Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Apple köper Emagic

  1. #1
    nixon

    Apple köper Emagic

    Emagic dom som gör Logic audio köps upp av Apple.

    Varför?? är det nått iAudio app pågång?

    http://www.apple.com/pr/library/2002/jul/01emagic.html

  2. #2
    :::NIKKE:::
    quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
    Emagic dom som gör Logic audio köps upp av Apple.

    Varför?? är det nått iAudio app pågång?

    http://www.apple.com/pr/library/2002/jul/01emagic.html
    Jag är inte alls förvånad. Vill man vara bästa plattformen för allt som rör mediasegmentet är detta rätt väg att gå.

    Rykten jag har hört har rört nya "Finalcut" program som är närliggande. Ett vettigt ljudediteringsprogram skulle vara ett perfekt komplement!

    IMHO

  3. #3
    el gringo
    wow! undra vad konsekvenserna av detta kommer bli!? och att lägga ner utvecklingen av logic för windows...

  4. #4
    el gringo
    kanske blir adobe nästa uppköp :-)

    hade en liten tanke om det för ett tag sedan - varför inte knyta upp feta programvaruföretag till OSX och dumpa wintel :-) hur coolt vore inte det med photoshop etc - fast då får väl apple microsofts tänder kring nacken...

  5. #5
    qwilk
    Jag måste säga att de senaste veckornas uppköp från Apple´s sida gör mig lite oroad; det känns som om dom är lite väl glupska just nu.

    Med en så liten marknadsandel som MacOS ändå har, så är Apple beroende av tredjepartsutvecklare. Inom musik-mjukvara så finns det egentligen bara tre stora - Steinberg (Cubase/Nuendo), emagic (Logic) och MOTU (Digital Performer). Steinberg har ett stort stöd på PC-sidan, och skall snart släppa Cubase SX/SL med stöd för MacOS X CoreAudio etc. Hur kommer de att reagera på detta? Hur kommer diverse företag som sysslar med film/3D reagera på Apple´s köp av företag i denna niche? Det är inget fel med några grundläggande applikationer som följer med operativsystemet, men faktum kvarstår - vem vid sinna sinnens fulla bruk skulle satsa på en MP3- eller digitalfoto-programvara idag när iTunes och iPhoto är tillräckligt för 99% av användarna?

    Bottom line: Det är inte så listigt att bita den hand som föder en... [img]frown.gif[/img]

  6. #6
    marcus
    el gringo: Då blir det Apple som får försvara sig mot konkurrenslagarna...

    Hmmm Apple börjar få lite M$-takter.... :rolleyes:

  7. #7
    qwilk
    Jag glömde förstås nämna DigiDesign ovan, men det är ju ett lite annat segment...

  8. #8
    Christopher Anderton
    Well.. Som dom säger i musikskapar branschen.
    "Hur ser du att någon är en glad amatör? Jo, han kör PC"


  9. #9
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Jag har följt denna diskussion på flera forum de senaste dagarna.

    Förutom alla pissförbannade PC-användare så finns oro även på Mac-sidan.

    Cubase SX ligger lite i farozonen för Mac om Emagic´s PC-användare (c.a 70 000 st betalande och nån mille crackade :rolleyes: ) skulle byta till SX. Frågan är om Steinberg ser någon framtid för macplatformen med så pass stort PC-stöd. Dessutom så kommer man ligga efter i utveckligen, jag menar om Logic ligger under tillverkaren av hårdvaran och systemet så har de ett stort försprång vad gäller kommande hårdvara och utveckling av OSX.

    Hursomhelst....jag tror att det är bra för Apple, och i slutändan bra för de som producerar musik på mac.

    Cubase kan sitta lite illa till på Mac-sidan dock....dels för att den är en portning utav PC versionen och att SX för MacOSX inte ens finns som beta än.....

    Spännande framtid....

  10. #10
    Jont Olof
    Jag ser inte det som något vidare stort problem. Logic är ett bättre program, det är i alla fall de flesta som tagit sig tiden att lära sig Logic ense om. En av försäljarna på Musikverkstaden i Uppsala berättade på InstrumentsOnline att han under hela tiden som Logic och Cubase konkurerat om kunder, inte hade sålt en ända crossupgrade från Logic till Cubase, men en herrans massa åt andra hållet.

    Dessutom erbjuder OS X så många fördelar om man optimerar sin programvara för det. Jag tror mer på idén att skriva ett program native för OS X och eftersom Emagic nu kommer göra det och BARA det kommer fördelarna med Logic kunna ge ett så stort försprång före Cubase att valet blir enkelt, även för föredetta Cubaseare på Macen...

Liknande ämnen

  1. Hjälp med Unitor8 Emagic midi interface!
    Av Jxig i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 16:00
  2. Emagic AMT8... bra/dålig?
    Av Demokid i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 13:50
  3. Emagic uppdaterar för Mac OS X
    Av acke i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-06-16, 22:48
  4. emagic, EVP 88 (noterna hänger ju kvar)
    Av champ i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-06-16, 21:57
  5. Emagic maxar på med nyheter.
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2002-11-21, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •