Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Ladda upp dina låtar direkt på Spotify, gratis

  1. #1
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi

    Ladda upp dina låtar direkt på Spotify, gratis

    Beta- mode än så länge, men snart kommer man kunna ladda upp sin musik direkt på Spotify- som man tex gör på soundcloud. Gratis.

    https://www.musicbusinessworldwide.c...form-for-free/

  2. #2
    Oh, det var på tiden! Spännande!

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Men inga slantar tillbaka då va’? Så mer en demolösning.

  4. #4
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men inga slantar tillbaka då va’? Så mer en demolösning.
    Jodå, från texten:

    The platform isn’t charging any upfront fees for uploads – no matter how many tracks are submitted – and also isn’t charging artists any additional commission on the royalties generated by this music.

  5. #5
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men inga slantar tillbaka då va’? Så mer en demolösning.
    Betalning via Spotify? Har aldrig hänt mig. Visserligen är jag inte då etablerad men ändå.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Detta blir ju intressant. Kanske kan få åtminstone ens närmaste vänner att lyssna på ens musik nån gång ibland. Folk är ju såna plattformssjunkies alltså.

    Hoppas det blir av, och inte stannar av.

  7. #7
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har hört ryktas att skivbolagen har förbjudit spotify att göra så här, av förklarliga skäl. Någon som känner igen det?

  8. #8
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Betalning via Spotify? Har aldrig hänt mig. Visserligen är jag inte då etablerad men ändå.
    sant. Spotify betalar aldrig direkt. Man får spotifystålarna via de som de har kontrakt med. Använder man t ex Distrokid får man spotifystålarna via dem. Inte mycket, men little by little iaf

    edit: men nu såg jag att spotify KOMMER betala ut royalties för strömningarna direkt till artisterna. DET, är ju himla positivt!

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Rullar det så är det ju positivt, men säkert bara en genväg till att börja fakturera. Eller vill de stampa till konkurrenterna? (Jag har börjat köra deezer mer på jobbet, både ui och upplägg tilltalar mig mer. Hittade även saker som saknades på spottan.

  10. #10
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Kanske dags att gå tillbaka till Spotify då... Jag bytte till Deezer eftersom jag är mest intresserad av europeisk musik och jag verkligen ogillade Spotifys byte till posh svart interface. Nu är jag kanske beredd att gå tillbaka.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Intressant - för det var just mellaneuropeiska grejer jag saknade på spottan

  12. #12
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Deezer är mycket bättre på exempelvis fransk electronica...

  13. #13
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Betalning via Spotify? Har aldrig hänt mig. Visserligen är jag inte då etablerad men ändå.
    Inte? Jag har tjänat några tusenlappar på spotify och då har min mest spelade låt knappt 50k spelningar. Det måste du väl klå rätt ordentligt?

    Förövrigt grymt bra! Och på tiden, minst sagt.

  14. #14
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Det är väl iofs bra och vettigt att Spotify gör det här, men samtidigt så tror jag inte att behovet av en aggregator kommer att försvinna. Man kommer ju behöva konton på varenda tjänst för att kunna lägga upp sin musik, då är det betydligt mer behändigt att slänga upp allt på en tjänst som sköter det åt en.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Japp... och aggregatorn har nog en mer ”solid deal” med spottan om jag får gissa lite ior-mässigt.

  16. #16
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl iofs bra och vettigt att Spotify gör det här, men samtidigt så tror jag inte att behovet av en aggregator kommer att försvinna. Man kommer ju behöva konton på varenda tjänst för att kunna lägga upp sin musik, då är det betydligt mer behändigt att slänga upp allt på en tjänst som sköter det åt en.
    För egen del, om jag kikar vart folk lyssnar och köper, så utgör Spotify en överhängande majoritet. Om jag får välja mellan att gå via aggregator och hamna på massa ställen eller kunna gå direkt till Spotify väljer jag nog hellre det sistnämnda.

  17. #17
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För egen del, om jag kikar vart folk lyssnar och köper, så utgör Spotify en överhängande majoritet. Om jag får välja mellan att gå via aggregator och hamna på massa ställen eller kunna gå direkt till Spotify väljer jag nog hellre det sistnämnda.
    Men med den här förändringen får du ju inte några pengar via Spotify, vilket du får från en aggregator.

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jo tydligen!

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl iofs bra och vettigt att Spotify gör det här, men samtidigt så tror jag inte att behovet av en aggregator kommer att försvinna. Man kommer ju behöva konton på varenda tjänst för att kunna lägga upp sin musik, då är det betydligt mer behändigt att slänga upp allt på en tjänst som sköter det åt en.
    Eller så skriver någon ett kooolt FOSS skript som gör jobbet automagiskt. Precis som aggregatorn jobbar.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men med den här förändringen får du ju inte några pengar via Spotify, vilket du får från en aggregator.
    Eh what

  21. #21
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag tolkade det också som att man får pengar?

  22. #22
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    My bad, jag läste fel!

  23. #23
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Spotify has announced a new beta feature that will allow independent artists to upload their music directly to the platform instead of through a label or digital aggregator. Normally, artists who aren’t signed to a major label (which can directly upload music to Spotify) have to pay a fee to a third-party service like Tunecore to upload their music to Spotify. The upload feature will be contained within the service’s existing Spotify for Artists platform, which, among other things, allows artists to view data about their listeners and directly submit their songs for editorial playlist consideration.

    95% av mina streams-inkomster kommer från Spotify. Blir detta allmängiltigt ser jag det bara som positivt, förhoppningsvis kan oberoende artister generellt få större genomslag på Spotify. ”Att bli signad” blir än mindre betydelsefullt.

  24. #24
    Från the verge artikeln som oljud länkade i andra tråden. Det här är kul.

    Kene Anoliefo, senior product lead for Spotify’s creator marketplace, tells The Verge that the company will offer artists 50 percent of Spotify’s net revenue and 100 percent of royalties for the songs they upload. “We created a pretty simple and fair deal for uploading music where artists receive 50 percent of Spotify’s net revenue, and Spotify also accounts to publishers and collection societies for additional royalties related to the musical composition,” Anoliefo said. “Artists will receive automatic monthly royalty checks. They will be able to view all of that information and check all their data within Spotify for Artists.”
    Nå väl, det kommer ju fortfarande behövas marknadsföring och sånt, annars lär ju knappast folk hitta det dom inte vet finns..... Fast ojdå, marknadsbo... ehm jag menar skivbol.. ehm vad är en skiva? Juste! ¡etikettbolagetovic! måste länka, då måste dom också vara delägare annars blir det länktaxxa hahahahahahaha
    Senast redigerat av reSet den 2018-09-20 klockan 23:37.

  25. #25
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Det låter intressant, men samtidigt undrar man om det inte är ett drag för att döda tjänster som typ Bandcamp?

  26. #26
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    "50% of Spotify's net revenue" är lagom flummigt uttryckt när bolaget går back. "100% of royalties for the songs they upload" är också helt meningslöst om de inte lägger upp betalningsmodellen och tydliggör hur den fungerar för direktuppladdare. Bara för att distrokid (som jag använder idag) har en deal med spotify så behöver dealen inte vara densamma om Angaudlinn går direkt till spotify (väl?!).

    Lite avvaktande är jag, men kanske är det bra om man har flera projekt som bara gjort enstaka eller få spår...

  27. #27
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter intressant, men samtidigt undrar man om det inte är ett drag för att döda tjänster som typ Bandcamp?
    Varför skulle det döda tjänster som Bandcamp? Enda skillnaden är att man nu kan skippa mellanhanden för Spotify. Aggregator kommer nog många använda oavsett för att t ex lägga ut på Apple Music, Tidal, osv.

    Bandcamp är något helt annat. Ett bra komplement där man har direktförsäljning av både musik och merch.

  28. #28
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle det döda tjänster som Bandcamp? Enda skillnaden är att man nu kan skippa mellanhanden för Spotify. Aggregator kommer nog många använda oavsett för att t ex lägga ut på Apple Music, Tidal, osv.

    Bandcamp är något helt annat. Ett bra komplement där man har direktförsäljning av både musik och merch.
    Nej, jag tror varken eller och Bandcamp vara bara ett exempel. Många använder nog Bandcamp som ett bättre alternativ till Soundcloud iofs. Jag tror dock inte att Spotify gör detta enbart för att förenkla för osignade artister och det är rimligt att tro att det kommer med någons slags "passus" om och när det blir en skarp tjänst.

  29. #29
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av underminer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”Att bli signad” blir än mindre betydelsefullt.
    Fast vilken maktlös situation för artisterna att förhandla i. Spotify är störst, du vill vara på spotify, De sätter ersättningen, du tar det eller går.

    Tycker vi är så nära att hitta en generell ersättningsprincip som är lika för Thomas ledin och okända tonåringen som gjorde en bra låt. Tror inte det är bra att ett företag med vinstintresse får hela ansvaret att lösa problemet. Lagstagda! Hela världen över!

  30. #30
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag går via Record Union vilket fungerar bra eftersom de enkelt distribuerar på många plattformar samtidigt, tex även iTunes,Tidal, Amazon etc.
    Nyckelfrågan är väl vad Spotify betalar ut i Streamingersättning för artister som lägger upp direkt via Spotify. Det blir ju en ytterligare administrativ börda att hålla på med utbetalningar till en massa "småskuttar". Men visst är det lika eller bättre än vad man får från aggregator så är det ju en no brainer.
    Men som sagt, skivbolag behövs för marknadsföring ändå.

  31. #31
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Exakt som ni summerar. Aggregator är guld för att nå allt via ett ställe. Ingen vet var morgondagens lyssnare finns, den där asiatiska (indiska?) tjänsten jag alltid glömmer namnet på kanske?

    Och... detta är bara meningslöst snack innan Spotify visar siffror per stream och resten av betalningsmodellen. De flesta av oss gör inga stora pengar, men de vi gör behöver ju decimeras mer.

    Hur kollas sedan "kvalitén"? De riskerar ju att få feta bekymmer med copyrightskyddat material, mixtapes m m.

  32. #32
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Intressant läsning om "Uberifieringen" av Spotify: https://thebaffler.com/downstream/unfree-agents-pelly

  33. #33
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Tycker det verkar hur bra som helst. Död åt alla aggregator-tjänster och skivbolag.
    Mindre av skivbolagens elitism och aggregator-tjänsternas utnyttjande av artister. Förhoppningsvis så kommer alla att ha sina egna bolag i framtiden. Det stora problemet med musikbranschen har alltid varit allt skit som stått emellan artisten och lyssnaren.
    Nu börjar äntligen det som den digitala musikrevolutionen skulle ha varit från början.

    Heja Spotify!

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tiden långt innan FB, då man faktiskt hade HEMSIDOR (gammal börjar man bli kanske...) så var det mer som att man potentiellt hade sitt eget vad som helst. Tycke internet var roligare och betydligt friare då. Jag orkar/vill/ids inte feja, så ingen vet vad jag gör. Hellre det än att hålla på känner jag.

    Det där med musikbranschen är ju dubbelt. Vi skulle inte ha de fantastiska band/artister från historien vi minns och älskar utan den. En bransch som var villig att ge ett band kontrakt på 6 album, och lät de första 2 vara dåliga om det behövdes typ. Fan vad skönt det måste varit, kan jag tänka ibland. Trots att man blev blåst på mycket av pengarna.

  35. #35
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator

  36. #36
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Intressant

  37. #37
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Inte helt oväntat. Att kortsluta de stora skivbolagen när man är ägd av dem på samma gång blir problematiskt. Det hade kanske funkat om bara ett av skivbolagen ägde Spotify - men nu är det alla stora. Och Spotify vill ju ha allas kataloger.

  38. #38
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    kan rekommendera distrokid. Billigt, bra & enkelt. Använd gärna min referens (länk nedan) om ni signar upp er. Ni får rabatt & jag får en minibonus

    https://distrokid.com/vip/seven/593643

  39. #39
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kan rekommendera Kalles kaviar. Klibbigt, äckligt & onödigt. Använd gärna min referens (smörkniv nedan) om ni signar upp er. Ni får hulkningar & jag får en magkatarr

    https://distrokid.com/vip/seven/593643
    Credibility fixd.


    Fast jag håller med men inte av dom anledningarna. Distrokid har dom rimligaste användarvillkoren jag hittat.

  40. #40
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    +1 Vettigast villkor och supersmidigt interface och bra svar när man behöver sådana.

    Och damn you valsolo... snabbast med egna länken.

  41. #41
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 Vettigast villkor och supersmidigt interface och bra svar när man behöver sådana.

    Och damn you valsolo... snabbast med egna länken.
    Jepp, du får hänga oftare på 99an mpop

    https://distrokid.com/vip/seven/593643

  42. #42
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp, du får hänga oftare på 99an mpop
    Vilken bra idé - jag är ju aldrig här!

  43. #43
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Vad är det för fel med youtube, soundclick och alla andra gratis siter man kan ladda upp sin musik till?

  44. #44

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för fel med youtube, soundclick och alla andra gratis siter man kan ladda upp sin musik till?
    Du får upp dina låtar till de flesta tjönsterna på en gång och får betalt för din musik?
    Dessutom kan man få synkavtal vilket i mitt fall get mycket mer pengar än andra tjänster (förutom stim som ger mest).

Liknande ämnen

  1. ladda upp på soundcloud
    Av Ambulansen i forum Utgivning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 17:23
  2. Myspace....ladda upp musik?
    Av bjorx i forum Allmänt om musik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •