Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 133

Ämne: Thomanns/HarleyBentons egna prylar...

  1. #61
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Banjon de har är som sagt asbra. Allt annat i akustisk strängväg bör man hoppa över verkar det som.
    Menar du att "alla" deras banjos är asbra eller just det exet du fick? Nyfiken bara.

  2. #62
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (Skiter i att det gått två månader )

    Just den jag har är mycket bra. Men en banjo är ju konstruerad på ett väldigt förlåtande sätt. Att ställa halsvinkeln och flytta stallet är mycket enkelt, och skinn som ljudkälla går liksom inte att göra särskilt dåligt. En banjo som kostar 8000 istället för 800 har väl t.ex. ett dyrare skinn och dyrare mekanik (i bättre metaller) men några större skillnader är det nog inte.

    Har en HB elmandolin i telecaster-stil påväg. Ska bli mycket intressant att testa. Verkar på reviews som att deras elinstrument är säkrare kort än de akustiska.

  3. #63
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Jag köpte en Harley Benton Les paul-kopia för ett par veckor sedan. Det var inte den billigaste, men ändå billig - Runt 1500kr.

    Än så länge är jag väldigt nöjd. Den är lättspelad, låter bra och känns hyfsat välbyggd. Jag bytte strängar, men det är ju en billig "uppgradering".

  4. #64
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Thomanns (eller är det också HB) billigaste strängar är väldigt bra. Hög kvalitet. Kostar typ 10 spänn för ett set. Måste vara en ren förlustaffär för dem, men det jämnar nog ut sig

  5. #65
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    DÅså! Fick hem trumpet och mandolin idag! Mandolinen är en H.B., solid body telecaster-stil. Förutom att jag fick lägga nån timme på stalljustering, att en E-sträng gick vid första uppstämningen, och att pickupperna sitter på ett fruktansvärt uruselt sätt och sprack i fästena direkt (så jag blev tvungen att ta bort alla strängarna för att lyfta elektroniken, och fixa till det där meddelst två skumgummibitar...) så är det ett riktigt bra instrument Bra precision, vilket är viktigast. Kommer fixa mer med elektroniken dock. Synd att de valt att montera den på jävligast möjliga sätt dock.

    Trumpeten (Thomann T-200) är säkert bra. Har inget att jämföra med ju Inga skeva toner dock. Stämmer som den ska. Bara själva jag som måste justeras lite för att det ska låta prima

  6. #66
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mandolinen är en H.B., solid body telecaster-stil. Förutom att jag fick lägga nån timme på stalljustering, att en E-sträng gick vid första uppstämningen, och att pickupperna sitter på ett fruktansvärt uruselt sätt och sprack i fästena direkt (så jag blev tvungen att ta bort alla strängarna för att lyfta elektroniken, och fixa till det där meddelst två skumgummibitar...) så är det ett riktigt bra instrument Bra precision, vilket är viktigast. Kommer fixa mer med elektroniken dock. Synd att de valt att montera den på jävligast möjliga sätt dock.
    Haha, det där var ingen lyckad insäljning

  7. #67
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trumpeten (Thomann T-200) är säkert bra. Har inget att jämföra med ju Inga skeva toner dock. Stämmer som den ska. Bara själva jag som måste justeras lite för att det ska låta prima
    Trevligt!

  8. #68
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Har någon fått ett gott intryck av deras akustiska gitarrer? Plinkar bara, men tycker det är lite skönt att "komponera" på gitarr ibland. (Jag är en så usel låtskrivare att jag måste använda citattecken.)

    Själv har jag köpt multikablar och kondensatormick (t-bone alltså). Min första mick pajade efter två och ett halvt år, och jag fick en ny. Den pajade efter ytterligare tre år eller något, och nu är jag inne på min tredje. Tror ändå det är värt det. Kablar har funkat bra.

  9. #69
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Skiter i att det gått två månader )

    Just den jag har är mycket bra. Men en banjo är ju konstruerad på ett väldigt förlåtande sätt. Att ställa halsvinkeln och flytta stallet är mycket enkelt, och skinn som ljudkälla går liksom inte att göra särskilt dåligt. En banjo som kostar 8000 istället för 800 har väl t.ex. ett dyrare skinn och dyrare mekanik (i bättre metaller) men några större skillnader är det nog inte.

    Har en HB elmandolin i telecaster-stil påväg. Ska bli mycket intressant att testa. Verkar på reviews som att deras elinstrument är säkrare kort än de akustiska.
    Såg ditt svar men missade att det var jag som ställt frågan

    Tack, jag tror det känns mest safe att klippa en begagnad Gretsch eller liknande, också för möjligheten att kunna testa innan. Thomann är ju grymma om man vill byta men det är lite av en energitjuv att hålla på med det har jag märkt.

  10. #70
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Begagnat är ju verkligen vägen annars ja.

  11. #71
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, det där var ingen lyckad insäljning
    Det sjuka är ju att jag är nöjd ändå Värre hade det ju varit om jag med min ädla handpåläggning INTE kunnat fixa till det som tillverkningen slarvat mer. (Och jag har ju frivilligt valt den billigaste så jag skyller glatt mig själv.) Men allt gick bra, den låter fint och stämmer som den ska och är trevlig att spela på.

  12. #72
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det sjuka är ju att jag är nöjd ändå Värre hade det ju varit om jag med min ädla handpåläggning INTE kunnat fixa till det som tillverkningen slarvat mer. (Och jag har ju frivilligt valt den billigaste så jag skyller glatt mig själv.) Men allt gick bra, den låter fint och stämmer som den ska och är trevlig att spela på.
    Ja, är man bekväm med att lägga lite jobb så är det onekligen fyndpris.

    Själv är jag är nog för fumlig för att inte göra mer skada än nytta...

  13. #73
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Allt det där är enkla fix. EN riktig bonus var att man fick med en sån där pytte-insexa som behövs för att justera ett sånt stall som var med.

  14. #74
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    t-bone sc450 (stormembransmikrofon). Mycket bra! Testat sång, sax, trumpet, basstärkare, överhäng. Kräver mer förstärkning än jag trodde, men inget problem. Väldigt lite brus.

  15. #75
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    t-bone sc450 (stormembransmikrofon). Mycket bra! Testat sång, sax, trumpet, basstärkare, överhäng. Kräver mer förstärkning än jag trodde, men inget problem. Väldigt lite brus.
    Var det den du använde i funk-låten?

  16. #76
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Yep. På allt utom baskaggen.

  17. #77
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yep. På allt utom baskaggen.
    Gött!

  18. #78
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har en Harley Benton el-12:a och har bara gott att säga. Fantastiskt mycket kvalité för de 2 lakan den kostade och den är definitivt i linje med billigare , men i jämförelse dyrare, märken som t.ex. Epiphone

  19. #79
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran

  20. #80
    lm69
    lm69 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag har köpt lite olika saker av märket Harley Benton. En del saker är bra andra är betydligt sämre.
    Jag köpte deras capo och den var så dålig att jag tror att jag slängde den (hittar den inte längre).
    Jag köpte deras lilla basförstärkare HB20B (b-stock). Det är ju inget suveränt ljus i den, men den duger för att öva sig på basen. Det skorrar lite i den, men kör man med hörlurar låter det mycket bättre eller line out till ljudkort och dator.
    Som så många andra tycker jag att deras kablar är billiga & bra.
    Jag gillar deras gitarrstol med inbyggt gitarr ställ. Den används nästan dagligen.
    I princip är det bara capon som jag inte gillar från harley benton.

  21. #81
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du en? Undrar om det räcker med 0.1A för de flesta pedaler.

  22. #82
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av lm69 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har köpt lite olika saker av märket Harley Benton. En del saker är bra andra är betydligt sämre.
    Word

    Välkommen till 99 förresten!

  23. #83
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du en? Undrar om det räcker med 0.1A för de flesta pedaler.
    Är lite sugen bara. Har dålig koll men 100mA låter onekligen lite klent.

  24. #84
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är lite sugen bara. Har dålig koll men 100mA låter onekligen lite klent.
    men skriver en del också att man måste ha "isolerade" power supplies till pedaler till rörförstärkare och en del är isolerade på riktigt och en del isolerade är inte det på riktigt...?!?! måste köpa en sån iaf och vill inte köpa en som tjuter eller brummar eller nåt...

  25. #85
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men skriver en del också att man måste ha "isolerade" power supplies till pedaler till rörförstärkare och en del är isolerade på riktigt och en del isolerade är inte det på riktigt...?!?! måste köpa en sån iaf och vill inte köpa en som tjuter eller brummar eller nåt...
    Det säljs ibland fina PSUs från VoodooLab begagnat för runt en lapp. Det är det mest prisvärda jag hittat som är användbart.

  26. #86
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det säljs ibland fina PSUs från VoodooLab begagnat för runt en lapp. Det är det mest prisvärda jag hittat som är användbart.
    Vet du hur dom är jämfört med TC's Fueltank? Har haft problem med den på scen ett par gånger... (men är i övrigt klockren)

  27. #87
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet du hur dom är jämfört med TC's Fueltank? Har haft problem med den på scen ett par gånger... (men är i övrigt klockren)
    Fueltank är en av de jag var på väg att köpa efter att jag haft ett par misslyckade försök med andra modeller, mest baserat på att så många kör med dem. Jag minns just nu bara att jag stod framme vid disken i en butik och skulle köpa en, men efter ett samtal om PSU-detaljer så gick jag därifrån tomhänt. Kan tyvärr inte säga mer än så.

  28. #88
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Köpte deras stämskruvar för ett par simpla stränginstrument som jag bygger ihop.

    Är ingen expert på området men jag måste säga att jag blev överraskad. Hade väntat mig lite billig och "glapp" känsla men de kändes helt gedigna och följsamma. Mycket prisvärt är mitt betyg.

  29. #89
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det säljs ibland fina PSUs från VoodooLab begagnat för runt en lapp. Det är det mest prisvärda jag hittat som är användbart.
    tack för tipset! missade just en voodoo iso5 på ebay som gick väldigt billigt (halv tusenlapp?) men ska väl lyckas nån gång...

  30. #90
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte deras stämskruvar för ett par simpla stränginstrument som jag bygger ihop.

    Är ingen expert på området men jag måste säga att jag blev överraskad. Hade väntat mig lite billig och "glapp" känsla men de kändes helt gedigna och följsamma. Mycket prisvärt är mitt betyg.
    Kan du länka vilka? (Och känns de fortfarande bra?)

  31. #91
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du länka vilka? (Och känns de fortfarande bra?)
    Absolut: https://www.thomann.de/se/harley_ben..._lpstyle_c.htm

  32. #92
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag skaffade pedalströmförsörjarn Powerplant Junior och har inte hört nåt brum eller annat problem trots rörförstärkare.

  33. #93
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    och nu chansade jag lite och skaffade jag billigaste telecastern
    https://www.thomann.de/gb/harley_benton_hbt16sb.htm
    har bara hunnit byta strängar, vända på kontrollplattan, klistra koppartejp inuti och gjort 50s wiring än så länge, men den känns mkt lovande. kanske kostar på ett par mickar från gfs (eller fender tex mex?) för de som den kommer med är mkt oklara. banden är ganska oputsade men tillräckligt raka och jämna och den går att intonera ok trots tre sadlar-systemet. bra tjock glasig lack också för jag stänkte lödtenn på den och det blev inte minsta märke...
    Senast redigerat av hasparigus pink den 2018-01-11 klockan 09:34.

  34. #94
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja det var billigt! Undrar vad "Basswood" är för träslag. (Lind, tydligen.)

  35. #95
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Basswood kör Squier mycket med... det är säkert ganska bra.

  36. #96
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Om man lägger på några hundringar finns det ask och andra träslag och olika mik-alternativ.

  37. #97
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man lägger på några hundringar finns det ask och andra träslag och olika mik-alternativ.
    men kanske ändå roligare mecka själv om bara kropp och hals e ok

  38. #98
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är ju det roliga med billiga instrument. Inga second thoughts över att sätta kniven i dem, så att säga

  39. #99
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Imorrn (om allt går som det brukar) får jag hem en sån här!!! Har aldrig haft en egen men sällan lagt ifrån mig en om det funnits hemma hos nån.

    Thomann TK17-R Kalimba


    Lär bygga i mic rätt omgående. Helvete vad kul det ska bli. Själva recensionen får vänta tills jag faktiskt har den hemma

  40. #100
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tog en vecka istället för 2 dagar men nu kom den idag i alla fall. Fantastisk härlig ton. Lättillgängliga hål att fingra på för filtereffekt. Lite trångt med 17 tines faktiskt, men klart värt det för stor range. Jag gillar range.

    Inget att anmärka på med denna. Nästan för fin för att borra i, men lär nog göra det ändå. Möjligheterna lockar.

  41. #101
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tog en vecka istället för 2 dagar men nu kom den idag i alla fall. Fantastisk härlig ton. Lättillgängliga hål att fingra på för filtereffekt. Lite trångt med 17 tines faktiskt, men klart värt det för stor range. Jag gillar range.

    Inget att anmärka på med denna. Nästan för fin för att borra i, men lär nog göra det ändå. Möjligheterna lockar.
    Kul! Thomann har verkligen ett fint sortiment av lite mindre vanliga instrument. Oftast till bra pris som gör det än mer intressant.

  42. #102
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    En n00b vill ha en bas. Vad tror ni om denna?

    https://www.thomann.de/se/harley_ben...age_series.htm

    Det jag sett i recensionsväg är väldigt positivt!

  43. #103
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En n00b vill ha en bas. Vad tror ni om denna?

    https://www.thomann.de/se/harley_ben...age_series.htm

    Det jag sett i recensionsväg är väldigt positivt!
    Har ingen själv, men har intrycket att det är mycket bas för pengarna. Ta en titt här: http://theharleybentonclub.proboards.com/

  44. #104
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Köpte ett bongo-set till sonen på födelsedagen. Milleniums billigaste. Riktigt bra, otroligt prisvärt, skulle jag säga. Mycket stadig konstruktion, lättanvända stämskruvar, låter som generiska bongos. Inget ramlaomkulltrumljud direkt, men bra vanligt bongotrumljud. Naturskinn. Helt klart värt 260 spänn. Bra att ha i arsenalen också. https://www.thomann.de/se/millenium_...e-a62ed7a1ff40

  45. #105
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jävlar vad det säljs Thomanns billighetsgrejer på Tradera. Deras HB bluesmunspel kostar 48 kr och går för 50-70 på tradera. Samma med strängarna som går för 16 kronor kittet. Finns på tradera för 35 spänn. Det har jag slagit till på flera gånger. Billigare frakt ju, så det är väl värdet.

  46. #106
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Funderar nu på att få mig en HB J-bass i byggsats från Thomann. Nån som har direkt erfarenhet? Jag är medveten om att de billigaste plankorna från HB alltid kräver en del fix och skruva innan de är helt okej, men det sköter man ju själv från scratch när det är byggsats, så vad kan gå fel? Drömmer om jazzbaskropp/huvud i orange billack-finish Inte bästa läge att lacka på vintern tyvärr, så jag får väl ta isär den igen till våren... (En till fråga är om man ska såga till huvudet i orginal j-bassform, en helt egen form eller bara låta det vara så konstigt som det är...)

    Nån som starkt avråder?

  47. #107
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En n00b vill ha en bas. Vad tror ni om denna?

    https://www.thomann.de/se/harley_ben...age_series.htm

    Det jag sett i recensionsväg är väldigt positivt!
    Har exakt den, kan sälja till dig. Kör bara på min hollow-body.

    Recension: lättspelad, intonerad, bra band. Tung kropp (al). Bra finish på hals. Inget konstigt med frets eller stämskruvar.

    Har satt flatwounds på min.

  48. #108
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Jag har haft en Harley Benton Digital Delay. Tycker den var användbar. Lät analog. Välbyggd men kanske inte så snygg. Klart prisvärd.

  49. #109
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har exakt den, kan sälja till dig. Kör bara på min hollow-body.

    Recension: lättspelad, intonerad, bra band. Tung kropp (al). Bra finish på hals. Inget konstigt med frets eller stämskruvar.

    Har satt flatwounds på min.
    Det där var ett tag sen. Jag hittade en gammal vintage Ibanez istället. Rosa!

  50. #110
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior

    HB Vintage series

    Har lagt en order på en HB JA-60CC. Måste ju testa. 2000kr för en "jazzmaster". Har jag tur så är det en helt OK gitarr. Wish me luck!Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	harley.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	94,9 KB 
Id:	110112

  51. #111
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    HB:s grejer (basar, gitarrer) har fått bra kritik på YT.
    Höll på att beställa en bas, men så dök lyckligtvis en beggad noname jazzbas upp på blocket för 500 spänn.

  52. #112
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Grejen är väl att de kan kräva en hel del justering, men för det priset är det nästan en bonus

  53. #113
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Då har jag byggt mig mitt j-baskit. Bästa basval jag kunde gjort! Den är så jävla spelbar nu. Och 3 månader till studion öppnar...


  54. #114
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Och tiden får väl påvisa på vilket sätt denna är sämre än en bas för, säg 18000 Som det är nu, när jag gått loss på all optimering av stränghöjd som går (slipat ner sadeln typ en hel millimeter, spännt dragstången tills halsen nu är helt rak, sänkt stallen så mycket det går), är det den särklass skönaste snabbaste mest lättspelade bas jag provat. Helvete vad roligt det är!

    Det enda jag skulle vilja modifiera är EQ-ratten. Skulle vilja att den "svalde" ljudet lite mer. Men det är väl bara att testa olika värden på kondensatorn där som jag förstått saken. Högre värde = djupare frekvenser har jag för mig?
    Senast redigerat av Ambulansen den 2023-02-14 klockan 12:39.

  55. #115
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det som IMHO är sämst på riktig budget är dels mikar, dels hårdvarans kvalitet - att det nöts och inte håller formen. När det gäller träet så är det främst halsen - hit and miss. Kan vara och hålla sig lika bra som en vintage gitarr/bas. Börjar den bete sig när den torkar så visar det sig å andra sidan ganska snabbt. Träet i kroppen gör mindre, så länge det inte fuskas med hårdheten så att stallet inte släpper.

    Mitt skräckexempel är en no-name akustisk gitarr från 80-talet som köptes ny (inte jag!!). Efter någon månad släppte stallet och det var riktigt billigt trä i locket... Det vackra "faneret" var papper med "trä-tryck" och rejält med klarlack

  56. #116
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Pappersgitarr! Fantastiskt

  57. #117
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pappersgitarr! Fantastiskt
    PaperJamz ftw!


  58. #118
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    HB:s billigaste akustiska är fortfarande sån äkta krafskvalle på. Har sett dem böjda på alla möjliga sätt efter kort tid.

    Men j-bashalsen. Japp, jag skulle inte valt just den om jag fått plocka själv på lagret. Ådringen är en aning oroväckande faktiskt, men hittills är den nog som en j-bas ska vara. Och som sagt, legeringar i mekanik är ofta urusel. Men det känns bra so far.

    Om inte annat så är det alltid en bra grej att nån gång ha ett helt nytt instrument man får justera in helt själv. Gärna billigt, så att man inte blir lessen av repor Dragstången, t.ex., på gamla instrument är ofta så svår att få snurr på att det är lätt att man antingen knäcker stången, gängan, slinter med verktyget mm. På ett nytt instrument kan man ju se det in action som det SKA vara.

  59. #119
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Har någon provat Harley Bentons gitarrlådor med V30´s i? Bra pris på iofs Kinatillverkade V30s.

  60. #120
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Enligt Glen Fricker som har en kanal ( https://www.youtube.com/@SpectreSoundStudios ) där han de senaste åren skrikigt (han har en sån stil bitvis ) men hyfsat vetenskapligt testat vilka delar av utrustningen som faktiskt gör stor skillnad. Han har bara gott att säga om de nya kina-V30. De lär vara bättre än den flera tidigare omgångar. Och själva berra-lådan ska vara en av de bästa.

Liknande ämnen

  1. Hur får jag in egna vågformer i min XT?
    Av Clase i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •