Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Presonus Faderport V2… funkar ej i Ableton?

  1. #1
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

    Presonus Faderport V2… funkar ej i Ableton?

    Någon som kör denna? Verkar vara exakt det jag söker. Tyvärr verkar den bara funkar med Sonus egna DAW enligt massa missnöjda köpare och forumtrådar.

    Surt att säljtexten inte stämmer:
    ”Customized modes provide deep integration with both Studio One and Ableton Live. Support for both Mackie Control and HUI protocols also makes it fast and easy to control Logic Pro X, Cubase, Pro Tools, and more. No driver installation is necessary; just plug the control surface into a USB port and take command of your mix”
    Senast redigerat av drifter7508 den 2024-05-04 klockan 16:26.

  2. #2
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har ingen, men det låter ju knäppt. Har du ställt in den i midiinställningarna?

    Eller jaha, det är mer en stilla undran? Jag kan sätta min högra vänsterfot på att det funkar, och att gnällbyttorna inte ställt in den rätt.

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag har inte vågat köpt någon.

    Ser dock smidig ut och rätt pris.
    https://www.dlxmusic.se/produkter/st...s-faderport-v2

    Men vad jag läst så är det tydligen problem med alla controllers som inte är dedikerade.
    Även SSL’s .
    https://www.thomann.de/se/ssl_uf1.ht...CABEgKtQvD_BwE

  4. #4
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Om den bara har controller-mappkng-script-sak för ableton lär den funka fint. Varför skulle inte tredjepartscontrollers funka? Har ino f s bara kört KompleteKontrol v2:or, men de styr lives kanaler m m.

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ingen, men det låter ju knäppt. Har du ställt in den i midiinställningarna?

    Eller jaha, det är mer en stilla undran? Jag kan sätta min högra vänsterfot på att det funkar, och att gnällbyttorna inte ställt in den rätt.
    Det är ju min gissning med, eller ”jag kör live 7.1 på windoze xp, varför funkar det inte?”

  6. #6
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Bara googla. Fullt med gnäll och Presonus bryr sig inte. Ifall det nu beror på dom eller Ableton i sig vet jag inte. (Även grävt i trådar här på forumet med folk som har problem).

    Främst verkar det inte gå att byta till kanal 9 och framåt. Klickar du med musen på en kanal i Ableton så fuckar Presonusen ur. Tappar bort sig…

  7. #7
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Funkar ju perfekt med Console1 t ex, så gissar att det är Presonus som inte lyckas skriva korrekta controller-scripts då. Men funkar det så dåligt är det väl inte mycket att gnälla om, bara att returnera som defekt.

  8. #8
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag har som sagt inte köpt någon än! :-) Vill gärna ha en ifall dom funkar.
    Men detta gäller tydligen inte bara presonus! Flera andra märken också.

    ”Basically, auto-banking does *not* work unless you use a "native" controller (FaderPort for Studio One, CC121 for Cubase etc.), and then you're locked into that ecosystem and have to throw the controller away if you change DAWs as it will only be semi-functional with the non-native DAW. The only exception is Logic - at least the X Touch seems to work on Logic, not sure about the FP or CC121 or other controllers.

    Some users have written scripts that supposedly add auto-banking for non-native controllers, but they also seem to cause a lot of bugs and problems, and they tend to break when there's a major update.”
    Senast redigerat av drifter7508 den 2024-05-04 klockan 18:40.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    The only exception is Logic - at least the X Touch seems to work on Logic, not sure about the FP or CC121 or other controllers.
    Även min gamla Radical SAC hoppar runt som den ska i Logic - så det borde även samtliga andra HUI-kompatibla controllers klara...

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Gör väl ett köp i veckan så får vi se :-)

    Här är video på ett av problemen folk har:

    https://youtu.be/_g5TepcsfMM?si=pnliM2xwCaLQCgUI

  11. #11
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Pengar i sjön då. Blir en retur.
    Funkade såklart INTE! PRECIS som alla sagt. Den fuckar ur efter spår 8 och tappar bort sig helt. Masterregeln hittar den inte på heller.
    Rätt snygg sak annars. Dock fastnar min play knapp intryckt nästan varje gg. Junk!
    Senast redigerat av drifter7508 den 2024-05-07 klockan 18:13.

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Och du har satt den i rätt mode? I så fall är det ju bar att returnera.

  13. #13
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och du har satt den i rätt mode? I så fall är det ju bar att returnera.
    Jajamensan. Har 100% koll. Blir en retur tyvärr. Verkar rätt trevlig annars… ifall den nu funkat :-)

    Blir exakt så här som för alla andra:
    https://youtu.be/_g5TepcsfMM?si=pnliM2xwCaLQCgUI
    Senast redigerat av drifter7508 den 2024-05-07 klockan 19:46.

  14. #14
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Kan säga att den funkar klanderfritt till Studio One och att den är otroligt bra. Det hjälper ju inte er med andra DAW såklart, men den har alltid framstått som suverän till SO och meh till allt annat.

  15. #15
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jepp. Jävligt uselt att sälja den med Ableton stöd + står i manualen för att sätta den i Ableton läge och så funkar det inte!
    Även supporten vet inte, kan inte få till det eller patcha den. Illa!

  16. #16
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Håller med. Antingen skärper man till kompatibiliteten, eller så är man rak med att den är gjord för SO.

Liknande ämnen

  1. Presonus Faderport
    Av Jeppe i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 12:38
  2. PreSonus Faderport!
    Av Sillen i forum Ableton
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •