Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: Hon har blommor i...sin studio.

  1. #1
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran

    Hon har blommor i...sin studio.

    Jag har sett en trend på senaste tiden att man har växter i sin studio.
    Det började när jag såg första Moog One videon som släpptes av Moog, och man fick se Paris Strother spela på den, i vad jag antar är hennes egen studio, och där det står massa gröna växter lite här och där.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	växter_moog.png 
Visningar:	88 
Storlek:	1,01 MB 
Id:	87960

    Sedan har jag sett att Moog fortsatt på växt-temat i andra videos, jag gissar att det är för att skapa en organisk stämning som ska fortplanta sig i vårt sinne och därigenom uppleva ljuden från synthen som organiska.
    Jag gissar att till och med nätsladdens kontakt i grendosan är jordad.
    all pun intended

    Sen har jag även sett några studiobilder på Gearslutz där man har några krukväxter i studion.

    Men jag måste säga att jag gillar det. Det blir en trevlig stämning med växter. Men tyvärr tror jag det är omöjligt för mig att ha det så. Jag är hopplös på att sköta krukväxter.

    Vad tycker ni? Kan det t.o.m bidra till att skapa annan/bättre musik? Är det någon här som har växter i studion?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Legowelt har ganska mycket grönt hos sig också... kolla tuben.

    Jag hade ett tag växter i studion, men syntarna trängde ut grönskan.

  3. #3
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Många växter vill ha hög luftfuktighet.... många syntar och instrument vill ha lägre luftfuktighet... det verkar lite ogenomtänkt kanske?

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Där jag bor är det brutal luftfuktighet mest hela tiden tycker jag. Tveksamt om det är ett problem. Man måste ju inte satsa på regndis och tropikväxter.

    Rent generellt tror jag det är jättebra, om inte annat för luftkvalitén i studion.

  5. #5
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rent generellt tror jag det är jättebra, om inte annat för luftkvalitén i studion.
    Om inte annat så för livskvalitén... säger biologen i mig...

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag skulle vilja ha fler, men studion har bara två takfönster, så höjden på växten begränsas av det i fönsterkarmen. Jag testade större plantor på golvet, men det var det det där med omfång och prioriteringar.

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Har man plats för växter i studion har man inte tillräckligt med syntar.

  8. #8
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Finns ju rätt många växter som kan tänkas trivas i en mörk studio. Första jag kommer att tänka på är monstera som också syns på bilden ovan. Den är inte heller något jättefan av vare sig jord eller vatten. Zamiakalla är ju annars en klassiker. Andra kallor borde också funka fint, de lär ju göra susen med luften också. Svärmorstunga känns som att det borde funka fint också. Och porslinsblommor.

    Men om ljus är ett stort problem kan man slänga in några blomlampor.

  9. #9
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag har klämt in lite plastormbunkar och har en benjaminfikus i plast också, plast av den enkla anledningen att det är ont om rätt ljus i källaren utan fönster. Både frugan och jag gillar grönt, så det finns mycket runt om i huset (som svärmor gör sitt bästa för att dränka eller torka ut när vi är på semester).

  10. #10
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Moog försöker ju hela tiden förföra sina kunder med mycket växter och tegelstenar och krukor och trä och mys och wow and flutter.

    Typ.

  11. #11
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    100% ja! jag hade en krukväxt härinne en gång.. undrar om den är kvar nånstans..

  12. #12
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Inge kul när någon övervattnar och det rinner ner i monitorerna (som blomman står på) och sedan vidare ner i mixerbordet....
    Nej, växterna är i växthuset hädanefter...

  13. #13
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    En Palm i ett hörne vore nice här - men är väl just ljusbekymret - alla fönster är täckta av akustikbehandlare. Bäcksvart. Misstänker allt biologiskt kommer dö - vad säger ni biologer?

  14. #14
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Palm i ett hörne vore nice här - men är väl just ljusbekymret - alla fönster är täckta av akustikbehandlare. Bäcksvart. Misstänker allt biologiskt kommer dö - vad säger ni biologer?
    Är ingen biolog men prova med såna växtlampor de säljer på plantagen eller dylik affär. Tycker de ger ett rätt coolt ljus.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Wolfgang Palm i ett hörne vore nice här
    99-fix’d

  16. #16
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99-fix’d

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Klängväxter på syntstativen vore faktiskt sjysst - krukorna och eventuellt vattenstrul på golvet. Grönfodret runt maskinerna.

  18. #18
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm. Jag förstår inte riktigt frågeställningen, om det nu finns någon sådan? Jag har krukväxter i alla lägenhetens rum, i ett av dem finns det en massa musikprylar också. Ah, vänta, jag tror att jag förstår! Jag har ingen studio!

  19. #19
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm. Jag förstår inte riktigt frågeställningen, om det nu finns någon sådan? Jag har krukväxter i alla lägenhetens rum, i ett av dem finns det en massa musikprylar också. Ah, vänta, jag tror att jag förstår! Jag har ingen studio!
    Jag har inga krukväxter i något av rummen, men ett rum med musikprylar i kallar jag för min studio, och där funderar jag på om det skulle bli ännu trevligare med växter.

    Monstera som nämndes tidigare kanske vore nått för mig. Dom ska väl tåla att inte bli vattnade på några månader?

  20. #20
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Som Mormor som alltid skulle ha både duk och blomma uppepå TV:n ... Hur man än argumenterade varför det kanske inte är så lämpligt så skulle det vara så. Det löste sig dock när hon fick Platt TV

  21. #21
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men skulle jag ha en 90k Moog i studion så är det Hormoslyr som gäller.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

  23. #23
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    lampljus funkar för de flesta växter, men de trivs definitivt bättre i riktigt solljus.
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Palm i ett hörne vore nice här - men är väl just ljusbekymret - alla fönster är täckta av akustikbehandlare. Bäcksvart. Misstänker allt biologiskt kommer dö - vad säger ni biologer?

  24. #24
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag tror att det beror på att många inte har en dedikerad studio, de har istället studion i vardagsrummet eller sovrummet. Det tillsammans med att krukväxter är en populär hobby.
    Jag har massa krukväxter och de är huller om buller med mina musiksaker, på samma sätt som mina musiksaker är huller om buller med allt annat jag har. Min "studio" är mitt i vardagsrummet, och sträcker sig in i sovrummet.
    Att det ser trevligt ut har såklart snappats upp av företag som vill sälja sina prylar

    - - - Uppdaterad - - -

    I mörka rum kan du ju köra på garderobsblommor, de klarar sig bra med lite ljus.
    (nämnd ovan som zamiakalla)

  25. #25
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Det finns gott om grönt i många studios.. Den sorten som är rullad i papper..

  26. #26
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns gott om grönt i många studios.. Den sorten som är rullad i papper..
    Blomsterbuketter som man ger bort?

  27. #27
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Självklart växter i studion!

  28. #28
    Sva
    Sva är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Min Clavinet D6 extraknäckte ett tag som blombord i vardagsrummet... Snyggt :-)

    (med specialskuren plexiglasskiva mellan instrument och krukor, men ändå lite väl spännande när det skulle vattnas) Haha

  29. #29
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Planerar en spelning i botanisk hage.

    Klart man kan ha syntar i växthuset!

  30. #30
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Växthus är bra att spela dub i, det har jag gjort.

  31. #31
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Köttätande växter ovanpå klaviatursyntharna. Finns några riktigt snabba och glupska som garanterat kommer sätta dina improviastions skills på prov!

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Växthus är bra att spela dub i, det har jag gjort.
    99grill?

  33. #33
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köttätande växter ovanpå klaviatursyntharna. Finns några riktigt snabba och glupska som garanterat kommer sätta dina improviastions skills på prov!
    ...och man slipper döda flugor inne i syntarna.

  34. #34
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99grill?
    Japp!

  35. #35
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och man slipper döda flugor inne i syntarna.
    Med ett par spindlar i hushållet håller man lätt rent!

  36. #36
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man kan ha blommorna torkade, i små gömda burkar och påsar man tar fram när man tycker det behövs

    Skämt åsido så vill jag nog inte ha växter i studion. Det blir en ömtålig grej extra, som dessutom behöver tillgång till vatten. Bara risken med att bära runt en vattenkanna bland allt vintage trä och elektronik slipper jag gärna.

    Spela i växthuset däremot kan vara underbart. Det kan bli en väldigt speciell akustik.

  37. #37
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med ett par spindlar i hushållet håller man lätt rent!
    Men döda spindlar då?

  38. #38
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag är också lite skeptisk mot luftfuktighet, behöver man vara det?
    Har en budget AC som jag drar igång ibland men när man kört den några timmar så känner man tydligt att luftfuktigheten gått upp markant i studion. Angående växter i studion. Ja det har jag inte ens reflekterat över att man kan ha...kanske det

  39. #39
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    I och för sig finns ju växter som lever endast av luftfuktigheten. Kan ju rentav användas som luftförbättrare där det behövs. Det borde dyka upp en kombinationstabell nånstans där man kan matcha mängden luftfuktätare med sin AC för att nå +-0

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men döda spindlar då?
    De äts upp av vägglössen

  40. #40
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Jag tycker det är toppen! Har inte så mycket växtlighet i studion men det jag har tycker jag tillför bra känsla!
    Hade gärna haft mer, men har oroat mig för luftfuktigheten...

    Passar på att notera att jag fick ”det” autocorrectat till DDT i denna tråden....

  41. #41
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Haha, jag hade verkligen rätt i min trendspaning om växter i studion, kolla inledningen i Woody Piano Shack´s senaste video:


    https://youtu.be//yU6y_So4Wlw

  42. #42
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är också lite skeptisk mot luftfuktighet, behöver man vara det?
    Har en budget AC som jag drar igång ibland men när man kört den några timmar så känner man tydligt att luftfuktigheten gått upp markant i studion. Angående växter i studion. Ja det har jag inte ens reflekterat över att man kan ha...kanske det
    Måste vara ngt fel på din ac FC, för en ac får vanligtvis det ac'ade utrymmet att bli torrare.


    Edit: If there is too much humidity in the room, your AC may not be able to fully remove all the moisture, which will make your indoor air feel cool and clammy instead of cool and dry.

  43. #43
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det är inte en så'n där "kylare" som säljs här och där förr några hundra FC? För de kyler och cirkulerar ju vätska som gör att luften upplevs svalare. Är det så, då lär de göra mer skada för dina maskiner än ett gäng regnskogsväxter.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •