Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 72

Ämne: DSI Prophet Rev2 - mina första intryck

  1. #1
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran

    DSI Prophet Rev2 - mina första intryck

    Nu är väntan över! Var nog den första i Göteborg som knep en 8-rösters Rev2 igår kväll precis vid stängningsdags på Andreassons musik i Göteborg
    Så lite spontana intryck:

    Negativt:
    - Det första som måste göras är att uppdatera den till senaste firmwaren (som enbart finns på forumet för registrerade användare?!?) annars brusar hörlursutgången rejält.
    Den är dock fortf något brusig medans line out funkar som det ska. Sällan jag använder hörlursuttaget men ändå.
    - Träsidorna luktar en del lack så den hade behövt vädras.
    - En del encoders tycker jag är sisådär med känslan på.
    - Kommer nog inte ersätta min BS2 som bassynth vilket var tanken.
    - Preseten. Suck. Ja nästan onödigt ta upp det men 500 patchar och inte ett enda anständigt basljud?
    Varför lägga på reverb på basljud? Varför är 80% av ljuden halvdanna en och en och stackade (som tar ner polyfonin till 4 toner)?
    Vore det inte smart att på ett mer seriöst instrument som detta lägga ljuden i kategorier. En bank med basljud, en med pads/strings, en med leads osv. Det hade jag uppskattat stort.

    Positivt:
    - OTROLIGT snygg synth! Välbyggd, kompakt, klassisk men ändå med lagom tyngd. Dregglar.
    - Tydlig OLED skärm, harmoniska röda LEDar i övrigt.
    - Klaviaturen, fantastiskt bra, tyst och med helskönt anslag och perfekt after touch (för mig).
    - 5 oktaver! Men ändå kompakt pga placeringen av pitch/modhjul.
    - Kul att snabbt kunna växla mellan split, stack, layer a res b.
    - Inbyggt effektenhet med snabbval är grymt smidigt och trevligt att ha. Jag bryr mig inte att det inte är djupare integrerat som på tex DM12 utan jämför med andra klassiska analogpolys som saknar detta.
    - Ljuden. Ljudkaraktären passar mig perfekt, inte så fräsigt fet som OB6 men mer levande än P6. En P08 fast bättre helt enkelt.
    - Lättskruvad utan undermenyer. Jag suger på att göra egna ljud men kunde snabbt få till en hel del utifrån fabrikspatcharna.
    - Prisvärd jämfört med vintage men även med nytillverkat.
    - Känns som ett "riktigt" instrument, inbjuder till att spela på!
    - Troligen bra andrahandsvärde.

    Sammanfattningsvis efter ett par timmar så är jag nöjd. Givetvis inte en så mångsidig synth som en digital men begränsningar får mig att vara mer kreativ så länge resultatet ut låter stort.
    8 röster är ingen större begränsning idag men blir jag fäst vid synthen så kan det hända att jag uppgraderar till 16.
    Tycker det är jättekul att stödja en så stor pionjär som Dave som fört utvecklingen framåt vs andra som livnär sig på att klona andras arbeten.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	synth2.jpg 
Visningar:	238 
Storlek:	199,5 KB 
Id:	75758
    (blommorna är avslutningsgåva från jobbet)
    Senast redigerat av synthboy den 2017-07-07 klockan 11:19.

  2. #2
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Jätte shysst läsning! Den€ ser ju överjävligt inbjudande ut där på bilden!

    Var jag förstått det som så är denna en uppföljare av P08 och basen skulle inte va så maffig, eller har jag fel?

  3. #3
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag tycker jag har hört en del exempel på riktigt fina basar i DSIs egna demos ändå. Jag tycker den har en liknande karaktär som min Pro-One på basar, de är inte feta på samma sätt som en Moog utan mer rivig med fast fin botten. Lyssna på t ex Yazoos Don't Go.
    När jag testade Rev2 lite snabbt på Deluxe så kändes dock basen förhållandevis tunn men jag hann inte mer än att provratta några presets så det räknas inte riktigt. Basen finns där iaf!

  4. #4
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Det här med presets är konstigt. Kanske därför jag aldrig köpte någon Prophet 08? Min Prophet-6 köpte jag utan att testa först. Presets:en är verkligen usla på den med. Men efter att ha programmerat själv så...

  5. #5
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Intressant läsning. Jag blir lite frestad. Känns som en synt man kan ha länge. Snygg med. Gah!

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Looking najz!



    Men... jag minns hur mycket skit Bit-syntarna alltid fick för sin hjulplacering förr. Nu verkar det blivit mer regel än undantag nästan. Forza Italia!

  7. #7
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men jag minns hur mkt skit Prophet 08 fått och hur DCO:ig och filtertråkig den lät...till P12 kom för då började minsann P08 bli lite varmare..för oscillatorerna är ju trots allt analoga även om de är under degtal diktatur... ..sen kommer rev2 och då är den som nya P5.. med inbyggda effekter så låter den ju super... och fan den är ju "analog" kult....utom i Norrland då för där går 08:or aldrig hem

  8. #8
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Jag vet inte riktigt vem de har som ljuddesigner på DSI, Prophet 08s factory program/preset bank var inte heller ngn höjdare. Det är rätt otaktiskt att de är så tråkiga. När man sedan rattar själv och kollar runt finns det ju helt underbara ljud skapa och att ta del av.

  9. #9
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    I ärlighetens namn så är Rev2:ans presets långt ifrån dåliga jämfört med vad man kan höra från andra synthar och tillverkare. Snarare mer medel. Ställer dock en del krav då dessa inte går att skriva över och då hade i vilket fall en kategorisering av dem varit att önska, hade inte behövt vara mer avancerat än snarlika ljud i en följd eller i samma banker. Nu är det mindre kul att scrolla igenom 512 presets i jakt på det man söker.
    Känns som om tillverkarna alltid vänder sig till nybörjare som ska få en woow-upplevelse av en massa oanvändbara ljud än seriösa användare.

    Spelat mer på den idag och kan få den att låta rummet mullra i låga toner samtidigt som den troligen har ett bättre frekvensomfång (mer HIFI) än de flesta gamla synthar vilket är trevligt. Min JX-8P kompletterar fint på lite mer smöriga 80-talsljud men känns samtidigt mer begränsad.
    Waldorf Pulse som bassynth gör cirkeln sluten för mina analoga prylar utan att något överlappar.

    Kan inte låta bli att lägga upp en bild till, den är ju så himla snygg

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rev2_my.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	110,6 KB 
Id:	75783

  10. #10
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Fantastiskt vacker apparat!

  11. #11
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Kul att läsa! Testade den kort på DLX och blev verkligen imponerad över utseende och ljudbild, lätt att ratta fram bra ljud. Håller med om ljudkaraktären, tung utan att bli brötig, bra för en poly.

  12. #12
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Roligt att läsa din recension. Ja, man blir verkligen sugen på en!

  13. #13
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Kul att ni uppskattar recensionen

    Ett par kompletteringar ett par dagar senare då:

    - Vid mer kraft i anslaget kan tangenterna klonka i botten/metallchassit. Inget ovanligt bland andra synthar men samtidigt onödigt. Dock oerhört sällan det händer.
    - Finns småsaker i mjukvaran man kan störa sig på som att det inte går scrolla patchnr i all oändlighet utan det tar stopp vid ljud 128 sen får man backa ner till 1 igen. Smaksaker.
    - Är fortfarande väldigt nöjd med inköpet, det är lätt att få fram ljud, i stort sett en ratt för varje parameter bidrar till lekfullheten och det är första synthen för min del som på allvar inbjudit till eget ljudskapande.
    - Effekterna är ett komplement, den låter oftast minst lika bra torr också.
    - Att ha två lager är lite som att ha två synthar i en och börjar mer och mer tänka på att uppgradera till 16 röster.

    Visst kan det vara nyhetens behag men känner att Rev2 krossar flera av mina andra synthar i ljud och mångsidighet så jag misstänker att jag kommer sälja en del framöver och investera i 8 extra röster istället.

  14. #14
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hur nära Prophet 08 låter den?

  15. #15
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur nära Prophet 08 låter den?
    Alltså, den låter ju egentligen 100 % Prophet 08 eftersom de är patch kompatibla, men sen kan man ju ta tvåan bortom det. Hade varit intressant att utgå ifrån ett inläst P08 ljud och sen vrida bort sig bara lite för att höra skillnaden. Jag misstänker att effekterna har stor inverkan, i synnerhet i dual mode.

  16. #16
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag har aldrig haft en 08 och det var många år sedan jag provspelade en sådan. Det jag kan tala för är att utseende och mekaniskt är den en stor förbättring.
    Jag har ägt en Tetra som borde vara mer lik Rev2 än 08an och den föll mig aldrig i smaken. Gissar att man lyssnar en del med alla sina sinnen, dvs helheten på instrumentet räknas in stort.
    Å andra sidan så tycker många personer på olika forum att den har något extra ljudmässigt jämfört med föregångaren. Vad vet jag..
    Ska ladda in lite 08 patchar framöver och testa

  17. #17
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Jag känner mig lite lost i diskussionen "den är som Prophet 08" vs "den är inte alls som Prophet 08". Mest för att jag själv aldrig använt en Prophet 08. Men! När jag läser specarna så är det väl egentligen bara pulse width modulation av alla vågformer som sticker ut som den stora förtjänsten. Att ha inbyggda effekter och sequencer är ingen stor grej eftersom jag har en setup som kan sköta de grejerna. Så, förutom att den är ny och fin och härlig på alla sätt som nya grejer är..... Vilka är argumenten för att det är bättre slå till på Rev2 än en 08 som nu verkar falla en del (om än inte så mycket) i beg-pris?

  18. #18
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Bredare ljudpalett och roliga effekter.. dessutom möjlighet till dubbelmacka el extra röstmos.

  19. #19
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bredare ljudpalett och roliga effekter.. dessutom möjlighet till dubbelmacka el extra röstmos.

    Hajar! Tack! Jag tycker det har varit lite oklart (delvis pga namnet) om den ska ses som en i stort sett ny synt eller en liten upphottning av en gammal. Men min uppfattning är att de flesta säger den känns som en i stort sett ny.

  20. #20
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hajar! Tack! Jag tycker det har varit lite oklart (delvis pga namnet) om den ska ses som en i stort sett ny synt eller en liten upphottning av en gammal. Men min uppfattning är att de flesta säger den känns som en i stort sett ny.
    Personligen tror jag även att den nya slop funktionen väger in en del. Slop i de äldre DCO produkterna vad ganska subtil även på sin djupaste inställning, men i REV2 så kan man sura till det rejält (som i Prophet 12 och de senare produkterna).

    I grunden är REV2 en fortsättning på Prophet 08 dock, det har ju Dave Smith själv sagt.

  21. #21
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Ibland är det bara de små förändringarna som gör att en sak kan gå från en viss upplevelse till en helt annan.
    Split och dual-läget är riktigt kul och kreativt.
    Sub och slop som andra nämner och effektsektionen som även om den inte är djupt integrerad tillför en del kul möjligheter (tex i dual läget ha ett ljud med mycket effekter kombinerat med ett annat utan).
    En tydlig snygg OLED, riktigt screentryck på plåten jämfört med en fult påklistrad dekal, 512+512 minnesplatser, möjlighet att expandera till 16 röster mm..

    Det är en fortsättning på P08 som eXode skrev snarare än en uppdatering/mkII.
    Tycker valet var självklart för min del då oavsett variant så kostar de en del.

  22. #22
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Eventuellt börjar jag bli senil...men Prophet 08 har dual layer läge också.(?)

  23. #23
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eventuellt börjar jag bli senil...men Prophet 08 har dual layer läge också.(?)
    Jag trodde att den saknade det då Ƶl8R skrev att Rev2 har "möjlighet till dubbelmacka" men har väl missförstått uttrycket

  24. #24
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej du är ju tvungen att stympa det i split later.. här har du ju verkligen 2x p08 per leder eller split med olika effekt och poly seq.... så den är mer dubbel i alla bemärkelser.. seq, röst, matrix, effekt..osv... dubbelt så stort osv

  25. #25
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nä, Prophet 08 har äkta dubbel layers men de delar på samma program nummer. Inbyggda effekter, skällsord!

  26. #26
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, Prophet 08 har äkta dubbel layers men de delar på samma program nummer. Inbyggda effekter, skällsord!
    Va nä du får ju bara fyra röster per later/split... här är det ju 2x8 ..eller har jag missuppfattat det helt? sen dubbelt så stor matris.....dubbel poly seq .... och så ja.. effekterna då (från killen som gurglar i ett hav av autotune )

  27. #27
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Det funkar likadant på P08 och REV2 om jag fattat rätt, men man har då dubbelt så många röster om man har 16 såklart.

    Lite trubbig hantering med split att det blir 4+4 även om man har monofoniskt ljud på ena sidan.

    Det är en del som irriterar sig på att man inte kan välja ljud fritt per layer har jag läst. Personligen föredrar jag att det är fast per program som nu.

    Negativt är att det verkar vara många som har encoderproblem, men även det är ju ett arv från P08 he he...

  28. #28
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Även om split är mestadels en kul "live-grej" så håller jag med om att den är onödigt trubbig ja.
    Varje patch kan växlas mellan två separata patchar A och B. Dessa delas upp automatiskt på hälften av polyfonin (4+4 eller 8+8).
    Självklart hade jag velat ha en monobas som A till vänster på klaviaturen och resterande 7 röster till höger. Alternativt omvänt med ackord till vänster och melodi till höger.
    Det andra irriterande är avsaknanden av möjligheten att byta plats på A och B.
    Transpose-knapparna funkar globalt på A+B där hade det varit smidigt med att dela upp det.

    Jag hoppas verkligen att de fixa detta i en mjukvaruppdatering för borde vara ganska enkelt och onödigt att det ska brista där. Mer rädd att de har låst hur patcharna ser ut (dvs att infon om polyfonin för A+B saknas helt enkelt) för att bla vara bakåtkompatibla till P08 och att de inte kommer att ändra på detta av just den anledningen.

    Men för att återgå till rena singel eller dual layer ljud och synthen i sig så är jag fortfarande mycket nöjd och väldigt glad att jag inte valde något annat.

  29. #29
    JoE
    JoE är inte uppkopplad
    JoEs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det andra irriterande är avsaknanden av möjligheten att byta plats på A och B.
    Tryck Split och Stack samtidigt, Vrid på parameter ratten och välj Swap A and B, tryck på Write.

  30. #30
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JoE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tryck Split och Stack samtidigt, Vrid på parameter ratten och välj Swap A and B, tryck på Write.
    Tack! Inte helt intuitivt men skönt att möjligheten finns. Har i ärlighetens namn bara hunnit skumma manualen än så länge. Varit roligare att spela på synthen

  31. #31
    JoE
    JoE är inte uppkopplad
    JoEs avatar
    Senior

    Jag brukar inte heller läsa manualer men DSI manualerna är i allmänhet välskrivna och kul att läsa.

  32. #32
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Håller med, den är i praktiskt A5-format, luftigt och koncist skriven och på enbart 92 sidor inkl appendix.
    Kommer läsa igenom den på balkongen och se vad jag har missat.

  33. #33
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jämförde igår med kompisens Tetra + reverb och ja, gör man ett blindtest så är det stundtals svårt att höra någon skillnad även om vi nu inte jämförde samma patchar.
    Bland preseten så är Tetran kanske mer Kraftwerk inspirerad (som han påpekade) med tunnare och renare ljud medans Rev2an är mer 80-tals/retrowave inspirerad med slingor som låter John Carpenter.

    Ser båda instrumenten som ganska olika ändå och för mig är Rev2 det som tilltalar mig mest, mer fulländad än P08, mkt billigare och mer specad (klaviatur, display mm) än P6/OB6 och en layout på rattar som tilltalar mig.
    Nypris på Tetra var runt 7500kr och det innan dollarn gått upp så mycket och inflation inte inräknad. Här får man 2x Tetror, ett superbra klaviatur, reverb, OLED, en massa rattar osv.
    Med det i åtanke så har ju priserna sjunkit mycket och man undrar hur det är med marginalerna idag och då.

  34. #34
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Använder du några externa effekter? Jag hade en Mopho X4 tidigare och den svarade liksom så bra på lite effekter. Blev som en helt annan synt. Saknar den. Sugen på en REV2a nu. Så skönt upplägg med alla rattar för allt. Och fem oktaver med superbt key. Åh...

  35. #35
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använder du några externa effekter?
    Nej synthen går direkt till ljudkortet via en ADAT.
    Effekterna på Rev2 är väldigt lättillgängliga via rattar där varje effekt har två val för de viktigaste parametrarna.
    Begränsat ja men samtidigt väldigt snabbjobbat och tillräckligt för mig. Hade aldrig orkat menydyka på tex en DM12 för att ställa in rätt.
    Blir ganska intressant i dualläget där man kan välja två olika effekter.
    Tycker effekterna låter helt ok med men inte gått igenom dem så noga ännu.

  36. #36
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Ok! Skulle själv kunna tänka mig att den hade funkat bra med ett externt reverb och att man mer eller mindre hade dissat det interna reverbet till förmån för de interna och modulerbara effekterna. Så att du gillar den redan utan extern effekt är ju positivt!

  37. #37
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    DCO;erna på Rev2 måste vara omgjorda, eftersom man kan ställa shape på alla olika vågformer. Det bör utöka ljudpaletten avsevärt jämfört med Prophet 08. Och en utökad modulationsstruktur är inte heller fel. Jag misstänker att enveloper kan vara lite snabbare, och med bättre finjustering av värden. det är väl mer processorkraft i moderna kretsar?

  38. #38
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag misstänker att enveloper kan vara lite snabbare, och med bättre finjustering av värden. det är väl mer processorkraft i moderna kretsar?
    Har svårt att tro att det kan vara någon hörbar skillnad på den fronten. Det är flertalet av 80-talssyntharna som lider av det problemet och det förekom väl knappast ens på 90-talet då tekniken gått framåt en del redan då.

  39. #39
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Har kommit många mjukvaruppdateringar senaste månaden.
    Känns verkligen som de skyndat sig med att få ut produkten. Förr när man fick uppgradera mjukvaran med EEPROM så väntade man nog lite längre innan man vågade släppa syntharna.
    Ser i många forum folk som är tröga och lämnar tillbaka syntharna istället för att göra en uppdatering. Det måste DSI förlora en del på.

    Första viktiga uppdateringen löste brus i hörlursutgångarna.
    Den senaste har fått bukt på struliga encoders (borde inte det varit prio ett redan från början??!) och lagt till den självklara funktionen att kopiera layers mellan program (och inte enbart hela programmet med layer A plus B).

    Har skruvat fram ett laserharpsljud med hjälp av en tutorial för P08. Ganska kul men nu ser jag begränsningarna med att inte kunna ha de två effektenheterna fritt konfigurerbara, tex seriellt.
    Löste det med en kopia av patchen till andra lagret där ena kör chorus och andra reverb.
    Enkelhet tycker jag är bra och ger kreativa lösningar men några saker kan ändå störa mig.

  40. #40
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har svårt att tro att det kan vara någon hörbar skillnad på den fronten. Det är flertalet av 80-talssyntharna som lider av det problemet och det förekom väl knappast ens på 90-talet då tekniken gått framåt en del redan då.
    Andromeda kom tidigt 2000 tal, den hade problem, stora problem med för slö CPU. Man var tvungen att ändra "Engine" algorithm beroende på om ljudet var snärtigt eller långsamt. Tog man en snärtig algorithm men gjorde ett långsamt filtersvep så hörde man zipper noise from hell tex så det gällde att välja rätt vilket gav en parameter till att jiddra med.
    Jag har lyssnat på lite demos nu och jag kan säga att Prophet Rev2 låter väldigt likt Prophet 08 som jag haft i min ägo ett antal år.

    Edit:2000
    Senast redigerat av Firechild den 2017-08-06 klockan 16:28.

  41. #41
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Andromeda kom tidigt 90 tal, den hade problem, stora problem med för slö CPU.
    Tidigt 2000-tal menar du?
    Ja fast i Andromedas fall verkar det som en produkt där mjukvaran aldrig blev klar och optimerad innan det gick utför för Alesis?
    Är koden dålig i grunden så hjälper inte en snabb processor. P08/Rev2 verkar enkla i jämförelse(?) och Dave är ändå den som hållt på med mikroprocessorer sen 70-talet och varit pionjär inom området.

  42. #42
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, självklart, my bad. Jag fick den första som kom till Sverige. Hade väntat ett år tror jag på min.
    Senast redigerat av Firechild den 2017-08-06 klockan 16:37.

  43. #43
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Okej kunde inte låta bli.
    16-röster unisont eller som dual voice är så mäktigt så man vill bara dö av lycka

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rev2_small.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	209,8 KB 
Id:	77722

  44. #44
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Presets är nog mest till för att kunna felsöka i synthar från DSI. Några är där för att låta fint men många är där för att de ska kunna be dig testa med just det presetet vid support.

  45. #45
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag köpte en Tetra igen. För det är något med det här ljudet.

  46. #46
    AlSono
    AlSono är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Testade Rev2 och P6 vid samma tillfälle. Prisskillnaden är motiverad.

  47. #47
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AlSono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade Rev2 och P6 vid samma tillfälle. Prisskillnaden är motiverad.
    Vad gillade du bättre med P6?

    Skulle vilja lyssna på båda dessa... får kolla om det finns någon A/B jämförelse på tuben...

  48. #48
    AlSono
    AlSono är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Rev 2 är en jättebra synt men har inte samma klangbotten och djup som P6 - ljudet är mer definierat och har på något sett själ på ett annat sätt än Rev 2 - bredare frekvensomfång. Förmodligen är det en helt annan typ av oscillatorer.

  49. #49
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag har bara provspelat P6 och OB6 och vad gäller "själ i ljudet" så kändes OB6 som det ultimata valet i mina öron.
    Dock känner jag att Rev2 är så enormt mer mångsidig med sina fem oktaver, fina OLED och med 16 röster + stackade patchar blir det barnsligt kul

  50. #50
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    REV2 och Prophet 6 är olika instrument med olika kvalitéer och karaktär.

    Det är lite som att jämföra en strata med en telecaster eller les paul.

  51. #51
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    REV2 och Prophet 6 är olika instrument med olika kvalitéer och karaktär.

    Det är lite som att jämföra en strata med en telecaster eller les paul.
    +99

  52. #52
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    REV2 och Prophet 6 är olika instrument med olika kvalitéer och karaktär.

    Det är lite som att jämföra en strata med en telecaster eller les paul.
    Ja... men... hade ej skadat om rev 2 lät som P6 😁

  53. #53
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Har inte sett nån bra jämförelse emellan P08 och Rev2 klangmässigt ännu. Vi får inte glömma att Poly evolver och P08 var första analoga polysynten med klaviatur på många år, och designen nu har många år på nacken. Tror Dave väckte liv i syntindustrin igen. Jag köpte både P08 och Mopho keyboard. Mopho har feedback och mer dryck i ljudet vill jag minnas. Svagheten dom båda hade, var konstigt biljud i högsta registret på oscillatorerna. Annars är dom fulla av enveloper och LFO;er och nytänkande för sin tid.

  54. #54
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Verkar som om sequencern enbart styr interna syntmotorn, precis som på ob-6 och P-6... Förstår inte varför denna begränsning finns.

  55. #55
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag såg Katsunori UJIIE (musictrackjp) testa rev2, och såg nåt intressant: vid 12:04 visar han sequencern, och spelar in ackord på track1, och sedan en solostämma på track 2! Klarar den av step recording overdub?! EDIT: Ok, man kan inte höra spår ett medans man spelar in spår två. Men det är ändå en användbar funktion

    https://youtu.be/c4r8Zwy40a4
    Senast redigerat av jocks1 den 2017-12-10 klockan 21:47.

  56. #56
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    I somras köpte jag en patchbank från "Geosynth" men var måttligt road, visst lät bättre än många av fabriksljuden men saknade ändå det lilla extra.

    Nu i dagarna släppte AnalogAudio1 en patchbank och jag höll på att trilla baklänges av glädje när jag väl testade den.
    Patcharna tar verkligen fram Rev2ans styrkor inom genren att låta "analog klassiskt" men med moderna modulationsmöjligheter som aftertouch (med rätt valda parametrar) och en grym klaviatur som gör live-spelande väldigt dynamiskt och kul.
    Han som gjort banken har tidigare gjort banker för bla Prophet 5 och det märks var han inspirerats i både ljud och namn på patchar.

    Tycker verkligen att det borde finnas en Rev2 i varje musikers hem!


    https://youtu.be/STaHYVmZBi8

  57. #57
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men varför köper du banker?? det är ju ingen presetsynth utan ett programmeringsmonster....

  58. #58
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men varför köper du banker?? det är ju ingen presetsynth utan ett programmeringsmonster....
    hehe, mjo dels tidsbrist, dels att jag föredrar spela framför skruva men även okunskap då alla mina skruvade ljud låter flöjt.
    Med bra presets kan jag ha något att utgå ifrån och bli inspirerad.

  59. #59
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Baklänges engineering för att förstå hur det är gjort kanske.... annars är ju flöjt inte så illa

  60. #60
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Ljuden. Ljudkaraktären passar mig perfekt, inte så fräsigt fet som OB6 men mer levande än P6. En P08 fast bättre helt enkelt.
    Kul med hur olika man kan uppfatta ljud. Tycker själv att Prophet-6 är mer "instant" "levande" än vad P08´an är (REV2 och P08 ska vara rätt lika har jag förstått). Men håller med om att OB-6 är den mest "livliga" av de tre.

Liknande ämnen

  1. [rec] Sequential Circuits Prophet 5 Rev2 vs Rev 3.3
    Av Firechild i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 16:14
  2. Prophet 5 Rev2 Tech Manual
    Av visionfactory i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 18:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •