Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 105 av 105

Ämne: Den sämsta effektburk du nånsin ägt ?

  1. #61
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Intressant !!

    ...Går de att jämföra med något ? Låter de samma som Quadraverb (fast grynigare) eller är det HELT annan karaktär ?

    Hur står de sig mot typ SPX90 ??

  2. #62
    rhizomatik
    rhizomatik är inte uppkopplad
    rhizomatiks avatar
    Senior
    Finns åtminstone två reverbpresets på midiverb II som är riktigt fina och användbara.
    Tycker tvåan låter betydligt mycket roligare än de senare som mest är tråkiga vad jag kan minnas.

  3. #63
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Den är således användbar... Blev dock lite orolig efter att just ha snurrat ut på youtube och fann detta...

    http://m.youtube.com/index?desktop_u...?v=jvOUaSyY5Ok

  4. #64
    rhizomatik
    rhizomatik är inte uppkopplad
    rhizomatiks avatar
    Senior
    För övrigt är den tråkigaste effektburk jag ägt Lexicon MX200. Att de dessutom haft den dåliga smaken att sätta 200 efter M på den ger ju helt fel associationer.

  5. #65
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rhizomatik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt är den tråkigaste effektburk jag ägt Lexicon MX200. Att de dessutom haft den dåliga smaken att sätta 200 efter M på den ger ju helt fel associationer.
    Hehe! Nej, senare budget-Lexicons är inte särskilt roliga. Däremot gillar jag LXP-serien, borde kanske skaffa ett LXP1 så att jag har hela serien.

  6. #66
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant !!

    ...Går de att jämföra med något ? Låter de samma som Quadraverb (fast grynigare) eller är det HELT annan karaktär ?

    Hur står de sig mot typ SPX90 ??
    Jag vågar inte svara på det, jag använde ibland även ett QV på den tiden men jag satte mig aldrig ner och verkligen arbetade med det, och några lyx-effekter hade jag inte varit i närheten av då. Som jag minns dess ljud tycker jag absolut att det är värt någon hundralapp.

  7. #67
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Rodnar lite när jag läser svaren i denna tråd. Nästan varenda en ni spyr på har jag ägt nån gång, och visst de var inte fantastiska men nog fick man dom att låta åtminstone hyfsat upp till bra med lite EQ-meck o rattande. Har alltid vatt en fattigman och fått nöja mig med burkar i de lägre skikten. FireworX är väl enda undantaget.

    Tack o lov att det idag finns asbra pluggar med tillhörande hårdvara.

    Vilken Virtualizer syftar ni förresten på; DSP2024P eller FX2000?
    Själv impulsköpte jag den sistnämnda för ett tag sen när jag drabbades av ett nocturnt Thomann-anfall.
    Tycker inte den låter piss alls, klart användbar och lättrattad liten rackare imho.

    F.ö. så är min sämsta effektburk ett gammalt fjäderreverb som låter så pass illa att den borde bära en varningstext.

  8. #68
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran

  9. #69
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    haha rex50 min gamla favvis, precis som Calle säger phasern är faktiskt bra, sen är disten i den så jäkla sunkig att man bara måste sjunga igenom den.
    annars har jag väldigt svårt för cheapa lexicon burkarna fr 90-tal

  10. #70
    SnareTheMind
    SnareTheMind är inte uppkopplad
    SnareTheMinds avatar
    Senior
    Nu blev jag sugen på en Virtualizer, en produkt som väckt så mycket ogillande här måste ju vara något speciellt

  11. #71
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Jag gillar ju min virtualizer dsp 1000, den är charmig på något sätt. (den nya virtualizer fx 2000 är på min önskelista just nu)

    Den värsta jag har haft är behringers gamla rack kompressor. Den var verkligen tråkig och steril. Det är nog första gången jag har upplevt en kompressor som faktiskt sög bort det goda ur tonen istället för att feta på den.

    Men ni som har helt bedrövliga fjäderreverb, det är inget ni kan tänka er att sälja billigt ??? (Kasta in en virtualizer också så blir det ett pang paket.)

  12. #72
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ibanez Parrot box (förstärkarsimulator innan de fått kläm på hur de kan låta):

    Bifogad fil 38113

  13. #73
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    vet inte om det finns några dåliga effektenheter.. dom dåliga blir lixom kalkon-bra och hittar sina arbetsområden dom med. En färg i paletten typ. Gillar att blanda hiend med lowend.. sådeså

  14. #74
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    har fortfarande inte köpt behringers http://www.behringer.com/de/Products/FX2000.aspx
    men tror den kan va ball.. midistyrning är ett måste på alla sunkiga effekter! kan man styra många effekter samtidigt kan man spela på dom som en synth ju

  15. #75
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Desecrated Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar ju min virtualizer dsp 1000, den är charmig på något sätt. (den nya virtualizer fx 2000 är på min önskelista just nu)

    Den värsta jag har haft är behringers gamla rack kompressor. Den var verkligen tråkig och steril. Det är nog första gången jag har upplevt en kompressor som faktiskt sög bort det goda ur tonen istället för att feta på den.

    Men ni som har helt bedrövliga fjäderreverb, det är inget ni kan tänka er att sälja billigt ??? (Kasta in en virtualizer också så blir det ett pang paket.)
    Flera av Behringers kompressorer gör liksom ingen kompression, samtidigt finns det en två modeller av gamla Behringer kompressorer (tidigt i silver-face tiden) som är suveräna och även rena i signalen?! :wtf:

    Och vi borde grupp-DIYa fjäder-reverb på 99an.

  16. #76
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och vi borde grupp-DIYa fjäder-reverb på 99an.
    Helt klart rätt tråd för den utmaningen!

  17. #77
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt klart rätt tråd för den utmaningen!

  18. #78
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Lucarno med sitt balk-i-taket-eko vinner på något sätt. Jag lämnar walk over iaf.

  19. #79
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Fast.... Kan man få det att låta som ett "Master room"... så köper jag nog gärna ett FÄRDIGT exemplar. Fast då passar det å andra sidan inte in på denna tråd.

  20. #80
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alesis Midiverb, huaaa

    näääääeeee.... gillar min massor!<3

  21. #81
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Räknas de inbyggda lama effekterna i Machinedrum? Annars antagligen min gamla Boss OD2 som jag hade på 80-talet, eller Tiptop Z5000 mkI. Modular-delay utan cv-styrning av både tid och feedback??

  22. #82
    Fires_Of_Ork
    Fires_Of_Ork är inte uppkopplad
    Fires_Of_Orks avatar
    Veteran
    Haft ART reverb och Peavy delay...man fick med en kock i varje som stog och stekte bacon i out-put'en.

  23. #83
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Hejhej.

    Finns det någon 99-tråd som behandlar Dåliga Effekter (jag tänker särskilt på Eko och Reverb, men... ja...) som ändå liksom är Bra Dåligt. Eller Intressanta. Jag har en Grej för Dem. De har en särskild plats inne bland Kamrarna.

    TCD-1 Cyclone tillhör mina Finingar i Blandningen. De är Underbara. Ja, nästan Magiska. För mig iallafall. Jag tror det finns en sådan Tråd redan.

    Någon snäll 99:a har säkert Koll på det.

    LA

  24. #84
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Kul att några har nämnt Alesis Midiverb II och Digitech DSP128. Har båda två Nu när folk vill lägga på brus på sina inpelningar för att få lite lofi. Borde inte dessa gamla trotjänare bli hypade

    Är det nån som vet hur man byter batteri i en Digitech DSP128?

  25. #85
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Jag har en DSP256XL. Gotta luv it även om den är OT i tråden

  26. #86
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Är alla varianter av microverb bra för lo-fi? Eller är dom bara... dåliga?

  27. #87
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Man blir ju sugen på en Behringer Virtualizer efter den här tråden. Snacka om spännande

  28. #88
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Kul ändå med risiga effekter.

    Ett tips jag fick ifrån en gammal studioräv (för att få ljud att fungera i en mix) var att man kunde ta en gammal effekt typ spx 90? med halvkass bandbredd och söka eq:a ljudet (innan det når burken) så att det låter drägligt. (Reverbet slutar att bummla och skräna)

    I praktiken innebör detta att man highpassar upp till ca 100hz för att sedan dippa ganska rejält med ett shelvingfiter (lägre freq upp till ca 500hz) Samtidigt lowpassar man yttersta toppen. En behandling som många synthljud (med fullstort frekvensinnehåll, typ saw, strings från analogsynth typ Oberheim, som (spelar tillsammans) med andra ljud, verkar må bra av.

    Reverbet...? Det kan man stänga av, använda (för nu fungerar det) eller ersätta med något annat

    I vilket fall: Att först söka anpassa original ljudet till själva burken, är troligtvis lättare... än tvärt om. I varje fall om man vill få ut mer av äldre "risiga" effekter
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-11-06 klockan 21:44.

  29. #89
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Behringer Vitalizer...

    Jag gillar verkligen dåliga effekter... men denna var verkligen tråkig...

  30. #90
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Parrot box, eller vad den heter... högtalarsimulator som låter skit. På fel sätt. Inte Zoom 1201-skit, utan bara skit.

    Edit: hade jag visst redan skrivit. Tur att jag står fast vid eländet.

  31. #91
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ibanez Parrot box (förstärkarsimulator innan de fått kläm på hur de kan låta):

    Bifogad fil 38113
    Igen?!

  32. #92
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Insåg det sedan ja.

  33. #93
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    I år 2012 delen nämns Zoom 1201. Den och 1204'an verkar väl fått en viss kultstatus på senare tid väl...?
    Själv så gillar jag Hall reverbet skarpt.

  34. #94
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Säg till när Behringer Virtualizer uppnår kultstatus, då säljer jag

  35. #95
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I år 2012 delen nämns Zoom 1201. Den och 1204'an verkar väl fått en viss kultstatus på senare tid väl...?
    Själv så gillar jag Hall reverbet skarpt.
    Japp - men de låter ju förjävligt. På ett underbart sätt! Jag säljer aldrig min affärsköpta 1201.

  36. #96
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp - men de låter ju förjävligt. På ett underbart sätt! Jag säljer aldrig min affärsköpta 1201.
    +1

    ART FXR däremot låter förjävligt på ett trist sätt. Lyckades inte göra något vettigt med den.

  37. #97
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Har en Virtualizer för reverb i lurarna när jag trackar sång. Funkar perfa för det ändamålet.

  38. #98
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Den senaste Virtualizern är helt ok. Den som har det solklara namnet "Behringer Virtualizer 3D FX2000". Dock svår att ratta med sin begränsade display och stora mängd parametrar.

  39. #99
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Behringer Ultrafex, Kalkon, skräp eller halssmycke?

    Jag har en som jag inte ids koppla in ännu.

  40. #100
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Alesis Microverb 2 Large 2 tyckte jag var som vitlöksås som gick att ha på allt, dock helst torrare än följande exempel;
    https://www.youtube.com/watch?v=sI0W...youtu.be&t=588
    https://www.youtube.com/watch?v=oQwG...youtu.be&t=430

    Ett användningsområde för Ultrafex kan väl vara vid överföring av gamla kassettband till DAW.


  41. #101
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Älskar när 5 år gamla trådar nåter vaknar till liv...

    Jag instämmer med kören... Virtualizer mk1 och Modulizer by far... inget annat kommer i närheten horribelt verkligen.

  42. #102
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Jag vill minnas nån berraburk som hette dualfex som skulle fixa till slutmixen med lite exciter typ, men tom då med det höga brustaket(!) man hade på den tiden så var den för jävlig. Sen minns jag inte modellen, men en rocktron 1u dist/comp/eq/limiter i mono som jag aldrig fick att låta bra. Till saken hör att jag inte hade något problem att trycka lite trummor genom rapman-pitchshiftern så den måste ha varit riktigt jävla kass.

  43. #103
    zubox5
    zubox5 är inte uppkopplad
    zubox5s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Lucarno Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en DSP256XL. Gotta luv it även om den är OT i tråden
    har också en och tycker den är skitbra! behöver byta batteri i den dock. cathedral-reverbet är ju guld!

  44. #104
    zubox5
    zubox5 är inte uppkopplad
    zubox5s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    On topic då, min sämsta är en Ibanez DS7 Distortion.
    Distpedal, låter skit, käkar mycket bas.
    Inte fått nån användning för den på säkert 10 år.

  45. #105
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Ett Alesis MidiVerb II för 500 spänn i Gbg:

    https://vend.se/422062-alesis-midiverb-2

Liknande ämnen

  1. Extern effektburk/mixerbord fråga
    Av elvedas i forum Effekter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 08:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •