Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Elgitarr-ljud live?

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    Elgitarr-ljud live?

    Behöver 3 ljud.
    ”Metaldist”, Mittemellan overdrive och nästan Cleant.
    Vad har man nuförtiden?
    Det känns väl ändå bäst att gitarristen har sin egen låda eller är det vanligt att man bara har en slags ampsimulator som man kör direkt till Foh mixer?
    Alla musiker kommer ha inear.

  2. #2
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Senast jag spelade ute, före pandemin, hade jag en Zoom-"multipedal" (G5n) med bara 3-4 ljud som jag använde (clean, dist, chorus). Åsså hade jag min egen "sub"-mixer till egna monitorer och sedan en sladd från min mixer till bandets. Vi körde blues-rock och den andre gitarrieten hade två Marshall-stackar så jag hade svårt att höra mig själv. Jag tyckte min lösning var smidig och effektiv ...

  3. #3
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Om det inte krävs att gitarristen använder rundgång eller gränsen till rundgång i sin spelstil, så är det nog mest en fråga om vad gitarristen är bekväm med. En del (även proffs) upplever att de inte kan "connecta" till ljudet om de inte får höra det i rummet, eller att det blir för övertydligt i in-ear. Mest en fråga om vana, men kan vara ett reellt problem. Men den som kör FoH blir förmodligen gladare om man bara kör amp-sim och som jag fattat det så är det allt vanligare, även i stora sammanhang. Det finns definitivt många amp-sim-lönsingar som låter tillräckligt bra.

  4. #4
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Quad Cortex , Kemper eller liknande är väl en smidig lösning många använder

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Quad Cortex, Kemper och Axe är givna standarder, men om det inte ska vara några konstiga routings och femtielva olika ljud (som du skriver, typ 3) så fungerar billigare burkar bra än de bortåt 20kkr dessa kostar.

    Melllanprisklass:

    Kempers stomp - https://www.thomann.de/se/kemper_profiler_player.htm billigast av de bästa, 8200:-
    Boss GX-100 med pedal - https://www.thomann.de/se/boss_gx_100.htm, för 6400:-
    Ampitubes stomp ToneX - https://www.thomann.de/se/ik_multimedia_tonex_pedal.htm, för 4600:-

    Finns fler och billigare, men inte lika bra - om det är väsentligt live...

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag har alltid kört en mickad rörförstärkare men har nu börjat experimentera med en Strymon Iridium, som låter fantastiskt!
    Väl så bra som UA's prylar imho. Särskilt med tredjeparts impulsresponser.
    Det handlar nog dock också om en vanesak, vad gitarristen är van vid på scen, om man vill testa en ny lösning eller inte.
    Kommer troligen att testa Strymon Iridium istället för förstärkare nästa gig, om det inte känns helt fel i replokalen innan

  7. #7
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ok, så trenden är amp sims live alltså.
    Men kopplar man direkt till foh alltså?

  8. #8
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Beror som sagt på gitarristens preferenser. Men det enda tekniska hindret för att tjoffa in en amp-sim rätt in i mixerbordet är om gitarristen använder mer eller mindre kontrollerad rundgång som en del av spelstilen. Inte ens det behöver vara ett hinder; Kemper t.ex. har varianter med inbyggd, kraftfull förstärkare. Den varianten är alltså amp-sim och förstärkartopp på en gång. Koppla in den i en fyrtolva (eller vad nu gitarristen föredrar) så kan gitarristen få medhörning den vägen, och/eller använda feedback som en del av spelstilen, samtidigt som FoH kan få line-nivåer direkt från stärkaren, utan att behöva micka upp en högtalarlåda.

    Det finns givetvis också fortfarande många gitarrister som vill ha sin gamla goda AC30 eller Twin Reverb eller JM800 eller whatnot på scenen, uppmickad precis som på den gamla goda tiden.

  9. #9
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Helix Stomp är ju väldigt poppis både bland gitarrister och basister. Har allt man kan önska sig och kostar rimligt. Funkar dessutom som ljudinterface om du ska spela in. Har förutom hinkvis med emuleringar av stärkare, högtalare och pedaler stöd för impulssvar (IR).

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vanligt är att komplettera en amp sim med full range monitor för medhörning och "feel". Full range för att kunna köra samma ljud till den som till FoH - gitarrhögtalaren och mik/placering är en stor del av själva soundet.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helix Stomp är ju väldigt poppis både bland gitarrister och basister. Har allt man kan önska sig och kostar rimligt. Funkar dessutom som ljudinterface om du ska spela in. Har förutom hinkvis med emuleringar av stärkare, högtalare och pedaler stöd för impulssvar (IR).
    Många gillat Helix och Stomp är ett bra alternativ med många kul effekter. Sisådär med förstärkare dock - vet många som kör Stomp för att komplettera QC och Kemper som ren FX-låda...

  12. #12
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Har googlat (Som besatt) och nu lutar det väldigt starkt åt Neural DSP Quad Cortex. Det är deras pluggar jag använder i studion så steget känns inte långt att köra vidare med dessa finnar live också!
    Säger någon bu åt den idén?

Liknande ämnen

  1. Orchestrala ljud live
    Av Scorphion i forum På scen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-03-27, 14:58
  2. Spara Reason-ljud i Ableton Live
    Av haraldpeter i forum Ableton
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •