Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 92

Ämne: "Leksakstrenden", eller varför är allt så smått?

  1. #1
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    "Leksakstrenden", eller varför är allt så smått?

    Jag funderar lite kring trenden, som jag väljer att se som en leksakstrend. Ett ämne som väcker starka känslor hos många. Jag tänker på att det tillverkas så mycket mini-syntar eller utrustning som framstår lite mer som leksaker än musikerutrustning. Vissa områden har diskuteras tidigare har jag sett, så som minitangenter, men jag har observerat fler områden där jag också tycker mig se en trend att lite väl mycket utrustning enligt min personliga uppfattning inte får rätt fokus på kvalitet och användarupplevelse.
    Jag har valt bort mycket utrustning som sett väldigt intressant ut, men där jag sedan sett brister som gör att de inte riktar sig till musiker. Dels så tänker jag mycket på minitangenter. Musicerandet handlar ju väldigt mycket om känsla, och det blir ju en helt annan känsla att spela med mindre tangenter. Det känns helt fel om man är van med fullstora. Då har jag ändå förhållandevis små händer. Jag har valt bort många annars intressanta syntar av den anledningen.
    Annat som jag tycker mig se vanligt förekommande är att välja bort standardanslutningar till förmån för mindre anslutningar. Till exempel Rolands Boutique-serie där det är 3,5 mm istället för 6,3 mm. Utrymmes- och kostnadsbesparingen kan ju inte vara speciellt stor med det valet. Att välja bort standardkontakten som alla musiker har och istället välja en mindre kontakt som aldrig annars används känns bara så fel. Det blir inte heller lika robust som man förväntar sig. Jag har även sett exempel på sequencer där MIDI-anslutningar helt saknas. Ja du läste rätt! En sequencer utan MIDI! Nu är ju inte detta hela sanningen, då MIDI-anslutningarna var gjorda på sådant sätt att man måste ha en adapterkabel och koppla in i ett 3,5 mm-uttag. Men jag kan inte förstå syftet att göra så när för en så väletablerad standard. Det kan inte vara besparing som ligger bakom då det ändå tillför merkostnad då det följde med adapterkablage. Storleksmässigt är ju skillnaden väldigt liten ändå att det heller inte kunnat ha så stor betydelse.
    När vi ändå är inne på anslutningar så finns det exempel på utrustning där man väljer micro-usb för kraftmatning. Nog för att det är lätt att få tag på en transformator, men är ju en mindre robust kontakt. Men hellre det än utrustning som drivs enbart på batteri, eller där det inte ens skickas med någon transformator även om det är tänkt att kunna ha detta. Batterier har ju en förmåga att alldeles för snabbt ta slut när man behöver de.
    För att återkomma till Boutique-serien så tycker jag där att det är väldigt tråkigt att allt också gjorts så smått. Det blir ju inte lika smidigt att ratta in de ljud man vill ha och det ger ju inte heller rätt känsla. Även om teknologin bakom är intressant så skulle det ju varit en mer intressant produkt ifall den hade varit lite större med riktiga reglage och standardanslutningar.

    Även om jag låter väldigt negativ (det hör ju till om kommer från gnällbältet ) så vill jag ju inte motsätta mig teknisk utveckling. Jag upplever det bara som en tråkig trend att det är så många tillverkare som väljer att lägga för stor del av sitt fokus på att göra allt så smått. För mig personligen tycker jag mer det blir som leksaker eller i varje fall inte redskap för musiker. Även om jag bara spelar på hobbynivå så handlar ju så stor del om känslan men jag vill ju även att det ska kännas som att utrustningen är gjort för musiker.

    Det jag funderar över är varför görs det så mycket sådana produkter idag? Man kan ju tycka att det inte är ett problem när det finns så mycket annat att välja på. Men jag upplever att det blir sämre utbud i mellansegmentet med de halvbilliga produkterna. Det blir mer antingen eller med billiga produkter som har många brister, eller så är det dyra kvalitetsprodukter som ligger i det högre skiktet. Hade det varit större utbud skulle jag bara se denna trend som positiv då fler kan få upp ögonen för musikskapande. Samtidigt så gäller det att vara mer påläst om produkterna idag. Jag har varit med om till exempel att hitta en intressant synt som uppfyller många krav och låter bra, men som jag sedan sett att den har minitangenter som jag inte vill ha. Då har flera leverantörer inte skrivit med någon notering om detta. Sådana upplevelser gör att man blir lite negativ.

    Hur ser egentligen trenderna ut kring detta? Har jag rätt i mina observationer, eller är de för mycket färgade av några få negativa upplevelser? Om det är en trend som blir mer förekommande, vad föreligger att det går åt det hållet? Det kan väl inte bara handla om att spara in i tillverkningen. Jag hoppas detta ska kunna leda till intressanta diskussioner där jag får mer insyn i hur andra ser på detta vare sig delad eller motsatt åsikt

  2. #2
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Min fru är klassiskt skolad pianist (men gillar och gör elektronisk musik). Hon tycker att syntklaviatur överlag känns leksak utan känsla och tycker att minitangenter funkar lika dåligt som fullstora.

    Hon kan inte heller förstå vem som köper monosyntar.

    Så, jag är med på att det kan finnas mer och mindre seriös utrustning men var man drar gränsen är väl ytterst subjektivt. Den enes leksak är den andres Stradivarius.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tror;

    * Att du underskattar prisbesparingen. Om man inte behöver sätta in ordentliga kontakter så tar man andra. Dvs 3,5 framför 6,3 t ex.
    * Att det beror på att man riktar sig till de som har sin historia i mjukvarumiljö. Då blir micro-usb och 3,5 mer logiskt. T o m smurftangenterna sparar plats om allt ska rymmas i en datorhörna.
    * Att portabilitet blivit viktigt när man spelar in i dator (i e laptop om man reser) och då är man beredd att offra kvalitet i flera olika sammanhang. Kontakter lika väl som materialval (träsidor, spånskiva och stålplåt går bort och ersätts av alupanel eller plast).
    * Att "leksakstrenden" t o m kan tilltala den som inte känner sig som en musiker ("Men inte kan väl jag?-syndromet). Lågt pris och litet format, förpackad på ett enkelt sätt med kontakter man känner igen kan kännas mer invant. Dvs tvärtom mot vad "gammelsyntskruvare" och sisältääs fru känner (i olika grad).

  4. #4
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag gjorde en tvärtomtråd innan den här trenden... Där jag önskade massa små maskiner. Förstå att jag har kul nu

    Det är ju bara att koppla det mesta med midi så får man ju exakt den klaviatur man man vill ha.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gjorde en tvärtomtråd innan den här trenden... Där jag önskade massa små maskiner. Förstå att jag har kul nu

    Det är ju bara att koppla det mesta med midi så får man ju exakt den klaviatur man man vill ha.
    Fr o m nu tror jag att du är blå, tre äpplen hög och bär vit luva.

  6. #6
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fr o m nu tror jag att du är blå, tre äpplen hög och bär vit luva.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jp8_smurf.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	115,9 KB 
Id:	81669

  7. #7
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag tycker om minitangenterna.
    Men det är inte gångbar åsikt på något forum.

    Som jämförelse så varför ska mobilen helst vara 9-tum?
    Den vill man väl få ner i fickan.

  8. #8
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Och sedan så är det så att mini säljer.

  9. #9
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    (Jag spelar ganska ofta små melodier på Analog 4, de tangenterna är inte jättestora. )

  10. #10
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker om minitangenterna.
    Men det är inte gångbar åsikt på något forum.

    Som jämförelse så varför ska mobilen helst vara 9-tum?
    Den vill man väl få ner i fickan.
    Man får tycka det, men det är roligare om man motiverar varför. Jag är mest anti för att mina fingrar är vana vid fullstora och jag slinter nog som det är.

    Att mobilen ska ner i fickan är givet. Men är då minitangenterna till för att få ner synten i ryggsäcken, eller vari ligger den jämförelsen?

  11. #11
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får tycka det, men det är roligare om man motiverar varför. Jag är mest anti för att mina fingrar är vana vid fullstora och jag slinter nog som det är.

    Att mobilen ska ner i fickan är givet. Men är då minitangenterna till för att få ner synten i ryggsäcken, eller vari ligger den jämförelsen?
    Jag har lärt mig att spela på fullstora men åren tar ut sin rätt.
    Jag klarar inte av fullstora lika bra längre.

    Men det är bara en personlig preferens.
    Jag har både och men styrt över MIDI så är det ingen skillnad.

    Mobilen däremot är ett 2000-tals fenomen.
    Det är folks nya dator och allt ska göras med den.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Då hajjar jag!

    Att mini säljer tror jag är en kostnadsfråga i första hand och en utrymmesfråga i andra hand.

  13. #13
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då hajjar jag!

    Att mini säljer tror jag är en kostnadsfråga i första hand och en utrymmesfråga i andra hand.
    Det tror jag också.

  14. #14
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kan tycka det är lite som att köpa en sån där leksaksgitarr som väsnas på leksaksaffären. Det ser ut som ett instrument, låter för en otränad som en gitarr (ordentligt tondöv) - mm i övrigt rätt oanvändbar. </åsikt>. Om leksakssynthar då.

  15. #15
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan tycka det är lite som att köpa en sån där leksaksgitarr som väsnas på leksaksaffären. Det ser ut som ett instrument, låter för en otränad som en gitarr (ordentligt tondöv) - mm i övrigt rätt oanvändbar. </åsikt>. Om leksakssynthar då.
    Väldigt dålig jämförelse, imo. Folk kallar ju Korg Minilogue för leksak, till exempel. Den har minitangenter. Svinigt kompetent synt dock, och rolig/enkel att använda. Bättre än många av klassikerna på flera punkter, förutom tangentstorleken då, om man nu gillar stora tangenter.

  16. #16
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan tycka det är lite som att köpa en sån där leksaksgitarr som väsnas på leksaksaffären. Det ser ut som ett instrument, låter för en otränad som en gitarr (ordentligt tondöv) - mm i övrigt rätt oanvändbar. </åsikt>. Om leksakssynthar då.
    Skitdålig jämförelse.

    Det enda som är litet på Korg, Yamaha och Roland är klaviaturen.
    Det är fbannat kompetenta syntar.

  17. #17

    Veteran
    Jag har kört med nanoKEY i många år och använder det mer än mitt fullstora keyboard med 61 tangenter.
    Smått funkar för mig.

  18. #18
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag begriper faktiskt inte varför allt ska bli så himla smått.
    Ok, det är kanon att själva elektroniken inne i grunka har blivit mindre och billigare. Men jag har svårt att förstå varför dom ska minska ner själva UIn så jävla mycket.
    Ta t.ex jp08 som dom har minskat ner så den blir svåranvänd. Jag tycker att Roland skulle gått för fullracks storlek som typ UIn som Deckards dream CS80 har
    Senast redigerat av NON den 2018-06-01 klockan 20:28.

  19. #19
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag begriper faktiskt inte varför allt ska bli så himla smått.
    Ok, det är kanon att själva elektroniken inne i grunka har blivit mindre och billigare. Men jag har svårt att förstå varför dom ska minska ner själva UIn så jävla mycket.
    Ta t.ex jp08 som dom har minskat ner så den blir svåranvänd. Jag tycker att Roland skulle gått för fullracks storlek som typ UIn som Deckards dream CS80 har
    Därför att priset är direkt kopplat till storleken.

    Jämför System-1/8 och Boutique.

  20. #20
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därför att priset är direkt kopplat till storleken.

    Jämför System-1/8 och Boutique.
    Jag tror nog inte att Roland skulle behöva betala så jätte mycket mer om reglagen var typ 2mm längre. Den kostnaden mäter nog sig med att konstruera något så himla smått.
    Det är nog rent försäljningsmässigt som Roland har "knökat" ner allt i Boutique formatet

  21. #21
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag köper bara stora grejer med fullstora tangenter och stora knappar.
    Kanske beror på att jag är van med det sen lång tid tillbaka.
    Jag var sugen på en minilogue länge men avstod från att köpa enbart pga minitangenterna. Det känns inte bra att spela på dom.
    Sen kom ju prologue, och den passar mig fint.

  22. #22

    Veteran
    Lätt att få med sig, portabilitet är nog en viktig faktor för en del, jag vill gärna ha liten packning. Svårt att ta med fullstort överallt.

  23. #23
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Tycker att Microbrute är faktiskt ganska så bra desktop idé.
    Rattarna och reglagen känsla stabila. Dessutom så har du en minikey som man kan använda sig av när man rattar fram ljud.

  24. #24
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Är den här tråden för att skapa debatt?

    Kör med det ni tycker om.

  25. #25
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Det viktiga är väl ändå hur det låter? De flesta nuförtiden har någon typ av masterkeyboard i centrum av sin "studio" och MIDI learn har funnits sedan stenåldern så jag ser inte problemet. Man ju kan ändå inte spela på alla instrument samtidigt och låter det bra så låter det bra...har inget med storleken att göra IMHO. Sen finns det vissa vintage instrument som har "feeling" men då är det helt andra saker som spelar in. Trist att saker alltid ska ställas mot varandra, var kreativ istället.

  26. #26
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det viktiga är väl ändå hur det låter? De flesta nuförtiden har någon typ av masterkeyboard i centrum av sin "studio" och MIDI learn har funnits sedan stenåldern så jag ser inte problemet. Man ju kan ändå inte spela på alla instrument samtidigt och låter det bra så låter det bra...har inget med storleken att göra IMHO. Sen finns det vissa vintage instrument som har "feeling" men då är det helt andra saker som spelar in. Trist att saker alltid ska ställas mot varandra, var kreativ istället.
    +1

    Det är trist när storleken på tangenterna avgör storleken på din...
    Trist.

    Jag har både lekt och skapat musik på syntar i 36år.
    Har aldrig brytt mig om storleken.

    Varken CS-01, CZ-101 eller DX100 var för liten.
    Varav denna bryd nu?
    Senast redigerat av janost den 2018-06-01 klockan 21:30.

  27. #27
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Nu handlar post 1 om trenden kring små instrument i allmänhet. Det pratar vi väl om? Däremot måste man inte försöka vinna nån debatt. Där har vi varit förr och det leder ingenstans.

    Stora syntar har sina poänger och små sina. Som analogt vs digitalt. Whatever floats your boat liksom...

  28. #28
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Om vi går på post#1 förfrågan om utbud och mångfald så tycker jag det är välbalanserat idag.

    Inte alls konstigt.

  29. #29
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

    Varken CS-01, CZ-101 eller DX100 var för liten.
    Varav denna bryd nu?
    Dåtidens "leksaker" som då ansågs vara plastigt skräp är idag Vintage deluxe (303, 101 etc). Bryderiet är nog inte så utbrett och jag tror att de flesta är ganska nöjda med att det finns bra prylar i alla dess former.
    Senast redigerat av tobbiew den 2018-06-01 klockan 21:52. Anledning: Stavfel :)

  30. #30
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag tycker det är ok om du får ut det där fantastiska ljudet ur ett litet keyboard.
    Behöver inte vara feta tangenter eller ens orginal.

  31. #31
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Stylophone används på "Space Oddity", leksak, pytteliten, simpel, enerverande... men det hindrade inte enorm framgång.

  32. #32
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu handlar post 1 om trenden kring små instrument i allmänhet.
    Men en aningens nedvärderande rubrik kanske

  33. #33
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Kan inte eurorack-vågen spela in till viss del också? Mycket reglage på liten yta och allt för "att spara hp".
    Koma field kit och multicassa som jag använder i desktopversioner är gjorda för att kunna eurorackas. I mitt tycke skulle de mått bra av att vara något större, men då sätter eurorack-standarden gränsen.

  34. #34
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men en aningens nedvärderande rubrik kanske
    Absolut. Fast TS förklarar ju å andra sidan hur han menar. Min favoritsynt brukar f ö också kallas leksakssynt och har levt bra på det epitetet i 40 år nu. De tangenterna rör sig inte ens, även om de visserligen är bredare.

  35. #35
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag gillar iofs "synth-für-alle"tanken och att alla har råd och plats med en synt. Men det tristaste med "leksaksutvecklingen" är imo ur ett miljöperspektiv.

    Syntar från 70/80-talet var dyra saker som man fick spara ihop bra länge för att ha råd med. Gick de sönder reparerade man dem - och de gick att reparera. De går fortfarande att reparera. Och används fortfarande.

    Men dagens SMD-syntar som BerraD, Boutique eller en Timbre Wolf för 2-3000:- , vem kommer orka laga dem? Går det ens? De kommer hamna på vårt gigantiska elektronik-sopberg så fort minsta kondning ryker i dem...

    Tillsammans med 8 miljarder ton två-åriga mobiltelefoner...

    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hon kan inte heller förstå vem som köper monosyntar.
    Hon är medveten om att det i en symfoniorkester finns fler monofona instrument än polyfona?

    Så ser jag på hela min analogpark i alla fall. En monosynt gör ingen glad. Inte heller en enda fagott eller ett valthorn. Men 15 monosyntar i en monosynt-orkester är heeelt fantastiskt.

  36. #36
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Amen!

    ...och likt symfoniorkestern kan man göra ackord och klanger med olika paletter ljud. Mozart skulle ha älskat att leva idag, det är jag tvärsäker på (dessutom skulle han förmodligen levt längre).

  37. #37
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Förstainlägget innehåller diverse påståenden om vad riktiga musiker vill ha. Jag tycker inte att det är särskilt balanserat. Det känns snarare som en massa ”det var bättre förr” baserat på att trådskaparen vill att det ska vara som hen vande sig vid i sin ungdom.

    Varför ska alla bilar ha elektronisk styrning nu för tiden? Det är ju ingen känsla om man inte får ta i lite när man ska ta en kurva. Inget för riktiga bilister. Osv.

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hon är medveten om att det i en symfoniorkester finns fler monofona instrument än polyfona?
    Ah, syntar är alltså baserade på fagotter? Det förklarat en del.

  38. #38
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Syntar från 70/80-talet var dyra saker som man fick spara ihop bra länge för att ha råd med. Gick de sönder reparerade man dem - och de gick att reparera. De går fortfarande att reparera. Och används fortfarande.

    Men dagens SMD-syntar som BerraD, Boutique eller en Timbre Wolf för 2-3000:- , vem kommer orka laga dem? Går det ens? De kommer hamna på vårt gigantiska elektronik-sopberg så fort minsta kondning ryker i dem...

    Tillsammans med 8 miljarder ton två-åriga mobiltelefoner...
    Fast det tillverkades många syntar på den tiden som även de hamnade på soptippen men detta var ju långt före bedroom producer revolutionen...
    Boutique-serien är till del limited edition så jag tror inte att de kommer bidra så mycket till sopberget och vi vet ju heller inte hur länge de kommer att hålla. De senare produkterna i serien är dessutom väldigt välbyggda så nog kommer de att hålla. Komponenter är billigare nuförtiden men det behöver inte betyda att de inte håller.
    Problemet är nog inte prylarna i sig utan vårt förändrade konsumtionsmönster överlag och då tror jag nog ändå att syntar kommer att ha längre livslängd och det kommer att finnas en begagnatmarknad även för dessa prylar. Många musiker har det inte så fett.

  39. #39
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, syntar är alltså baserade på fagotter? Det förklarat en del.
    Oboe-ljudet i JX3P är faktiskt det som de hade som förlaga när de började tillverka Oboer i trä... Jag lovar. Real true news.

    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det tillverkades många syntar på den tiden som även de hamnade på soptippen
    Nja, t.o.m JEN-syntarna säljs ju re-furbished för hiskeliga summor idag.

    Och de flesta syntarna kostade ju motsvarande en månadslön nya (eller mer), inte som dagens "leksaker" som kostar 20% av en månadslön.

    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Boutique-serien är till del limited edition
    LOL!!!

    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FKomponenter är billigare nuförtiden men det behöver inte betyda att de inte håller.
    Absolut. Men vi kan ju vara överens om att inom 40 år kommer någon/några kondningar i min JU-08 att ryka.

    Och min fråga är då om någon 1) Kan 2) Orkar felsöka en Boutique för 2.500:-

    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet är nog inte prylarna i sig utan vårt förändrade konsumtionsmönster överlag och då tror jag nog ändå att syntar kommer att ha längre livslängd och det kommer att finnas en begagnatmarknad även för dessa prylar. Många musiker har det inte så fett.
    Så är det självklart. Och mobiltelefoner leder ju ligan by far. Så är det ju helt klart.

    Men det är ju bara att inse att syntmarknaden har insållat sig i den allmänna "slit-å-släng"-trenden, och det var detta min ursprungliga post vände sig mot.

  40. #40
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En monosynt gör ingen glad.

    LACKAN!!!

  41. #41
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är ju bara att inse att syntmarknaden har insållat sig i den allmänna "slit-å-släng"-trenden, och det var detta min ursprungliga post vände sig mot.
    Efterfrågan och utbudet på den tiden var ju inte en promille av vad det är nu, men visst tusan slängde man defekta instrument även då. 1984 när analogt var ute fick du en MS-20 för i princip ingenting och jag vet inte om jag vet inte om min erfarenhet stämmer överens med hur det var i övrigt men i min bekantskapskrets på det tiden var det ingen som skulle komma på tanken att reparera en trasig sådan eftersom det ansågs vara gammal och den var monofonisk (bara ett exempel).
    Poly 800? Poly 61? SH101? Många plastiga "billiga" syntar från den tiden som har hamnat på tippen när de blev defekta. Det går dock inte jämföra med de svindyra syntarna som var till för ett fåtal personer. Vad gäller nutidens instrument så tror jag tyvärr inte att man heller kommer att laga säg en Prophet 12 om 30 år (om man inte har en speciell relation till den) eftersom marknaden då troligtvis inte kommer att se den som en episk vintage synt på samma sätt som syntarna från syntens barndom när det kom ut ett fåtal modeller per år. Lagas det överlag många syntar från typ 1990-ish som till sist fallerar?
    Visst är det en annan marknad men det gäller nog både dyrt och "full scale" som billiga "leksaksssyntar" (om man nu vill kalla grymt fint ljudande syntar i mindre format för leksak). Jag tror som sagt ändå att syntmarknaden är långt mindre slit och släng än övriga marknader. Så länge prylarna funkar så kommer de ha ett andrahandsvärde. Det är ingen som slänger en 3 år gammal fullt fungerande synt bara för att den är 3 år gammal och jag tror heller inte att dagens billigare prylar har så dålig kvalitet som många vill göra gällande.

  42. #42
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Och min fråga är då om någon 1) Kan 2) Orkar felsöka en Boutique för 2.500:-
    1: Det tror jag. Utvecklingen har gått framåt och redan idag finns ju klonade chip. Tänk tekniken om 40 år och vilka möjligheter som kommer att finnas.

    2: Det beror på vad den är värd då. Vem sjutton gjorde sig besväret att laga en 303:a när dessa vara värda ett par hundralappar? Idag är de helt klart värda att laga.

  43. #43
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    visst tusan slängde man defekta instrument även då. 1984 när analogt var ute fick du en MS-20 för i princip ingenting och jag vet inte om jag vet inte om min erfarenhet stämmer överens med hur det var i övrigt men i min bekantskapskrets på det tiden var det ingen som skulle komma på tanken att reparera en trasig sådan eftersom det ansågs vara gammal och den var monofonisk (bara ett exempel).
    Jag var med -84 jag med och tycker du generaliserar lite väl. Hade gärna köpt en MS20 för ingenting back then. Vad jag minns var det snarare 50% av nypris än "ingenting".

    Jag lagade min Teisco 110f första gången 1990 och det var inga problem att hitta tekniker. Så visst fanns intresset för analogt.

    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gäller nutidens instrument så tror jag tyvärr inte att man heller kommer att laga säg en Prophet 12 om 30 år
    Tror inte jag heller. Vilket gör att jag håller mig kvar med min Prophet 5 tillsvidare. Som jag dessutom kan fixa själv om det kniper.

    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så länge prylarna funkar så kommer de ha ett andrahandsvärde. Det är ingen som slänger en 3 år gammal fullt fungerande synt
    Nej, det tror inte jag heller.

    Men om en Berra"D" går sönder - hur många tror du försöker få den fixad?

    Speciellt om 5 år?

  44. #44
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag var med -84 jag med och tycker du generaliserar lite väl. Hade gärna köpt en MS20 för ingenting back then. Vad jag minns var det snarare 50% av nypris än "ingenting"

    Men om en Berra"D" går sönder - hur många tror du försöker få den fixad?

    Speciellt om 5 år?
    Nej, jag generaliserar inte. Här i södern var det fasen i mig så att de kastade ms20 på en. Fråga Val Solo och Belsedub
    Känns som att vi glider lite från det ursprungliga ämnet Det jag vänder mig mot i ursprungsposten är att man gärna håller fast vid en formfaktor (eller annan egenskap) som det enda riktiga/äkta. Allt utanför denna norm är inte för "riktiga" musiker och det är tyvärr en ganska vanlig åsikt.
    Hade de prylar som släpps idag kommit på den "gamla goda tiden" så hade jag kissat på mig av glädje över alla möjligheter. Det var oerhört torftigt på den tiden.
    Om det inte finns en ny Berra om 5 år som gör jobbet lika bra som den så tror jag säkert att man skulle kunna tänka sig att laga den om man inte har råd med annat som kostar 40000. Om man absolut vill ha det soundet. Men det kommer troligtvis finnas något annat i en billigare prisklass även då.
    Vi får väl se vad framtiden säger men jag är helt övertygad om att så länge de håller så kommer de finnas på marknaden och inte som med övrig fullt fungerande elektronik som kasseras "bara för att den är gammal". Jag tror som sagt att de billigare desktops och minisyntar som tillverkas nu kommer att hålla långt längre än sin ekonomiska livslängd.

  45. #45
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    ”Minisyntar” är fett bra ord som förhoppningsvis inte stör någon. Jag sa ”småsyntar” om de jag hade råd med när jag började, i e max 2,5 oktaver och en oscillator.
    (SH-09, MS-10, SH-101, CS-5 etc.)

  46. #46
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jo, analogsyntar var billigt bra länge. Typ CS5 för 500 och MS10 för runt 1000:-. Mina kompisar hade en vandringspokal som var en ProOne som såldes i mellan dom för några tusenlappar lite då och då, beroende vem av dom som hade pengar för stunden.

    Men till baks till ämnet. Jag har också svårt att se miniprylar med mikrokontakter som seriösa instrument. Det finns en användbarhet som faller med mini.

  47. #47
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Behringer model d och neuron har även 6,3mm uttag på baksidan, tackar!

  48. #48

    Veteran
    Tror inte det finns någon chans att vi enas.
    Jag tycker det är gött med smått för jag vill vara portabel och för att jag inte har plats.
    Förvissa saker föredrar jag fullstorlek men för det mesta duger smått.

  49. #49
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men till baks till ämnet. Jag har också svårt att se miniprylar med mikrokontakter som seriösa instrument. Det finns en användbarhet som faller med mini.
    Beror väl på i vilken situation du vill använda den? Spelar kanske inte så stor roll i en fast setup i en hemmastudio? Vad gäller Boutique så har den i mina ögon en annan fördel att man kan strömma över USB. Perfekt om man har ont om ingångar. I min värld är det fortfarande hur de låter som är det viktiga sen kan man tycka olika om gränssnitt och storlekar. Men det gör inte minisyntar mindre seriösa som instrument sett. Har väldigt svårt att avfärda tex SH-01a som en leksak.
    Senast redigerat av tobbiew den 2018-06-02 klockan 10:47.

  50. #50
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror inte det finns någon chans att vi enas.
    Jag tycker det är gött med smått för jag vill vara portabel och för att jag inte har plats.
    Förvissa saker föredrar jag fullstorlek men för det mesta duger smått.
    Mobilt och smått har absolut sina fördelar. Och om man behandlar grejorna med viss försiktighet så håller det ju. Allt behöver inte byggas som tanks.

  51. #51
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror väl på i vilken situation du vill använda den? Spelar kanske inte så stor roll i en fast setup i en hemmastudio? Vad gäller Boutique så har i i mina ögon en annan fördel att man kan strömma över USB. Perfekt om man har ont om ingångar. I min värld är det fortfarande hur de låter som är det viktiga sen kan man tycka olika om gränssnitt och storlekar. Men det gör inte minisyntar mindre seriösa som instrument sett. Har väldigt svårt att avfärda tex SH-01a som en leksak.
    Ja visst. Vissa grejer passar absolut som mini. Inte för att jag har någon erfarenhet, men Sh101 och Juno 106 funkar väl ändå rätt bra i Boutique formatet

  52. #52
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Att det görs billiga maskiner och säljs många är väl kul om man tänker på att det då finns väldigt många som använder dem. Och det är uppenbarligen bra bisniss för tillverkarna, vilket gör att de kör på. Nya förutsättningar ger ny musik som inte skulle kommit annars = positivt.

    Sen föredrar alla olika saker, jag gillar ickeskrymmande grejer, men boutique och volcor mfl är lite väl små.

  53. #53
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Ok, kan verka korkat, men det där med storlek och pris. Hur hänger det ihop?
    Visst materialkostnaden blir mindre. Men å andra sida så ökar utvecklingskostnaden.
    Jag tänker dessutom på hur och varför Waldorf och Novation lyckats med konststycket att hålla ner priset och för den delen inte hakatpå mini-trenden?

    Eller Waldorf kanske har redan gorde det med microQ?
    Senast redigerat av NON den 2018-06-02 klockan 10:52.

  54. #54
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    microQ med klaviatur kostade väl väl över 10k ny? Blofeld är billig, iofs.

    Novation? Tänker du på Peak? Den är ju rejält dyr jämfört med många minigrunkor.

  55. #55
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Alla de här nya småsyntharna har underlättat som fan när man ska kånka runt på dem vid spelningar i fjärran land. Man får ner allt i en case och klarar sig under viktgränsen på flyget.

  56. #56
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, kan verka korkat, men det där med storlek och pris. Hur hänger det ihop?
    Visst materialkostnaden blir mindre. Men å andra sida så ökar utvecklingskostnaden.
    Jag tänker dessutom på hur och varför Waldorf och Novation lyckats med konststycket att hålla ner priset och för den delen inte hakatpå mini-trenden?

    Eller Waldorf kanske har redan gorde det med microQ?
    Man kan ju tex skeppa typ 200 boutique på en pall istället för 10 fullstora, 1/10dels materialkostnad 1/20dels lagerkostnad osv, ta ut högre kilopris. Mycket bättre vinstmarginaler + fler köpare = vinst i alla led

    Minisynthar är nog en gulgruva för tillverkarna, obs jag spekulerar bara

  57. #57
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan ju tex skeppa typ 200 boutique på en pall istället för 10 fullstora, 1/10dels materialkostnad 1/20dels lagerkostnad osv, ta ut högre kilopris. Mycket bättre vinstmarginaler + fler köpare = vinst i alla led

    Minisynthar är nog en gulgruva för tillverkarna, obs jag spekulerar bara
    Hmm lagerkostnad kräver nog uträkning var varans värde finns med också inte bara hyllspace, gissar jag

  58. #58
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behringer model d och neuron har även 6,3mm uttag på baksidan, tackar!
    Nej, Boogen har stora bak men små på panelen.

  59. #59
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, Boogen har stora bak men små på panelen.
    En okunskapsfråga, men är det någon skillnad i ljudkvalitet mellan 3.5 och 6,3 förutsatt att man använder samma omvandlare etc? Det är ju lätt att förstå varför det är 3.5 på portabla prylar (de flesta har hörlurar men går inte omkring med en adapter) så i valet mellan de olika storlekarna har man väl gått efter det som är mest portabelt?

  60. #60
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En okunskapsfråga, men är det någon skillnad i ljudkvalitet mellan 3.5 och 6,3 förutsatt att man använder samma omvandlare etc? Det är ju lätt att förstå varför det är 3.5 på portabla prylar (de flesta har hörlurar men går inte omkring med en adapter) så i valet mellan de olika storlekarna har man väl gått efter det som är mest portabelt?
    Mest handlar det om storlek och pris. Små är billigare men tar också mindre plats på insidan av panelen. Ljudmässigt är det i teori skillnad eftersom ytan pluggen ligger an mot blecket inuti kontakten blir mindre. I realiteten hävdar jag att det mer än en hållbarhetsfråga. Att knäcka/ha sönder/slita ut ett 6,3-jack brukar kräva tid och flitig användning. Att göra samma manöver på 3,5 brukar kräva ett ögonblicks tanklöshet. Varför? För att 3,5-jacken oftast (alltid?) är gjorda av plast. 6,3-jack är ofta av metall eller åtminstone mer tåliga pga sin större storlek och därmed högre tolerans mot yttre klantighet.

    edit: Med adapter/storleksomvandlare introducerar man en ny kontaktyta i varje led. Då kan det bli tydligare med brus etc. Patchbayer är ju bantam eller 6,3 av en anledning. Hade de gjorts med 3,5-jack hade man ju fått rum med massor, men brusnivån hade förmodligen påverkats och till det kommer hållbarhetsfrågan.

Liknande ämnen

  1. Varför ska allt vara så "snyggt"?
    Av kockpit i forum Övrig mjukvara
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2016-02-24, 11:36
  2. Varför ser så många ner på "finkultur" och "kulturelit"?
    Av deleted user i forum Allmänt om musik
    Svar: 266
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 10:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •