Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Är Kina-gitarrer något att ha....?

  1. #1
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    Är Kina-gitarrer något att ha....?

    Jag har just beställt nedanstående från Gear4musik för en spottstyver... I förra årtusendet köpte jag en amerikatillverkad telecaster i Los Angeles som jag tvingades sälja när ekonomin kärvade under studenttiden. Jag har saknat den sedan dess och nu sprang jag på denna till ett otroligt pris... kan det verkligen vara nåt... jag återkommer när jag testat den själv i nästa vecka?

    https://youtu.be/-tsXJqU1LoY

  2. #2
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Köpte en Squire Jazzmaster för ett tag sedan, sjukt nöjd. Tycker kvalitén på hantverket slår min Gibson LP på fingrarna. Det kanske inte säger så mycket iofs.

  3. #3
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har just beställt nedanstående från Gear4musik för en spottstyver... I förra årtusendet köpte jag en amerikatillverkad telecaster i Los Angeles som jag tvingades sälja när ekonomin kärvade under studenttiden. Jag har saknat den sedan dess och nu sprang jag på denna till ett otroligt pris... kan det verkligen vara nåt... jag återkommer när jag testat den själv i nästa vecka?
    Snygg den var och bra pris!

    Trots att jag knappt kan spela gitarr så kliar det i fingrarna lite.

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Henkzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en Squire Jazzmaster för ett tag sedan, sjukt nöjd. Tycker kvalitén på hantverket slår min Gibson LP på fingrarna. Det kanske inte säger så mycket iofs.
    Inte om det är en nyare Gibson nej

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Finns kinagitarrer som håller mycket hög standard.
    Det som brukar vara irriterande på vissa exemplar är att de inte putsat ändarna på bandstavarna.
    Samma på mexicoFenders för 12000:- dock.

    Mickar och elektronik kan man ju allltid byta om resten är bra.
    Resonans och sustain är svårare att ”fixa” men där kan ju en gitarr
    för 2000 vara bättre än en för 30000.....om man hittar rätt respektive fel exemplar av båda.

  6. #6
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag håller verkligen med om detta och normalt brukar jag försöka få tillgång till några olika exemplar och blir ofta förvånad över hur stor skillnad det kan vara mellan dem. De andra gitarrerna jag har är i en högre prisklass (Godin, Seagull, Dean) men när jag nu sprang på denna och allal Youtub-clip, tester och reviews var så översvallande positiva, tänkte jag att det kunde vara spännande att prova eftersom jag har saknat min gamla Telecaster i alla år. Till och med P90-mikarna verkar hålla rimlig klass, jag bara hoppas att de inte är för "hummiga". Dessutom har man ju 30 dagars öppet köp med fria returer.

    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gitarrer har väl till skillnad från syntar mer individuella skillnader mellan serienummer. Lite som att köpa skor av naturmaterial att innan man klämt på det enskilda exemplaret vet man inte. Generellt kan det ju finnas skillnader mellan dyrt/billigt gällande måttanpassad precision och livslängd på rörliga delar.
    Senast redigerat av biomoib den 2018-10-20 klockan 16:59.

  7. #7
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    De reviews jag har läst/sett tycker genomgående att byggkvaliteten är förvånandsvärt bra... jag återkommer i veckan med mina kommentarer när jag har fått min.

    Lite lustigt att Fender själva tar nästan tusen kronor mer för den än Gear4music...

  8. #8
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De reviews jag har läst/sett tycker genomgående att byggkvaliteten är förvånandsvärt bra... jag återkommer i veckan med mina kommentarer när jag har fått min.

    Lite lustigt att Fender själva tar nästan tusen kronor mer för den än Gear4music...
    Är inget konstigt. De skulle få väldigt svårt att få återförsäljare att köpa av dom om de själva sålde billigare direkt till konsument

  9. #9
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det där med bandstavar som inte är putsade kan nog mycket bero på att vi har väsentligt torrare klimat än det oftast är i Asien. När det gäller billigare gitarrer har dessutom träet förmodligen inte fått stå och torka så länge innan det byggts en gitarr av det. Träet förlorar sen fukt när det kommer hit (och det kan gå snabbt, på några dagar) och plötsligt sticker den mest välputsade bandstav ut. Effekten finns i viss mån på amerikanska gitarrer också, men inte lika mycket.

    Och just detta med klimatskillnaden är nog den största risken med asiengitarrer. Annars finns det utmärkta gitarrbyggare där också.

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Sen är ju en budgetgitarr en budgetgitarr förstås. Så billiga kinagitarrer lär ha billig mekanik, billiga mickar, billig finish, låg kvalitetskontroll osv. Men sånt kan man ju fixa i efterhand.

  11. #11
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Idag kom posten och knackade på med min nya Fender...
    Så jag har hunnit spela på den ett par timmar och här kommer de första omdömena:

    Plus: Detaljarbetet är förvånandsvärt bra! Halsen är rak och fin med låg stränghöjd utan rassel och med föredömligt bra justerade och filade band och OK intonerad. Jag måste säga att enligt min smak är den ursnygg. Den håller stämningen bra även om mekaniken väl inte är högsta klass men ändå tillräckligt bra

    Minus: Halsen är lackerad och jag föredrar en oljad hals. Tyvärr "hummar" P90-mickarna rätt mycket och det var något jag befarade. När båda är inkopplade är det bättre men ändå inte helt bra men de låter för övrigt rätt OK. Detta är något jag är rätt känslig för så jag behöver nog göra något åt det.

    Slutsats: En Fender Telecaster med detta detalarbete och kvalitet för mindre äm 4500 kr är bara helt enastående!

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slutsats: En Fender Telecaster med detta detalarbete och kvalitet för mindre äm 4500 kr är bara helt enastående!
    Pics please!

    Har den fungerande truss rod? Har hört att det förekommer modeller där de "glömt" den detaljen...

  13. #13
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Det var många år sedan jag tyckte att det var någon särskild skillnad på amerikanska, europeiska, mexikanska, japanska, koreanska eller kinesiska gitarrer. Squire gör grymma gitarrer, Hagström gör fantastiska gitarrer i Indonesien. Gibson och Fender gör fina gitarrer men som allt annat är de inte nödvändigtvis prissatta efter eget värde utan efter vad köpare är beredda att betala.
    Man köper en känsla.

    Träet i kroppen och greppbrädan gör noll för ljudet...
    Jag har i alla fall inte hört något trovärdigt argument för motsatsen.

  14. #14
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Hasse, jag fixar lite bilder i morgon. Jo, den har truss rod... och de skickar med en insexnyckel för att justera den och en annan liten inbsexnyckel för stränghöjden (Jag behövde justera H och E eftersom jag ogillar rassel).

  15. #15
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Hasse, du ville ha några foton... här kommer några tagna i all hast!
    Klicka på bilderna för lite större versioner...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	telecaster-002.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	591,1 KB 
Id:	84288
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	telecaster-003.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	605,5 KB 
Id:	84289
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	telecaster-004.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	411,5 KB 
Id:	84290
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	telecaster-001.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	662,3 KB 
Id:	84291

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ser ut att vara bra finish och material! Men att de kopierar huvudet rakt av med looga och allt?

  17. #17
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Snygg!

  18. #18
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Hasse det är ingen kopia... det är Fender själva som valt att tillverka den i Kina, inte annorlunda än Mexico. Den finns till salu på Fenders Amerikanska hemsida.
    Den här kinesen är minst lika bra som den amerikaillverkade telecaster jag en gång hade... mahognykroppen kan vara en delförklaring till det...
    Kolla här: https://shop.fender.com/en-SE/electr....html?rl=en_US
    Men Gear4music säljer dom ju löjligt billigt!
    Senast redigerat av biomoib den 2018-10-24 klockan 21:53.

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hasse det är ingen kopia... det är Fender själva som valt att tillverka den i Kina, inte annorlunda än Mexico. Den finns till salu på Fenders Amerikanska hemsida.
    My bad - G4M säljer en hel del "copy watches" av varierande kvalitet - fick för mig det var någon Vintage-modell...

  20. #20
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Rusta sålde en gång billiga elgitarrer med förstärkare. Ångrar att jag inte passade på. Och de där metallpinnarna var liksom oslipade i ändarna, nästan som om jag skulle börja blöda om jag spelade.

    TRVE KVLT!

  21. #21
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Vad betyder det där...
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TRVE KVLT!

  22. #22
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad betyder det där...
    Att spela så att händerna blöder är väl kvltigt?

    Romarna hade inte "U", så att skriva "V" i stället är för de som vill vara gammeldags o vi som driver lite med dem.

  23. #23
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har nu haft denna china-fender i snart 10 månader och jag måste konstatera att mina andra och betydligt dyrare gitarrer blir stående och det är denna jag sträcker mig efter när något "gitarrigt" ska spelas in. Underbar hals, lätt och skön kropp och ett helt underbart ljud! Min enda negativa kommentar är att P90-mikarna brummar en hel del speciellt när bara en av dem är inkopplad och jag planerar därför att byta ut dem mot Fralin hum canceling P90...
    https://www.thomann.de/se/lindy_fral...f=search_prv_5

  24. #24
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rusta sålde en gång billiga elgitarrer med förstärkare. Ångrar att jag inte passade på. Och de där metallpinnarna var liksom oslipade i ändarna, nästan som om jag skulle börja blöda om jag spelade.

    TRVE KVLT!
    Fast det kvnde man väl fixa med Dremeln. Varför missar man sådana vtsökta erbjvdanden?!
    Nv har jag en byggsats-strata som hänger på väggen jämte balalajkan (som borde elektrifieras). Fattas en elbas bara. Har hittat billig byggsats i Tyskland.

    Vrsäkta trådarkeologin och latinet, men fascinerades så av skrivstilen.

  25. #25
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Nu har jag beställt Fralin humcanceling P90 från Fralin himself (https://www.fralinpickups.com/produc...um-cancelling/). Thomann hade bara dessa avsedda för Gibson (50 mm) och inte med Fenders (52 mm) lite bredare sadelbredd så jag blev tvungen att ta dem från USA. Sammantaget kostar dessa pickuper lika mycket som gitarren gjorde... det är en märklig värld... ;o)

    Jag återkommer när jag monterat dem och provspelat...

  26. #26
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Det 12'te bandet delar strängen. När man bara lägger fingret lätt på strängen precis ovanför 12'te bandet så ska det bli en tyst oktav av grundtonen. Blir det inte det, ligger tonerna bara nära, så är gitarren 'felbyggd', ointressant var den kommer ifrån.Det går lätt att mäta med en gitarrstämmare. Det rekommenderas gitarrer med ställbar stall, då kan man påverka strängens delnings-position, det kallas intonera. Strängarnas vingel gentemot halsen är också intressant. För liten vinkel, och risken är att strängen kommer slå mot nästa band. Jag föredra gitarrer med ställbar hals. När det gäller E-gitarrer så är ju även elektroniken avgörande. Med det är inte bara Pickups, Vred och kontakter. Om skiftar-knappen är av dålig kvalitet så kommer det att höras när den 'fjädrar lite' innan den kommer i ändläge. Det är inte rekommenderat att spela längre tid på o-intonerade instrument. Det gäller särskilt barn. Hjärnan vänjer sig inte bara med toner, men även tonernas relation till varandra. Dvs, har vi blivit van med det så förväntar vi oss 'fel frekvenser' som nästa ton, lite högre eller lite lägre.

  27. #27
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att spela så att händerna blöder är väl kvltigt?

    Romarna hade inte "U", så att skriva "V" i stället är för de som vill vara gammeldags o vi som driver lite med dem.
    Finns kvar som en rest i engelskans "double u" för W!

Liknande ämnen

  1. Lurigt att sälja gamla gitarrer
    Av kirre777 i forum Allmänt om musik
    Svar: 122
    Senaste inlägg: 2018-01-26, 15:40
  2. Digitalpiano - något att ha?
    Av Matte B i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 00:38
  3. Midibox. Något att ha?
    Av jazzdoktorn i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 20:23
  4. Trinity V3 - något att ha?
    Av bastrummis i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-01, 00:51
  5. T-Racks något att ha?
    Av magforce68 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •