Sidan 10 av 12 FörstaFörsta ... 6 7 8 9 10 11 12 SistaSista
Resultat 541 till 600 av 714

Ämne: Buchla Easel 2013

  1. #541
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du en 208e? Kan du inte spara i en 225e/206e då?
    Nej 208 finns inte i E... ingen digital styrning alls..förutom genom iprogram card.

    Så Ja Outshape det går inte att spara det som finns i Easeln (om jag inte missat något helt)...det finns ingen digital avläsning. Däremot så är det häftigt att en synth från 70-talet faktiskt har ett interfejs som funkar fint med modern teknik.

    Ipad appen är jävligt sjysst för att styra Easeln dom har gjort den väldigt bra faktiskt.... sen finns ju även program för styrning med MAX/MSP.. så det finns många intressanta möjligheter.
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2017-11-30 klockan 11:40.

  2. #542
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Easeln funkar perfekt utan.
    FAN!!!

  3. #543
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd

  4. #544
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...det finns ingen digital avläsning.
    Det borde ju egentligen varit enkelt att fixa. Potarna och programkortet summeras vid samma punkt. Bara sätta läsningen där och köra.
    Enda ställena det hade blivit problem är i mixerdelen, eftersom då sitter potarna i signalvägen. Men överallt annars så är det spänningsstyrt. Nåväl, BEMI tyckte annorlunda och det hade säkert ökat priset med några tusen.

  5. #545
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Hur gör man för att få tag på en sån här egentligen? Finns det någon europeisk återförsäljare där man kan ställa sig på kö eller är det lurpassa på MuffWiggler som gäller?

  6. #546
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Jonlin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör man för att få tag på en sån här egentligen? Finns det någon europeisk återförsäljare där man kan ställa sig på kö eller är det lurpassa på MuffWiggler som gäller?
    Hör med potmodular: http://postmodular.co.uk/buchla

  7. #547
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Tack! Hittat ett ställe som har i lager.. nu ska jag bara våga köpa med

  8. #548
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Jonlin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Hittat ett ställe som har i lager.. nu ska jag bara våga köpa med
    Gör't! *avis*

  9. #549
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Foxtone?

    Men ska du verkligen lägga dom pengarna? ..den är ju sjysst men om den är värd 40+k får jag nog säga ett jättestort nja till. Ska du ändå lägga pengar i den storleksordningen varför inte satsa på ett 200e system i stället... börja med en Skylab tjacka en grund och sen bygg på vart efter.

  10. #550
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Mmh jag velar fram och tillbaka mellan Skylab och Easel, precis så, eller System 1/2. Eller inget av dem. Det bästa hade ju varit att köpa begagnad men jag är inte bekväm med att lägga de pengarna till en privatperson om det skulle uppstå fel.

  11. #551
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Det går inte att koppla passiva båtar till BEMI's Easels, stämmer det?

  12. #552
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Jonlin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går inte att koppla passiva båtar till BEMI's Easels, stämmer det?
    Alltså hur tänker du då? Blir ju lite knepigt med kabeln ur väskan... men vanliga gamla Easeln har bara två utgångar i båtarna medan LEM-208 och Easel K har fyra.... kanske har även de nyare Easel även fyra platser men har inte sett någon med det.... adaptrarna är samma som till större casearna så jag antar att du kan driva ett par båtar...men att få ut sladden blir ju problem som sagt.

  13. #553
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Ah, jag hade för mig att jag hört att folk kopplat på det sättet men att det inte går längre, tänkte att det var en feature de plockat bort. Men då är det ju inget att fundera på ändå.

  14. #554
    Valdo
    Valdo är inte uppkopplad
    Valdos avatar
    Senior
    Väcker den här tråden till liv igen då det verkar som att jag ska bli med easel.
    Efter ett år av gas, velande och diverse eurorack "Buchla-kloner" så är det nog dags att få det här ur systemet.

  15. #555
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Kul, det finns bara ett sätt att bota "Easel-klådan" och det är att köpa en Easel. Eurorack kan inte bota det, man lägger bara ut massa (eurorack-)pengar på vägen och i slutändan inser man att, även om det är mycket pengar, så hade det varit mest ekonomiskt att köpa en Easel direkt.

    Det är min erfarenhet iallafall.

    Sen, efter Easeln, kommer givetvis behovet att köpa mer Buchla så ekonomin går åt helvete åndå men det är en annan historia.

  16. #556
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av spanky Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul, det finns bara ett sätt att bota "Easel-klådan" och det är att köpa en Easel. Eurorack kan inte bota det, man lägger bara ut massa (eurorack-)pengar på vägen och i slutändan inser man att, även om det är mycket pengar, så hade det varit mest ekonomiskt att köpa en Easel direkt.

    Det är min erfarenhet iallafall.

    Sen, efter Easeln, kommer givetvis behovet att köpa mer Buchla så ekonomin går åt helvete åndå men det är en annan historia.
    Detta är helt sant.

  17. #557
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är helt sant.
    [Spoiler] Och när man väl ruinerat sig på Buchla och börjar snegla på nästa system, Serge, så kommer den här upplevelsen...


    https://youtu.be/beqpy0Lfa8Q
    Senast redigerat av spanky den 2017-04-01 klockan 02:02.

  18. #558
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av spanky Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [Spoiler] Och när man väl ruinerat sig på Buchla och börjar snegla på nästa system, Serge, så kommer den här upplevelsen...


    https://youtu.be/beqpy0Lfa8Q
    Hahahaha!

  19. #559
    Valdo
    Valdo är inte uppkopplad
    Valdos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av spanky Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [Spoiler] Och när man väl ruinerat sig på Buchla och börjar snegla på nästa system, Serge, så kommer den här upplevelsen...


    https://youtu.be/beqpy0Lfa8Q
    Känns som en naturlig utveckling haha!

  20. #560
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Är det någon som använder / byggt någon expander eller BOB?
    Verkar vara en hel del smarta features på expander kortet - en del måste jag testa för att första va de gör..
    Kommer köpa en 208r rev 2 med expander nu (3:dje gången gillt!)

    Denna är också stämd till 1.0v och har en MIDI in så man kan styra från valfri sequencer / keyboard och i off läge enbart ta MIDI klocka.

  21. #561
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Jag har en BOB på g men har haft lite dåligt med tid att fixa det sista. Finns några ljudexempel på min instagram: https://www.instagram.com/p/BR9OLrLD...ken-by=dr_korg

  22. #562
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en BOB på g men har haft lite dåligt med tid att fixa det sista. Finns några ljudexempel på min instagram: https://www.instagram.com/p/BR9OLrLD...ken-by=dr_korg
    Coolt - låter hur bra som helst - Ser fram emot att få höra mer..längtar efter att få min..

  23. #563
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Coolt - låter hur bra som helst

    Tack! <3

  24. #564
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som använder / byggt någon expander eller BOB?
    Verkar vara en hel del smarta features på expander kortet - en del måste jag testa för att första va de gör..
    Kommer köpa en 208r rev 2 med expander nu (3:dje gången gillt!)

    Denna är också stämd till 1.0v och har en MIDI in så man kan styra från valfri sequencer / keyboard och i off läge enbart ta MIDI klocka.
    Outshape har massa häftiga expanders

  25. #565
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

  26. #566
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ny Buchla U.S.A. design på Easeln. Lite fix och lite ny färg....
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1236_eb5879498603470f98414618780ee98f_1.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	165,9 KB 
Id:	85537

    Även nya kablar och shortingbars....vilket jag inte fattar Pomona har ju alltid varit "the shit" ...nya Tinijax det är väl det som alla väntar på.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	50127176_2070325266357307_7778239086485045248_n.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	178,8 KB 
Id:	85538

  27. #567
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny Buchla U.S.A. design på Easeln. Lite fix och lite ny färg....
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1236_eb5879498603470f98414618780ee98f_1.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	165,9 KB 
Id:	85537

    Även nya kablar och shortingbars....vilket jag inte fattar Pomona har ju alltid varit "the shit" ...nya Tinijax det är väl det som alla väntar på.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	50127176_2070325266357307_7778239086485045248_n.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	178,8 KB 
Id:	85538
    Läste deras gissningslekar... va det några kul updates?
    Fula rattar, rött gummi, annat case och USA på caset såg ja.

    Va något med ordning på rattar, position av in/outs och något???

  28. #568
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Så glad att jag skicka tillbaks min paja och fick en ny med uppdaterat key!
    Sedan va det otroligt att Dr.Korv hittade jordkortslutningen i flatkabeln.
    Känns exotiskt med ett fungerade BEMI ex.

  29. #569
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nä det var väl keyet som de hade tagit bort de röda mellansektionerna och fixat bättre jordning.... Selco rattar som från början och sen ful rödorange vinyl på sidorna.... viktigare kanske är väl vad de ändrat i burken.

    Men när de ändå ändrade caset så kunde de väl gjort ett fack för kablar och psu.

  30. #570
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Vore ju också cool om de gjorde en hybrid mellan 218 och 222/223e en lite förenklad som passar en Easel bättre men där man ändå får mer kontrollmöjligheter och större frihet utan att vara bunden till de 12 vanliga liksom...

    Sen hoppas jag Buchla U.S.A. släpper en updaterad Thunder... borde ju också kunna gå att tillverka mkt billigare i dag....

  31. #571
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Easel Command Module & 208C:

    https://youtu.be/xfRC80vyXGs

  32. #572
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Black Buchla Market USA är verkligen så långväga ute och cyklar om de snackar om att "keep the Buchla Spririt". Att dom inte ens själva tycks förstå varför är ju rent av skrämmande.


  33. #573
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Black Buchla Market USA är verkligen så långväga ute och cyklar om de snackar om att "keep the Buchla Spririt". Att dom inte ens själva tycks förstå varför är ju rent av skrämmande.

    Vad är det som är så icke buchla med den nya 208c?
    Ingen attack utan mer nyfiken.. har inte kollat in den så noga..

  34. #574
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det som är så icke buchla med den nya 208c?
    Ingen attack utan mer nyfiken.. har inte kollat in den så noga..
    Först och främst att kalla det "Easel command module".. en Easel är ju just combo 208/218.... ett i sig självgående instrument.

    Don designade ju saker utifrån och in och alltid med stor tanke på handhavande... 208 var ju extremt smart designad med inputs och outputs konfigurerat på ett visst sätt... nu kastar man in en massa in och utgångar för att kräma ur max ur modulen men sabbar just själva designen..... det hade varit bättre att skapa en helt ny modul...kanske en 209e som just använder sig utav E funktionerna på ett smart sätt. Dom är ju själva inne på det lite i videon att kortporten blir lite överflödig ur funktionssynpunkt....och att de funderar på att digitalisera allt... bra.. men gör det ordentligt med ett Buchla perspektiv... dvs interfejs,,, handhavande....

  35. #575
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Först och främst att kalla det "Easel command module".. en Easel är ju just combo 208/218.... ett i sig självgående instrument.

    Don designade ju saker utifrån och in och alltid med stor tanke på handhavande... 208 var ju extremt smart designad med inputs och outputs konfigurerat på ett visst sätt... nu kastar man in en massa in och utgångar för att kräma ur max ur modulen men sabbar just själva designen..... det hade varit bättre att skapa en helt ny modul...kanske en 209e som just använder sig utav E funktionerna på ett smart sätt. Dom är ju själva inne på det lite i videon att kortporten blir lite överflödig ur funktionssynpunkt....och att de funderar på att digitalisera allt... bra.. men gör det ordentligt med ett Buchla perspektiv... dvs interfejs,,, handhavande....
    Förstår och håller med en del.. Känns som om de tittat på de extra kort som kommit från andra tillverkare / DIY community och försökt att få in de ideer på en 208... och visst klart smidigare att ha det direkt på panelen och jag tror att denna kommer sälja bra, men det känns som ett hastjobb mer än en genomtänkt produkt.

    Vet inte hur Buchla skall kunna utveckla vidare utan Don.. Känns mest som om de kommer ta in och försöka uppdatera gamla moduler från 200 till e.. Problemet där är ju att redan nu finns det ju en hel del moduler från 200e systemet som uppgraderats av DIY som nu fungerar klart bättre och det verkar komma en hel del smart lösningar på skippa preset manager och styra direkt från datorn.. men allt det blir ju lidande av att det kommer bli gjort av andra än Buchla..

    Det finns ju och kommer hur mycket buchla moduler från eurorack världen som helst nu som oftast är totalt ointressant för mig på grund av att de inte är genomtänkta som resten av Don´s moduler som nästan alltid kan mer än en sak..

    Finns dock en del som har gjorts som är fantastiska och det skall sägas att jag är ganska ny på Buchla men dyrkar redan buchla 200 - behöver inte 200e.. finns tillräckligt kul i det gamla 200 och jag gillar inte menydykandet i e-serien..

    Fransmannen som gjort en benjolin (och ger pengar till hordijk = bra fortsätt ge till skaparna) är grym och passar mycket bra i buchla

    Verbos har gjort en hel del bra moduler gillar 247v sequencern och hans quantizer skulle jag behöva..

  36. #576
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår och håller med en del.. Känns som om de tittat på de extra kort som kommit från andra tillverkare / DIY community och försökt att få in de ideer på en 208... och visst klart smidigare att ha det direkt på panelen och jag tror att denna kommer sälja bra, men det känns som ett hastjobb mer än en genomtänkt produkt.
    Exakt. Ett hastjobb därman vill fånga in det som DIY folket på muff gjort kort på osv.... Och detsamma med Red Panel.. man plockar upp en färdig euroklon och tar under sina vingar fast det är ett format Don aldrig skulle ta i och en sammanblandning av CV och audio på ett sätt som Don mkt medvetet och med goda argument valt bort...stenhårt. Det sista är ju Thunder overlayen som ju Don aldrig skulle gått med på heller... Alla dessa saker är ju liksom elementär Buchla kunskap som man bör ha koll på bara genom att läsa de texter, intervjuer mm med honom... han är inte direkt otydlig.

    Det verkar mest hittills som att hajpa namnet.... och inte minst knyta i hop Black market med Buchla.... tinijax kablarna byter man ut till black market.. ändrar lite i färgkoden och trycker upp nya banankablar (som är oskönare och sämre än pomona) för att matcha i stil..


    Vet inte hur Buchla skall kunna utveckla vidare utan Don.. Känns mest som om de kommer ta in och försöka uppdatera gamla moduler från 200 till e.. Problemet där är ju att redan nu finns det ju en hel del moduler från 200e systemet som uppgraderats av DIY som nu fungerar klart bättre och det verkar komma en hel del smart lösningar på skippa preset manager och styra direkt från datorn.. men allt det blir ju lidande av att det kommer bli gjort av andra än Buchla..
    Också en konstig grej... Don fimpade ju många moduler av en anledning.... Men de borde helt klart lägga ner energi på att uppdatera E serien som är rätt gammal vid de här laget... och en hel del buggar finns ju.....Men att jobba vidare med mjukvara och hybridlösningar är ju helt klart rätt väg.... Don intresserade ju sig specifikt för olika typer av interaktion och kontroll... det är ju rätt väg att gå... se på det sista han gjorde som 252e och varför det intresserade honom... alla pusselbitar finns ju liksom.... sen bör de ju blanda in Familjen i företaget och då också få tillgång till Dons egna antekningar mm..... annars handlar det ju bara om att sätta namnet på vad skit som helst.


    Det finns ju och kommer hur mycket buchla moduler från eurorack världen som helst nu som oftast är totalt ointressant för mig på grund av att de inte är genomtänkta som resten av Don´s moduler som nästan alltid kan mer än en sak..

    Finns dock en del som har gjorts som är fantastiska och det skall sägas att jag är ganska ny på Buchla men dyrkar redan buchla 200 - behöver inte 200e.. finns tillräckligt kul i det gamla 200 och jag gillar inte menydykandet i e-serien..
    Jo gamla 200 är grymt.. hade chans på lite moduler för några år sedan men det var så sjukt i helvete dyrt... sen kan man ju köra klonerna men det är ju inte samma sak... tyvärr så likställs det i dag men skillnaderna där kan ju vara lika stora som med euro....inte ens de moduler som är "replika" är ju helt replika.. även om det går att komma jävligt nära.

    Sen finns ju hela löjl hajpen med det "analoga" snacket kring Buchla.. och m,an måste minnas att senare 200 serien ju just var tänkt (borde heta 359, 392..osv) att vara digitalt styrd och till viss del var det redan i 500 men sen i 300.....vidare så är ju 400-700 hybrida digitala..... det finns liksom "the Buchla spirit" och "muffwiggler user Cloner spirit" och de skiljer sig en del.....

    En ny Easel borde ju hämta delar från 700 och Thunder + lightning....... få in ett multiinteraktivt system i en väska.... det handlar ju alltid om kontroll...kontroll..kontroll..



    Fransmannen som gjort en benjolin (och ger pengar till hordijk = bra fortsätt ge till skaparna) är grym och passar mycket bra i buchla

    Verbos har gjort en hel del bra moduler gillar 247v sequencern och hans quantizer skulle jag behöva..
    Tycker det verbos gör mest är utvecklingsstört..... om vi snackar Buchla spirit så är han nog väldigt långt ute och cyklar..... men var och en till sitt.... men ska man köra mer i "analog" anda med sådana seq mm så skulle jag hellre hoppa på Sergetåget.....

    Den bästa modulen som skapats från annat håll är väl den där 210e varianten med analog CV koppling mm..mkt mer direkt och vettigt utformad... och på ett sätt som är svårt att invända mot


  37. #577
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Det märks att man har fått ett mycket mer kommersiellt perspektiv helt enkelt. Pengarna är mer viktiga än innovation. Håller helt med om att kontroll är det område som det jobbas minst med fast det borde vara tvärtom.

  38. #578
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt. Ett hastjobb därman vill fånga in det som DIY folket på muff gjort kort på osv.... Och detsamma med Red Panel.. man plockar upp en färdig euroklon och tar under sina vingar fast det är ett format Don aldrig skulle ta i och en sammanblandning av CV och audio på ett sätt som Don mkt medvetet och med goda argument valt bort...stenhårt. Det sista är ju Thunder overlayen som ju Don aldrig skulle gått med på heller... Alla dessa saker är ju liksom elementär Buchla kunskap som man bör ha koll på bara genom att läsa de texter, intervjuer mm med honom... han är inte direkt otydlig.

    Det verkar mest hittills som att hajpa namnet.... och inte minst knyta i hop Black market med Buchla.... tinijax kablarna byter man ut till black market.. ändrar lite i färgkoden och trycker upp nya banankablar (som är oskönare och sämre än pomona) för att matcha i stil..




    Också en konstig grej... Don fimpade ju många moduler av en anledning.... Men de borde helt klart lägga ner energi på att uppdatera E serien som är rätt gammal vid de här laget... och en hel del buggar finns ju.....Men att jobba vidare med mjukvara och hybridlösningar är ju helt klart rätt väg.... Don intresserade ju sig specifikt för olika typer av interaktion och kontroll... det är ju rätt väg att gå... se på det sista han gjorde som 252e och varför det intresserade honom... alla pusselbitar finns ju liksom.... sen bör de ju blanda in Familjen i företaget och då också få tillgång till Dons egna antekningar mm..... annars handlar det ju bara om att sätta namnet på vad skit som helst.




    Jo gamla 200 är grymt.. hade chans på lite moduler för några år sedan men det var så sjukt i helvete dyrt... sen kan man ju köra klonerna men det är ju inte samma sak... tyvärr så likställs det i dag men skillnaderna där kan ju vara lika stora som med euro....inte ens de moduler som är "replika" är ju helt replika.. även om det går att komma jävligt nära.

    Sen finns ju hela löjl hajpen med det "analoga" snacket kring Buchla.. och m,an måste minnas att senare 200 serien ju just var tänkt (borde heta 359, 392..osv) att vara digitalt styrd och till viss del var det redan i 500 men sen i 300.....vidare så är ju 400-700 hybrida digitala..... det finns liksom "the Buchla spirit" och "muffwiggler user Cloner spirit" och de skiljer sig en del.....

    En ny Easel borde ju hämta delar från 700 och Thunder + lightning....... få in ett multiinteraktivt system i en väska.... det handlar ju alltid om kontroll...kontroll..kontroll..





    Tycker det verbos gör mest är utvecklingsstört..... om vi snackar Buchla spirit så är han nog väldigt långt ute och cyklar..... men var och en till sitt.... men ska man köra mer i "analog" anda med sådana seq mm så skulle jag hellre hoppa på Sergetåget.....

    Den bästa modulen som skapats från annat håll är väl den där 210e varianten med analog CV koppling mm..mkt mer direkt och vettigt utformad... och på ett sätt som är svårt att invända mot

    Så går det när ett företag slutar med syra...
    Vilket är ironiskt med tanke på redpanellegenden...

  39. #579
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det märks att man har fått ett mycket mer kommersiellt perspektiv helt enkelt. Pengarna är mer viktiga än innovation. Håller helt med om att kontroll är det område som det jobbas minst med fast det borde vara tvärtom.
    Kommersiellt på fel sätt skulle jag säga. Buchla har ju (även om muffmyten säger något annat) alltid velat slå kommersiellt men aldrig genom att kompromissa med sina ideer. Integriteten och designen har alltid varit viktigare.

    Nu verkar allt handla om att blanda in alla DIY/klonare mm på muff eller åtminstånde deras ideer....är väl lysande då största köpar basen förmodligen finns där....... men att de sen snackar om "Buchla legacy" och "Buchla Spirit" är ju helskevt.....

    Det är ju också lite Ironiskt att Joel Davel som ändå just jobbat med Don så mkt kring just kontroll med Thunder, Marimba Lumina som ju är helt supergrymt avancerad och Lightning mm... just presenterar "Easel" 208C som ju just inte är en Easel per definition utan bara en enskild modul.... och just går i från så mkt av den genomtänkta designen...... jag är förvånad.


  40. #580
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så går det när ett företag slutar med syra...
    Vilket är ironiskt med tanke på redpanellegenden...
    Nej det har nog inte varit mkt syra där på många år...... legenden är ju dessutom urfånig.....och hela jippot så riggat.


  41. #581
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det har nog inte varit mkt syra där på många år...... legenden är ju dessutom urfånig.....och hela jippot så riggat.

    LSD dunstar relativt snabbt på papper.

  42. #582
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Kan man enkelt ändra selco knobs på en Bemi / buchla USA 208 easel till Rogan? Ser att Sa modular har knob kit men har ingen aning om hur Selco sitter fast.

  43. #583
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man enkelt ändra selco knobs på en Bemi / buchla USA 208 easel till Rogan? Ser att Sa modular har knob kit men har ingen aning om hur Selco sitter fast.
    Vanlig D skaft push on på Easeln... skruva bara inte fast dom för nära om du har wobbliga rattar då kommer du skrapa panelen. Men Selco är ju grymmast och skönast ..modelspecifikt liksom

  44. #584
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vanlig D skaft push on på Easeln... skruva bara inte fast dom för nära om du har wobbliga rattar då kommer du skrapa panelen. Men Selco är ju grymmast och skönast ..modelspecifikt liksom
    Jaha så det är bara att rycka ut selco? inga skruvar eller andra konstigheter?
    Tyvärr tycker jag att känslan och utseendet är apfula med Selco... men tur att man får tycka olika

  45. #585
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha så det är bara att rycka ut selco? inga skruvar eller andra konstigheter?
    Tyvärr tycker jag att känslan och utseendet är apfula med Selco... men tur att man får tycka olika
    Nä dom är bara att dra ut...men ta det som sagt lugnt med Rogan knobsen.. kolla wobblet innan du drar åt skruv annars dödar dom tryck och plåt med skrap.... Ja smaken är som baken ..men du kör väl Alpha i alla fall som originalet?

  46. #586
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/HBf5cjee4zw

    Easel och bandloop. Fint!

  47. #587
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nice

    Enligt vad jag förstått så kommer det komma en ny Easel snart med uppdaterad 218 och den nya 208:an som de så fyndigt kränger som "command station" ..kan ju bli något riktigt bra med E funktioner...eller inte...vi får se.

  48. #588
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice

    Enligt vad jag förstått så kommer det komma en ny Easel snart med uppdaterad 218 och den nya 208:an som de så fyndigt kränger som "command station" ..kan ju bli något riktigt bra med E funktioner...eller inte...vi får se.
    uppdaterad 218 misstänker jag mest blir en 218 som de kan tillverka utan att de har fel på typ hälften och företagen som tillverkar dem inte kan leverera.. man hoppas ju på en uppdaterad version - med mer 223 i sig eller något...

    Också intressant om de ändrar på case eftersom 208c är så platt - allt på 1 kort så kan de ju köra tunna båtar...
    Om de också ska ha med alla in / utgångar från 208c caset så får de ju ändra regält.

    Har 208c e-funktioner? trodde inte den hade det...

    Outshape - absolut fin låt!

  49. #589
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Är denna infon ny? https://buchla.com/easel-command-and-208c/

    https://www.facebook.com/BuchlaUSA/v...55711572128601

    De kommer släppa en ny väsk-Easel under våren 2021. $3999. Med 208C och uppdaterad 218.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2021-01-23 klockan 20:10.

  50. #590
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är denna infon ny? https://buchla.com/easel-command-and-208c/

    https://www.facebook.com/BuchlaUSA/v...55711572128601

    De kommer släppa en ny väsk-Easel under våren 2021. $3999. Med 208C och uppdaterad 218.
    Såg precis på Instagram. Varför gjorde de Mod-osc grön? Ser ut som skit ju? Annars hade jag köpt!

  51. #591
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ska bli intressant och se vad de gjort med updaterade 218 och caset... och hoppas de pressar ner priset mer.. Easeln blev ju sjukt dyr från att från början varit överkommlig.

  52. #592
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg precis på Instagram. Varför gjorde de Mod-osc grön? Ser ut som skit ju? Annars hade jag köpt!
    Håller med, men det är väl bara att byta åtta plastpluppar och två rattar? Ett bananjack också iofs.

  53. #593
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med, men det är väl bara att byta åtta plastpluppar och två rattar? Ett bananjack också iofs.
    Rent pedagogiskt så är det ju helt klart en vinst. Kom igen, grön är skön

  54. #594
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rent pedagogiskt så är det ju helt klart en vinst. Kom igen, grön är skön
    Inget fel på grönt i sig, favoritfärg ju! Dock förstod jag aldrig varför de överhuvudtaget designade om Easeln när den var perfekt till att börja med...nåväl.

  55. #595
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fattar inte riktigt - vilken är ”den nya modulariteten” som pratar om? För mig så har den här mer eller mindre samma funktion och pris som alltid?

  56. #596
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte riktigt - vilken är ”den nya modulariteten” som pratar om? För mig så har den här mer eller mindre samma funktion och pris som alltid?
    Ahh den har ju en hel del.. men det gör hela kontrollytan på 208 lite plottrig
    saxat från Buchla sidan
    What’s new compared to the previous Easel/208?
    MIDI input(USB B/DIN) standard on Easel Command, optional on 208C.
    2 – 1/4″ Audio outputs (Easel Command only)
    1 – 3.5mm 1v/oct input (mixed to keyboard input) (Easel Command only)
    1 – 3.5mm Gate input (turned into Buchla keyboard pulse with sustain) (Easel Command only)
    MIDI A (USB Host) optional expansion port.
    Five additional audio connections to get independent inputs and outputs from the oscillators and the gates, plus an FM input to the modulation oscillator.
    Five additional banana CV connections to control knobs and faders and ability to send pulses independently to different inputs.
    If no aux input is present, analog white noise is generated (using the 266 circuit).
    A more logical layout of of the top row.
    A power/control mode LED indicator.
    Pulser now has a dedicated single pulse switch and mode distinction
    The modulation oscillator section is now green, so that each main section has its own color.
    The listed oscillator frequencies are more accurate and the scaled fader input range is trimmable from the old range to 1.2v/oct.
    You can trim the new modulation oscillator and envelope generator inputs to work with the typical input

    Sedan har ju command caset midi,och även 1v / gate från typ eurorack in...

    Men det ska bli kul att se hur tunt de kan göra den nya väskan eftersom 208c är på 1 kort och inte som i den gamla Bemi och orginal en massa vinklade kort plus reverb som gjorde att de behövde en tjock båt utan power i... nu borde de kunna göra den typ hälften så tjock...

    Är det någon som sett bilder på PCB på 208c? Har den ens Vactroler? de måste ju optimerat den väldigt mycket pga av plats...

  57. #597
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ah, tack!

    Citat Ursprungligen postat av nidas
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Five additional audio connections to get independent inputs and outputs from the oscillators and the gates, plus an FM input to the modulation oscillator.
    Var sitter dessa?
    Topp-raden?

  58. #598
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Buchla USA Easel för 60 000 SEK här från en auktoriserad Buchla-säljare. Han skriver att dessa inte kommer tillverkas längre.

    https://reverb.com/item/38455056-buchla-usa-music-easel

  59. #599
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var sitter dessa?
    Topp-raden?
    Japp!

  60. #600
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Buchla USA Easel för 60 000 SEK här från en auktoriserad Buchla-säljare. Han skriver att dessa inte kommer tillverkas längre.

    https://reverb.com/item/38455056-buchla-usa-music-easel
    Men det är väl för att de släpper den nya versionen? Ser verkligen ingen anledning att köpa den framför den som snart kommer. Eller missar jag något?

Liknande ämnen

  1. 2013-01: På gång i din musik!
    Av Katzenjammer i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 12:22
  2. Användarguide - Buchla Music Easel
    Av mush i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-18, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •