Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kanske dum fråga. 2 line out till 4 eller 6 out. Box eller splitter?

tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

Kanske dum fråga. 2 line out till 4 eller 6 out. Box eller splitter?

Vad tror ni funkar bäst, jag har en ljudalstrande maskin med bara en stereo out men vill ha minst 2 stereo out, volymen spelar ingen roll då den går att justera i andra änden. Skulle en omvänd Y-split fungera eller bråkar impedansen mellan maskinerna för mycket då? Det jag vill ha är egentligen en anti-mixer :-)

Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Flera utgångar skadar inte, speciellt inte om det handlar om en mer eller mindre permanent setup. .Beträffande impendansen kan jag inte uttala mig.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det beror på impedanserna i alla tre apparater - utgångsimpedans från ljudalstrande maskinen och ingångsimpedansen för respektive mottagare. Om utgångsimpedansen är låg så orkar apparaten driva det mesta utan några problem. Om ingångsimpedanserna är olika så blir blir signalstyrka till mottagarna olika. Är det dessutom trafos inblandade kan det även bli andra fenomen.

Men testa, inget lär brinna upp

tinybox
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Hur fasen mäter man impedans? Det beror väll på laddning (strömstyrka/krav) för stunden. Och är det skillnad på att mäta input och output impedans? Sorry, nu blev det här ett elektronikforum men det är iaf nära relaterat till saker vi, som musikanter, måste tänka på.

https://www.youtube.com/watch?v=31tAlbwG4ck

hasse_fx
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Resistans gäller för likström, emedan impedans är frekvensberoende. Värden för in/ut-impedans anges som ett medelvärde över det avsedda frekvensområdet, t.ex 20-20000 Hz. I normala fall i överföringar mellan ljudapparater, med låga frekvenser ("bara" upp till 20 kHz), låga effekter och korta kablar kan man oftast räkna med enbart spänning och betrakta impedansvärdena som ren resistans. Detta då impedansen hos ingående komponenter är i princip konstanta. Undantag: högtalare.

Störningsfilter i signalvägen är förstås frekvensberoende eftersom de ska förhindra olika fenomen, t ex DC-filter för att skydda ingången för likström, eller HF-filter för att begränsa att högfrekventa störningar, t ex från digitala apparater letar sig in i signalvägen och ge effekter inom audiofrekvenserna. I stort allt utanför området 20-20000 Hz vill man helst få bort.

I splitterexemplet så torde man därför kunna räkna med ren spänningsdelning.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2025-08-23 klockan 13:03.

hasse_fx
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur fasen mäter man impedans? Det beror väll på laddning (strömstyrka/krav) för stunden. Och är det skillnad på att mäta input och output impedans?
    Det beror på vad du har tillgång till att mäta på, samt att man får prova sig fram. Det centrala är att både kunna generera och mäta växelspänning (och eventuellt ström) med en frekvens på åtminstone 1 kHz, samt ha några lämpliga motstånd med kända värden att testa med.

makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Det känns som att ni övertänker det här . Du vill alltså splitta en stereoutgång till fler ingångar? Det är inga problem alls så länge det är line in/out.
    Typiskt är ingångsimpedansen på linenivå mycket högre än utgångsimpedansen. Typ 1 kohm in i 10-100 kohm. Vill du veta exakt på de grejer du har så brukar det stå längst bak i manualen

Lycka till!

tinybox
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    Det känns som att ni övertänker det här . Du vill alltså splitta en stereoutgång till fler ingångar? Det är inga problem alls så länge det är line in/out.
    Typiskt är ingångsimpedansen på linenivå mycket högre än utgångsimpedansen. Typ 1 kohm in i 10-100 kohm. Vill du veta exakt på de grejer du har så brukar det stå längst bak i manualen

Lycka till!
    Ja, bara line out 2st till flera. Tolkar det som att en Y-split räcker. Inga andra komponenter än att splittra kopparn?

hasse_fx
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ja, bara line out 2st till flera. Tolkar det som att en Y-split räcker. Inga andra komponenter än att splittra kopparn?
    Om ingångarna är hyfsat av samma typ, dvs inte line + mikingång, balanserat + obalanserat etc

Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Har du möjligtvis redan en typ Neutrik patchbay så funkar den bra att splitta med också.

tinybox
    tinyboxs avatar
    Veteran
    hasse_fx: Jag tror ingångarna / utgångarna är rätt samma, line out från synt till line in på ljudkort och en aktiv högtalare. Sitter och löder ihop en enkel splittring av signalen, tror inget kan gå sönder, men återstår att se hur ljudet påverkas.

Framerate: Skulle gärna ha något sånt men det är kul att leka lite själv och lära sig förstå :-)

hasse_fx
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det blir sannolikt inga problem om du använder line in på ljudkort/högtalare (tele eller RCA)

tinybox
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag vill bara framföra att jag kanske framstår som en smula kunnig, lite framstridig, men det är långt från sanningen. Jag har ingen aning om vad jag pratar om. Det är därför jag kollar läget med er.

Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

Senior
    enkel signalsplitter?

https://www.thomann.de/se/behringer_ds2800.htm

eller ännu eklare passiv om nivåer spelar mindre roll

https://www.thomann.de/se/art_splitmix4.htm

tinybox
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Philiasis Visa inlägg
    enkel signalsplitter?

https://www.thomann.de/se/behringer_ds2800.htm

eller ännu eklare passiv om nivåer spelar mindre roll

https://www.thomann.de/se/art_splitmix4.htm
    Har haft dålig erfarenhet gällande brus och signalnivåer då det kommer till aktiva Behringermixrar, b.l.a en hörlursmixer, tror den heter HA8000. Att gå helt passivt och stärka signalen både på sänd och mottagarsidan tror jag ger renare signal än att blanda in fler aktiva kretsar på vägen. Nu går ju inte det med en hörlursmixer, men tycker bara att ljudet tappar glöd när det går vissa billigare apparater. Hör en klar skillnad på direkt utgång både på hörlur och aktiva högtalare om jag plockar signalen direkt från ljudkort eller ljudkort->mixer->öron.

Fast "tror" gör man i kyrkan :-)

Liknande ämnen

1. (Kanske dum) fråga om racksyntar
    Av Pelle i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2015-02-03, 00:55
  2. dum fråga kanske...
    Av leere i forum Effekter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 22:15
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 15:59
  4. Kanske en väldigt dum fråga om skvallerljud.
    Av kasman i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-14, 16:37

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •