Suger hit och suger dit - säg det till alla miljonsäljande 80-talshits.
Just nu diskuterar vi att göra den som model-D.
36HP eurorack med multi-out, trig och MIDI-in.
Inte ljudet iaf.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Men sequencern är inte den bästa.
Jag gillar verkligen Arturia Drumbrute, även om jag råkade ut för två exemplar i rad med fel på bruskretsen. Behringer har nu anammat ett liknande resonansfilter, och lagt till lite mer godsaker på vägen. Inspelning av kontroller i filtret borde Arturia ha lagt till. Vet inte om Behringer har gjort detta?
Ah, men det blir ett himla meckande med flera inspelningnar om det skall vara en effektdosa per ljud.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Kommer RD-808 att kunna hantera inställningarna via MIDI då? Drumbrute klarar ju tyvärr inte det.
Fast brukar du lägga en separat effektdosa (inte i datorn då) på varje ljud från en 808:a... den har ju 11 separata utgångar. Gör du det i data så har ju tr-08/09 och TR-8 MIDI CC på i stort sett alla parametrar och separata utgångar i USB för varje instrument.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Annars så har ju TR-8S fler utgångar.
Olika EQ är ju iaf väldigt vanligt i Studio Sting. Även panorering, kompression, överstyrning och gärna delay, reverb osv. Jag gör inte heller Toto-covers förresten.
Vill du ha det inbyggt i ett instrument?This quote is hidden because you are ignoring this member.
Jo men studio sting är ju lite av ett unikum i dag De flesta jobbar väl i dag med rätt begränsat antal ingångar och fler pålägg antar jag... spela in en gruppering i taget ..eller så.... blir ju vilket som alltid ompatchningar... om det sen är i instrument eller patchbay är väl nästan hugget som stucker...eller?This quote is hidden because you are ignoring this member.
Nej, hellre splittat.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Ja, jag har hört såna rykten... men hur jobbar folk när de vill testa sig fram? Bara delay på handklapp t ex?This quote is hidden because you are ignoring this member.
Det är inte vad jag brukar, utan vad jag vill kunna göra.This quote is hidden because you are ignoring this member.
System80 har haft en sån på g länge. Vet inte varför den inte kommer.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Hälsa gärna Uli att det är mer uppskattat med Behringers egna nydesigner (inte kloner).
Senast redigerat av dannes den 2018-05-06 klockan 12:29.
Absolut förstår det... jag älskar också att 808 har 11utgångar och att ha möjligheten öppet men jag kan nog med handen på hjärtat säga att i praktiken så har jag no aldrig använt mer än 8 ut och oftast kanske bara fyra..This quote is hidden because you are ignoring this member.
Men man kan ju säga att 08/09/8 är anpassade efter dagens digitala miljö....och där är det ju helt suveränt
Plus jag vill också ifrågasätta ifrågasättabdet av yocton. Den är ju helt glimrande! Låter asbra och känns helt rätt.
Disclaimer: Aldrig använt ett orginal. Aldrig gjort något rätt. Aldrig gjort nån nöjd. Aldrig hört musik.
Så vitt jag vet så har klonerna låtit mindre varmt och fluffigt. Speciellt rimshot och handklapp har låtit lite tveksamma. Originalet avlyssnas bäst genom att höra på t ex Marvin Gayes Sexual Healing.
Personliga reflektioner kan ju alltid vara intressant och det tillför ett forum dess bredd och tyngd. Men substanslös bashing pga av personliga reflektioner är bara hat och kasst, vilket luftades lite väl yvigt.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Hoppas du kan göra någon nöjd med musik(antar jag) någon gång, oftast är det bara att ge sig själv och visa att man respekterar dem som spenderar sin dyrbara fritid med att vilja bli underhållna som är vägen dit.
Om man ville göra saker rätt, hade man inte efter några års uppehåll satt igång med techno igen 1994, då det var en ytterst marginaliserad gengre och obskyrt i sitt framförande, folk i ens närhet hade åsikt i stil med, _Va, techno? Det var något som var kanske lite coolt ett par år tidigare, men nu skulle man ta itu med livet, utbildning, jobb, seriös med vuxenhet osv..
Ett par år senare började det ta fart något, men Warner hade redan genom några få profilerade artister lagt under sig den inhemska marknaden och stängde effektivt ute dem som på något sätt inte var finslickare av rang på ett eller annat sätt. Ett känt småländskt litet bolag som började som synth/industri label är undantaget här.
Detta tramsande och eviga tjat om dessa som la grunden för svensk techno är osann. Inte deras musik, men dess incitament till framgång. För de hade ekonomiska muskler och internationella distributionskanaler., (men allt var ju så underground).
Man får tacka Francois Kevorkian och Frankie Bones som gjorde dokument tillgängliga för att belysa perspektivet för hur det också såg ut.
De flesta la ju av, med mindre eller ingen framgång., jag blev själv bespottad i slutet på 90-talet efter att blivit lurad i en nöjesmagasinet blänkare, lr vad f-n den tidningen heter. Dum som jag var blev jag övertalad till en intervju som fick mig att framstå som ett jävla asshole, vilket var mig likgiltigt. Jag hade med den releasen redan lämnat technon för den gången.
Men det är så det gick till, och det är så det fortfarande går till, något du kan ta till dig i ditt aspirerande utövande., om du läser och tar till dig mina inlägg på sidan 2, så kanske det framgår efter en stunds eftertanke att jag kanske gjorde musik främst för mig själv, och varför.
Fast 808:an i den inspelningen har ju processats en hel del av mästerliga ljudtekniker. Kul story om den Marvin Gaye skivan är att egentligen skulle den spelads in med bara riktiga trummor. Men de hade inte råd eller tid. Marvin var då på botten av sin karriär men när skivan om ut så kom han åter tillbaks till den absoluta toppen. För att kort därefter skjutas ihjäl av sin far.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Nej, El Toro. Tr-808 till Sexual Healing är inspelad i en ganska obskyr studio i Holland, och troligtvis är den programmerad av Marvin Gaye själv. En relativt oerfaren ljudtekniker spelar in den rekordeligt på band som Marvin tar med sig till USA där han lägger sången.
Att 808 i den låten är ganska ofärgad är ju just det som gör låten med sången, också det är ju en av maskinens storhet, att den låter så jäkla bra helt clean.
Antagligen har Marvin fått en snilleblixt och bett sin manager boka nån studio, då han tar med sig 808'an studion som redan är programmerad, och dessutom lämnar den där.
disclaimer: något faktafel KAN jag minnas fel, men i stora drag så.
Tror du på allvar att 808:an inte processades och att det bara var en oerfaren ljudtekniker som låg bakom det soundet? Det hörs ju rätt tydligt att de använt Aphex Exciter på den för att få luftigare och mer glänsande sound och så klart eq:at och komprimerat en del.This quote is hidden because you are ignoring this member.
"The album took more than nine months to be completed, and was mixed and edited in several studios in Belgium, Germany and the United States, particularly in California"
Då vet vi det. Vad du än nu baserat den slutsatsen påThis quote is hidden because you are ignoring this member.
Ödmjukhet tror jagThis quote is hidden because you are ignoring this member.
ok, drifter. Du har en av varje maskin, och de låter lika i dina öron., Men du gör musik som jag och mina kolleger gjorde redan på 80-talet., Du kanske kan föreställa dig att jag kanske har hört en och annan 808'a i mer än några olika hemstudiohögtalare som antagligen har varit riggade i en studio, inte ett rum i en villa lr liknande.
El Toro., ta ditt konvolut och knyckla ihop och stoppa upp i arslet.
Är det verkligen så man uppför sig när man har så mycket "auktoritärt kunnande" som du påstår dig ha?This quote is hidden because you are ignoring this member.
Jadå! Det är så jag uppför mig när jag luftade min åsikt om yoclo, som jag har all rätt att göra, och får ett svar som är en ren rättanvisning och som för att använda ett slitet uttryck osar härskarteknik, lite i skydd av att vara en forumprofil.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Det är klart jag emot HAN likväl kan hävda att han typ snackar gojja likagärna, iaf i mina öron. så att folk som läser här kan få lite perspektiv. Det fanns inte ett spår av ödmjukhet i hans kommentar.
Vad dig anbelangar så missade du målet, och kom ut som en navelskådare, därav min kommentar. Du hittade på/hade helt fel om en grym låt och hur den kom till, och jag berättade fritt ur minnet utan att bakgrunds checka i detalj en story som är sann, men nån detalj kan vara fel som jag också nämner.(BENELUX, ofärgad vs oproccessad, osv) Du och andra fattar nog, det patetiska är att aggressiviteten och von oben attityden, alltid byts ut till "titta dumma han, så han gör". Helt plötsligt är offerkofftan mjuk, varm och skön.
Riktigt patetiskt, och jag blir förbannad när jag ser det. Jag kan med emfas tillägga att jag kan vara en sån veritabel galning om jag vill, att jag kan ta morgontåget till Göteborg och söka upp valfri skitpostare här, och pissa han i ansiktet om jag så vill.
Ett lustigt sammanhang är att jag inte ifrågasätter Yoclo öht, utan tror att den kan ha haft en viktig roll i Uli's val att snickra ihop en vad jag tror är en mycket bättre version., det är i sammanhanget helt virrigt att hävda att och tycka det är skit med en Behringer version när Yoclo nu finns. Det får man naturligtvis tycka, men räkna med att det finns andra åsikter.
Du är bara för mycket. Snacka om att besitta en väldigt aggressiv von oben attityd. Chill liksom.This quote is hidden because you are ignoring this member.
[admod]
tangent dream har blivit avstängd i tio dagar på grund av hot samt innehav av dubbelkonto.
Förtydligande: dubbelkonton är som ni vet inte tillåtna, men det behöver inte leda till avstägning som i det här fallet.
Fan, det är ju typ värt att köpa BOBen bara för att kunna trolla. Och låna en äkta 808 när man spelar in, och sen på pin kiv säga att det är B0Ben man kört. Eller också tvärt om...
Tror mest att folk är lite skakis att behringers billiga grejer börjar låta så pass bra att intresset för dom gamla orginalen dalar. Kul att sitta på dom sjunkbomberna lixom.
Ingen större fara för det. Finns ju Rolexkopior som håller tiden bra för ibland en hundradel av originalpriset. Ändå säljs det ju fortfarande Rolexar både nya och gamla till höga priser. Sen återstår det ju att se när Behringers 808 kommer finnas till salu och till viket pris,This quote is hidden because you are ignoring this member.
Mjo men marknaden för armbandsur känns rätt mkt större och bredare än den för syntar på något vis. Tror alla jag känner har en klocka på armen, syntar är det nog bara jag som har tror jag.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Va f@n yrade han om?
Nja, som lite klocknörd måste jag säga att rolexkopior inte är okej någonstans. Visst, det finns de som har bra kinesiska urverk, men en klockentusiast skulle knappast bära en runt sin handled. Parallellen med Beringer är snarare alla de modeller som är en ”homage” till Rolex, speciellt deras Submariner. Jag har själv en av märket Steinhart. Och det finns andra mer kända märken som Seiko och Invicta som också gör klocker som är extremt lika en Submariner. Den kostar inte ens en tiondel men håller tiden rätt hyggligt med ett standrad-urverk från ETA. En Rolex håller så klart tiden bätter och det vore skit annars eftersom alla Rolex är kronometercertifierade. Ingen av dessa homager utgör sig för att vara äkta varan.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Nja, inte helt sant. Marknaden för armbandsur påminner om den för syntar. Väldigt mångs har slutat med armbandsur eftersom de har en klock i sin telefon. Man kan väl likna det med att ha en mjukvarusynt. Vi som envisas med att bära armbandsur är en minskande skara.This quote is hidden because you are ignoring this member.
En minskande skara som äger allt fler klockor, har själv några klockentusiaster som vänner ingen av dom har mindre än 100 armbandsur och ändå så vill de bara ha fler.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Har priserna på originalprodukter gått ner markant nån gg tidigare då klon/kopia släppts? Nej, just det. Snarare tvärtom.
Ex.
Jupiter 8
Tr-909
TB-303
TR-808
Oberheim OB serien
ARP Axxe
Korg MS-20
.... stiger eller har behållt sina prisnivåer.
This quote is hidden because you are ignoring this member.Det är lite tragiskt att vintagesyntar och vintagetrummaskiner har blivit någon slag showoff statusprylar.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Och att det är samlarobjekt för vissa. Tänker då mest på hur människor är - samlare och statusjägare. Rolexjämförelsen är slående bra.
Jag undrar om vi kommer att se nån med en sliten Minimoog från 70-talet, som kommer in med den i en affär och säjer" Jag är så trött på att den ständigt måste servas och inte håller stämning längre. Kan jag byta in den mot 2st Behringer Model D hos er?"This quote is hidden because you are ignoring this member.
Vem vet, hur kommande generationers musiker kommer hantera sånt där återstår att se.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Min bild är att många inte verkar orka med saker som krånglar och måste pulas med, det ska vara snabbt, strömlinjeformat, effektivt och låta bra som fan direkt ur lådan redan idag. programmera ljud? När man kan köpa proffesionellt studioprogrammerade ljudpacket för en hunka? En brusig gammal småglapp synt för 30 000 när man kan köpa den nya Super3000XL-synten för 15 000 som kan allt den gamla kan plus mer samt ser snyggare ut, låter bättre och har garanti?
Fasen till och med jag som har några år på nacken börjar ju känna att det inte är mödan värt med gamla grejer.
jag hade nog kunnat gå in och byta bort mot nyare prylar om jag satt på gamla klenoder.
Iof inte till behringer då haha
Återstår att se hur bra kvalitet det är på Behringers prylar. Om 30 år tror jag de gamla MiniMoogarna fortfarande tuffar på.
nä! för då är lödtenn förbjudet tillsammans med andra giftiga metaller, och allt är organiskt fluffigt, och solljus-drivetThis quote is hidden because you are ignoring this member.
Det är fortfarande OK om man kan använda t ex geotermisk energi....This quote is hidden because you are ignoring this member.
https://youtu.be/9WIU5NN1Q0g
http://www.youtube.com/watch?v=9WIU5NN1Q0g
Jag skulle vilja påstå att vintageprylarna fortfarande har ett sound som är unikt, särskilt vintage polysyntharna. Moderna polysynthar använder inte samma teknik utan oftast mer mjukvarubaserat på lfo:er och enveloper vilket gör att de tappar lite av den här random timingen som gör vintagesynthar lite mer oberäkneliga och mer organiska.This quote is hidden because you are ignoring this member.
När det gäller monosynthar så är likheten i ljud närmare på nyproduktioner eftersom det är ekonomiskt genomförbart att använda liknande komponentupplägg som förlagorna då det inte är samma massiva komponentåtgång som på en polysynth. Man ser redan att många monoikoner de facto har gått ner i pris, tex Odyssey,MS20 och även Model D vintage. Förmodligen kommer Pro-One också få en liten törn beroende på ljudlikhet på Berran. Men vintage Model D är väl dippen kanske mer beroende på Moogs egen re-issue än Berras, och Ody och MS20 är ju pga Korgs mer eller mindre 1:1 kloner, men på SMT, vilket hörs
Kvaliten på Berra prylarna är förvånansvärt robusta.
Däremot i ett framtidsperspektiv kommer det ju alltid vara enklare för svenne banan att reparera through hole synthar och så som NYD säger så kommer nog en vintage Model D fortfarande vara mer driftsäker om 30 år än en nytillverkad Berra D.
Den fortsatta utvecklingen av på 80-talet, efter den första generationens polysyntar, gick ju ut på att göra stabilare maskiner och konstruera bort de där egenskaperna du framhåller - DCOer, digital styrning, etc Dock med den begränsade teknik som fanns att tillgå (jfr P600 och "dyrlösningen" i T8 t ex). Att det i historiskt perspektiv var fel väg att gå är en annan femma - de ville göra stabilare instrument med jämnare kvalitet till lägre kostnad.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Idag tror jag "alla" insett fördelarna med instabiliteten och det "slopas" hit och dit för att återinföra någon slags variation. Men då en billig kretslösning kan köra ett gäng instanser av "riktigt nöjaktiga" emuleringar av gammal hårdvara så torde den också kunna användas för att generera extremt utmejslade styrsignaler till analoga elektroniken! Innehålla ett helt bibliotek av möjliga egenheter hos LFOer, enveloper, ned till skillnader mellan olika fysiska exemplar, ålder och komponentkvalitet (denna ska agera som en minimoog 1974, spelad på år 1982 med dåliga kondensatorer i nätdelen).
Kan man identifiera/isolera/emulera det unika, och räkna hem det, så lär det också göras. Men givetvis är det likförbaskat ekvivalent med holo-däcket på Enterprise. Ett original i fungerande skick lär fortsätta ha ett värde så länge det finns tillräckligt många som eftertraktar sådant.
Huruvida de är statuslprylar är nog upp till betraktaren. Jag använder ofta begreppet "runktsyntar" om dessa för att lite skämtsamt visa hur jag förhåller mig till fenomenet. Jag inser dock att det ligger en del önsketänkande bakom det. Det troligaste är att de som har dessa syntar är personer som verkligen uppskattar dem för vad de är. Jag tror inte att de skaffar dem för att imponera på andra. Det är många som vill ha gamla fina syntar men de flesta har inte råd och då blir många lite missunnsamma. Det är nog ganska naturligt och det går igen inom det mesta.This quote is hidden because you are ignoring this member.
mäktig video hasse_fx
@hasse_fx
Japp, det borde inte vara något större problem att programmera slope/random algorithmer även för mjukvaruenvelopes men ingen gör det förutom Behringer Deepmind 12 har variation även på parametrar men tyvärr blir allt för digitalstyrt ändå. DSI har grymt bra slope implementerat på oscillatorerna men Envelopes är identiska alltid på alla röster och jag har varit i kontakt med DSI och fått svar att det inte kommer att implementeras då både OB6 och Prophet 6 är one knob per function synthar och då skulle inte detta fungera med konceptet även om jag tyckte man kunde implementera det under the hood i vilket fall...
Schmidt synthens DSP är för klen, gick inte att få till osv.
Detta är helt klart ett bekymmer som låter enkelt att fixa men ingen har lyckats att få till det ännu i en hårdvarusynth. Kan tänka mig att vst synthar har kommit lite längre i emulering.
Det är faktiskt en enorm spridning på tex attack och decaytider på en OB-Xa. Det kan skilja sekunder på längsta tiderna mellan rösterna!
Grande finale hade dock varit om samma sak hände i videon som troligen hände på Hawaii (~ större sten kom lös och startade ett skred och väckte det hela till liv på riktigt :-D)This quote is hidden because you are ignoring this member.
att äga synthar och gear är absolut ett självändamål, whatever floats your boat liksom. dock kan jag tycka man borde hålla in lite på sina åsikter om saker och ting om man egentligen bara samlar på gear och njuter av att gotta sig med dem utan några egentliga resultat. personligen tycker jag att någon med många synthar har egentligen väldigt lite att säga till om i diskurs med någon som producerar tonvis med musik.
sen ingår det ju lite i "hobbyn" att tycka saker och framhålla just sin pryls förträffligheter såklart, men detta bör trumpas i varje diskussion av resultat.
som har helt suverän vegoburgare!This quote is hidden because you are ignoring this member.
Håller absolut inte med. Det finns två sidor av hobbyn. Ena sidan är genuint intresserade av instrumenten och samlar på dem och gör inte så mycket musik. En annan sida är intresserad av att göra musik men är måttligt intresserade av vad det är för instrument. Varför skall ena sidan hålla igen sina åsikter? Kan inte alla få komma med sin synpunkt och ur sitt perspektiv? Är den ena sidan mer värd än den andra?This quote is hidden because you are ignoring this member.
Modelltåg. Vi gör en jämförelse. Det finns de som samlar på saker och älskar detta. Och så finns det de som hellre bygger på sin bana än att kör omkring med sina tåg på den. Och så har vi de som skiter i hur banan ser ut och istället kör omkring med sina tåg på den. Vilket är bäst? Vem vinner? Ja, det gör ju alla eftersom var och en har hittat det de gillar. Att några skaffar dyra och åtråvärda saker bara för att skryta med dem upplever jag mest som önsketänkande från de som själva inte kan skaffa samma saker. Så är det inom modelltågsbranschen också. Det är sällan eller aldrig jag hört ett enda ont ord från samlarna om de som heller bygger eller kör. Däremot är det ofta dessa ironiserar över samlarna eller snackar skit om dem.
- - - Uppdaterad - - -
Den som "alla" säger att de inte tycker om?This quote is hidden because you are ignoring this member.
Det är inget motsatsförhållande! Det som glöms bort är det som faller in i bägge kategorierna. De med många instrument som även gör mycket musik.This quote is hidden because you are ignoring this member.
Sedan bör man lägga till en till kategori. De som har läst en massa på nätet om både det ena och det andra och numera är "experter" på området trots bristande egen erfarenhet.
99fix’dThis quote is hidden because you are ignoring this member.
Hela denna diskussionen alltså......
En sak är ju helt säker. Jag kommer då aldrig att glömma charliechrash-versionen, multitrackad på.... denna modell:
http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2467287
och det lät apgrymt bra. Sjukt bra egentligen.
Så nej, definitivt sitter inte utkomsten av instrument i hur legacy/vintage/dyrt det är. Det är personen bakom tangenterna som gjört.