Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Miniprojektor

  1. #1
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior

    Miniprojektor

    Jag har tänkt mig att köpa en liten miniprojektor från typ Aliexpress för att leka lite enkelt med visuals. Tänkte mig max en tusenlapp. Någon som gått på några minor eller har några rekommendationer?

  2. #2
    Linuz
    Linuz är uppkopplad nu
    Linuzs avatar
    Senior
    Köpte denna för ett par år sedan: https://www.amazon.se/gp/product/B08...0?ie=UTF8&th=1

    Helt okej, inte jätteskarp i kanterna men dög till utebio på altanen en sensommar och för lite visuals inne i mörker och ute under vintern. Fläkten låter en del dock, men den har de mesta nödvändiga funktionerna.

    Här är en bild från lite visuals projecerat på en vit låda som jag gjorde i vintras. Avstånd två meter med maxad kontrast. Samt på en plastdödskalle, i vit PLA.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Visuals case.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	145,0 KB 
Id:	118334 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	deadskalle.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	42,8 KB 
Id:	118335
    Senast redigerat av Linuz den 2024-05-05 klockan 11:14.

  3. #3
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Tufft!!

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag lånade en liten projektor en gång för en videoinstallation. Den fungerar också på två meters avstånd, max, och är väldigt ljussvag. Ingen vits alls om man inte kan fullständigt mörklägga rummet.

  5. #5
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lånade en liten projektor en gång för en videoinstallation. Den fungerar också på två meters avstånd, max, och är väldigt ljussvag. Ingen vits alls om man inte kan fullständigt mörklägga rummet.
    Avståndet på två meter är ok, men om det måste vara helt mörklagt börjar jag nog tveka lite. Ska kolla runt lite mer på ljusstarka projektorer då. Kollade en del på Amazon och Aliexpress, och de får ju inte så väldigt höga betyg om man kollar lite mer noggrannt.

  6. #6
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag jobbade med projektorer för live förr. Det som kan vara värt att tänka på är att ju större bilden är ju svagare blir ljuset.
    Linsen är också anpassad för ett visst avstånd och bilden kan inte bli hur stor eller liten som helst.
    Om man ska ha en projektor för nån spelning så ska den nog ha MINST 2000 Ansi lumen ljusstyrka och då ska det vara mörkt och en vit bakgrund

  7. #7
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Har spanat efter det här i 15 år och väntar fortfarande på att det ska dyka upp nått billigt med 1920x1080p menar vad fasen är problemet ? menar folk verkar gå på det där med "Stöd för" (Det betyder bara att upplösningen är urkass där stöd för bara innebär att man kan föra in en betydligt högre upplösning, bilden blir inte svart. Men kommer lik förbannat visa 250x250 om det är vad den kan rent fysiskt )

    Tänk på att egentligen bör man nog aldrig köpa något som inte ens klarar av 1920x1080p. I dag är ju det att anse som ett absolut minimum. Fattar inte varför det ska ta sån tid innan det där försvinner från marknaden och ersätts av 1080p som då blir billigt men misstänker att folk är för omedvetna. Men bara man är medveten så är det ju inget fel i det men ja räkna med "Suddig bild".

    Har själv tänkt köpa nån som här men då tänkt att ha som lampa för stämningsbelysning i vardagsrummet och liknade.

    helt rätt det där med ansi. 120 är ju kanske lämpligt att ha som bild på en diverse sak framför sig i mörket.

  8. #8
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Upplösningen är faktiskt inte så viktig när det kommer till projektorer. 1024x768 funkar alldeles utmärkt. Det är mycket viktigare med ljusstyrkan.
    720p på en 9m bred duk ser inte alls pixligt ut

  9. #9
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upplösningen är faktiskt inte så viktig när det kommer till projektorer. 1024x768 funkar alldeles utmärkt. Det är mycket viktigare med ljusstyrkan.
    720p på en 9m bred duk ser inte alls pixligt ut


    Ja men jag stör mig mycket. varför gör dom så.

    + annonsörer har ofta otroligt svårt att skriva ut specifikationer rätt. En del skriver om stöd för som att den har full HD i en del fall så det gäller att kolla upp noga men det blir ju i vart fall svår att jämföra när man letar .

    Lite det samma med lumen.

    Sen är det så att det har knappt hänt nått på 10 år däråt. Det står totalt still. jag känner igen flera projektorer som fanns på marknaden för tre fyra ås sen till samma pris dessutom. Det enda som hänt är ju bland 4k projektorer och uppåt.

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Upplösningen är inte heller så noga om man visar monokrom video!
    Ett annat tips är att projicera bakifrån på halvtransparent material, eller det berömda tricket att hälla filmjölk över glas och låta det torka.

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har spanat efter det här i 15 år och väntar fortfarande på att det ska dyka upp nått billigt med 1920x1080p menar vad fasen är problemet ?
    Jag skulle tro att problemet är att led-TV blivit så stora och billiga att folk köper det istället för projektor för sin hemmabio resp mötesrum, och då minskar marknaden och viljan att utveckla det segmentet projektorer drastiskt.

  12. #12
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Länge sedan jag såg en projektor användas i normala mötesrum nu, länge sedan jag hörde någon prata om sin hemmabio... så ja. Jag är helt på rydans spår här.

  13. #13
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle tro att problemet är att led-TV blivit så stora och billiga att folk köper det istället för projektor för sin hemmabio resp mötesrum, och då minskar marknaden och viljan att utveckla det segmentet projektorer drastiskt.
    Så är det nog, synd.

    Jag gillar den här tekniken och tycker den är speciell.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •