Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: MacBook Air

  1. #1
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    MacBook Air

    Vad är skillnaden vad gäller processor i nya respektive gamla MacBook Air?

  2. #2
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Den gamla var på byggd på en 15W CPU och den nya är på 5W CPU. Nya mba är en helt annan dator än den gamla. Förut kunde mba vara riktigt kraftfull (DC i7) men med trist skärm, nu får du en snygg skärm till en dator som har prestanda som är knappt över macbook 12"... Duger för surf och skriv, men kanske inte speciellt mycket annat.

  3. #3
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Så nya har sämre prestanda än gamla?

    Köpte precis en MBA 2015 (i5), rätt överraskad över hur mkt den orkar med i Ableton. Helnöjd.

  4. #4

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Nya Airen är alltså snabbare än den gamla, fast inte jättemycket.

    Och snabbaste MacBook 12" är aningen snabbare än nya Air:en. Den modellen är dock 5650 kr dyrare än Air:en. 12-tummaren väger förvisso klart mindre än Air:en, men vill man ha prestandan också blir det ganska dyra 300 gram... Å andra sidan kostar den billigaste 12-tummaren blott en femhunka mer än nya Air:en och ger fortfarande 85% av nya Air:ens prestanda.

    Det känns alltså ganska otydligt hur de positionerar nya retina Air mot MacBook 12", men även mot billigaste MacBook Pro. Det är ingen jätteskillnad på varken storlek (Pro:n är tjockare i framkant, men tunnare i bakkant, ytmåttet identiskt) eller vikt (120 gram) eller ens pris (500 kr) mellan dem. Prestandamässigt är den ungefär 10% snabbare än nya Air.

    Förvirrande läge alltså. Så på nåt sätt kommer nog Apple snart att öka avstånden mellan modellerna. Kanske de uppgraderar 12-tummaren kraftigt, eller tvärtom droppar den, eller droppar de snabbare varianterna och brandar om den billigaste till retina Air 12". Kanske de också droppar den billigaste MBP:n. Vi får väl se.

    ---EDIT---
    När jag pratar prestanda ovan, så menar jag GeekBench-score. Grafiken kan ju skilja mer, liksom diskprestandan. Men positioneringen känns ändå otydlig.
    Senast redigerat av slirak den 2018-11-03 klockan 16:34.

  6. #6
    Monoski
    Monoski är inte uppkopplad
    Monoskis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    17 495:- För en Air med 256Gb disk. (och ganska kass processor)
    20 995:- För en Pro med 256Gb disk, 4 kärnors (mycket bättre) processor, bättre skärm, touch bar och fler portar.
    Pron väger liiite mer, men det är lite.

    Jag väntade in eventet ifall Airen skulle räcka (jag är utvecklare av ios, och mac-appar), men köpte en Pro igår. Jag är faktiskt fantastiskt nöjd och den kör igång iPad/iPhone-simulatorerna med riktigt bra fart. Gör ju knappt nån musik på datorn då jag jobbar på dator, och musicerar på hårdvara, men det känns som en "no-brainer" för mig. Med den prestanda man får för 3 500:- till är det lätt värt det.

  7. #7
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Att installera och köra keyscape med nedanstående systemkrav, vad har jag att vänta på nya MacBook Air?

    SYSTEM REQUIREMENTS FOR ALL USERS

    • 2.4 GHz Intel dual core processor or higher (i7 recommended)
    • 8GB RAM minimum
    • Solid State Drive recommended
    • 80 GB of free hard drive space (30 GB for lite install)

    Mac Users:

    • OS X 10.10 Yosemite or higher
    • AU, VST 2.4 or AAX-capable host software
    • 64-bit host

  8. #8
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Sånt där är alltid så flummigt uttryckt. 2.4 GHz dual core, innebär det att en gammal 2011 MBP med i5 2.4 GHz duger? Nya Air:en är nästan dubbelt så snabb. Å andra sidan är Air:en ungefär 10% långsammare än en 2017 MBP med i5 2.3 GHz.

    Olika tillverkare har också olika syn på hur de sätter minimikraven. En del gör det med hygglig marginal, så att en burk som är på gränsen faktiskt kommer att funka OK, medan andra tillverkare anger minimikrav som man inte skulle vilja utsätta en dödsfiende för.

    Kör du Keyscape nu? På vad för dator i så fall?

  9. #9
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sånt där är alltid så flummigt uttryckt. 2.4 GHz dual core, innebär det att en gammal 2011 MBP med i5 2.4 GHz duger? Nya Air:en är nästan dubbelt så snabb. Å andra sidan är Air:en ungefär 10% långsammare än en 2017 MBP med i5 2.3 GHz.

    Olika tillverkare har också olika syn på hur de sätter minimikraven. En del gör det med hygglig marginal, så att en burk som är på gränsen faktiskt kommer att funka OK, medan andra tillverkare anger minimikrav som man inte skulle vilja utsätta en dödsfiende för.

    Kör du Keyscape nu? På vad för dator i så fall?

    Nej, jag ska precis införskaffa det och ska även skaffa en kraftigare dator, MacBook Pro för ändamålet samt för inspelning. Dock hade jag gärna sett att keyscape funkade på MacBook Air för att slippa släpa MacBook Pro. Det skulle vara bra att veta OM det kommer fungera bra eller ej och OM en uppgradering i RAM och isf lagringskapacitet skulle vara intressant. De uppgraderingarna är jag endast villig att betala för OM keyscape kommer att fungera tillfredsställande.

    Vem skall man fråga?

  10. #10
    Monoski
    Monoski är inte uppkopplad
    Monoskis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har ingen koll på keyscape, men när släpptes den?
    Det ger ju en hint om vilken generation av dator de tycker är minimum (med de specarna).

  11. #11
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av JSvard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ingen koll på keyscape, men när släpptes den?
    Det ger ju en hint om vilken generation av dator de tycker är minimum (med de specarna).
    1,5-2 år sedan skulle jag tro

  12. #12

    Veteran
    Keyscape verkar kräva 16GB primärminne för att funka bra.
    Drar en hel del CPU också.
    Ladda hem en demo och kör på någon dator du har och kolla hur den beter sig.
    Ta reda på vilken CPU du har och kolla sedan benchmarks så kan du höfta hur det kommer att funka med en Macbook air.

  13. #13
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det finns säkert Spectrasonics-grupper på nätet, kolla där. Nya Air är ju, hm, ny, men enligt the interwebz så får den 4248 single-core score och 7828 multi-core, på GeekBench, som är något av standard för att benchmarka Mac-CPU:er (högre värden = bättre). Så du kan ju fråga om nån har lycka med Keyscape med nån maskin med liknande resultat.

    (GeekBench testar alltså inte diskhastighet, men den hastigheten tror jag inte du behöver oroa dig för när det gäller en ny Mac, oavsett modell.)

  14. #14
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, jag ska precis införskaffa det och ska även skaffa en kraftigare dator, MacBook Pro för ändamålet samt för inspelning. Dock hade jag gärna sett att keyscape funkade på MacBook Air för att slippa släpa MacBook Pro. Det skulle vara bra att veta OM det kommer fungera bra eller ej och OM en uppgradering i RAM och isf lagringskapacitet skulle vara intressant. De uppgraderingarna är jag endast villig att betala för OM keyscape kommer att fungera tillfredsställande.

    Vem skall man fråga?
    Mig. Klart Keyscape kommer funka bra på nya Air men köp en 15" MBP helst med sexkärnig processor stor SSD och 32GB minne så slipper du oroa dig för att framtida versioner av KS och andra musikprogram ska bli slöa på din dator på ett bra tag

  15. #15
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mig. Klart Keyscape kommer funka bra på nya Air men köp en 15" MBP helst med sexkärnig processor stor SSD och 32GB minne så slipper du oroa dig för att framtida versioner av KS och andra musikprogram ska bli slöa på din dator på ett bra tag
    Så du har testat Keyscape med en burk med prestanda som motsvarar nya Air:en?

  16. #16
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så du har testat Keyscape med en burk med prestanda som motsvarar nya Air:en?
    Jag har testat KS på bl.a. en fyra år gammal tvåkärnig MacBook Pro det funkade bra och den datorn har klart sämre prestanda än nya MBA.Men som sagt jag rekommenderar som sagt trådskaparen att köpa en sexkärnig 15" MBP med stor SSD och 32GB minne för framtidssäkring. Men även 13" Quadcore funkar så klart också bra.

  17. #17
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har testat KS på bl.a. en fyra år gammal tvåkärnig MacBook Pro det funkade bra och den datorn har klart sämre prestanda än nya MBA.Men som sagt jag rekommenderar som sagt trådskaparen att köpa en sexkärnig 15" MBP med stor SSD och 32GB minne för framtidssäkring. Men även 13" Quadcore funkar så klart också bra.
    Jag ska alltså köpa två datorer, en kraftfull MacBook Pro 15” med uppgraderad processor till den bästa som går att få samt 32GB samt en MacBook Air. Frågan är den om den kan ersätta fen kraftfullare Macbooken när jag är ute och live-spelar. För att slippa släpa den tyngre datorn och framförallt för att slippa slitaget som blir med allt slit och släng. Ditt svar var att det kommer att fungera alldeles utmärkt. En följdfråga;

    Är det en framtidssäkring att lägga extra pengar på 16GB ram istället för 8GB? Kommer datorn att klara sig längre eller är det sak samma när processorn är den den är?!

    Red: Hur jobbar programmet Keyscape?! Processor eller RAM som är viktigast för att det skall fungera friktionsfritt? Jag kommer mestadels att använda akustiskt pianoljud utan blandningar med andra ljud.

  18. #18
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ska alltså köpa två datorer, en kraftfull MacBook Pro 15” med uppgraderad processor till den bästa som går att få samt 32GB samt en MacBook Air. Frågan är den om den kan ersätta fen kraftfullare Macbooken när jag är ute och live-spelar. För att slippa släpa den tyngre datorn och framförallt för att slippa slitaget som blir med allt slit och släng. Ditt svar var att det kommer att fungera alldeles utmärkt. En följdfråga;

    Är det en framtidssäkring att lägga extra pengar på 16GB ram istället för 8GB? Kommer datorn att klara sig längre eller är det sak samma när processorn är den den är?!

    Red: Hur jobbar programmet Keyscape?! Processor eller RAM som är viktigast för att det skall fungera friktionsfritt? Jag kommer mestadels att använda akustiskt pianoljud utan blandningar med andra ljud.
    Hur hårt Keyscape belastar datorn beror på många faktorer som ljud effekter iinställningar erc processorn är viktigast för att få låg latency sen smörjer mycket ram och stor ssd ytterligare Sen beror det även på vilka andra program du använder etc
    Rekommenderar dig att köpa en 13" QuadCore MBP den är tåligare snabbare och prisvärdare väger inteså mycket mer heller

  19. #19
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har testat KS på bl.a. en fyra år gammal tvåkärnig MacBook Pro det funkade bra och den datorn har klart sämre prestanda än nya MBA.
    OK, det låter ju lovande! Men jag kollade på en Youtube-video med en person som körde en "äldre Mac", som var tvungen att går ner till åtta rösters polyfoni och ganska mycket thinning, för att det skulle funka klickfritt. (Vad den äldre Mac:en var framgick inte och inte vad han använde för ljudkort.) Hur såg det ut för dig på den gamla tvåkärniga? Behövde du använda thinning? Hur många rösters polyfoni? Åtta röster måste vara knapert om man trampar ner sustainpedalen.

  20. #20
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rekommenderar dig att köpa en 13" QuadCore MBP den är tåligare snabbare och prisvärdare väger inteså mycket mer heller
    Håller med. Skillnaden på portabilitet är mycket liten.
    För att citera mig själv:
    Det är ingen jätteskillnad på varken storlek (Pro:n är tjockare i framkant, men tunnare i bakkant, ytmåttet identiskt) eller vikt (120 gram)

  21. #21
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, det låter ju lovande! Men jag kollade på en Youtube-video med en person som körde en "äldre Mac", som var tvungen att går ner till åtta rösters polyfoni och ganska mycket thinning, för att det skulle funka klickfritt. (Vad den äldre Mac:en var framgick inte och inte vad han använde för ljudkort.) Hur såg det ut för dig på den gamla tvåkärniga? Behövde du använda thinning? Hur många rösters polyfoni? Åtta röster måste vara knapert om man trampar ner sustainpedalen.
    Kort svar ingen thinning, många röster och låg latency med ett Focusrite ljudkort är inte direkt någon konsertpianist och spelar mer sparsmakat men många röster klarade den av.

  22. #22
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    OK, najs!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •