Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 558

Ämne: Behringer klonar TR-808 (RD-8)

  1. #121
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Suger hit och suger dit - säg det till alla miljonsäljande 80-talshits.

  2. #122
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Just nu diskuterar vi att göra den som model-D.

    36HP eurorack med multi-out, trig och MIDI-in.

  3. #123
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Vad suger med en DMX?

  4. #124
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad suger med en DMX?
    Inte ljudet iaf.

    Men sequencern är inte den bästa.

  5. #125
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag gillar verkligen Arturia Drumbrute, även om jag råkade ut för två exemplar i rad med fel på bruskretsen. Behringer har nu anammat ett liknande resonansfilter, och lagt till lite mer godsaker på vägen. Inspelning av kontroller i filtret borde Arturia ha lagt till. Vet inte om Behringer har gjort detta?

  6. #126
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju två separata utgångar på TR-8. Det går assigna ljud till dom. Antar att man kan panorera ljuden fullt i stereoutgångarna också, vilket gör det ännu mer flexibelt.

    Kan bara tala för mig själv, men jag har nästan aldrig använt mer än 1-2 extra utgångar samtidigt på en trummaskin. Men sure, jag spelar ju inte in Toto-covers direkt.
    Ah, men det blir ett himla meckande med flera inspelningnar om det skall vara en effektdosa per ljud.

    Kommer RD-808 att kunna hantera inställningarna via MIDI då? Drumbrute klarar ju tyvärr inte det.

  7. #127
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, men det blir ett himla meckande med flera inspelningnar om det skall vara en effektdosa per ljud.

    Kommer RD-808 att kunna hantera inställningarna via MIDI då? Drumbrute klarar ju tyvärr inte det.
    Fast brukar du lägga en separat effektdosa (inte i datorn då) på varje ljud från en 808:a... den har ju 11 separata utgångar. Gör du det i data så har ju tr-08/09 och TR-8 MIDI CC på i stort sett alla parametrar och separata utgångar i USB för varje instrument.

    Annars så har ju TR-8S fler utgångar.

  8. #128
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Olika EQ är ju iaf väldigt vanligt i Studio Sting. Även panorering, kompression, överstyrning och gärna delay, reverb osv. Jag gör inte heller Toto-covers förresten.

  9. #129
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Olika EQ är ju iaf väldigt vanligt i Studio Sting. Även panorering, kompression, överstyrning och gärna delay, reverb osv. Jag gör inte heller Toto-covers förresten.
    Vill du ha det inbyggt i ett instrument?

  10. #130
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Har den Din sync och tre programmerbara trig outs?

    Min modular vore bra trist utan 808an.

  11. #131
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Olika EQ är ju iaf väldigt vanligt i Studio Sting. Även panorering, kompression, överstyrning och gärna delay, reverb osv. Jag gör inte heller Toto-covers förresten.
    Jo men studio sting är ju lite av ett unikum i dag De flesta jobbar väl i dag med rätt begränsat antal ingångar och fler pålägg antar jag... spela in en gruppering i taget ..eller så.... blir ju vilket som alltid ompatchningar... om det sen är i instrument eller patchbay är väl nästan hugget som stucker...eller?

  12. #132
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill du ha det inbyggt i ett instrument?
    Nej, hellre splittat.

  13. #133
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men studio sting är ju lite av ett unikum i dag De flesta jobbar väl i dag med rätt begränsat antal ingångar och fler pålägg antar jag... spela in en gruppering i taget ..eller så.... blir ju vilket som alltid ompatchningar... om det sen är i instrument eller patchbay är väl nästan hugget som stucker...eller?
    Ja, jag har hört såna rykten... men hur jobbar folk när de vill testa sig fram? Bara delay på handklapp t ex?

  14. #134
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast brukar du lägga en separat effektdosa (inte i datorn då) på varje ljud från en 808:a... den har ju 11 separata utgångar. Gör du det i data så har ju tr-08/09 och TR-8 MIDI CC på i stort sett alla parametrar och separata utgångar i USB för varje instrument.

    Annars så har ju TR-8S fler utgångar.
    Det är inte vad jag brukar, utan vad jag vill kunna göra.

  15. #135
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just nu diskuterar vi att göra den som model-D.

    36HP eurorack med multi-out, trig och MIDI-in.
    System80 har haft en sån på g länge. Vet inte varför den inte kommer.
    Hälsa gärna Uli att det är mer uppskattat med Behringers egna nydesigner (inte kloner).
    Senast redigerat av dannes den 2018-05-06 klockan 12:29.

  16. #136
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte vad jag brukar, utan vad jag vill kunna göra.
    Absolut förstår det... jag älskar också att 808 har 11utgångar och att ha möjligheten öppet men jag kan nog med handen på hjärtat säga att i praktiken så har jag no aldrig använt mer än 8 ut och oftast kanske bara fyra..

    Men man kan ju säga att 08/09/8 är anpassade efter dagens digitala miljö....och där är det ju helt suveränt

  17. #137
    Mattis
    Mattis är inte uppkopplad
    Mattiss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    2650:- gissar jag att den hamnar på.

  18. #138
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    M-pop och D-diggler är toto-cover-lovers

  19. #139
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Plus jag vill också ifrågasätta ifrågasättabdet av yocton. Den är ju helt glimrande! Låter asbra och känns helt rätt.

    Disclaimer: Aldrig använt ett orginal. Aldrig gjort något rätt. Aldrig gjort nån nöjd. Aldrig hört musik.

  20. #140
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Så vitt jag vet så har klonerna låtit mindre varmt och fluffigt. Speciellt rimshot och handklapp har låtit lite tveksamma. Originalet avlyssnas bäst genom att höra på t ex Marvin Gayes Sexual Healing.

  21. #141
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Plus jag vill också ifrågasätta ifrågasättabdet av yocton. Den är ju helt glimrande! Låter asbra och känns helt rätt.

    Disclaimer: Aldrig använt ett orginal. Aldrig gjort något rätt. Aldrig gjort nån nöjd. Aldrig hört musik.
    Personliga reflektioner kan ju alltid vara intressant och det tillför ett forum dess bredd och tyngd. Men substanslös bashing pga av personliga reflektioner är bara hat och kasst, vilket luftades lite väl yvigt.

    Hoppas du kan göra någon nöjd med musik(antar jag) någon gång, oftast är det bara att ge sig själv och visa att man respekterar dem som spenderar sin dyrbara fritid med att vilja bli underhållna som är vägen dit.

    Om man ville göra saker rätt, hade man inte efter några års uppehåll satt igång med techno igen 1994, då det var en ytterst marginaliserad gengre och obskyrt i sitt framförande, folk i ens närhet hade åsikt i stil med, _Va, techno? Det var något som var kanske lite coolt ett par år tidigare, men nu skulle man ta itu med livet, utbildning, jobb, seriös med vuxenhet osv..

    Ett par år senare började det ta fart något, men Warner hade redan genom några få profilerade artister lagt under sig den inhemska marknaden och stängde effektivt ute dem som på något sätt inte var finslickare av rang på ett eller annat sätt. Ett känt småländskt litet bolag som började som synth/industri label är undantaget här.
    Detta tramsande och eviga tjat om dessa som la grunden för svensk techno är osann. Inte deras musik, men dess incitament till framgång. För de hade ekonomiska muskler och internationella distributionskanaler., (men allt var ju så underground).
    Man får tacka Francois Kevorkian och Frankie Bones som gjorde dokument tillgängliga för att belysa perspektivet för hur det också såg ut.

    De flesta la ju av, med mindre eller ingen framgång., jag blev själv bespottad i slutet på 90-talet efter att blivit lurad i en nöjesmagasinet blänkare, lr vad f-n den tidningen heter. Dum som jag var blev jag övertalad till en intervju som fick mig att framstå som ett jävla asshole, vilket var mig likgiltigt. Jag hade med den releasen redan lämnat technon för den gången.

    Men det är så det gick till, och det är så det fortfarande går till, något du kan ta till dig i ditt aspirerande utövande., om du läser och tar till dig mina inlägg på sidan 2, så kanske det framgår efter en stunds eftertanke att jag kanske gjorde musik främst för mig själv, och varför.

  22. #142
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så vitt jag vet så har klonerna låtit mindre varmt och fluffigt. Speciellt rimshot och handklapp har låtit lite tveksamma. Originalet avlyssnas bäst genom att höra på t ex Marvin Gayes Sexual Healing.
    Fast 808:an i den inspelningen har ju processats en hel del av mästerliga ljudtekniker. Kul story om den Marvin Gaye skivan är att egentligen skulle den spelads in med bara riktiga trummor. Men de hade inte råd eller tid. Marvin var då på botten av sin karriär men när skivan om ut så kom han åter tillbaks till den absoluta toppen. För att kort därefter skjutas ihjäl av sin far.

  23. #143
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Nej, El Toro. Tr-808 till Sexual Healing är inspelad i en ganska obskyr studio i Holland, och troligtvis är den programmerad av Marvin Gaye själv. En relativt oerfaren ljudtekniker spelar in den rekordeligt på band som Marvin tar med sig till USA där han lägger sången.
    Att 808 i den låten är ganska ofärgad är ju just det som gör låten med sången, också det är ju en av maskinens storhet, att den låter så jäkla bra helt clean.
    Antagligen har Marvin fått en snilleblixt och bett sin manager boka nån studio, då han tar med sig 808'an studion som redan är programmerad, och dessutom lämnar den där.

    disclaimer: något faktafel KAN jag minnas fel, men i stora drag så.

  24. #144
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av tangent dream Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, El Toro. Tr-808 till Sexual Healing är inspelad i en ganska obskyr studio i Holland, och troligtvis är den programmerad av Marvin Gaye själv. En relativt oerfaren ljudtekniker spelar in den rekordeligt på band som Marvin tar med sig till USA där han lägger sången.
    Att 808 i den låten är ganska ofärgad är ju just det som gör låten med sången, också det är ju en av maskinens storhet, att den låter så jäkla bra helt clean.
    Antagligen har Marvin fått en snilleblixt och bett sin manager boka nån studio, då han tar med sig 808'an studion som redan är programmerad, och dessutom lämnar den där.

    disclaimer: något faktafel KAN jag minnas fel, men i stora drag så.
    Tror du på allvar att 808:an inte processades och att det bara var en oerfaren ljudtekniker som låg bakom det soundet? Det hörs ju rätt tydligt att de använt Aphex Exciter på den för att få luftigare och mer glänsande sound och så klart eq:at och komprimerat en del.
    "The album took more than nine months to be completed, and was mixed and edited in several studios in Belgium, Germany and the United States, particularly in California"

  25. #145
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tangent dream Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta kan disputeras och diskuteras, men jag kan likväl så hävda att jag har ett auktoritärt kunnande i erfarenhet, samt över tid som är vida över dig i den frågan.
    Då vet vi det. Vad du än nu baserat den slutsatsen på

  26. #146
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då vet vi det. Vad du än nu baserat den slutsatsen på
    Ödmjukhet tror jag

  27. #147
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    ok, drifter. Du har en av varje maskin, och de låter lika i dina öron., Men du gör musik som jag och mina kolleger gjorde redan på 80-talet., Du kanske kan föreställa dig att jag kanske har hört en och annan 808'a i mer än några olika hemstudiohögtalare som antagligen har varit riggade i en studio, inte ett rum i en villa lr liknande.

    El Toro., ta ditt konvolut och knyckla ihop och stoppa upp i arslet.

  28. #148
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av tangent dream Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ¨
    El Toro., ta ditt konvolut och knyckla ihop och stoppa upp i arslet.
    Är det verkligen så man uppför sig när man har så mycket "auktoritärt kunnande" som du påstår dig ha?

  29. #149
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Wow

  30. #150
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det verkligen så man uppför sig när man har så mycket "auktoritärt kunnande" som du påstår dig ha?
    Jadå! Det är så jag uppför mig när jag luftade min åsikt om yoclo, som jag har all rätt att göra, och får ett svar som är en ren rättanvisning och som för att använda ett slitet uttryck osar härskarteknik, lite i skydd av att vara en forumprofil.
    Det är klart jag emot HAN likväl kan hävda att han typ snackar gojja likagärna, iaf i mina öron. så att folk som läser här kan få lite perspektiv. Det fanns inte ett spår av ödmjukhet i hans kommentar.

    Vad dig anbelangar så missade du målet, och kom ut som en navelskådare, därav min kommentar. Du hittade på/hade helt fel om en grym låt och hur den kom till, och jag berättade fritt ur minnet utan att bakgrunds checka i detalj en story som är sann, men nån detalj kan vara fel som jag också nämner.(BENELUX, ofärgad vs oproccessad, osv) Du och andra fattar nog, det patetiska är att aggressiviteten och von oben attityden, alltid byts ut till "titta dumma han, så han gör". Helt plötsligt är offerkofftan mjuk, varm och skön.
    Riktigt patetiskt, och jag blir förbannad när jag ser det. Jag kan med emfas tillägga att jag kan vara en sån veritabel galning om jag vill, att jag kan ta morgontåget till Göteborg och söka upp valfri skitpostare här, och pissa han i ansiktet om jag så vill.

    Ett lustigt sammanhang är att jag inte ifrågasätter Yoclo öht, utan tror att den kan ha haft en viktig roll i Uli's val att snickra ihop en vad jag tror är en mycket bättre version., det är i sammanhanget helt virrigt att hävda att och tycka det är skit med en Behringer version när Yoclo nu finns. Det får man naturligtvis tycka, men räkna med att det finns andra åsikter.

  31. #151
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av tangent dream Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jadå! Det är så jag uppför mig när jag luftade min åsikt om yoclo, som jag har all rätt att göra, och får ett svar som är en ren rättanvisning och som för att använda ett slitet uttryck osar härskarteknik, lite i skydd av att vara en forumprofil.
    Det är klart jag emot HAN likväl kan hävda att han typ snackar gojja likagärna, iaf i mina öron. så att folk som läser här kan få lite perspektiv. Det fanns inte ett spår av ödmjukhet i hans kommentar.

    Vad dig anbelangar så missade du målet, och kom ut som en navelskådare, därav min kommentar. Du hittade på/hade helt fel om en grym låt och hur den kom till, och jag berättade fritt ur minnet utan att bakgrunds checka i detalj en story som är sann, men nån detalj kan vara fel som jag också nämner.(BENELUX, ofärgad vs oproccessad, osv) Du och andra fattar nog, det patetiska är att aggressiviteten och von oben attityden, alltid byts ut till "titta dumma han, så han gör". Helt plötsligt är offerkofftan mjuk, varm och skön.
    Riktigt patetiskt, och jag blir förbannad när jag ser det. Jag kan med emfas tillägga att jag kan vara en sån veritabel galning om jag vill, att jag kan ta morgontåget till Göteborg och söka upp valfri skitpostare här, och pissa han i ansiktet om jag så vill.
    Du är bara för mycket. Snacka om att besitta en väldigt aggressiv von oben attityd. Chill liksom.

  32. #152
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    tangent dream har blivit avstängd i tio dagar på grund av hot samt innehav av dubbelkonto.

    Förtydligande: dubbelkonton är som ni vet inte tillåtna, men det behöver inte leda till avstägning som i det här fallet.

  33. #153
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Haha, synd, jag hade sett fram emot lite popcorn och en kall öl ikväll framför denna tråden

  34. #154
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Fan, det är ju typ värt att köpa BOBen bara för att kunna trolla. Och låna en äkta 808 när man spelar in, och sen på pin kiv säga att det är B0Ben man kört. Eller också tvärt om...

  35. #155
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Tror mest att folk är lite skakis att behringers billiga grejer börjar låta så pass bra att intresset för dom gamla orginalen dalar. Kul att sitta på dom sjunkbomberna lixom.

  36. #156
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror mest att folk är lite skakis att behringers billiga grejer börjar låta så pass bra att intresset för dom gamla orginalen dalar. Kul att sitta på dom sjunkbomberna lixom.
    Ingen större fara för det. Finns ju Rolexkopior som håller tiden bra för ibland en hundradel av originalpriset. Ändå säljs det ju fortfarande Rolexar både nya och gamla till höga priser. Sen återstår det ju att se när Behringers 808 kommer finnas till salu och till viket pris,

  37. #157
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen större fara för det. Finns ju Rolexkopior som håller tiden bra för ibland en hundradel av originalpriset. Ändå säljs det ju fortfarande Rolexar både nya och gamla till höga priser. Sen återstår det ju att se när Behringers 808 kommer finnas till salu och till viket pris,
    Mjo men marknaden för armbandsur känns rätt mkt större och bredare än den för syntar på något vis. Tror alla jag känner har en klocka på armen, syntar är det nog bara jag som har tror jag.

  38. #158
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Va f@n yrade han om?

  39. #159
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen större fara för det. Finns ju Rolexkopior som håller tiden bra för ibland en hundradel av originalpriset. Ändå säljs det ju fortfarande Rolexar både nya och gamla till höga priser. Sen återstår det ju att se när Behringers 808 kommer finnas till salu och till viket pris,
    Nja, som lite klocknörd måste jag säga att rolexkopior inte är okej någonstans. Visst, det finns de som har bra kinesiska urverk, men en klockentusiast skulle knappast bära en runt sin handled. Parallellen med Beringer är snarare alla de modeller som är en ”homage” till Rolex, speciellt deras Submariner. Jag har själv en av märket Steinhart. Och det finns andra mer kända märken som Seiko och Invicta som också gör klocker som är extremt lika en Submariner. Den kostar inte ens en tiondel men håller tiden rätt hyggligt med ett standrad-urverk från ETA. En Rolex håller så klart tiden bätter och det vore skit annars eftersom alla Rolex är kronometercertifierade. Ingen av dessa homager utgör sig för att vara äkta varan.

    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mjo men marknaden för armbandsur känns rätt mkt större och bredare än den för syntar på något vis. Tror alla jag känner har en klocka på armen, syntar är det nog bara jag som har tror jag.
    Nja, inte helt sant. Marknaden för armbandsur påminner om den för syntar. Väldigt mångs har slutat med armbandsur eftersom de har en klock i sin telefon. Man kan väl likna det med att ha en mjukvarusynt. Vi som envisas med att bära armbandsur är en minskande skara.

  40. #160
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Marknaden för armbandsur påminner om den för syntar. Väldigt mångs har slutat med armbandsur eftersom de har en klock i sin telefon. Man kan väl likna det med att ha en mjukvarusynt. Vi som envisas med att bära armbandsur är en minskande skara.
    En minskande skara som äger allt fler klockor, har själv några klockentusiaster som vänner ingen av dom har mindre än 100 armbandsur och ändå så vill de bara ha fler.

  41. #161
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Har priserna på originalprodukter gått ner markant nån gg tidigare då klon/kopia släppts? Nej, just det. Snarare tvärtom.
    Ex.
    Jupiter 8
    Tr-909
    TB-303
    TR-808
    Oberheim OB serien
    ARP Axxe
    Korg MS-20
    .... stiger eller har behållt sina prisnivåer.

  42. #162
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen större fara för det. Finns ju Rolexkopior som håller tiden bra för ibland en hundradel av originalpriset. Ändå säljs det ju fortfarande Rolexar både nya och gamla till höga priser. Sen återstår det ju att se när Behringers 808 kommer finnas till salu och till viket pris,
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En minskande skara som äger allt fler klockor, har själv några klockentusiaster som vänner ingen av dom har mindre än 100 armbandsur och ändå så vill de bara ha fler.
    Det är lite tragiskt att vintagesyntar och vintagetrummaskiner har blivit någon slag showoff statusprylar.
    Och att det är samlarobjekt för vissa. Tänker då mest på hur människor är - samlare och statusjägare. Rolexjämförelsen är slående bra.

  43. #163
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror mest att folk är lite skakis att behringers billiga grejer börjar låta så pass bra att intresset för dom gamla orginalen dalar. Kul att sitta på dom sjunkbomberna lixom.
    Jag undrar om vi kommer att se nån med en sliten Minimoog från 70-talet, som kommer in med den i en affär och säjer" Jag är så trött på att den ständigt måste servas och inte håller stämning längre. Kan jag byta in den mot 2st Behringer Model D hos er?"

  44. #164
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar om vi kommer att se nån med en sliten Minimoog från 70-talet, som kommer in med den i en affär och säjer" Jag är så trött på att den ständigt måste servas och inte håller stämning längre. Kan jag byta in den mot 2st Behringer Model D hos er?"
    Vem vet, hur kommande generationers musiker kommer hantera sånt där återstår att se.
    Min bild är att många inte verkar orka med saker som krånglar och måste pulas med, det ska vara snabbt, strömlinjeformat, effektivt och låta bra som fan direkt ur lådan redan idag. programmera ljud? När man kan köpa proffesionellt studioprogrammerade ljudpacket för en hunka? En brusig gammal småglapp synt för 30 000 när man kan köpa den nya Super3000XL-synten för 15 000 som kan allt den gamla kan plus mer samt ser snyggare ut, låter bättre och har garanti?
    Fasen till och med jag som har några år på nacken börjar ju känna att det inte är mödan värt med gamla grejer.
    jag hade nog kunnat gå in och byta bort mot nyare prylar om jag satt på gamla klenoder.
    Iof inte till behringer då haha

  45. #165
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Återstår att se hur bra kvalitet det är på Behringers prylar. Om 30 år tror jag de gamla MiniMoogarna fortfarande tuffar på.

  46. #166
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återstår att se hur bra kvalitet det är på Behringers prylar. Om 30 år tror jag de gamla MiniMoogarna fortfarande tuffar på.
    nä! för då är lödtenn förbjudet tillsammans med andra giftiga metaller, och allt är organiskt fluffigt, och solljus-drivet

  47. #167
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nä! för då är lödtenn förbjudet tillsammans med andra giftiga metaller, och allt är organiskt fluffigt, och solljus-drivet
    Det är fortfarande OK om man kan använda t ex geotermisk energi....


    https://youtu.be/9WIU5NN1Q0g
    http://www.youtube.com/watch?v=9WIU5NN1Q0g

  48. #168
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lite tragiskt att vintagesyntar och vintagetrummaskiner har blivit någon slag showoff statusprylar.
    Och att det är samlarobjekt för vissa. Tänker då mest på hur människor är - samlare och statusjägare. Rolexjämförelsen är slående bra.
    Jag skulle vilja påstå att vintageprylarna fortfarande har ett sound som är unikt, särskilt vintage polysyntharna. Moderna polysynthar använder inte samma teknik utan oftast mer mjukvarubaserat på lfo:er och enveloper vilket gör att de tappar lite av den här random timingen som gör vintagesynthar lite mer oberäkneliga och mer organiska.
    När det gäller monosynthar så är likheten i ljud närmare på nyproduktioner eftersom det är ekonomiskt genomförbart att använda liknande komponentupplägg som förlagorna då det inte är samma massiva komponentåtgång som på en polysynth. Man ser redan att många monoikoner de facto har gått ner i pris, tex Odyssey,MS20 och även Model D vintage. Förmodligen kommer Pro-One också få en liten törn beroende på ljudlikhet på Berran. Men vintage Model D är väl dippen kanske mer beroende på Moogs egen re-issue än Berras, och Ody och MS20 är ju pga Korgs mer eller mindre 1:1 kloner, men på SMT, vilket hörs
    Kvaliten på Berra prylarna är förvånansvärt robusta.
    Däremot i ett framtidsperspektiv kommer det ju alltid vara enklare för svenne banan att reparera through hole synthar och så som NYD säger så kommer nog en vintage Model D fortfarande vara mer driftsäker om 30 år än en nytillverkad Berra D.

  49. #169
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja påstå att vintageprylarna fortfarande har ett sound som är unikt, särskilt vintage polysyntharna. Moderna polysynthar använder inte samma teknik utan oftast mer mjukvarubaserat på lfo:er och enveloper vilket gör att de tappar lite av den här random timingen som gör vintagesynthar lite mer oberäkneliga och mer organiska.
    Den fortsatta utvecklingen av på 80-talet, efter den första generationens polysyntar, gick ju ut på att göra stabilare maskiner och konstruera bort de där egenskaperna du framhåller - DCOer, digital styrning, etc Dock med den begränsade teknik som fanns att tillgå (jfr P600 och "dyrlösningen" i T8 t ex). Att det i historiskt perspektiv var fel väg att gå är en annan femma - de ville göra stabilare instrument med jämnare kvalitet till lägre kostnad.

    Idag tror jag "alla" insett fördelarna med instabiliteten och det "slopas" hit och dit för att återinföra någon slags variation. Men då en billig kretslösning kan köra ett gäng instanser av "riktigt nöjaktiga" emuleringar av gammal hårdvara så torde den också kunna användas för att generera extremt utmejslade styrsignaler till analoga elektroniken! Innehålla ett helt bibliotek av möjliga egenheter hos LFOer, enveloper, ned till skillnader mellan olika fysiska exemplar, ålder och komponentkvalitet (denna ska agera som en minimoog 1974, spelad på år 1982 med dåliga kondensatorer i nätdelen).

    Kan man identifiera/isolera/emulera det unika, och räkna hem det, så lär det också göras. Men givetvis är det likförbaskat ekvivalent med holo-däcket på Enterprise. Ett original i fungerande skick lär fortsätta ha ett värde så länge det finns tillräckligt många som eftertraktar sådant.

  50. #170
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lite tragiskt att vintagesyntar och vintagetrummaskiner har blivit någon slag showoff statusprylar.
    Och att det är samlarobjekt för vissa. Tänker då mest på hur människor är - samlare och statusjägare. Rolexjämförelsen är slående bra.
    Huruvida de är statuslprylar är nog upp till betraktaren. Jag använder ofta begreppet "runktsyntar" om dessa för att lite skämtsamt visa hur jag förhåller mig till fenomenet. Jag inser dock att det ligger en del önsketänkande bakom det. Det troligaste är att de som har dessa syntar är personer som verkligen uppskattar dem för vad de är. Jag tror inte att de skaffar dem för att imponera på andra. Det är många som vill ha gamla fina syntar men de flesta har inte råd och då blir många lite missunnsamma. Det är nog ganska naturligt och det går igen inom det mesta.

  51. #171
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    mäktig video hasse_fx

  52. #172
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    @hasse_fx
    Japp, det borde inte vara något större problem att programmera slope/random algorithmer även för mjukvaruenvelopes men ingen gör det förutom Behringer Deepmind 12 har variation även på parametrar men tyvärr blir allt för digitalstyrt ändå. DSI har grymt bra slope implementerat på oscillatorerna men Envelopes är identiska alltid på alla röster och jag har varit i kontakt med DSI och fått svar att det inte kommer att implementeras då både OB6 och Prophet 6 är one knob per function synthar och då skulle inte detta fungera med konceptet även om jag tyckte man kunde implementera det under the hood i vilket fall...
    Schmidt synthens DSP är för klen, gick inte att få till osv.
    Detta är helt klart ett bekymmer som låter enkelt att fixa men ingen har lyckats att få till det ännu i en hårdvarusynth. Kan tänka mig att vst synthar har kommit lite längre i emulering.
    Det är faktiskt en enorm spridning på tex attack och decaytider på en OB-Xa. Det kan skilja sekunder på längsta tiderna mellan rösterna!

  53. #173
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mäktig video hasse_fx
    Grande finale hade dock varit om samma sak hände i videon som troligen hände på Hawaii (~ större sten kom lös och startade ett skred och väckte det hela till liv på riktigt :-D)

  54. #174
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    att äga synthar och gear är absolut ett självändamål, whatever floats your boat liksom. dock kan jag tycka man borde hålla in lite på sina åsikter om saker och ting om man egentligen bara samlar på gear och njuter av att gotta sig med dem utan några egentliga resultat. personligen tycker jag att någon med många synthar har egentligen väldigt lite att säga till om i diskurs med någon som producerar tonvis med musik.

    sen ingår det ju lite i "hobbyn" att tycka saker och framhålla just sin pryls förträffligheter såklart, men detta bör trumpas i varje diskussion av resultat.

  55. #175
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Världens mest populära restaurang är Mc Donalds.

  56. #176
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Världens mest populära restaurang är Mc Donalds.
    som har helt suverän vegoburgare!

  57. #177
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av beemeeks Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    att äga synthar och gear är absolut ett självändamål, whatever floats your boat liksom. dock kan jag tycka man borde hålla in lite på sina åsikter om saker och ting om man egentligen bara samlar på gear och njuter av att gotta sig med dem utan några egentliga resultat. personligen tycker jag att någon med många synthar har egentligen väldigt lite att säga till om i diskurs med någon som producerar tonvis med musik.

    sen ingår det ju lite i "hobbyn" att tycka saker och framhålla just sin pryls förträffligheter såklart, men detta bör trumpas i varje diskussion av resultat.
    Håller absolut inte med. Det finns två sidor av hobbyn. Ena sidan är genuint intresserade av instrumenten och samlar på dem och gör inte så mycket musik. En annan sida är intresserad av att göra musik men är måttligt intresserade av vad det är för instrument. Varför skall ena sidan hålla igen sina åsikter? Kan inte alla få komma med sin synpunkt och ur sitt perspektiv? Är den ena sidan mer värd än den andra?

    Modelltåg. Vi gör en jämförelse. Det finns de som samlar på saker och älskar detta. Och så finns det de som hellre bygger på sin bana än att kör omkring med sina tåg på den. Och så har vi de som skiter i hur banan ser ut och istället kör omkring med sina tåg på den. Vilket är bäst? Vem vinner? Ja, det gör ju alla eftersom var och en har hittat det de gillar. Att några skaffar dyra och åtråvärda saker bara för att skryta med dem upplever jag mest som önsketänkande från de som själva inte kan skaffa samma saker. Så är det inom modelltågsbranschen också. Det är sällan eller aldrig jag hört ett enda ont ord från samlarna om de som heller bygger eller kör. Däremot är det ofta dessa ironiserar över samlarna eller snackar skit om dem.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Världens mest populära restaurang är Mc Donalds.
    Den som "alla" säger att de inte tycker om?

  58. #178
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller absolut inte med. Det finns två sidor av hobbyn. Ena sidan är genuint intresserade av instrumenten och samlar på dem och gör inte så mycket musik. En annan sida är intresserad av att göra musik men är måttligt intresserade av vad det är för instrument. Varför skall ena sidan hålla igen sina åsikter? Kan inte alla få komma med sin synpunkt och ur sitt perspektiv? Är den ena sidan mer värd än den andra?
    Det är inget motsatsförhållande! Det som glöms bort är det som faller in i bägge kategorierna. De med många instrument som även gör mycket musik.

    Sedan bör man lägga till en till kategori. De som har läst en massa på nätet om både det ena och det andra och numera är "experter" på området trots bristande egen erfarenhet.

  59. #179
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan bör man lägga till en till kategori. De som har läst en massa på 99 om både det ena och det andra och numera är "experter" på området trots bristande egen erfarenhet.
    99fix’d

  60. #180
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Hela denna diskussionen alltså......

    En sak är ju helt säker. Jag kommer då aldrig att glömma charliechrash-versionen, multitrackad på.... denna modell:



    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2467287

    och det lät apgrymt bra. Sjukt bra egentligen.

    Så nej, definitivt sitter inte utkomsten av instrument i hur legacy/vintage/dyrt det är. Det är personen bakom tangenterna som gjört.

Liknande ämnen

  1. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •