Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Notationsfråga... (Tonartsbyten, med mera...)

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Notationsfråga... (Tonartsbyten, med mera...)

    Sitter och legitimerar en del låtar meddelst notation i Muscore Ska kommunicera utanför gehörskretsar, så blir det snyggt och rätt är det ett stort plus.

    Frågan just nu: Låten byter tonart nästan varannan takt. Noteras det (1.) bäst med tillfälliga förtecken där de främmande tonerna dyker upp, eller är det (2.) tydligare att bryta med dubbelstreck och låta de följande aktuella takterna vara i fast förtecknad tonart? Vad läser notläsare enklast av dessa är väl frågan. Argument för alternativ ett är att det är en allmänt överflytande vibb i melodin, och ackorden står utskrivna ovanför så det kanske faller på plats som det ska? Argument för alternativ två är att med de fasta tecknen är man i "rätt box" och kan bara spela på om det är så man är tränad.

    Det är trots alla byten inte supermånga höjda/sänkta meloditoner i låten. Kanske nåt att ta med i beräkningen? Kanske enklast då att bara låta notationen vara i C, men det bär mig lite emot att kalla den för en låt i C eftersom den som sagt går igenom många byten.

    (Petar vidare sålänge )
    Senast redigerat av Ambulansen den 2025-09-15 klockan 19:54.

  2. #2
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan det ses som modulationer så att du ska småningom återvänder till originaltonarten?

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nej, egentligen inte. Den passerar starttonarten igen, men inte ritkigt som att den återvänder. Men det kan ju såklart argumenteras för och emot Kanske är det faktiskt en till anledning till att köra metod 1.

  4. #4
    havaji
    havaji är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tillfälliga förtecken alla dagar. För ny tonart skulle jag säga 8-16 takter (beroende på sammanhang och tempo) av musik utan nytt byte för att det ska vara värt det.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja jag lutar åt det. Gjorde en version med fasta, och det ser liksom bara löjligt ut

    Ackorden indikerar ju tydligast vilken version av vilken tonart det gäller ändå.

  6. #6
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Svårt att säga utan att ha sett noterna. Men jag håller med om att varannan takt blir för ofta att sätta nya fasta förtecken. Om melodin håller sig diatoniskt inom en tonart så notera med den tonartens fasta förtecken hela vägen.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Den håller sig ju faktiskt till 80% inom en. Det blir tillfälliga. Det SER verkligen bättre ut på papper också tycker jag nu.

    Tack för input hörni! (Det kanske blir mer att diskutera )

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Dubbla prickar trodde jag var ovanligare/onödigare inser att det är exakt vad som behövs där de behövs.

  9. #9
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Det här blir man ju oerhört nyfiken på att höra, måste jag säga

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dubbla prickar trodde jag var ovanligare/onödigare inser att det är exakt vad som behövs där de behövs.
    Vad är dubbla prickar? Staccatissimo? Eller dubbelkors utifrån sammanhanget?

  11. #11
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Dubbel punktering, gissar jag? Shuffle på shuffle liksom

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dubbla prickar trodde jag var ovanligare/onödigare inser att det är exakt vad som behövs där de behövs.
    Sådana?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2porN.png 
Visningar:	5 
Storlek:	7,9 KB 
Id:	124799

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dubbel punktering, gissar jag? Shuffle på shuffle liksom
    Detta

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    En rejäl begränsning i notsystemet stöter man på när man försöker notera nåt som är det minsta bluesigt i attityden. Lösningen tänker jag kunde vara att låta linjerna/mellanrummen i positionerna för ters och sjua i tonartetn man håller på med vara suddiga, så att det faktiskt inte är noterat stor ELLER liten ters/sjua utan just det glidande. Ofta när man spelar eller sjunger i nån sån tradition så prickar man ju liksom inte exakt det ena eller det andra, utan poängen är det o-fasta.

    Finns det nån mer fastställd praxis för detta "problem"?

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Eftersom tonen inte finns och (oftast) är resultat av en böjning upp från 4an - typ med en symbol över den not som ska böjas. En böjning indikeras ofta med en båge som går uppåt, ibland med en pil, över noten, ev med en siffra 1/2 eller 1/1, kanske skriva "blå"

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Blåa linjer ja! Det är definitivt för lite färg i systemet.

    Uppspelningsfunktionen i Muscore är ju hursomhelst INTE nåt groovy Det låter så plågsamt milt. Men annars tycker jag programmet funkar bra när man kommer in i funktionerna. Och det slår mig väl att man när man läser noter, särskilt enkla noter, verkligen spelar en version av det skrivna med den attityd man antar, eller kommer överrens om, passar. Och muscore har INTE attityd (Och det är nog bäst så, så att man hör vad man faktiskt skrivit så torrt som möjligt, och lite roligt är det också )
    Senast redigerat av Ambulansen den 2025-09-15 klockan 20:25.

  17. #17
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sådana?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2porN.png 
Visningar:	5 
Storlek:	7,9 KB 
Id:	124799
    ôj! det här blir man ju nyfiken på att höra

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kan på rak arm inte alls minnas vad prickarna under betyder. Ser de framför mig i "Hej Piano!", men minns inte ett spår av vad de gör

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här blir man ju oerhört nyfiken på att höra, måste jag säga
    Här är en inspelning från -17. Lite skissartad version, inte supernöjd, kanske därför den legat opublicerad. Men detta är låten (Ännu en KarinBoye )


  20. #20
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan på rak arm inte alls minnas vad prickarna under betyder. Ser de framför mig i "Hej Piano!", men minns inte ett spår av vad de gör
    Staccato, dvs kortare toner (ca halva utskrivna längden) och paus mellan tonerna.

    För blå toner, om det är kvartstoner finns det standardnotation. Ibland kan man skriva ut gliss mellan toner. Just det där att tonhöjden inte är lika tydligt definierad som övriga toner tror jag inte finns någon standardlösning för. Folkmusiktranskriptioner brukar ha en asterisk med kommentarer som "här togs en ton mellan f och f#".

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så var det ja. Mycket smidigare än att peta in åttåndelspauser överallt. Nu ska jag inte glömma det

    Gliss kan man skriva ibland, men som sagt är det i de blå sammanhangen ofta inte riktigt vad som egenligen händer i melodin. Ja folk-folket är ju ofta bra på att spela "otempererat" och anpassa notval efter lokala traditioner! Kan låta så skevt ibland innan man kommer in i det. Då vet de hur det ska spelas, och spelar noterna därefter. Det är väl så man får använda själva verktyget helt enkelt.

  22. #22
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Staccato, dvs kortare toner (ca halva utskrivna längden) och paus mellan tonerna.
    och två prickar då är det scatter eller ratchets, substeps

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och två prickar då är det scatter eller ratchets, substeps
    Någon teorisida skrev "så kort ton instrumentet förmår"

  24. #24
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och två prickar då är det scatter eller ratchets, substeps
    Det där "dubbelstaccatot" i hasses notbild har jag faktiskt inte sett ute i det vilda. Kan vara att stråkmusiker använder det mer. Men snedstrecken över notskaftet betyder upprepning: Ett snedstreck = två toner, två snedstreck = fyra, tre snedstreck = åtta. Annars kan man notera ett riktigt skarpt, kort staccato med ett kort spetsigt vertikalt streck istället för punkt.

  25. #25
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gliss kan man skriva ibland, men som sagt är det i de blå sammanhangen ofta inte riktigt vad som egenligen händer i melodin. Ja folk-folket är ju ofta bra på att spela "otempererat" och anpassa notval efter lokala traditioner! Kan låta så skevt ibland innan man kommer in i det. Då vet de hur det ska spelas, och spelar noterna därefter. Det är väl så man får använda själva verktyget helt enkelt.
    Man kan nog säga att praktiskt taget all notation kräver en idé om hur musiken ska spelas. Med tiden har mer och mer utförandedetaljer fått sina egna symboler, så det är möjligt att notera expressiva drag och ornament väldigt detaljerat. Å andra sidan kan notbilden bli svårläslig om man tar med för mycket.

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan nog säga att praktiskt taget all notation kräver en idé om hur musiken ska spelas. Med tiden har mer och mer utförandedetaljer fått sina egna symboler, så det är möjligt att notera expressiva drag och ornament väldigt detaljerat. Å andra sidan kan notbilden bli svårläslig om man tar med för mycket.
    Något ska man väl ha sin musikutbildning till

    Med mina basala kunskaper har jag fått en hel del gliringar nör jag försökt skriva noter för orkestermusiker och solister

    - Om du spelar så fast mer så o lite så men inte så då.
    - Aha du menar sofradicalzonesando? 😉😁
    - Whatever...

  27. #27
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ja. Och jag har blivit utskälld av en harpist. Slarvar man med deras kors & ben blir de rent ondskefulla.

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vad gäller dynamikinstruktioner, rit. och cres. och sånt så väljer jag att ha så lite som möjligt sånt i detta skede (kanske fermat på slutet...). I gruppsammanhanget känns det bättre att komma fram till sånt i arret man skapar tillsammans när man spelar. Notfoket är också ena rackare på att skriva in saker själva i partituret, vilket de nog definitivt sen förstår bättre än om jag skulle försöka. Visst vet jag när det ska vara mjukt eller hårt, eller vivace , men det känns bättre att prata om än att så definitivt auktoritärt skriva på papper, till sina kompisar liksom. Inte ska väl jag, typ

  29. #29
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Låter vettigt. Speciellt när man själv är med och kan instruera är det bäst att ta det muntligt som låter sig göras. Det blir en annan sak om man ska publicera noter som vilt främmande ska få lov att bita i.

Liknande ämnen

  1. Nya tonarter och tonartsbyten hit och dit.
    Av skogge i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2016-09-13, 10:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •