgör än det som går att beskriva på det här sättet... fast ni är ju fler som säger att det är intressant så det lär ju vara det om man fattar.

  59. #119
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    men absolut sound är viktigare än tonhöjder (och musikteoori som bara handlar om tonarter kommer inte åt sound) men ibland flyter begreppen ihop.

  60. #120
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Man väljer ju sina verktyg inför uppgiften... det är dumt att slå i spik med en såg.

    Jag har mina verktyg och jag försöker lära mig dem. Men det där med kunskap är ju inte bara en fråga om val... det är mycket miljö och arv.. kanske kan man säga att man väljer verktyg efter kunskap och inför uppgiften..??

    Äh.. jag har en bra verktygslåda för min uppgift. Men examen har jag inte.

Liknande ämnen

  1. Klingande/skriven tonart? Störigt värre...
    Av Ambulansen i forum Blåsinstrument
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2024-02-27, 20:53
  2. Ändra tonart i projekt Logic expr.8
    Av newmac i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 11:32
  3. Väljer jag rätt ljudkort?
    Av deleted user i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 21:46
  4. Pitch och tonart
    Av SFB i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •