Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 86

Ämne: Behringers kritikhantering

  1. #1
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran

    Behringers kritikhantering

    Behringer hotar att stämma kinesisk sajt som kritiserar Behringet för att vara copycat.

    http://cdm.link/2018/06/behringer-th...-it-a-copycat/
    Senast redigerat av eangman den 2018-06-13 klockan 18:02.

  2. #2
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Det är väl ok eller?
    Copycat var väl inte det enda dom skrev.

    Dessutom kommer det från en Kines.

  3. #3
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl ok eller?
    Copycat var väl inte det enda dom skrev.

    Dessutom kommer det från en Kines.
    Hahaha. Klart att de måste klagas då det är en tysk som kopierar bättre än en kines. Dessutom så läggs produktionen där efter i Kina.

  4. #4
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Ligger troligen mer bakom den stämningen än vad som framkommit här. Siten har tydligen kritiserat arbetsförhållandena hos Behringer.

    "What might make Midifan different from other English-language sites that used similar language? It may be relevant that at the end of last year, Midifan reported on striking workers in a manufacturing facility Behringer owns, where labor complained about health issues. (That article has a number of photos, as well as English-language response from Behringer managers instructing workers to keep windows closed.)"
    http://cdm.link/2018/06/behringer-th...-it-a-copycat/

  5. #5
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ligger troligen mer bakom den stämningen än vad som framkommit här. Siten har tydligen kritiserat arbetsförhållandena hos Behringer.

    "What might make Midifan different from other English-language sites that used similar language? It may be relevant that at the end of last year, Midifan reported on striking workers in a manufacturing facility Behringer owns, where labor complained about health issues. (That article has a number of photos, as well as English-language response from Behringer managers instructing workers to keep windows closed.)"
    http://cdm.link/2018/06/behringer-th...-it-a-copycat/
    Är det VM i löjliga anklagelser, eller?

    I nästa match: Parkbänksfyllon påpekar för tonårsflickor att de borde tänka på sin hälsa och inte ta den där Piggelinen.

    But it appears the letter is threatening criminal libel proceedings in China, not just civil charges. Criminal libel can carry more serious consequences; as reported in 2013 by The Guardian and Bloomberg, criminal libel in China can carry up to a three year prison sentence.
    Uh? Det var märkligt. Har någon läst den där 4chantråden "Don't learn mandarin"?

  6. #6
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Shameless copycat är väl helt korrekt.

    förstår jag en del av er rätt att sajtens kritik inte är att ta på allvar för den är kinesisk? Eller att den inte ens har rätt att kritisera, därför att den är kinesisk? Ängnar sig alla kineser åt kopiering?


    Parkbänksfyllon=kineser ?
    Senast redigerat av 99JJQ den 2018-06-13 klockan 19:51.

  7. #7
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ängnar sig alla kineser åt kopiering?
    Nej då, de rättar också till misstagen västerlänningar gjort.

    Ägnar sig alla kineser åt kopiering?

  8. #8
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Shameless copycat är väl helt korrekt.

    förstår jag en del av er rätt att sajtens kritik inte är att ta på allvar för den är kinesisk? Ängnar sig alla kineser åt kopiering?
    Copycat ja.
    Men shameless? Nja.

    Vem har aldrig kopierat något.
    Räck upp en hand.

    Visst han är ett företag och då blir balansen hårfin.

    Och när det gäller arbetare så är jag en av dom.
    Kanske inte samma som dom i Kina men ändå.

    Säg vilket företag som inte har affärer i kinesiska fabriker.
    Jag har.

  9. #9
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Shameless copycat är väl helt korrekt.

    förstår jag en del av er rätt att sajtens kritik inte är att ta på allvar för den är kinesisk? Ängnar sig alla kineser åt kopiering?
    Om vi säger så här: När Moleskine flyttade över sin produktion till Kina så var jag först skeptisk, men sedan fick jag reda på att Kina har bra papperstillverkningstraditioner (jag har faktiskt en kinesisk eller japansk pappersplånbok liggande någonstans) så då insåg jag att det var kosher.

    Med det sagt så är det ingenting som sker i Kina utan Regeringspartiets goda minne. (Det är inte samma sak som att de faktiskt har kontroll & vet vad de gör.) Inklusive piratkopiering. Skulle man t.ex. upptäcka att t.ex. Belgien är Europas värsta härke för piratkopiering så kommer de belgiska myndigheterna att göra något åt det utan att belgiska staten tar inhemsk och utländsk kritik personligt. (Och ja, jag känner till forumets låga tolerans för politiktjafs. Men givet situationen i Kina så är detta inte politiktjafs av västerländskt slag, utan politik på en metanivå. Jag skulle kunna vara #5 i Kommunistiska partiet och säga detta utan att behöva skämmas för mina partikamrater.)

    Om Behringer tillverkar sin Neutron och RD-808 i Kina eller ej tänker jag väl inte så mycket på. Vill de ha bättre arbetsförhållanden så får de väl organisera sig fackligt.

    Slutligen så vill jag säga att de stora förlorarna är de kineser som inte piratkopierar. Jättekul att komma med en helt ny produkt & behöva leda i bevis att du inte snodde designen från någon stackars indier.

  10. #10
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi säger så här: När Moleskine flyttade över sin produktion till Kina så var jag först skeptisk, men sedan fick jag reda på att Kina har bra papperstillverkningstraditioner (jag har faktiskt en kinesisk eller japansk pappersplånbok liggande någonstans) så då insåg jag att det var kosher.

    Med det sagt så är det ingenting som sker i Kina utan Regeringspartiets goda minne. (Det är inte samma sak som att de faktiskt har kontroll & vet vad de gör.) Inklusive piratkopiering. Skulle man t.ex. upptäcka att t.ex. Belgien är Europas värsta härke för piratkopiering så kommer de belgiska myndigheterna att göra något åt det utan att belgiska staten tar inhemsk och utländsk kritik personligt. (Och ja, jag känner till forumets låga tolerans för politiktjafs. Men givet situationen i Kina så är detta inte politiktjafs av västerländskt slag, utan politik på en metanivå. Jag skulle kunna vara #5 i Kommunistiska partiet och säga detta utan att behöva skämmas för mina partikamrater.)

    Om Behringer tillverkar sin Neutron och RD-808 i Kina eller ej tänker jag väl inte så mycket på. Vill de ha bättre arbetsförhållanden så får de väl organisera sig fackligt.

    Slutligen så vill jag säga att de stora förlorarna är de kineser som inte piratkopierar. Jättekul att komma med en helt ny produkt & behöva leda i bevis att du inte snodde designen från någon stackars indier.
    Det är inte bara Behringer.
    Listan är är lång.

    Svenska Volvo heter Gealy.

  11. #11
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte bara Behringer.
    Listan är är lång.

    Svenska Volvo heter Gealy.
    Stämmer säkert. Vet bara att ju lägre status en produkt har desto lägre är sannolikheten att man får rätt mot piratkopierare med hjälp av den stat du är medborgare i. Dominanshierarkin är: Bilar - nationalekonomiviktigt; musikprylar - musiker, du vet; latexkläder - pervers!

    Och den politiska situationen har än en gång inget med saken att göra. Så länge vi vet vad som är rätt & fel inom IP så skulle vi kunna ha en absolut monarki.

  12. #12
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämmer säkert. Vet bara att ju lägre status en produkt har desto lägre är sannolikheten att man får rätt mot piratkopierare med hjälp av den stat du är medborgare i. Dominanshierarkin är: Bilar - nationalekonomiviktigt; musikprylar - musiker, du vet; latexkläder - pervers!

    Och den politiska situationen har än en gång inget med saken att göra. Så länge vi vet vad som är rätt & fel inom IP så skulle vi kunna ha en absolut monarki.
    Jag tror kineska styret är fullt medvetna om musikinstrument.
    Förmodligen är 70% tillverkade i landet.

    Sedan så har du sidekicken.
    Hur många Samsung och andra prylar körs utom skift och märks med noname?

    Piratkopiering är ingen enkel historia.

  13. #13
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det VM i löjliga anklagelser, eller?

    I nästa match: Parkbänksfyllon påpekar för tonårsflickor att de borde tänka på sin hälsa och inte ta den där Piggelinen.
    Löjliga anklagelser? Tycker du inte att arbetares hälsa och arbetsmiljö är viktig? Även om det "bara" handlar om kinesiska arbetare som gör billiga syntar.

  14. #14
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror kineska styret är fullt medvetna om musikinstrument.
    Förmodligen är 70% tillverkade i landet.
    Knappast så många, mycket görs i "riktiga" låglöneländer som Vietnam, Malaysia etc.

    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan så har du sidekicken.
    Hur många Samsung och andra prylar körs utom skift och märks med noname?
    Knappast några Samsung iaf.Eller har du något exempel?

  15. #15
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Löjliga anklagelser? Tycker du inte att arbetares hälsa och arbetsmiljö är viktig? Även om det "bara" handlar om kinesiska arbetare som gör billiga syntar.
    Jag håller med.

    En anställning innebär att arbetsgivaren har ansvar för din miljö och hälsa.
    Åtminståne i västvärlden.

    Om man bryr sig så kanske man ska kolla innan man köper en produkt?
    Det är vi köpare som styr.

  16. #16
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knappast så många, mycket görs i "riktiga" låglöneländer som Vietnam, Malaysia etc.


    Knappast några Samsung iaf.Eller har du något exempel?
    Ja, jag äger själv 2st Samsung S5 kopior från kina.
    Samma telefon, annat operativ.

  17. #17
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Löjliga anklagelser? Tycker du inte att arbetares hälsa och arbetsmiljö är viktig? Även om det "bara" handlar om kinesiska arbetare som gör billiga syntar.
    Klart att arbetsmiljö är viktigt. Och om staten skulle starta en "gul"* fackförening med något fikonlöv till skydssombud som ändå fixar biffen vad gäller arbetsmiljö så är det väl bara hälften så mycket att klaga på. Jag tycker bara att det är lustigt, dock bra, att kineser talar om arbetsmiljö. Men i sammanhanget är det lustigt.

    Oavsett så är det så att ju mer känt ett företag är i väst, desto hårdare slår det när dåliga arbetsförhållanden uppdagas. Och en lustig sidoeffekt är att musikprylar må representera en aldrig så liten del av BNP:n, men de som använder dem syns mer än de som t.ex. köper 20% av Kinas tillverkning av värmepumpar. Så om det skulle visa sig att man har rätt om Behringers fabrik så skulle vi på forumet lätt kunna sätta press på dem. Inte för att det omedelbart hjälper dem som svettas illa på värmepumpsfabriken. Men det ökar trycket & temperaturen & underlättar för dem på sikt. Jag har tillförsikt.

    *) Gängse term för fackföreningar som styrs av företaget. Har mig veterligen inget med hudfärg att göra.
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2018-06-13 klockan 20:43.

  18. #18
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Nu backar jag *fint ut ur den här tråden.

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Håll er på rätt sida skranket nu.

  20. #20
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag äger själv 2st Samsung S5 kopior från kina.
    Samma telefon, annat operativ.
    Knappast precis samma, piratkopiorna brukar skilja ganska mycket under skalen.

  21. #21
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Löjliga anklagelser? Tycker du inte att arbetares hälsa och arbetsmiljö är viktig? Även om det "bara" handlar om kinesiska arbetare som gör billiga syntar.
    Jag tolkade det inte så. Jag tolkade liknelsen som att han tyckte att det är lite komiskt att ett företag i det land som mer eller mindre är synonymt med piratkopiering, anklagar ett företag för just piratkopiering. Jag kan ju tycka att de har andra företag på nämre håll att anklaga innan de ger sig på Behringer. Kanske inte minst när det kommer till arbetsmiljö. Ur det perspektivet så förstår jag liknelsen. Det är nog ingen här som tycker att någons hälsa är oviktig.

  22. #22
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tolkade det inte så. Jag tolkade liknelsen som att han tyckte att det är lite komiskt att ett företag i det land som mer eller mindre är synonymt med piratkopiering, anklagar ett företag för just piratkopiering. Jag kan ju tycka att de har andra företag på nämre håll att anklaga innan de ger sig på Behringer. Kanske inte minst när det kommer till arbetsmiljö. Ur det perspektivet så förstår jag liknelsen. Det är nog ingen här som tycker att någons hälsa är oviktig.
    Stämmer utmärkt det!

    Säg bara till vilken adress jag skall skicka välformulerad men arg kritik över bristande arbetsmiljö så är jag er man.

  23. #23
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tolkade det inte så. Jag tolkade liknelsen som att han tyckte att det är lite komiskt att ett företag i det land som mer eller mindre är synonymt med piratkopiering, anklagar ett företag för just piratkopiering. Jag kan ju tycka att de har andra företag på nämre håll att anklaga innan de ger sig på Behringer. Kanske inte minst när det kommer till arbetsmiljö. Ur det perspektivet så förstår jag liknelsen. Det är nog ingen här som tycker att någons hälsa är oviktig.
    Företag? Det var ju en musikwebsite/tidning som "anklagade" Behringer för att vara copycats och som hade en artikel om dålig arbetsmiljö på Behringer och strejkande arbetare där. Känns lite fel att försöka få det till att kasta sten i glashus.

  24. #24
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Företag? Det var ju en musikwebsite/tidning som "anklagade" Behringer för att vara copycats och som hade en artikel om dålig arbetsmiljö på Behringer och strejkande arbetare där. Känns lite fel att försöka få det till att kasta sten i glashus.
    Kan ju mkt väl vara en konkurrent som lät något ombud göra det.

    Vad är det för site? Vilka driver den? Klickbetesite?

  25. #25
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Företag? Det var ju en musikwebsite/tidning som "anklagade" Behringer för att vara copycats och som hade en artikel om dålig arbetsmiljö på Behringer och strejkande arbetare där. Känns lite fel att försöka få det till att kasta sten i glashus.
    Men oj då. Jag trodde det var ett företag, typ en kinesisk musiktidning. Jag försöker inte få det till att kastas något så det får stå för dig. Dessutom bor jag i radhus, inte i ett glashus. Skit samma... vill denna tidning värna om arbetsmiljö, varumärken och patent på allvar kan de börja med företag som är värre. De kan ju börja samarbeta med Amnesty.

  26. #26
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan ju mkt väl vara en konkurrent som lät något ombud göra det.

    Vad är det för site? Vilka driver den? Klickbetesite?
    https://www.midifan.com Verkar vara lite åt synhopia.com

  27. #27
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Ärligt talat stör jag mig på fleras inställning att en kinesisk tidning/företag inte har rätt att uttala sig. Jag känner flera som arbetar i Kina, varav en med miljö och arbetsmiljöfrågor.

    Ni kan inte reducera världens folkrikaste land till en korrupt enhet av illasinnade.

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    För övrigt finns det foton på Uli och Kakehashi (RIP) i samkväm så jag tror det fanns en "understanding" herrarna emellan. Jag ser inte alls Behringer som "copycats". Tycker de gör en insats som Roland själva inte förstått meningen med. Nästan så att Kakehashi säger, det är ok, det får du gärna göra. Tänker jag mig.

  29. #29
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag känner flera som arbetar i Kina, varav en med miljö och arbetsmiljöfrågor.
    Jag känner en i Sverige som arbetar med miljö- och arbetsmiljöfrågor, kinesen du känner måste vara en copycat.



    Hehe.

  30. #30
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt finns det foton på Uli och Kakehashi (RIP) i samkväm så jag tror det fanns en "understanding" herrarna emellan. Jag ser inte alls Behringer som "copycats". Tycker de gör en insats som Roland själva inte förstått meningen med. Nästan så att Kakehashi säger, det är ok, det får du gärna göra. Tänker jag mig.
    Har svårt att tro att Kakehashi skulle vara positiv till Behringers copycat'ande. Kakehashi själv ville ju inte ens att Roland själva skulle tillverka utgångna modeller igen. Rolands Boutique-serie var inget han låg bakom.

  31. #31
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi säger så här: När Moleskine flyttade över sin produktion till Kina så var jag först skeptisk, men sedan fick jag reda på att Kina har bra papperstillverkningstraditioner (jag har faktiskt en kinesisk eller japansk pappersplånbok liggande någonstans) så då insåg jag att det var kosher.

    Med det sagt så är det ingenting som sker i Kina utan Regeringspartiets goda minne. (Det är inte samma sak som att de faktiskt har kontroll & vet vad de gör.) Inklusive piratkopiering. Skulle man t.ex. upptäcka att t.ex. Belgien är Europas värsta härke för piratkopiering så kommer de belgiska myndigheterna att göra något åt det utan att belgiska staten tar inhemsk och utländsk kritik personligt. (Och ja, jag känner till forumets låga tolerans för politiktjafs. Men givet situationen i Kina så är detta inte politiktjafs av västerländskt slag, utan politik på en metanivå. Jag skulle kunna vara #5 i Kommunistiska partiet och säga detta utan att behöva skämmas för mina partikamrater.)

    Om Behringer tillverkar sin Neutron och RD-808 i Kina eller ej tänker jag väl inte så mycket på. Vill de ha bättre arbetsförhållanden så får de väl organisera sig fackligt.

    Slutligen så vill jag säga att de stora förlorarna är de kineser som inte piratkopierar. Jättekul att komma med en helt ny produkt & behöva leda i bevis att du inte snodde designen från någon stackars indier.
    Poängen är alltså att vi bör stödja våra vänner i Kina som försöker organisera sig fackligt, och försöka få kontakt med dem direkt så att de som direkt berörs mest kan lyfta vad för typ av solidaritet de behöver.

  32. #32
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärligt talat stör jag mig på fleras inställning att en kinesisk tidning/företag inte har rätt att uttala sig. Jag känner flera som arbetar i Kina, varav en med miljö och arbetsmiljöfrågor.

    Ni kan inte reducera världens folkrikaste land till en korrupt enhet av illasinnade.
    Naturligtvis inte. Men de har ett väldigt otacksamt arbete framför sig.

    Tag "Do Not Learn Mandarin, a cautionary tale by Anonymous". Där säljer Anon visst kinesiskt stål till Ryssland. Klon i det hela är att det kinesiska rättsystemet är extremt svagt. Det går alltså att göra två med västerländska mått halvstora blåsningar per år & leva gott på det. Man bör alltså låta handelskontrakt skrivas i ett tredje land, t.ex. Singapore. (På samma sätt som man gjorde i Storbritannien under industriella revolutionen.)

    De största förlorarna är de vanliga kineserna. För om staten inte kan garantera sådana affärskontrakt, hur mycket bryr de sig om småföretagare?

    Bjälken i vårt eget öga då? Det finns säkert någon legal lakun som gör att vi skulle kunna blåsa utlänningar hela dagen utan att behöva straffas för det. Men uppenbarligen är det inget problem för någon.

    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Poängen är alltså att vi bör stödja våra vänner i Kina som försöker organisera sig fackligt, och försöka få kontakt med dem direkt så att de som direkt berörs mest kan lyfta vad för typ av solidaritet de behöver.
    Absolut! Men inte heller något jag är avundsjuk på. Vara den utländska inblandningen när Generalsekreteraren alltid är han som grejar biffen och man alltid kan skylla systemfel på individuella funktionärer?

  33. #33
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Och de är på gång igen:

    http://cdm.link/2018/06/behringer-ha...or-defamation/

    "But to review: a selection of comments by a single engineer and twenty unnamed individuals has been turned into a quarter-million dollar-plus defamation claim against a manufacturer, an individual, and pseudonymous forum posters. That thread is still up – it reached the 153-page count before a Gearslutz moderator closed the discussion, on the 4th of July of 2017."

    [admod]

    Jag vill påpeka att tråden handlar om Behringers kritikhantering, ingenting annat.

  34. #34
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Öppet brev från Uli Behringer:

    Open Letter to CDM Peter Kirn

    Hi Peter,

    Thank you for reaching out and giving us an opportunity to respond in detail which we appreciate.
    This is actually a first in our history with CDM and we welcome the change. As usual there are always two sides to any story and in the spirit of transparency and fairness we believe both sides should be heard.
    Since much revolves around “Defamation, please find a quick Wiki link. (https://en.wikipedia.org/wiki/Defamation)

    Chinese Media Case
    Allow me to first comment on the previous story related to the Chinese Media case. While you had claimed to have reached out to us for comments, there is no such record in any of our systems. You only contacted me and Michael Lapke last weekend after the news was already a week old.

    Let me start by saying that we don't have any problem with people criticizing us. In fact we appreciate constructive criticism as that's the only way to learn.

    What we have a problem with is when our employees are being called highly offensive and insulting names by media outlets. Unfortunately your article did not properly reflect the full content and background of the language used, which in the Chinese culture has a highly different sensitivity and legality.

    This was not only raised by our Chinese colleagues but also customers of this media site who felt compelled to contact us. Also publishing pictures of a cancer-fighting colleague in a hospital bed has caused deep concerns among our people.

    We sent the owner of the publishing site a Cease-and-Desist letter, but he was never sued as wrongly reported. We have since spoken with the publisher and they have promised to remove the offensive language and refrain from posting such slur in the future.
    We consider this case to be resolved and he also has standing invitation to visit us.

    Since our employee welfare and integrity has been severely questioned by this Chinese magazine and whose accusations have later been repeated by CDM and other publishers without fact checking, I like to post a link to a local job portal that may give you a different impression. We also invited you Peter (and everyone else) to visit us, both in Manchester and Zhongshan.

    We are very proud that we have been ranked Zhongshan’s No. 1 employer by the leading and independent job site (http://www.jobui.com/company/35895/)

    Our factory MUSIC Tribe City is ranked:

    • No 1 most popular electronics company
    • No 1 most popular recruiting company
    • No 1 most employee caring company

    I am very proud of our local leaders who go out of their way to make a difference for our employees. If you like to learn more about our MUSIC Tribe City here is a video. (https://www.youtube.com/watch?v=08yTRb69AVw)

    DSI Case
    Some time ago an employee of DSI had posted false and slanderous statements about our company on multiple forums. We put both the employee as well as DSI on notice and received a signed Cease-and-Desist letter from the employee where he assured us that he would refrain from such future comments.

    I have attached a copy of the undertaking of the employee to stop making such comments. In the reply of DSI, the company stated that it has instructed all employees to stop making any derogatory statements against us.

    It is important to understand that this is not a legal action against a mere individual but a representative of a competitor.

    Any such false and disparaging comments made by DSI’s employee(s), are damaging and inappropriate in a highly competitive market such as ours. If the employee had stopped his actions as agreed, the case would have never been field.
    Unfortunately and despite the signed declaration, the individual working for DSI chose to continue to make slanderous claims and hence we were forced to take legal action.

    While I am not a lawyer, I can only assume that including 20 “John Does” is part of a standard legal procedure to include other potential individuals related to the company.
    For clarity purposes, this case has nothing to with any particular forum or individuals other than those related to DSI.

    Misconception around IP
    Allow me to post an article about IP (Intellectual Property) as this is an important one to us. Especially because we have been accused of not honoring the IP of other manufacturers. I have heard and read over the years many accounts of lawsuits, judgments and sanctions against our company that are frankly based in fiction and not fact.

    Technology is free for anyone to use unless it is protected

    This is the fundamental principle of every industry and how we as a society progress and evolve. Imagine there was only one car or guitar manufacturer. I welcome this opportunity to set the record straight not only on past cases but to also clarify our view on IP and what constitutes fair competition as well.

    About 30 years ago, as a small garage operation, we became involved in a patent dispute with Aphex over a processor we were building. At that time there were several companies who produced those exciters, such Akai, SPL, D&R, etc. Our patent attorney advised us that the Aphex patent was invalid and I also applied for my own patent (DE3904425), with sponsorship from the acclaimed Fraunhofer Institute, the inventors of MP3. Despite assurances and our own beliefs, we ended up in court where the judge ruled in Aphex’s favor and we lost the case. We paid damages and moved on.

    This case illustrates very clearly what I came to understand over the ensuing nearly 30 years about patents and IP. Disputes over intellectual property are commonplace in many industries and especially so in the technology industry. IP is a grey area, as it deals with patents, trade dress, copyrights, designs etc. where not much is black and white.

    Just look at cases with Roland versus InMusic, Gibson versus PRS, Peavey versus QSC, Microsoft, Blackberry, Yahoo, Google, Samsung, Apple etc. Lawsuits are often used as “guerilla tactics” and especially common in the US where legal fees are sky high and each party has to pay its own fees regardless of the outcome of the case.

    Misconceptions around IP
    One needs to be clear about the distinction between blatantly copying someone else’s product and the principle of reverse engineering. Copying a product 1:1 is clearly illegal, however reverse engineering is something that takes place every day and is accepted as part of a product development process known as benchmarking.

    Often one company will establish a new market opportunity for a unique product and others will follow with their versions of that pioneering product. Think iPhone followed by Samsung Galaxy. This is the principle of competition.

    The Article from Berkeley Law School gives a great read and provides valuable background information. A quick excerpt demonstrates why public opinion often differs from the law.

    “Reverse engineering has a long history as an accepted practice. Lawyers and economists have endorsed reverse engineering as an appropriate way for firms to obtain information about another firm’s product, even if the intended result is to make a directly competing product that will draw away customers from the maker of the first product.”

    One of the cases that endures in people’s memories is when we were sued by Mackie over alleged infringement of their IP. After a series of very costly and bitter court cases which we all won, Mackie reached out to us for a settlement which did not involve any money. It was proven in court that we had not copied their schematics or PCB layouts, nor had we infringed on any patents as there were none. Nor had there ever been any legal cases brought by BBE, dbx or Drawmer as claimed by Mackie as part of their marketing campaign against us and which was later erroneously reported by Wikipedia and even CDM.

    In our first two decades, most of our products were designed to follow market leaders with similar features and appearance, at a lower cost. This value proposition upset many of our competitors while at the same time earning us a huge fan base among customers. I fully understand that many of those competitors would be frustrated by our ability to deliver equivalent or better products at significantly lower prices and that is the source of much of the anger directed at us by them.
    Since the Aphex case we have been sued several times and we equally had to sue competitors over infringement of our IP. This happens in every industry and is part of a fierce and competitive landscape.
    However, to be clear, we have not lost any substantial IP case since the Aphex case 30 years ago and legal cases are a matter of public record.

    We are committed to never engage in any activity that willfully infringes on the intellectual property rights of any company or individual. However, we are also aware that legal wrangling will continue as we press on with our philosophy of delivering the best products at the lowest possible cost.

    We welcome criticism
    I am a big believer in free speech and welcome any form of constructive criticism, as this is the only way for us to learn and improve. We also don’t mind any comments made or language used by individuals as this is a matter of personal choice.
    It becomes sensitive when incorrect or defamatory statements are made by competitors and the media. While there is free speech, words do have consequences and since we are all bound by the law, the rules should be applied equally to everyone.
    Once again, I understand that people have their opinions and preferences and I fully respect that. I also understand that some people don’t like me or our company, and chose not to buy our products which I respect, too.

    Since we started our company 30 years ago, we have always carefully listened to our customers and built what they wanted us to build. Sometimes people would request us to improve an existing product in the market, sometimes they would come up with a complete new idea. In fact many of the ideas for our most successful products have actually come from our customers and for that we are immensely grateful.

    However, we are also aware that legal wrangling will continue as we press on with our philosophy of delivering the best products at the lowest possible cost.

    This is the philosophy I started Behringer on 30 years ago, and this is the philosophy that will carry us into the future.

    Thanks for listening.

    Uli

    https://lookaside.fbsbx.com/file/DSI...ADyUGPYtmqVGNn

  35. #35
    deleted user
    Misconceptions around IP
    One needs to be clear about the distinction between blatantly copying someone else’s product and the principle of reverse engineering.
    Här tycker jag de valt att uttrycka sig onyanserat och duckar för det som många reagerat på: att de kopierat både formdesignen, elektroniken och varumärket.

    Det är nog mänskligt att känna igen orättvisa mot de som från början var kloka nog att få ihop en moog, 303:a osv. Någon har skippat deras hårda arbete, klappat på sin egen etikett och gör pengar på det.

    Jag har iallafall en tanke om att idéer är mycket värda. Skulle någon knäcka en idé efter hårt arbete borde lönen för det tillfalla uppfinnaren.

    Det mest smakfulla var om behringer hade skaffat sig rättigheter från upphovsmakarna genom ersättning.

  36. #36
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Copycat ja.
    Men shameless? Nja.
    Mina Behringer monitorer ser EXAKT ut som de Mackie monitorer de är kopior av. Det skulle jag säga är ganska shameless. Bara som ett exempel.

    men visst hade de stämt ett gäng gearsluts användare också för poster de skrivit på forumet?

  37. #37

  38. #38
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Oerhört svinigt. Småaktigt. Osmart. Precis när de (trots det faktum att Behringer fortfarande är Behringer) börjat bygga lite av en following. Att låta sig gå i den fällan...skitsnack på internet liksom. Där lös det igenom. Apropå kritikhantering.

  39. #39
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    för de som inte orkar klicka. De fick väl göra någon deal med Mackie också, för att deras "XenyX" apade efter Mackiebord lite väl mycket.

  40. #40
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    "The Superior Court Of California apparently did not buy the company’s argument.
    Instead, they agreed with Dave Smith Instruments argument that the lawsuit was a ‘strategic lawsuit against public participation’ (SLAPP) – a lawsuit intended to censor, intimidate, and silence critics by burdening them with the cost of a legal defense.
    The legal proceedings continue, though, as Dave Smith Instruments tries to recover more than $100,000 it spent on legal fees in the case."


    Vidrigt gjort (med risken för att jag nu blir stämd genom att skriva detta) och jag är så glad att jag köpt Daves produkter och stöttat hans företag istället för att falla för frestelsen för B*hring*rs klon*r.

  41. #41
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Uli Behringer är rätt speciell. Gå in på glassdoor.com pch läs vad hans mestadels f.d. anställda tycker om honom och hans företag. Väldigt mycket Pang i bygget vibbar.

  42. #42
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det där med att stämma varandra hit och dit tillhör branschen. Delvis för att motståndaren ska dra på sig betungande rättegångskostnader. Heldumt på många sätt...

    En liten svensk aktör höll på att få däng av ett stor japansk dito (som f ö många är fanboys till), för rättighetsintrång, tills de kunde visa att ingen av dem var först med idén utan att ett sedan länge dött amerikanskt bolag lanserat designen först.

    När det gäller Fuliprodukterna känns det ju lite bra att bara ha köpt begagnade grejer och därmed inte direkt stöttat. Men jag är inte så naiv att jag tror att andra företag är duvungar. Andra historiska exempel är ju när ARP gav sig på Octave och Moog sparkade på ARP.

    Men att stämma folk som sitter och skriver sura grejer på forum är ju löjligt. Då får jag väl ändra "Fuli" ovan också...

  43. #43
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Den här är rolig också, https://www.muziker.es/image/2/0067/...touch_tc64.jpg
    Nej, jag tänker inte köpa några Behringer-prylar efter de här utspelen. Surt att ge sig på privatpersoner.

  44. #44
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här tycker jag de valt att uttrycka sig onyanserat och duckar för det som många reagerat på: att de kopierat både formdesignen, elektroniken och varumärket.
    Visst, men alla från kuddtillverkare till Envar och hans farmor har varit där.

    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nog mänskligt att känna igen orättvisa mot de som från början var kloka nog att få ihop en moog, 303:a osv. Någon har skippat deras hårda arbete, klappat på sin egen etikett och gör pengar på det.
    Sant. Men Roland har ju varit närmast kriminellt oförmögna att ta till sig intryck. De hade kunnat släppa olika nyversioner av TB-303 etc, allt från avskalade rackversioner till inbyggda i större synthar osv...

    Med tanke på hur Nintendo sätter en ära i att återanvända allting (t.ex. är Nintendo DS i grund och botten en förminskad GameCube) så skulle jag säga att Roland är Anti-Nintendo.

    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har iallafall en tanke om att idéer är mycket värda. Skulle någon knäcka en idé efter hårt arbete borde lönen för det tillfalla uppfinnaren.
    Nja, alla idéer är inte lika mycket värda. Och alla idéer kan ändra värde, vilket kan ses i prisutvecklingen på TB-303 etc...

    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det mest smakfulla var om behringer hade skaffat sig rättigheter från upphovsmakarna genom ersättning.
    Visst. Men uppenbarligen så verkar Roland inte ha varit speciellt intresserade av det.

  45. #45

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med att stämma varandra hit och dit tillhör branschen. Delvis för att motståndaren ska dra på sig betungande rättegångskostnader. Heldumt på många sätt...
    Ja och nej – de flesta tillverkare gör kloner, emulationer eller egna varianter i varierande grad av trogenhet/klonighet mot originalen.

    Skillnaden med Behringer är att de är de enda av de stora tillverkarna som gör regelrätta kloner. Det finns ju en del boutique-tillverkare som gör samma sak, men de är mycket mindre, och andra (som Korg) brukar se till att de har rättigheter till varumärket eller godkännande från originalen.

    Och Behringer har ju medvetet valt utseenden som är närapå identiska med förlagorna – de förlorade mot Boss, men jag misstänker att Novation och Morley inte anser att de har råd att dra Behringer inför rätta.

    Men att stämma folk som sitter och skriver sura grejer på forum är ju löjligt. Då får jag väl ändra "Fuli" ovan också...
    Ja, de lyckades ju tysta den kinesiska sajten och Gearslutz har tydligen plockat bort inlägg som varit kritiska till Behringer.

    Jag blir lite sugen att starta ett bolag som heter Ehrbinger och sälja kloner, förlåt, homage, av diverse Behringer-utrustning…

  46. #46
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, de lyckades ju tysta den kinesiska sajten och Gearslutz har tydligen plockat bort inlägg som varit kritiska till Behringer.
    Någon som sparade inlägg från de siterna?

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blir lite sugen att starta ett bolag som heter Ehrbinger och sälja kloner, förlåt, homage, av diverse Behringer-utrustning…


    Borde väl vara ganska enkelt. Eller har man gömt all elektronik i ett tumnagelstort IC-chip?

  47. #47

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som sparade inlägg från de siterna?
    Texterna från den kinesiska sajten finns på CDM i länken i förstainlägget här.

    Det om Gearslutz fanns i en kommentar där:

    Numerous Behringer controversies over the past 2 years has been censored away at GZ. In less then ca 2 year GZ has gone from the site that critiqued Behringer the most on the web to total censoring of any thing Behringer and instead become a promoter of their products without notifying anyone. People can look up this fact for themselves, it's all there on GZ. And the answer o this change is very obvious.
    http://cdm.link/2018/06/behringer-ha...ent-3952011435

    (och jag antar att Behringer har med de misshagliga uttalandena i sin stämningsansökan, så där finns rimligen originalinläggen som stämningen handlade om.)

  48. #48
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Oki. Men hur kommer det sig att GZ blev så Behringer-följsamma? Sponsorpengar?

    Nåja, det här gör mig inspirerad! Jag kommer att vara en duktig liten 99:a och spara mina pengar och köpa RD-808 och Neutron och MS-101. Sedan får vi se vad det leder till...

  49. #49

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oki. Men hur kommer det sig att GZ blev så Behringer-följsamma? Sponsorpengar?
    Tja, risken att bli dragen inför rätta i USA bidrar till att administratörerna plockar bort inlägg som säger något som kan få Uli att stämma, är min gissning. (Vilket verkar vara allt som innehåller kritik av Behringer, om man ska döma utifrån den här senaste stämningen.)

    Uli var tydligen igång redan 2014 och stämde parodi-konton på Twitter, men förlorade:
    https://www.hollywoodreporter.com/th...-reveal-779165

  50. #50
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    folk är sura på behringer bara för att det syns så tydligt, datorvärlden och telefonvärlden (exempelvis) är full av patentintrång och annat, det är ingen som gnäller över det bland användarna

    i behringers fall nu med syntarna finns ju inga patent, det är ju bara att köra, all heder!

    att de sedan kanske är idioter är en annan sak, det låter jag vara osagt

  51. #51
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    folk är sura på behringer bara för att det syns så tydligt, datorvärlden och telefonvärlden (exempelvis) är full av patentintrång och annat, det är ingen som gnäller över det bland användarna

    i behringers fall nu med syntarna finns ju inga patent, det är ju bara att köra, all heder!

    att de sedan kanske är idioter är en annan sak, det låter jag vara osagt
    +1

  52. #52
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, risken att bli dragen inför rätta i USA bidrar till att administratörerna plockar bort inlägg som säger något som kan få Uli att stämma, är min gissning. (Vilket verkar vara allt som innehåller kritik av Behringer, om man ska döma utifrån den här senaste stämningen.)

    Uli var tydligen igång redan 2014 och stämde parodi-konton på Twitter, men förlorade:
    https://www.hollywoodreporter.com/th...-reveal-779165
    Gud så fånigt! Fredriksson-effekten (1968), någon?

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med att stämma varandra hit och dit tillhör branschen. Delvis för att motståndaren ska dra på sig betungande rättegångskostnader. Heldumt på många sätt...

    En liten svensk aktör höll på att få däng av ett stor japansk dito (som f ö många är fanboys till), för rättighetsintrång, tills de kunde visa att ingen av dem var först med idén utan att ett sedan länge dött amerikanskt bolag lanserat designen först.

    När det gäller Fuliprodukterna känns det ju lite bra att bara ha köpt begagnade grejer och därmed inte direkt stöttat. Men jag är inte så naiv att jag tror att andra företag är duvungar. Andra historiska exempel är ju när ARP gav sig på Octave och Moog sparkade på ARP.

    Men att stämma folk som sitter och skriver sura grejer på forum är ju löjligt. Då får jag väl ändra "Fuli" ovan också...
    Kan du inte din Onkel Kånkel? Han stavade namnen annorlunda men med bibehållen fonetik.

    Så han kan hädanefter heta Fulrika Bör-Inger.

    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    folk är sura på behringer bara för att det syns så tydligt, datorvärlden och telefonvärlden (exempelvis) är full av patentintrång och annat, det är ingen som gnäller över det bland användarna

    i behringers fall nu med syntarna finns ju inga patent, det är ju bara att köra, all heder!

    att de sedan kanske är idioter är en annan sak, det låter jag vara osagt
    Nja, Nintendo gjorde visst en helful sak i ngt Luigispel: Det lyser ögon i mörkret och när man riktar ficklampan dit är det inget där. En sak att patentera algoritmen. En helt annan sak att patentera berättargreppet.

  53. #53
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Uli och Billebro känns som en bra match!

    Båda självutnämnda riddare i skräpsegmentet

  54. #54
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uli och Billebro känns som en bra match!

    Båda självutnämnda riddare i skräpsegmentet
    2023

    Ljudmolnsrappen har dragit sin sista suck. Efter hård konkurrens från pop-up-nattklubbar så består Stureplansgruppen nu bara av Sturecompagniet. Nöjesguiden är nu en annonsbilaga till Metro, som för övrigt låtsas inte ens bry sig om musik. Stockholm är nu en skräpig, trist och sönderbyggd stad. Med usel infrastruktur. Desillusionerade ungdomar sorterar igenom resterna av de senaste 20 åren och finner märkliga saker. Kloner och nyversioner och tribut till syntar & trummaskiner som gammelmorbror inte kan sluta tjata om. Det sägs att någon har lyckas katalogisera dem alla, men vem bryr sig? Och så massa misstänkt lätta effektpedaler i färgglad plåt. Ett fåtal högtalare som ser häftiga ut men som inte har speciellt bra ljud. En del av dem verkar vara avsiktligt vandaliserade. Men med de sakerna kan man göra intressant musik. Och ur detta återföds musiken och Stockholm blir som New York var på 70-talet och Paris var på det förra 20-talet.

    Fiat lux!

  55. #55
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    [Admod]

    OK, det räcker cirka där. Konfliktposter raderade.
    Varsågod diskutera Behringer.

  56. #56
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Lite (o)lustigt att de på sin hemsida kallar sin Model D synt "Legendary Analog Synthesizer" istället för based on a legendary synthesizer.

  57. #57
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite (o)lustigt att de på sin hemsida kallar sin Model D synt "Legendary Analog Synthesizer" istället för based on a legendary synthesizer.
    Ja, det kan ju bara betyda att de anser sig ha klonat den exakt. Med viss och något ansträngd logik så har de ju i så fall rätt.

  58. #58
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Själva kloningen stör mig faktiskt inte alls. Visst, det kan vara en aning smaklöst, men att hindra det med en massa juridik smakar ännu värre. (Att skamlöst gömma det, som att sno ngt open source, det kanske är ngt annat). Att diskutera Behringers industriliknande förhållanden kan absolut kännas relevant, men knappast ngt specifikt för just dem. Hur de däremot reagerat i DSI-fallet tycker jag återspeglar en obehaglig, krass storföretagskultur, alla medel är tillåtna. Ungefär som att skatteplanering i viss mån är helt lagligt, men kanske inte alltid så fräscht.. Är det avsaknad av subkulturell förankring? Eller spelar det ngn roll? Det kanske är så här det funkar.
    Senast redigerat av Kloo den 2018-06-21 klockan 08:13.

  59. #59
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själva kloningen stör mig faktiskt inte alls. Visst, det kan vara en aning smaklöst, men att hindra det med en massa juridik smakar ännu värre. Att diskutera Behringers industriliknande förhållanden kan absolut kännas relevant, men knappast ngt specifikt för just dem. Hur de däremot reagerat i DSI-fallet tycker jag återspeglar en obehaglig, krass storföretagskultur, alla medel är tillåtna. Ungefär som att skatteplanering i viss mån är helt lagligt, men kanske inte alltid så fräscht.. Är det avsaknad av subkulturell förankring? Eller jag som är vilse i ngn form av idealistisk DIY-dimma?
    Intressanta perspektiv, illa får inte göras värre osv. Men jag gillade det du skrev om subkulturell förankring. Är det ett vanligt fenomen i musiksvängen, att utrustning måste ha en koppling till en subkultur för att vara äkta?

    Detta sätter ju fingret på vad man ser och vad man inte ser. RD-808 & Yocto har ju samma färgmönster som TR-808. Alltså är det lätt att dra slutsatsen att de är "värre" kloner än t.ex. MFB-522.

    För utan att peka ut någon specifik individ eller publikation så behöver du inte leta länge för att hitta texter om motståndets musik hit och scenen för inbördes beundran och social medvetenhet dit. Inte för att de skulle ha rätt eller fel, men ingen har blivit fattig av att förse dem med öl, PA och instrument. Och när du väl är på världens häftigaste klubb och är helt i rörelsen så kommer du aldrig att se männen i vita rockar som kämpar i åratal med elektroniken och männen i kritstrecksrandiga kostymer som kämpar med avansen. Du kanske känner till dem mycket väl, men du kommer inte att se dem.

    Så misstaget U.B. gör är nog att vara för öppen och stor med vad han gör.

  60. #60
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Att skamlöst gömma det, som att sno ngt open source, det kanske är ngt annat)
    Hur menar du? Open source är i min världsvy ett fantastiskt koncept där man delar med andra. På vilket sett är det skamlöst? Personligen tycker jag det snarare är väldigt hyvens. Och ett av få fenomen i modern tid som faktiskt inger hopp om att det finns människor som inte bara drivs av egoistiskt ondska.

Liknande ämnen

  1. Behringers nya analoga synthar
    Av depulse i forum Nyheter
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2017-12-17, 18:23
  2. Behringers USB-gitarr
    Av Dalleponken i forum Stränginstrument
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 22:00
  3. Behringers USB2.0-audioburk...
    Av Rotwang i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 17:53
  4. Behringers nya kontroller
    Av Roberth i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 13:50
  5. Behringers nya...?
    Av Rotwang i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-04, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •