Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Cymbaler som låter "KRRRISSHHH"

  1. #1
    Morglurg
    Morglurg är uppkopplad nu
    Morglurgs avatar
    Veteran

    Cymbaler som låter "KRRRISSHHH"

    Vad är ert favoritknep för de där härliga technoridesen som går krrrrisch krrrrisch krrrrisch krrrrisch?

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Exempel?

    909-ride är ju klassikern i genren annars.

  3. #3
    Morglurg
    Morglurg är uppkopplad nu
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Hmm, kom inte på något jättebra exempel, men en variant är ju denna (riden vid 2:17):

    https://youtu.be/UeiH9Mm0E5Y?t=234

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Uj, vilken dålig ripp. Men just Mr Fingers är enbart Juno-60 och TR-909. Dock inspelat på kassett och komprimerat. Så därför låter det inte riktigt som en ren 909-ride.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Och kör man in det på kassett så blir det då lite smådistat tillsammans med resten av ljuden, så "knepet" kan vara att köra in den tillsammans med annat i något som distar lite lätt.

    Ett av mina favoritljud är annars cymbaler/hihats med längre utklingning som distas tillsammans med t.ex. 808-kagge eller basgång.

  6. #6
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag tycker man kan få fin crunch om man har en sinus-sub som man komprimerar ihop med ljudet och sen highpassar så basen försvinner. Väldigt effektivt om man får till det.

  7. #7
    Morglurg
    Morglurg är uppkopplad nu
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Tackar för fina tips! Tror som ni är inne på att det händer nåt när det behandlas tillsammans med basigare ljud!

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Min gamla favorit för sånt är TR606 genom Boss MT-2.

    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker man kan få fin crunch om man har en sinus-sub som man komprimerar ihop med ljudet och sen highpassar så basen försvinner. Väldigt effektivt om man får till det.
    Du menar att du använder subben för att överstyra kompressorn? Många trashiga analoga kompressorer fungerar fint att göra så med.

  9. #9
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar att du använder subben för att överstyra kompressorn? Många trashiga analoga kompressorer fungerar fint att göra så med.
    Ja precis, fungerar även med plugins. Man kan även använda dist/saturation om man vill det.

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja precis, fungerar även med plugins. Man kan även använda dist/saturation om man vill det.
    Vissa analogemulerande plugins antar jag då? En normal digital kompressor bör inte kunna få till samma effekt.
    Det blir i praktiken en overdrive, så jo, någon dist/saturationsplugin bör absolut kunna ge liknande effekt

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bollyhood Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte provat men potentiellt gångbart utan analog emulering. Får du kompressorn att reagera på sub-frekvensen så den är klar med attack+rel under en single cycle av basfrekvensen så blir det väl nån form av am-modulation/waveshaping. Superkort attack och release tid och/eller sub-audio-sub, och bort med dubbel-release/autorelease.
    Jo, det går absolut att missbruka vissa väldigt snabba kompressorer typ så, men det låter helt annorlunda enligt min erfarenhet. Det är inget jag direkt brukar försöka åstadkomma, men då jag "råkat" så har det alltid låtit dåligt. Jag tror inte att så många kompressorer fixar det, men Weiss DS-1 kan göra det.

Liknande ämnen

  1. "Appar" som "lånar/snor" musik från Soundcloud etc.
    Av drifter7508 i forum Allmänt om musik
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2016-12-19, 18:16
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-01-07, 21:56
  3. Synth som låter riktigt "fett"
    Av Bitpop i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 03:43
  4. Sång som låter "påklistrad"...
    Av Zwopper i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 12:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •