Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 99

Ämne: Är det för lätt att göra musik idag?

  1. #1
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran

    Är det för lätt att göra musik idag?

    Mjukvara, pluggar & enkla nästan självspelande sequensers.

    Är det bra att vem som helst (i princip) kan göra en låt, eller är det fusk?

    Har inte bestämt mig! Vad tycker ni?

  2. #2
    Porkij
    Porkij är inte uppkopplad
    Porkijs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Äh, det är väl bra kanske. Men att få det att låta bra/intressant är ju en annan femma

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Både ja och nej. Samtidigt är det struligt som sjutton med datorer, ljudkort, drivrutiner, uppdateringar, donglar och och de stora sequencerprogrammen, många som har enorma problem att få ngt alls gjort med sin dyra utrustning.

  4. #4
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Kan det bli för lätt? I så fall får ni gärna visa mig Nej men seriöst kan det väl aldrig bli för enkelt. Det vore ju synd om en grymt duktig artist aldrig får fram sin musik bara för att det är för krångligt att göra musik. Ju fler som gör musik desto större blir utbudet och ju större borden chansen vara att det kommer fram nya fantastiska stilar och låtar.

  5. #5
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Tja, skräpig datormusik har det ju blivit lättare att göra i alla fall. Många som inte ens kan spela ett instrument kan ju klicka ihop en låt på några minuter.

    Tekniken har också gjort gränsen mellan DJ/musiker tämligen flytande, och trots att många sådana faktiskt gör bra musik, kan jag inte låta bli att tycka att vissa andra borde hålla sig till att spela andras plattor. Men jag är lite konservativ i det hänseendet..

  6. #6
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Det är lätt att göra musik idag, men att göra bra musik är nog lika svårt som det alltid har varit.

  7. #7
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Både ja och nej. Det känns ju lite konstigt när man egentligen kan dra igång nästan helt självspelande pluggar (virtual guitarist, stylus RMX m.m.) och program (t.ex. Garageband har mycket loopar) och få ut en ganska hyfsad låt på någon timme, men samtidigt så är det ju bra att det är lätt att få ut sina idéer med färre mellansteg. Det blir helt enkelt viktigare att sticka ut från mängden när nästan vem som helst kan göra musik som låter ganska bra, så förhoppningsvis så kommer det att skapa fler intressanta stilar som sticker ut mer.

  8. #8
    Jimpan
    Jimpan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Stefan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lätt att göra musik idag, men att göra bra musik är nog lika svårt som det alltid har varit.
    Kunde inte sagt det bättre själv......

  9. #9
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Dagens försök till liknelse alá enapa:

    Det är som att skriva en bok, mycket enklare idag med datorer än med penna/papper el.skrivmaskin fast.... verktygen gör inte snickaren... man kan se en blå tumme då och då...

  10. #10
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Jag vet inte om jag tycker att det finns något sådant som fusk i musik, iallafall inte i negativ bemärkelse. Jag menar, bryr man sig som lyssnare om att något är framfuskat, vad det nu skulle innebära.
    Men jag fattar din poäng, Kloon. Man kan ju säga att mainstream-musik har blivit lättare att göra. Då kan man nästan gå på preset i synten och någon standard-ackordgång i Band-in-a-box.

    Är musik som är svår att göra a priori bättre än den som är enkel att göra? )Följdfråga till "Vad är bra musik"-tråden, kanske...)

  11. #11
    Mario
    Mario är inte uppkopplad
    Marios avatar
    Veteran
    Jag hade en jobbig diskussion en gång. Min motpart kunde inte fatta att jag inte gillade Mariah Carrey. "Det är ju jättesvårt att sjunga så". Det spelar väl ingen roll för lyssnaren om det är lätt eller svårt att göra musik? Det är ju inget jävla cirkustrick.

  12. #12
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Jag känner lite att musik som är svår att förstå har större acceptans än "vanlig" musik på det här forumet? Lite som whisky, är det för lättdrucket så rynkar "experterna" på näsan..

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Låtom oss slippa EJAY alster i alla fall. Det är rena zkiten!

  14. #14
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Acceptans finns det nog ganska gott om här på 99, Dalle. Både för mainstream och avante-garde. Däremot är det mer safe att skriva ner musik som är banal och flosklig än någon avante-garde som man tycker låter hel-knäppt. Kanske av att det är en viss kultur här på forumet, men också att mainstream är något som alla nästan vet hur det ska låta. Avante-garde kan det ofta bero på att man är ovan eller liknande... och då får man ofta på pälsen tillbaka om man går fram med storsågen.

  15. #15
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Porkij
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh, det är väl bra kanske. Men att få det att låta bra/intressant är ju en annan femma
    precis
    bra: att alla kan spela music
    bra: att music fortfarande är en smak sak och att folk kann välja själva vad som är "riktig musik"
    bra: att qualitets music kommer alltid att kräva arbete och tid

    vad bra!

  16. #16
    J3000
    Citat Ursprungligen postat av Stefan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lätt att göra musik idag, men att göra bra musik är nog lika svårt som det alltid har varit.
    Amen..

    Fast det har tycker jag, blivit mer tillgängligt.
    Känner lite folk som tror att dom gör fetgrym musik, när det i själva verket är så dåligt att t om basen spelar helt fel toner ! Dock inser inte han det utan kör järnet ändå... Vad jag menar är, en del folk borde gå någon form av musiklära och lära sig plinka iaf liiite på något riktigt instrument, än att installera ett crackat Reason och gå lös.

  17. #17
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat: "Vad jag menar är, en del folk borde gå någon form av musiklära och lära sig plinka iaf liiite på något riktigt instrument, än att installera ett crackat Reason och gå lös."

    Amen!

  18. #18
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Jag är (som ni vet) inne på att ingenting är fel inom musik. Att basen spelar "fel ton" kan låta bra i vissas öron. Fast ofta låter det skit :-D
    Jag har ingen musikutbildning överhuvudtaget, hatade att sjunga och spela instrument under hela min barndom/ungdom. Så det mesta jag gör låter väl skit antar jag ;-)

  19. #19
    taffel
    Citat Ursprungligen postat av J3000
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Amen..

    Fast det har tycker jag, blivit mer tillgängligt.
    Känner lite folk som tror att dom gör fetgrym musik, när det i själva verket är så dåligt att t om basen spelar helt fel toner ! Dock inser inte han det utan kör järnet ändå... Vad jag menar är, en del folk borde gå någon form av musiklära och lära sig plinka iaf liiite på något riktigt instrument, än att installera ett crackat Reason och gå lös.
    Fast en sån kille kommer knappast att komma någon vart med musiken på det professionella planet ändå - är det inte ändå lite kul att folk som inte kan så mycket om musik kan ha som hobby att leka att de kan det...?

    Min nya hobby är att leka att jag bygger Polarstudion. Den är 10 kvm utan fönster och har en monitorbudget på 3000 spänn...

  20. #20
    imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av Mario
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en jobbig diskussion en gång. Min motpart kunde inte fatta att jag inte gillade Mariah Carrey. "Det är ju jättesvårt att sjunga så". Det spelar väl ingen roll för lyssnaren om det är lätt eller svårt att göra musik? Det är ju inget jävla cirkustrick.
    "Om det är svårt att göra så ska det vara svårt att förstå!"

  21. #21
    J3000
    Citat Ursprungligen postat av johanna
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast en sån kille kommer knappast att komma någon vart med musiken på det professionella planet ändå - är det inte ändå lite kul att folk som inte kan så mycket om musik kan ha som hobby att leka att de kan det...?
    Jo det är klart, om man ser det så, så är det ju helt ok !

  22. #22
    taffel
    @J3000

    Men jag fattar din irritation, jag har den ganska ofta själv, för tyvärr är det ju en del såna där som lyckas trassla sig upp i nåt slags professionellt läge ändå (de brukar dock inte få stanna så länge) - och så ska man försöka sjunga in deras låtar som har en helt osångbar melodi som de har plinkat fram på sin keyboard...

    Då stör det mig mycket att de har tekniken att vila på, att de vet hur man får till ett bra kickljud (och att jag inte vet det...). Men som sagt, i längden kommer de ingen vart, folk som kan både musik och teknik vinner över dem i långa loppet.

    På privatpersonsnivå är det ju dock kanon att revisorer och butiksbiträden kan dra och släppa några loopar och har roligt med det, och att folk som inte har "riktiga" instrument i sin omgivning numera via datorer kan få en liten musikhobby. Bara man slipper lyssna på det de gör...

    Otroligt kul att så många begåvade människor kan göra sina egna plattor hemma i köket också, det var ju inte många år sen man behövde hyra en studio med tekniker för ett par tusen i timmen för att kunna göra en vettig inspelning. Och för att har råd med det behövde man ett skivbolag o.s.v...

  23. #23

    Redaktör
    Allt är Bob Dylans fel. Efter honom har det kommit horder med människor som tror att det räcker med att slå två-tre ackord på en gitarr och sjunga en pseudopretentiös text, helst nasalt och utan vidare tonträff, för att räknas som musiker. (Snäppet värre är dock bluesnissarna som inte ens skriver egna låtar, utan tar samma komp som använts en miljon gånger tidigare och sjunger något gnälligt om att ha ont om pengar, att hans kvinna lämnat honom och att hans hund är ful.)

    Eller proggmusiker, där man helst ska vara så många som möjligt som inte kan spela, men det är okej så länge man viftar med Maos lilla röda.

    </sarkasm>

    Det var inte bättre förr. Jag tycker det är fantastiskt att man med en modern dator och en överkomligt billig mikrofon kan göra musik som låter minst lika bra som kommersiell musik från från bara något tiotal år sen.

    På SAS-listan försigick en liknande diskussion för någon vecka sen, och där var det förvånansvärt många som tyckte att det var bättre när syntar kostade 50.000kr eller mer. Själv tycker jag att det är en märklig attityd, och jag misstänker att det finns ett visst mått av osäkerhet när det gäller den egna musiken när man börjar hävda att vissa instrument är bättre än andra. Att M.I.A. har gjort sitt första album med en MC-505 tycker jag är fantastiskt - idag kan man göra ett album med utrustning som inte kostar många tusenlappar och utan problem sälja resultatet över hela världen.

    Inte minst tycker jag att det är en korkad attityd för att det finns alltid människor som använder sig av krångligare instrument eller sätt att producera - eller tycker alla ni som spelar gitarr att ni gör det för lätt för er när ni egentligen borde spela fiol? För med precis samma resonemang som i ursprungsinlägget skulle man kunna beskylla gitarren för att uppmuntra dålig - jag tror faktiskt att gitarren som instrument har betydligt mer på sitt samvete än alla syntar och mjukvara sammantagna. Där ligger fiol och bandlös bas i lä. (Den senare mest för att det finns såpass få skivor med det: maken till poppis instrument bland dålig progjazz får man leta efter. )

    Dessutom finns hela aspekten att det blivit oerhört mycket lättare att sprida sin musik, men det är diskussion för sig.

  24. #24
    Desmond
    Både och, som folk pekat ut före mig är det positivt att begåvade musiker kan spela in sina alster själv med hög kvalitet utan att behöva bry sig vad folk i ledande befattning tror kommer sälja eller inte.

    Negativt: Jag tror att det är viktigt för sin personliga utveckling att man identifierar vad man är bra på och därför bör syssla med. Med mjukvara som åstadkommer maximala "flashiga" resultat med ett minimum av arbete "input" tror jag att många lurar sig själva att de har en talang de inte har.

    Det låter kanske hårt men jag lägger inte in några värderingar på det, jag tycker att en bra snickare är lika mycket värd som en bra politiker eller en bra musiker etc.


  25. #25
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    "Jag hade en jobbig diskussion en gång. Min motpart kunde inte fatta att jag inte gillade Mariah Carrey. "Det är ju jättesvårt att sjunga så". Det spelar väl ingen roll för lyssnaren om det är lätt eller svårt att göra musik? Det är ju inget jävla cirkustrick."

    Mario: veckans bästa uttalande! Särskilt efter att jag sett 'MTV Cribs' med nämnda näktergal. Fröken Carey må ha en enastående sångröst, men hon har definitivt inte alla hönsen hemma... :hmmm:

    Klart det är koolt att alla har möjlighet att förverkliga sina idéer. Bra idéer är bra även om det är lätt att förverkliga dem. Varenda människa som har ork och ambition att skapa något förtjänar att få göra det i denna värld av dokusåpaförslappning och förströelseentropi.

    Kvalitet visar sig ändå, förr eller senare. Det fina är att det inte finns någon standard att gå efter: musik har en fantastisk förmåga att hitta hem hos någon, mer eller mindre oavsett hur den låter.

  26. #26
    imported_equinoxe
    Det görs mer skit nu än förr. Däremot kommer bra musik alltid vara svår att göra.

    Angående fröken Carey så verkar gemene man ha den synen på alla onanister. Kolla Yngwie Malmsteen. Han är snabb men jag tycker verkligen inte att han är en bra gitarrist. Jimi Hendrix är en annan överskattad lirare.

  27. #27
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Shit. Vem spelar gura bra då?

  28. #28
    taffel
    Citat Ursprungligen postat av Valfrid
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Shit. Vem spelar gura bra då?
    Steven Seagal

  29. #29
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Fniss

  30. #30
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Johanna. Haha. Stackars Seagal. Inte slå på honom. Han får slåss så mycket redan. Den där skivan kommer han få ångra mjukt känns det som. Hehe

  31. #31
    taffel
    En gång var jag med i ett SVT-program om Mariah Carey, de ringde och ville att jag skulle kommentera hennes sång, och jag vägrade först men nappade till slut på att det de ville fokusera på var "vad är bra musik egentligen, kan man säga att hon är en bra sångare och att Ulf Lundell är en dålig?". Jag gick med på det hela mot att jag skulle få se det innan det sändes så att de inte hade klippt konstigt.

    Sen hörde jag ingenting förrän jag råkade slå på tv:n en kväll och såg mig själv säga skitkonstiga saker som de hade fått till genom att klippa halva meningar av mig så att det blev nåt helt annat än vad jag menade. Sen kom ett halvår av att behöva förklara sig för bekanta som undrade varför jag tyckte så konstiga saker...

    På nåt sätt har det gjort att jag tycker att hon är ännu sämre än vad jag tyckte innan... :rolleyes:

  32. #32
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Johanna: argh!

    Damn, vad dålig stil. Man skulle ju kunna lockas att tro att Public Service har bättre moral än media som behöver sälja sig för att överleva. Tyvärr är det inte så. Jag har själv hört min röst säga mycket märkliga saker i P3 vid flera tillfällen. Trist är vad det är.

    Nu när jag tänker efter så var kanske hela det där Mariah Carey-programmet jag såg editerat efter samma principer? Hmm, hon kanske är jordens klokaste kvinna egentligen?

    Hisnande tanke...

  33. #33
    kallback
    hmm, vet inte riktigt vad som din tanke: Koon med tråden, jag tar det så här...
    (spånar lite snabbt nu).

    det finns inga direkta juhuuuh!! eller uööörk!!...
    i stort alla kan hemmapilla med grejerr på sin hemmadata sedan "revolutionen" och sedan dyvla ut det hela till höger och vänster. det e skitBRA ju!

    samt att dem "sämre" tar lika stor plats som dem "bättre" när man ska armbågas om utrymme och exponering mot örat - det kan vara nyttigt.

    MEN idag e det nog MKT tuffare/svårare för personer som har "DET" för att nå ut lägre med sin musik än till familj och vänner - de som då har förträffligt material att lyckas hos div bolag och andra -- att få släppa sina grejjer på platter eller så på bredare basis, de som e värda en chans att verkligen få höras allså.

    branschen fonogram etc:
    SKRÄP som NAIS hamnar ju hos samma överarbetande A&Rs -- alltså dem som ev och bl.a kan lyfta folk med dess material vidare -- de står nog med öronproppar och pansarbralla och tar nog emot allför mkt stryk(skräp) säkert, så det e kan svårt för den "duktiga" att sträcka halsen högt nog och skrika: " Hey lyssna, har en hink med bra grejjer här borta!!!" ----- för att inte tala inte om jag-kan-själv-folks-etiketter och distributörs-våndan!

    branschen webben .. där skriker ju förfasen alla lika högt - det blir svårt att finna dem "duktiga" i mängden man söker efter.

    sammanfattar lite min syn med "Förakt-TV" te.x idol och fame fucktoy`s uttagningarna, eller vad allt heter ... det slamrar in folk som inte ens e medvetna om hur jävla dåligt det låter - "internerna" väl på plats e inte min grej heller i o f s -- detta e min PERSONLIGA uppfattning -- men dem själva e helt inne på att det låter NAIS...

    det e nog bara folk inne branchen som ser, hör och juste kan granska det hela var det rullar åt.

    jag själv kanske inte borde få stå i det offentliga rummen och slamra - men i o m att "polare och bekanta" gillar det och dessutom själv tycker det e kul, känner jag att det e värt att sno dessa speltillfällen, framför näsan på ev andra som e duktigare.

    Skräp eller Nais: "gratis"mjukvara i dator har gjort det lite lättare för en del och lite hårdare för andra tror jag. (får kanske förtydliga det hela framöver vad jag menar?)

  34. #34
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Svar:

    JA!

  35. #35
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mjukvara, pluggar & enkla nästan självspelande sequensers.

    Är det bra att vem som helst (i princip) kan göra en låt, eller är det fusk?

    Har inte bestämt mig! Vad tycker ni?
    Hur ser facit ut så här 14 år senare?

    Personligen tror jag det är bra att fler får möjligheten att prova.
    Fler får chansen men det är svårare att nå igenom bruset.
    Letar man hittar man mycket mer musik idag som aldrig hade blivit till för 25 år sedan.

  36. #36
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det är bra att det gått 14 år för att fler verkar under den tiden ha insett att det inte bara räcker med en PC, ett crackat program och en halvtimme över för att slå genom stort.

    Jag gillar att fler gör musik och att jag kan lyssna på mer, men jag tror inte allt generellt blivit bättre för det.

  37. #37
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Min upplevelse är att väldigt många fler gör musik nu och att vääldigt många inte ser någon mening med att försöka bli bra eftersom det kvittar ändå, ingen bryr sig. De gör en loop, filmar av den med sin mobilkamera och lägger upp på FB. Detta gör att utbudet av väldigt dålig amatörmusik är 1000 gånger större nu vilket är orsaken till att ingen bryr sig längre och därför får hyfsat välgjord och intressant amatörmusik typ 12 plays. Hyfsat bra grejer drunknar alltså i hav av medioker, oengagerad skit.

    Går man tillbaka till 2005 på det här forumet så kan man se att en standardmässig låtpostning kan ha 10-20 kommentarer. Så är det ju inte idag direkt. Så trots att snittmusiken här är utmärkt så är forumet ändå drabbat av det utbredda ointresset.

  38. #38
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Vad är bra och vad är dåligt? Vad är kvalitet? Det beror väl på vad man är ute efter. Jag kan nog se en annan typ av bredd och kanske ett annat sätt att lyssna.... allt behöver ju inte vara en väloljad reklamjingel som skall "slå" för att ha inneboende kvalitet.

    Ett verk behöver ju inte vara ett gott hantverk för att vara ett bra konstverk och vice verca. Och kvaliteten behöver ju inte ligga i kvantiteten.... allt beror väl på hur, var och när man lyssnar...

    För min del så kan en loop eller drön filmad med mobilkamera vara otroligt mkt mer meningsfullt än en välslipad Max Martin Jingle...

  39. #39
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    +1 emu

  40. #40
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det som gör musikskapandet lätt (och som avses här) är ju mest programvara och hårdvara som automatiserar en del arbete och underlättar val. Mycket av musikteknologin har dessutom underförstådda förväntningar om musikens beståndsdelar och utformning: sequencer med 8 eller 16 eller 32 steg, kvantiserare med färdiga dur- och mollskalor, osv.

    Diskussionen i 2005 verkar inte så olik den vi har nu, även om det verkade lite mer sympatiskt på den tiden. Men antagandet som somliga gjorde då, att utbredelsen av musikverktyg som underlättar arbetet skulle leda till en stilistisk spridning och större originalitet, har jag lite svårt att se. Just på grund av de nämnda antagandena om hur man vill skapa musik som ligger nedfällda i verktygen.

    En annan aspekt är om man har övat eller praktiserat så länge och intensivt att arbetet flyter på. En konsertpianist övar kanske femton meter skalor om dagen och har speciella övningstekniker som gör det överkomligt (inte exakt lätt) att angripa även extremt krävande repertoar. Motsvarande om studion är ens instrument.

    Själv tycker jag förresten det är oerhört tidskrävande att göra musik nu, men det beror mest på mitt val av arbetsprocess.

  41. #41

    Veteran
    Evinnerligt tacksam för tekniken. Nu har jag plats, tid och råd att göra den musik jag vill. Enklare än någonsin. Helt ointresserad huruvida jag användernågon av våra hrda syntar i bandet eller mjukvara, eller om jag tar hjälp av tekniken flr att hitta ackord jag inte kunde förr.

  42. #42
    Jonlin
    Jonlin är uppkopplad nu
    Jonlins avatar
    Senior
    Jag håller med Emu ovan.

    Jag kan känna att jag blir negativt påverkad av utvecklingen på så vis att jag känner att det finns och kommer så fruktansvärt mycket inspelad musik att jag inte ser någon poäng med att bidra med mer. Jag skapar rätt mycket musik, men dokumenterar den sällan (men jag har brottats med utbrändhet och depression ett par år, det spelat säkert in). Men på det stora hela kan jag inte se något negativt med att fler får en möjlighet att uttrycka sig kreativt/musikaliskt, det skulle vara småsint på något vis.
    Senast redigerat av Jonlin den 2019-01-05 klockan 22:03.

  43. #43
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Fantastiskt intressant ämne hursomhelst... Speciellt eftersom tråden skapades för 14 år sedan.
    Alla ovan har ju bra poänger. I grunden tycker jag det är fantastiskt att fler får möjligheten.

  44. #44
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Med tanke på hur svårt jag oftast tycker det är, så nej :

  45. #45
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på hur svårt jag oftast tycker det är, så nej :
    :asgarv: Detta! 100% medhåll

  46. #46

    Veteran
    Att få nåt coolt ljud ur datorn är lätt, att skriva en bra låt är svårt.
    Bara ta en titt på mitt "skräpkonto" på soundcloud där jag mest leker med ljud och inte gör klart något.
    https://soundcloud.com/dabene/sets/sound-design-1

  47. #47
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på hur svårt jag oftast tycker det är, så nej :
    +42

  48. #48

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +42
    Level

  49. #49
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Skall inte försöka påstå att just jag är bättre än någon annan, men märker att fler försöker skapa musik, men deras enda tillgång är hårdvara och verkligt lättanvänd mjukvara. ”Musiken” infinner sig aldrig! Men det låter snyggt, och jag kan bli imponerad på olika ljud, o.s.v.

    Men musik blev det inte!

    Sedan är det så klart upp till var och en att avgöra om de gillar eller inte.

    På viss förekommen anledning har jag botaniserat i mina gamla gömmor efter musik med något högre tempo. Sagt och gjort plockade jag fram massa techno. Satan vad kasst! Jag har ju ändå köpt skiten, men nu hålller det inte! Ljudkvalité vad är det?!? Gissar musiken är max 20 år, och det fanns mjukvara som fick killar att försöka brejka. De hamnade på samlingsplattor och även solo.

  50. #50
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är definitivt inte "för lätt". Jag tror det mer handlar om att ALLT förändrats, snarare än bara musikteknikerna. Hur de lyssnas, hur det köps och säljs, hur mycket tid folk anser sig ha osv.

    Den gamla ålen sade det väldigt bra : https://www.99musik.se/showthread.ph...l=1#post912361 Stämmer bra nu som för 15 år sen.

  51. #51
    mgrunditz
    mgrunditz är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tycker det var lättare när jag var ung (30 år bakåt). Det fanns inte så mycket teknik tillgängligt och det var naturligt lättare att bli bra på en eller ett par saker. Nu skriver jag mest musik i datorn, visst ibland på semiklassiskt maner medelst not program , men oftast i någon DAW. För att kunna återskapa min ungdomstid så borde jag hålla mig till en eller två vst och glömma allt annat. Eller bara kasta allt, sätta mig vid pianot och notera för hand.

    Rörigt blev det här. Men vad jag vill ha sagt är: Tusen valmöjligheter som är lättillgängliga försvårar framställandet av färdig musik.

  52. #52
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    De digitala distributionskanalerna har gjort det billigare och således enklare att leverera halvfärdig och halvkass musik. Det läggs förmodligen ut mer youtubevideos nu än för 14 eller 14+25 år sedan Med det vill jag även tillägga att det finns mycket bra och intressanta grejer på youtube. Speciellt när det gäller pryldemos och tester av utrustning som åtminstone inte jag skulle ha möjlighet att se, höra och få någorlunda koll på annars.
    Komponerande är minst lika svårt och tidskrävande som vanligt.

  53. #53
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Tekniskt sett mycket lättare att skapa musik som låter hyfsat idag. Men att skapa musik som når in i hjärtat på människor är fortfarande lika svårt.

  54. #54
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det är nästan lika svårt/lått att skapa bra musik som alltid, men bra mycket billigare för det som står för kostnaderna för utrustning.

  55. #55
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det har väl alltid vart (för) enkelt att göra musik? Skrik, klappa med stenar eller slå med käppar. Vill du att det är musik så,är det musik. Och det är väl bra på sitt sätt. Det känns som det är färre idag uppskattar starka och snygga melodier och harmonier och istället föredrar häftiga effekter och fräna ljud som upprepas.

  56. #56
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nästan lika svårt/lått att skapa bra musik som alltid, men bra mycket billigare för det som står för kostnaderna för utrustning.
    Sanningen

  57. #57
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Det känns idag som det enda som behövs för att göra bra musik är talang, inspiration och hårt arbete - arbetsredskapen kan man få väsentligen gratis om man vill. (Sen är det en annan sak att den genomsnittlige 99:an gärna lägger rejäla summor på musikteknik av olika skäl.) Går man tillbaka 14 år så behövdes en hel del investering för att nå hela vägen, även om det var långt ifrån situationen säg 30 eller 40 år sedan där skivbolagens ekonomiska insatser var med få undantag nödvändiga för att få ut en slutlig produkt.

    Det gör ju att det är lättare för den som har de talangmässiga grunderna att skapa musik - men samtidigt är det frågan om det inte är så att 99% av dem med talang ändå skulle ha hittat sin väg igenom skivbolagsdjungeln just av den anledningen. Det behövs ju ett visst driv för att göra musik, vare sig det handlar om att sitta dagar och nätta i ända och jobba med musiken i sig, eller övertyga bångstyriga skivbolag om att man håller på med nästa stora grej.

    Jag har en högst personlig reflektion här. Går jag tillbaka 30 år så gjorde jag musik med hjälp av ett par hemmabyggda syntar och en stereobandspelare där jag spelade in med ping-pong-teknik. Resultatet blev i mono, och någon mastring eller ens effekter var inte att tänka på. För 20 år sedan skaffade jag mig en (då) sprillans ny hårddiskporta vilket för mig var ett rejält lyft - jag hade tillgånjg till effekter, stereo och multikanalsinspelning. Resultatet blev mycket bättre, både i termer av den musikaliska slutprodukten och i hur jag kunde låta inspirationen flöda friare utan att känna att jag var tvungen att övervinna tekniska begränsningar. Det fanns dock bara tillgång till två effektprocessorer och tämligen simpla EQ-möjligheter. Allt gjordes i realtid så mycket mastring eller annan slutprocessing blev det sällan. För 3-4 år sedan gick över till att göra studion baserad kring en då 6 år gammal PC körandes Ardour under Linux, tillsammans med ett några år gammalt 16-kanaligt ljudkort, som fortfarande är min uppställning. Jag har nu obegränsat med inspelningskanaler, kan lägga till effekter i vilka kombinationer som helst utan att vara begränsad av antalet effektprocessorer, och behöver inte skyffla runt mina alster på en 4 GB hårddisk i en hårddiskporta som alltid blir full. Allt på en hårdvara som inte kostat många tusenlappar, och med gott om processorkraft över.

    Tittar jag på min musikproduktion de senaste åren så har den i mitt tycke blivit bättre, till viss del eftersom jag har kunnat koncentrera mig på musiken utan att behöva övervinna tekniken: det blir mer musik, som är mer välljudande, och mer inspirerad. Men det har kommit en annan effekt också, som är relaterad till det mediebrus som antytts tidigare i tråden. Jag upplever att det är svårare att hitta bra musik, visserligen finns det ett närmast oändligt utbud, men det mesta är i digital form som känns väldigt flyktigt vilket gör att jag inte tycker jag får något substantiellt, plus att man ju faktiskt ändå måste lyssna igenom en väldans massa för att hitta guldkornen.

    Och nu till slutklämmen: Det hela gör att min egen musik får ett mycket större värde för mig relativt annan musik. Lite som Mike Oldfields tidiga alster så är den terapeutisk för mig personligen vilket gör att jag gärna lyssnar på den av det skälet. Och eftersom musikproduktionen är så smärtfri så blir det mer egen musik, medan annan musik drunknar i ett mediebrus som jag inte riktigt orkar med. Sitter jag på jobbet och behöver peppmusik så åker oftare nu än förr min katalog med egna alster fram. Och det är en utveckling jag inte riktigt var beredd på.
    Senast redigerat av ricard den 2019-01-12 klockan 08:36.

  58. #58
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Oj, jag känner att jag blir oerhört provocerad av frågan. Förmodligen för att jag alltid har fått höra att jag inte egentligen kan det här, jag har ju aldrig lärt mig att spela ett instrument. Nä, jag har aldrig tagit lektioner, aldrig orkat traggla skalor, inte varit intresserad av att spela andras musik och är följaktligen rätt sopig på att spela instrument. Men om - och det händer! - en enda person lyssnar på det jag har gjort och finner någon sorts värde i det, då var det väl inte för lätt i alla fall. Då har jag ju gjort något som någon har uppskattat. Då är det skit samma om jag är en "riktig" musiker.

    Jag må vara över 40, men jag hör fortfarande inombords min morsa gnälla om att man inte är musiker om man inte är skolad och jag hatar det.

  59. #59
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns som det är färre idag uppskattar starka och snygga melodier och harmonier och istället föredrar häftiga effekter och fräna ljud som upprepas.
    Ja det här med rock n roll-riff på distgitarr är ett jäkla nymodigt otyg.

  60. #60
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns som det är färre idag uppskattar starka och snygga melodier och harmonier och istället föredrar häftiga effekter och fräna ljud som upprepas.
    Jag har nog alltid uppskattat monotoni, repetition och nytänkande produktion framför melodier.
    Nu börjar verkligheten komma ikapp. Äntligen!

Liknande ämnen

  1. Nu kan du också göra ÄKTA NES-MUSIK! =)
    Av Yanko i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 08:58
  2. Göra musik tillsammans ?
    Av Jones7 i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 00:28
  3. Hur lär man sig göra musik? HJÄLP
    Av Danell i forum Allmänt om musik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 01:01
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 21:38
  5. Göra musik på rymmen?
    Av imported_hammer i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 20:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •