Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Nypris för PolySix (när det begav sig alltså)?

  1. #1
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

    Nypris för PolySix (när det begav sig alltså)?

    Jag kom just ihåg när jag köpte en PolySix för massa år sen, av en gammal dansbandsmusiker, för den facila summan 2000 kr, vilket var ganska precis vad de stod i beg på den tiden.

    Han hade köpt den när den var ny och var väldigt bitter över prisraset. Han kunde nästan inte förmå sig att låta mig köpa den, trots att det var han själv som satt ut annons med det priset. Han tjatade och tjatade om hur dyr den varit och skickade med mig originalkvittot.

    Dessvärre har jag varken kvar synten eller kvittot, men får för mig att det kan ha stått 18.000 kr på kvittot. Men det låter ju väldigt mycket för 1981. Är det någon som har koll på originalpriset i Sverige?

  2. #2

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Låter inte orimligt. Min FZ-1 kostade första ägaren 29995:- 1989 inklusive den ”lyxiga” minnesexpansionen för 3000:-.

  4. #4
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Inte helt säker, men jag köpte en ny Polysix precis när den kom och jag har för mig att jag betalade 7 995:-.

    Men 18 000:- var det iallafall inte, under 10 är jag säker på.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där var den ja - underbar tråd!

  6. #6
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar! Jag är säker på att priset på kvittot var en god bit över 10 k åtminstone. Och för att citera lackan:
    "-82 stod d-marken i ca 2,50 vilket gjorde att P6 kostade motsvarande 10k i tyskland. Men -83 och framåt låg d-marken kring 3 kr". Dmarken var ju något av Europas dollar på den tiden och styrde våra priser ganska mycket. Så det var kanske nåt i stil med 12.000 kr det stod på det där kvittot. Det var mycket pengar då, så jag kan väl förstå lite av säljarens bitterhetstjat. Lite.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Dessutom köpte säkert dansbandsgubben den av lilla butiken i lilla staden och det fluktuerade garanterat mer prismässigt på den tiden. 12 papp på ett ställe kan nog ha varit 13500 på ett annat. Ingen prisjakt på nätet och ingen googling. Dålig konkurrens på små orter också...

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tror dessutom (gissar) att d-markens höjning snarare berodde på kronans fall, så då blir det ju en prishöjning även på grejer som handlas i dollares...

    Lägg därtill att den kanske såldes på någon av de dyrare musikaffärerna + kanske en väska för 1000:- så är du ju lätt uppe i dagens priser...

    (ahh m-pop beat me to it)

  9. #9
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom köpte säkert dansbandsgubben den av lilla butiken i lilla staden och det fluktuerade garanterat mer prismässigt på den tiden. 12 papp på ett ställe kan nog ha varit 13500 på ett annat. Ingen prisjakt på nätet och ingen googling. Dålig konkurrens på små orter också...
    Den lilla staden Norrköping i det här fallet. Men visst var det ofta så. Det här var ju innan alla kedjor också och priskonkurrens var nästan ansett som fult.

  10. #10
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Vet att en kompis köpte en begagnad för 8 500:- då de fortfarande såldes nya i butik.

  11. #11
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Men de är väl snart upp på 18 lök igen? Som med Juno-60.

  12. #12
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Fast nu känns det som att den här överhettade marknaden håller på att vända igen.
    Fast det säger man ju om bostadsmarknaden med och inget man direkt ser av

  13. #13
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men de är väl snart upp på 18 lök igen? Som med Juno-60.
    Jo, det var egentligen så mina tankar började. Att vi gnölar över hysteriska begpriser (ofta med rätta förstås), men att ibland kanske det snarare var så att begpriset var löjligt lågt de där åren då DX7, M1 och D50 regerade världen. Går man på prissnittet, så är t.ex. 12k 1983 = c:a 30k 2018.

    Sen kan man förstås inte riktigt räkna så.

    Bortsett från att snittprisutvecklingen i statistiken ligga långt från just den här produktkategoriens prisutveckling, så påverkar det förstås hur maskinen skulle stått sig mot dagens konkurrens, om den släpptes idag, hur många ex som gjordes, hur kultad eller hånad den är osv.

    Men jag tycker ändå att både jag själv och andra ibland glömmer bort att en tusenlapp för 30 - 40 år sen är nåt helt annat än en tusenlapp idag, när vi ojar oss över vissa vintagepriser.

  14. #14
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ur en recension från E&MM i augusti 1982:

    http://www.muzines.co.uk/articles/korg-polysix/4332

    "[...] the Polysix, at £1200 [ ... ]"

    Någon som vet vad ett pund var värt 1982 ?

    Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Korg_Polysix) har också en prisindikation:

    "US$1095
    UK£899"

    Jag har ett minne av att det var 13000:- men jag blandar nog ihop den med DX7. Eftersom det var det jag betalade för min Nordlead2 1997 så kändes det som "alla nya syntar kostar 13000:-" .

  15. #15
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nordlead2 1997 så kändes det som "alla nya syntar kostar 13000:-" .
    Jag köpte min Kawai K1 för 6.495:- ny vill jag minnas, så inte alla kostar 13k.

  16. #16
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Jag köpte min Polysix begagnad men i nyskick 1984 på Musikbörsen i Malmö för dryga 6500 vill jag minnas. Detta i en tid när man fnös åt allt som inte var DX7 eller sample-baserat.

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte min Polysix begagnad men i nyskick 1984 på Musikbörsen i Malmö för dryga 6500 vill jag minnas. Detta i en tid när man fnös åt allt som inte var DX7 eller sample-baserat.
    Ja, stackars P6:an hann inte ha så lång storhetstid, så dansbandsmusikern fick väl se sin investering krympa ihop ganska snabbt. "Varma, livfulla ljud med smaskiga filtersvep - är du tossig pöjk, lyssna på den här skitstiffa FM-stråkpadden istället, dä ä gräjer dä!"

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, stackars P6:an hann inte ha så lång storhetstid, så dansbandsmusikern fick väl se sin investering krympa ihop ganska snabbt. "Varma, livfulla ljud med smaskiga filtersvep - är du tossig pöjk, lyssna på den här skitstiffa FM-stråkpadden istället, dä ä gräjer dä!"
    På 80 talet var "vi" många som hade svårt för Polysix och sedan även Juno (6 och 106), emedan Propheter och Roland (JP6, JP8 och även Jx3&8) hyllades. Jag har dock omvärderat Polysix en del på senare år. Fler dansbandare än rockare/funkare som gillade den dock, då den emulerade stråkmaskiner så snyggt.

  19. #19
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Själv blev jag kär i den när vi lånade en av "det där rika bandet", för en inspelning 1983. Men så var vi också svårt New Order-influerade och stråkmaskin inget skällsord för oss.

  20. #20
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag köpte min Polysix -81, sen i mars -84 sålde jag den för att köpa en DX7.
    Det som hägrade för mig med DX7:an var nog möjligheten att få anslagskänslighet och aftertouch, plus att det var något nytt med FM.
    På DX7:an har jag iallafall kvar kvittot 13 900:-, synd att jag inte sparade kvittot på Polysixen också.

  21. #21
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "alla nya syntar kostar 13000:-" .
    Aldrig betalt 13 för någon. Sällan över f ö.

  22. #22
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Enligt Hi-Fi Musik 5/1982 så var originalpriset på Polysix drygt 9.000:-. Den är inte med översikten på programmerbara polyfoniska syntar som fanns med i januari numret, så det är troligt att den inte var tillgänglig i Sverige förrens våren 1982 eller så.
    Jag köpte min Polysix senare samma år men kommer inte ihåg hur mycket jag gav för den.

  23. #23
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Vad kostade Mono/Polyn som ny?

  24. #24
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Cirka 6.000:- för Mono/Poly enligt Hi-Fi Musik 5/1982.

  25. #25
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På 80 talet var "vi" många som hade svårt för Polysix och sedan även Juno (6 och 106), emedan Propheter och Roland (JP6, JP8 och även Jx3&8) hyllades.
    Jag vill minnas att den kallades för "fattigmans Prophet 5" lite hånfullt. Jag sket i vilket, det var min första synt och man kunde göra syntpop på den. Still going strong och den kommer alltid finnas hos mig.

  26. #26
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill minnas att den kallades för "fattigmans Prophet 5" lite hånfullt. Jag sket i vilket, det var min första synt och man kunde göra syntpop på den. Still going strong och den kommer alltid finnas hos mig.
    Var det inte en styrka att en så pass enkel och billig maskin jämfördes med Prophet? Det var så en säljare på Hagströms uttryckte det i alla fall.

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På 80 talet var "vi" många som hade svårt för Polysix och sedan även Juno (6 och 106), emedan Propheter och Roland (JP6, JP8 och även Jx3&8) hyllades.
    Ja, jag kommer ihåg hur det kändes som ett nerköp med bara en oscillator och så fick man smaska på ett chorus för att det skulle låta lite bättre, medan de "riktiga" syntarna hade två oscillatorer så de behövde inget chorus.

    På den tiden var det för min del i alla fall bara en rent akademisk diskussion då jag verken hade pengar till en Prophet eller Polysix.

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aldrig betalt 13 för någon. Sällan över f ö.
    Men hur många nya maskiner har du egentligen köpt @machinepop?

  27. #27
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det som slog mig när jag burit hem en egen Polysix och börjat undersöka den var hur gammalt och "murket" den lät. Eller låter. Den är liksom instant träsk. Prismässigt och funktionsmässigt jämförs den med Juno-60 men ljudmässigt är de två helt olika generationer tycker jag. Nu har jag ingen Juno att jämföra med med väl en JX-3p och JX-8p där den första av dem är ungefär samtida med Polysix men har ett mycket... modernare sound. Mycket sitter nog i det att Roland har ett stereochorus. En Polysix med stereochorus hade vart en riktigt killer.

  28. #28
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det inte en styrka att en så pass enkel och billig maskin jämfördes med Prophet? Det var så en säljare på Hagströms uttryckte det i alla fall.
    Jag förstod nog aldrig jämförelsen, men jag visste knappt vad en Prophet 5 var då. Helst ville man ju ha en DX7 men man hade inte råd så det fick bli något "gammalt" analogt

    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som slog mig när jag burit hem en egen Polysix och börjat undersöka den var hur gammalt och "murket" den lät. Eller låter. Den är liksom instant träsk. Prismässigt och funktionsmässigt jämförs den med Juno-60 men ljudmässigt är de två helt olika generationer tycker jag. Nu har jag ingen Juno att jämföra med med väl en JX-3p och JX-8p där den första av dem är ungefär samtida med Polysix men har ett mycket... modernare sound. Mycket sitter nog i det att Roland har ett stereochorus. En Polysix med stereochorus hade vart en riktigt killer.
    Murkig vete tusan, men det är ju en smaksak. Dock så är det en ganska stor skillnad mellan en synt från 1981 och en som släpptes 1985 så i min värld är en Polysix och en JX-8P inte samtida. Det hände mycket på utvecklingsfronten på denna relativt korta tidsperiod jämfört med idag.

  29. #29
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    JX-3p kom 1982, alltså ett år efter Polysix. Det var den jag syftade på var samtida.

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jo & det är heller inte säkert att dessa gamlingar låter som när de var nya. Kalibrering eller inte - av stämning, filter, VCAer, choruset osv leder till rätt stora ljudskillnader. Polysix bör låta ganska städat, rätt mkt som Legacy-versionen.

  31. #31
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo & det är heller inte säkert att dessa gamlingar låter som när de var nya. Kalibrering eller inte - av stämning, filter, VCAer, choruset osv leder till rätt stora ljudskillnader. Polysix bör låta ganska städat, rätt mkt som Legacy-versionen.
    Så är det definitivt. Mitt exemplar låter väldigt rent och "tydligt" (i brist på bättre beskrivande ord) men de kan låta väldigt olika. Den brukade för övrigt ta in radiosändningar på kortvåg från forna öststater vilket gav en cool industriell klang

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha sånt är kul! Första ggn det hände ba: Whaaaaa???! Man trodde rymdskepp skulle landa å grejer.

  33. #33
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo & det är heller inte säkert att dessa gamlingar låter som när de var nya. Kalibrering eller inte - av stämning, filter, VCAer, choruset osv leder till rätt stora ljudskillnader. Polysix bör låta ganska städat, rätt mkt som Legacy-versionen.
    Jag gjorde ju en jämförelse för ett tag sen mellan Kronos Polysix, som borde vara liknande Legacy, och min Polysix. Och dom låter mycket lika.
    Nu gjorde jag enbart med oscillatorljudet och filtret, inte med effekterna, men jag ska testa det också snart.
    https://youtu.be/LkIo8s2qd-4

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ah fasen vad lustigt. Kollade det klippet när jag hade postat.

  35. #35
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så är det definitivt. Mitt exemplar låter väldigt rent och "tydligt" (i brist på bättre beskrivande ord) men de kan låta väldigt olika. Den brukade för övrigt ta in radiosändningar på kortvåg från forna öststater vilket gav en cool industriell klang
    Just det, det fick jag in i min också

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah fasen vad lustigt. Kollade det klippet när jag hade postat.
    Hehe

  36. #36
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kostade Mono/Polyn som ny?
    Citat Ursprungligen postat av micke7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cirka 6.000:- för Mono/Poly enligt Hi-Fi Musik 5/1982.
    1983 efter jag klippt gräs en hel sommar stod jag i begrepp att köpa min första riktiga synt.

    På Annedals Musik hade de en beg. Ody Whiteface, Pro~One och Teisco 110f som alla kostade 5.000:- ganska exakt. Det var min prisklass.

    Men hellst ville jag ha Mono/Polyn - och som jag minns det kostade den 8k (eller strax under) vilket gjorde att den var heeelt utanför min ekonomiska verklighet. Hade den kostat 6k hade jag nog sparat lite till och köpt den istället.

    Men det kan ju varit olika försäljare, eller så hade kronan dykt vid -83 redan.

  37. #37
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1983 efter jag klippt gräs en hel sommar stod jag i begrepp att köpa min första riktiga synt.

    På Annedals Musik hade de en beg. Ody Whiteface, Pro~One och Teisco 110f som alla kostade 5.000:- ganska exakt. Det var min prisklass.

    Men hellst ville jag ha Mono/Polyn - och som jag minns det kostade den 8k (eller strax under) vilket gjorde att den var heeelt utanför min ekonomiska verklighet. Hade den kostat 6k hade jag nog sparat lite till och köpt den istället.

    Men det kan ju varit olika försäljare, eller så hade kronan dykt vid -83 redan.
    Vad vart det då?
    Min första synt var en Mono/Poly sommaren -84. Dock beggad för 4500:-.

  38. #38
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad vart det då?
    Min första synt var en Mono/Poly sommaren -84. Dock beggad för 4500:-.
    Haha, min Teisco 110f såklart. Den hade ju massa LED's vilket var ascoolt 1983. Ody Whiteface hade ju inte en enda LED och dessutom rosa pluppar på vissa faders. Kan man ju fan inte ha.

    Ibland undrar jag hur mitt liv sett ut om jag inte enbart fattade emotionella beslut...

  39. #39
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ibland undrar jag hur mitt liv sett ut om jag inte enbart fattade emotionella beslut...
    Alla dina instrument hade sett ut så här?? ;-)


  40. #40
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JX-3p kom 1982, alltså ett år efter Polysix. Det var den jag syftade på var samtida.
    JX-3P kom ut på marknaden våren/sommaren 1983, inte '82.

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-01-21, 17:25
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 19:19
  3. clarke-vince´s favvo seq. på den tiden det begav sej
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 11:05
  4. när konst lägger sig i data, blir det musik
    Av reSet i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-25, 15:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •