Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: UAD stereo link vs två monokanaler

  1. #1
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran

    UAD stereo link vs två monokanaler

    Upptäckte idag att det är viss skillnad i energin på höger/vänster och stereobilden ifall jag kör en stereoingång som link (sammanslaget till en sterokanal) eller två monokanaler som hårdpanoreras L/R. Den linkade är lite smalare och inte samma djup i. Det handlar inte om fasvändning och inte så stor skillnad som vid fasvändning, men ändå lite skillnad. Inte hittat några inställningar för pan law för stereolänkade kanaler.

    Ljuden kommer in från olika hårdvarusyntar via ADAT från en Focusrite PreAmp med ADAT ut. Vet inte om det har med OS X Sonoma att göra som jag uppdaterade till häromdagen.

    Tycker det borde ge exakt samma resultat ifall man kör ena eller andra sättet.

  2. #2
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Yo! OM det är LUNA så är default-kanalen på-smaskad med tapeemuleringar och annat man absolut inte vill ha på en default-kanal.
    Det är möjligt att Apollo-mixern också smetar på grejer...? Låter ju som det? Och kör man två dual mono tape-emuleringar blir det definitivt mer stereo.

  3. #3
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Mixern (Console alltså) har inga pluggar etc på som default.

    Hittade lite info på nätet: Console ska enligt Drew på UAD köra -3db pan law rakt av. Men Luna ska enligt samma tråd göra skillnad på mono- och stereokanaler: "Simple pan is -3 pan law. Not compensated. The stereo panner is quite different. Both center is -3. Both panned to one side is -6db. Not compensated."

    Men jag har också haft en liknande upplevelse, direkt i Console, med virtuella kanaler. Och det var jag som omedvetet kommit emot nåt i I/O-matrisen ... Värt att kolla på. Jag kan testa lite efter jobbet också.

  4. #4
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag blir jättenyfiken på att höra (och analysera) ljudexempel. Är det något du orkar dela?

  5. #5
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Jag delar gärna lite ljudexempel lite senare när jag orkar (precis crashat i sängen efter att varit ute med barnbarnet och åkt buss, tunnelbana, spårvagn och båt - givande men påfrestande )

    Jag kör inte LUNA, det var i CONSOL jag upptäckte det på Ingångarna via ADAT in, rent utan pluggar eller Aux. Ingen DAW inblandad i det skedet. Låter onekligen som en pan law grej. Systemet är helt nyinstallerat från tom hårddisk (OS X Sonoma, senaste uppdateringen). Switchat sladdar och sånt per automatik. Skumt.

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Law pan -3dB innebär att ljudet sänks -3dB i mittenläge. Hard left/right på två monokanaler vs 1stereo fullt pannade skall inte vara skillnad oavsett pan law inställning.

  7. #7
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Law pan -3dB innebär att ljudet sänks -3dB i mittenläge. Hard left/right på två monokanaler vs 1stereo fullt pannade skall inte vara skillnad oavsett pan law inställning.
    Det är det som är anmärkningsvärt

  8. #8
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Kontaktade UADs support, som tidigare varit helt suverän till att ersättas med en värdelös chatbot. Efter några formuleringar fick jag följande algoritmiska svar:

    When channels are linked as a stereo pair in the UAD Console mixer, all control adjustments affect both channels identically, including pan settings which are forced to hard left and right. This unified control might cause a different sound field compared to using two mono channels hard panned left and right, where each channel's settings can be adjusted independently.

    Kan läsa in saker men gör det inte då det inte är klart. Funderar på om det har med stereo vs dual mono att göra som jag förstår processar signalen lite olika (talar inte om effekter utan en ren signal, typ en synth). På ett stereospår finns ju crosstalk mellan kanalerna vilket det inte gör i dual mono. Om det kan vara en sån sak?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0079.png 
Visningar:	7 
Storlek:	280,0 KB 
Id:	118315

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vad händer med nivåer och ev läckage om du testar med en ren monosignal in en kanal i stereoblocket? Eller om du kan panorera en signal "före" L/R-ingångarna? Om det nu inte är så enkelt att olika pan laws påverkar stereobredden?

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har tyvärr inte kunnat ta mig tid att testa nåt nämnvärt, men jag provade med de virtuella kanalerna jag har som retur från Ableton och kunde inte höra nån skillnad på dem stereolinkade vs hårdpannade mono. Har du testat nåt annat än ADAT-kanaler?

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan såklart vara jag som har mindre känsliga öron än du, eller så var materialet jag testade med inte så lämpat för att identifiera skillnaderna. Men det vore ju intressant att veta om du får samma fenomen med virtuella kanaler, respektive med analoga ingångar.

Liknande ämnen

  1. Mono-kompressor, stereo-link eller inte?
    Av Albedo i forum Mixning & mastring
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2022-09-13, 21:41
  2. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2016-05-21, 21:02
  3. 4 monokanaler på 2 stereoingångar?
    Av Lofi i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-09-26, 12:19
  4. Två-spårs stereo redigerare (Mac OS X)?
    Av Jörgen U i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-21, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •