Resultat 1 till 49 av 49

Ämne: Novation Summit

  1. #1
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran

    Novation Summit

    Ny synt från Novation!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	novation.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	111,2 KB 
Id:	87439
    Senast redigerat av Framerate den 2019-05-07 klockan 16:47.

  2. #2
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    A page from a German music tech magazine (Beat, we think) posted on Facebook reveals what looks like a stretch version of the Novation Peak complete with keyboard and extended functionality. It’s appropriately named Summit and looks really rather good.

    Summit

    What I can gather from the short summary is that it’s a mixture of analogue sounds, digital wavetables and FM synthesis. It all runs through an analogue multimode filter section. Along with an additional stereo output, there’s also a stereo input for mixing external sources through the filter and effects. Modulation is available through a 16 slot matrix with 4 LFOs and envelopes and this also includes messing with the effects parameters. The keyboard comes from the SL MkIII controller keyboard. The 61 keys can be layered and split and has aftertouch, an arpeggiator and chords with over 30 patterns.


    Enligt...

    https://www.gearnews.com/leak-novati...perbooth-2019/

  3. #3
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Verkar troligt. Men priset för Summit är lite högt kanske?
    Tänk om dom kunde vässa operativsystemet på Peak, för att möjliggöra dual mode. Dom har ju gjort massor med lilla Bass Station II...

  4. #4
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Om den låter stimmig som det står i broschyren är den inte intressant för mig.

    (Måste man lägga till en smiley på såna här skämt? För säkerhetsskull. )

  5. #5
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar troligt. Men priset för Summit är lite högt kanske?
    Inte direkt eftersom den har 16 röster och en del nytänk. Sen kommer priset säkerligen hamna på typ 17995 inom inte alltför lång tid.

  6. #6
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte direkt eftersom den har 16 röster och en del nytänk. Sen kommer priset säkerligen hamna på typ 17995 inom inte alltför lång tid.
    säj inte så, du startar bara ett habegär hos mej...

  7. #7
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Bläddrade lite i filstrukturen på Novations hemsida, hittade en fin bild på Summit där:

    https://novationmusic.com/sites/nova...-2560-1000.png

    Så ja, den är nog på riktigt...

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bläddrade lite i filstrukturen på Novations hemsida, hittade en fin bild på Summit där:

    https://novationmusic.com/sites/nova...-2560-1000.png

    Så ja, den är nog på riktigt...
    Fint att zthees lilla klon får plats i bild också.

    Summitloggan är lite småsöt faktiskt, larvig kanske, men det funkar på nå't vis.

  9. #9

  10. #10

  11. #11
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    https://youtu.be/5EnHjHHPbxE

    3 svenska youtubers 3gether

  12. #12
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Min spontanreaktion när jag ser bilderna är "aha, en Alesis Ion gjord på rätt sätt" ...

    Den andra reaktionen när jag läser Musicradar-artikeln "FPGA-oscillatorer minnsann, då måste det ju bli bra ..."

    Trevligt med en synt med fem oktavers tangentbord, med aftertouch, i alla fall. Men man behöver nog ha den under fingertopparna för att kunna uttala sig om den överhuvudtaget.

  13. #13
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Oj, nu blir det svårt att motstå frestelsen som syntmunk och hålla fingrarna i styr från beställarknappen
    61-tangenters klav är ju något som är något som jag verkligen har saknat. Skulle vara helt fantastiskt också om den vore 4 till 16 multitimbral. Då jävlar är det en "no brainer".

  14. #14
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran

  15. #15
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.



    Grymt. Det r alltså TVÅ Peak plus keyboard plus lite sprinkle on top. Då fattar har prisskillnaden

  16. #16
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bi-timbral Jävla ogräs som Dave Smith kom och fick genomslag med sin Pro-08!
    Jag saknar syntar som släpptes på 90-talet, då det var mer eller mindre dömt till att floppa om den inte var multitimbral 8 eller 16. Men bi-timbral är ju bättre än inget.

  17. #17
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Mer info finns nu på Novations hemsida:
    https://novationmusic.com/synths/summit

  18. #18
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	novation summit prototype.png 
Visningar:	66 
Storlek:	415,9 KB 
Id:	87481
    Tydligen hade nån hittat den här prototypen i en container bakom novations forskningsavdelning.

  19. #19
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bi-timbral Jävla ogräs som Dave Smith kom och fick genomslag med sin Pro-08!
    Jag saknar syntar som släpptes på 90-talet, då det var mer eller mindre dömt till att floppa om den inte var multitimbral 8 eller 16. Men bi-timbral är ju bättre än inget.
    Arkitekturen tillåter inte mer, tyvärr. Samma anledning till att Peak inte är multitimbral.

  20. #20
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	novation summit prototype.png 
Visningar:	66 
Storlek:	415,9 KB 
Id:	87481
    Tydligen hade nån hittat den här prototypen i en container bakom novations forskningsavdelning.
    Snacka om soprumsfynd!

  21. #21
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    ...och vem brukar tjata om att de borde peta in OSCars filtertänk i Novations prylar? Äntligen har de fattat! Separationskontroll och hela kalaset.


    https://youtu.be/DtuT_IYLtJ4

    edit: ...och Waspens loopbara enveloper också. Det satt halvlångt inne.

  22. #22
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och vem brukar tjata om att de borde peta in OSCars filtertänk i Novations prylar? Äntligen har de fattat! Separationskontroll och hela kalaset.

    edit: ...och Waspens loopbara enveloper också. Det satt halvlångt inne.
    Yep och du kan assign en LFO til separation!

    Första Novation synth som jag blir intresserad av...

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yep och du kan assign en LFO til separation!

    Första Novation synth som jag blir intresserad av...
    ...och just LFO till separation är ju grymt! Då blir det mjukare också förmodar jag, då den där multiratten till vänster verkar vara stegad. Visst, 128 steg, men zippereffekten vill man ju slippa.

    Japp, första riktiga dreglet för mig också, även om BS2 blev rejält upphottad med nytt OS.

  24. #24
    deadbeats avatar
    Veteran
    Tjugo minuter Summit med Novation-Chris (en hel del spelande/rattande samt prat):


    https://youtu.be/gk9d5R_g54g

  25. #25
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nu har Nick Batt också recenserat Summit och han gillar den! https://youtu.be/5YHZXq1c6tk

  26. #26
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har Nick Batt också recenserat Summit och han gillar den! https://youtu.be/5YHZXq1c6tk
    Verkar asgrym.

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    P12 MkII, lite mer, lite mindre...

  28. #28
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    P12 MkII, lite mer, lite mindre...
    Jo, finns vissa likheter. Fast pro-2 känns ännu närmare imo. Ljudmässigt lär de skilja sig mycket åt dock.

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, finns vissa likheter. Fast pro-2 känns ännu närmare imo. Ljudmässigt lär de skilja sig mycket åt dock.
    Pro-2 är närmare med roligare filter än P12, men är inte poly. Summit har 3 jfr 4 digitala oscillatorer, men modernare med fler waveshapes. Hur väl FPGA-möjligheterna utnyttjas jfr DSP framgår inte, främst när det gäller bandbredd, FM och sync. Båda har möjlighet till två fristående lager och separata ut för dessa. Fler modulations- och styrmöjligheter i P12, men fler och bättre effekter i Summit, modulerbara dessutom.

  30. #30
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Gillar inte att göra jämförelsen egentligen, men låter den inte lite PPGish här, speciellt i slutet? Får nästan lite Propaganda-vibbar på vissa ljud, eller kanske Ultravox Lamentish.


    https://youtu.be/yHGk7GbeXYU

    https://youtu.be/yHGk7GbeXYU

  31. #31
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar inte att göra jämförelsen egentligen, men låter den inte lite PPGish här, speciellt i slutet? Får nästan lite Propaganda-vibbar på vissa ljud, eller kanske Ultravox
    Jag förstår vad du menar; klart PPG-inspirerade ljud, vilket tyder på duktig ljudskapare på en kompetent maskin!

    Samtidigt har jag haft PPG 2.3:an igång hela dagen sedan 8 på morgonen här, och när jag efter det lyssnar på videon så är det väldigt tydligt hur soundet skiljer sig mellan de två.

    PPG:n har ett mycket fylligare ljud i det nedre mellanregistret som skapar mycket av värmen och det potenta i ljudet. Summit är snarare sirlig och elegant här, högupplöst men med mindre attityd. Summiten låter även komprimerad och mono, med effekten som gör stereobredden. PPG har mer luft, dynamik i ljudet, och på grund av en synnerligen enkel stereopanning av rösterna låter den mycket, MYCKET bredare.

    PPG är levande medan Summit låter kontrollerad. Nu var detta inte menat som en test av hur bra en Summit emulerar PPG.. Bara det faktum att Summit kan göra ljud i PPG-territoriet tycker jag är synnerligen imponerande! Den gör det dessutom med en egen, exklusiv touch samtidigt som den kan så mycket mer. Helt klart de mest intressant ljuden jag hört av den hittills, och så övertygande att den helt klart får en plats på bevakningslistan.

  32. #32
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår vad du menar; klart PPG-inspirerade ljud, vilket tyder på duktig ljudskapare på en kompetent maskin!

    Samtidigt har jag haft PPG 2.3:an igång hela dagen sedan 8 på morgonen här, och när jag efter det lyssnar på videon så är det väldigt tydligt hur soundet skiljer sig mellan de två.

    PPG:n har ett mycket fylligare ljud i det nedre mellanregistret som skapar mycket av värmen och det potenta i ljudet. Summit är snarare sirlig och elegant här, högupplöst men med mindre attityd. Summiten låter även komprimerad och mono, med effekten som gör stereobredden. PPG har mer luft, dynamik i ljudet, och på grund av en synnerligen enkel stereopanning av rösterna låter den mycket, MYCKET bredare.

    PPG är levande medan Summit låter kontrollerad. Nu var detta inte menat som en test av hur bra en Summit emulerar PPG.. Bara det faktum att Summit kan göra ljud i PPG-territoriet tycker jag är synnerligen imponerande! Den gör det dessutom med en egen, exklusiv touch samtidigt som den kan så mycket mer. Helt klart de mest intressant ljuden jag hört av den hittills, och så övertygande att den helt klart får en plats på bevakningslistan.
    Tycker att du gör en väldigt bra beskrivning även på skillnaden mellan nyanaloger och nyhybrider mot de gamla maskinerna. Sirligt och elegant som gör att det är lätt att få in och få en luftig mix. Men fylligheten saknas.

  33. #33
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Kommer den inte snart?

  34. #34
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Verkar finnas i butik nu.

  35. #35
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Håller med, klart PPG’ish. Men är betydligt mer clean och kanske lite kall jämförd med PPG. Tusan, saknar PPG... snyft

  36. #36
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med, klart PPG’ish. Men är betydligt mer clean och kanske lite kall jämförd med PPG. Tusan, saknar PPG... snyft
    Med lite drive i filtret, diverge och drift på oscillator-inställningar, kanske det blir lite mer liv Summit/Peak?

  37. #37
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Någon som fått hem och hunnit testa ännu? Är väldigt nyfiken på wavetable-delen. De få demos som finns låter lovande.

  38. #38
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran

  39. #39
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att kunna rita eller importera egna wavetable är ju kul såklart, men jag blir mer lockad av möjligheten att forma övertonsserier jag tänker lite additiv syntes, som Kawai lekte med i K-5.

  40. #40
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Den fanns ett tag, jag såg den på Uppsala Musikverkstad, men nu verkar den ha försvunnit helt. Är det någon som vet? Är det Corona som ställt till det?

  41. #41
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Läste något i facebookgruppen om att det var slut på flera ställen i Europa. Tydligen var det också lite strul med klaviaturet i någon batch.

  42. #42
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Tack, erko! Hittade FB-gruppen. Hmm... Verkar ju vara bäst att avvakta lite om de rapporterna stämmer.

  43. #43
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, erko! Hittade FB-gruppen. Hmm... Verkar ju vara bäst att avvakta lite om de rapporterna stämmer.
    Ja, lite trist att få hem ett exemplar med strul. Verkar ju vara en oerhört fin synt den där Summit. Jag själv har inte plats just nu så får nöja mig med Peak

  44. #44
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Fick hem en! Imponerad så här långt. Fabrikspatcharna lämnade mycket att önska, i min mening, men Novations Components är fantastiskt.

  45. #45
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Fy fan vad Summit bara är bäst. Jag gillade Peak väldigt mycket - eller gillar den, jag äger den fortfarande. Men Summit är mycket mer än två Peak ändå. Det är ganska fett att köra två layers med arpeggiator som kör olika rytmik eller mönster, men kunna ratta båda layer samtidigt. Och att kunna modulera filter separation. Mums. Och att kombinera divergens mellan röster och panorering och köra samma patch i två layers är också magiskt.
    Sen är Novations wavetable/userwave editor i datorn genial. Enkelt att rita vågformer, eller bygga dem additivt genom att dra i partials, med live preview i datorn.
    Jag har nog aldrig ägt en så komplett synth förr.

  46. #46
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    +1

    Fortfarande imponerad efter två år. Har skruvat till ljud som jag minns dem från ungdomens replokaler (typ Juno 2 och D-50). Underbart att lägga upp som split och bara jamma loss. :-)

  47. #47
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Har ni testat senaste firmware 2.1 och nya ensemble/chorus?
    Börjar längta tillbaka till en Peak alt. Summit nämligen...

  48. #48
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Novation revolutionerar matematiken, addition är multiplikation:

    s38 i manualen
    "The Modulation Matrix is both variable and additive. What do we mean by
    ‘variable’ and ‘additive’ as applied to a matrix?
    [..]
    By ‘additive’ we mean a parameter may be varied by more than one source. Each slot allows
    for two sources to be routed to a parameter, and their effects are multiplied together. T"

  49. #49
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Bytte till mej en Summit förra sommaren. Men inte haft energin att gräva i den på riktigt. Men det kommer nog till sommaren.

Liknande ämnen

  1. Softube Summit Audio Grand Channel
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 23:50
  2. Softube Summit Audio TLA-100A
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •