Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 99 av 99

Ämne: Är det för lätt att göra musik idag?

  1. #61
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Byta namn på forumet till 99ljud?

  2. #62
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byta namn på forumet till 99ljud?
    Är det för lätt att göra ljud idag?

  3. #63
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Är det lätt att göra musik idag? Ja, lättare har det aldrig varit.
    Är det för lätt att göra musik? Nej, vad är problemet med mycket musik?

    Fast för mig personligen är det svårt att göra musik...

  4. #64
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Och nu till slutklämmen: Det hela gör att min egen musik får ett mycket större värde för mig relativt annan musik. Lite som Mike Oldfields tidiga alster så är den terapeutisk för mig personligen vilket gör att jag gärna lyssnar på den av det skälet. Och eftersom musikproduktionen är så smärtfri så blir det mer egen musik, medan annan musik drunknar i ett mediebrus som jag inte riktigt orkar med. Sitter jag på jobbet och behöver peppmusik så åker oftare nu än förr min katalog med egna alster fram. Och det är en utveckling jag inte riktigt var beredd på.
    SPot on. Jag med!

  5. #65
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Kommer ihåg första "hårddisk inspelningen" dator med 8mb ram eller om jag hunnit uppgradera till 16mb. Endast 1spår i mono klarade datorn av så satt och klippte ihop ett trumkomp sedan spelade man gitarr in på ett kassettband som samplades in och så försökte man slå ihop de 2 spåret till 1 som synkade, skönt att tekniken gått framåt, har fortfarande ett gränsfall till dator då den brukar lagga lite om man kör över 10spår audio

  6. #66
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer ihåg första "hårddisk inspelningen" dator med 8mb ram eller om jag hunnit uppgradera till 16mb. Endast 1spår i mono klarade datorn av så satt och klippte ihop ett trumkomp sedan spelade man gitarr in på ett kassettband som samplades in och så försökte man slå ihop de 2 spåret till 1 som synkade, skönt att tekniken gått framåt, har fortfarande ett gränsfall till dator då den brukar lagga lite om man kör över 10spår audio
    Och innan det, hybrid analog-digital inspelning, spela in otajt trumkomp i skolan på kassettband, ta hem och loopa på amiga 500an sen över till portan för 3 extra spår roligt var det allafall men vill inte gå tillbaka i tiden, riktig studio hade man aldrig blivit insläppt i någonsin

  7. #67
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och innan det, hybrid analog-digital inspelning, spela in otajt trumkomp i skolan på kassettband, ta hem och loopa på amiga 500an sen över till portan för 3 extra spår roligt var det allafall men vill inte gå tillbaka i tiden, riktig studio hade man aldrig blivit insläppt i någonsin
    Och helanalogt 100% kassettband höll man ju på med ett tag också, var ännu roligare mer direkt, slänga upp 2 mickar och banka på hinkar, vi hade en riktig gitarr med 2 strängar och en med ståltråd och en leksaks Gura och en casio, nu ska man inte bli för nostalgisk

  8. #68
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och helanalogt 100% kassettband höll man ju på med ett tag också, var ännu roligare mer direkt, slänga upp 2 mickar och banka på hinkar, vi hade en riktig gitarr med 2 strängar och en med ståltråd och en leksaks Gura och en casio, nu ska man inte bli för nostalgisk
    Tillbaka till topic, kan vara för lätt om man gör det lätt för sig men man håller ju på och tragglar med hårdvara rätt mycket så allt tar minst dubbelt så lång tid som det skulle kunna göra

  9. #69
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svar:

    JA!
    Citat Ursprungligen postat av hallows Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser facit ut så här 14 år senare?
    Det var lättare förr!

  10. #70
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har nog alltid uppskattat monotoni, repetition och nytänkande produktion framför melodier.
    Nu börjar verkligheten komma ikapp. Äntligen!
    Jag ser inte att det behöver vara antingen eller... Det handlar om att det finns tillräcklig "substans" oavsett genre.

    IMHO

  11. #71
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Tänk på 70-80-talet när man levde och verkade mitt i den nostalgiska drömmen... utan att fatta det!

  12. #72
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på idag. lev och verka mitt i den osanolikaste drömmen... fatta det! <3
    Epicurist Fixd

  13. #73
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser inte att det behöver vara antingen eller... Det handlar om att det finns tillräcklig "substans" oavsett genre.

    IMHO
    Jag håller med dig, helt!

  14. #74
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Uppenbarligen är det för lätt då en massa folk klagar över kontrollen och valfriheten som tydligen dödar deras ”inspiration”.

  15. #75
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppenbarligen är det för lätt då en massa folk klagar över kontrollen och valfriheten som tydligen dödar deras ”inspiration”.
    Har sedan min första rullbandare strävat efter att komma över/förbi begränsningarna. Men vi är alla olika - andra inspireras av dem!

  16. #76
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det för lätt att göra ljud idag?
    <3

  17. #77
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppenbarligen är det för lätt då en massa folk klagar över kontrollen och valfriheten som tydligen dödar deras ”inspiration”.
    haha precis!
    Disciplin kan vara bra ibland.

    Men seriöst, det är väl brist på tid/energi alternativt lathet (som idag i mitt fall tex)
    Men det är ju också undr förutsättnigen att man faktiskt är skapande som person, själv har jag alltid musik/slingor/text etc i huvudet och spelar in något på mobilen minst varannan dag. Vet inte hur andra är där.

    Sen handlar det ju om att göra något av det och där finns det ju flera faktorer.
    Men att man har "för mycket prylar/möjligheter och de är inte inspirerande" låter som en dålig ursäkt i mina öron

  18. #78

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men att man har "för mycket prylar/möjligheter och de är inte inspirerande" låter som en dålig ursäkt i mina öron
    Yeah!

  19. #79
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Det är klart att det är lättare att göra musik idag. Om det blir bättre pga av teknik är dock högst oklart. Men det är lättare att få fram ett ”proffsigt” resultat idag än tidigare. Den enda begränsningen/möjligheten som finns är dock den samma som alltid. Du eller dom du skapar med.

    - - - Uppdaterad - - -

    Beklagar för relativt tråkigt inlägg i debatten.

  20. #80
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Nja inte egentligen. Du måste fortfarande vara insatt i det du gör och stylistiskt medveten om vad som gäller. Så i slutändan behöver man ju viss talang för att ändå få ihop det. Men många dessa plugins hjälper dig att påskynda processen. Vi alla försöker väl uppnå det vi hör och visualiserar inom oss i slutändan? att då ha hjälpmedel att ta oss dit är ju alltid en fördel tror jag

  21. #81
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har nog alltid uppskattat monotoni, repetition och nytänkande produktion framför melodier.
    Nu börjar verkligheten komma ikapp. Äntligen!
    Jag också. Det beror på musiken ovh vad den har för element i övrigt.

  22. #82
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Generellt så tycker jag att allt som kan föda ett intresse för musik är bra. Oavsett om man är amatör eller gör det för maten på bordet.

    Det finns dock bieffekter som jag har blivit varse som lärare på högre musikutbildningar. Många kan väldigt mycket mer teoretiskt idag. De har ett brett register vad gäller kunskaper om teknik, teori, företagande, musik som slår kommersiellt... Men det finns många svarta hål, inte minst vad gäller hantverket - praktiken. Bieffekten jag ser som den största och ”farligaste” är genvägarna genom youtube och andra kanaler för att bara göda sitt specialintresse. Basickunskap hoppas över för att det inte är intressant, oavsett om det handlar om att spela ett instrument, att komponera låtar eller göra ett arrangemang.

    Jag kan också tycka att ”fel toner” (för att citera någon tidigare kommentar) kan låta helt fantastiskt. Men att försvara den utan ett upptränat gehör blir bara löjligt.

  23. #83
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Generellt så tycker jag att allt som kan föda ett intresse för musik är bra. Oavsett om man är amatör eller gör det för maten på bordet.

    Det finns dock bieffekter som jag har blivit varse som lärare på högre musikutbildningar. Många kan väldigt mycket mer teoretiskt idag. De har ett brett register vad gäller kunskaper om teknik, teori, företagande, musik som slår kommersiellt... Men det finns många svarta hål, inte minst vad gäller hantverket - praktiken. Bieffekten jag ser som den största och ”farligaste” är genvägarna genom youtube och andra kanaler för att bara göda sitt specialintresse. Basickunskap hoppas över för att det inte är intressant, oavsett om det handlar om att spela ett instrument, att komponera låtar eller göra ett arrangemang.

    Jag kan också tycka att ”fel toner” (för att citera någon tidigare kommentar) kan låta helt fantastiskt. Men att försvara den utan ett upptränat gehör blir bara löjligt.
    Intressant vinkling! Kan du vara mer specifik om de "svarta hålen" - hantverk och tekniken och "genvägarna"? Vad är det som förbises och vad är konsekvenserna?

    Det finns ju en utbredd uppfattning att just den typen av utbildning hämmar kreativiteten och originaliteten genom att man som kreatör "stöps" på ett speciellt sätt.

  24. #84
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Känner inte att det är för lätt, finns mycket kvar att förenkla speciellt kring tekniken vi använder. Att lära sig ett instrument eller producera kommer alltid att ta tid och för det krävs intresse och passion.

    Upplever snarare att musikinflationen gjort det svårare då ribban hela tiden höjs men det gäller all utveckling.

  25. #85
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Frågan är väl snarare om det inte har blivit för lätt att klaga på musikens kvalitet?

  26. #86
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Kvalitet=Upplevd nytta/Utgifter... nu när utgifterna går mot noll slår kvalitén i taket. Dom som gnäller hanterar sina utgifter fel

  27. #87
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan också tycka att ”fel toner” (för att citera någon tidigare kommentar) kan låta helt fantastiskt. Men att försvara den utan ett upptränat gehör blir bara löjligt.
    Du menar att "microtonalitet" är en ursäkt för "tondövhet" ....Nej jag förstår vad du menar och håller väl till stor del med...

  28. #88
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju en utbredd uppfattning att just den typen av utbildning hämmar kreativiteten och originaliteten genom att man som kreatör "stöps" på ett speciellt sätt.
    Säkert ett rykte som sprids för att maka plats bland sökarna till sådana utbildningar! Min erfarenhet är förstås den motsatta, men det varierar. Visst finns skolbildningar, och man kan ibland gissa vilken kontinent någon har studerat på.

    Men divergent tänkande, som ett centralt element av kreativitet, är ju något man kan utveckla. Även inom musik kan man öva på divergent skapande, att ständigt pröva olika möjligheter. Det är förmodligen lättare om man har en viss träning i att analysera musik, eller om man har exponerats för många olika former av musik.

  29. #89
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säkert ett rykte som sprids för att maka plats bland sökarna till sådana utbildningar! Min erfarenhet är förstås den motsatta, men det varierar. Visst finns skolbildningar, och man kan ibland gissa vilken kontinent någon har studerat på.
    Det har hörts till och från genom åren. Första gången jag själv stötte på det var i samband med punkvågen i slutet på 70-talet, för att sedan återkomma bland efterföljarna (new wave, industri etc rörelser med någon slags rötter i punk).

    Citat från tidningen Musikförläggaren 2009/01, där de sammanfört kompositören Jesper Nordin med Nicke Andersson från Hellacopters:

    "En tydlig skillnad mellan deras världar är att en gedigen utbildning öppnar dörrar i Jespers värld, medan det – åtminstone i mer inskränkta rockkretsar – ses med skepsis på musikteori. Man ska vara en oskolad ”vilde”.

    – Men är inte det mest hos sådana jobbiga typer som en själv, som fått för sig att det finns en massa regler? säger Nicke självironiskt. Han menar dock att det finns en anledning till att uttryck som ”musikhögskolefunk” är ett skällsord i vissa kretsar.

    –Eftersom rocken i grunden är så pass primal kan det faktiskt vara ett hinder att veta alltför mycket om vad man pysslar med. Det ”ska” liksom inte vara full kontroll. Och det håller jag nog fast vid, inte bara för att jag själv saknar musikalisk utbildning."

  30. #90
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Om vi vänder på frågan då? Varför skulle det varit svårare att göra musik förr?
    Hammarbyklackens skrål är väl lika mycket musik som vilken akademisk kompositörs verk som helst? Sen kan man alltid diskutera kvalitet

  31. #91
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har hörts till och från genom åren. Första gången jag själv stötte på det var i samband med punkvågen i slutet på 70-talet, för att sedan återkomma bland efterföljarna (new wave, industri etc rörelser med någon slags rötter i punk).
    Diskussionen om känsla, intuition, spontanitet och bristande kontroll kontra skolning är säkert mycket äldre än så. Den har säkert varit ett tema bland jazzmusiker, och troligen före det också.

    Att göra något fruktbart utav förlorad kontroll är också något man kan göra efter en lång utbildning, inga problem. Jag vet en och annan som på olika sätt försöker väva in mer oberäknelighet eller osäkerhet i musiken.

  32. #92
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Diskussionen om känsla, intuition, spontanitet och bristande kontroll kontra skolning är säkert mycket äldre än så. Den har säkert varit ett tema bland jazzmusiker, och troligen före det också.
    Diskussionerna går också fel hela tiden - att okunskap främjar känsla, intuition, spontanitet kommer ifrån de som "inte kan" och därmed föraktas skolning - inte bara inom musik och konst. Kunskapen utgör verktyg även för att bryta regler. Den ironiska konsekvensen är ju att de minst intuitiva, spontana och mest normstyrda resultaten kommer från de som vurmar om okunskapen.

    Men det handlar inte i första hand om formell utbildning - kunskap är inte självändamål, utan verktyg. Det är viljan att lära sig som ger individen sådan kunskap - finns inte viljan så hjälper ingen skolning i världen! Det finns givetvis mängder av fantastiska (i detta fall) musikskapare som inte har någon koll på formell teori, men har lärt sig sig på egen hand tack vare sin starka vilja och motivation, liksom att de finns formellt skolade som är allt annat än fantastiska - vad ska man med verktyg till om man inte har förmåga/motivation att använda dem.

    Personligen har jag aldrig stött på någon av dessa formellt oskolade men drivna och motiverade musikskapare som har motsatt sig möjligheterna att få lära sig mer.

  33. #93
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    +100

  34. #94
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det är lätt idag att göra musik.

    Men att göra något som sticker ut och skapar känsla hos lyssnaren är svårare. Eller så snor du en 30 år gammal låt och voila!

  35. #95
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lätt idag att göra musik.

    Men att göra något som sticker ut och skapar känsla hos lyssnaren är svårare. Eller så snor du en 30 år gammal låt och voila!
    Fast det har man ju gjort alltid inte minst i popmusikens begynnelse... så det är ju inget som är lättare nu utan alltid varit lättare

  36. #96
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Diskussionerna går också fel hela tiden - att okunskap främjar känsla, intuition, spontanitet kommer ifrån de som "inte kan" och därmed föraktas skolning - inte bara inom musik och konst. Kunskapen utgör verktyg även för att bryta regler. Den ironiska konsekvensen är ju att de minst intuitiva, spontana och mest normstyrda resultaten kommer från de som vurmar om okunskapen.

    Men det handlar inte i första hand om formell utbildning - kunskap är inte självändamål, utan verktyg. Det är viljan att lära sig som ger individen sådan kunskap - finns inte viljan så hjälper ingen skolning i världen! Det finns givetvis mängder av fantastiska (i detta fall) musikskapare som inte har någon koll på formell teori, men har lärt sig sig på egen hand tack vare sin starka vilja och motivation, liksom att de finns formellt skolade som är allt annat än fantastiska - vad ska man med verktyg till om man inte har förmåga/motivation att använda dem.

    Personligen har jag aldrig stött på någon av dessa formellt oskolade men drivna och motiverade musikskapare som har motsatt sig möjligheterna att få lära sig mer.
    Kunde inte ha sagt det bättre själv!

  37. #97
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det har man ju gjort alltid inte minst i popmusikens begynnelse... så det är ju inget som är lättare nu utan alltid varit lättare
    Igenkänningseffekten är stor hos oss lyssnare. Så det jag ville säga är att det är svårt att kombinera ihop något av det man redan hört för att skapa en produkt som skapar de känslor hos lyssnaren som man vill ha utan att det kan härledas tillbaka till det man snott ifrån. Någonting sånt iaf

  38. #98
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Som om en uppfinnare blir mer kreativ av att inte läsa fysik och matte...

  39. #99
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som om en uppfinnare blir mer kreativ av att inte läsa fysik och matte...
    Nej.

Liknande ämnen

  1. Nu kan du också göra ÄKTA NES-MUSIK! =)
    Av Yanko i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 08:58
  2. Göra musik tillsammans ?
    Av Jones7 i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 00:28
  3. Hur lär man sig göra musik? HJÄLP
    Av Danell i forum Allmänt om musik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 01:01
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 21:38
  5. Göra musik på rymmen?
    Av imported_hammer i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 20:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •