Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Lämpligt trämaterial för små, stabila lådor till euro?

  1. #1
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran

    Lämpligt trämaterial för små, stabila lådor till euro?

    Är i tankarna att flytta ut diverse nyttomoduler till en eller två separata skiffs; tänkte först köpa några 4ms pods eller podX men vi får se vad det blir för skillnad i pris.

    Mer detaljer kommer om jag bestämmer mig för att göra detta. Har inte tid med alla mina projekt som jag har för tillfället så..

    Hur som helst; jag tittar på material till dessa och är inne på björkplywood i 4-6 millimeter. Kanske 6mm på gavel-sidorna för att ha lite mer att skruva i, och 4 mm på långsidor och botten.

    Vad sägs om materialvalet? Skivorna kan jag beställa på Hornbach och då blir det inte speciellt dyrt; visserligen obehandlade men det kommer jag ju ändå ta hand om senare.

    Jag tänker inte gå till någon specialbutik och betala överpris för mahogny eller något från regnskogen; men har hört mycket bra om just denna typ av plywood. Har sett att det finns poppel också men den är tydligen kanske mjuk. Furu.. nja..

    Tankar?

  2. #2
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Det här är mitt specialämne då jag säljer sånt här dagligdags
    Björkplywood är stabilt och hårt, kan spricka lite om du skruvar utan att förborra.
    Poppelplywood är segt och mjukare än björkplywood.
    Furuplywood någonstans imellan dessa ovanstående.
    Alternativet är ju att du köper fanerad MDF.
    Vi säljer ju till byggvaruhandeln och lagerhåller i ek, ask, björk, valnöt

    Alternativt att du köper en vanlig MDF eller plywood och limmar på ett fanér efteråt.
    Vi har i björk, ek, mahogny, teak och valnöt färdiglimmade på papper i 0,6 mm tjocklek.

    Ett tredje alternativ är att gå på en jäkligt trevlig produkt, Valchromat.
    En genomfärgad MDF, men den är som tunnast 8 mm (finns även i 16,19 och 30 mm).
    http://www.valchromat.pt/gama.aspx?menuid=963&eid=3058

    Här kan du botanisera, bara att be bygghandeln beställa hem.
    http://webshop.fredricsons.com/websh...temgroup=10160

  3. #3
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Tänk på att 4 mm oavsett material är en aning "sladdrigt" jag hade gått på 6 mm som tunnast.
    Gärna 8 mm+

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-07-03 kl. 14.02.42.png 
Visningar:	1 
Storlek:	324,9 KB 
Id:	88258

  5. #5
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sickanovic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är mitt specialämne då jag säljer sånt här dagligdags
    Björkplywood är stabilt och hårt, kan spricka lite om du skruvar utan att förborra.
    Poppelplywood är segt och mjukare än björkplywood.
    Furuplywood någonstans imellan dessa ovanstående.
    Alternativet är ju att du köper fanerad MDF.
    Vi säljer ju till byggvaruhandeln och lagerhåller i ek, ask, björk, valnöt

    Alternativt att du köper en vanlig MDF eller plywood och limmar på ett fanér efteråt.
    Vi har i björk, ek, mahogny, teak och valnöt färdiglimmade på papper i 0,6 mm tjocklek.

    Ett tredje alternativ är att gå på en jäkligt trevlig produkt, Valchromat.
    En genomfärgad MDF, men den är som tunnast 8 mm (finns även i 16,19 och 30 mm).
    http://www.valchromat.pt/gama.aspx?menuid=963&eid=3058

    Här kan du botanisera, bara att be bygghandeln beställa hem.
    http://webshop.fredricsons.com/websh...temgroup=10160
    Jag har byggt några grejer med formskiva (ytbehandlad plywood).
    Vad tror du om det Sickanovic?

  6. #6
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag byggde en skiff i oljehärdad board som var jättejättetunn, typ 3-4mm.

    Lite sladdrigt men helt okej! Använde möbelspik för att sätta ihop den, det rekommenderar jag verkligen inte.

  7. #7
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    En formplywood är en björkplywood eller poppelplywood belagd med en fenolhartsfilm som finns där för att skydda mot vatten/cement.
    Den är uppbyggd på exakt samma sätt som en naken plywood (korslagda fanér).
    Fungerar hur bra som helst att bygga med.

  8. #8
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sickanovic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är mitt specialämne då jag säljer sånt här dagligdags
    Björkplywood är stabilt och hårt, kan spricka lite om du skruvar utan att förborra.
    Poppelplywood är segt och mjukare än björkplywood.
    Furuplywood någonstans imellan dessa ovanstående.
    Alternativet är ju att du köper fanerad MDF.
    Vi säljer ju till byggvaruhandeln och lagerhåller i ek, ask, björk, valnöt

    Alternativt att du köper en vanlig MDF eller plywood och limmar på ett fanér efteråt.
    Vi har i björk, ek, mahogny, teak och valnöt färdiglimmade på papper i 0,6 mm tjocklek.

    Ett tredje alternativ är att gå på en jäkligt trevlig produkt, Valchromat.
    En genomfärgad MDF, men den är som tunnast 8 mm (finns även i 16,19 och 30 mm).
    http://www.valchromat.pt/gama.aspx?menuid=963&eid=3058

    Här kan du botanisera, bara att be bygghandeln beställa hem.
    http://webshop.fredricsons.com/websh...temgroup=10160

    Trevligt, hittade rätt person att fråga med andra ord!
    Jag är en sådan person som i stort sett alltid förborrar, för att slippa problem i nästa steg, så björk känns för mig som det idealiska valet.
    Att limma på fanér på något överhuvudtaget gör jag inte, imo är det som att be om problem. Möjligt att det "finns så bra grejer numera att man inte kan se skillnad".. nä, men jag vet att det är där och det räcker. Då lägger jag hellre ner lite extra tid på att bearbeta materialet jag har, slipa/spackla/måla, betsa eller vad jag nu gör tills jag blir nöjd.

    Valchromat låter ju som en intressant möjlighet helt klart, den ska jag lägga på minnet!

    Jättebra info i alla fall, tackar och bockar.


    Citat Ursprungligen postat av sickanovic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att 4 mm oavsett material är en aning "sladdrigt" jag hade gått på 6 mm som tunnast.
    Gärna 8 mm+
    Det kommer vara en ganska stadig konstruktion från början; jag tillverkar sidopaneler i alu själv av stavar som jag kapar och borrar, och sedan när man drar fast rails-en i dessa blir det väldigt stadigt. Tänkte sedan ha träsidorna/gavlarna aningen tjockare än resten för att liksom bära konstruktionen och med 6mm björkplyfa där så borde det fungera med 4mm björk på de tre bitar som är kvar.
    Men jag ska fundera på saken och kanske stegar upp ett steg till 8 mm i sidorna och 6mm resten. Eller 8 rakt igenom för att vara på den säkra sidan.

    Det är ju ingen stor konstruktion jag har tänkt mig; kanske 5-7 cm monteringsdjup inuti och sedan en enda rad. Kommer nog köpa rails i en-meters-längder och dela så jag får ett par användbara mindre lådor som jag kan slänga över moduler i om jag inte vill eller behöver hela racket. En låda ska oavsett vilket husera min Tesseract-mixer och lite effekter och sedan vad den andra används till återstår att se.

  9. #9
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Bambu.

    A post shared by on



    Starkt och ganska trevligt material.

  10. #10
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bambu.

    A post shared by on



    Starkt och ganska trevligt material.
    Bambu är ett jättefint material, tänk dock på att det är väldigt hårt.
    Bambuskivor pressas ihop under jättehårt tryck därav hårdheten, kräver bra verktyg.

  11. #11
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevligt, hittade rätt person att fråga med andra ord!
    Jag är en sådan person som i stort sett alltid förborrar, för att slippa problem i nästa steg, så björk känns för mig som det idealiska valet.
    Att limma på fanér på något överhuvudtaget gör jag inte, imo är det som att be om problem. Möjligt att det "finns så bra grejer numera att man inte kan se skillnad".. nä, men jag vet att det är där och det räcker. Då lägger jag hellre ner lite extra tid på att bearbeta materialet jag har, slipa/spackla/måla, betsa eller vad jag nu gör tills jag blir nöjd.

    Valchromat låter ju som en intressant möjlighet helt klart, den ska jag lägga på minnet!

    Jättebra info i alla fall, tackar och bockar.




    Det kommer vara en ganska stadig konstruktion från början; jag tillverkar sidopaneler i alu själv av stavar som jag kapar och borrar, och sedan när man drar fast rails-en i dessa blir det väldigt stadigt. Tänkte sedan ha träsidorna/gavlarna aningen tjockare än resten för att liksom bära konstruktionen och med 6mm björkplyfa där så borde det fungera med 4mm björk på de tre bitar som är kvar.
    Men jag ska fundera på saken och kanske stegar upp ett steg till 8 mm i sidorna och 6mm resten. Eller 8 rakt igenom för att vara på den säkra sidan.

    Det är ju ingen stor konstruktion jag har tänkt mig; kanske 5-7 cm monteringsdjup inuti och sedan en enda rad. Kommer nog köpa rails i en-meters-längder och dela så jag får ett par användbara mindre lådor som jag kan slänga över moduler i om jag inte vill eller behöver hela racket. En låda ska oavsett vilket husera min Tesseract-mixer och lite effekter och sedan vad den andra används till återstår att se.
    Om du ska bygga med mindre bitar (300x300 mm) funkar det säkert med 4 mm plywood och t o m MDF.

  12. #12
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag byggde en skiff i oljehärdad board som var jättejättetunn, typ 3-4mm.

    Lite sladdrigt men helt okej! Använde möbelspik för att sätta ihop den, det rekommenderar jag verkligen inte.
    Nä usch, spika låter jag bli så långt det går. Har gjort det några gånger och det blir sällan bra när man gör sånt här. När jag har saker som jag vill ska hålla och se bra ut så är det förborra och skruva i alla lägen, och det blir ofta att jag limmar också. Vill jag vara säker så gör jag en liten "balk" på insidan med en fyrkantsstav, så blir den som en hörnbalk som jag använder för att limma och skruva lite extra i. Extra pilligt men det blir hållbart i alla fall.

    Är inte så bra på att spika, så det är också en anledning till att låta bli det; brukar sluta med att jag böjer spikarna eller slår snett så det blir fördjupningar i materialet, och så får man spackla där osv..

    Nu när jag tänker efter så.. det finns ingen större poäng med att göra grejerna för tunna, så jag hoppar nog 4mm i alla fall.

  13. #13
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bambu.

    A post shared by on



    Starkt och ganska trevligt material.
    Snyggt! Men känns dyrt, eller? Och lite overkill för det jag har tänkt mig göra, tror jag. Men jag ska ha det i åtanke, var får man tag i det?

  14. #14
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt! Men känns dyrt, eller? Och lite overkill för det jag har tänkt mig göra, tror jag. Men jag ska ha det i åtanke, var får man tag i det?
    Tror du får räkna med ca 2000 kr/m2 för en 12 mm Bambuskiva.
    Har inte sett någon som har tunnare än 12 mm utan oftast upp emot 20-30 mm.

  15. #15
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag har kört 8 och 10 mm bambu. Betalade typ 500 kr per m2. Uppenbarligen sjukt mycket billigare här i Danmark

  16. #16
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört 8 och 10 mm bambu. Betalade typ 500 kr per m2. Uppenbarligen sjukt mycket billigare här i Danmark
    500 DKK = 2000 SEK

    Bambun är säkert mer vanlig i DK än i Sverige därav priset.
    Har inte jättekoll själv då vi inte saluför det och mina kunder inte efterfrågar det.
    Kollade bara på ett ställe vad en ÅF på bambu tar för det.

  17. #17
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Ok. Jag har ju ytterligare ett case jag gjort men med mindre bambu. Aluminium är ju också ett trevligt material. Särskilt ihop med bambu. https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3111058

  18. #18
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Jag har ju ytterligare ett case jag gjort men med mindre bambu. Aluminium är ju också ett trevligt material. Särskilt ihop med bambu. https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3111058
    Jäkligt snygg kombo.
    Är det karamell-färgad bambu du valt, eller har du behandlat det?

  19. #19
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Oljat den. Vanlig karboniserad bambu.

  20. #20
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Cheezus.. Ok, inte riktigt min prisklass, lyxigt och snyggt - JA, men jag lägger hellre pengarna på moduler så jag kommer inte lägga ner mer än ett par hundringar på trämaterialet.
    Är nöjd med min nuvarande låda och om man räknar bort skruv, rails och sånt dyrt så har den kostat 80:- för materialet. Men då har jag lite jobb kvar; den är inte målad ännu, och jag ska sätta dit lite tunna mdf-skivor på framsida, baksidan och i toppen osv osv etc.

    En helt annan nivå som ni förstår.

    Och jag kommer inte börja med något nytt förrän jag anser mig färdig med den befintliga lådan, men jag är så sugen på att bygga ett par "rack plumbers" - men de är ganska meningslösa om man inte har minst två case att koppla ihop jue...

  21. #21
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Jag har använt hyllplan i ek som jag sågat till (finns i andra träslag också förstås). Lite grovt kanske, men det är en smaksak.

  22. #22
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZackZick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har använt hyllplan i ek som jag sågat till (finns i andra träslag också förstås). Lite grovt kanske, men det är en smaksak.
    Ek är ju stadigt nog i alla fall och det går att få alla möjliga nyanser på genom betsning etc. Men är det inte lite dyrt ändå? Det är klart, om jag skulle bygga något stort och rejält och om jag hade lite bättre utrustning för att behandla materialet, så hade jag kunnat satsa mer på dyrare träslag också. Men nu blir det lite mindre lådor så de ska vara ganska mycket budget och det känns överflödigt med "lyxiga" träslag till dessa.

    Har lagt minst av allt hittills på själva materialet, bryr mig inte supermycket om utseendet ännu men det är nog på gång att förändras.

    Har också kört hyllplan, obehandlade, i lite billigare träslag. Får man bara tag i helt plana, och utan skador eller för mycket kvistmärken så funkar det fint.

  23. #23
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Spillbitar från byggvaruhus kör jag alltid på. Så blir det lite billigare.

  24. #24
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spillbitar från byggvaruhus kör jag alltid på. Så blir det lite billigare.
    Det var ingen dum idé, ska kolla på det. Får se var det funkar, beror kanske lite på dagsformen hos den man frågar..

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Sketen hyllplansfuru i mina byggen också. Gillestugdångest! Ibland i kombo med överblivet laminatgolv. Stenhårt, billigt och lättsprejat.

  26. #26
    deleted user
    +1 på allt sickanovic säger.

    Men börja med att ta en rejäl känn-efter o mät på dina andra syntgavlar. Ovanför 8-10 mm kan kännas buffligt på mindre lådor. Där kommer du ev släppa hyllplanstanken. Vill du sen få ner tjockleken väljer du björkplywood som är snäppet mer formstabil än furuplywood.

    Bra att du har tänkt till på fogandet m förborr, limning o att förstärka innerhörnen m fyrkantslist. Här är två viktiga till. 1. skruva inte i ändträ på plywooden. skruva in i längsgående fibrer på innerhörnslisten. 2. Slipa limytorna på björkplywooden innan limning.

  27. #27
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på allt sickanovic säger.

    Men börja med att ta en rejäl känn-efter o mät på dina andra syntgavlar. Ovanför 8-10 mm kan kännas buffligt på mindre lådor. Där kommer du ev släppa hyllplanstanken. Vill du sen få ner tjockleken väljer du björkplywood som är snäppet mer formstabil än furuplywood.

    Bra att du har tänkt till på fogandet m förborr, limning o att förstärka innerhörnen m fyrkantslist. Här är två viktiga till. 1. skruva inte i ändträ på plywooden. skruva in i längsgående fibrer på innerhörnslisten. 2. Slipa limytorna på björkplywooden innan limning.
    Många bra tips, man tackar! Det var en hel del jag inte hade en aning om, pga. ändrade förhållanden så lär det dröja innan jag bygger men jag kommer ta med mig tipsen när det är dags.

Liknande ämnen

  1. billigaste stabila alternativet till overhub?
    Av HZA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-12-25, 11:58
  2. Lämpligt pris för ett nätverkskort till Mac SE?
    Av my03 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-15, 18:54
  3. Lämpligt ljudkort för mini-radio-studio?
    Av Martin Pettersson i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 14:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •