Resultat 1 till 51 av 51

Ämne: Vilka olika element bör fylla en låt för den ska kännas fullständig och klar?

  1. #1
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior

    Vilka olika element bör fylla en låt för den ska kännas fullständig och klar?

    Hej nu skriver jag här igen, tänkte det skulle bli kort men det blev det visst inte.

    Såhär det, jag har väldigt lätt för att börja på idéer men helt otroligt svårt att slutföra dem.

    Det har inte alltid varit såhär, dvs inte alltid varit så svårt.

    Det finns en händelse som jag skyller detta på och det är när jag började förstå hur mycket jobb det var i att skriva en "poplåt" (jag menar det i bred bemärkelsen, inte som i genre), eller kanske inte själva jobbet utan snarare hur mycket eftertanke som krävs i alla steg.

    Vetskapen nästan lite dödar kreativiteten hos mig, men det handlar inte om att jag prioriterar annat som jag tycker är roligare eller om att jag inte är beredd att lägga ner arbetet, jag har liksom sparat någonstans runt 100 projekt med olika låtar som jag påbörjat senaste två åren, av dessa är ca 10 stycken nära på färdiga men då känns dem istället väldigt tråkiga (kanske för dem är dåliga eller för att dem blivit uttjatade men då borde kanske dem bli roligare med tiden och det är knappt att dem blivit det ett par månader senare när man lyssnar), att jag inte orkar göra klart men framförallt för att jag inte vet vad som saknas.

    Jag skulle verkligen vilja få en bättre förståelse för hur andra tänker eller gör.

    Jag förstår vad jag frågar efter är ganska vagt men jag tycker arrangemanget är svårt, då pratar jag inte om intro/vers/refröng/bryggs/outro utan om det som Bobby Owsinski kallar "element" och som han beskriver som Foundation, Pad, Rythm, Lead och Fills.

    Och där står allt ju men ändå känner jag att jag inte förstår eller så behöver jag kanske ett annat sätt att tänka på det för att sluta känna mig såhär osäker.

    En person jag diskuterade ett liknande ämne med som visade mig sin template för Logic och han hade ett annat upplägg där bland annat en av hans buss-grupper hette Atmospheric eller Atmosphere.

    Jag er inte ens om jag är osäker, kanske tycker jag bara att ämnet som handlar om att strukturera upp sådant här är så förbannat intressant att jag önskar det var svårare så att det fanns mer att lära... Men oavsett hur många timmar som jag lagt på att söka runt och försöka hitta information eller litteratur som behandlar ämnet så känns det som att jag söker i cirklar (det var för mig ett nytt uttryck!).

    Finns det information att finna om detta ämne men jag, som vanligt, är för dålig på att söka upp den?
    Eller försöker jag bara hitta info om någonting ingen annan tycker är värt att diskutera?

    Jag önskar jag kunde gå tillbaka ske då jag gjorde musik genom att bara sätta mig och spela och inte alls tänka på hur saker är uppbyggda, jag märker ju att de flesta av mina låtar ändå fick med allt som skulle vara med, det blev bara så och gick på automatik när man hade den klara vägen framför sig, bara spela in tills det låter rätt, skicka iväg på mix, skicka iväg på mastering, skicka iväg för vinylpress och slutligen release .

    På den tiden låg fokuset på annat än sådant här men nu när jag väl öppnat burken, när jag väl börjar fundera över det här ämnet så är det omöjligt att släppa och det blir som en blockering där jag ifrågasätter så mycket i mitt skapande, fast att saker troligtvis blivit riktigt bra om jag bara hade kört på, med fokuset framåt.

    Lägger tråden i inspelning då jag själv spelar in mitt låtskrivande som det fortskrider samt att de ni som är här troligtvis gått igenom denna process med element innan ni kom till inspelning alternativt gör som mig, mod får självklart flytta om h*n anser den ligger fel.


  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    More cowbell?

    Mer ärligt tror jag det handlar om att man går på den där diffusa känslan. Själv övermatar jag alltid låtarna med en massa extra effektljud så jag behöver snarare fatta när det räcker. Men jag följer gärna tråden...

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det korta svaret är att alla hits har skruvats otaliga gånger och haft minst tio tyckare & tänkare som sagt & gjort sitt innan release. Charmen med det hela är att det inte ska finnas någon given form utan mkt bygger på känsla. Men berättartekniskt är kort intro / vers / brygga / refräng ofta mkt effektivt. Då får allt ett extra lyft en gång till s a s.

  4. #4
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    More cowbell?
    Här har du suttit på facit hela tiden utan att sagt något!

    Men intressant trådstart Paratriplel. Någonting jag också funderar på.
    Senast redigerat av Albedo den 2018-10-06 klockan 12:56.

  5. #5
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Om du behöver konkreta förslag på hur du kan gå vidare så vore det bästa om du postar utkast i egen musik, om du är komfortabel med det.

    Mer generella kreativa blockeringar, om det rör sig om det, har jag inte så mycket att säga om bortsett från: gör något helt annat istället.

  6. #6
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Hade väldigt svårt att slutföra projekt för några år sedan, jag fick skola mig själv i att börja slutföra mina projekt helt enkelt. Det var tufft men det blev mer som en vanesak senare. Nu kanske jag jobbar på ett antal projekt samtidigt men målet är att alltid få ut x antal låtar och inte påbörja nya projekt när jag överskridigt ett visst antal låtar var jag själv bestämmer gränsen (brukar ligga på runt 5 seriösa och 5 idéer). Däremot kan man alltid, sjunga in en idé/melodi/beat på telefon för att vid ett senare tillfälle använda dem när idétorkan faller på när nya låtar ska produceras.

    Ju mer du jobbar med att slutföra desto snabbare kommer du kunna börja med göra klart dem, eftersom du med en vana kan börja se och höra vad som ska göras i ett projekt och hittar ett inlärt flow hur du jobbar kreativt för att nå målet: En klar låt.


    Ngt i stil med:

    ex.
    Idé-> Instrument/timbre ->Struktur ->Mer audio inspelning->Transitions-->mix --> master


    Detta kan säkert göras på många sätt men målet är att göra klart låten sen hur man vrider på det är det sätt som passar dig bäst för att ta sig i mål till en klar låt. Men med tiden blir man bara bättre på allt rent allmänt. förfina är nyckelordet
    Senast redigerat av Spacedude den 2018-10-06 klockan 14:21. Anledning: stavning

  7. #7
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Ni har nog rätt om att det inte finns någon given form men (!) det finns ju trots allt någon given form i varje låt och det är kanske det jag vill åt med denna kanske lite otydliga trådstart.

    Liksom, jag tänker såhär, om jag bara fick se tre till fem av några av dem låtar som jag blivit inspirerad av, hur dem ser ut. Alltså.. Svårt att förklara detta men jag hade helt enkelt velat se hur låtarna ser ut i ett projekt som jag skulle kunna skapat, detta är ju mer filosofisk menat antar jag men om man ska vara mer realistisk skulle jag alltså vilka se hur låtarna ser ut i ett projekt eller om så bara ha den uppritade eller beskrivna på papper.
    Så att jag själv kan ta in strukturen av dem och dess detaljer och få den där Aha!-upplevelsen och därefter kanske kunna applicera på någon av mina låtar.

    Egentligen skulle jag nog nöja mig med att kunna analysera alla ljud i en av låtarna och därefter bara rita upp dem som en beskrivande checklista.

    Otroligt svårt att gå in och beskriva detta tydligt och det blir mycket "om så bara", men det är ganska vagt ämne eftersom det som sagt inte finns någon given form (tur det antar jag!).

    Kan absolut posta lite av låtarna men egentligen handlar det inte så mycket om "vad ska jag lägga till" utan snarare "vad kan jag lägga till?", det blev flummigt men alltså som i att alla val jag har gör mig blind inför vad som faktiskt fungerar och vad som faktiskt tar låten i rätt riktning.

    Jag har förresten själv fått insikt om att jag stoppar in för mycket "melodier" i mina låter men den insikten bidrog snarare också till min block som denna tråd nu skapats för.

    Fortsätt gärna diskutera vidare på era uppfattningar om detta ämne, det behöver inte bara behandla just mig och mina problem .

  8. #8
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade väldigt svårt att slutföra projekt för några år sedan, jag fick skola mig själv i att börja slutföra mina projekt helt enkelt.
    Snälla kan du inte berätta lite om den perioden och processen?

    Jag har själv försökt på massor olika sätt jag trodde skulle fungera, med massor olika vänner, ensam, med ögonbindel och hängandes i taket uppochner (okej jag kanske inte gått riktigt så långt) och misslyckats även om jag inte riktigt vågar erkänna det.

    Om du har lust.
    Och även ni andra!
    Berätta hur gick det till?
    Hur ser du på innehållet? "Det ska innehålla gitarr, trummor, synth, bas och sång" eller mer som Bobby's element som jag nämnde förut?
    Hur bestämmer du vad som ska göras härnäst? Kanske har du ett exempel av en låt att dela med dig av hela processen? Låt det bli långt.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Du behöver en historia att berätta! Frågan är hur...

    En del utgår från en faktisk historia - text/poesi och "lägger till" musik till det. Det blir ofta ganska så traditionellt, då texten är det viktiga. Lägg till en intressant och spännande röst, sedan har du Singer-Songwriters som Lundell, Strömstedt, Ekdahl, Bergman, Thåström, Andersson Wij, LeMarc... Zzzz...

    Andra utgår från musiken - hittar intressanta melodier och inte minst hookar. Sedan bygger de låtar, i mer eller mindre traditionellt form, ofta med "lite enklare" text - eller rent blaj (representerat av "The Look" ) Just när det gäller syntpop kan ett ljud eller sound vara den viktiga hooken. Här återfinns väl majoriteten av "poplåtskrivarna" på 99musik.

    Finns många andra utgångspunkter, men då lämnar man nog konceptet "poplåt". Nu är ju gränserna ganska flytande mellan olika "metoder", så se ovanstående som illustrerande generaliseringar.

    Tillbaka till dig - vad och HUR vill du berätta? Vad driver dig att skapa musik?

    Du kanske har förebilder och vill låta som dem? Det är väldigt lärorikt att försöka planka låtar, sound och produktion. Eller med 99musik-vinkel, köpa samma prylar som förebilderna, som ju använder dem så bra. Med tanke på utbudet av musik är det svårt att vara unik, men ändå dyker det hela tiden upp ny musik som är intressant.

    Jag är övertygad att skillnaden mot "alla andra" är att dessa har något att berätta, som de uttrycker på personligt sätt, utan att snegla (för mycket) på andra...

    Sedan tillkommer en mängd saker - arrangemang, instrumentering, produktion etc... Men har du inget att "säga" ekar det ändå tomt, hur duktig eller skicklig du är på allt annat.

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver en historia att berätta! Frågan är hur...

    En del utgår från en faktisk historia - text/poesi och "lägger till" musik till det. Det blir ofta ganska så traditionellt, då texten är det viktiga. Lägg till en intressant och spännande röst, sedan har du Singer-Songwriters som Lundell, Strömstedt, Ekdahl, Bergman, Thåström, Andersson Wij, LeMarc... Zzzz...

    Andra utgår från musiken - hittar intressanta melodier och inte minst hookar. Sedan bygger de låtar, i mer eller mindre traditionellt form, ofta med "lite enklare" text - eller rent blaj (representerat av "The Look" ) Just när det gäller syntpop kan ett ljud eller sound vara den viktiga hooken. Här återfinns väl majoriteten av "poplåtskrivarna" på 99musik.

    Finns många andra utgångspunkter, men då lämnar man nog konceptet "poplåt". Nu är ju gränserna ganska flytande mellan olika "metoder", så se ovanstående som illustrerande generaliseringar.

    Tillbaka till dig - vad och HUR vill du berätta? Vad driver dig att skapa musik?

    Du kanske har förebilder och vill låta som dem? Det är väldigt lärorikt att försöka planka låtar, sound och produktion. Eller med 99musik-vinkel, köpa samma prylar som förebilderna, som ju använder dem så bra. Med tanke på utbudet av musik är det svårt att vara unik, men ändå dyker det hela tiden upp ny musik som är intressant.

    Jag är övertygad att skillnaden mot "alla andra" är att dessa har något att berätta, som de uttrycker på personligt sätt, utan att snegla (för mycket) på andra...

    Sedan tillkommer en mängd saker - arrangemang, instrumentering, produktion etc... Men har du inget att "säga" ekar det ändå tomt, hur duktig eller skicklig du är på allt annat.
    Väl formulerat!

    Viktigt att gå till sig själv och hitta vad man vill säga och att lyssna på de melodier man kommer på och välja att utveckla de som har den känslan man just nu känner för att förmedla. Sen hjälper det ju om det är melodier som fastnar förstås

  11. #11
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    En idé kan vara att lyssna på demon av en känd låt och den färdiga låten. Det finns en hel del sånt på Spotify. T ex "Bella Donna" med Stevie Nicks. Förjävla bra låt. Men vilken som helst bör kunna vara av intresse för att lära sig mer om vägen till färdig låt.

    https://open.spotify.com/album/3S404...R4CXEQuhNyq5Sg

    Jag tror också att olika personer har olika fallenhet för att få klart sin musik. Du verkar vara av båda sorterna dock, eftersom du skriver att du tidigare hade lättare att få klart musiken.

    Kanske kan vara värt att testa att sätta gränser kring skapandet. Typ antal timmar, antal tillfällen, antal instrument osv. Låten är klar när dessa är slut. Typ.

  12. #12
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Here goes!
    WALL OF TEXT OM EJ INTRESSANT SKIPPA NER
    Detta är ju lite av ett: hur långt är ett snöre samtal på gott och ont

    Det finns en kreativ sida och en teknisk sida och en "musikregel" -sida som behöver komma ihop och bli ett.
    Samtidigt så finns där ett underliggande behov av känsla för stil , regler och den egna kreativa kraften som man får lära sig tämja/kontrollera.

    Har man ett stort behov av att göra en viss stil så behöver man börja lyssna in sig på musiken man tänkt göra och lära sig att förstå den och sedan göra en egen tolkning på stilen. Ingenting kommer ngnsin komma ur tomma intet och då brukar man ofta tala om saker som t.ex. "influenser". Det finns ofta ganska konkreta regler för stilar, även om regler alltid kan brytas så bör det isåfall göras på ett självsäkert sätt. Med det menar jag att jag kan göra ett "polka" break i en hiphop låt men kommer det få den effekt på lyssnaren jag önskar? Kanske om jag vill skapa lite komik och ett asgarv


    Vet du vilken sorts musik du vill göra?
    Om inte så kan det vara en bra idé att försöka hitta det du inspireras av och titta närmare på dessa.

    Vad är det för stil?
    EDM, Trap, Acid, Pop, Synhtpop lyssna på samma genre för att hitta unika men liknande artister. dissikera mentalt och försök hitta likheter.

    Vad gör dem unika i sin produktioner?
    Finns det ofta ngn typ av instrument med som .te.x. trumpet samplingar eller ngn trevlig analog synth? , intervaller i körer, statiskt eller svängigt, trummor lär dig känna igen dem.

    Hur mixar de sin musik?
    Upplevs den Minimalistiskt eller stort, hårt eller mjukt.

    Plocka isär dem helt och hållet, reseracha vad de använder sig av. Finns det ngn historia att hitta i t.ex. vilka synthar, trummor användes, vem sjöng, hur sjöngs det av osv osv. var finns rötterna? Soul, hip-hop, synthpop. EDM osv.


    Jag tycker mig kunna urskilja att t.ex. popmusik snor trender av varandra alltså låter många produktioner snarlikt. Ofta finns det ljud som konstant återupprepas i produktioner inom samma tidspann, senaste tiden har det bl.a. varit extremt mycket röstpitch effekter på olika sätt.
    Går man tillbaka i tiden lite kan även där hitta tidpunkter när alla popartister skulle ha EDM låtar för några år sedan eller nu på senare tid väljer många popartister tyngre beats influerad från trap beats.

    Ju mer du kan svara på bl.a. dessa frågor desto närmare kan du komma till insikt i vad du själv vill göra och konkreta kunna tillämpa det i din egen musik. När jag jag läser mellan raderna så låter det som att du inte kan sätta fingret på varför det inte går just nu.

    ...OCH BÖRJA HÄR

    NÖTA!
    man ska aldrig underskatta nötandet, ju fler låtar du gör desto snabbare lär du dig vad som behövs för att få ihop ngt som känns komplett. Detta lär du dig genom att älska musik och lyssna på musik och tillämpa det själv. Och även lyssna in sig på stilar och lära sig att kanske fuska ihop några stilar själv genom att ta isär andras låtar och återskapa dem, det är utmanande men mycket lärorikt.


    Din styrka verkar ju vara kreativitet, det är ju alltid positivt.

    Jag vet inte vem som myntade det, men det gick typ i stil med:"- musik är 5% kreativitet och 95% arbete." Tror det var Fredrik Kempe eller ngn haha, men det är så sant. Det må vara nedslående men man kan vara kreativ i proddandet också nuförtiden


    Det kommer alltid kännas som att den senaste idén var bäst. Det gör det iaf. för mig. Men där får man helt enkelt rida ut stormen tills andra idéer är klara.

    Om du sätter i system att inga mer idéer nu enbart röstmemos på melodier/beats och övrigt och plocka kanske 5 låtar i högen av idéer och gör klart dem.

    Sen kan det vara att du kanske inte vet vad du ska göra efter ideérna. Då är det dag att försöka komma på en struktur till idén. Är det en brygga, break, vers, refräng eller ett drop?

    Du kommer lära dig enormt mycket på vägen. Om inte låten känns komplett posta forumet eller så kan du PM:a över länk på låten för input eller kanske människor här i forumet kan sätta fingret på vad som saknas finns många kompetenta personer här.
    Senast redigerat av Spacedude den 2018-10-06 klockan 18:45. Anledning: rättstavning

  13. #13
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Mycket intressant nu nämner.

    Svårt det där, jag har extremt mycket att säga men jag känner mig lite för girig av att tro att någon annan vill ta den av just det. Måste väl komma bort från det och inse att folk väljer om de vill lyssna eller inte..

    Jag har dock mycket lättare att komma på musik än text. Men idéer som texter kan handla om har jag ett 50-tsl stycken. Men det gör så långsamt att skriva att jag ofta vänder mig till musiken och hoppas "hitta en matchning" men försöker dock väldigt sällan.

    Men svårt det där med förebilder. Det finns nog ingen som låter likt det jag vill låta som. Kanske är pretentiöst att säga men det är vad jag känner. Jag kan dock gilla och vilja ta vissa små (lite för små delar) av artister problematiskt nog så kan de saker jag faktiskt vill plocka inte alls passa tillsammans men låter väldigt bra separat men när jag försöker så fattas ändå andra saker pga jag gått för lågt ifrån vad jag själv var ute efter. If that makes sense?..

  14. #14
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver en historia att berätta! Frågan är hur...

    En del utgår från en faktisk historia - text/poesi och "lägger till" musik till det. Det blir ofta ganska så traditionellt, då texten är det viktiga. Lägg till en intressant och spännande röst, sedan har du Singer-Songwriters som Lundell, Strömstedt, Ekdahl, Bergman, Thåström, Andersson Wij, LeMarc... Zzzz...

    Andra utgår från musiken - hittar intressanta melodier och inte minst hookar. Sedan bygger de låtar, i mer eller mindre traditionellt form, ofta med "lite enklare" text - eller rent blaj (representerat av "The Look" ) Just när det gäller syntpop kan ett ljud eller sound vara den viktiga hooken. Här återfinns väl majoriteten av "poplåtskrivarna" på 99musik.

    Finns många andra utgångspunkter, men då lämnar man nog konceptet "poplåt". Nu är ju gränserna ganska flytande mellan olika "metoder", så se ovanstående som illustrerande generaliseringar.

    Tillbaka till dig - vad och HUR vill du berätta? Vad driver dig att skapa musik?

    Du kanske har förebilder och vill låta som dem? Det är väldigt lärorikt att försöka planka låtar, sound och produktion. Eller med 99musik-vinkel, köpa samma prylar som förebilderna, som ju använder dem så bra. Med tanke på utbudet av musik är det svårt att vara unik, men ändå dyker det hela tiden upp ny musik som är intressant.

    Jag är övertygad att skillnaden mot "alla andra" är att dessa har något att berätta, som de uttrycker på personligt sätt, utan att snegla (för mycket) på andra...

    Sedan tillkommer en mängd saker - arrangemang, instrumentering, produktion etc... Men har du inget att "säga" ekar det ändå tomt, hur duktig eller skicklig du är på allt annat.
    Bra skrivet, Hasse! Som du skriver så finns det olika vägar och olika återvändsgränder... det gäller att hålla på så mycket att man hittar "sin" väg som fungerar... mer än att göra som någon annan. Många säger att de har nytta av att bolla med andra och få deras kommentarer och inspel. För mig är det tvärt om och jag förlorar instresset för ett projekt om jag få för tidiga kommentarer och vill istället nöta i min "ensamhet" och putsa och polera innan jag låter andra lyssna.

  15. #15

    Veteran
    Ju mer man tränar desto fler sätt kan man skriva en låt på. Behöver inte skriva mer än så , HFX inlägg är spot on.

  16. #16
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Fick lite känslan av att ni var sugna på att höra någonting av mig, började förbereda värsta medleyt med gamla låtar till nya, men det var ganska tråkigt att förbereda så det blev ett gäng av de låtar som inte låter helt förskräckligt slumpmässigt utvalda och så tänkte jag posta dem här ifall ni är nyfikna och så får ni väl helt enkelt gå in på Soundclouden och lyssna på mer om ni vill eller säga till om ni vill göra ett sammarbete (jag är världens mest jobbiga person att sammarbeta med men gjorde en låt med en snubbe från UK en gång ).

    Det känns såklart lite jobbigt att visa dessa men de är rätt gamla. Jag brukar ofta börja som verkliga produktionen men så väljer jag att det får vara demo och att jag ska göra klart låten senare men det sker.. aldrig.

    Jag brukar ha tanken att allting går att fixa så länge låten inte gått iväg till mix, därför kan det ibland vara ett instrument, som exempelvis trummor som ligger där temporärt eller någon synth som sticker ut rätt mycket just för att jag inte vet vad jag ska ha där eller så har jag en melodi och förstår på ett ungefär vad för typ av ljud jag ska försöka skruva fram på min synth när jag väl är hemma osv.


    Det intressanta är väl det senaste jag gjort.. Så.. Jag lägger väl det överst helt enkelt, det råkade bli endel uppladdningar, vetifan vad jag håller på med haha, har som sagt en enorm mapp med bouncade demos.

    ---
    Det senaste
    ---

    https://soundcloud.com/user-150833057/2018-05-05a

    https://soundcloud.com/user-150833057/2018-08-24a

    https://soundcloud.com/user-150833057/2018-07-21a

    https://soundcloud.com/user-150833057/2018-06-09-demo


    ---
    Här nedan kommer lite äldre låtar, med det menar jag 2-5 år gamla låtar
    ---

    Vissa innehåller lite dålig och ofta ganska låg inspelad sång.

    https://soundcloud.com/user-150833057/2016-03-28a

    https://soundcloud.com/user-150833057/2014-07-23-demo

    https://soundcloud.com/user-150833057/toner

    https://soundcloud.com/user-150833057/teenage-tits

    https://soundcloud.com/user-150833057/2016-11-30a

    https://soundcloud.com/user-150833057/2017-02-17-demo

    https://soundcloud.com/user-150833057/2014-05-09-demo


    Jag försöker febrilt hitta de två låtarna som jag senast lät bli mastrade (flera år sedan, fortfarande osläppt material) men hittar låt 2 men inte låt 1, och den heter just låt 1, så svårt att söka ordentligt...

    Jag hittade den tillslut, tur, för jag hittade fakturan och det var lite "In your face!" om låten hade varit borta.

    Här är dem båda:

    https://soundcloud.com/user-150833057/lat-1

    https://soundcloud.com/user-150833057/lat-2


    Och så två av de tråkigare (men det är de låtar som folk brukar gillar) låtarna från det album jag gjorde för typ 5 år sedan, shit så mycket som hänt sedan dess..

    https://soundcloud.com/user-150833057/paarse-paraplu-do-something-romantic

    https://soundcloud.com/user-150833057/paarse-paraplu-y-and-y


    Fan detta har tagit mig några timmar både av mental förberedelse och att faktiskt fixa.. Så bäst att någon av er lyssnar nu!
    Senast redigerat av Paratriplel den 2018-10-06 klockan 21:12.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Första spelas nu, låter svintrevligt! Saknar sången

    Snabbkollar de sista; referens Indochine kanske?

  18. #18
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första spelas nu, låter svintrevligt! Saknar sången
    Haha tack. Just den har jag nog inte kommit så långt ens med första skissen på sång... Det är väl ett av mina problem också, att jag lätt överger låtarna i en mapp, och aldrig besöker det projektet igen.. Jag borde kanske tvinga mig men då hittar jag på ursäkter som "det kanske är lite för sent för att spela in gitarr nu", "Ska jag verkligen packa upp Neumann-micken ur dess låda? Tänk om jag spiller någonting på den eller om mikrofonstativet går sönder och den likaså!".. hmm, måste komma bort från detta.

  19. #19
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tänker inte fortsätta bomba med låtar men denna skulle egentligen kommit med och den är ganska viktig pga en anledning som följer nedan.

    https://soundcloud.com/user-150833057/2016-11-06a


    Denna innehåller väldigt mycket gitarr, minns inte om jag körde DI men misstänker det.. Men min plan eller förhoppning är att kunna blanda gitarr och synth mycket mer än idag.. För antingen blir det en synth-låt eller så blir det en gitarr-låt, ifall jag tar med en synth i en gitarr-baserad låt blir gitarren helt plötsligt extra ostämd, kanske behöver gitarren en fix och det ska den så gärna få men det vore skönt att veta att det skulle fungera.

    Jag ska läsa igenom allting här väldigt noga och svara mer på allting snart och kommer säkert med en kommentar men det blir något något senare.

    Men frågan är, ska jag istället för att försöka bli bättre på att ljud designa gitarren och syntharna med varandra bara göra låtar där varje instrument för sig låter som det ska och låta mixarn göra sin magi? Det verkar uppenbarligen fungerat för mig förut men jag har dessvärre inte mina gamla projekt tillgängliga.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Härlig "Friday I'm In Love"-känsla. Gitarren låter svinbra. Sången drunknar däremot och känns för atonal här. Sedan behöver du partier som bryter upp och skapar variation, en stark refräng hade suttit som en smäck där t ex.

  21. #21
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha tack. Just den har jag nog inte kommit så långt ens med första skissen på sång... Det är väl ett av mina problem också, att jag lätt överger låtarna i en mapp, och aldrig besöker det projektet igen.. Jag borde kanske tvinga mig men då hittar jag på ursäkter som "det kanske är lite för sent för att spela in gitarr nu", "Ska jag verkligen packa upp Neumann-micken ur dess låda? Tänk om jag spiller någonting på den eller om mikrofonstativet går sönder och den likaså!".. hmm, måste komma bort från detta.
    Försök ha allting riggat och redo om du har ett dedikerat rum. Även ha allting riggat i ITB, så att du har en sångkedja med färdiga typ sparade inställningar för din röst för att snabbt kunna spela in. Om du inte har det ta en dag och testa dig fram så att du kan spela in ett bra grundljud för din röst spara den för senare bruk. Det här måste du såklart återupprepa för andra röster.

    Kan också vara bra att bestämma dagen innan eller göra ett schema, Så kör du klart all sång på 1-2 dagar. och så tar du 1-2 dagar därefter och editerar sången.

  22. #22
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Mycket intressanta svar verkligen.

    Jag vill förresten speciellt kommentera på det hassefx sa om att skapa låtar från en text eller från musik, eftersom jag är så kreativ, som det så kallas när man skriver nya saker hela tiden, jag tror jag nästan bara skapat musiken först och sedan skrivit text men jag brukar inte vilja nöja mig med en enkel text mer än enstaka rad, kanske därför saker går så trögt bland annat.

    När jag tänker efter funderar jag på om inte de flesta låtar som jag slutfört faktiskt kanske haft ett enstaka instrument spelandes ett visst "riff" när jag skrev texten, kanske var det därför enklare att slutföra för att jag helt enkelt visste hur mycket mer plats låten hade när jag lagt en lite halvdan inspelning av sång.

    Förövrigt gillade jag Indochine och även om jag inte kan använda dem som referens rakt av då var det väldigt nära det jag vill åt stadkomma.
    Andra artister jag gillar är Holy Ghost! (dem från NYC, inte Sverige), Chromeo, Miami Horror, Parcels och Chromatic's (försökt använda deras black walls som referens någon gång men det var svårt, den låten är så stor!).

    Mycket av det jag postade var sketcher av låtar som ni märkte, dvs inte färdiga. Dels hittade jag inte alla mer färdiga låtar (formaterade datorn för en vecka sen, för en nystart! Haha, och så ligger mina backuper på olika ställen) och de jag väl hittade var ganska tråkiga. Sista låten med gitarr som jag antar kändes lite it's Friday I'm in love är det lånat text på en ganska uttjatad ackordföljd men jag var nog mest ute efter att se om jag kunde få in gitarren i en låt igen efter att ha fokuserat på mycket synthar och så råkade det istället bli fokus på att öva sång, därmed den lånade texten (the church - ripple) fick inte in deras regent någonstans så jag struntade helt enkelt i refröng och bara körde verser, la in något kasst digitalt tape echo som någon slags brytning för den sista.
    Saker blir ofta ganska långt från min utgångspunkt när jag gör dem.

    Jag har på sistone försökt fixa mitt trumproblem och närmat mig en lösning men har fortfarande en bitI'm

    Jag vill lära mig mer om olika beats och rytmer men framförallt lyckad skapa både ett stort ljud på trummorna och ett närmare för att utforska funk osv.
    Men tycker inte något låter speciellt bra i slutändan och vet inte om det är själva beatet eller ljudet.
    Har så otroligt svårt att få känsla till metronom / click.

    Men oj tråden har som vanligt gått en bit från sitt ämne, får skapa en tråd för vad jag ska förbättra och lämna det ämnet där.

    Men någon av er som känner ni har någon stil på er musik som kan relateras till min och är billiga att slänga upp en bild på en typisk låt med era olika spår ifrån er DAW och en kort förklaring om det inte förklaras av bilden. Eller egentligen räcker det med att ni listar vilka spår som finns i en låt och sedan slänger upp låten.

    Vet någon annan som gjorde så för hur han producerat / mixat sång på forumet i somras och gud så informativt det var!

  23. #23
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    För att återgå till ämnet. Jag vet nog inerst inne vad som krävs för att jag ska slutföra...

    Fortsätt gärna beskriva vilka element en låt ska innehålla enligt er. Jag tycker ämnet är ytterst intressant.

    Jag tror själv att jag har börjat gå vilse i frågan bara för jag börjat blanda ihop mix med låtskriveri/producering, när låten låter stel och lite naken tror jag det är något fel men egentligen så skulle det lösts i mix om låten någonsin blev klar..

  24. #24
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att återgå till ämnet. Jag vet nog inerst inne vad som krävs för att jag ska slutföra...

    Fortsätt gärna beskriva vilka element en låt ska innehålla enligt er. Jag tycker ämnet är ytterst intressant.

    Jag tror själv att jag har börjat gå vilse i frågan bara för jag börjat blanda ihop mix med låtskriveri/producering, när låten låter stel och lite naken tror jag det är något fel men egentligen så skulle det lösts i mix om låten någonsin blev klar..
    Iom mer teknisk utveckling så mixar många samtidigt som de arrangerar låten dels för att få mer plats frekvensmässigt men även för att vissa saker vill man testa innan som t.ex. automatiseringar och dylikt för att få fram en effekt som kanske leder till nästa del.

    Klassiska sättet är ju att skriva och arrangera, sedan sätta på sig produktions hatten med stora delar av låten klar för att spelas in och kanske bestämma ljudmässigt hur det ska låta osv.

    Oftast innan mix eller under mix har jag en tendens att "sminka" låten. allt från små extra fills, whitenoise och impact, down-el.upplifter volymåkningar osv. för att få det att låta mindre tråkigt.

    En regel är att aldrig få lyssnare att tröttna i låten, och då får man göra små justering antingen med rytmer eller kanske ngn liten synth eller liknande eller trum fills för att få låten att leva lite mer.

  25. #25
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jag skulle så gärna vilja klara av att skriva en simpel låt från början till slut och sedan fylla på med resten. Liksom ett instrument som är hela låten i sig men att man sedan bygger på. Tänk om man ändå klarade det.. Haha. Får istället försöka bli bättre på att mixa helt enkelt så det gör snabbare och jag inte hinner tröttna.
    Senast redigerat av Paratriplel den 2018-10-07 klockan 20:11.

  26. #26
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    en hit kan ju också sakna allt som "behövs". det var kul när en i programmet om pulps "common people" sa typ -there are no minor chords, no backing vocals, no riff...

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Programmet?

    Jag tycker den låten är trist btw.

  28. #28
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    trist struktur kan ha relevant innehåll

  29. #29
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en hit kan ju också sakna allt som "behövs".
    Tänkte just föreslå Susan Vega a capella.

    Några provlyssningar igår gav mig intrycket av att låtarna, som påstått, inte är färdiga. Mixen är knappt påbörjad. Men frågan gäller väl mer arret, fördelningen av instrument i låten osv.

    Mitt tips blir nog att göra en låt du kan spela på ett instrument från början till slut så att den sitter formmässigt (gitarrspelet verkar ju bra nog för att fixa det). Många av utkasten i spellistan verkar hålla en enkel ackordstruktur och bygga ut med arpeggion eller andra ornamentala figurer. Pröva som en övning att göra något tvåstämmigt: melodi + bas, eller ackord och basgång. Få stämmorna intressanta i sig om möjligt.

  30. #30
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Mitt låtskrivartips för idag är att lyssna in sig på alla ACDCs största hits, hur behåller de lyssnarens intresse genom en hel låt med bara 3 ackord och ett enformigt trumkomp, går applicera på all pop/rock

  31. #31
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jag fick själv tillfälle att testa någonting nytt idag, sambon fyller år och jag ville tonsätta öppnandet av en present, under en felsökning skapades ett snyggt beat på trummaskinen, leka lite med filtret, spelad in lite synthar utan att pilla med midi, jag kan ju ändå spela det men kanske inte lika tight men wow det blev mycket mer levande, inte bara rent rytmiskt (brukar då ändå behålla spelandets rytmiska tighthet men rätta till enstaka misstag oftast) utan även hur det ljudar eller vad man säger.

    Kommer absolut försöka göra mer så framöver, dels kommer jag spendera mindre tid med spelandet och kanske inte tröttna på låten men när allting går mycket snabbare kanske jag hinner göra klart låten eller iaf en större del av den. Produktionen kan ju förbättras senare, lite bökigare utan midi men en liten anteckning så.

    Lovar försöka ta mig genom ACDC om de behåller mitt intresse! Först och främst testa det ovan men också att skriva låten på ett instrument (och förhoppningsvis sång och öva på min lyrik-förmåga) och jag tror ändå jag är ganska nära på att hitta ett sätt att slutföra även om låtarna eller skisssarna ovan kanske inte tyder allt för mycket på det tänk på att det var ett tag sen de flesta skrevs.

  32. #32
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Det här är en ytterst intressant typ av tråd även om den inte är min typ för fem öre. Jag är mer på machinepops tidigare inlägg där uppe, det handlar om den diffusa känslan. Jag gör inte heller musik av "popkaraktär", även om jag har ett par drag av det, men i mina svagaste ögonblick så har det alltid handlat om just den där diffusa känslan. Är jag klar? Behöver den här låten något mer? Jag tänker mig att det är viktiga frågor, ovavsett hur man skapar sin musik.

  33. #33
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, alltså tråden i sig måste inte handla om just pop-musik, det var främst att jag tänkte att jag själv mest var inne på låtar som är minst 2,5 min till 8 min långa och inte bara handlar om att ta bort och lägga till instrument (vilket iofs populär-musiken i stort gjort senaste åren, om än så den mer "klubb"-inriktade populä- musiken).

    Jag själv är väldigt ointresserad av att göra musik som riktar sig till den stora massan men det skulle såklart vara kul att råka göra en låt eller två som spelas på P3... Men jag gör musik för mig själv men jag själv har otroligt svårt att ha en åsikt om ifall någonting låter bra eller inte då jag är väldigt objektiv när det kommer till ljud och det är säkert en bidragande faktor till att jag är en så otroligt dålig mixare hehe.

  34. #34
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Man skall inte vara rädd för att kalla en låt färdig. Ett slutfört projekt stärker ens självkänsla, samtidigt som det ger dig ett kvitto på din utveckling. Låtar som jag slutförde för 2 år sedan, hade jag aldrig tyckt var klara eller ens dugliga idag. Men det betyder inte att jag ångrar eller vill gå tillbaka och ändra i dom. Man utvecklas ju hela tiden, och den kurvan hade varit väldigt diffus utan mina tidigare slutförda projekt.

  35. #35
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Kloka ord från Kloon . Det är väl bara att försöka sätta igång och lära sig skriva bra texter igen, låtarna jag gjorde för 5-10 år sedan är jag kanske inte så jättenöjd med idag, men de flesta texterna känner jag är starka och fortfarande riktigt bra. Så.. har jag sagt allting vettigt och har nu slut på ord? Det kan inte vara så, det får inte vara så!



    Jag skulle väldigt gärna vilja fortsätta diskutera det här med element, höra vad andra tänker om sådant här eller har hört / läst.
    Som sagt, Bobby Owsinski skrev om de 5 elementen som kallas Foundation, Pad, Rythm, Lead och Fill. Varje element beskrivs såhär:

    1) Foundation - The Rhythm Section. The foundation is usually the bass and drums, but can also include a rhythm guitar and/or keys if they’re playing the same rhythmic figure as the rhythm section.

    2) Pad - A Pad is a long sustaining note or chord. In the days before synthesizers, a Hammond Organ provided the best pad and was joined later by the Fender Rhodes. Synthesizers now provide the majority of pads but real strings or a guitar power chord can also suffice.

    3) Rhythm - Rhythm is any instrument that plays counter to the Foundation element. This can be a double time shaker or tambourine, a rhythm guitar strumming on the backbeat, or congas playing a Latin feel. The Rhythm element is used to add motion and excitement to the track.

    4) Lead - A lead vocal, lead instrument or solo.

    5) Fills - Fills generally occur in the spaces between Lead lines, or can be a signature line. You can think of a Fill element as an answer to the Lead.

    Jag har som sagt sett en template som jag tyckte påminde om denna, där personen istället beskrev saker som "Amtosphearic" och "Melody" osv om jag inns rätt. Jag skulle vilja höra mer om sådant här, då jag tycker det är så otroligt intressant.
    Jag skulle gissa på att det jag tycker är intressant är just att man grupperar sina ljud eller tracks utefter en mall för att få en bättre överblick.

    Man skulle kunna förenkla frågan till "hur grupperar du spåren i din DAW?" för jag misstänker ändå att den grupperingen man har i sin DAW är som en slags vag berättelse på hur du föredrar att tänka på elementen i låten.
    Detta gäller nog dock främst vid mix och inte produktion.


    Jag själv är dessvärre fortfarande sökandes efter den perfekta template:n till Logic, påtal om template's för produktion (haha, påbäg lite väl långt från ämnet nu..), har såklart ändå några stycken men då har jag enbart försökt göra en väldigt simpel grund som jag hoppas kunna utveckla men det får bli en annan tråd.

    Jag tror dock att så länge man inte blir för insnöad på detta ämne med element i låtar så kan det vara till ens nytta, men som sagt en viss nivå och inte helt insnöad, åtminstone jag har insett att sedan jag lärt mig musikteori har jag blivit så mycket sämre på att skapa, för att jag hela tiden stannar upp och funderar över ifall det är korrekt.. sedan kommer en ganska nedklankande röst och skriker "Ja det är korrekt, annars hade du hört det!" för egentligen handlar ju allting bara om att lyssna, klarar man att släppa allt och bara lyssna så misstänker jag att man har en riktigt bra egenskap för skapandet.

  36. #36
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man skall inte vara rädd för att kalla en låt färdig. Ett slutfört projekt stärker ens självkänsla, samtidigt som det ger dig ett kvitto på din utveckling. Låtar som jag slutförde för 2 år sedan, hade jag aldrig tyckt var klara eller ens dugliga idag. Men det betyder inte att jag ångrar eller vill gå tillbaka och ändra i dom. Man utvecklas ju hela tiden, och den kurvan hade varit väldigt diffus utan mina tidigare slutförda projekt.
    Så sant. kan inte sagt det bättre, ngnstans måste man börja, bara genom att fortsätta kan man egentligen ngnsin får reda på om man har ngn skill och det är det som gör det så spännande!

  37. #37
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Back to basics, you must unlearn what you have learned.

    Eller okej seriöst. Vad var det som gjorde att du avslutade projekt då, men inte nu? Känner igen mycket av det du säger, att påbörja men aldrig avsluta. För mig blev det att släppa studion en stund och återgå till punkjaget: en dator, en kontroller, kanske en gitarr, och hänga i soffan och skriva musiken där, eller på ett café. Eller var som helst egentligen som inte är studion. Några regler som gjorde det enklare för mig:

    Gör det svåra först
    För mig är det att få en början och ett slut. Så när jag har en rytm, en bas, och kanske KANSKE en ackordföljd, så gör jag låtstrukturen innan jag börjar med något annat. Melodier, ackordföljder, ljuddesign, texter, allt det där kommer ganska lätt för mig, så det får vänta tills det svåra är gjort. Vad det svåra är för dig vet du nog själv =)

    Back to basics
    Innan jag började få in cash så jobbade jag med en åldrande laptop och en midicontroller. Kunde sitta varsomhelst och påbörja något, och eftersom jag inte hade tillgång till massa fancy shit så gjorde jag så långt jag kunde, oftast en hel låtstruktur. Sen fick jag en vettig inkomst, köpte på mig massa prylar, och fick tanken att musiken "ska" göras i studion. Kan säga att det blev mer sladdar dragna än ackord spelade. Och nu är jag tillbaka till en controller och laptop och får mer gjort än nånsin. Nånstans handlar det väl om att hitta tillbaka till spontanitet och glädje i sitt skapande, och inte analysera så mycket. Lita på att du kan tekniken och fokusera på att skapa på känn.

    Byt miljö
    Sätt dig i soffan. Gå ut själv och sätt dig på ett café. I skogen, vid vattnet, hos en kompis, på kontoret, whatever. Bara du kommer bort från invanda rum och invanda mönster.

    En annan grej kan vara att bygga ramar. Kanske bestämma sig för att göra en EP, och då får du välja ut fem låtar som passar bra ihop och fokusera enbart på att göra klart de låtarna. Eller bygga ram på andra sätt, begränsa instrumenten du använder, eller låta alla låtar utspela sig i samma värld, eller utgå från en och samma skala, osv.

    Ser fram emot att höra fler av dina låtar!

  38. #38
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Japp ramar och deadline +1 gärna så kort som möjligt jag brukar tex vara tvungen ibland gå hem på lunchrasten och spela in, för att hinna med egenvald deadline.

    Har tillexempel satt en deadline på 10 månader inför ett kommande nytt projekt, 50 helt nya låtar med musik, sång, text inspelat, mixat, mastrat osv.

    Är inte en fri man, fast i ekorrhjulet, ungar, jobb, fru osv, så blir jävligt tight med tid

    Men som jag brukar säga mig själv det är piska och kaffe som gör min musik inte inspiration

  39. #39
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vid lyssning hörs det ju att du KAN göra låtar, varken mer eller mindre än de flesta. Men jag förstår känslan av en egen förändring man gått igenom som gör att man inte kan, eller inte minns hur, göra en låta sådär som man brukade. För min egen del har jag kommit fram till att det först och främst är för att jag inte vill, när det kommer till kritan. Flera gånger har jag glatt krystat fram nåt som låter som nåt jag gjorde för 15 år sen, men lyssnar jag nästa dag är det dött och tråkigt. Lite pinsamt på nåt sätt. SÅ jag skrotar det och siktar framåt.

    Om man konkret ska tala om ett antal element som ska fylla en låt för att det ska kännas färdigt så är det ju c:a 50% genrespecifika grejer, och den andra hälften egentligen märkligt homogena element (boom, tshikk, bas oavsett genre ). Men jag skulle kalla det analys, snarare än "recept".

    Göra färdigt är nåt man bestämmer sig för. Man sätter ner foten, och kanske en lagom comp på mastern , och mixar ner i färdiglåtsmappen. Blev nåt extra bra? Ta med idén till nästa låt och gör det ännu bättre. Blev nåt dåligt? Vem bryr sig? (Brukar kalla polare med 2 färdiga och 30 nästan färdiga i DAW-stadiet för fegisar. Be Brave!!! )

    Lite tidspress är alltid bra som sagt. Har jag inte mer än en timme är det ofta jag nailar ett spår på den tiden, och känner mig nöjd med stunden när jag stänger av maskineriet. Har jag 10 timmar händer det verkligen att inget vettigt låter sig göras.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2018-10-12 klockan 10:54.

  40. #40
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle väldigt gärna vilja fortsätta diskutera det här med element, höra vad andra tänker om sådant här eller har hört / läst.
    Som sagt, Bobby Owsinski skrev om de 5 elementen som kallas Foundation, Pad, Rythm, Lead och Fill.
    Bra begrepp för analys av låtar, speciellt inom så kallad rytmisk musik (allt från jazz till pop). I viss mån kan man väl analysera annan musik också i de elementen. Försök med ett orkesterstycke eller traditionell vietnamesisk musik eller vad som helst. Pulsbärande element (foundation) kan bestå av helt andra instrument än trummor och bas. Pad är en väldigt generell funktion som återfinns i många sammanhang: Bordunen i en raga och en hel del folkmusik, hur man använder horn och stråkar i orkester för att limma ihop längre fraser.

    Några av de viktigaste begreppen är förgrund, bakgrund, mellangrund (melodilinjer är praktiskt taget alltid förgrund, kompfigurer bakgrund). Det är inte främst elementens volym i mixen som avgör vad som är förgrund eller bakgrund, utan hur mycket de sticker ut, drar till sig uppmärksamheten eller går oförbemärkta. Distinktionen mellan korta och långa ljud är den andra viktiga dimensionen. Man kombinerar gärna korta perkussiva ljud med uthållna toner eller ackord.

    Om du kombinerar förgrund/bakgrund och långa/korta ljudtyper tror jag du täcker in de fem elementen rätt bra. Det är bara ett lite mer abstrakt sätt att tänka som kan tillämpas på precis all musik.

  41. #41
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag håller med om att det är ett fullt vettigt analyssätt, men vad som utgör elementen och hur de används är knutet till tradition och genre.

  42. #42
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jo så rätt så att lite press får en att sätta fart och tid gör att man fortsätter skruva på en synth eller effekt i 20 eller 30 minuter som man I slutändan kunde använt bättre, slutar ofta med att jag istället är väldigt trött på den synthen eller vad det nu kan vara.

    Självklart är delarna som låten ska innehålla genre baserat men om man struntar i själva delarna någon som vet eller brukar kalla dem för någonting annat? Förgrunden, mellangrunden eller bakgrunden är ju en bra sak att ha i åtanke när man skriver eller arrangerar en låt men det blir så brett att tänka så, vilket jag även tycker Bobby's 5 element blir, även om jag förstår att det är en bra beskrivning på just en typisk poplåts olika delar så är jag väldigt nyfiken på hur någon annan bryter ner delarna. Det vore bara väldigt intressant att få ett annat eller ett nytt extra perspektiv (eller vad man nu ska kalla det) på musik igen och se lite hur det påverkar ens skrivande och skapande.

    Låtarna jag la upp här var verkligen inget speciellt (känner jag iaf nu men kanske inte när dem skapades) och jag vet inte riktigt var de låter som skapats senaste året / halvåret som jag känner hade det lilla extra, försökt undvika lyssna då så mycket av musiken blev för tråkig efter ett par timmars producerande och sedan lyssnande så rensade Dropbox:en och är därför inte säker på vad dem heter (jag har nästan hundra projekt med namn som bara är datumet eller datum (2) osv.

  43. #43
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Paratripel: Har du möjlighet att jobba tillsammans med någon annan, eller få feedback mitt i skapandet av någon vars musikaliska omdöme du delar och litar på, som kan bidra med andra perspektiv? Det kan vara en bra lösning för att komma ur en ständig känsla av osäkerhet, i allt från detaljer till helheter - t ex när något är färdigt eller behöver arbetas om. Risken är annars att fastna i en oändlig loop av "hoppande fokus" på detaljer som "rätt" gear, "rätt" typ av arr eller template. Som andra påpekat låter det du gör "helt OK" - säkert många som skulle vara lyckliga att nå så långt - är du inte nöjd måste du ta reda på varför - att gå in i djupa analyser innan man skapar är som att torka sig noga innan man duschar. Däremot är analys av godo när man har något att utgå ifrån. Börja där är mitt tips, både med din musik och sådan du tycker är bra.

    Eller så släpper du på det och bara har roligt när du skapar, så kommer du att utvecklas "på köpet" Har du inte roligt så behöver du återkomma till frågan varför du håller på...
    Senast redigerat av hasse_fx den 2018-10-14 klockan 10:47.

  44. #44
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Ja.. Jag har försökt jobba med andra och det är förvånansvärt många som vill jobba med mig, i princip alla som jag känner mig och håller på med musik, möjligtvis en eller två som är inne på någon extremt olik musiksmak. Jag är dock väldigt svår att jobba med och en av mina närmsta vänner har bestämt sagt han inte vill göra musik med mig längre pga jag är svår att jobba med, det handlar dock mest om att träffas regelbundet, jag har blivit väldigt dålig på att planera utan måste känna efter osv men det är någonting jag hoppas kunna jobba bort men musiken vi gjorde har alltid varit helt grymt bra (enligt mig), kan lägga upp ett exempel sen när jag har tillgång till någon av dem (orolig dem försvunnit i formatering men några låtar finns garanterat kvar hos min kompis).

    Samarbetar iaf med en vän nu, men då vi bor långt ifrån varandra blir det inte sessions så ofta, vi kallade vårt projekt för Postnord från början, just för vi skulle jobba på olika håll men våra låtar skiljer sig så mycket från när vi jobbar tillsammans i samma rum så vi arbetar mest tillsammans nu, men framförallt för att det är så mycket roligare såklart och vi har ändå börjat komma igång med några riktigt lovande låtar.

    Alltså det är alltid roligt att jobba med musik (nästan iaf) men jag känner nu ett behov av att ta det vidare och jag vet ju sedan tidigare att känslan när man kan checka av varje steg inför ett släpp är väldigt härlig och att det är roligt, så svårt att bara släppa det men det jag känner nu är ju inte speciellt kul men kanske nödvändig inför att komma vidare eller uppnå. Kanske är det nödvändig att släppa det men jag vet inte riktigt om jag klarar det ännu dessvärre. Jag förstår dock jag måste släppa det här om att skaffa rätt prylar för att kunna slutföra, var en grej jag hade där jag kände att mina inspelade spår lät "plastigt" så jag skaffade såklart ett nytt dyrt ljudkort (Apollo Twin duo mkII) men hörde jag någon skillnad? Svårt att säga.. Men jag tror faktiskt inte det (uppgraderade från Edirol FA101). 2 Inputs blev för jobbigt att koppla om så skaffade en AD/DA-omvandlare och efter mycket research bestämde jag mig för en RME ADI-8 DS MKI (15 år gammal omvandlare), den verkar ha fått bra recensioner men svårt att hitta sådant när internet inte hade hunnit utvecklas till vad det är idag. Och det var väl omkring då jag insåg att den lilla förbättring i ljud jag faktiskt hört troligtvis var placebo som jag kan se ville inbilla mig men därefter släppte denna hets om att få ett mindre plastigt ljud och nu låter det inte alls plastigt även om jag är säker på att det kan förbättras med rätt pryl, så har jag släppt den jakten.

    Men jag gör självklart bara musik för att det är kul och jag känner för det, inte för att släppa skivor eller dylikt.

  45. #45
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Samarbeten och ha roligt bifalles!

    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart är delarna som låten ska innehålla genre baserat men om man struntar i själva delarna någon som vet eller brukar kalla dem för någonting annat? Förgrunden, mellangrunden eller bakgrunden är ju en bra sak att ha i åtanke när man skriver eller arrangerar en låt men det blir så brett att tänka så, vilket jag även tycker Bobby's 5 element blir, även om jag förstår att det är en bra beskrivning på just en typisk poplåts olika delar så är jag väldigt nyfiken på hur någon annan bryter ner delarna. Det vore bara väldigt intressant att få ett annat eller ett nytt extra perspektiv (eller vad man nu ska kalla det) på musik igen och se lite hur det påverkar ens skrivande och skapande.
    Det är inte säkert man ska försöka applicera samma analysmall på all musik heller. Just skikt och förgrund / bakgrund är väldigt användbart. Ibland kan något i bakgrunden bli till förgrund (en diskret basgång kommer fram när alla andra instrument tar paus samtidigt). Registren spelar en roll (bas, mellan, högt) och samverkar ofta med om något är förgrund eller bakgrund (melodistämman vanligtvis längst upp). Det samma gäller styrkegrad, men ett lågt mixat expressivt trumpetsolo i en monoton technolåt kan bli förgrund även om det är svagare än mycket annat i mixen.

    Förväntningar om vad som ska hända i nästa ögonblick kan också vara viktiga, till exempel ackord man tror ska följas av något visst annat ackord, eller ett långsträckt crescendo som man tror ska ända med en skräll, eller förväntningen om att ett riff eller annan ständigt närvarande figur ska återkomma. Hur bygger man upp dessa förväntningar? Hur bryter man dem?

    Jag skulle nog igen rekommendera så bred lyssning som möjligt. Oavsett om målet är att göra pop är det bra att ha referenser för hur det här med skikt och förväntningar blir löst i andra musikkulturer.

  46. #46
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Har du något bra tips på hur man sätter sig ned och gör dessa analyser? Skulle älska sätta mig i soffan med penna och papper och lyssna i min stereo och bara anteckna allting som kan vara av relevans men det brukar inte bli så när jag väl sätter mig (tänkt många gånger, gjort väldigt få gånger). Men du kanske har ett tips på hur man gör detta eller som du tror skulle vara det bästa sättet ett analysera andras skapelser.

  47. #47
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Bästa metoden jag vet är att välja ut några låtar man gillar och planka. Då framkommer många saker och detaljer man inte tänker på vid "vanlig lyssning". Efter några sådana övningar går även "soff-analyserna" bättre!

  48. #48
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    En variant kan vara att välja en favoritlåt och återanvända formen, men inte melodier/harmonier. Man bygger alltså upp sin låt precis som förebilden. Ungefär samma instrument, som kommer in på samma ställen, och spelar med liknande "energi" eller hur man vill uttrycka det.

  49. #49
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Och på tal om deadline och element, så rekommenderas varmt att vara med i Veckans Spis! Deadline: en vecka, ett givet element: en sampling (som vinnaren veckan innan har äran att lägga upp), och det ska bli en låt på ungefär 1 minut. Askul

  50. #50
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Veckans spis låter onekligen intressant! Ska kika på det och haka på någon vecka. Jag ska även försöka planka eller åtminstone bygga en låt med liknande form som "referenslåten" igen, var ett tag sedan sist.

    Jag måste dock verkligen rekommendera boken The Addictive Formula av Friedemann Findeisen. Boken är ganska bred och handlar om större ämnen än det tråden behandlar men jag tycker den hittills har varit väldigt bra och jag tror mig ha lärt mig endel genom den åtminstone.
    Den behandlar främst kommersiell popmusik ska sägas men författaren hade ett par kloka ord att säga om det i början som gjorde att jag åtminstone gav den en chans och avslutade med orden att den kommersiella aspekten aldrig ska gå före musiken och skapandet av den. Så är man intresserad av bitarna som får en låt att bli populär så rekommenderas den varmt, på gott och ont deklarerar även författaren att han enbart pratar om musik som skapats senaste 25 åren just för att den ska ta fokus på den moderna popmusiken även om det såklart kan komma någon aknedot om hur någoting (som man själv ofta känner till sedan tidigare) var på 80 talet osv. Ge boken en chans om ni är minsta intresserade så garanterar jag ni har någonting att hämta ur den!

  51. #51
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du något bra tips på hur man sätter sig ned och gör dessa analyser?
    Börja med det deskriptiva. Plocka ut vilka element som ingår, ge dem namn, rita upp schematiskt när de kommer in. Se till att kunna trycka på paus, hoppa tillbaka.

    Fortsätt med det lite mer subjektiva. När bryts en förväntning? Vad är förgrund och bakgrund?

Liknande ämnen

  1. Olika latency för in och uppspelning
    Av theVOID i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 10:31
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 23:41
  3. Komponera en låt och vinn ett TC Powercord Element ljudkort
    Av imported_Staffan i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 19:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •