Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Iphone tar random HEIC och JPG

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Iphone tar random HEIC och JPG

    Vad ska jag göra med skiten?
    Tog två bilder som jag skulle posta här, den ena blev HEIC, den andra JPG.
    Kollar bilder sedan senaste IOS uppdatering, det är blandat, flest HEIC.

    Det var inget problem när Steve Jobs levde.
    Har kollat USB-kabeln, inget fel på den heller.

  2. #2
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    https://www.google.com/amp/s/www.mac...3660408/%3famp

    Alternatively, you can set your iPhone to shoot JPGs rather than HEIC. To do this go to Settings > Camera > Formats and then select Most Compatible. Or you can share Jpegs instead of HEICs, also via Settings (go to Settings > Photos and select Automatic in the bottom option), while continuing to keep the benefits of shooting and storing in HEIC yourself.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jodå, tack, men varför blir det slumpvis just nu?

  4. #4
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Ok, kan reproducera att om jag tar med timer, då blir det jpg. Men jag har flera bilder som jag inte tagit med timer, som ändå blivit jpg. Så det är inte enda förklaringen.

  5. #5
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Det är så jävla kul att det finns miljoner Iphone därute, men jag verkar vara den enda som råkar ut för detta. Enligt Google i alla fall, vore toppen om någon annan kunde testa och få samma fel.

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå, tack, men varför blir det slumpvis just nu?
    Det är en feature/du som använder den fel.

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en feature/du som använder den fel.
    Så är det ju, fråga inte, bara ta emot äpplet.

  8. #8
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Beror nog mest på att du har svurit i kyrkan! Eller inte..
    Här är en lösning. https://www.enkelteknik.se/spara-bil...or-heic-iphone

  9. #9
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Har hört att detta löser sig enkelt med en dongle👍(Skämt)

  10. #10
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Tack, men lösningen är inte problemet, utan problemet är att telefonen blandar, jag vill veta varför. För jag är inte frälst och köper inte att det just doesn't work.

    Och varför jag är den enda jäveln i världen som råkar ut för detta. Eller den enda som bryr sig och vill ha tekniken konsekvent, shuffle är bara kul när det ska svänga.

  11. #11
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har hört att detta löser sig enkelt med en dongle��(Skämt)
    Åh, jag som precis beställde en USB->FM dångel på alibaba.

  12. #12
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, men lösningen är inte problemet, utan problemet är att telefonen blandar, jag vill veta varför. För jag är inte frälst och köper inte att det just doesn't work.

    Och varför jag är den enda jäveln i världen som råkar ut för detta. Eller den enda som bryr sig och vill ha tekniken konsekvent, shuffle är bara kul när det ska svänga.
    Läs på länken ovan så ska du se att det löser sig.

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Kockpit, jag förstår dig. Lösningar är toppen men svar på ”varför?” kan vara minst lika underbart.

  14. #14
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läs på länken ovan så ska du se att det löser sig.
    Tyvärr inte, jag tar alltså en bild med timer och en utan, den ena bilden blir en jpg och den andra heic. Jag vill veta varför. Och som sagt, även bilder tagna utan timer har blivit jpg till synes slumpvis. Provat med HDR på/av också, men ingen skillnad.

  15. #15
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Från länken du inte orkade läsa
    " Apple har däremot bakat in en inställning i iOS vilken gör möjligt för HEIC-bilder att automatiskt konverteras även när de skickas till en dator. Du hittar denna inställning genom att navigera till Inställningar och välja Bilder. Längst ned finns sedan alternativet Överför till Mac eller PC. Välj Automatisk för att låta din telefon själv försöka känna av vilka bildformat som stöds av datorn de skickas till. Detta fungerar endast om bilder skickas via USB. Skickar du t.ex. bilderna trådlöst bibehålls HEIC-formatet och bilderna behöver då konverteras i efterhand (fortsätt läsa!)."

  16. #16
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Från länken du inte orkade läsa
    " Apple har däremot bakat in en inställning i iOS vilken gör möjligt för HEIC-bilder att automatiskt konverteras även när de skickas till en dator. Du hittar denna inställning genom att navigera till Inställningar och välja Bilder. Längst ned finns sedan alternativet Överför till Mac eller PC. Välj Automatisk för att låta din telefon själv försöka känna av vilka bildformat som stöds av datorn de skickas till. Detta fungerar endast om bilder skickas via USB. Skickar du t.ex. bilderna trådlöst bibehålls HEIC-formatet och bilderna behöver då konverteras i efterhand (fortsätt läsa!)."
    Jag har läst, men det står ingenting om att den slumpvis konverterar eller slumpvis sparar i olika format, jag överför trådlöst via Onedrive och Googledrive, tar alltså två bilder vid samma tillfälle, och överför dem direkt efter, den ena är JPG, den är heic. De ligger alltså lagrade med de formaten i telefonen. Hur förklaras det i artikeln menar du?

  17. #17
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Det blev ju jävla dött här. Var är alla Appleanhängare när ni behövs? När er Gud klantar till det?
    Nu delvis konsekvent, bilder tagna med timer blir jpg, bilder tagna utan timer blir heic.
    Finns det inga testare längre innan release?

  18. #18
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blev ju jävla dött här. Var är alla Appleanhängare när ni behövs? När er Gud klantar till det?
    Nu delvis konsekvent, bilder tagna med timer blir jpg, bilder tagna utan timer blir heic.
    Finns det inga testare längre innan release?
    Apple håller på att gå över till HEIC. Men inte alla program och operativ klarar det som standard än. Därför blir det ibland JPG. Det är alltså inte slumpvis utan automatiskt beroende på vart bilden lagras /överförs
    https://www.dagensanalys.se/2017/09/...a-i-din-dator/

  19. #19
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blev ju jävla dött här. Var är alla Appleanhängare när ni behövs? När er Gud klantar till det?
    Nu delvis konsekvent, bilder tagna med timer blir jpg, bilder tagna utan timer blir heic.
    Finns det inga testare längre innan release?
    Bara en tanke, kanske är det inte supertaktiskt att förolämpa när man ber om hjälp.

  20. #20
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple håller på att gå över till HEIC. Men inte alla program och operativ klarar det som standard än. Därför blir det ibland JPG. Det är alltså inte slumpvis utan automatiskt beroende på vart bilden lagras /överförs
    https://www.dagensanalys.se/2017/09/...a-i-din-dator/
    Men alltså, som jag skrivit i flera inlägg ovan, telefonen lagrar olika format, inte vid överföring. Om jag kikar i telefonens minne direkt så ligger det både HEIC och JPG, innan överföring alltså! Tar jag samma bild bild vid samma tillfälle med timer blir det JPG, tar jag utan timer blir det HEIC.

  21. #21
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Iphonen försöka tvinga på mig en uppdatering just nu, skulle inte förvåna mig om denna uppdatering löser detta ickeexisterande problem som aldrig funnits.
    Senast redigerat av Modellear den 2019-06-02 klockan 22:09. Anledning: Radrar ett litet tjafs.

  22. #22
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    i inlägg #2 finns det ju bra info. Vad har du testat?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	71C6CE91-8788-4670-9442-B1B7052C5B77.png 
Visningar:	10 
Storlek:	216,8 KB 
Id:	87876  

  23. #23
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    i inlägg #2 finns det ju bra info. Vad har du testat?
    HEIC på båda inställningarna (kamera och bilder, "behåll original" respektive "högeffektiv").

    Det vore toppen om någon annan kunde testa, ta en bild med timer, ta en bild utan timer, kolla vad ni får ut från telefonen?


    Alltså, detta är ju inget problem på riktigt, bara intressant att det inte funkar som det ska och/eller är det bara jag?

  24. #24
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Det är bara du. Som alltid. Bara du. Blåser upp petitesser. Bara du. Bara du. Bara du.

    Tänk om. Din energi kunde vändas till något nyttigt.
    Tänk om. Du kunde göra skillnad. Bara du. Bara du. Bara du.

  25. #25
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är bara du. Som alltid. Bara du. Blåser upp petitesser. Bara du. Bara du. Bara du.

    Tänk om. Din energi kunde vändas till något nyttigt.
    Tänk om. Du kunde göra skillnad. Bara du. Bara du. Bara du.
    Det var ett oväntat påhopp från en för mig okänd person.

    Jag använder min energi till annat nyttigt, som inte syns på nätet.
    Och jag tycker det är nyttigt att ifrågasätta att ett av världens största teknikföretag inte levererar fungerande utrustning/os.

  26. #26
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Det är kanske så att du agerar på ett sätt som föder irritation? Du får svar på dina frågor men ignorerar dem eller går i konflikt med de som vill hjälpa dig.

    Anledningen till HEIC är för att spara bilder mer effektivt.
    https://www.google.com/amp/s/www.the...e-image-format

    En enkel fras på Google hade gett dig svar. Men det verkar mer som du är inne i något populistiskt uppviglar tillstånd än att du är intresserad av det du frågar om...

  27. #27
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Om jag väljer High Efficiency så tar telefonen HEIC på vanliga kameran och JPEG på timer.
    Om jag väljer Most Compatible så tar telefonen JPEG på vanliga kameran och JPEG på timer.

  28. #28
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är kanske så att du agerar på ett sätt som föder irritation? Du får svar på dina frågor men ignorerar dem eller går i konflikt med de som vill hjälpa dig.

    Anledningen till HEIC är för att spara bilder mer effektivt.
    https://www.google.com/amp/s/www.the...e-image-format

    En enkel fras på Google hade gett dig svar. Men det verkar mer som du är inne i något populistiskt uppviglar tillstånd än att du är intresserad av det du frågar om...
    Men allvarligt!
    Jag försöker se om jag varit otydlig, men tycker inte det, ändå blir jag matad med samma svar på en fråga jag inte har!

    Jag har inga problem med HEIC, funkar hur bra som helst på både Macen och Windows 7.

    Problemet är att telefonen blandar HEIC och JPG, jag vill veta varför.
    Trots att jag valt att allt ska vara i HEIC.
    Den sparar alltså olika på internminnet, inte vid överföring.

  29. #29
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag väljer High Efficiency så tar telefonen HEIC på vanliga kameran och JPEG på timer.
    Om jag väljer Most Compatible så tar telefonen JPEG på vanliga kameran och JPEG på timer.
    TACK!

    Då är det inte bara jag.

    Då återstår bara min undran kring varför det blir JPG på timer, får väl kontakta Apple med den frågan.

  30. #30
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    [Admod]

    Jag låste upp tråden... utan att städa bort något.

    Åter till ämnet

    [Admod]
    Senast redigerat av Modellear den 2019-06-03 klockan 16:36.

  31. #31
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    ...

  32. #32
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag har tänkt på det här hela dagen nu.
    Kan någon opartisk hjälpa till?

    Är min frågeställning så diffust formulerad?

    Eftersom jag fått flertalet svar på en fråga jag inte upplever att jag ställt.

    Eller har svararna tolkat frågeställningen efter egna preferenser?

    Jag hoppas att det nu framgått vad jag frågar efter?

    (Wiktorion hjälpte snällt till att kolla att det gäller även andra användare.)

    Eller är det ändå jag som inte fattar, trots alla inställningar för HEIC, ska det blir JGB ibland?

    Support från Apple verkar upphöra efter 90 dagar och på communityn har ännu ingen svarat (fick inte heller använda mitt namn eller nick här som användarnamn, Apple tillåter inte "fula" ord i användarnamn).

  33. #33
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Okej, nu har jag laborerat lite mer. Min gissning är att den inte kan komprimerade burstade bilder - en timer-bild blir ju en 10-skott burst och då blir det JPEG.
    Om du kör ’vanlig’ kamera med burst (håller in slutarknappen) blir det också JPEG men en vanlig one-shot med vanliga kameran blir HEIC.

    Eftersom formatet är relativt nytt och bursts är rätt komplexa så kanske det inte finns kodek än till att rendera HEIC i lika hög intervall som det krävs för en burst shot. Det är i alla fall min teori!

    Jag är alltså rätt övertygad att det inte är fel att det blir JPEG på burst.
    Senast redigerat av Wiktorion den 2019-06-03 klockan 19:51.

  34. #34
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är min frågeställning så diffust formulerad?

    Eftersom jag fått flertalet svar på en fråga jag inte upplever att jag ställt.

    Eller har svararna tolkat frågeställningen efter egna preferenser?
    Nej jag förstod din fråga och förvånades också över att flera andra helt verkade missa vad du faktiskt skrev.

  35. #35
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, nu har jag laborerat lite mer. Min gissning är att den inte kan komprimerade burstade bilder - en timer-bild blir ju en 10-skott burst och då blir det JPEG.
    Om du kör ’vanlig’ kamera med burst (håller in slutarknappen) blir det också JPEG men en vanlig one-shot med vanliga kameran blir HEIC.

    Eftersom formatet är relativt nytt och bursts är rätt komplexa så kanske det inte finns kodek än till att rendera HEIC i lika hög intervall som det krävs för en burst shot. Det är i alla fall min teori!

    Jag är alltså rätt övertygad att det inte är fel att det blir JPEG på burst.
    Guldstjärna! <3
    Och med "burst" blev det googlingsbart också, men utan svar :-)
    https://discussions.apple.com/thread/8496921
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej jag förstod din fråga och förvånades också över att flera andra helt verkade missa vad du faktiskt skrev.
    Tack, skönt att jag bara är halvgalen.
    Senast redigerat av kockpit den 2019-06-03 klockan 20:20.

  36. #36
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller är det ändå jag som inte fattar, trots alla inställningar för HEIC, ska det blir JGB ibland?
    Jag är helt för att det blir JGB ibland. Men om du undrar varför du fick svar som var lite motvalls så är ditt första inlägg inte direkt formulerat på det sättet som undviker den sortens reaktioner.

Liknande ämnen

  1. iPhone 7 random "knäpp"
    Av analogholic i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-02-11, 19:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •