Sidan 28 av 31 FörstaFörsta ... 18 24 25 26 27 28 29 30 31 SistaSista
Resultat 1 621 till 1 680 av 1822

Ämne: Elektron Machinedrum UserWave

  1. #1621
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Suveränt! Tack! Jag provade nästan så men tryckte ner knapparna i fel ordning. Bara för att - var i manualen finns det här?

    Edit: Hittade det. Jag var hade inte sökt på rätt parametrar och missade det.
    Senast redigerat av KungKrille den 2017-12-10 klockan 17:21.

  2. #1622
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Lätt att missa saker i manualen!
    Jävla smidig maskin när man har alla funktioner innanför pannbenet.

    Det enda som är KASST på elektrons sequencers är att man inte kan "låsa" det pattern man jobbar med som det som visas. Dvs om man kedjar två patterns som den hoppar mellan så skulle man kunna se och arbeta det ena av dem. Nu hoppar den mellan.

  3. #1623
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag kan tänka mig att det är jobbigt men jag har hittills aldrig använt Machinedrum så. Tur att det pattern page man jobbar med är låst i alla fall - annars skulle i alla fall jag bli vansinnig.

  4. #1624
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Fråga: har en Inp GA machine på en track. Kör jag pattern mode så kan jag mutea denna machine i vanlig ordning. Men i song mode så går det inte. Även om jag väljer att mutea spåret så fortsätter signalen igenom. Ska det vara så? Vad gör jag för fel? Har inte manualen här så osäker på om det jag som valt fel typ av inp machine eller ej?

  5. #1625
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    YEY! smällde till på en SPS1MKIIUW+

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	s-l1600.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	266,7 KB 
Id:	79364

    Har hittills fört över över så 98% i Sample MGR är fullt.. hur gör jag nu för att få in dessa på samplebankminnet på +Drive?
    Förstår hur man tar snapshots men inte hur samplebank fungerar.. har läst sida 79 i manualen men fattar fortfarande inte.. hmm..

  6. #1626
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Om jag minns rätt. Du har en samplebank med typ 2.5Mb per snapshot (och har för mig att det finns typ 128 snapshots)

    Ska även gå att kopiera samplingar mellan snapshots.
    Senast redigerat av aorta den 2018-01-17 klockan 18:09.

  7. #1627
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Vilket är bästa sätt att spela in, mixa och mastra en låt gjord enbart på en machinedrum? Har ju utnyttjat de inbyggda effekterna ordentligt och tänker att det blir svårt att antingen spela in master out rakt av, eller mutea och spela in spår för spår från master out, eller spela in spår för spår torrt utan effekter. Hur hade ni gjort?

  8. #1628
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Kanske separerat några spår, BD och något till, men annars hade jag nog kört rätt mycket rakt ut faktiskt. Beror mycket på ljudbilden såklart

  9. #1629
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Låter det bra som det är så kör rakt av. Annars så blir det till att spela in separata spår och sedan försöka återskapa det hela på datorn.

  10. #1630
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket är bästa sätt att spela in, mixa och mastra en låt gjord enbart på en machinedrum? Har ju utnyttjat de inbyggda effekterna ordentligt och tänker att det blir svårt att antingen spela in master out rakt av, eller mutea och spela in spår för spår från master out, eller spela in spår för spår torrt utan effekter. Hur hade ni gjort?
    Är det bra så är det bra som Jgb säger. Beror nog lite på också hur noggrann du vill vara. Går ju att finslipa rätt rejält i en sen. Speciellt eq tycker jag kan behövas på md som kan spreta rätt mycket. Men det är ju förstås en smaksak.
    Lycka till!

  11. #1631
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Kan jag ta emot samplingar via midi om min analog keys är master, alltså dator_ak_md?

    Kan man installera +drive och utöka till fyra bars på en mk1 uw?

  12. #1632
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Nä, tror inte de installerar +drive längre och du hade ändå varit låst till 2 bars. Överföring av samplingar går nog rätt så mycket långsammare om man inte kopplar midi via TM-1 med turbo påslaget.

  13. #1633
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Har aldrig haft tm1 och skiter i det, har ju bara knappa 2mb att vänta på. Frågan är om jag kan koppla midi ut från ljudkort till analog keys in som skickar vidare till md uw? Måste jag gå in i sysex recieve läge på ak då? Känns som den ballar ur då, ska testa. Synd att elektron inte släppt dessa som kits! Jag har ju ingen garanti på min sedan ett decennium minst. Går det att haxa ihop mha diverse komponenter? Sett en tråd om detta, men det var en original+drive nån fått tag på.... tror inte nån med sunt förnuft tänker gå med på att byta mk2 mot mk1. Borde inte fyra bara vs två vara en firmware grej? Man borde kunna orientera sig med två leds mindre rent hårdvarumässigt ju..

  14. #1634
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hmm, det borde väl fungera om du ställer in Analog Keys på att skicka vidare signalen med MIDI Thru? AK borde alltså inte ta emot sysex, utan istället skicka vidare all inkommande MIDI till machinedrum.

    Citat Ursprungligen postat av oszkar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har aldrig haft tm1 och skiter i det, har ju bara knappa 2mb att vänta på. Frågan är om jag kan koppla midi ut från ljudkort till analog keys in som skickar vidare till md uw? Måste jag gå in i sysex recieve läge på ak då? Känns som den ballar ur då, ska testa. Synd att elektron inte släppt dessa som kits! Jag har ju ingen garanti på min sedan ett decennium minst. Går det att haxa ihop mha diverse komponenter? Sett en tråd om detta, men det var en original+drive nån fått tag på.... tror inte nån med sunt förnuft tänker gå med på att byta mk2 mot mk1. Borde inte fyra bara vs två vara en firmware grej? Man borde kunna orientera sig med två leds mindre rent hårdvarumässigt ju..

  15. #1635
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sysex talar om vilken typ av maskin den är avsedd för, så det är riskfritt att skicka via en annan maskin.

  16. #1636
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sysex talar om vilken typ av maskin den är avsedd för, så det är riskfritt att skicka via en annan maskin.
    Precis som könssjukdomar alltså!

  17. #1637
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Hahahahahaha åh fy fan

  18. #1638
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Om man skulle hitta en MD SPS-1 mk II, alltså utan UW, begagnad –.vad är då rimligt pris att betala för den?

  19. #1639
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Utan UW.. Hmm.. 5000?

    - - - Uppdaterad - - -

    7.500 för en med UW och +Drive skulle jag säga är standard

  20. #1640
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utan UW.. Hmm.. 5000?

    - - - Uppdaterad - - -

    7.500 för en med UW och +Drive skulle jag säga är standard
    Finns en här med UW+ för 6 000.

    https://vend.se/448313-elektron-mach...-sps-1-mk2-uw-

  21. #1641
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Värt!

  22. #1642
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värt!
    Jo, men jag är inte intresserad av UW och +. Vill bara ha trumsynten.

    (Hoppas jag skriver i rätt tråd dock, men det finns väl ingen ren SPS-1-tråd?)

  23. #1643
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Lägg ut en köpes?
    Jag skulle säga typ 5000. 4500 är ett riktigt bra pris. 5500 är i överkant.
    6000 för en uw+ är ett jättebra pris. Blir sugen!

  24. #1644
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg ut en köpes?
    Jag skulle säga typ 5000. 4500 är ett riktigt bra pris. 5500 är i överkant.
    6000 för en uw+ är ett jättebra pris. Blir sugen!
    Skulle lägga ut en köpes om jag hade cash redo att lägga upp.

  25. #1645
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nån här som kör både MD och Analog Rytm? Tänkte att jag skulle byta från min MD till AR då jag tycker den är lite för hård o stel. Har gillat det med den tidigare o gör fortfarande, men känner att jag saknar lite av det där feta smället som jag upplever att AR har. Bara haft korta stunder med den dock.

    Försökt fläska till den med Heat o det funkar ju men tänker att det kanske är fel ände att jobba i. Så jag köper mig en beg AR i helgen. Men. Jag kom att tänka på att jag kanske (nog) kommer sakna det där sköna perkusiva (?) soundet. Och istället behålla den. Därför nyfiken på om någon kör dessa två kombinerat så jag kan testa lite i de banorna. Har haft endast MD i så många år att jag känner att jag behöver vidga vyerna lite.

  26. #1646
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Trummaskiner kan man väl aldrig få för många av?

  27. #1647
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trummaskiner kan man väl aldrig få för många av?
    Hehe. Nä, jag har ju faktiskt bara haft en MD i tio år. Nu får farbror unna sig!

  28. #1648
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag har md och rytm, efter att ha ägt md sen 10 år typ. Sätter sällan på md:n. Vet hur man kan ratta till och kompensera ljudet men är nog less i öronen av soundet. ar känns fortfarande kul. Med livesampling i den hade jag sålt mduwn ganska snabbt.

  29. #1649
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ja, jag får ha dom båda två ett tag och se var det landar. Ska bli kul!

  30. #1650
    credo
    credo är inte uppkopplad
    credos avatar
    Senior
    Hade MD, älskade maskinen men lessnade på soundet. Köpte Rytm, gillade soundet, men hade tråkigt.
    Är idag lycklig MD-man.

  31. #1651
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Jag har en liten Soundcraft EFX 8 mixer jag tänkte jobba med tillsammans med MDn.

    Vilka trummljud brukar ni köra som individuella? Baskagge, snare, hats?

  32. #1652
    gipset
    gipset är inte uppkopplad
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag brukar köra toms och claps separat också. Snare och clap får oftast dela en utgång.

    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en liten Soundcraft EFX 8 mixer jag tänkte jobba med tillsammans med MDn.

    Vilka trummljud brukar ni köra som individuella? Baskagge, snare, hats?

  33. #1653
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Den är svår att jobba med MD’n kommer inte in i den riktigt. Förstår inte det här med hur man chainar patterns och sedan lägger in det till song mode. Trycker man fel är man ju rökt.

  34. #1654
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Vad menar du? Jobba mot song mode live?

    Jag använder bara song mode för att bygga en fast låtstruktur. Visst, det är ju lite pilligt, men när jag fått in den tycker jag det rullar på bra.

  35. #1655
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du? Jobba mot song mode live?

    Jag använder bara song mode för att bygga en fast låtstruktur. Visst, det är ju lite pilligt, men när jag fått in den tycker jag det rullar på bra.
    Jag gjorde fel i song edit, försökte hitta en parameter-knob att utöka rader med men glömde bort det stora hjulet.


  36. #1656
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Kickar ut min Digitakt nu. Väldigt fin maskin med oled, enkelhet sampling etc men känner att min MDUWMKII+ äter upp den. Song mode är så king också!

    För att välja specifika kits till specifika patterns är det då Extended jag borde vara inne i då? eller hur är det?

    Vill ju inte ha samma kit till alla patterns under song arranger.


  37. #1657
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag har en UW-postuppgraderad mkI. för flera år sedan minns jag att jag såg någon som hade lyckats installera en + Drive själv.
    Någon som har koll på hur man gör eller vad man letar efter hårdvara?

  38. #1658
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kickar ut min Digitakt nu. Väldigt fin maskin med oled, enkelhet sampling etc men känner att min MDUWMKII+ äter upp den. Song mode är så king också!

    För att välja specifika kits till specifika patterns är det då Extended jag borde vara inne i då? eller hur är det?

    Vill ju inte ha samma kit till alla patterns under song arranger.

    Yes!

  39. #1659
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en UW-postuppgraderad mkI. för flera år sedan minns jag att jag såg någon som hade lyckats installera en + Drive själv.
    Någon som har koll på hur man gör eller vad man letar efter hårdvara?
    +1 jag har en mk1uw o hade älskat plusdrajv. Heeelp

  40. #1660
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kanske enklare och inte mkt dyrare att köpa beg MkII UW+ och sälja den du har? Ca 3000 kostade en uppgradering när jag kollade med Elektron 2016

  41. #1661
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Men om man får tag på hårddisken/modellnummer och tillvägagångssätt lär det att vara ganska mycket billigare tänker jag. Men ett visst inslag utav do it yourself onödighet i Det hela kanske

  42. #1662
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ja, får du tag på hårdvaran och tycker det vore roligt att göra själv, så varför inte?! Jag kommer dock ofta på mig själv med liknande idéer som jag lägger massa tid, pengar o energi på, när jag istället hade kunnat lösa det enklare o ev billigare och använt energin till att göra mer musik. Men såklart, det finns en tjusning i att göra grejer själv.

    Vänligen
    /Mr Svart-bälte-i-att-krångla-till-det-i-onödan

  43. #1663
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Va? Har ingen skrivit om MD på ett halvår?!

  44. #1664
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Dags nu då.

    Jag lyssnade just på en låt från en ”gammal” platta där trummorna gjordes med MD. Satan va härliga percussion-ljud! Har kvar den men gått över t Analog Rytm. Får nog ta o slänga in lite samplingar från den. För bökigt att köra båda parallellt live, men jag får nog allt använda MDn lite mer vid inspelning. Fy skäms på mig!

  45. #1665
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Saknar MDUW väldigt mycket. Sålde, ångrade mig och köpte en vanlig MD utan UW. Kändes allt för trist utan sampling så sälde även den. Ångrar verkligen att jag sålde den första. Superfin apparat verkligen.

  46. #1666
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Ja, shit vilken rolig trumma! Instant techno. Jag har typ ett helt liveset liggande i min, med bara musik som spelats live och bara med MD.

    Fråga Nihad här på forumet om MD. Han är kung på den!

  47. #1667
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

  48. #1668
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Min första trumkärlek. Har den mest basic classic-versionen heh, men shit vad jag diggar den. Jag får ju lätt panik om det är för mycket, typ Rytmen fick mig att fastna för ofta, men denna är det bara spela-skruva-dansa. <3 Och såklart, låter helt magiskt.

  49. #1669
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Plockade fram min MD i em och har provat på det där med resampling seriöst första gången. Vilka grooves <3

    Jag som var helt säker att avyttra min elektronsamling i morse, men nu vetefasen

  50. #1670
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Kanske har sagt det förut, men MDUW och Soundtoys DevilLoc Deluxe är världens bästa polare...

  51. #1671
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    MD FM kick och mitt mixerbord, soundtracs solo(trashigt), är väldigt goda vänner��

  52. #1672
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    https://reverb.com/item/20704082-ele...hite-lastbatch

    35 papp? skämtas det eller???? Ligger även en mono mk1 för 10papp och en mono mk2 för 35papp den med...

    Hade tänkt sälja mina mk1 mduw samt mono men inte fan får man det för dom? tror jag gav sammanlagt 9500kr för dom.

    Är detta en trend tror ni? Har aldrig förstått prisökningar, men man ska inte diskutera politik här, men ändån, nästan dubbla nypriset efter två års produktions-slut? Känns som en nolla extra eller nåt. Vill inte gå för OT men kanske är så att priser generellt på reberb är rätt fantasifulla?
    Senast redigerat av oszkar den 2019-03-20 klockan 23:58.

  53. #1673
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Blir sällan tid för mig på dagarna att spela pga barn och kvälls/helgarderande fru. Och iom att jag har instrumenten i vårt sovrum så blir det svårt att stå där när lilltjejen lagt sig. Ska testa i helgen att plocka ner MachineDrum och Digitone och köra dom ihop. Använda MDns livesampling (skamlöst underutnyttjad av mig hittills) och ta mig bort lite från trummor, bas, melodi-strukturen. Bara sätta mig i fåtöljen med dom i knät och bara skruva ljudlandskap. En ny värld för mig. Att bara skruva utan ett specifikt mål. Ser verkligen fram emot det!
    Senast redigerat av M i Gbg den 2019-03-22 klockan 11:52.

  54. #1674
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Finna det några bra sample banks att ladda ner för MDn? Använder aldrig mitt tm1-interface och tänkte det kunde gå vidare. Med hade gärna fyllt MDn med bra samplingar först.

  55. #1675
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Också nyfiken. Eller roliga sound packs?

  56. #1676
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Börja här. Tryck i Machinedrum. Gratis dessutom.
    https://www.elektron.se/soundpacks/

  57. #1677
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Fan. Nu hänger den löst. Stått oanvänd sedan Analog Rytm och jag kommer nog aldrig använda den ner än nån gång om året. Tänkte omsåtts den i några inspirerande eurorack moduler isf. Men den är svår att skiljas från. Har ju verkligen sitt sound. Och är min första riktiga synthkärlek.

  58. #1678
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

  59. #1679
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/WZ1uIgbMs-8

    Sexton LFO:er till en enda maskin. Något man kan göra på Machinedrum. Önskar man kunde sno en LFO från en av maskinerna i Rytm till att ha till en annan maskin i Rytm.

    Machinedrum. Fan, vilken fin maskin. Glöm aldrig det!

  60. #1680
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Eller ta ett ljud i en ingång, bandpassfiltrera det, panorera med LFO. Gånger 16. På med delay och reverb och du är ambient!

Liknande ämnen

  1. Elektron Machinedrum
    Av Balint i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 13:17
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-08, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •