Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Eventides H3000 Factory och Band Delays i nya versioner

  1. #1
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran

    Eventides H3000 Factory och Band Delays i nya versioner

    Efter rätt många år får Eventides pluginversioner av H3000 äntligen nytt fräscht utseende. Jag är osäker på hur mycket som är ändrat i övrigt, men de är i alla fall gratis om man har de gamla versionerna (edit: som del av Anthology XII, inte som enstaka pluggar). Annars går de på 199 respektive 149 dollar.

    https://www.eventideaudio.com/h3000-..._id=H3000-MkII
    Senast redigerat av DanielW den 2024-05-01 klockan 20:29.

  2. #2
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    Trevligt! Har Factory, men har knappt fördjupat mig i att programmera den. Ser ganska krångligt ut, med sladdar och grejer…

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Var hittade du "gratis om man har de gamla"-länken?

  4. #4
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var hittade du "gratis om man har de gamla"-länken?
    En ren chansning, release notes på Anthology XII (vilket kanske är vad man ska ha då):

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2024-05-01 kl. 18.58.30.png 
Visningar:	14 
Storlek:	33,8 KB 
Id:	118291

    Sedan såg jag att Eventide kommunicerar det på ungefär lika tydligt vis som vanligt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2024-05-01 kl. 18.59.58.png 
Visningar:	22 
Storlek:	42,1 KB 
Id:	118292

  5. #5
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    ja de verkar inte va nått för redan betalande H3000 plugin kunder

  6. #6
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    $99 om man har V1.

    Ingen vidare deal om man frågar mig.

  7. #7
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    $99 om man har V1.

    Ingen vidare deal om man frågar mig.
    Nej, jag tog liksom för givet att det med gratis gällde alla och inte bara oss som har hela paketet sedan tidigare…

  8. #8
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, jag tog liksom för givet att det med gratis gällde alla och inte bara oss som har hela paketet sedan tidigare…
    Jag hade inte ens läst vad du skrivit utan kastade mig in tråden efter att ha kollat deras hemsida

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hmm... jag har Factory och om jag"crossgradar bundle" kostar det USD 99 - får man Band Delays II då? Om jag istället crossgradar BD-II (som jag inte har) får jag priset USD 69...

    Om det är värt? Well... The H3000 Mk II plug-ins faithfully model the original’s analog-to-digital and digital-to-analog converters, alongside precise filter recreations that capture its magical sound.

  10. #10
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Om det är värt? Well... The H3000 Mk II plug-ins faithfully model the original’s analog-to-digital and digital-to-analog converters, alongside precise filter recreations that capture its magical sound.
    Testade demon för "Mk1" o tyckte det lät
    väldigt mesigt o "generic". Vilket var
    synd då pluggen i sig i grym...men vad gör det om inte soundet är där..så om de lyckats fixa till detta blir det ju väldigt intressant

  11. #11
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag förstår mig inte alls på Eventide. Iofs är jag reverb-lover mer än multieffektsnubbe. Men Eventides reverb låter inte lyxigt. Snarare tvärtom. Jag har gett Eventide 3 försök. H3000 factory demo. H8000fw samt inbyggda effekter i Moog One. Jag skulle säga att reverben är bland de sämre som finns…sämre än gratispluggar…
    Uppenbarligen har jag fel då Eventide är en av de stora däruppe med Lexicon och TC Electronic…
    Men är det någon 99:a som håller med åtminstone…?

  12. #12
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Vem använder Eventide för reverb? H3000 är suverän för pitch-shifting, filter, delay och panorering osv. Inte reverb. Jag har använt H3000 på nästan alla låtar sedan 80-talet. Finns inget alternativ jag gillar bättre.

  13. #13
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    hum, 7 sec reverbet genom gate från Linn Drum är ju 80-talssignumet 1 HS3000 alltså. Jag använder mitt som reverb konstant...

  14. #14
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår mig inte alls på Eventide. Iofs är jag reverb-lover mer än multieffektsnubbe. Men Eventides reverb låter inte lyxigt. Snarare tvärtom. Jag har gett Eventide 3 försök. H3000 factory demo. H8000fw samt inbyggda effekter i Moog One. Jag skulle säga att reverben är bland de sämre som finns…sämre än gratispluggar…
    Uppenbarligen har jag fel då Eventide är en av de stora däruppe med Lexicon och TC Electronic…
    Men är det någon 99:a som håller med åtminstone…?
    Jag håller med. Själv är jag frälst i Lexicon's reverb, varesig det gäller deras vintage hardware-enheter, deras tidiga VST's eller vissa stompboxes som använder deras algorithmer samt Mutable Clouds reverb som är Lexicon-inspirerad, och OTO BAM. Stämmer det överens med dina erfarenheter, och har du några fler reverb som kanske skulle passa mig?

  15. #15
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår mig inte alls på Eventide. Iofs är jag reverb-lover mer än multieffektsnubbe. Men Eventides reverb låter inte lyxigt. Snarare tvärtom. Jag har gett Eventide 3 försök. H3000 factory demo. H8000fw samt inbyggda effekter i Moog One. Jag skulle säga att reverben är bland de sämre som finns…sämre än gratispluggar…
    Uppenbarligen har jag fel då Eventide är en av de stora däruppe med Lexicon och TC Electronic…
    Men är det någon 99:a som håller med åtminstone…?
    Svårt att hålla med. Standard-reverben låter inte så kul, men BlackHole och ModEchoVerb t ex tycker jag är helt magiskt bra. Inte som smör&bröd-reverb kanske, men jag ser å a s inga av Eventide-effekterna som bäst på smör&bröd direkt.

  16. #16
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med. Själv är jag frälst i Lexicon's reverb, varesig det gäller deras vintage hardware-enheter, deras tidiga VST's eller vissa stompboxes som använder deras algorithmer samt Mutable Clouds reverb som är Lexicon-inspirerad, och OTO BAM. Stämmer det överens med dina erfarenheter, och har du några fler reverb som kanske skulle passa mig?
    Relab QuantX är ett av de nya reverben på sistone som jag tyckte var lite bra
    Sedan gillar jag nästan NI RC24 mer än UADs 224 på BladeRunner style...
    Wave Alchemy Glow är en lysande AMS RMX16 klon.
    Sedan favoriten är nog mitt Lexicon 300 hårdvarureverb men Relab LX480 kan man faktiskt skruva riktigt nära!
    Bricasti M7 är ju helt sjukt överprisade men det är något speciellt med dem trots allt. De tar tag i grundljudet så reverbet verkligen blir en del av grundljudet. Motsats till påklistrat...det kan jag tycka om den del convolution-reverb. De är inte min grej.

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Eventide-burkar är inte "reverb" - det finns reverb-algoritmer bland ett gäng andra som man kombinerar till något other worldly - inte minst från DSP4000 och framåt när man kan bygga själv. Jfr en smartphone - telefonen är en app bland alla andra Men den kan göra magi som other worldly reverb, t ex för Jan Garbareks som byggde sitt "Fjord Reverb" med multipla delay, var och en med sitt eget reverb med olika längd, filtrering och diffusion (och något uns shimmer ).

  18. #18
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eventide-burkar är inte "reverb" - det finns reverb-algoritmer bland ett gäng andra som man kombinerar till något other worldly - inte minst från DSP4000 och framåt när man kan bygga själv. Jfr en smartphone - telefonen är en app bland alla andra Men den kan göra magi som other worldly reverb, t ex för Jan Garbareks som byggde sitt "Fjord Reverb" med multipla delay, var och en med sitt eget reverb med olika längd, filtrering och diffusion (och något uns shimmer ).
    Japp, jag förstår att jag inte använder Eventideprylarna som det är "tänkt" Förstår inte riktigt hur alla andra instrument skall få plats om ett instrument skall simma omkring så mycket Närå, fina grejer! Skall väl kanske ge Eventide en sväng till om något år!

  19. #19
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår inte riktigt hur alla andra instrument skall få plats om ett instrument skall simma omkring så mycket
    Ska man spela rappa och tydliga 16-delsfigurer är BlackHole inte optimalt som reverb. Så långt håller jag med.

  20. #20
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Relab QuantX är ett av de nya reverben på sistone som jag tyckte var lite bra
    Sedan gillar jag nästan NI RC24 mer än UADs 224 på BladeRunner style...
    Wave Alchemy Glow är en lysande AMS RMX16 klon.
    Sedan favoriten är nog mitt Lexicon 300 hårdvarureverb men Relab LX480 kan man faktiskt skruva riktigt nära!
    Bricasti M7 är ju helt sjukt överprisade men det är något speciellt med dem trots allt. De tar tag i grundljudet så reverbet verkligen blir en del av grundljudet. Motsats till påklistrat...det kan jag tycka om den del convolution-reverb. De är inte min grej.
    De ska jag testa!

    Bricasti M7 är ju helt sjukt överprisade men det är något speciellt med dem trots allt. De tar tag i grundljudet så reverbet verkligen blir en del av grundljudet. Motsats till påklistrat...det kan jag tycka om den del convolution-reverb. De är inte min grej.
    Det är precis det jag gillar med OTO BAM, den har inte så mycket funktioner, men reverbet låter som en del av ljudet och inte som en visslande synth-grej ovanpå.

    Ett tips är PSP Audioware's Lexicon PSP 42, väldigt gamla pluggar nu men har riktiga algorithmer från Lexicon från vad jag förstår.

Liknande ämnen

  1. [demo] Eventide H3000 HW vs. Eventide H3000 Factory plug-in
    Av Kraft i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-22, 15:01
  2. Eventide Skillnader mellan H3000/H3000 Factory
    Av deleted user i forum Effekter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 12:09
  3. Återskapa factory presets på en H3000
    Av Demokid i forum Effekter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 16:49
  4. Nya versioner av OS till Monomachine och Machinedrum
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 19:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •