Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Väggfäste för elgitarr. Enkelgips? Hård vägg?

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

Väggfäste för elgitarr. Enkelgips? Hård vägg?

Hej,

Sonen som har fastnat för gitarr sedan många år har samlat på sig 3 stycken nu där 2 står på golvet på golvstativ (== samlar dammråttor bakom, etc) och jag funderar på om man skulle börja kika på vägghängda anordningar för elgitarrerna. Kruxet är att ena långväggen är gips och den andra (ovan sängen) är betong så ovanför sängen vore det säkra stället men...

Hur har ni som har gipsväggar löst det rent praktiskt med att hänga upp gitarrer på detta sättet? Speciella expanderskruvar? Andra tips ni kan dela med er av?

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Över en säng verkar sådär.... Bättre på andra väggen, men är det enkel eller dubbel gips? Mollyplugg är mycket bra och finns t ex på Classe,

https://mobeltassen.se/sv/blogg/mont...ugg-mollyskruv

https://www.clasohlson.com/se/Bygg/S...sankare/c/1170

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Mina hänger med enkla hängare fäst med mollyplugg. Jag kör dessutom bara en per hängare och inte två som tillverkaren tycker. Även min relativt tunga bas trivs bra där också.

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Tack för återkoppling hasse och m.pop Jag kikade på en vägg (liknande) ett par våningar ner och det verkar vara enkelgips trots allt. Började googla och såg att det fanns manicker som kan hitta metallreglar (vilket förstås man gör fästa i) så jag beställde en sån. Jag gissar att det är säkrare att dra fast i en sådan än att "bara" köra en expanderande skruv i gips? (tänker att de där gitarrerna kommer att plockas ner/sättas upp otaliga gånger).

Väggen ovanför sängen är betong så den borde vara hållfast, men jag skulle inte vilja (givetvis) att det fallerar och faller ner.

Ska se vad den där manicken kan avslöja. Ska kunna hitta reglar och ev. eklablar.

Mein
    Mein är uppkopplad nu
    Meins avatar
    Trallare
    Det är sån hål-i-huvudet-metod med endast gips i innerväggar. Amerikansk snålstandard som anammas av snåla byggare (oftas utländsk sådan).

Jag skulle upp med en 65" tv på en sån vägg hos en kund. Det var bara att såga upp gips mellan två reglar, regla upp och sen fästa väggfästet i den. Går faktiskt fort att plugga hålet, det är färgen man får vänta lite på.

/Mein

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för återkoppling hasse och m.pop Jag kikade på en vägg (liknande) ett par våningar ner och det verkar vara enkelgips trots allt. Började googla och såg att det fanns manicker som kan hitta metallreglar (vilket förstås man gör fästa i) så jag beställde en sån. Jag gissar att det är säkrare att dra fast i en sådan än att "bara" köra en expanderande skruv i gips? (tänker att de där gitarrerna kommer att plockas ner/sättas upp otaliga gånger).

Väggen ovanför sängen är betong så den borde vara hållfast, men jag skulle inte vilja (givetvis) att det fallerar och faller ner.

Ska se vad den där manicken kan avslöja. Ska kunna hitta reglar och ev. eklablar.
    Du nojjar för mycket. Enkelgips funkar finfint att fästa i. Tänk på hur nära väggen gitarren hänger och hur fästet är designat. Halva vikten bärs av ett tryck mot väggen.

Jag har också en regelfinnare och de funkar generellt bra. Men jag har inte brytt mig om att sätta gitarrhängarna i reglar.

Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    Det är sån hål-i-huvudet-metod med endast gips i innerväggar. Amerikansk snålstandard som anammas av snåla byggare (oftas utländsk sådan).

Jag skulle upp med en 65" tv på en sån vägg hos en kund. Det var bara att såga upp gips mellan två reglar, regla upp och sen fästa väggfästet i den. Går faktiskt fort att plugga hålet, det är färgen man får vänta lite på.

/Mein
    Nu förenklar och generaliserar du. En stor del av svenska villor byggda under miljonprogrammet har innerväggar i gips och de byggdes inte av snåla utländska byggare. Det innebär inte heller att det är amerikansk standard, sådan man kan råka köra handen genom.

Sedan är det däremot väldigt amerikanskt att hänga upp en 65" teve på väggen, eftersom det tydligen är hemmets altare.

Mein
    Mein är uppkopplad nu
    Meins avatar
    Trallare
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Nu förenklar och generaliserar du. En stor del av svenska villor byggda under miljonprogrammet har innerväggar i gips och de byggdes inte av snåla utländska byggare. Det innebär inte heller att det är amerikansk standard, sådan man kan råka köra handen genom.

Sedan är det däremot väldigt amerikanskt att hänga upp en 65" teve på väggen, eftersom det tydligen är hemmets altare.
    Ja, 50-60-tal innerväggar (då miljonprogrammet var 90% i betong) är vanligt. Mindre husleverantörer som Team Boro (på den tiden) kunde också av kostnadsskäl sätta endast gips. Men i övrigt så har alla byggare sen 80-tal sett fördelen med att sätta plyfa/OSB etc under gips för det snabbar upp andra moment i bygget. Så en sån enorm förenkling eller generalisering var det inte. Får du endast gips idag är det 100% spot on.

/Mein

Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hade liknade problem. Se min lösning i min gamla tråd här https://www.99musik.se/showthread.ph...-bokst%C3%A4ll

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    Ja, 50-60-tal innerväggar (då miljonprogrammet var 90% i betong) är vanligt. Mindre husleverantörer som Team Boro (på den tiden) kunde också av kostnadsskäl sätta endast gips. Men i övrigt så har alla byggare sen 80-tal sett fördelen med att sätta plyfa/OSB etc under gips för det snabbar upp andra moment i bygget. Så en sån enorm förenkling eller generalisering var det inte. Får du endast gips idag är det 100% spot on.

/Mein
    Visst, förutom att du nu blandar ihop miljonprogrammet med flerfamiljshusen. Det byggdes otroliga mängder villor under miljonprogrammet också. Dessa villor har i de flesta fall innerväggar av gips.

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Capoten Visa inlägg
    Jag hade liknade problem. Se min lösning i min gamla tråd här https://www.99musik.se/showthread.ph...-bokst%C3%A4ll
    Oh wow. Snyggt

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    En får tacka för bra input här Mein, machinepop, mfl jag uppskattar det verkligen (egna erfarenheter bräcker med råga vad som går att googla sig fram till). Fick hem mackapären (som kan hitta träreglar, metall och elkablar) och kommer använda den för att pricka rätt, förhoppningsvis. Men det är ju förstås så att det går att vara lite lätt på handen när man hänger upp och plockar ner gitarrena (som mycket riktigt hänger tätt inpå väggen)

Min tanke är att om allting funkar som det är tänkt, så skulle nog regelavståndet (nu minns jag inte om det var 90 eller 100cm) faktiskt kunna fungera bra för att hänga ett par, tre gitarrer på väggen uppborrade mot reglarna, utan att behöva få hållfasthetsångest.

Det är lite nytt för mig att hänga upp gitarrer så här så jag håller tummarna att det blir bra. Slänger upp bildbevis här när det är klart.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Bonus: Det jobbigaste med gipsade väggar och mollyplugg är enligt min erfarenhet inte att det inte håller, som sagt. Det är när hålet man borrar är precis intill en regel och mollypluggen har problem att expandera på insidan pga regeln. Värst är det dessutom om man har stålreglade väggar. Min bottenvåning är stålreglad (utom väggar jag byggt) och min ovanvåning är träreglad och det är där studion finns, så nå't positivt är det åtminstone.

ola
    ola är inte uppkopplad

Senior
    Som lök på laxen kan jag berätta att en del hållare är av tvivelaktig kvalitet. Jag hr haft flertal där ”armarna”, de lösa ledade som håller gitarren ska sitta fast på baksidan med en låsring. Den har på flera lossnat vilket i teorin skulle kunna göra så guran ramlar ner. Kolla gärna dessa med milt våld innan det hängs upp nåt värdefullt. (Låsringarna var inte gjorda i nåt fjäderstål utan nån form av kinesiskt bly).

amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Jag använder Fischer Duo Power för i princip all infästning här hemma, både i betong och gips (när jag inte kan fästa i regel). 6x30 som jag använder mest är specade för 15 kg i gips, precis som 4 mm mollyplugg. Mycket lättare att använda, och lämnar inte gigantiska hål efter sig.

Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    Jag använder Fischer Duo Power för i princip all infästning här hemma, både i betong och gips (när jag inte kan fästa i regel). 6x30 som jag använder mest är specade för 15 kg i gips, precis som 4 mm mollyplugg. Mycket lättare att använda, och lämnar inte gigantiska hål efter sig.
    Snickaren som byggde gipsvägg hos oss tipsade om en annan plugg från Fischer - Duo Blade. Har du någon erfarenhet av den (och ev för- och nackdelar gentemot Duo Power?

https://www.clasohlson.com/se/Fische...ck/p/41-8171-2

amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    Snickaren som byggde gipsvägg hos oss tipsade om en annan plugg från Fischer - Duo Blade. Har du någon erfarenhet av den (och ev för- och nackdelar gentemot Duo Power?

https://www.clasohlson.com/se/Fische...ck/p/41-8171-2
    Jag har sett dem och varit nyfiken på att prova, men köper 100-pack med Duo Power och renoverar inte så mycket just nu så de jag har kommer att räcka ett tag till. Duo Blade fungerar mer som en gipsankare med allt-i-ett. De ser ut att vara enkla att använda och klarar betydligt mer vikt, men är också rätt mycket dyrare och kommer att lämna större hål.

Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    Jag har sett dem och varit nyfiken på att prova, men köper 100-pack med Duo Power och renoverar inte så mycket just nu så de jag har kommer att räcka ett tag till. Duo Blade fungerar mer som en gipsankare med allt-i-ett. De ser ut att vara enkla att använda och klarar betydligt mer vikt, men är också rätt mycket dyrare och kommer att lämna större hål.
    Topp tack!

miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Snor trån lite. Ha flytta in i lägenhet me betongväggar. Nå tips på pluggar o skruv ja kan köpa?
    Behövs väl runt 50 stycken kanske så gärna om det finns nå större pack.
    Har de flesta storbutikerna i närheten, Biltema, Classe, Jula osv osv.

Eller, är det ba samma sak överallt?

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Grejen med betongväggar tycker jag är att ordna:

1. Skruv som passar & håller för objekt & last (ev. kompl. med brickor).
    2. Plugg som passar skruven (lätt hänt att borra för grunt).
    3. Borr(ar) som passar pluggen (T.ex. 50 st. hål blir mycket slitage).
    4. Slagborra i betong = rätt tider / hörselskydd (dammhantering).
    5. Hålla koll på ev. infällda ledningar (gäller alla väggtyper).

Storpack med skruv köpte jag förr i tiden på Biltema när dom fanns nära tillgängligt.
    Jula upplever jag nu för tiden som något mer "semipro" än Classe "hemmafixarn".

P.s. Jag har planer på att bekläda en betongvägg med ljuddämpande panel och försöka hålla nere antalet borrhål med trälister/brädor som fästunderlag för panel.
    Senast redigerat av RX11 den igår klockan 10:00.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har hängt en väggmonterad arkadmaskin på enkelgips med expanderskruv. Stabilt som fan! Approved by Dr Alban.

defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    Grejen med betongväggar tycker jag är att ordna:

1. Skruv som passar & håller för objekt & last (ev. kompl. med brickor).
    2. Plugg som passar skruven (lätt hänt att borra för grunt).
    3. Borr(ar) som passar pluggen (T.ex. 50 st. hål blir mycket slitage).
    4. Slagborra i betong = rätt tider / hörselskydd (dammhantering).
    5. Hålla koll på ev. infällda ledningar (gäller alla väggtyper).

Storpack med skruv köpte jag förr i tiden på Biltema när dom fanns nära tillgängligt.
    Jula upplever jag nu för tiden som något mer "semipro" än Classe "hemmafixarn".

P.s. Jag har planer på att bekläda en betongvägg med ljuddämpande panel och försöka hålla nere antalet borrhål med trälister/brädor som fästunderlag för panel.
    Eftersom jag jobbat ett antal år (innan jag växlade upp och hamnade som mellanchef i samma bransch) med att hänga upp riktigt tunga grejer i tak och således varit professionell så kan jag ge några tips.

Det finns nu för tiden (har funnits i många år, men det fanns inte när jag var aktiv och ung) betongskruv; du drar de rakt i hålen du gjort med slagborr. Bra alternativ till expanderbult.

Exempel:

https://www.byggmax.se/betongskruv-r-lx-fast-p68738806

Vill man att något ska sitta ordentligt så använder man en sån här; expanderbult. Drar du den så den expanderar så får du inte loss den sedan. Ett bra tips är att borra djupt. Träffar du på ett hålrum bakom (vanligt i modern betong) så är det en fördel, för blir det fel med expandern så kan du bara banka in den i hålet sedan utan att bry dig, och sedan spackla igen hålet.

https://www.xlbygg.se/privat/produkt...fzv-m107104mm/

När det gäller själva borren så är det lätt att matcha; borr till slagborrmaskinen, m8 till matchande m8 skruv eller expander så klart; ingen idé att fundera på dimensionerna. Och köp borren på etablerade byggbutiker. Satsa på sånt som proffsen köper (fråga gärna hos handlaren) så får du sånt som håller.
    De borr som vi använde höll kanske 50-100 hål utan problem om det var ren betong.

Skippa biltema, classe, jula osv när det gäller sånt, gå till riktiga bygghandlare istället så får du bra grejer och ofta inte speciellt mycket dyrare än nödvändigt.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hyr eller köp en BRA slagborrmaskin! Snabbare för dig och humanare för grannarna...

defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Hyr eller köp en BRA slagborrmaskin! Snabbare för dig och humanare för grannarna...
    Instämmer; med en sådan och bra borr så gör du ett tiotal hål på nolltid. Se till att få en med dammsugare så blir det inte så farligt med damm heller.

xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This! Prydliga snabba hål, inte stå och hamra och göra kratrar.

Skulle undvika billig plugg också. Kör på Fischer eller liknande.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Två tre hål för en gitarr kan du borra med en batteridriven Makita.

miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Tack för fin lista RX11. Tack för info default, ska titta på de där skruvarna.

Har lyckligtvis fått en fin Bosch slagborr så det är lugnt på den fronten.

miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    Två tre hål för en gitarr kan du borra med en batteridriven Makita.
    Ska testa detta först (har faktiskt Makita).
    Råkade slå ett hål i väggen då jag öppna balkongdörren, så vettetusan hur hård väggen är.

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    VIll man inte borra för många hål i betongen kan man ju sätta upp en snygg träplanka stadigt, och hänga instrument i krokar som sitter i trät.

kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    När ni säger slagborr menar ni då egentligen borrhammare? Iaf de hårdare betongväggar jag haft göra med är det borrhammare som gäller, snabbt och smidigt.

Jag kanske testat för kassa slagborrmaskiner bara men tycker aldrig att det funkar särskilt bra.

Liknande ämnen

1. Väggfäste för cello
    Av 834 i forum Stränginstrument
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 22:03
  2. Tips för synth ståendes på gavel, lutad mot vägg
    Av Nattvard i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 23:22
  3. Elgitarr för nybörjare?
    Av Flipper 2 i forum Stränginstrument
    Svar: 13