Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 380

Ämne: Waldorf Quantum

  1. #181
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag tröttnar på Waldorfs enträget tjatande om wavetables kanske jag kopierar det.
    Jag är redan återförsäljare för SSI2144 VCF, som säkert duger bra som filter.

    Men tills dess är jag skittrött på enkla syntar som kostar skjortan.

    Det är inte bara Bob och Dave som tar hutlöst betalt för sina speldosor.
    De tar inte hutlöst betalt. Försök att göra något lika bra eller bättre billigare så får du se att det inte är så lätt

  2. #182
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De tar inte hutlöst betalt. Försök att göra något lika bra eller bättre billigare så får du se att det inte är så lätt
    Det är inte svårt heller.
    Enkel hårdvara och kod.

    Men visst, sätt en massa rattar och en fet display på panelen så säljer det.

  3. #183
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte svårt heller.
    Enkel hårdvara och kod.

    Men visst, sätt en massa rattar och en fet display på panelen så säljer det.
    Om det nu inte är så svårt varför gör du inget liknande själv? Bara att sätta igång du blir ju garanterat miljonär på nolltid om det du påstår stämmer.

  4. #184
    Chrutil
    Chrutil är uppkopplad nu
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte svårt heller.
    Enkel hårdvara och kod.

    Men visst, sätt en massa rattar och en fet display på panelen så säljer det.
    Tja, billig skit är och förblir billig skit.
    Nu är det ju inte nån nyckelring som blinkar och piper, utan ett musikinstrument som skall förmedla känsla och inspiration.
    Jag har ett par Roland Boutique mojänger som inte kostade skjortan och låter hyfsat, men inte fan ger de mig någon inspiration.
    När jag sätter mig ner vid min Oberheim Two Voice Pro däremot, som kostar tio gånger mer, så känns det som ett riktigt instrument som ger mig omedelbar inspiration.

  5. #185
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, billig skit är och förblir billig skit.
    Nu är det ju inte nån nyckelring som blinkar och piper, utan ett musikinstrument som skall förmedla känsla och inspiration.
    Jag har ett par Roland Boutique mojänger som inte kostade skjortan och låter hyfsat, men inte fan ger de mig någon inspiration.
    När jag sätter mig ner vid min Oberheim Two Voice Pro däremot, som kostar tio gånger mer, så känns det som ett riktigt instrument som ger mig omedelbar inspiration.
    Jag sa inte billigt skit, det gjorde du.
    Och piper gör du alldeles utmärkt själv.

    Jag sa att det var överpris.

  6. #186
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag sa att det var överpris.
    Nej det är inte överpris utan baserat på utvecklings och tillverkningskostnad västerländsk sådan som kostar betydligt mer än asiatisk sådan

  7. #187
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Jag fattar nog inte grejen med denna... Det känns som ompaketerad kod för Nave med en glorifierad midi-kontroller och sen lite analoga filter? 40k? Nave gick ju att utveckla och sälja för 149:- eller vad den kostade. Så håller med Janost... Hälften av utvecklingskostnaden för mjukvaran är ju redan betald och klar. Sen är det ju givetvis mindre upplaga på denna vilket gör den delen dyrare än till en ipad. Men kostar lite schysst potentiometrar, aluminium och ett case verkligen resterande pengar ink marginaler för säljkanaler?

  8. #188
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Smultronizer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar nog inte grejen med denna... Det känns som ompaketerad kod för Nave med en glorifierad midi-kontroller och sen lite analoga filter? 40k? Nave gick ju att utveckla och sälja för 149:- eller vad den kostade. Så håller med Janost... Hälften av utvecklingskostnaden för mjukvaran är ju redan betald och klar. Sen är det ju givetvis mindre upplaga på denna vilket gör den delen dyrare än till en ipad. Men kostar lite schysst potentiometrar, aluminium och ett case verkligen resterande pengar ink marginaler för säljkanaler?
    Betydligt mindre avancerade nytillverkade Minimoog Model D kostade över 30.000 vilket borde vara svar på frågan.

  9. #189
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Fast där är det ju ett genuint hantverk med lödande bakom plus överpriser på grund av namnet.... Här snackar vi bara plus en massa dsp. Det är än dock viss skillnad även fast Model D är överprisad

  10. #190
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Den här är dock mumma... Jag gillade Novation Peak som f***n mäste jag säga. Är helt inne på att detta är rätt väg att gå inom VA. https://www.musicradar.com/news/wald...t-at-namm-2019

    GAS!!!!!!!!

  11. #191
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Smultronizer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast där är det ju ett genuint hantverk med lödande bakom plus överpriser på grund av namnet.... Här snackar vi bara plus en massa dsp. Det är än dock viss skillnad även fast Model D är överprisad
    Model D är inte heller överprisad sett till att bara 2000 gjordes och det i USA med dess starka dollar .Att Behringer kan sälja en mindre kopia utan klaviatur för en tiondel av priset beror ju mest på att de som tillverkar testar och förpackar den får peanuts och för att Behringer har starkt stöd från kinesiska staten.
    Quantums hårdvara är inte billig.

  12. #192
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Wavetables är väl liksom hela grejen med Waldorf och det är en syntesmetod som alla andra. Det finns ju en anledning till att många av de mest populära syntarna genom tiderna är wavetable-syntar (både hårt och mjukt) och det jag själv söker i wavetables är alla intressanta övertoner som ingen annan syntesmetod fixar. Jag skulle vilja påstå att det som Waldorf och framförallt vad grundaren /uppfinnaren Wolfgang Palm (PPG) fortfarande gör inom wavetables-syntes är unikt och banbrytande. Inte så många andra som provar nya grepp nuförtiden så jag tycker att detta verkar vara en grym pryl för den som har råd. Den har dessutom många andra intressanta funktioner och det är en premiumsynt oavsett vad man tycker. Det finns gott om andra premiumsyntar för de som har andra preferenser. Jag tycker det är gött att de kör "all in" även om jag själv troligtvis aldrig kommer att ha råd.

  13. #193
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Förlåt mej, det var ju Prophet X som hade fått SSM2144-filter. Har inte läst att Quantum har SSM-filter, det står bara om OTA-filter med 12/24dB slope.

  14. #194
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    här är en bättre ljuddemo av Quantum. Killen hittade lite fler klassiska analogljud än mej. Bra muller i basen hör man. tummade själv på en Quantum på DLX, men hann inte gräva ner mej i maskinen ordentligt.
    https://youtu.be/yL_2Oq95b1U

  15. #195
    Chrutil
    Chrutil är uppkopplad nu
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förlåt mej, det var ju Prophet X som hade fått SSM2144-filter. Har inte läst att Quantum har SSM-filter, det står bara om OTA-filter med 12/24dB slope.
    Ahh ok, då är jag med - thx!

  16. #196
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Model D är inte heller överprisad sett till att bara 2000 gjordes och det i USA med dess starka dollar .Att Behringer kan sälja en mindre kopia utan klaviatur för en tiondel av priset beror ju mest på att de som tillverkar testar och förpackar den får peanuts och för att Behringer har starkt stöd från kinesiska staten.
    Quantums hårdvara är inte billig.
    Hur kunde jag missa den tanken?

  17. #197
    Chrutil
    Chrutil är uppkopplad nu
    Chrutils avatar
    Senior
    Fortfarande sugen som bara den.
    Inte mycket nytt jag sett online, verkar som att deras rollout är långsam och folk som preordrat blir förbannade och det tar upp mer diskussion än maskinen själv.
    Jag sitter hellre på mina pengar än att beställa i förväg så jag kan vänta lite.
    Men medans jag väntar så vill jag veta vad folk som har den eller har testat den lite mer tycker.
    Någon som har fått en? Eller spenderat lite mer tid i nån affär?

  18. #198
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Instämmer till fullo med föregående talare på samtliga punkter.

    Eller enklare uttryckt; +1.

  19. #199
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    lyssnade på CO5MA's demo AGELLAN på tuben nyss: Klangerna och de olika syntmotorerna är mycket intressantare än DSI Prophet X, som känns mer som ett stort samplebibliotek. Quantum känns helt enkelt djupare för klangskapare.

  20. #200
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lyssnade på CO5MA's demo AGELLAN på tuben nyss: Klangerna och de olika syntmotorerna är mycket intressantare än DSI Prophet X, som känns mer som ett stort samplebibliotek. Quantum känns helt enkelt djupare för klangskapare.

    Länk tack? Hittar den inte

  21. #201
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    ok, här är länken:
    https://youtu.be/0YMWm_Pa0gA
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-09-30 klockan 12:13.

  22. #202
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Haha, början på videon låter precis som första ljuden i 90-talets digitala workstations som Ensoniq TS-10, Korg N364 och såna.
    Lite svävande ljud med något flöjtliknande i toppen.
    Det är tydligt att modet just nu är att 90-talet gör sin entré igen.

    Ett annat exempel på det är när jag nyligen var och bytte synt med en ung kille som börjat med syntmusik, jag fick en Korg DW8000, han fick en D50.
    "Det är ju så här det ska låta" sa han när han testade D50´n, och man förstod att DW8000 inte lät rätt.

  23. #203
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, början på videon låter precis som första ljuden i 90-talets digitala workstations som Ensoniq TS-10, Korg N364 och såna.
    Lite svävande ljud med något flöjtliknande i toppen.
    Det är tydligt att modet just nu är att 90-talet gör sin entré igen.

    Ett annat exempel på det är när jag nyligen var och bytte synt med en ung kille som börjat med syntmusik, jag fick en Korg DW8000, han fick en D50.
    "Det är ju så här det ska låta" sa han när han testade D50´n, och man förstod att DW8000 inte lät rätt.
    jo, det är mycket atmosfäriska pads. Men jag gillar att det inte är samplade ljud, utan skapade syntljud som kan förändras med olika parametrar. Jag blev aldrig vän med Blofeld, som på pappret hade som mycket under huven. Quantum har en luftighet och lyster i klangen, som tilltalar mej. Priset är dock en annan femma för min ekonomi

  24. #204
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jo, det är mycket atmosfäriska pads. Men jag gillar att det inte är samplade ljud, utan skapade syntljud som kan förändras med olika parametrar. Jag blev aldrig vän med Blofeld, som på pappret hade som mycket under huven. Quantum har en luftighet och lyster i klangen, som tilltalar mej. Priset är dock en annan femma för min ekonomi
    Ja, jag gillar också ljudet på den. Den låter naturligtvis avsevärt mycket bättre än de gamla rackarna.

  25. #205
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Nu har den duktige japanen UJIIE lagt upp sin demo. Inte översatt ännu, men han är ändå så pedagogisk i sin presentation, så det behövs inte. Sök på tuben efter musictrackjp.
    update:Nu är demon översatt till engelska
    Tyvärr börjar jag utveckla ett tydligt sug efter en Quantum, senaste tiden. Har någon här på forumet köpt en tro?
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-12-31 klockan 22:38. Anledning: justering

  26. #206
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Så...någon 99;a som köpt en Quantum ännu?

  27. #207
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Var och kollade på den... fan vad liten den var.. hade fått för mig det skulle vara en bjässe men den här var ju bra i storlek

    Han inte vrida något särskilt så har inget direkt omdöme att ge... hoppas den går ner i pris så man har råd.

  28. #208
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var och kollade på den... fan vad liten den var.. hade fått för mig det skulle vara en bjässe men den här var ju bra i storlek

    Han inte vrida något särskilt så har inget direkt omdöme att ge... hoppas den går ner i pris så man har råd.
    Jag har redan börjat vända på slantarna, och kollat vad jag kan byta in...Vad använder jag inte så mycket, och kan avvara?

  29. #209
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Hmm...verkar inte finnas på hyllan i butiker direkt. Många firmware uppdateringar kommer dock. Det är visst låång leveranstid på den fortfarande. Vet inte varför, den borde väl vara klar för massproduktion sedan i våras?

  30. #210
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    Fingrade på den nylige. Gillar men seg i displayen.skön pryl men fick ingen GAS
    men vore ball å sitta med den en längre stund.

  31. #211
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Efter jobbet idag var jag inne på DLXmusic o tummade på Quantum igen: Efter en stunds test av presets, gick jag in i klassiska syntmotorn. Skapade ett ljud med bara en PWM oscillator, ett lågpassfiler, och loopade filterenvelopen. Analogfiltrets alla lägen har en egen karaktär som jag gillar. Vet inte om det låg nån overdrive på ursprungliga ljudet jag utgick ifrån, men det kändes som det. Du har så rätt Waldorf, att det behövs mer tid för att få ett helhetsintryck. Måste därför våldgästa DLX igen för att testa lite mer. Den grafiska layouten av fönster, rattar och knappar känns helt rätt för mej så här långt. Upplevde kanske att tangenterna har lite hårda fjädrar för min smak, men det går ändå att spela rätt snabbt på dem. Tydligen väger den hela 17Kg, så den skulle bli tung att ta med på jobb. Snarare en studiopjäs m.a.o.

  32. #212
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ja det är en maskin man nästan måste sitta med hemma för att få ro att komma in i den...sen att ens skrapa på ytan till alla knäppa möjligheter..... om Wave var ett ljudmonster så är väl denna på gudanivå Frågan är ju..har man tid... känner ju att en maskin som t.ex. Pro2 eller t.o.m. evolvern kan få en att fastna helt i ljudgenerering.....vilket jag i och för sig älskar.....men inte så matnyttigt kanske.

    jag kan bli väldigt ofokuserad och hjärndöd när jag testar i butik.... för mkt runt om kring liksom för min ADHD

  33. #213
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har inte testat den i butik ännu, men vad tror du jocks1, ger den så mycket mer än fler rattar om man redan har en Kronos?
    Jag ser också på demos att många ljud i den kommer från kaPro, precis som i Kronos.

  34. #214
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    "ljud i den"? ...detta är ju ingen preset maskin det är en ljudskapar maskin av en sort det finns få om ens någon motsvarighet till.... man ser inte till "vad det finns för ljud i" utan vad den har för möjligheter.....

  35. #215
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "ljud i den"? ...detta är ju ingen preset maskin det är en ljudskapar maskin av en sort det finns få om ens någon motsvarighet till.... man ser inte till "vad det finns för ljud i" utan vad den har för möjligheter.....
    Den levereras tydligen med massa KAPro ljud, och sen kan man skapa vilka ljud man vill. Precis som med Kronos.

  36. #216
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter jobbet idag var jag inne på DLXmusic o tummade på Quantum igen: Efter en stunds test av presets, gick jag in i klassiska syntmotorn. Skapade ett ljud med bara en PWM oscillator, ett lågpassfiler, och loopade filterenvelopen. Analogfiltrets alla lägen har en egen karaktär som jag gillar. Vet inte om det låg nån overdrive på ursprungliga ljudet jag utgick ifrån, men det kändes som det. Du har så rätt Waldorf, att det behövs mer tid för att få ett helhetsintryck. Måste därför våldgästa DLX igen för att testa lite mer. Den grafiska layouten av fönster, rattar och knappar känns helt rätt för mej så här långt. Upplevde kanske att tangenterna har lite hårda fjädrar för min smak, men det går ändå att spela rätt snabbt på dem. Tydligen väger den hela 17Kg, så den skulle bli tung att ta med på jobb. Snarare en studiopjäs m.a.o.
    Har svårt att tänka mig att släpa runt den på spelningar och så, lite för mycket av en dyrgrip för det. Burr..

  37. #217
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte testat den i butik ännu, men vad tror du jocks1, ger den så mycket mer än fler rattar om man redan har en Kronos?
    Jag ser också på demos att många ljud i den kommer från kaPro, precis som i Kronos.
    Det är en Waldorf, varför skulle den ha ljud från Korg?

  38. #218
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en Waldorf, varför skulle den ha ljud från Korg?
    Inte från Korg, från KaPro som skapar ljud till olika leverantörer.
    Sen har ju Korg USA och Waldorf ett samarbete, kanske hör ihop med det.

  39. #219
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte från Korg, från KaPro som skapar ljud till olika leverantörer.
    Sen har ju Korg USA och Waldorf ett samarbete, kanske hör ihop med det.
    Ok, hittade bara "kapro dreamy synth by korg" när jag sökte. Så klart att det finns massor av samarbeten etc man inte känner till, givet.

  40. #220
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smultronizer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar nog inte grejen med denna... Det känns som ompaketerad kod för Nave med en glorifierad midi-kontroller och sen lite analoga filter? 40k? Nave gick ju att utveckla och sälja för 149:- eller vad den kostade. Så håller med Janost... Hälften av utvecklingskostnaden för mjukvaran är ju redan betald och klar. Sen är det ju givetvis mindre upplaga på denna vilket gör den delen dyrare än till en ipad. Men kostar lite schysst potentiometrar, aluminium och ett case verkligen resterande pengar ink marginaler för säljkanaler?
    jag har inte själv sett eller provat en men min generella Waldorferfaranhet är att caset är bra men potentiomtrarna och framförallt encodrarna lämnar en del övrigt att önska. Gäller förvisso många andra tillverkare (DSI, Clavia) men skall man ta 40k är det i vart fall inte ok med dåliga potar/encodrar.

  41. #221
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smultronizer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast där är det ju ett genuint hantverk med lödande bakom plus överpriser på grund av namnet.... Här snackar vi bara plus en massa dsp. Det är än dock viss skillnad även fast Model D är överprisad
    Nog måste det väl vara en hel del lödpunkter även i Quantum? Kanske till och med fler. Eller är Model D handlödd menar du?

  42. #222
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte testat den i butik ännu, men vad tror du jocks1, ger den så mycket mer än fler rattar om man redan har en Kronos?
    Jag ser också på demos att många ljud i den kommer från kaPro, precis som i Kronos.
    Kronos är en multitimbral all-in-one workstation, med midisequencer och 16-spårs ljudinspelning. Det fokuserar inte på att skapa egna ljud. Det gör att man måste gräva och bläddra mer i menyer, för att skapa egna ljud. Gränssnittet på Quantum visar allt grafiskt på ett föredömligt sätt, och tillför fler syntesmetoder, än vad som är standard. Det finns grymma mjukvarusyntar helt klart, men då är man datorbunden, och får jobba med datormus och kanske skräddarsy en midi-kontrollpanel till parametrar. En pekdator är en bra hybridlösning, men man behöver ändå en kontrollpanel med rattar och knappar till den.

  43. #223
    Dvala
    Dvala är inte uppkopplad
    Dvalas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har inte själv sett eller provat en men min generella Waldorferfaranhet är att caset är bra men potentiomtrarna och framförallt encodrarna lämnar en del övrigt att önska. Gäller förvisso många andra tillverkare (DSI, Clavia) men skall man ta 40k är det i vart fall inte ok med dåliga potar/encodrar.
    Jag tycker att pottarna känns gedigna och betydligt bättre än dem Waldorf vanligen levererar. Om jag ska jämföra med något annat så är det Solaris. Båda känns väldigt lika varandra; som syster och bror ungefär.

  44. #224
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dvala Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att pottarna känns gedigna och betydligt bättre än dem Waldorf vanligen levererar. Om jag ska jämföra med något annat så är det Solaris. Båda känns väldigt lika varandra; som syster och bror ungefär.
    Fast det är inte säkert att det märks på kvalitetskänslan hur länge de håller innan oxid slår till. Så är i vart fall min erfarenhet från t.ex. Euphonix och Clavia.

    Men man får väl hålla tummarna som Quantumköpare. Sedan är det ju oftast ingen omöjlighet att byta encodrar men kul är det inte.

  45. #225
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är inte säkert att det märks på kvalitetskänslan hur länge de håller innan oxid slår till. Så är i vart fall min erfarenhet från t.ex. Euphonix och Clavia.

    Men man får väl hålla tummarna som Quantumköpare. Sedan är det ju oftast ingen omöjlighet att byta encodrar men kul är det inte.
    Har du problem med clavias enocders alltså? NL3:an är nog enda pryl med encoders jag har som jag aldrig upplevt problem med hoppiga encoders. (Fast nu när jag kommer hem lär väl hälften av rattarna slutat funka, efter ett sådant uttalande... )

  46. #226
    Dvala
    Dvala är inte uppkopplad
    Dvalas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är inte säkert att det märks på kvalitetskänslan hur länge de håller innan oxid slår till. Så är i vart fall min erfarenhet från t.ex. Euphonix och Clavia.

    Men man får väl hålla tummarna som Quantumköpare. Sedan är det ju oftast ingen omöjlighet att byta encodrar men kul är det inte.
    Så kan det ju naturligtvis vara. En av mina Blofeldar lider av ett sådant bekymmer på en av pottarna och hela min PEK är katastrofal i det avseendet och tydligen kommer samma sak att börja märkas på P12:an vad det lider. Av någon anledning ser jag dock inte att jag behöver oroa mig för detta just nu när det gäller Quantumen.

  47. #227
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dvala Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så kan det ju naturligtvis vara. En av mina Blofeldar lider av ett sådant bekymmer på en av pottarna och hela min PEK är katastrofal i det avseendet och tydligen kommer samma sak att börja märkas på P12:an vad det lider. Av någon anledning ser jag dock inte att jag behöver oroa mig för detta just nu när det gäller Quantumen.
    Jag köpte en Prophet 08 som hade uppgraderats till nya Pot-versionen i butiken. PEK och tidiga Prophet 08 hade väl fått en dålig encoder. Hittills har min P12;a inte haft det problemet, men väl en dålig klaviatur, som efter återkommande fel, byttes till en ny version gratis. Min Blofeld var också lite fladdrig i värden för mej, när jag vred på pottarna. Quantum känns rent mekaniskt som en högre kvalitet. NL3 har inte spökat för mej, men Nord StageEX och 2EX har fått oxid på output vid ett par tillfällen (lätt fixat). Stage EX dök bakgrundsbelysningen två gånger för mej. Clavia bytte krets, men felet återkom efter 3 år tror jag. Ett måndags-bygge kanske?

  48. #228
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du problem med clavias enocders alltså? NL3:an är nog enda pryl med encoders jag har som jag aldrig upplevt problem med hoppiga encoders. (Fast nu när jag kommer hem lär väl hälften av rattarna slutat funka, efter ett sådant uttalande... )
    Inte så farligt men Nord Modular NM1 har jag fått byta en handfull på trots att de känns supergedigna.

    Som jocks1 har även jag sett viss fladdrighet i Blofeld. MicroQ fick jag byta alla på. Evolver Key var rena skämtet, totalt obrukbara efter några år. Där blev det till att skaffa svindyra pot-edition kretskort. Men sedan dess funkar det.

    Å andra sidan gäller det ju även mina Moogar så...
    Oxid är en del av livet. Men om Waldorf Quantum inte presterar bättre ön MicroQ så är det dåligt till det pris som gäller.

  49. #229
    Wow! Jag hade glömt hur lökigt men så där saftigt och karamelliserat, tugget kan bli med syntar. Just Den här waldorfen har så himla mycket pianoknappar bara..... Men den som vill får gärna köpa en till mig nästa julafton!

  50. #230
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Blofeld är ju känd för just sina encoders i vissa versioner. Får hoppas waldorf lärde sig en läxa där. Det är nog lite krångligare att byta på Quantum än Blofeld kan jag tänka mig, jag skulle iaf känna mig obekväm i att skruva upp en synt med en nolla till på prislappen.

  51. #231
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Pulse mk I, som ju har pottar och inte encoders som Q och Blofeld, tycker jag håller bra kvalitet på de olika maskiner jag ägt och använt genom åren. Inget skrap, inga hopp. Både min gamla micro Q och Q:n jag hade ett tag hade encoders som funkade oklanderligt, men man nojade hela tiden för att de skulle börja hoppa.

  52. #232
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Provat den på DLX Music, är riktigt imponerad. Ser inte alls några paralleller mellan den och Korg Kronos, är det kanske att den har en stor färgdisplay som för tankarna till workstations? Mitt intryck är att det här är denna eras motsvarighet till Alesis Andromeda A6.

    Waldorf Quantum är en otroligt lyxig synth, som i mitt tycke är väldigt läcker i designen rent estetiskt, och även låter riktigt bra. Den här kommer garanterat bli populär hos producenter utav soundtracks för film och spel, då den känns väldigt cyberpunk . Genomgående tema bland factory patches med olika nods till klassiska sci-fi filmer som Blade Runner osv.

  53. #233
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Om man vill veta vad som skiljer Quantum från andra syntar, lyssna på denna demo av resonator:
    https://youtu.be/yuojCuUTdYs

  54. #234
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kronos är en multitimbral all-in-one workstation, med midisequencer och 16-spårs ljudinspelning. Det fokuserar inte på att skapa egna ljud. Det gör att man måste gräva och bläddra mer i menyer, för att skapa egna ljud. Gränssnittet på Quantum visar allt grafiskt på ett föredömligt sätt, och tillför fler syntesmetoder, än vad som är standard. Det finns grymma mjukvarusyntar helt klart, men då är man datorbunden, och får jobba med datormus och kanske skräddarsy en midi-kontrollpanel till parametrar. En pekdator är en bra hybridlösning, men man behöver ändå en kontrollpanel med rattar och knappar till den.
    Glöm midisequencern i Kronos, jag använder den aldrig. Jag använder Kronos som en avancerad sampler/VA/wavetable synth. Bara för att det finns en sequencer i en synth låter den ju inte annorlunda.
    Ingen skulle väl kalla Moog One för workstation fast den är multitimbral och har midisequencer.

    Men som du säger är Kronos jobbig att programmera ljud på, och där vinner Quantum såklart med många rattar och kanske mer tydlighet i displayen som du säger, och analoga filter gör säkert sitt till för ljudet gissar jag.

  55. #235
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provat den på DLX Music, är riktigt imponerad. Ser inte alls några paralleller mellan den och Korg Kronos, är det kanske att den har en stor färgdisplay som för tankarna till workstations? Mitt intryck är att det här är denna eras motsvarighet till Alesis Andromeda A6.
    Se mitt tidigare svar, det är inte utseendet jag jämför, utan ljuden och lättheten att programmera själv.
    Andromeda A6 har ju analoga VCOs och inga digitala ljudmöjligheter, så det är en helt annan synth enligt mig.
    Senast redigerat av Albedo den 2019-01-13 klockan 13:18.

  56. #236
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se mitt tidigare svar, det är inte utseendet jag jämför, utan ljuden och lättheten att programmera själv.
    Andromeda A6 har ju analoga VCOs och inga digitala ljudmöjligheter, så det är en helt annan synth enligt mig.
    Och Kronos är helt digital då Quantum är analog/digitalhybrid så är den väl lite som en fysisk Xfer Serum. Tycker dock Quantum känns mycket mer som en klassisk synth med alla encoders än en workstation ala Kronos.

  57. #237
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Varför denna besatthet av ordet "workstation" hos några här?
    Det är väl hur den låter och vad man kan göra som är det viktiga.

    Självklart är Quantum mer lättjobbad med alla sina rattar och kanske ett bättre gränssnitt i skärmen, precis som jag skrivit tidigare, det är därför den är intressant även för mig. Plus analoga filter som också känns vettigt.

    Min grundfråga i den här diskussionen till jocks, då jag har för mig att han haft en Kronos, var om den ger så mycket mer ljudmässigt om man redan har en Kronos, eftersom båda bygger på ljudskapande som utgår från samplingar, wavetables och virtuella vågformer.
    Men jag förstår nu på svaren här att det bara är jag som kan bedöma den saken utifrån mig själv.

    Men det känns som frågan är känslig för vissa, man får inte jämföra en äkta Waldorf med en "workstation" helt enkelt.
    Senast redigerat av Albedo den 2019-01-13 klockan 18:52.

  58. #238
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Japp, det är den mer direkta accessen på Quantum och även Nord Stage som passar mej personligen. Har nån här lyssnat på demon av Resonator ännu? Hade en kompis (Jens)som jobbade mycket på EMS förr. Där skapades komplexa klanger med en stor dator och additiv syntes tror jag. Jag hör liknande ljud från Resonator-syntesen i Quantum. Det finns väl en del som jobbar med musik på EMS på detta forum, vill jag minnas.

  59. #239
    Dvala
    Dvala är inte uppkopplad
    Dvalas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, det är den mer direkta accessen på Quantum och även Nord Stage som passar mej personligen. Har nån här lyssnat på demon av Resonator ännu? Hade en kompis (Jens)som jobbade mycket på EMS förr. Där skapades komplexa klanger med en stor dator och additiv syntes tror jag. Jag hör liknande ljud från Resonator-syntesen i Quantum. Det finns väl en del som jobbar med musik på EMS på detta forum, vill jag minnas.
    Ja, jag har tittat på demon..resonator är definitivt en av huvudanledningarna till att jag köpte min Quantum. Resonator är inte riktigt så intuitiv som jag hade hoppats på, vilket också framgår av demon. Skönt tycker jag, för jag trodde det var mig det var fel på. Eftersom min far bestämt hävdar att jag är felfri så är det en viktig punkt att bekräfta för mig.. Genom att ta till mig av metoden i demon, nämligen att hoppa fram och tillbaka mellan funktionerna, så börjar det faktiskt gnissla ganska bra hemma också.

  60. #240
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    @Dvala: Så du köpte en Quantum? Grattis! Är bra sugen som framgår av mitt skrivande i denna tråd Men uppgradering från en Nord Stage 2EX 88 till en Nord Stage 3 88 känns mer rimligt just nu... En trisslott kanske löser dilemmat för mej...

Liknande ämnen

  1. Tangerine Dream - Quantum Gate - Kommande ....
    Av Amonhoteph i forum Skivor & artister
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-04-07, 10:30
  2. när släpps Tangerine Dream - Quantum Gate??
    Av cyberpunx i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-03-09, 20:16
  3. Fairlight Quantum.Live Table-Top
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-27, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •