Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 558

Ämne: Behringer klonar TR-808 (RD-8)

  1. #61
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Minns med en tår i ögat första 808-prototypen med elverk som vi fick montera ihop en grå helg 1606. Ulven var den första att hålla låda sedan. De rituella rytmer vi fick fram satte tonen för åttio generationer framåt. Då var ändå metoden för förstärkning väldigt rudimentär: men silvergruvan ekade fint.

  2. #62
    deleted user
    PF: Ja! Men minns ni de där gubbarna med buskiga ögonbryn djupare in i gruvan? Som grumsade att det ni ungsparvar sysslade med bara var ena fuktiga slaskfjärtar jämfört med kickarna från förr.. sedan vevade de upp maskinen som inte såg så mycket ut men var väloljad och luktade läder, metall och trä.

    Efteråt fanns det inte så mycket att säga, man tände en pipa och nickade åt varandra. Efterklangen på den djupa kicken och smattret från sextondelar ekade fortfarande bland gångarna i silvergruvan.

  3. #63
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låt mig bara alldeles kort få meddela att Ulven materialiserades sommaren år 1309. Han är inte den ende av sitt slag här. Människorna bör veta att hålla ett visst avstånd.
    En smärre korrigering av en i övrigt helt korrekt text.

  4. #64
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    deleted user: Haha, nej gubbar har jag aldrig lyssnat på

  5. #65
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En smärre korrigering av en i övrigt helt korrekt text.
    Ajajajajaj. Jaha då blir det skamvrån!

  6. #66
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv har jag "been around for a long long time" ...
    Hängde du i S:t Petersburg också?

  7. #67
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låt mig bara alldeles kort få meddela att Ulven föddes sommaren år 1309. Han är inte den ende av sitt slag här. Människorna bör veta att hålla ett visst avstånd.
    Jadu ditt gamla geni., det inlägget var ju riktat till Drifter., inte Ulven som gjorde er uppmärksamma på en viktig detalj. Det ser jag som ett ryggdunk.

  8. #68
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tangent dream Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta kan disputeras och diskuteras, men jag kan likväl så hävda att jag har ett auktoritärt kunnande i erfarenhet, samt över tid som är vida över dig i den frågan.
    Oj, kaxigt!

  9. #69
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, kaxigt!
    Japp, men det är befogat när det är hundgläffs som ylas.

    Yoclo, är en maskin för få, och kommer aldrig att säljas för en annat än redan initierad skara. RD-808 kan säljas i ett vidare spektrum.
    det är kaxigt att som vissa i tråden resonera utifrån egna av olika orsakers verkan till hat emot Behringers RD-808.

    Roland har ju missat den psykologiska signaleffekten man kan ge till ett instrument med att efterhärma dess form. Men all respekt till Rolands nya trummaskin som på säkert passar vissa bättre(mig t ex i vissa situationer), men går över huvudet på andra.

  10. #70
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer hagla yoctos och Miamis på vend nu :0
    Ja tack!

  11. #71
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tangenten: Vet inte om jag hör helt vad du säger men jag håller med om att det är risigt att hålla på och dissa Behringer, för de fyller ju nischer som sannerligen bara har stått och väntat på att fyllas. De gör helt rätt med sitt demokratiseringsjobb! Det började ju bli så att man ville slå nån med minimoog / JP8 / 808 / 909 på käften (bildligt talat) bara för att dessa instrument - från och med tidiga 90-talet - utvecklades från "vanliga jävla dammiga och normalt punkiga folksyntar" till "satans jävla äckeldyra skrytprylar för de äckligt rika". JP8 för 80.000? Fram med käften bara så ska jag visa var skåpet står. Jävligt störig utveckling. Puh. Bara tacksam för att Uli styr upp detta helvete.

  12. #72
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Om man jämför med elgitarrer så finns ju en uppsjö av Les Paul och Statocaster gitarrer på marknaden. Visst kommer det nya modeller ibland men klassikerna håller sin position. Och Gibson och Fender gör dem med mindre förändringar och har egna budgetmäeken.

    Här har ju Roland inte hängt med genom att inte göra en analog verson. Moog försökte göra som Gibson men det funkade inte i längden pgs pris antar jag. Jag vet inye varför man inte gör en budget model D själva. Det är ju vad alla vill ha. Gibson Led Paul special liksom.

    Det finns en marknad för klassiska nytillverkade instrument, men priset måste vara rimligt.

  13. #73
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja. Jag gillade Boutique först, och hade inga problem med JP08'ans storlek, däremot blev jag helt hatisk av den jävla kexiga högtalaren, sedan att de inte ens kunde ha bättre utgångar på den än en gammal Boss DR-550. När D-05 kom så höll jag på att sänka Roland till de för evigt hatades brunn. Just nu är det lugnt, men det blir bättre om de någon gång skärper sig på riktigt. Prenumerationsmodell my ass. Jag vet exakt vad de bör göra men tänker inte säga mer för de borde anställa mig i stället. Sitta å ge en massa gratistips? Som deras svenska anställda kan sampla av och föra vidare. Fjäder i hatten till dom liksom. Man blir ju bara stött. Har redan sålt några hundra JD-XA åt dem tack vare min video. Vad fick jag?

  14. #74
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man jämför med elgitarrer så finns ju en uppsjö av Les Paul och Statocaster gitarrer på marknaden. Visst kommer det nya modeller ibland men klassikerna håller sin position. Och Gibson och Fender gör dem med mindre förändringar och har egna budgetmäeken.

    Här har ju Roland inte hängt med genom att inte göra en analog verson. Moog försökte göra som Gibson men det funkade inte i längden pgs pris antar jag. Jag vet inye varför man inte gör en budget model D själva. Det är ju vad alla vill ha. Gibson Led Paul special liksom.

    Det finns en marknad för klassiska nytillverkade instrument, men priset måste vara rimligt.
    Jag är väldigt glad av att moog inte gjorde en budget modell av model D - antingen gör de en riktig eller så låter de bli.

  15. #75
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hela idén om att det någonsin varit nån slags "premium-instrument" är bara fucked up. De försökte göra minimoogen så billig / prisvärd som möjligt 1970. Andra varvet; denna sjuka tid, så har de bara försökt mjölka cash.

  16. #76

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tangenten: Vet inte om jag hör helt vad du säger men jag håller med om att det är risigt att hålla på och dissa Behringer, för de fyller ju nischer som sannerligen bara har stått och väntat på att fyllas. De gör helt rätt med sitt demokratiseringsjobb! Det började ju bli så att man ville slå nån med minimoog / JP8 / 808 / 909 på käften (bildligt talat) bara för att dessa instrument - från och med tidiga 90-talet - utvecklades från "vanliga jävla dammiga och normalt punkiga folksyntar" till "satans jävla äckeldyra skrytprylar för de äckligt rika". JP8 för 80.000? Fram med käften bara så ska jag visa var skåpet står. Jävligt störig utveckling. Puh. Bara tacksam för att Uli styr upp detta helvete.
    Fast syntar var ju oöverkomligt dyra för de flesta fram till priskollapsen för analogsyntar runt slutet av 80-talet/början av 90-talet. (Folk i punksvängen kallade syntar "moderatpiano" tex.)

    (Käpphästvarning.)

    Så även om jag på sätt och vis gillar demokratiseringsaspekten i att nästan vem som helst kan köpa en Uli-Mini, så är jag inte så såld på Behringers approach, av ett par anledningar:

    1) Behringer renommésnyltar – det mesta de gör (eller vill göra) är kloner på välkända produkter. Hade de enbart släppt egenutvecklade syntar så tror jag intresset hade varit betydligt mindre, så i hög grad åker de snålskjuts på andras varumärken.

    2) Det är en lat approach och undergräver (eventuellt) utveckling på sikt – de är stora nog att utveckla egna produkter från noll, och har också köpt ett antal bolag med kompetenta utvecklingsavdelningar, men om det enda de gör är att klona andras framgångsrika produkter kan man undra hur det kommer se ut om 5-10 år? (se också nästa punkt)

    3) Det undergräver mindre tillverkare, eftersom Behringer kan hålla betydligt lägre priser, dels på grund av deras storlek, dels för att de undviker utvecklingskostnader genom att klona andras arbete. Många bolag har ju börjat i liten skala med budgetprodukter för att sedan sakta göra mer och mer ambitiösa produkter. Hur lätt skulle det vara för Novation, DSI, Arturia eller andra nya bolag att ta sig över hobbynivån om det största musikutrustningsbolaget säljer produkter till lägre kostnad än deras tillverkningskostnader.

    Även anrika bolag som Moog har (gissar jag) levt på att sälja billigare modeller, men hur många hade köpt en Phatty om Uli-minin funnits? Man kan också titta på hur det ser ut i kategorier där Behringer dominerar, som billiga mixerbord (som kanske inte har samma utvecklingspotential som syntar och trummaskiner) – hur mycket händer där, mer än att Behringer klonar det som kommer från de fåtal konkurrenter som finns kvar?

    (Nu har ju även många av de här bolagen gjort kloner eller produkter djupt inspirerade av andra maskiner, så det är en gråzon, men det har i mina ögon inte varit i samma industriella skala som Behringer.)

    Ur ett rent marknadsmässigt perspektivt så är Behringers strategi smart: de har betydligt bättre skalfördelar för tillverkning, de behöver inte särskilt höga marginaler på någon enskild produkt och att klona framgångsrika och/eller eftersökta produkter är mycket mindre riskfyllt, men jag tror det är naivt att tro att deras satsning på syntar är enbart positiv.

  17. #77
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tangent dream Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland har ju missat den psykologiska signaleffekten man kan ge till ett instrument med att efterhärma dess form. Men all respekt till Rolands nya trummaskin som på säkert passar vissa bättre(mig t ex i vissa situationer), men går över huvudet på andra.
    Årets största felbedömning skulle jag säga. Roland är ju grymt medvetna om den psykologiska signaleffekten man kan ge till ett instrument genom att efterhärma dess form. Det är ju just det man anspelar på och säljer multum av i olika former..om och om igen. Dessutom har de ju totalt lyckats överföra det i miniformat med TR-08/09 och SH-01A.

    Jag skulle verkligen påstå att Behringer just bryter mot allt detta genom att peta in Arturiaduttar i det hela och verkligen missar sitt mål när det gäller psykologin.

    Sen är jag fortfarande lite förbryllad över att folk efter att ha upplevt Behringers mixrar och effekter fortfarande tror att en billig prislapp korrelerar med god kvalitet.

  18. #78
    AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har svårt att se något negativt med att Behringer klonar en tr-808.

  19. #79
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AnotherSwede Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har svårt att se något negativt med att Behringer klonar en tr-808.
    Annat än att min Miami förlorade halva värdet....

  20. #80
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annat än att min Miami förlorade halva värdet....
    Det finns samlare för dessa också... även om du i mångt och mycket sitter på en kopia du också. 303an drog iväg trots kopiorna, min gula älskling kostar mer och mer trots elbys kopia och Jasperdito. Folk kommer alltid att köpa champagne trots att det finns mousserande vin från andra regioner.

  21. #81
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Ja, PF, håller med om att Behringer kör en demokrateringsprocess av klassikerna, i brist på bättre uttryck.

    Emu: näe jag håller inte med, tycker boutiqeserien är en smekning i utseende för de redan invigda, men missar det mer undermedvetna signaleringen. men jag gillar ditt mothugg, men jag hoppar det där med årets felbedömning, om det nu inte var riktat åt RD-808, vilket kommer bli en hit, hoppas jag på
    Ja Behringers Phonickopior var säkert jävligt kassa, men vem bryr sig nu?

  22. #82
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är beredd att hålla med. Jag har i alla fall tre syntar som har samplade 808-ljud och de låter ungefär likadant. Men det beror väl på vad man har för preferenser. Jag har aldrig vart speciellt förtjust i analoga trumljud mer än synt-toms. Det mesta låter puff och pys i någon form och det passar inte i min musik. Den dagen Behringer släpper en kopia av en Linndrum så kommer mina pengar att byta ägare. Jag har ännu inte hittat några riktigt bra Linn-samplingar med tryck i.
    Precis som jag ser det. I min mid 80s synthpop är det Linn eller 707/626/RX som behövs. Kryddor från 808 tar jag glatt från hvilken burk som helst.
    Gör dom en Linn är jag på direkt!

  23. #83
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis som jag ser det. I min mid 80s synthpop är det Linn eller 707/626/RX som behövs. Kryddor från 808 tar jag glatt från hvilken burk som helst.
    Gör dom en Linn är jag på direkt!
    Farbror Roger var på mig direkt när jag gjorde en Linn.

    Och jag är bara en liten skitboutique jmf med Uli.

  24. #84
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Full size och allt! :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D484E72F-00D7-4DF0-A437-633C98AB53C6.jpeg 
Visningar:	114 
Storlek:	242,8 KB 
Id:	81260

  25. #85
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Farbror Roger var på mig direkt när jag gjorde en Linn.

    Och jag är bara en liten skitboutique jmf med Uli.
    Vet inte hur det är med patent och så med Linn. Kanske inta lika lätt som med dom andra dom har klonat. Hoppas dock!

  26. #86
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Full size och allt! :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D484E72F-00D7-4DF0-A437-633C98AB53C6.jpeg 
Visningar:	114 
Storlek:	242,8 KB 
Id:	81260
    Nja, jag tror nog det är en plånbok i fickan.

  27. #87
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte hur det är med patent och så med Linn. Kanske inta lika lätt som med dom andra dom har klonat. Hoppas dock!
    Både Linn och DMX är lätta att klona pga att dom är samplebaserade.

    Men Uli sa det direkt till mig, inget digitalt trams.
    Bara analogt.

    Ordagrant.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, jag tror nog det är en plånbok i fickan.
    Banan?

  28. #88
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både Linn och DMX är lätta att klona pga att dom är samplebaserade.

    Men Uli sa det direkt till mig, inget digitalt trams.
    Bara analogt.

    Ordagrant.

    - - - Uppdaterad - - -



    Banan?
    Menade patentet, kan va nått med patent som gör Linn svårare at få til. Lagligt altså.

  29. #89
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Det finns 3 sorter på alla forum runtom i världen:

    De som tycker att det ska vara orginal.

    De som tycker deras investering gått åt pipsvängen.

    Och de som bara vill att det ska se ut, låta lika och vara billigt.

    Vilken är du?

  30. #90
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, jag tror nog det är en plånbok i fickan.
    Ahahaha.

    Ska iaf köpa en. Behringer 808 alltså, inte plånbok eller banan.

  31. #91
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, jag tror nog det är en plånbok i fickan.
    Hänger inte med här?

  32. #92
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hänger inte med här?
    Vad har du i fickan jan....

  33. #93
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns 3 sorter på alla forum runtom i världen:

    De som tycker att det ska vara orginal.

    De som tycker deras investering gått åt pipsvängen.

    Och de som bara vill att det ska se ut, låta lika och vara billigt.

    Vilken är du?
    Definitivt alternativ #3 här. Låter den lika/samma (+ extra krydda i form av filter och fx) så är det en no-brainer. De som klagar extra mycket just nu är nog de som sitter med ett orginal och ser sitt andrahandsvärde vika av söderut igen helt enkelt ;-)

  34. #94
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Alternativ 4: Äh, gör något intressant istället!

  35. #95
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hänger inte med här?
    Ett tråkigt penisskämt bara.

  36. #96
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Jag hör till variant #3 och #4. Kul att gamla klassiker blir tillgängliga för fler även om jag själv tycker det är roligare med NYA prylar. Däremot känner jag mig kluven när det är just Behringer som gör det. Visst, det borgar för ett riktigt lågt pris vilket jag gillar, men jag kan inte låta bli att känna att behringerpriserna även ger en lite lätt besk bismak i min mun – iallafall när det gäller produkter som konkurrerar med små boutiquetillverkares produkter, konkurrenter som inte har en chans att få lika låga tillverkningskostnader som Behringer. Då ser jag hellre att Behringer "drabbar" de stora drakarna. Å andra sidan kanske inte de små boutigefirmorna behövs om Behringer blir fantastiska? Gaah, så kluven.

    EDIT: Eller så gör vi så här: Uli & co får ägna sig åt att göra billiga kloner av alla gamla klassiker, och småtillverkarna får istället stå för innovation (som vi då får vara beredda att betala lite mer än behringerpriser för). Så, alla nöjda och alla glada

  37. #97
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hör till variant #3 och #4. Kul att gamla klassiker blir tillgängliga för fler även om jag själv tycker det är roligare med NYA prylar. Däremot känner jag mig kluven när det är just Behringer som gör det. Visst, det borgar för ett riktigt lågt pris vilket jag gillar, men jag kan inte låta bli att känna att behringerpriserna även ger en lite lätt besk bismak i min mun – iallafall när det gäller produkter som konkurrerar med små boutiquetillverkares produkter, konkurrenter som inte har en chans att få lika låga tillverkningskostnader som Behringer. Då ser jag hellre att Behringer "drabbar" de stora drakarna. Å andra sidan kanske inte de små boutigefirmorna behövs om Behringer blir fantastiska? Gaah, så kluven.

    EDIT: Eller så gör vi så här: Uli & co får ägna sig åt att göra billiga kloner av alla gamla klassiker, och småtillverkarna får istället stå för innovation (som vi då får vara beredda att betala lite mer än behringerpriser för). Så, alla nöjda och alla glada
    Och vem tror du står för Ulis innovation?
    Jo det är små som jag.

    Men jag tror ändå inte att han kan köra över mig.
    Och jag tror inte det är tanken heller.

  38. #98
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och vem tror du står för Ulis innovation?
    Jo det är små som jag.
    Ja, och det är ju just det som jag inte gillar eftersom de små inte har en chans att priskonkurrera med Uli. Helst ser jag att det inte blir någon som helst konkurrenssituation mellan Behringer och de små tillverkarna. Det är därför som jag helst ser att Behringer endast ägnar sig åt billiga innovationslösa retroprodukter och att de små tillverkarnas produkter får stå för innovation (och även själva få sälja den, utan direkt konkurrens från Behringer). Som sagt, det är konkurrens på så ojämna villkor nu när Behringer är så himla stora och har sina egna fabriker.

    Med allt detta sagt så ser jag inget problem med att Behringer gör rena kloner av 30 år gamla Rolandprodukter, Roland har själva haft chansen länge (och de har ju resurserna).

  39. #99
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    En vanlig marknadsstrategi är att prissätta utefter vad kunden är beredd att betala snarare än vad produkten kostar att tillverka. En modell jag själv har svårt för. Jag gillar när Uli med flera kommer och visar den fingret.

  40. #100
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hänger inte med här?
    Ett roligt penisskämt bara.

  41. #101
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En vanlig marknadsstrategi är att prissätta utefter vad kunden är beredd att betala snarare än vad produkten kostar att tillverka. En modell jag själv har svårt för. Jag gillar när Uli med flera kommer och visar den fingret.
    Men du bygger och säljer inget eller.

    Först ska du designa och det har han många som gör åt honom.

    Sen ska du beställa PCB, paneler/lådor, till samma mängd du har beställningar.

    Enheterna ska byggas/monteras.
    Det gör han i fabrik. Boutique hemma vid köksbordet.

    Och det ska skeppas.

    Inget litet företag men lätt för Uli.

    För oss små är det en fråga om pengar.

  42. #102
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Vad jag ville säga är att nu leker han pengar för att visa någon point.
    Vad den är vet jag inte.

  43. #103
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Först ska du designa och det har han många som gör åt honom.
    Ja bland många är det Roland, Korg, Mackie, Moog, Sequential Circuits, Oberheim, Line-6 etc etc etc etc.

  44. #104
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja bland många är det Roland, Korg, Mackie, Moog, Sequential Circuits, Oberheim, Line-6 etc etc etc etc.
    Jag har inget emot hans klonande av andras design.

    Vi pratar om stora företag som tar betalt för "vad det är värt".
    Just nu tar DSI dyra pengar av folk.

    Jag har inte råd att montera i Kina pga för liten orderingång.

    Men att ta överpriser är fel.
    Även om du har löner att betala till anställda.

    Det är att försöka rida på vågen av något varumärke eller kändisskap.
    Och användarna får betala.

  45. #105
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både Linn och DMX är lätta att klona pga att dom är samplebaserade.

    Men Uli sa det direkt till mig, inget digitalt trams.
    Bara analogt.
    Klart Linn och och andra digitala trummaskiner är relativt lätta att klona men samplingarna i dom lyder under upphovsrättslagar som är tuffare än patentlagar.Så det är därför nog mer därför Uli inte vågar ge sig på dom. Sen är nog efterfrågan inte lika stor som för 808:an.

  46. #106
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inget emot hans klonande av andras design.

    Vi pratar om stora företag som tar betalt för "vad det är värt".
    Just nu tar DSI dyra pengar av folk.

    Jag har inte råd att montera i Kina pga för liten orderingång.

    Men att ta överpriser är fel.
    Även om du har löner att betala till anställda.

    Det är att försöka rida på vågen av något varumärke eller kändisskap.
    Och användarna får betala.
    DSI tar inte överpriser de tar ut vad de behöver för att täcka sina kostnader skatter och ge en liten vinst tänk på att de utvecklar och har foik anställda i ett högkostnadsland och faktiskt har folk anställda för att utveckla och ta fram nya produkter inte bara kopiera andras. Sen har de supportkostnader, marknadsföringskostnader, mässkostnader med mer med mer. Sen tror jag inte DSI är subventionerade av USA som Uli är av Kina.

  47. #107
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DSI tar inte överpriser de tar ut vad de behöver för att täcka sina kostnader skatter och ge en liten vinst tänk på att de utvecklar och har foik anställda i ett högkostnadsland och faktiskt har folk anställda för att utveckla och ta fram nya produkter inte bara kopiera andras. Sen har de supportkostnader, marknadsföringskostnader, mässkostnader med mer med mer. Sen tror jag inte DSI är subventionerade av USA som Uli är av Kina.
    Jag tar allt från Kina utom paneler som kommer ifrån Orsa, Sweden.

    Subventionerad?
    Det är ingen subvention från Kina annat än price per unit.
    Och du får vad du betalar för.
    Senast redigerat av janost den 2018-05-04 klockan 23:17.

  48. #108
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart Linn och och andra digitala trummaskiner är relativt lätta att klona men samplingarna i dom lyder under upphovsrättslagar som är tuffare än patentlagar.Så det är därför nog mer därför Uli inte vågar ge sig på dom.
    Bruce Forat köpte alla rättigheter till ljuden av Linn efter de lade ner (Bruce jobbade på Linn innan vad jag förstår) och Bruce jagar alla med blåslampa som säljer något som ens liknar ett Linn-ljud. Så det är Bruce och inte Roger. Men annars är det rätt. (Paul på Electrongate berättade detta, därför slutade han sälja ljud till Linndrumen)

    Så länge inte Uli köper loss rättigheterna från Bruce kommer inget hända. Och har man varit i kontakt med Bruce vet man att han gillar att ta betalt. Så att Uli och Bruce skulle komma överens känns ganska långsökt.

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är nog efterfrågan inte lika stor som för 808:an.
    Tror absolut den är lika stor. Tillsammans med 808 och 909 är ju Linndrum en ikonisk maskin. Lyssna på valfri radiohit från 80-talet så finns den ju där.

    Tror t.om marknaden för en (bra) Linndrum-klon är ca 216% större än för ännu en 808-klon...

  49. #109
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bruce Forat köpte alla rättigheter till ljuden av Linn efter de lade ner (Bruce jobbade på Linn innan vad jag förstår) och Bruce jagar alla med blåslampa som säljer något som ens liknar ett Linn-ljud. Så det är Bruce och inte Roger. Men annars är det rätt. (Paul på Electrongate berättade detta, därför slutade han sälja ljud till Linndrumen)

    Så länge inte Uli köper loss rättigheterna från Bruce kommer inget hända. Och har man varit i kontakt med Bruce vet man att han gillar att ta betalt. Så att Uli och Bruce skulle komma överens känns ganska långsökt.



    Tror absolut den är lika stor. Tillsammans med 808 och 909 är ju Linndrum en ikonisk maskin. Lyssna på valfri radiohit från 80-talet så finns den ju där.

    Tror t.om marknaden för en (bra) Linndrum-klon är ca 216% större än för ännu en 808-klon...
    Jag vet.

    Men jag har en Linn-modul i studion.

    (Jag vill minnas att det var någon på 99:an som svallrade?)

  50. #110
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Jag är skadad av Behringer urdåliga prylar som fanns för ett antal år sen men är det så att Behringer har lyft sig rejält på senare år?

  51. #111
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är skadad av Behringer urdåliga prylar som fanns för ett antal år sen men är det så att Behringer har lyft sig rejält på senare år?
    Jag kan inte säga något om hans bygge i Kina.

    Men hans R&D är förmodligen det bästa Europa kan prestera.

  52. #112
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tar allt från Kina utom paneler som kommer ifrån Orsa, Sweden.

    Subventionerad?
    Det är ingen subvention från Kina annat än price per unit.
    Och du får vad du betalar för.
    Precis och då får man nog anse att DSI's syntar i de flesta fall är mer värda pengarna än Behringers. Jmf. Rev2 mot Deepmind 12 t.ex. Sen är det ju såklart så att Uli till stor del har lagt tillverkningen i Kina för att Kinesiska myndigheter på olika vis underlättat och subventionerar hans produktion där.

  53. #113
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1) Behringer renommésnyltar – det mesta de gör (eller vill göra) är kloner på välkända produkter. Hade de enbart släppt egenutvecklade syntar så tror jag intresset hade varit betydligt mindre, så i hög grad åker de snålskjuts på andras varumärken.
    Sedan så finns ju de där kuddarna med TB-303, TR-808 eller TR-909 som motiv. (Om någon gör en dakimakura med samma motiv så köper jag den!)

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2) Det är en lat approach och undergräver (eventuellt) utveckling på sikt – de är stora nog att utveckla egna produkter från noll, och har också köpt ett antal bolag med kompetenta utvecklingsavdelningar, men om det enda de gör är att klona andras framgångsrika produkter kan man undra hur det kommer se ut om 5-10 år? (se också nästa punkt)
    Jag ser det som en utsökt provokation mot i synnerhet Roland. TR-8 kunde ha haft separata ljudutgångar, men hade det inte. Det var inte ens ett uttag för någon specialkabel med en kontakt i apparaten och så småsladdar med separata ljudutgångar. Sedan släpper Roland TR-08 och TR-09 med reglage för myror och ändå inga separata ljudugångar.

    Så den som är Trummaskin: TNG måste vara stor för oss med försvarlig handstorlek samt ha separata ljudutgångar. Sedan så kan ljudmotorn vara hur som helst.
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2018-05-05 klockan 00:20.

  54. #114
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Men hans R&D är förmodligen det bästa Europa kan prestera.
    Nu skämtar du.

  55. #115
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu skämtar du.
    Varför?

    Det är Sverige och England.

  56. #116
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bruce Forat köpte alla rättigheter till ljuden av Linn efter de lade ner (Bruce jobbade på Linn innan vad jag förstår) och Bruce jagar alla med blåslampa som säljer något som ens liknar ett Linn-ljud. Så det är Bruce och inte Roger. Men annars är det rätt. (Paul på Electrongate berättade detta, därför slutade han sälja ljud till Linndrumen)

    Tror absolut den är lika stor. Tillsammans med 808 och 909 är ju Linndrum en ikonisk maskin. Lyssna på valfri radiohit från 80-talet så finns den ju där.

    Tror t.om marknaden för en (bra) Linndrum-klon är ca 216% större än för ännu en 808-klon...
    Visst finns det en hel del musiker som vill ha en Linn men den är ju inte lika rolig live som en mer performancebaserad trummaskin så den egentliga efterfrågan är nog mindre än för 808:or hur många 808 kloner det än finns. Tror inte Bruce kan stoppa någon som säljer en trummaskin med ljud som liknar Linns, däremot om de är exakt samma så kan ha ju drämma till klontillverkaren.

  57. #117
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför?

    Det är Sverige och England.
    Clavia, IK, Digico, Propellerheads, Modal, Powersoft, Harman, Novation,Arturia, Doepfer, Waldorf etc. etc. säger nog emot dig när det gäller kvalificerad hård och soft audio och synt R&D.

  58. #118
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Clavia, IK, Digico, Propellerheads, Modal, Powersoft, Harman, Novation,Arturia, Doepfer, Waldorf etc. etc. säger nog emot dig när det gäller kvalificerad hård och soft audio och synt R&D.
    Ok.

  59. #119
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan så finns ju de där kuddarna med TB-303, TR-808 eller TR-909 som motiv. (Om någon gör en dakimakura med samma motiv så köper jag den!)

    Jag ser det som en utsökt provokation mot i synnerhet Roland. TR-8 kunde ha haft separata ljudutgångar, men hade det inte. Det var inte ens ett uttag för någon specialkabel med en kontakt i apparaten och så småsladdar med separata ljudutgångar. Sedan släpper Roland TR-08 och TR-09 med reglage för myror och ändå inga separata ljudugångar.

    Så den som är Trummaskin: TNG måste vara stor för oss med försvarlig handstorlek samt ha separata ljudutgångar. Sedan så kan ljudmotorn vara hur som helst.
    Det finns ju två separata utgångar på TR-8. Det går assigna ljud till dom. Antar att man kan panorera ljuden fullt i stereoutgångarna också, vilket gör det ännu mer flexibelt.

    Kan bara tala för mig själv, men jag har nästan aldrig använt mer än 1-2 extra utgångar samtidigt på en trummaskin. Men sure, jag spelar ju inte in Toto-covers direkt.

  60. #120
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Fick en förfrågan från Uli idag om jag har en "turn key solution" på en DX/DMX och jag svarade att jag har det.

    Men faktum är att jag inte har någon sequencer och orginalet suger nå fruktansvärt.

Liknande ämnen

  1. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •