Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 265

Ämne: DIY 2019

  1. #121
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu i efterhand kan jag vara lite sur att tanken på kvantiserare inte fanns när jag fixade panelen.
    1) Har du gjort panelen själv? Var då någonstans?

    2) Har du kvantiserare i den?

    3) Skitsnygg!

  2. #122
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Ja den är verkligen snügg. 18 mm ek.. Clas ohlsons planka? Jag kör med den

  3. #123
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    På fråga a) tror vi det är Ölandsbron men Liam här inne i buren säger att det är en kille som är administrator på Elektronikforumet som skurit den i någon sorts specialplast åt han den dumme vänersborgare, så vi svarar det.

    b) Vi vet inte så noga men vi tror att han den gamle gnällgubben först när panelen var klar fattade att han borde haft en kvantiserare, eller två, i den. Men om det bara handlar om att kvantifiera rakt av skulle det kunna fås att funka ändå på något sätt, t ex genom att ersätta ena kontaktparet till VCOerna med omkopplare. Vi svarar nej.

    Sen på c) Jörgen och jag tycker att den duger men Liam säger 'inte så illa pinkat av en halt häst'. Det var vårt sista svar här från 5B i Nya Ilitterata Skolan från Sollenholma.

    Sluttramsat:
    Jag började på projektet för flera flera år sedan och hade en helt annan, egenhändigt uppborrad, panel i alu. Men när jag började rycka i det hela förra året blev jag erbjuden en panel för en billig slant och hade då skaffat skjutpotarna för det verkade käckare med sådana.
    Panelen är lite sladdrig och det visade sig dessutom vara fispassning mellan potarna. Jag hade mätt upp dem OCH lagt till 1 mm till och det är fan inte plats för en halv kvark mellan potarna.
    Lådan fick bli så här eftersom jag bara har en bra parallellkap på gamla jobbet. Eken kan bli fin om man behandlar den lite och den är i alla fall stadig.
    Kvantiseraren blev jag tipsad om efter panelen var klar och det tog en hel del intellektuell strid med mig själv att förstå vitsen med den. Nu sitter jag med MFOS enkla quant men ska modifiera grovt. Jag har ett gäng ZN425/428 och kan plocka bort det mesta i kretsväg och kanske bara behålla några OPAmpar, en vardera av AD/DA-kretsarna och kanske en ATtiny för att styra det hela.


    Jag har ju en del del hårdvara så jag kan göra en sekvenser till...


    Jämmer&Fisks planka. Tittade på 22 mm läkt men det var huggen med yxa såg det ut som. Då skulle jag gjort en "fals" och fällt ned panelen.
    Senast redigerat av Soundbrigade den 2019-05-14 klockan 10:50.

  4. #124
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...han borde haft en kvantiserare, eller två, i den. Men om det bara handlar om att kvantifiera rakt av skulle det kunna fås att funka ändå på något sätt
    Varför jag frågar var för att en kompis med en Roland 104 undrade hur svårt det var att modda den med kvantiserare. Och eftersom jag bara är flyktigt bekant med kvantiseraren i en ARP 1601 så fattar jag teorin bakom men inte på komponentnivå.

    Så min följdfråga skulle varit; är en kvantiserare ett komplext bygge, eller klarar men det på ett experimentkort?

  5. #125
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Väldigt förenklat ser en kvantiserare ut så här:

    Vin - A/D-omvandlare - D/A-omvandlare - Vut
    | |
    Klocka/kontrollkrets -----------

    A/D- och D/A omvandlingen gör ju de analoga spänningen diskret och kan justeras till 1V/oktav.
    MFOS projekt ser ut så här: Voltage Quantisizer.
    Det jag rycker och förenklar är räknarkretsarna 40194, 4042 och 4013 och alla 100K och 200K- motstånd som utgör omvandlingen fram och tillbaka mot två kretsar som har "nästan allt", dvs register och räknare. Jag skippar de där kvarts- och halvstegen.
    Annars är väl detta det enklaste man kan göra om inte ...

    ... man kunde läsa in en analog Vc i en ATmega, digitalisera den inne i kretsen (man har ju 1024 steg att tillgå) och mata ut som ett ord (byte) till en skaplig DAC tillsammans med gate/trigg-signaler. (Jag funderade på att ersätta timingen och MML-logiken med en ATtiny).
    Senast redigerat av Soundbrigade den 2019-05-14 klockan 13:20.

  6. #126
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, det är ju så kvantiseraren i 1601 är uppbyggd också. Nog t.o.m enklare att följa servicemanualen för 1601 jämfört med MFOS-schemat känns det som. ARP har ju dessutom en ganska pedagogisk text som förklarar tänket.

    Då är det ju kanske inte riktigt ett expermentkorts-bygge då... (Tänkte mer om det funnits någon enklare väg, t.ex. ATmega-lösningen du är inne på)

  7. #127
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Tänkte mer om det funnits någon enklare väg, t.ex. ATmega-lösningen du är inne på)
    Jag har blinkat lysdioder med en Arduino Nano och pulsat en liten elmotor. Jag kanske skulle ansluta en opamp och lite motstånd till en diskret DAC. OM jag testar återkommer jag.
    Problemet med Arduino - max 5V.

    (Och här var Crucis-plattan slut med några syntfjuppar - passande för 70-talets progg).

  8. #128
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nu kommer en fråga som egentligen borde vara lämpad för nybörjartråden, om det fanns någon.

    Hur gör ni för att smärtfritt lossa fastlödda grejer som har fler lödpunkter, t.ex. pottar osv? Jag har en tennsug men den funkar inte så bra, och jag hinner inte riktigt värma mer än en lödpunkt åt gången. Dubbla tänger?

    Har fått tips på en bättre tennsug som heter något i stil med "engineer" nånting på amazon, tänkte testa den, men frågan ovan kvarstår fortfarande. Hur gör ni?

  9. #129
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Jag har en avlödningsstation:
    https://www.hakkousa.com/products/de...tool-6068.html

    Det är typ den bästa investeringen jag gjort efter år med pump och avlödningsflätor. Nu är det en fröjd att byta cmos ic'er i gamla maskiner.

  10. #130
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en avlödningsstation:
    https://www.hakkousa.com/products/de...tool-6068.html

    Det är typ den bästa investeringen jag gjort efter år med pump och avlödningsflätor. Nu är det en fröjd att byta cmos ic'er i gamla maskiner.
    Vilken trevlig grej! Något sånt får jag önska mig i julklapp eller något. Tack för tipset. Gissar att det inte finns några magiska knep för att underlätta i övrigt..

  11. #131
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Avlödningsstation är fantastiskt, men kanske svårt att motivera om man inte använder den en del. Jag har denna som funkar skitbra bara man rengör allt ordentligt kontinuerligt, har nog lött av ett 500-tal gamla IC med den. https://www.aoyue.eu/aoyue-int474a-d...tion-pump.html

    Ett billigare alternativ är den fantastiska japanska tennsugen SS-02 med silikonspets. https://www.electrokit.com/produkt/t...onspets-ss-02/ - mycket bättre än de vanliga iom den mjuka spetsen och hårdare sugfjäder.

  12. #132
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Om man inte tycker sig ha råd med en avlödningsstation, så tycker jag att bra avlödningsfläta (jag brukar köra med Solder-Wick från Elfa) är mycket bättre på att få bort tennet, samt att det skadar kortet avsevärt mindre än vad än tennsug gör.

  13. #133
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man inte tycker sig ha råd med en avlödningsstation, så tycker jag att bra avlödningsfläta (jag brukar köra med Solder-Wick från Elfa) är mycket bättre på att få bort tennet, samt att det skadar kortet avsevärt mindre än vad än tennsug gör.
    En tennsug med silikonspets skadar absolut inte kortet

  14. #134
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En tennsug med silikonspets skadar absolut inte kortet
    Jag har iof sett vissa tennsug suga så hårt att pads lossnat på äldre kretskort

  15. #135
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    I proffsammanhang använder man inte en tennsug pga rekylen som kan skada kretsar. I amatörsammang bryr vi väl oss inte så mycket.

  16. #136
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Jag föredrar dock SMD. Sjukt mycket enklare att avlöda komponenter.

  17. #137
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En tennsug med silikonspets skadar absolut inte kortet
    Smart tips, det går ju klippa till silikonrör och i många fall sätta på spetsen på sin befintliga tennsug.

  18. #138
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Har nog inte riktigt blivit kompis med min tennsug, har en jag köpte på electrokit men jag kanske gör fel för jag tycke inte den funkar. Får väl testa och prova lite mer. Fläta har jag och använder så..

  19. #139
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Avlödningsstation är fantastiskt, men kanske svårt att motivera om man inte använder den en del. Jag har denna som funkar skitbra bara man rengör allt ordentligt kontinuerligt, har nog lött av ett 500-tal gamla IC med den. https://www.aoyue.eu/aoyue-int474a-d...tion-pump.html

    Ett billigare alternativ är den fantastiska japanska tennsugen SS-02 med silikonspets. https://www.electrokit.com/produkt/t...onspets-ss-02/ - mycket bättre än de vanliga iom den mjuka spetsen och hårdare sugfjäder.
    Just SS-02 har jag sett rekommenderas mycket, den säljs på amazon också. Får nog testa en sån, kanske!

  20. #140
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I proffsammanhang använder man inte en tennsug pga rekylen som kan skada kretsar.
    Tennsugen Segerfalk rekommenderar är fantastisk just för att den INTE skadar med rekyl eftersom siliconmunstycket dämpar + att det sluter tätt mot kortet = du behöver inte värma på lika mycket.

    I min ringa erfarenhet är det som skadat mest när man fått elda på med mycket värme för att hetta upp 40+ åriga lödningar.

    Så mitt bästa tips för gamla lödningar är fortfarante - brassa på med massa nytt lödtenn först - sedan tennsug!

  21. #141
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tennsugen Segerfalk rekommenderar är fantastisk just för att den INTE skadar med rekyl eftersom siliconmunstycket dämpar + att det sluter tätt mot kortet = du behöver inte värma på lika mycket.

    I min ringa erfarenhet är det som skadat mest när man fått elda på med mycket värme för att hetta upp 40+ åriga lödningar.

    Så mitt bästa tips för gamla lödningar är fortfarante - brassa på med massa nytt lödtenn först - sedan tennsug!
    Just tennsug och gamla pertinax kort är inte bra.
    Det kan mycket väl släppa banor från kortet.

    Just på gamla kort är en fläta mycket säkrare och bättre.

  22. #142
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Trött (djäkligt) efter en dag på Superloppis i Arena Vänersborg därjag sålde två stringtros .. Stringhyllor, ett par orange damskor (hustruns, fråga inte) och lite porslin.
    Njuter Marillion.com (heavy metal j och planerar för sekvensern.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	1,50 MB 
Id:	87592

    Ibland blir DIY bara torrsim, men jag fann att Ray har varit sjysst och har inte lagt några komponenter på panelen, utan allt på kortet. Några frågor angående väljaren för UPP/UPP-NED/RANDOM.

    Om jag ger mig själv valet att imorgon dammsuga eller ge mig på panelen, vad ska jag välja?!

  23. #143
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så min följdfråga skulle varit; är en kvantiserare ett komplext bygge, eller klarar men det på ett experimentkort?
    Jag har hittat en sketaenkel (skitenkel) kvantiserare där ute i vida vilda världen: Bartons Musikaliska Kretsar. Ska beställa två stycken (PCB + PIC-krets). Om du är sketasugen (skitsugen) kan jag ta hem till dig med. Kostade 14 dollares + frakt (+ ev avgifter i Sverige) men är vi två blir det billigare per skalle.

  24. #144
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du är sketasugen (skitsugen) kan jag ta hem till dig med. Kostade 14 dollares + frakt (+ ev avgifter i Sverige) men är vi två blir det billigare per skalle.
    Stort tack för att du tänkte på mig, men jag har redan fixat upp 104'an till kompisen och han är nöjd med den som den är nu, så jag tror inte det blir aktuellt. Men tack ändå!

  25. #145
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tennsugen Segerfalk rekommenderar är fantastisk just för att den INTE skadar med rekyl eftersom siliconmunstycket dämpar + att det sluter tätt mot kortet = du behöver inte värma på lika mycket.

    I min ringa erfarenhet är det som skadat mest när man fått elda på med mycket värme för att hetta upp 40+ åriga lödningar.

    Så mitt bästa tips för gamla lödningar är fortfarante - brassa på med massa nytt lödtenn först - sedan tennsug!
    Fick kläm på min billiga 50-kronors sug så pass at jag nog nöjer mig med den för tillfället i alla fall. Har en begränsad budget och det känns inte rimligt att lägga nästan 300 på en lyx-sug ännu, men jag kommer säkert skaffa en sådan när jag är mer likvid (dvs, inte pappaledig).

  26. #146
    zarar
    zarar är inte uppkopplad
    zarars avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	oscillatorer.jpg 
Visningar:	22 
Storlek:	542,1 KB 
Id:	87642

    Byggde klart mina 3340 oscillatorer från Kassutronics. Lättbyggda och bra PCB:er, låter riktigt sweet. Bygger några filter och envelops från samma källa nu

  27. #147
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    En fråga från publiken: finns det någon tråd där olika modul-källor finns listade?

  28. #148
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Fick en frontplåt från Schaeffer idag.

    Det där lilla extra som gör att man drar på smilbanden är värt otroligt mycket:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Schaeffer.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	118,3 KB 
Id:	87655

  29. #149
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga från publiken: finns det någon tråd där olika modul-källor finns listade?
    Osäker, men denna finns på MW: https://www.muffwiggler.com/forum/vi...c.php?t=134297
    Senast redigerat av BadPixel den 2019-05-24 klockan 09:43. Anledning: Länkfix

  30. #150
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Vårens pysselprojekt blev färdigt igår: en OBX Onevoice.

    Det började med att jag fick ett klonat röstkort av en god vän som hade ett för mycket. "Du kan ju bygga ihop något av det" sade han. "Det är skitenkelt".
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OBXkort.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	253,7 KB 
Id:	87686

    Jag hade en gammal Teisco EQ som inte lät speciellt bra och hade tröga faders. Renovera upp en 500:- EQ eller återvinna? Svaret blev återvinna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Teisc.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	133,4 KB 
Id:	87683

    Ny PSU för +-18V-matningen. Lådan var perfekt och med plats för ett ytterligare ett röstkort i framtiden. Planen är att stoppa in ytterligare ett kort för stereo ut.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OBX1.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	270,3 KB 
Id:	87684

    Jag hade funderingar på att göra ett eget kretskort för panelen, men det visade sig att det finns inget sätt att göra ett "enkelt" kretskort. Så det blev återvinning här med.

    Jag hade en påse med gamla ARP-faders som jag inte använde, och tillsammans med det gamla kretskortet från EQ'n blev det exakt vad jag behövde.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OBX2.jpg 
Visningar:	19 
Storlek:	224,3 KB 
Id:	87685

    Låter väldigt bra faktiskt. Mycket skön och rå 12dB mono som påminner om SEM och OB1. Dessutom lade jag till en extra suboscillator och BP- och HP-filter.

    Det enda som saknas är en LFO eftersom denna inte sitter på röstkorten i en OBX. Men vem använder LFO i alla fall?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OBXONE.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	277,6 KB 
Id:	87687

  31. #151
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Snyggt Lackan! Men du har PWM-LFOn, så du kan ju enkelt lägga till en switch för att routa till filter också. Lägg upp lite ljudexempel

  32. #152
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Stiligt bygge, Lackan!!

  33. #153
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt Lackan! Men du har PWM-LFOn, så du kan ju enkelt lägga till en switch för att routa till filter också. Lägg upp lite ljudexempel
    Tack! Nej, PWM'et jag dragit är endast från envelopen. Själva LFO'n genereras väl i processorn eller på moderkortet i en OBX som jag fattar det (OB8 är ju processor-genererad LFO i alla fall vet jag).

    Så det finns liksom ingen LFO alls på själva kortet. Jag var lite inne på att sätta in en Doepfer LFO eller liknande, men sedan kom jag på att jag nästan aldrig använder LFO på monosyntar.

    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stiligt bygge, Lackan!!
    Tack! Det har varit vårens terapi-vattenhål!

  34. #154
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Ni som beställer ofta och mycket från diverse ställen - framförallt från kinasajter som aliexpress, banggood osv. Finns det något sätt att "samla" beställningarna så man klumpar ihop varorna i en försändelse istället för att få flera olika leveranser?

    Man kanske vill ha ett par, tre olika saker och det är från olika handlare = många paket och avgifter.

    Jag förstår ju varför det är som det är, men det är lite irriterande och blir dyrt i längden. Finns det något knep eller är det bara att gilla läget?

  35. #155
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Har inte hittat något (på AliX). Hitta kompisar att sambeställa med, eller kolla om en affär har andra grejer du "behöver".
    Jag beställde några påsar potentiometrar av bra värden fast jag egentligen bara behövde några enstaka och jag tror det slank med några 'monteringsmoduler' till Arduino Nano samtidigt.


    Jag fick på tal om utlandet, hem en nixieklockbyggsats idag från Ryssland. Den har äldste grabben beställt. Samtidigt letade jag efter en liten klassD-stärkare i källaren (Nobsound) till samme grabb men hittade inte den men några halvbyggda/halvslaktade rörförstärkare. De halvslaktade behöver bara en trafo eller två för att bli körklara.

  36. #156
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg upp lite ljudexempel
    Här är en kort demo som jag drog ihop - inget musikaliskt mästerverk men man får en känsla för hur den låter. Och den är väldigt lik en OB1 i 12dB-läge tycker jag. Den har det där lite knorriga med massa övertoner på något sätt.


    https://youtu.be/HcAus4RTnNE

  37. #157
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte hittat något (på AliX). Hitta kompisar att sambeställa med, eller kolla om en affär har andra grejer du "behöver".
    Jag beställde några påsar potentiometrar av bra värden fast jag egentligen bara behövde några enstaka och jag tror det slank med några 'monteringsmoduler' till Arduino Nano samtidigt.
    Jo, det låter tyvärr som de enda tillgängliga alternativen. Synd man inte känner en kines, då hade han kunnat vara målvakt för grejerna och packa om allt till en kartong istället för de 6-7 separata som det skickas i nu. Nåväl, vad är väl en bal etc osv..

  38. #158
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Grymt Lackan!

    Men du glömde ju det viktigaste: EQn donerade ju organ till min 60F i form av en slidertopp. Inte illa det heller.

  39. #159
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, det låter tyvärr som de enda tillgängliga alternativen. Synd man inte känner en kines, då hade han kunnat vara målvakt för grejerna och packa om allt till en kartong istället för de 6-7 separata som det skickas i nu. Nåväl, vad är väl en bal etc osv..
    Finns services för just sånt, vet inte vad de kostar dock. Men köper man mycket blandat smått är det säkert idé att kolla upp.

  40. #160
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Häftigt Lackan! Riktigt sköna ljud i demot.
    Synd att du inte skapade en egen tråd i DIY forumet där vi kunnat diskutera mer ingående.
    Hade inte LFO kunnat fixas lätt med någon frekvensgenerator, 555-timer eller liknande?
    Hur fick du till sub-osc?
    Köpte du ringkärnetrafon komplett med kretskort? Ser ut att vara rejält dimensionerat

  41. #161
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Häftigt Lackan! Riktigt sköna ljud i demot.
    Tack! <3

    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synd att du inte skapade en egen tråd i DIY forumet där vi kunnat diskutera mer ingående.
    Jo, men det var ju inte meningen att det skulle bli så stort egentligen. Plus att det är ju inte speciellt avancerat faktiskt. Allt styrs ju med CV +/-5V.

    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade inte LFO kunnat fixas lätt med någon frekvensgenerator, 555-timer eller liknande?
    Absolut. Jag var även inne på att bara bygga in en billig beg Doepfer LFO. Men sedan kom jag på - jag gillar inte LFO och använder aldrig LFO till mono-syntar. Så varför lägga massa tid och pengar på något jag aldrig kommer att använda?

    Brus var ju i så fall en starkare bubblare att installera. Men eftersom jag använder kortets ext.in. till SUB OSC istället för brus så hoppade jag det med. Jag använder brus ytterst sällan.

    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur fick du till sub-osc?
    Det är en skitenkel sub-osc som är en rak kopia på SH101'ans sub. Det är en CD4013, en 3904, någon kondning och några motstånd.
    https://electricdruid.net/wp-content...H101SubOsc.jpg

    Sedan ledde jag in sågtand direkt från osc1 och kopplade sub ut via en volymfader till ext.in på kortet (som egentligen är noise in)

    Jag har byggt liknande sub osc i min Teisco 110f och en Axxe. Ska installera även i min Odyssey och Avatar vad det lider.

    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte du ringkärnetrafon komplett med kretskort? Ser ut att vara rejält dimensionerat
    Nej, trafon för sig och PSU'n är denna från ebay. Jag köpte den med komponenter för enkelhets skull.
    https://www.ebay.com/itm/Series-Line...a920%7Ciid%3A1

    Anledningen till stor trafo är för att PSU'n vill ha exakt 22V och inget annat. Då var denna enda som electrokit hade....

    Men PSU'n är skitbillig och skitenkel. Rekommenderas starkt. Med en trimpot kan du justera från +/-20V till +/-3V ca. (du får iofs byta några dioder om du ska ner under 10V)

  42. #162
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns services för just sånt, vet inte vad de kostar dock. Men köper man mycket blandat smått är det säkert idé att kolla upp.
    Jo, vet att det finns det i amerikat exempelvis - om du inte kan / får beställa en vara pga. företaget inte säljer internationellt så kan du anlita ett annat företag för att få en adress där och hantering av dina varor. Prisvärt lär det inte vara dock. med tanke på kursen etc. men det är ju en lösning om ingen annan existerar. Borde finnas något liknande i Kina tycker jag. Nåja.

  43. #163
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... Men PSU'n är skitbillig och skitenkel. Rekommenderas starkt. Med en trimpot kan du justera från +/-20V till +/-3V ca. (du får iofs byta några dioder om du ska ner under 10V)
    Kul med utförlig teknisk förklaring och den kommer säkert andra till del.
    Även om projektet är "enkelt elektroniskt sett" så har du ändå tänkt till på varje del och hittat bra fungerande lösningar för en väl fungerande enhet och hade därför förtjänat en egen tråd.

    Vad gäller trafon blev jag nyfiken då jag själv under längre tid byggt/skissat på en kompakt drömsynth men använder mig då av 5V till +/12V DC-DC kretsar och dessa är ju en kompromiss vad gäller pris, strömuttag och störningar de ger ifrån sig.
    Din lösning är enklare för hemmabruk men samtidigt inget man skulle kunna sälja vidare pga 230V certificering.

  44. #164
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Det här kommer bli ett par mastiga projekt att tampas med i sommar. Nästan bara SMD...

    NLC Bi-Di Choppers, bong0, Null-A2.


  45. #165
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Null-a2, coolt!

  46. #166
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Färdig (nästan). Michael Bartons quantizer (2 st) och arpeggiator. Köpte för stora kondingar till arpen och missade ett gäng elektrolyter. Hittar inga små (2.54mm) 10nF kondingar på Electrokit så det får nog bli ytmonterat (1206).

    Ska säga att Barton var bra att ha att göra med. Hade en fråga om poten på kvantiseraren kunde bytas mot omkopplare med fixa motstånd, och jag fick alla värden (spänningar/motstånd) på studs.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	arp_quan.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	306,6 KB 
Id:	87958

  47. #167
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Hur är electrokits st-link v2 ( https://www.electrokit.com/produkt/s...m8-stm32-v2/)? Någon som har den och kan uttala sig om den funkar eller ej?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	41016810-1-600x450.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	39,6 KB 
Id:	88003

    Behöver ha grejer för att flasha via JTAG-gränssnittet som är på många av mutable-klonerna, och har fixat en adapter för mini-JTAG men behöver något i andra änden som gör om signalen till USB och tänkte i första hand skaffa "original" st-link v2.. Men om denna är lika fungerande så sparar jag några kronor. *snål*

  48. #168
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har den och kan uttala sig om den funkar eller ej?
    Den ser farligt ut det skräpet som finns på ebay för ett par kronor.
    Den är undermåligt byggd med fel och billigare kretsar och helt olämplig, hänger sig ofta etc.
    https://www.ebay.com/itm/ST-Link-V2-...r/183570901476

    Jag har fått tag på en variant som är rätt byggd, något dyrare och utan hölje, men hittar inte säljaren nu.
    Namn:  jtag.png
Visningar: 372
Storlek:  104,9 KB

    Annars rek jag dig att köpa ett original STM32 Discovery kit för några hundringar (finns på Mouser etc) och använda den som programmerare.

  49. #169
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den ser farligt ut det skräpet som finns på ebay för ett par kronor.
    Den är undermåligt byggd med fel och billigare kretsar och helt olämplig, hänger sig ofta etc.
    https://www.ebay.com/itm/ST-Link-V2-...r/183570901476

    Jag har fått tag på en variant som är rätt byggd, något dyrare och utan hölje, men hittar inte säljaren nu.
    Namn:  jtag.png
Visningar: 372
Storlek:  104,9 KB

    Annars rek jag dig att köpa ett original STM32 Discovery kit för några hundringar (finns på Mouser etc) och använda den som programmerare.
    Jo, lutar åt det. Vanliga st-link v2 kostar 19 euro på mouser, så helt klart överkomligt. Discovery-kortet ungefär hälften av det ser jag nu. Perfekt, tack för tipset!

  50. #170
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Så lite så. Kolla bara upp att du får rätt discovery/nucleo kort för det du ska ha det till.

  51. #171
    zarar
    zarar är inte uppkopplad
    zarars avatar
    Senior
    Slog till på syncussion och bokade in mig på TTSH. 2019 lär bli mkt lödande!

  52. #172
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zarar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slog till på syncussion och bokade in mig på TTSH. 2019 lär bli mkt lödande!
    Wow! Ser fram emot en byggtråd

  53. #173
    zarar
    zarar är inte uppkopplad
    zarars avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow! Ser fram emot en byggtråd
    Syncussion kom idag, så börjar nog bygga i helgen

  54. #174
    zarar
    zarar är inte uppkopplad
    zarars avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Färdig (nästan). Michael Bartons quantizer (2 st) och arpeggiator. Köpte för stora kondingar till arpen och missade ett gäng elektrolyter. Hittar inga små (2.54mm) 10nF kondingar på Electrokit så det får nog bli ytmonterat (1206).

    Ska säga att Barton var bra att ha att göra med. Hade en fråga om poten på kvantiseraren kunde bytas mot omkopplare med fixa motstånd, och jag fick alla värden (spänningar/motstånd) på studs.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	arp_quan.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	306,6 KB 
Id:	87958
    Jag har en massa 10nF kondningar om du finns i Stockholm.

  55. #175
    zarar
    zarar är inte uppkopplad
    zarars avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0281.jpeg 
Visningar:	17 
Storlek:	870,4 KB 
Id:	88035

    Ladder filter

  56. #176
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Tack, men jag har löst (ska lösa det). De enda som fanns på Electrokit hade 5mm benavstånd och sådana beställde jag, intet ont anande. Nu beställde jag mer kul från EK, bland annat SMD-kondingar vilka ska lödas på undersidan.
    Undrar hur jag ser ut efter den proceduren ...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	d6d770edc2bf45e8f010d2888ce4dd6e.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	17,1 KB 
Id:	88036

    Jag hittade ett recpt på en Arduinostyrd ADSR och var tvungen att fundera över den.
    GitHub
    Den använder en Nano, men med lite detektivarbete kan man få fram att man köra med en ATmega328P och en D/A på ett litet labbkort.

  57. #177
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	skopi.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	110,9 KB 
Id:	88189

    Det var väl på tiden att ha ett när man ändå bygger saker. Electrokit tog hem dem så det tilltalade mig mer än ebay och 3 veckors väntan osv osv.

    Funderar lite på att bygga ihop några av Nicolas grejer, mycket enkla: http://electro-music.com/forum/viewtopic.php?t=34550 Och LM324 är min favorit-opamp så det var ju fint att han använder den till nästan allting.

  58. #178
    zarar
    zarar är inte uppkopplad
    zarars avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0455.jpeg 
Visningar:	17 
Storlek:	718,3 KB 
Id:	88257

    Syncussion färdigbyggd!

  59. #179
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Droppar lite kryptiskt denna skönhet här, mer info kommer under sommaren

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fm8.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	358,1 KB 
Id:	88288

  60. #180
    zarar
    zarar är inte uppkopplad
    zarars avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F9727A9B-C63C-4854-8270-A56AB3FC54B9.jpeg 
Visningar:	16 
Storlek:	4,31 MB 
Id:	88319
    Bygger Performer

Liknande ämnen

  1. Synthmunk 2019
    Av depulse i forum Allmänt om musik
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2019-12-31, 13:18
  2. ESC 2019
    Av BoscoSync i forum Allmänt om musik
    Svar: 628
    Senaste inlägg: 2019-11-29, 15:53
  3. Superbooth 2019
    Av tut i forum Evenemang
    Svar: 106
    Senaste inlägg: 2019-05-13, 23:12
  4. JovianSynth - planer på digitala grejor
    Av Antimon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 23:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •