Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Waldorf Q

  1. #1
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran

    Waldorf Q

    Vad säger panelen om Waldorf Q?

    Bu och bä????

    Var ca ett år sedan jag provade en så jag är villrådig:kaaaka!:

  2. #2
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Arbetshäst, verkligen. Använder min på i stort sett allt jag gör. Tycker den är helt grym på bas, solid och fast, gillar inte "ofokuserade" basljud.

    Samma argument gäller som jag framförde ang. XT tidigare idag: Desktop (eller keyboard) är nog mest ergonomiskt i längden.

    Har ett helt annat wavetableljud än XT fö, mycket mjukare.

    Iom PPG-filtret i OS3 så kan den dessutom låta hyggligt analogt också, även om jag nog skulle välja en annan maskin om det var det viktigaste...

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    och har blivit 96 digitala röster rikare
    Yamaha TX816 med 6 st TF1-moduler? ("TX616"?)

  4. #4
    Baba G
    Baba G är inte uppkopplad
    Baba Gs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    JA! JA! JAA! :kaaaka!:
    En fantastisk synth som kan allt!! ALLT! nästan Perverst bra modulationsmöjligheter har den, och extremt snabba LFO's. Jag instämmer även med Peter H om PPG-filtret och wavetable-oscillatorerna. Steglös filterrouting är också en trevlig funktion!! Sen är arpeggiatorn är en av dom bästa jag testat på någon synth och med tanke på att man kan ha 16st av dom puttrandes samtidigt så blir det riktigt lustigt Stepsequencern är även den kraftfull, och kan användas för att trigga arparna. Det är den enda synth som jag aldrig kan tänka mig att sälja (även om jag faktiskt sålde en Q-Rack till Peter H en gång i Isterns forntid ). Här används den till allt och den utgör grunden i all musik jag gör.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det var i isterns nödår! Äntligen en sann Q-entusiast! Låt oss höra! :-)



    Magister Von Ister

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Trevligt. Nu kan du nog göra en fullständig cover på valfri Scritti Politti-låt! ;-)

  7. #7
    Baba G
    Baba G är inte uppkopplad
    Baba Gs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu så har jag skramlat fram några skabbiga mp3or om någon vill lyssna Alla är tagna från det kommande albumet, som äntligen blivit klart efter mycket ister och elände

    Dom finns här .

    Det är som sagt var mestadels en Q som används i låtarna, men lite andra synthar dyker upp här o där. Musiken är väl tänkt att vara någon sorts oldskool-goa

    Förra året knåpade jag ihop ett obskyrt ambientverk, som är 100% Q, och den låten finns här . Det är bara en enda egenhändigt tillverkad patch som används och samma tre toner som hålls låten igenom. Lite fipplandes med Button 1+2, mod- och pitchwheel som alla är kopplade till olika saker i modmatrixen. Inget fusk med modulation via MIDI från en sequencer, utan allt kört live. Reverb tillsatt efteråt.

    Om inte Q+ hade haft en sådan hiskelig färg hade jag nog köpt den . Prislappen är ju heller inte att leka med Fast släpper Waldorf en rackversion av Q+ finns det stor risk att jag kniper den :kaaaka!:

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Skoj att höra mer medlemsmusik. Detta låter faktiskt väldigt likt de demos jag hört via Waldorfs sajt. Klart sköna grejer men inget som omedelbart slår an en ton hos mig. Är din Q enda ljudkälla eller använder du fler prylar? Goatrance ja... en kompis till mig gjorde sån't här för några år sedan. Då använde han en Atari som "main tool" och mastrade ner allt på DAT.

  9. #9
    Baba G
    Baba G är inte uppkopplad
    Baba Gs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Riktigt den enda ljudkällan är det inte. Jag har även kompletterat lite med en MS2000R på ett par låtar. MFB-Synth Lite gör basen i 2-3 av låtarna. MB33'an får vara med här o där och spela en slinga. Mycket mer än så är det ehj .

    Jag förstår nästan att det var ett par år sen din polare pysslade med den här typen av musik.. numera är det nästan ingen som gör goatrance . Jag försöker dock hålla fanan uppe .. annnars tycker jag goa/psytrance har utvecklats i en väldigt negativ riktning där allting blivit mer minimalistiskt, mörkare och hårdare. Det är förvisso mycket bra rent produktionsmässigt, men musikaliskt är det oftast helt bedrövligt
    Tacka vet jag gammal fin årgångs-goa (eller nytillverkad ). Den är melodisk, djup och atmosfärisk 95-97 var magiska år.. ack ack... :rolleyes:

    /Fredrik (nostalgisk så här under småtimmarna)

  10. #10
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    "Elysian Fields" var helt fantastisk. Otroligt vackra pads. Helt min typ av musik.

  11. #11
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Sicket underbart jarre aktigt pad det var på accessing, ere Q?

    "Elysian Fields" Gillar jag med..känns mkt jarre med alla sköna vcs3 puttranden

    Verkar som Q är min typ av maskin

  12. #12
    Baba G
    Baba G är inte uppkopplad
    Baba Gs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jajjamensan, visst är det Q'n!! nästan bara den iaf jag fuskade lite och la på en 1080-pad lite svagt också..

  13. #13
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Någon hade en gång en båt.
    Jag hade en gång en Waldorf Q.
    Jag var 22 och fylld av gråt
    Nu är det dags för en New

    Nygammal i gemet. Tror jag sålde mitt ex 2003. Minns att den var sjukt allround och lät skarpt och gött . Svårfunna dessa nuförtiden dock, i alla fall för en skälig peng

  14. #14
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Encoders är fortfarande värdelösa.

  15. #15
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Encoders är frustrerande, ja, och på Q blir de lite tröga om de stått oanvända ett tag. Vilket lyckligtvis lätt går att fixa genom att vrida rattarna några varv hejvilt.

    Har inte hunnit testat eller avverka så många syntar än, men Q (har key-versionen) är min absoluta favorit hittills. De två wavetables som finns att välja mellan är så makalöst väl avvägda och gör sig, har jag märkt, utmärkt åt orgelliknande ljud. I dag rattade jag fram just ett sådant, som jag sedan skickade in genom ett svagt modulerat comb-filter seriellt kopplat med ett LP-filter. Inte helt otänkbart att resultatet kan vävas samman på ett organiskt vis med någon sorts psykedeliskt-proggresiv rock eller postrock.

    För att göra mjuka, organiska pads och atmosfäriska ljudmattor är den helt enkelt makalös, särskilt i och med att man kan stacka två på varandra och hoppa mellan dem (eller morpha samman dem), för att sen med alla de rattarna som finns lätt tillgängliga skruva till sjuka FM-moduleringar, wavetable scans och annat kul i realtid. Helt OK inbyggt chorus och reverb att testa padsen med också innan man matar dem genom något bättre reverb.

    Vill man spruta ut en massa glitch, spela in och klippa till efteråt, lämpar den sig utmärkt för det också.

    Har utforskat långt ifrån allt. Den där "modifier matrix" med booleska operatorer och annat matematiskt krångel kommer jag nog aldrig våga mig på, men det visar ju verkligen vilket djup det finns när det gäller programmeringsmöjligheter.

    Jag skulle gärna vilja testa en Waldorf Wave för att jämföra. Det är väl i princip den enda Waldorf-synthen jag kan tänka mig klår Q.

    Har funderat på att av platsskäl byta den mot en Waldorf XT och sedan införskaffa en Q-rack. Det är helt enkelt något magiskt när bra VA-oscillatorer och wavetable möts och samverkar organiskt med varandra som i Q, så jag kommer inte nöja mig med bara ha en XT.

  16. #16
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag hade en Q desktop och har förstått att den skall kunna låta fantastiskt men jag fick den bara att låta kallt, stelt och tråkigt. De där organiska padsen existerade inte. Jag kunde sitta i flera timmar och det lät bara skittråkigt. Jag har aldrig kommit på vad jag gjorde för fel men något fel måste jag ha gjort eftersom jag hört andra får fram helt makalösa ljud ur en Q. Jag blir nästan lite sugen på att skaffa en igen (nej, ingen micro-Q) och ge den en andra chans. Men då vill jag ha en Q med klaver.

  17. #17
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Är rätt djup och kräver en del rattande innan man blir kompis med den. Jag gnäller över mina encoders - men med så kassa som mina är det en mardröm att ratta den så min är mest preset-maskin för tillfället.

    Jag köpte min för att göra liknande grejer som en PPG - och baserade på mina öron gör den just den uppgiften bra för mindre än halva priset.
    Senast redigerat av Frengus den 2019-01-03 klockan 10:19.

  18. #18
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Den har väl till och med virtuella PPG-filter? Mycket jobb innan man belv belönad. Den och Alesis Ion och de är precis motsatsen till min älskade Nord Lead 3.

  19. #19
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Encoders är fortfarande värdelösa.
    Är det svårt att hitta bra ersättare-encoders?
    Jag tror också jag sett bild på en XT med alternativa rattar på, och de har väl samma som Q från början ?

  20. #20
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det svårt att hitta bra ersättare-encoders?
    Jag tror också jag sett bild på en XT med alternativa rattar på, och de har väl samma som Q från början ?
    XT fanns med olika rattar. Den sista versionen hade kyltorn-till-kärnkraftverk-formade rattar, samma som till Q. De tidigare versionerna hade helt cylindriska rattar.

  21. #21
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Det finns en del guider på nätet; allt från de klassiska deoxit-sprejerna till avlödning av de gamla och byta till fungerande. Finns de som säger det inte blir bra förrän man verkligen kastat bort orginalen. För om du enligt tips enbart motionerar dem; är problemet tillbaka nästa gång du slår på den.

    Värdelöst val av grundkomponenter helt klart. Verkar vara över hela linjen till Q+ tom.

  22. #22
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag hade för några år sedan en Q rack som hade några glappande potar när jag köpte den. Jag löste det enkelt genom att klämma ihop encodersen med den lilla metallbygeln som håller ihop encodern. Kanske är det en för vek konstruktion, men det verkar som om mycket kraft får dem att öppna sig lite vilket ger hopp/dålig kontakt. Efter att jag klämde ihop dem blev de som nya.

    Kanske finns det olika generationer encoders. Mina nuvarande Qkb och Xtk har aldrig haft encoderproblem oavsett hur länge de stått. Eller kanske är det så att jag är lätt på handen så jag inte får problem?

    Encodern är tvådelad, och min åsikt är att det är för mjuk metall så de inte håller ihop ordentligt, men att det går att fixa lätt även utan byte av encoder.

  23. #23
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Saknar min gula Qkb som fan... (sålde den 2007)

    Numera står XTk i synthstället och förgyller. Slås väl på en gång i halvåret ungefär

  24. #24
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad säger panelen om Waldorf Q?

    Bu och bä????

    Var ca ett år sedan jag provade en så jag är villrådig:kaaaka!:
    För det första så ska jag poängtera att Qn ska inte ses som en VA. Gör man det så är Qn är helt klart övervärderad.
    Är man ute efter ett digitalt monster med PPG vibbar så är man snarare på rätt spår.
    Har haft både Qk och mikroQ om vartannat. Dessutom har jag haft en Blofeld ihop med dessa. Alla 3 är i princip samma synt. Utom det uppenbara med Qk:s alla rattar.
    Jag kommer fortfarande ihåg när jag hade Qk och skaffade mig en Virus b, och blev rätt ordentligt tagen på sängen. Som VA så överglänser Virusen helt klart Qn.

    Om man är intresserad av ett nyare alternativ till Qn så vill jag säga att Sledge är ett riktigt bra alternativ

  25. #25
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har haft både Qk och mikroQ om vartannat. Dessutom har jag haft en Blofeld ihop med dessa. Alla 3 är i princip samma synt.
    Intressant. Jag har haft Blofeld i några år nu, och det är lite love/hate över den. När man står och rattar så frustreras jag av att det ligger något digitalt hårt skimmer över allt, men samtidigt så är det många patcher som låter helt underbart om man plockar fram dem på måfå och bara spelar. Jag vet inte varför det är på det sättet. Har ibland funderat just över om alla Waldorfsyntar har samma fenomen och i så fall i samma grad.

    Jag drabbas i och för sig av en liknande reaktion när det gäller Nordlead. Jobbar jag för mycket med den kommer jag till ett läge när jag tycker allt låter som ett digitalt kvackande, men jag älskar samtidigt många av ljuden när man bara spelar.

    Kanske är det en reaktion på något underliggande problem i många VA-syntar. Eller bara någon slags mental noja, lite samma sak som händer när man efter att ha lyssnat på en viss produktion där en viss synt används lyssnar på synten själv och får helt andra vibbar än när den användes i ett sammanhang. Eller som att folk t ex köper Synthex efter att ha hört Jean-Michel Jarre men man får inte en listetta för det.

  26. #26
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Spelade in ett kort klipp nyss. Tre ljudkanaler med Q där jag bara använder dess inbyggda effekter (reverbet levererar inte riktigt...).

    Vet inte hur länketiketten är här på forumet... hoppas filuppladdningssidan tillåts.

    https://instaud.io/38jS

    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en Q desktop och har förstått att den skall kunna låta fantastiskt men jag fick den bara att låta kallt, stelt och tråkigt. De där organiska padsen existerade inte. Jag kunde sitta i flera timmar och det lät bara skittråkigt. Jag har aldrig kommit på vad jag gjorde för fel men något fel måste jag ha gjort eftersom jag hört andra får fram helt makalösa ljud ur en Q. Jag blir nästan lite sugen på att skaffa en igen (nej, ingen micro-Q) och ge den en andra chans. Men då vill jag ha en Q med klaver.
    Du råkar inte ha en XT du vill byta mot?

    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är rätt djup och kräver en del rattande innan man blir kompis med den. Jag gnäller över mina encoders - men med så kassa som mina är det en mardröm att ratta den så min är mest preset-maskin för tillfället.

    Jag köpte min för att göra liknande grejer som en PPG - och baserade på mina öron gör den just den uppgiften bra för mindre än halva priset.
    Precis så. Den är först när man modulerar wavetablerna (wavetablesarna? ... vore fint om det fanns ett svenskt ord för det här, för det låter så oerhört fult när man försvenskar det...) och/eller rattar runt med och mellan två olika filtertyper som magin uppstår. Sen kan man fippla vidare med keytrack-nivåerna på lfo:erna, FM och annat skoj.

    Har märkt att jag sällan använder sågtand och fyrkant på mina nya patchar, men däremot sinus för FM på wavetables och sub-oscarna. Så ja, det är ju också korrekt som NON ovan uttryckte det att man inte ska begå misstaget att programmera den som en VA-synth. Nästan alla presetsen är programmerade enligt VA-logik. Icke förvånansvärt så låter de skräp och gör verkligen inte synten rättvisa.

    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Saknar min gula Qkb som fan... (sålde den 2007)

    Numera står XTk i synthstället och förgyller. Slås väl på en gång i halvåret ungefär
    Oj, voj! Varför så sällan? Nu har jag inte haft förmånen att spela på en XTk, men jag skulle ju tro att den precis som Qn bara kräver lite kärlek, sen skickar den dig rakt upp i rymden och tar dig med på en förbiflimrande kalejdoskopisk resa i technicolor. Och ett par rattvarv senare: rakt ner i högteknologiska kretskorts- och kabelhärvehelveten som spökar och hakar upp sig.

  27. #27
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Du råkar inte ha en XT du vill byta mot?
    Jag har faktiskt en Microwave XT men det är inte till salu. Den är spännande att göra ljud på eftersom den kan växla karraktär lika snabbt som man modulerar en vågformstabell.

    Wavetableserna..?
    Vågformstabellerna säger jag.

  28. #28
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Vågformstabellerna. Låter som på ett Fonetik-labb

  29. #29
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Minns när jag var på Estrad på 90 talet satt och provade Access virus som jag inte var särskilt imponerad av och ser en stor gul maskin ståendes där..... Q ... så snygg och annorlunda och när jag testade så kom det ut den skönaste digitalmosmaskinindustriuapokalyps ljud jag någonsin hört.... dröjde dock många år tills jag hade råd med en..... VA verkligen inte.... onaturliga domedagsmaskin ljud...oyeah!!!

    Nu har jag bara en mQ kvar men jag blir fortfarande förvånad av vad den kan hosta fram för ljud.....alla Waldorfs maskiner är ju helt fantastiska både i design och ljud... de bröt verkligen mot normer... digitalmos i grön eller knallgul......orange eller rosa...wow! ....tyvärr har de blivit fegare med åren... Vill man ha en analog poly... köp en Prophet 6 el nåt....

  30. #30
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Jag vet inte om det är för att jag är svårt nostalgisk över den perioden i mitt liv, mellan 2001 och 2003, och då jag hade en Waldorf Q
    som gör att jag har extra GAS på en ny Q . Absurt. När jag tänker tillbaka på de åren så tänker jag osökt på en Ian Brown skivtitel "Unfinished monkeybusiness" , den titeln summerar känslan. Och detsamma gäller Waldorf Q för mig, en synt!, det är ouppklarade skumraskaffärer i ljudskapandet.
    Hjärnan är en bananrepublik med en dubiös regering

    - - - Uppdaterad - - -

    min hjärna i alla fall

  31. #31
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, voj! Varför så sällan? Nu har jag inte haft förmånen att spela på en XTk, men jag skulle ju tro att den precis som Qn bara kräver lite kärlek, sen skickar den dig rakt upp i rymden och tar dig med på en förbiflimrande kalejdoskopisk resa i technicolor. Och ett par rattvarv senare: rakt ner i högteknologiska kretskorts- och kabelhärvehelveten som spökar och hakar upp sig.
    Inte så mycket tid just nu. Men har faktiskt byggt en Patch Mutator i G2an så att man kan mutera ljud och erhålla sk variations. Speciellt kul låter det när man lyssnar på övergångarna mellan två variations eftersom midi inte är snabbast i stan.

    Men det är en fantastisk maskin. Har genom åren haft

    Micro Qrack
    Micro Qkey
    Q key
    Microwave 1
    Microwave 2
    Blofeld

    och numera enbart XTk.

    Hittade nyligen i Reaktor en .ens som emulerar microwave 1 hyfsat autentiskt. Kul grej.

Liknande ämnen

  1. Waldorf µQ
    Av Rizzo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 20:23
  2. Waldorf mQ
    Av synthetic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 17:06
  3. Waldorf Q
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 21:50
  4. Waldorf XT
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-10-01, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •