Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Buchla: 200e/200-hybrid eller splitta?

  1. #1
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

    Buchla: 200e/200-hybrid eller splitta?

    Jag har ett 30U hybridsystem idag, ungefär hälften 200e (ink preset manager), hälften 200-kloner. Jag upplever inga problem med skillnaden i signalnivåer och har ingen modul som genererar negativ spänning.

    Jag känner mig ändå lockad att splitta upp till två system, inte minst för att kanske en dag också få göra SL-modular-inlägg på FaceBook och Instagram. Nä, men ibland blir jag lite sugen på att spela live och att släpa 30U är för jobbigt.

    Och ska jag splitta känns det naturligt att göra ett 200-system och ett 200e-system. Sen har jag nån sorts antagligen helt irrationell känsla av att det vore najs med ett renodlat system.

    Det finns väl en sneaky baktanke till: om jag går över till två 18U case så har jag ju sex extra U att stoppa moduler i.

    Men jag vet inte. Kanske är det här bara gräset-är-grönare-tankar som distraherar mig från att göra musik med det jag har.

    Jag har hursomhelst ett par lite mer konkreta frågor: ni som är ute och rör er ibland med ett Buchla-system, är 18U också för stort att kånka på och 15U ett bättre alternativ? Och om nån av er gått från hybrid till renodlat system eller tvärtom, vad är era tankar kring det?

  2. #2
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag kör med 201e-10-kabinetten (Skylab). Har 3 st och har försökt göra dem till 3 olika, men "self-contained" system. Tycker att de är perfekta för livebruk eftersom de går att stänga patchade och går att ta som handbagage. Skulle aldrig orka kånka 18U tror jag. Men det beror kanske på om Buchlan är det enda man har i riggen. Jag vill alltid ha dator, ljudkort och kontroller med också. Tidigare körde jag en fin 8U Buchlafierad Haliburton (köpt av Socker), som jag moddade med en inbyggd Expert Sleepers ES-8 för att ha allt utom datorn i en väska. Jag tyckte dock att det var svårt att hitta en perfekt balans av moduler med den, dels för att jag "behöver" 3 oscillatorer (259e, 261e och 258e/DPO) och gärna vill ha ALLT annat i systemet också. Men framförallt är den för tung att bära runt på några längre sträckor, den är lite för djup för standardhandbagagemått och lägger man den i en annan resväska (som jag brukade göra) så var det alltid nån jävla tinnerman som skakade loss på resan.

    201e-10 har ett väldigt bra funktion-per-kilo-ratio helt enkelt. Gillar också idén med att modularisera modularen i subsystem. Mitt livesystem är bara 200e-moduler och har ingen mixer. Patchar rakt in i ljudkortet (en annan fördel med Buchla är ju att audiosignalerna håller line-nivå) och mixar och trixar i datorn. Mitt andra kabinett är en hybrid av 200 och 200e som jag använder mer som experimentsystem där moduler flyttas runt och byts ut ganska ofta. Det tredje består av moduler jag använder mer som studioinstrument (t ex 296) och har en Buchla-moddad nw2s::io-modul med balanserad patchpanel till ljudkortet.

    Har också en Easel Command som jag ibland tänker att jag ska sätta i ett 201e-10-kabinett också, men jag gillar verkligen formfaktorn som den är så jag velar lite.

  3. #3
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Jag har haft 2 system med Buchla det ena 200e Skylab system med 223:an utanför i passive frame och ett 18U 200 system. Det fungerade mycket bra ett tag tills jag kom på mig själv att sakna modul från det andra systemet och kände också någonstans kanske att presets inte var så viktigta för mig så jag slog ihop dem till 24U och sålde av de flesta e-modulerna (hade kvar 259e, 252e och några Studio H och Keen moduler) för att göra ett best of instrument och nu har jag skalat bort alla preset moduler förutom en 254e och en keen mixer (där jag kunde stänga av preset funktionen!). Har också en 223e som just nuy är utanför systemet och lagt till en lite 4U båt till min MEMS 296M (den är väldigt djup så man kan inte ha någon busboard bakom... Jag går och funderar på om jag ska göra om det till ett 30U system..

    Men fick också tag på ett smart case från Keen som heter the Cove som har smarta funktioner / moduler i en mittrad som på ett Make noise case och 5 trig omvandlare från 5v och 3 st CV från 1v till antingen 1.2 eller 2v och det kommer med en väska så det är perfekt till Live eller liknande... Så inser också när man då sätter ihop ett 8U system att det fungerar riktigt bra (visst 296, 288 och marf ryker ju direkt) men de kanske får vara i studiosystemet... lite som du har emp...

    Så kanske ett typ 18U studiosystem med det extra 8U Cove som då blir 2 instrument - men lite tillbaka till ruta 1 då jag hade 2 system och saknade moduler
    Vill heller inte ha ett extra system för live och annat för det känns så överflödigt då jag inte spelar live så ofta...

    Sedan är det hur platsen ser ut hemma - fungerar det bra med 2 st 18U system bredvid varandra ? Eller 3 st Skylab 10U ? 1 30U? Det måste ju fungera i musikrummet. Till 200e så tycker jag rent storleksmässigt att just 18U är helgrymt - överskådligt och bra. Tilliander har väl 2 st 12U plus någon extra båt men det ser inte ut att vara så lätt att kånka runt på ett 12U...

    EMP har helt rätt i att ett Skylab i väska är mycket smidigt. Det där med nw2s som är Buchla moddad verkar ju helgrymt. Vem gjorde den? Har du en bild på din set-up ?

    Tror det viktiga är att man bygger instrument av sina case - visst kan man patcha mellan dem men det blir ju ganska snabbt många långa hängande kablar och inte så överskådligt.

  4. #4
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Bra synpunkter! 10U känns alldeles för lite för mig. Och som nidas påpekar kan det vara svårt med platsen om man ska ha tre, i mitt fall skulle jag bara kunna ha ett system i taget uppe, vilket iofs kan funka om det systemet är tillräckligt komplett, det var så jag tänkte med två 18U-system.

    Men jag inser också nu att 18U är för mycket för att släpa. Jag inbillade mig att jag hade ett 18U innan jag skaffade 30, men jag kollade min annonshistorik och det var ju 15U. Så där går nog min egen släpbarhetsgräns. Däremot så går min komplett-nog-gräns vid 18U...

    Sen känns det som att jag klart riskerar att hamna i nidas läge, med att sakna moduler från det andra systemet. Mitt hybridsystem innehåller för övrigt minst två rester från nidas e-tid (direkt och via Jam), tack för dem!

    Presets använder jag mest för MIDI-konfigurationen i 225e och ska väl börja göra några olika "templates" för 223e. Men det som drar mig mot ett separat 200e-system är inte framförallt presets, utan att man kan göra så mycket med ganska få moduler. Dock inte tillräckligt få verkar det som...

    Jag ska nog försöka sitta still i Buchla-båten ett tag till helt enkelt. Tror jag. Hm...

  5. #5
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Men hur skulle ditt 18U 200e system se ut? Känns som ett ganska maffigt eftersom 200e mest har 1U moduler... Förutom 250e, 252e och 296e...

    Men Buchla säljer ju sina 18U case med ett SKB hard case.. Inte bärbart men rull / släpbart tänker jag.
    Ska du flyga med det så är det en annan historia.

  6. #6
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hur skulle ditt 18U 200e system se ut?
    Ungefär som på bilden nedan. Fast istället för 210e har jag en CSR. I ett av de lediga hålen ska det vara en Gaussian 4U, den är inte e förstås, men den måste nog få vara med. Sen blir det svår konkurrens om det sista lediga hålet. En 261e till? En 285e? Eller nån mer tredjepartare?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Buchla instrument-3.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	1,23 MB 
Id:	118301

    Det jag ännu inte äger är 296e, 252e, 266e och 207e, resten har jag redan i hybridsystemet. Där har jag i stället 296r, MARF, 266r och 207r, samt en 291e, som jag släpper om jag skaffar en 296e. Det kanske aldrig händer (dyr!), men jag vill inte stänga den dörren. (Och 252:an kanske får bli en till 250e istället. Jag vill åtminstone ha två separata sequencers, man kan göra så mycket roligt då.)

    Buchlas case är så jädrans dyra! Och så påstås det att deras nyare ström inte gillar CSR och att man bör sätta in Studio.H:s ström istället, det blir ett par spänn till. Jag tänkte nog mer ett begagnat SA eller the Beast eller nåt sånt... Man måste ju ha råd med moduler också...

  7. #7
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Men kanske ska du bara ha 1 18U 200e och satsa på det och skippa 200 klonerna? Verkar ju ändå bli ditt huvudsystem?
    Skulle rekomender Studio H DPO (258e) istället för en extra 261...

    Men mer satsa på ett system och lära dig det fullt ut och även sälja av dina 200 kloner och få in pengar så du kan köpa det du vill ha i ditt system. Du kan ju alltid köpa nya 200 kloner... om du nu skulle ändra dig längre fram.

    Studio H´s powered busboard skulle jag satsat på om jag köpte ett Buchla case... Annars så är SA modulars senaste powered busboards skitbra också... men du måste ända ha repeaters på några Studio H moduler.. (254e och kanske CSR.. beror tydligen på revision... )

  8. #8
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har faktiskt funderat lite på att renodla till bara 200e. Fast jag skulle nog få en del separationsångest! Och om det ändå inte blir släpbart, så kanske det är lika gott att ha det som jag har det nu. Det är onekligen ett väldigt trevligt system! Fast lite stort.

    DPO är ett alternativ, ja. Eller Buchla 25S, som iofs inte är e, men jag skulle nog sakna min 259r mer än min 258. Den där wavefoldingen är så go...

    Jag har SA:s senaste ström i caset nu och det funkar bra med CSR och övriga, utan repeaters. Förut hade jag hemmabyggd modifierad BLM-ström (dvs i princip Roman-ström, modifierad utifrån tips från bl.a. Studio.h-Doug). Den orkade inte riktigt 30U redan innan CSR kom in och definitivt inte därefter. Amperen fanns, men jordplanen var för små, så det blev lite smutsig ström med för många passiva busboards. Men till ett mindre 200-kloncase duger det gott.

    Så egentligen behöver jag ingen ny ström, om jag nu ska dela på grejerna. Så länge jag skippar Buchla-case vill säga, det är ju annan hålbild för busboardsen där. Men jag ska nog ta ge det ett tag till innan jag tar ett sånt beslut. Jag är inte helt säker på att jag är fullständigt rationell i den här frågan...

  9. #9
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med nw2s som är Buchla moddad verkar ju helgrymt. Vem gjorde den? Har du en bild på din set-up ?
    Jag frågade Scott Wilson som gör dem om han kunde göra en specialare och det kunde han. Sen satte jag den bakom en blindplåt. Fick hjälp av Daniel Araya att CNC:a och märka upp den.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nw2sIO-buchla.JPG 
Visningar:	13 
Storlek:	1,16 MB 
Id:	118314

    Setupen i studion syns lite här. Fast det har ju ändrats en del sen dess.

Liknande ämnen

  1. Buchla 200 vs 200e
    Av slirak i forum Modularer & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2020-03-11, 14:40
  2. Buchla 200e
    Av deleted user i forum Modularer & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-08-12, 08:56
  3. Buchla 200e
    Av bmeeks i forum Allmänt om musik
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2012-11-08, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •